شماره روزنامه ۶۱۲۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۲۵ دنیای اقتصاد

اخبار بنگاه های صنعتی و معدنی - روزنامه شماره ۶۱۲۵

  • سرانه مصرف فولاد داخلی در سراشیبی

    دنیای اقتصاد-سارا اصغری: سرانه مصرف فولاد، یکی از شاخص‌‌های توسعه‌‌یافتگی به‌‌شمار می‌رود؛ البته باید در نظر داشت که هر کشوری نسبت به میزان توسعه‌‌یافتگی خود، سهم بیشتری از مصرف فولاد را به خود اختصاص خواهد داد. بر اساس پیش‌بینی‌‌های انجام‌‌شده در طرح جامع فولاد، حداکثر مصرف سرانه فولاد در افق ۱۴۰۴ نزدیک به ۵۰۰کیلوگرم برای هر فرد در نظر گرفته شده بود. البته لازم به یادآوری است که این میزان مصرف با رشد اقتصادی ۸‌درصد در نظر گرفته شده، این در حالی است که هم‌‌اکنون سرانه مصرف فولاد در ایران به طور متوسط برای هر نفر ۲۱۹ کیلوگرم اعلام شده است.
  • ناتوانی صنعت گچ در تولید انرژی تجدیدپذیر

    دنیای اقتصاد-سید سجاد موسوی: بر اساس منطق اقتصاد صنعتی که بیش از ۲۰ برابر نیاز داخلی تولید کند، به طور طبیعی باید بازار صادراتی بزرگی پیش رو داشته باشد و در غیر ‌این صورت تولید و عرضه بالا معنایی جز ارزان فروشی بی‌رویه ندارد؛ متاسفانه صنعت گچ به دلیل فقدان سیاستگذاری درست، امروز دچار همین چالش شده و صدور بی‌رویه مجوزهای تولید گچ، شرایطی را به وجود آورده که با وجود افزایش چند برابری هزینه‌های تولید، افزایش قیمت‌ها همواره کمتر از ۳۰‌درصد توسط اهالی این صنعت تصویب می‌شود که آن هم به دلیل فشار مالی که بر واحدهای تولیدکننده گچ وجود دارد، معمولا رعایت نمی‌شود و رقابت منفی قیمت‌ها در جریان است.
  • بازار ۵هزار میلیارد دلاری فولاد سبز تا ۲۰۳۰

    مدیرعامل فکورصنعت با اشاره به اینکه ایران هم اکنون ۶۰درصد از تولید فولاد منطقه را در اختیار دارد، مطرح کرد: ما با سهم ۲۰ درصدی از تجارت فولاد منطقه می‌توانیم به یکی از بازیگران اصلی و اثرگذار در منطقه تبدیل شویم. محمد وحید شیخ‌‌‌زاده، مدیرعامل شرکت مهندسی فکورصنعت تهران در یک رویداد صنعتی فولاد به ضرورت‌‌‌های توسعه زنجیره فولاد پرداخت و به فرصت‌‌‌های منطقه‌‌‌ای و جهانی در این زمینه اشاره کرد و گفت: کمبود ۱۰۰ میلیون تنی آهن اسفنجی (DRI) تا سال ۲۰۳۱ ایجاد می‌شود و با پیش‌‌‌بینی تولید جهانی ۲۰۰ میلیون تن DRI و نیاز جهانی ۳۰۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۱، منطقه منا (MENA) می‌تواند به قطب تولید آهن اسفنجی سبز تبدیل شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر