پنج گرایش خاص در فین‌‌‌تک اقلیمی، گزارش‌‌‌دهی، انتشار دامنه ۳، مدیریت ریسک آب‌‌‌و‌‌‌هوا و هوش مصنوعی برای پایداری در اولویت هستند. پتانسیل این پنج گرایش رویکرد ما به پایداری در سال‌های آینده را شکل می‌دهد.

۱- ظهور فین‌‌‌تک اقلیمی

فین‌‌‌تک یا فناوری مالی به معنای کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی است. فین‌‌‌تک اقلیمی، فناوری مالی را با اصول پایداری ترکیب و یک جریان مالی حیاتی برای گذار به اقتصاد سبزتر ایجاد می‌کند.

توسعه فین‌‌‌تک اقلیمی برای هدایت سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌ها به سمت انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر، جذب کربن و پایداری کلی محیطی و اجتماعی ضروری است. شرکت‌های فین‌‌‌تک اقلیمی مجموعه‌‌‌ای از فرصت‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری سازگار با محیط‌زیست مانند اوراق قرضه سبز، صندوق‌های سرمایه‌‌‌گذاری مسوولانه و حمایت مالی را برای پروژه‌‌‌هایی که انتشار کربن را کاهش می‌دهند، معرفی می‌کنند.

جذابیت فین‌‌‌تک اقلیمی در توانایی آن برای تبدیل آگاهی زیست‌‌‌محیطی به دستاوردهای اقتصادی نهفته است و این بخش با سرمایه‌‌‌گذاران و حمایت دولت در قالب مشوق‌‌‌ها و سیاست‌‌‌های آینده‌‌‌نگر در حال افزایش است.

شرکت‌های سرمایه‌‌‌گذاری خطرپذیر (VC)  به طور فزاینده‌‌‌ای پتانسیل عظیم این شرکت‌ها را تشخیص می‌دهند، نه تنها پول را به این سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌ها منتقل می‌کنند، بلکه راهنمایی‌‌‌های استراتژیک حیاتی را نیز ارائه می‌دهند و استارت‌آپ‌‌‌های نوآور را قادر می‌‌‌سازند تا نفوذ و دامنه عملیاتی خود را به سرعت گسترش دهند.

علاوه بر این، شرکت‌ها در این فضا با ترکیب داده‌‌‌های بزرگ و هوش‌مصنوعی هوشمندتر می‌‌‌شوند. این فناوری‌‌‌ها با در نظر گرفتن ریسک‌‌‌های مرتبط با آب‌‌‌و‌‌‌هوا، ارزیابی ریسک را بهبود می‌‌‌بخشند و راه را برای استراتژی‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری قوی‌‌‌تر و مطمئن‌‌‌تر هموار می‌کنند.

۲- تسریع تهیه گزارش

در سال ۲۰۲۴، تسریع تهیه گزارش، به‌ویژه با توجه به دستورالعمل گزارش پایداری شرکت (CSRD)  در اتحادیه اروپا و کمیسیون بورس و اوراق بهادار    (SEC) در ایالات متحده، اجتناب‌‌‌ناپذیر است.

CSRD  در حال گسترش دامنه شرکت‌های مورد نیاز برای تهیه گزارش پایداری است. هزاران شرکت دیگر در اروپا موظف به تهیه گزارش دقیق در مورد چگونگی تاثیر فعالیت‌‌‌هایشان بر محیط‌‌‌زیست، مسائل اجتماعی و نحوه مدیریت ریسک‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های مرتبط خواهند بود. در نتیجه آنها مجبورند تا در استراتژی‌‌‌های پایدار خود تجدید‌‌‌نظر کنند.

به طور مشابه، انتظار می‌رود قوانین پیشنهادی SEC  در مورد گزارش‌های مربوط به آب‌‌‌و‌‌‌هوا، مسوولیت‌‌‌پذیری را افزایش داده و شیوه‌‌‌های تجاری پایدارتر را تشویق کند. این مقررات نشان‌‌‌دهنده یک تغییر پارادایم است که در آن گزارش پایداری از یک تلاش داوطلبانه و اغلب متناقض به یک الزام استاندارد و قابل‌‌‌اجرا تبدیل می‌شود.

بنابراین، شرکت‌ها باید برای جمع‌‌‌آوری، مدیریت و گزارش در مورد ابعاد مختلف پایداری، با کمک داده‌‌‌های ESG (محیط‌‌‌زیست، اجتماعی و حاکمیت) و ابزارها و خدمات گزارش‌‌‌دهی، آماده شوند.

۳-بررسی دقیق انتشار دامنه ۳

انتشار دامنه ۳ - انتشار غیر‌‌‌مستقیمی که در زنجیره ارزش یک شرکت رخ می‌دهد- اغلب بزرگ‌ترین منبع ردپای کربن یک شرکت است. برخلاف انتشارات دامنه ۱ و ۲ که مستقیما توسط شرکت کنترل می‌شود، دامنه ۳ شامل سایر انتشارات غیرمستقیم ناشی از فعالیت‌‌‌هایی مانند سفرهای کاری، تدارکات، ضایعات و استفاده از محصولات فروخته شده است.

در سال ۲۰۲۴، انتظار می‌رود که بررسی انتشارات دامنه ۳ تشدید شود؛ زیرا ذی‌نفعان به دنبال شفافیت و اقدامات بیشتر در مورد تغییرات آب‌‌‌و‌‌‌هوا هستند. سرمایه‌‌‌گذاران، مشتریان و نهادهای نظارتی، شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند تا علاوه بر گزارش‌‌‌دهی، انتشار دامنه ۳ خود را کاهش دهند.

این روند مستلزم جمع‌‌‌آوری اطلاعات و تعامل با تامین‌‌‌کنندگان و شرکا برای اعمال تغییرات در زنجیره ارزش است که کاری پیچیده به حساب می‌‌‌آید، اما افزایش تقاضا برای کربن‌‌‌زدایی در سراسر زنجیره‌‌‌های تامین، نوآوری در طراحی محصول، تدارکات، و مواد را هدایت می‌کند که منجر به بهبود پایداری در صنایع می‌شود.

۴- مدیریت ریسک آب‌‌‌و‌‌‌هوا

تشدید رویدادهای آب‌‌‌و‌‌‌هوایی همراه با حرکت به سمت اقتصاد کم کربن، خطرات قابل‌‌‌توجهی را برای دارایی‌‌‌ها، سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌ها و فعالیت‌‌‌ها در سراسر زنجیره ارزش شرکت ایجاد می‌کند.

شرکت‌هایی که نمی‌توانند خود را برای این رویدادها آماده کنند، همان‌طور که در سال ۲۰۲۳ در سراسر جهان شاهد بودیم، با اختلالات شدید مواجه می‌‌‌شوند. تا سال ۲۰۲۴، مدیریت ریسک آب‌‌‌و‌‌‌هوا احتمالا در استراتژی‌‌‌های مدیریت ریسک سازمان‌های آینده‌‌‌نگر ادغام می‌شود.

انتظار می‌رود شرکت‌ها رویکردهای جامع‌‌‌تری اتخاذ کنند که نه تنها خطر را کاهش می‌دهد، بلکه به طور بالقوه فرصت‌‌‌های جدیدی را برای نوآوری و انعطاف‌‌‌پذیری باز می‌کند. به علاوه این روند نشان‌‌‌دهنده افزایش فروش محصولات بیمه متناسب با خطرات آب‌‌‌و‌‌‌هوایی است.

۵- هوش مصنوعی برای پایداری

هوش مصنوعی (AI)  ابزار قدرتمندی است که می‌تواند برای مقابله با چالش‌‌‌های پیچیده پایداری مورد استفاده قرار گیرد.

پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۴، کاربرد هوش مصنوعی برای پایداری به طور قابل‌‌‌توجهی گسترش یابد. هوش مصنوعی می‌تواند استفاده از منابع را بهینه و کارآیی انرژی را بهبود بخشد که منجر به کاهش قابل‌‌‌توجه اثرات زیست محیطی می‌شود.

قابلیت‌‌‌های پیش‌بینی هوش مصنوعی در حفاظت از تنوع زیستی، جایی که مدل‌‌‌های یادگیری ماشینی به پیش‌بینی تهدیدات شکار غیرقانونی و مدیریت مناطق حفاظت‌‌‌شده کمک می‌کنند، استفاده می‌شود. هوش مصنوعی همچنین به تجزیه‌‌‌ و ‌‌‌تحلیل کلان داده‌‌‌ها برای علوم زیست‌‌‌محیطی کمک می‌کند و در نتیجه درک ما از سیستم‌‌‌های اکولوژیکی و تاثیرات تغییرات آب‌‌‌و‌‌‌هوایی را افزایش می‌دهد.

یکی از حوزه‌‌‌های خاصی که انتظار می‌رود هوش مصنوعی به طور قابل‌‌‌توجهی فرآیندها را ساده کند، مدیریت داده‌‌‌های ESG است. با افزایش گزارش‌‌‌های پایداری اجباری، شرکت‌ها با وظیفه دلهره‌‌‌آور جمع‌‌‌آوری و تجزیه ‌‌‌و ‌‌‌تحلیل مقادیر زیادی از داده‌‌‌های ESG روبه رو هستند. نرم‌‌‌افزار مدیریت داده ESG مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند این فرآیند را ساده و از دقت، کارآیی و انطباق اطمینان حاصل کند.

نتیجه

روندهای پایداری برای سال ۲۰۲۴ نشان‌‌‌دهنده چیزی بیش از تغییر در شیوه‌‌‌های تجاری است. آنها نشانگر یک حرکت جمعی به سمت جهانی انعطاف‌‌‌پذیرتر هستند.

با ادامه این روندها، سازمان‌ها باید با درک این پیشرفت‌‌‌ها، از آنها استفاده کنند تا آینده خود را تضمین کرده و به طور مثبت به دستور کار پایداری جهانی کمک کنند.