گام‌های بومی سازی اکسین

درخشش در کمتر از ۲۰ سال

صنعت فولاد و تولید مقاطع فولادی را بدون شک می‌توان یکی از بزرگ‌ترین پیش‌نیازهای توسعه صنعتی در تمامی کشورهای دنیا دانست. امروزه اگرچه گستره محصولات فولادی به حدی بالاست که یک کشور نمی‌تواند به تنهایی از پس تولید آنها برآید با این حال، تولید محصولات پایه در این صنعت به‌خصوص آن دسته از مسائلی است که می‌تواند مسیری هموار را پیش روی کشورهای دارای مزیت در بحث فعالیت‌های صنعتی قرار دهد.

طبیعتا ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست مخصوصا اگر در نظر بگیریم که فشار بالای تحریم‌‌‌ها بر پیکره اقتصاد ایران طی سال‌های گذشته لزوم توانایی در تولید محصولات استراتژیک را دوچندان کرده است. در سال‌های اخیر کشور در حالی سعی کرده تا بر نیازهای خود در عرصه‌‌‌های مختلف نظیر پتروشیمی، نفت و گاز و سایر مصارف صنعتی به‌خصوص در سازه‌‌‌ها و ماشین‌آلات فائق آید که اقتصاد ایران تحت سخت‌‌‌ترین نظام تحریم‌‌‌های بین‌المللی ناشی از بدعهدی آمریکا قرار گرفته است. طبیعتا در چنین شرایطی تجلیل نقش صنعتگران داخلی و توانمندی‌‌‌های آنان به‌خصوص در دور زدن تحریم‌‌‌ها و دست یافتن به فرمولاسیون محصولات ویژه حائز اهمیت است؛ توانمندی که بدون وجود مدیرانی توانا و کارآمد دستیابی به آنها غیر‌ممکن خواهد بود. بر همین اساس شرکت فولاد اکسین خوزستان یکی از مجموعه‌‌‌هایی است که در کمتر از ۲۰ سال از زمان تاسیس سعی کرده تا ضمن برطرف کردن نیازهای صنعتی کشور به‌خصوص در زمینه ‌سازه‌‌‌های فولادی و مواد استفاده شده در توسعه پروژه‌‌‌های پتروشیمی، نفت و گاز گام مهمی در رفع نیازهای کشور بردارد.

جهادگری زیر تیغ آفتاب

شرکت فولاد اکسین در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد و توانست طی ۴۰ سال به مرحله عملیاتی برسد. این شرکت پس از راه‌اندازی تنها در مدتی کوتاه موفق به تولید انبوه محصولات خود شد و حالا پس از انجام طرح‌‌‌های توسعه متعدد و گذر از سد استانداردهای کنترل کیفیت توانسته ظرفیت اسمی خود را به ۱۰۵۰ تن در سال برساند.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که این شرکت در تکمیل حلقه گمشده زنجیره تامین صنایع فولادی  جایگاه بی‌‌‌بدیلی دارد و توانسته طی سال‌های گذشته با تولید ورق‌‌‌های عریض و آلیاژ‌‌‌های خاص نقش مهمی در تامین نیازهای صنایع مختلفی چون نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع دریایی داشته باشد. تولیدات شرکت همچنین می‌تواند در زمینه ماشین‌سازی استفاده شود و از این رو شکی نیست که فولاد اکسین جایگاهی استراتژیک در تامین نیازهای صنعتی ایران پیدا کرده است. یکی از مهم‌ترین حسن‌‌‌های این مجموعه صنعتی نزدیک بودن به طرح‌‌‌های مهم پتروشیمی و نفتی و گازی بوده که سبب شده تا هم‌اکنون هم خریداران و هم شرکت فروشنده یعنی فولاد اکسین از حیث جابه‌جایی محصولات و انتقال آنها هزینه کمتری متقبل شود.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که تامین مواد اولیه این شرکت می‌تواند اثرگذاری فولاد اکسین را بر صنعت و اقتصاد ایران تا ظرفیت ۱۰۵۰ تنی اسمی خط تولید شرکت افزایش دهد. کارگران و صنعتگران این شرکت توانستند در ماه‌‌‌های جاری با وجود گرمای بالای ۵۰ درجه در استان خوزستان و در شرایطی که گرمای خط تولید به ۶۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد با جدیت به فعالیت خود ادامه دهند. تحقق چنین رفتار جهادی وقتی بیشتر ارزش پیدا می‌کند که بدانیم فولاد اکسین خوزستان تنها کارخانه تولیدکننده ورق API در ایران است. اگر فعالیت این شرکت متوقف شود بدون شک تداوم پروژه‌های نفت و گاز و سایر فعالیت‌های نیازمند وجود لوله‌های API  نیز پیشرفت نخواهد داشت.

بهار اکسین در خزان فولاد

اما از کلیات عملکرد «اکسین» که بگذریم نگاهی دقیق‌تر به دستاوردهای اکسین در چند سال گذشته نشان می‌دهد که ترکیب توانمندی‌های نیروی انسانی متعهد و کارآمد این شرکت با ظرفیت‌های مدیریتی سبب شده تا این شرکت شاهد ثبت رکوردهای خوبی در زمینه تولید و فروش باشد.

برای آنکه تصویری دقیق از وضعیت شرکت در سال‌های گذشته داشته باشیم باید به این نکته توجه کنیم که ایران به عنوان کشوری که همواره از سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری آسیب دیده طی یک دهه اخیر همزمان با محدودتر شدن حلقه تحریم‌ها نتوانسته در زمینه سرمایه‌گذاری و تولید انرژی نظیر نفت و گاز و به‌خصوص برق که نیاز بسیاری از صنایع است، موفق عمل کند. همین امر سبب شده تا بسیاری از صنایع انرژی‌بر کشور مانند صنایع فولادی هم در فصل زمستان و هم تابستان در تامین انرژی خود با مشکل مواجه شوند. طبیعتا وقتی برق یا گاز نباشد روشن نگاه داشتن کوره‌ها هم در تولید فولاد کاری پر‌مشقت خواهد بود. پس طبیعی است که در شرایط کنونی شاهد افت تولید فولادی‌ها باشیم؛ وضعیتی که سبب شده تا در برهه کنونی به‌خصوص در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ بسیاری از شرکت‌های بزرگ این حوزه نتوانند ارقام مناسبی را در زمینه تولید به ثبت برسانند. این در حالی است که به یاری متخصصان و مدیریت «اکسین» نه‌تنها قطار پیشرفت در شرکت متوقف نشده بلکه در سال ۱۴۰۲ اکسین توانسته به میزان ۱۵‌درصد بر تولیدات خود بیفزاید.

همین امر سبب شده تا با در نظر گرفتن سایر نکات موثر بر مدیریت مالی، شرکت در سال مالی گذشته سود خود را نسبت به سال مالی قبل ۴۷‌درصد افزایش دهد. نکته مهم در این بین این است که شرکت در طول این سال توانسته از ظرفیت اسمی خود در تولید فولاد آلیاژی و ورق‌های API  عبور کند. بر این اساس حدود ۹۰‌درصد محصولات تولیدی شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال گذشته به محصولات آلیاژی و «API» اختصاص داشته است. لازم به ذکر است از این نوع ورق، در ساخت لوله‌‌‌های API بهره برده می‌شود که کاربرد وسیعی در صنایع نفت و گاز، صنایع غذایی، در دیگ‌‌‌های بخار و مبدل‌‌‌های حرارتی، نیروگاه‌‌‌های هسته‌‌‌ای و پالایشگاه‌‌‌های شیمیایی دارد و در خط تولید خطوط لوله‌‌‌های جوشی با قطر بالا استفاده می‌شود. کاهش مناسب موجودی انبار در این سال حکایت از وجود تقاضای مناسب در میان مشتریان این شرکت داشت.

اطلاعات ارائه شده از سوی این شرکت حاکی از آن است که شرکت فولاد اکسین خوزستان در سه ماه اول سال ۱۴۰۳ حدود ۲۳۰ هزارتن انواع ورق‌های فولادی تولید کرد که بیش از ۹۰‌درصد آن را ورق‌های سری APIو آلیاژی به خود اختصاص داد. رشد حدود ۱۰ درصدی تولید نسبت به بودجه مصوب سالانه و حدود ۵ درصدی نسبت به مشابه سال گذشته از دستاوردهای سه ماه اول سال ۱۴۰۳ بوده است.