آیا جنگ تجاری جدیدی در پیش است؟ خودروهای برقی BYD برای صادرات در ردیف‌هایی پارک شده‌اند

به گزارش فایننشال تایمز، کمیسیون اروپا پیشنهادهای سازندگان خودروهای برقی چینی برای تعدیل قیمت‌هایشان را رد کرده است تا از افزایش شدید تعرفه‌‌ها در آستانه مذاکرات بالقوه محوری بین پکن و بروکسل در هفته آینده جلوگیری کنند. این تعرفه‌‌ها پس از یک تحقیق چند ماهه توسط اورسولا فون در‌‌لاین، رئیس کمیسیون که به شدت تنش‌‌های تجاری بین بلوک ۲۷ عضوی و چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان را افزایش داد، اعلام شد. مقامات اتحادیه اروپا گفته‌‌اند که این تعرفه‌‌ها برای محافظت از تولیدکنندگان اروپایی در برابر کاهش قیمت خودروهای برقی ارزان‌قیمت چین موردنیاز است که به گفته آنها به‌‌طور ناعادلانه توسط پکن یارانه پرداخت می‌شود. اولوف گیل، سخنگوی بازرگانی کمیسیون، روز پنج‌شنبه گفت که کمیسیون پیشنهادهای مربوط به تعهدات قیمتی» از سوی چند صادرکننده خودروی چینی را رد کرده است، اما اروپا همچنان از مذاکرات جدید استقبال می‌کند. «بررسی ما بر این تمرکز داشت که آیا پیشنهادها می‌تواند اثرات مضر یارانه‌‌ها را از بین ببرد و می‌تواند به طور موثر نظارت و اجرا شود؛ کمیسیون به این نتیجه رسیده است که هیچ یک از پیشنهادها، این شرایط را برآورده نکرده است. پیشنهادهای قیمت محرمانه بود.»

کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا پایان اکتبر در مورد تعرفه خودروهای برقی چین رای خواهند داد. تصمیم برای رد پیشنهادهای خودروسازان چینی در بحبوحه نشانه‌‌هایی از اختلافات رو به رشد در داخل بلوک بر سر چین در پی ترس از یک جنگ تجاری پرهزینه صورت می‌گیرد. وانگ ونتائو وزیر بازرگانی چین هفته آینده در بروکسل با کمیسر تجاری اتحادیه اروپا والدیس دامبروسکیس دیدار خواهد کرد. گیل گفت که این به چین بستگی دارد که راهی برای حل مناقشه خودروهای برقی بیابد که خطر آسیب به صنعت اتحادیه اروپا را که در تحقیقات مشخص شد، برطرف کند. او گفت: «این در اختیار کمیسیون نیست که درباره اینکه این روش چگونه به نظر می‌‌رسد، تصمیم‌گیری کند. ما آماده مذاکره با آنها هستیم.» اتحادیه اروپا پس از تصمیم ایالات متحده برای افزایش تعرفه‌‌ها تا نزدیک به ۱۰۰ درصد، پیشنهاد کرده است تا حدود ۵۰‌درصد تعرفه بر خودروهای برقی ساخت چین اعمال کند.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا گفت که کشورش در حال «تجدید نظر» در موضع خود در قبال تعرفه‌‌های اتحادیه اروپاست. این تغییر موضع، اسپانیا را به همسویی با آلمان سوق داد که کشورهای عضو را برای مخالفت با این اقدامات لابی کرده است. سانچز روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در نزدیکی شانگهای، در میان نگرانی از اینکه یک جنگ تجاری متقابل ممکن است به صادرکنندگان اسپانیایی آسیب برساند، گفت که یافتن یک «سازش» بین اتحادیه اروپا و چین مهم است. این اظهارات نشان‌‌دهنده مداخله مهم در مناقشه تجاری بین چین و اتحادیه اروپا در ماه‌‌های اخیر و نشان‌‌دهنده تغییر موضع اسپانیاست. سانچز می‌‌خواهد صادرات اسپانیا به چین تقویت شود، اما مقامات اسپانیایی نگران هستند که یکی از بزرگ‌ترین بخش‌‌های صادراتی آن - گوشت خوک - از تحقیقات ضد دامپینگ چین که پس از طرح تعرفه خودروهای الکتریکی آغاز شد، آسیب ببیند. اتحادیه اروپا سال گذشته تحقیقات چند ماهه‌‌ای را در مورد یارانه‌‌های مشکوک غیرمنصفانه در صنعت خودروی چین انجام داد، زیرا این نگرانی وجود داشت که خودروهای برقی ارزان‌قیمت چین، خودروسازان مهم سیاسی کشورهای عضو را در زمانی که چین مازاد تجاری هنگفتی را ثبت می‌کند، کاهش دهد.

در پایان این تحقیقات، بلوک ۲۷ عضوی در ماه ژوئن افزایش شدید تعرفه‌‌ها را تا ۳۷.۶‌درصد بر خودروهای برقی چینی پیشنهاد کرد که سطح تعرفه‌‌ها را به نزدیک به ۵۰‌درصد می‌‌رساند و اقدامات مشابه ایالات متحده را منعکس می‌کند. مالیات‌‌های جدید تصویب خواهد شد مگر اینکه ۱۵ کشور عضو - ۶۵‌درصد از جمعیت اتحادیه اروپا - به آن رای منفی دهند. آلمان و خودروسازی قدرتمند آن، که از اعمال تعرفه‌‌های متقابل چین بر خودروهایش می‌‌ترسد، در حال لابی کردن کشورهای عضو برای مخالفت با این اقدامات هستند که ۵سال طول می‌‌کشد. چین همچنین به شدت علیه تعرفه‌‌ها مبارزه کرده و مجموعه‌‌ای از اقدامات متقابل از جمله تحقیق در مورد واردات گوشت خوک اروپایی را آغاز کرده است. چین در سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار محصولات گوشت خوک از اسپانیا وارد کرد که بیش از هر کشور دیگر اتحادیه اروپا بود.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، سانچز را تشویق کرد تا در ایجاد روابط بین چین و اتحادیه اروپا «نقش سازنده» ایفا کند، در حالی که نخست‌وزیر اسپانیا خواستار روابط «نزدیک‌‌تر، غنی‌‌تر و متعادل‌‌تر» شد. سانچز گفت: «من فکر می‌‌کنم که ما باید پل‌‌هایی بین اتحادیه اروپا و چین ایجاد کنیم.» در مقابل نخست‌وزیر دانمارک هشدار داده است که اروپا باید برای فناوری، کمتر به چین وابسته باشد و نشان دهد که درس‌‌های خود را در مورد اتکای بیش از حد به یک تامین‌‌کننده واحد آموخته است، همان‌طور که قبلا در مورد نفت و گاز روسیه انجام داد. مت فردریکسن، نخست‌‌وزیر دانمارک افزود: «اروپا باید بیشتر در فناوری داخلی سرمایه‌گذاری کند. ما بیش از حد به گاز و نفت روسیه وابسته بودیم و اکنون در مورد بسیاری از فناوری‌‌ها همین کار را با چین تکرار می‌‌کنیم که اشتباه بزرگی است.» بنابراین در آینده، اگر تجارت بیشتری با چین داشته باشیم به گونه‌‌ای که به ریسک احتمالی خود فکر نکنیم، دولت چین ممکن است به سرعت آن را به سلاحی علیه کشورهای اروپایی تبدیل کند.

وی افزود، در حالی که اروپا درباره «ریسک زدایی» و کاهش روابط تجاری با چین صحبت می‌کند، برخی از کشورهای اروپایی «هنوز به تجارت بیشتر با چین فکر می‌کنند». بر اساس داده‌های Bundesbank، سرمایه‌گذاری مستقیم آلمان در چین در سال‌جاری به شدت افزایش یافته است. در ادامه، ‌‌ چین تعرفه‌‌های پیشنهادی را به عنوان نشانه‌‌ای از افزایش حمایت‌‌گرایی غربی که مبارزه جهانی علیه تغییرات آب و هوایی را تضعیف می‌کند، مورد انتقاد قرار داده است. یی شیائوژون، سفیر سابق چین در سازمان تجارت جهانی، به فایننشال تایمز گفت که هنوز امیدوار است توافقی از طریق مذاکره صورت گیرد. در چین، هیچ‌‌کس نمی‌‌خواهد شاهد جنگ تجاری باشد. «من فکر می‌‌کنم چین تمام تلاش خود را می‌کند تا از آن اجتناب کند و البته بخش سخت‌‌تر کار، مذاکره با ایالات متحده است. ما امیدواریم که اتحادیه اروپا به این نوع حمایت‌‌گرایی یکجانبه نپیوندد تا چین را به سمت جنگ تجاری سوق دهد.»

از زمان تحقیقات بروکسل، پکن همچنین تحقیقات ضد دامپینگ را در مورد محصولات لبنی اروپایی و گوشت خوک آغاز و شکایتی را به سازمان تجارت جهانی ارائه کرده است. این پاسخ، تمایل چین برای ضربه زدن به منافع حساس در کشورهای کلیدی اتحادیه اروپا را برجسته کرده است. یی در پاسخ به این سوال که آیا تحقیقات در مورد واردات اتحادیه اروپا نتیجه تعرفه‌‌های خودروهای الکتریکی بوده است یا خیر، گفت که هیچ «ارتباط مستقیمی» وجود ندارد. اما نکته اینجاست: شما باید یک رابطه دوجانبه تجاری دوستانه داشته باشید. در غیر ‌این صورت، اقدامات تلافی‌‌جویانه را دریافت خواهید کرد. مازاد تجاری چین با اتحادیه اروپا در ۸ ماه اول سال‌جاری ۱۶۲.۱۳ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته نزدیک به ۶‌درصد افزایش داشته است.