پوست‏‏‌اندازی شرکت‌های معدنی عربستان

به گزارش الشرق الاوسط؛ عربستان در سال‌های اخیر اقدامات متعددی را برای بهبود فضای سرمایه‌گذاری در این بخش انجام داده است، از جمله اصلاح آیین‌‌‌نامه سرمایه‌گذاری معدنی و راه‌‌‌اندازی حمایت‌‌‌ها و مشوق‌‌‌ها برای بخش معدن. اینها شامل تامین مالی مشترک ۷۵‌درصد از هزینه‌‌‌های سرمایه‌‌‌ای، معافیت مالیاتی ۵ ساله و ۱۰۰‌درصد مالکیت مستقیم خارجی است.

همچنین خبرگزاری سعودی پرس گزارش داد، بندر بن ابراهیم الخرایف همچنین انتقال دانش، نوآوری و فناوری‌‌‌های پیشرفته در بخش معدن را مورد بحث قرار داد. وی با روبن آلوارادو، مدیر اجرایی کودلکو برای بحث و گفت‌وگو روی بررسی فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری در تولید مواد معدنی، به‌ویژه لیتیوم و مس، دیدار کرد. کودلکو که در سال ۱۹۷۶ تاسیس شد، یک رهبر جهانی در زمینه اکتشاف، تولید و فروش مس و محصولات جانبی آن است. این شرکت با حضور قابل‌‌‌توجهی در بازارهای کلیدی در سراسر آسیا، اروپا و ایالات متحده، عمدتا مس تصفیه‌شده را تامین می‌کند. به علاوه عربستان از طریق شرکت Almar Water Solutions، متعلق به عبداللطیف جمیل، با کودلکو شریک می‌شود.

وزیر همچنین مجموعه‌‌‌ای از نشست‌‌‌های دوجانبه با رهبران شرکت‌های بزرگ معدنی شیلی از جمله Antofagasta PLC، SQM  و Quiñenco برگزار کرد. در این گفت‌وگوها فرصت‌‌‌های متقابل در بخش معدن با تمرکز بر مس، لیتیوم و سنگ‌آهن بررسی و نقش شرکت سرمایه‌گذاری مواد معدنی مانارا در استفاده از این فرصت‌‌‌ها برجسته شد. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان چشم‌‌‌انداز سرمایه‌گذاری فعلی در اکتشاف مواد معدنی در عربستان، برنامه مشوق‌‌‌های اکتشاف و صدور مجوز برای کمربندهای معدنی را بررسی کردند.

خرایف از رهبران معدن شیلی دعوت کرد تا در مجمع مواد معدنی آینده در ریاض در ژانویه آینده شرکت کنند. وزیر الخرایف و مقامات مرکز فناوری پیشرفته معدن (AMTC)  و مرکز کنترل معادن شرکت انگلیسی آمریکایی در مورد استفاده از فناوری‌‌‌های مدرن خود برای ارتقای عملیات معدنی و بهبود کارآیی در پروژه‌های معدنی گفت‌وگو کردند که شامل پایبندی به استانداردهای جهانی زیست محیطی، شیوه‌‌‌های مدرن در مدیریت معادن از راه دور، و استفاده از هوش مصنوعی (AI)  در اکتشاف مواد معدنی است. این بازدیدها و جلسات با حضور مهندس معاون امور معدنی وزارت صنعت و منابع معدنی برگزار شد.

بازدید خرایف از برزیل و شیلی بر فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن عربستان سعودی متمرکز بود. این بازدید طولانی از ۲۲ ژوئیه آغاز شد و سلسله جلساتی را با شرکت‌های بزرگ معدنی جهانی و با هدف تقویت مشارکت‌‌‌های بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاری‌‌‌های خارجی در این بخش حیاتی، که سنگ بنای چشم‌‌‌انداز ۲۰۳۰ عربستان است، برگزار کرد. عربستان به دنبال تبدیل شدن به یک مرکز جهانی برای معادن و مواد معدنی با جذب سرمایه‌گذاری‌‌‌های خارجی، توسعه توانمندی‌‌‌های محلی و اتخاذ فناوری‌‌‌های مدرن است؛ با هدف به حداکثر رساندن ارزش اقتصادی منابع معدنی و برای ارتقای عربستان به عنوان یک بازیگر اصلی در بازار جهانی معدن.

عربستان در سال‌های اخیر اقدامات متعددی را برای بهبود فضای سرمایه‌گذاری در این بخش انجام داده است، از جمله اصلاح آیین‌‌‌نامه سرمایه‌گذاری معدنی و راه‌‌‌اندازی حمایت‌‌‌ها و مشوق‌‌‌ها برای بخش معدن. اینها شامل تامین مالی مشترک ۷۵‌درصد از هزینه‌‌‌های سرمایه‌‌‌ای، معافیت مالیاتی ۵‌ساله و ۱۰۰‌درصد مالکیت مستقیم خارجی است. وزارت صنعت و منابع معدنی برنامه توانمندسازی اکتشاف را اعلام کرد و ۱۸۲ میلیون دلار برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در اکتشاف اختصاص داد.

در تلاش برای کمک به سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری روشن سرمایه‌گذاری و رعایت استانداردهای شفافیت در محیط سرمایه‌گذاری معدنی، عربستان تمام داده‌‌‌های زمین‌‌‌شناسی را ارائه می‌دهد که به طور مداوم بر اساس نتایج برنامه بررسی زمین‌‌‌شناسی عمومی به‌‌‌روزرسانی می‌‌‌شوند. این داده‌‌‌ها به اطلاعات زمین‌‌‌شناسی که بیش از ۸۰ سال است در دسترس بوده و روی یک پلتفرم دیجیتال قابل دسترسی است، اضافه می‌شود. این کشور در برنامه‌‌‌های اکتشاف مواد معدنی خود که توسط سازمان زمین‌شناسی عربستان انجام شده است، از جمله پروژه‌های نقشه‌‌‌برداری و نقشه‌‌‌برداری زمین‌شناسی به ارزش تقریبی یک میلیارد ریال سعودی معادل۲۷۰ میلیون دلار پیشرفت چشمگیری داشته است. به علاوه روند اعطای مجوز به سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی در این بخش را سرعت بخشید و سه مزایده عمومی جهانی برای مجوزهای معدن را اعلام کرد. عربستان اخیرا ایجاد برنامه ملی مواد معدنی را علنی کرد که به عنوان ابزاری قدرتمند برای ارتقای کیفیت و کارآیی زنجیره‌‌‌های تامین مواد معدنی و تضمین عرضه مداوم مواد معدنی به صنایع محلی و پروژه‌‌‌های بزرگ طراحی شده است. عربستان قصد دارد ۱۲۰ میلیارد ریال سعودی معادل ۳۲ میلیارد دلار در صنایع معدنی اساسی و استراتژیک سرمایه‌گذاری کند.

دو هفته پیش، وزارت صنعت و منابع معدنی اولین طرح کمربندی فلزی عربستان را در نوع خود راه‌‌‌اندازی کرد که شامل سه مجوز اکتشاف در کمربند جبل سید در مدینه است. این منطقه شامل طیف وسیعی از فلزات پایه و گرانبها از جمله مس، روی، سرب، طلا و نقره است. دو پروانه اکتشاف برای سایت الهجر واقع در کمربند دره شوواس در منطقه عسیر صادر شد که سرشار از انواع فلزات گرانبها و اساسی از جمله مس، روی، طلا و نقره است. مساحت کل این کمربندها ۴‌هزار و ۷۸۸ کیلومترمربع است و هدف از این مرحله تسریع در اکتشاف و بهره‌‌‌برداری از منابع معدنی عربستان است.