غلبه انرژی‏‏‌های پاک

در حالی که برای مصرف‌کنندگانی که می‌توانند از مزایای آن بهره ببرند، به عنوان مثال شارژ یک خودروی الکتریکی یا وسایل برقی، سودمند است، اما تهدیدی برای تضعیف قابلیت حیات پروژه‌‌‌های انرژی تجدیدپذیر اروپاست که برای رسیدن به اهداف خالص صفر حیاتی هستند. بیارن شیلدروپ، تحلیلگر ارشد کالا در وام‌دهنده سوئدی SEB گفت: «این نوعی خودکشی است. همه می‌‌‌دانند که اگر بیش از حد نفت تولید کنید، قیمت سقوط می‌کند و تولیدکنندگان ضرر می‌کنند و هیچ تفاوتی در انرژی و انرژی تجدیدپذیر وجود ندارد.» به گفته اندیشکده انرژی امبر، طی پنج سال گذشته، مجموع ظرفیت مزارع خورشیدی اروپا از ۱۲۷ گیگاوات به ۳۰۱ گیگاوات رسید، در حالی که ظرفیت باد از ۱۸۸ گیگاوات به ۲۷۹ گیگاوات رسیده و بیش از دو برابر شده است.

این رشد به کاهش وابستگی به سوخت‌‌‌های فسیلی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای کمک کرده، زیرا تولید مزارع بادی و خورشیدی در اروپا از نیروگاه‌‌‌های سوخت فسیلی در نیمه اول سال‌جاری برای اولین بار پیشی گرفته است. با این حال، باتری‌‌‌ها و دیگر گزینه‌‌‌های ذخیره‌‌‌سازی یا انعطاف‌‌‌پذیری به سرعت توسعه ‌نیافته‌‌‌اند، به این معنی که دوره‌‌‌های بیشتری وجود دارد که در آن ژنراتورها برای مصرف برق اضافی به مصرف‌کنندگان پول پرداخت می‌کنند. تقاضای برق در اروپا نیز از زمان بحران انرژی که در اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز شد و کارخانه‌ها را به تعطیلی تولید سوق داد، هنوز به طور کامل بهبود نیافته است. به گفته تحلیلگران، طرح‌‌‌های حمایتی دولت که در ابتدا برای کمک به تسریع انتقال به انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر به کار گرفته شد، تشدید می‌شود.

نائومی شویلارد، رئیس امور نظارتی در گروه صنعتی سولار پاور اروپا، گفت: «سرمایه‌گذاری اولیه برای پروژه‌‌‌های خورشیدی و سایر انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر به ‌‌‌گونه‌‌‌ای است که آنها باید به تلاش برای تولید جهت بازگشت سرمایه ادامه دهند.» قیمت‌گذاری منفی نشان‌‌‌دهنده پایان شدید اثر به‌‌‌اصطلاح همنوع‌‌‌خواری قیمت انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر است، که باعث می‌شود وقتی هوا آفتابی و باد است و پروژه‌‌‌های انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر همزمان تولید می‌کنند، قیمت برق کاهش ‌‌‌یابد. ۷۸۴۱ ساعت قیمت منفی در هشت ماه منتهی به پایان اوت در مقایسه با مجموع ۶۴۲۸ ساعت سال گذشته و در مجموع ۶۷۵ ساعت در پنج سال پیش است که سیستم بیشتر تحت سلطه سوخت‌‌‌های فسیلی بود. انرژی خورشیدی محرک اصلی قیمت‌گذاری منفی بوده است، زیرا منابع خورشیدی تمایل بیشتری به ثابت بودن دارند، که منجر به قیمت‌های منفی به‌ویژه در طول بهار و تابستان و اواخر صبح تا اوایل بعد از ظهر می‌شود.

متیو جونز، رئیس بخش تجزیه و تحلیل قدرت در ICIS می‌‌‌گوید: «وقتی در آلمان هوا آفتابی است، اغلب در یونان و بریتانیا نیز به طور همزمان آفتابی است و همه انرژی در اواسط روز در حدود ساعت ۲ بعدازظهر تولید می‌‌‌شوند. اما باد کمی پراکنده‌‌‌تر است. لزوما در همه مکان‌‌‌ها همزمان باد نمی‌‌‌وزد.» فنلاند بیشترین تعداد ساعت قیمت منفی را شاهد بود که بخشی از آن به دلیل ظرفیت بالای آبی و هسته‌‌‌ای آن بود که روشن و خاموش کردن سریع برخی از آنها دشوار است. در همین حال، ایتالیا که هنوز به شدت به نیروگاه‌‌‌های گاز‌‌‌سوز متکی است، هیچ ساعت قیمتی منفی نداشت.

اتحادیه اروپا اهداف بلندپروازانه‌‌‌ای برای افزایش انرژی خورشیدی و بادی برای دستیابی به اهداف آب و هوایی خود دارد. با این حال، شیلدراپ از SEB هشدار داد که باید توجه بیشتری به دارایی‌‌‌های ذخیره‌‌‌سازی و انعطاف‌‌‌پذیری شود، در غیر‌این صورت ساخت سریع آن «با سقوط قیمت‌ها با مشکل مواجه می‌شود». ماریو دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا، در گزارش ۹ سپتامبر خود در مورد رقابت‌‌‌پذیری این بلوک هشدار داد که همنوع‌‌‌خواری قیمت ممکن است «سرمایه‌گذاری‌‌‌ها را متوقف و انتقال انرژی را کٌند کند. بنابراین مهم است که جذب انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر با سرمایه‌گذاری کافی در شبکه‌‌‌ها، انعطاف‌‌‌پذیری و ذخیره‌‌‌سازی همراه باشد.»

جونز در ICIS معتقد است که قیمت‌گذاری منفی تا سال ۲۰۳۰ تا حد زیادی حل خواهد شد زیرا اروپا باتری‌‌‌های بیشتری می‌‌‌سازد و الکترولیزهای بیشتری برای تولید هیدروژن نصب می‌کند. این دستگاه‌‌‌ها از الکتریسیته برای جدا کردن هیدروژن از آب استفاده می‌کنند و منبع اضافی تقاضای انعطاف‌‌‌پذیر برای برق را فراهم می‌کنند که می‌تواند به جلوگیری از قیمت‌گذاری منفی کمک کند. با این حال، او هشدار داد که همنوع‌‌‌خواری قیمت همچنان یک موضوع باقی خواهد ماند. «قیمت‌ها فقط به صفر می‌‌‌رسند، آنها به محدوده منفی نمی‌‌‌روند.» اما اگر شما یک توسعه‌‌‌دهنده انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر هستید، تفاوت بین صفر و منفی آنقدرها هم زیاد نیست.