بن‌‌‌بست انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر

تولید انرژی سبز متناوب است. پنل‌‌‌های خورشیدی به روزهای آفتابی نیاز دارند و توربین‌‌‌های بادی در اثر تندبادها حرکت می‌کنند. این به آن معناست که وقتی آنها در حال تولید برق هستند، مساله اصلی این است که برای استفاده، باید به شبکه متصل شده یا ذخیره شود. همان‌طور که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، ظرفیت شبکه و ذخیره‌‌‌سازی از رشد منابع انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان عقب مانده است، در نتیجه، حجم قابل‌‌‌توجهی از ظرفیت انرژی سبز در حال هدر رفتن است. به گفته آزمایشگاه ملی لارنس برکلی، در آمریکا، سال گذشته نزدیک به ۲۵۰۰ گیگاوات برق با منابع تجدیدپذیر در انتظار اتصال به شبکه بود.

در برخی موارد، دولت‌‌‌ها مجبور شده‌‌‌اند برای جلوگیری از مسدود شدن شبکه، به شرکت‌های انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر، پول بپردازند تا با هزینه مالیات‌‌‌دهندگان، برق تولید نکنند. عرضه‌‌‌ انرژی‌‌‌هایی که جایی برای ذخیره شدن ندارند، قیمت‌ها را پایین آورده و به عنوان یک عامل بازدارنده برای سرمایه‌گذاری سبز آینده عمل می‌کنند. در اروپا، قیمت برق امسال در یک رکورد، به زیر صفر رسید. مهم‌تر از همه، مشکلات مربوط به شبکه قطع اتکا به سوزاندن سوخت‌‌‌های فسیلی را دشوارتر می‌کند. سوخت‌‌‌های فسیلی هر چند برای تامین نیازهای انرژی آلاینده‌‌‌ هستند اما در عین حال مطمئن‌‌‌تر نیز هستند.‌‌‌

چه کاری باید انجام شود؟ پاسخ واضح این است که دولت‌‌‌ها از توسعه شبکه حمایت کنند. دکل‌‌‌ها و کابل‌‌‌هایی که برق را از نیروگاه‌‌‌های جدید به خانه‌‌‌ها و مشاغل منتقل می‌کنند، به بخش فراموش‌‌‌شده و کمتر جذاب انتقال سبز تبدیل شده‌‌‌اند. ارتقای شبکه باید با سرمایه‌گذاری‌‌‌های تجدیدپذیر همراه باشد. مقررات نیز نیاز به ساده‌‌‌سازی دارد. فرآیندهای برنامه‌‌‌ریزی پیچیده، توسعه شبکه را مختل می‌کند. پروژه‌‌‌های انرژی بادی در اروپا گاهی ممکن است برای دریافت مجوز شبکه تا ۹ سال منتظر بمانند.

اما ظرفیت ذخیره‌‌‌سازی بهتر، قطعه دیگر این پازل است. پروژه‌‌‌های آبی ذخیره‌‌‌سازی پمپی - مانند پروژه‌‌‌های اطراف دریاچه نس در اسکاتلند - از برق مازاد برای پمپاژ آب به مخازن استفاده می‌کنند که به عنوان یک ذخیره‌‌‌گاه عمل می‌کنند. با این حال، این به توپوگرافی شیب‌دار متکی است. در جاهای دیگر، ذخیره‌‌‌سازی در مقیاس شبکه ضروری است. سرمایه‌گذاران خصوصی به سرعت در حال بررسی و توسعه ذخیره‌‌‌سازی هستند، اما سیاستگذاران نقش مهمی دارند. به عنوان مثال، کالیفرنیا از طریق ترکیبی از مشوق‌‌‌ها برای مالکان خانه برای نصب باتری و دستوراتی برای شرکت‌های برق و سازندگان، تبدیل به یک رهبر در ذخیره‌‌‌سازی باتری شده است. همکاری بین‌المللی برای تقویت ذخایر مواد معدنی حیاتی مورد استفاده در فناوری‌‌‌های ذخیره‌‌‌سازی نیز کلیدی است.

شبکه‌‌‌ها نیز باید بهتر مدیریت شوند. فناوری دیجیتال، حسگرها و نرم‌‌‌افزار‌‌‌ها می‌توانند به نظارت و مطابقت عرضه و تقاضای انرژی کمک کنند. به علاوه اتصال بهتر، از کارآیی پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال، فقدان یکپارچگی در سراسر شبکه انرژی اتحادیه اروپا به این معنی است که نمی‌تواند به سرعت برق تجدید‌‌‌پذیر را از مناطق تولید به مناطق با تقاضای بالا منتقل کند.باوجود پیشرفت در ‌گذار سبز، اهداف دمای جهانی هنوز روی لبه تیغ هستند. افزایش جمعیت، رشد اقتصادی و هوش مصنوعی به تقاضای انرژی خواهد افزود. تلاش‌‌‌های بیشتر برای ایجاد ظرفیت انرژی سبز موردنیاز است، اما باید با سرمایه‌گذاری و اصلاحات نظارتی لازم برای توسعه شبکه‌‌‌های بزرگ‌تر، قوی‌‌‌تر و هوشمندتر و ظرفیت ذخیره‌‌‌سازی همراه باشد. در غیر‌این صورت، بسیاری از پتانسیل انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر جهان دست‌نخورده باقی خواهد ماند.

 

منبع: فایننشال تایمز