شرکت‌های مستاصل در برابر چین کیسه های کربنات لیتیوم در یک کارخانه فرآوری آلبمارل در شیلی

به گزارش فایننشال تایمز، کنت مسترز، مدیر اجرایی گروه مستقر آلبمارل در ایالات متحده، پس از فروپاشی بازار لیتیوم، یکی از اجزای کلیدی باتری‌‌های مورد استفاده در خودروهای هیبریدی برقی و پلاگین، از کشورها و خودروسازان کمک بیشتری برای مبارزه با رقابت چینی می‌‌خواهد. مسترز به فایننشال تایمز گفت: «اگر می‌‌خواهیم زنجیره‌‌های تامین غربی برای خودروهای برقی بسازیم، اکنون باید اقداماتی انجام شود.» کاهش بی‌‌رحمانه قیمت لیتیوم، رقابت گروه‌‌های غربی با شرکت‌های چینی را به دلیل هزینه‌‌های ارزان‌‌تر، سخت‌‌تر کرده و آلبمارل کارولینای شمالی مجبور به کاهش برنامه‌‌های توسعه خود شده است. قیمت از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۸۰‌درصد کاهش یافته و به کمتر از ۱۲‌هزار دلار در هر تن رسیده که دلیل آن کاهش فروش جهانی خودروهای الکتریکی و موج عرضه جدید این ماده معدنی است.

به گفته مسترز: «علاوه بر این، قانون شاخص تغییرات آب و هوایی جو بایدن و قانون کاهش تورم، نتوانست وابستگی غرب به چین را برای موادی مانند لیتیوم کاهش دهد. ما لزوما از بازار یا سایر بازیگران صنعت حمایت نمی‌‌کنیم. این یک لحظه بسیار مهم در زمان است. یا چین این زنجیره‌‌های تامین را کنترل می‌کند یا ما زنجیره‌‌های تامین غربی را برای رقابت ایجاد می‌‌کنیم. مطمئن نیستم که غرب در حال ساخت این زنجیره‌‌های تامین باشد.» آلبمارل دور دوم برنامه‌‌های کاهش هزینه را در سال‌جاری اعلام کرد که شامل ساخت خط تولید و توقف توسعه در پالایشگاه لیتیوم هیدروکسید کمرتون در استرالیا می‌شود. به گفته تحلیلگران، این اقدام که منجر به کاهش ارزش تقریبی یک میلیارد دلار و کاهش ۳۰۰ شغل می‌شود، نشان‌دهنده مزیت بزرگ چین در پالایش مواد معدنی استراتژیک است. بر اساس گزارش بنچمارک مینرال اینتلیجنس، چین ۶۵‌درصد از لیتیوم جهان را پردازش می‌کند. این کشور آسیایی به دلیل هزینه‌‌های ساخت‌وساز ارزان‌‌تر، اختصاص یارانه‌‌ها و دانش فنی، برتری دارد.

مشکلات آلبمارل که برای یافتن کارگرانی با مهارت‌‌های لازم برای اجرای عملیات پیچیده در کارخانه کمرتون خود تلاش کرده است، می‌تواند مقامات دولتی غربی را وارد عمل کند. مادلین کینگ، وزیر منابع استرالیا روز پنج‌شنبه متعهد شد که مشوق‌‌های مالیاتی برنامه‌‌ریزی شده برای فرآوری مواد معدنی حیاتی را تسریع کند. شرکت‌های اروپایی مانند AMG کریتیکال متریالز که به ساخت یک پالایشگاه کوچک لیتیوم در آلمان نزدیک است، معتقدند که می‌توانند با استفاده از آخرین فناوری برای کاهش هزینه‌‌های عملیاتی، با چین رقابت کنند. هاینز شیملبوش، مدیر اجرایی AMG، گفت: «با توجه به سابقه طولانی این کشور در لیتیوم و مواد شیمیایی، راستش را بگویم، ما انتظار موانع بزرگی در راه‌‌اندازی اولین خط تولید نداریم.» IRA، قانون ۳۶۹ میلیارد دلاری بایدن در مورد تغییرات آب و هوایی، باعث ایجاد تعدادی کارخانه خودروهای الکتریکی و باتری در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان شده است.

آلبمارل استراتژی خود را با این امید ساخته است که خودروسازان برای لیتیوم حق بیمه پرداخت کنند که اعتبار مالیاتی خودروهای آنها را تحت نظارت IRA تضمین می‌کند. اگر مواد بالاتر از سطح معینی در باتری در محل تولید شوند یا از شرکای تجاری منتخب یا بازیافتی تهیه شوند، تولیدکنندگان خودرو از اعتبار مالیاتی ۳۷۵۰ دلاری روی خودروهای الکتریکی ساخته شده در آمریکای شمالی، بهره‌‌مند می‌‌شوند. آلبمارل در سه ماه دوم ۱۸۸ میلیون دلار زیان خالص داشت که در مقایسه با درآمد خالص ۶۵۰ میلیون دلاری در مدت مشابه یک سال قبل کاملا متفاوت است. تحلیلگران برنبرگ گفتند که این شرکت ممکن است به تزریق سرمایه ۲ میلیارد دلاری برای جلوگیری از نقض پیمان بدهی خود در سال آینده نیاز داشته باشد. با این حال، مسترز اصرار داشت که می‌تواند با استفاده از ترازنامه خود، رکود را تحمل کند.