شماره روزنامه ۶۱۲۵
|

  • سرانه مصرف فولاد داخلی در سراشیبی

    دنیای اقتصاد-سارا اصغری: سرانه مصرف فولاد، یکی از شاخص‌‌های توسعه‌‌یافتگی به‌‌شمار می‌رود؛ البته باید در نظر داشت که هر کشوری نسبت به میزان توسعه‌‌یافتگی خود، سهم بیشتری از مصرف فولاد را به خود اختصاص خواهد داد. بر اساس پیش‌بینی‌‌های انجام‌‌شده در طرح جامع فولاد، حداکثر مصرف سرانه فولاد در افق ۱۴۰۴ نزدیک به ۵۰۰کیلوگرم برای هر فرد در نظر گرفته شده بود. البته لازم به یادآوری است که این میزان مصرف با رشد اقتصادی ۸‌درصد در نظر گرفته شده، این در حالی است که هم‌‌اکنون سرانه مصرف فولاد در ایران به طور متوسط برای هر نفر ۲۱۹ کیلوگرم اعلام شده است.
  • ناتوانی صنعت گچ در تولید انرژی تجدیدپذیر

    دنیای اقتصاد-سید سجاد موسوی: بر اساس منطق اقتصاد صنعتی که بیش از ۲۰ برابر نیاز داخلی تولید کند، به طور طبیعی باید بازار صادراتی بزرگی پیش رو داشته باشد و در غیر ‌این صورت تولید و عرضه بالا معنایی جز ارزان فروشی بی‌رویه ندارد؛ متاسفانه صنعت گچ به دلیل فقدان سیاستگذاری درست، امروز دچار همین چالش شده و صدور بی‌رویه مجوزهای تولید گچ، شرایطی را به وجود آورده که با وجود افزایش چند برابری هزینه‌های تولید، افزایش قیمت‌ها همواره کمتر از ۳۰‌درصد توسط اهالی این صنعت تصویب می‌شود که آن هم به دلیل فشار مالی که بر واحدهای تولیدکننده گچ وجود دارد، معمولا رعایت نمی‌شود و رقابت منفی قیمت‌ها در جریان است.
  • بازار ۵هزار میلیارد دلاری فولاد سبز تا ۲۰۳۰

    مدیرعامل فکورصنعت با اشاره به اینکه ایران هم اکنون ۶۰درصد از تولید فولاد منطقه را در اختیار دارد، مطرح کرد: ما با سهم ۲۰ درصدی از تجارت فولاد منطقه می‌توانیم به یکی از بازیگران اصلی و اثرگذار در منطقه تبدیل شویم. محمد وحید شیخ‌‌‌زاده، مدیرعامل شرکت مهندسی فکورصنعت تهران در یک رویداد صنعتی فولاد به ضرورت‌‌‌های توسعه زنجیره فولاد پرداخت و به فرصت‌‌‌های منطقه‌‌‌ای و جهانی در این زمینه اشاره کرد و گفت: کمبود ۱۰۰ میلیون تنی آهن اسفنجی (DRI) تا سال ۲۰۳۱ ایجاد می‌شود و با پیش‌‌‌بینی تولید جهانی ۲۰۰ میلیون تن DRI و نیاز جهانی ۳۰۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۱، منطقه منا (MENA) می‌تواند به قطب تولید آهن اسفنجی سبز تبدیل شود.
  • جذابیت تنوع سنگ ایران برای بازار هند

    دنیای اقتصاد: فعالان صنعت سنگ به موانع صادرات سنگ ایران و ضرورت ایجاد بازارهای جدید صادراتی اشاره کردند. به گفته آنها در شرایطی که بازار چین با ظرفیت‌‌‌های صادراتی بالا در سال‌های گذشته رو به افول رفته، باید از ظرفیت بازارهایی مانند هند استفاده کرد که در این زمینه جذابیت تنوع سنگ‌‌‌‌‌‌های ایران مزیت رقابتی محسوب می‌شود.
  • موفقیت در تولید توسط کارکنان فولاد هرمزگان

    مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: با تلاش و همت کارکنان فولاد هرمزگان در واحد احیای مستقیم توانستیم با رکوردشکنی بی‌‌‌سابقه، قله‌‌‌های موفقیت تولید را یکی پس از دیگری فتح کنیم. عطاالله معروفخانی مدیرعامل به همراه جمعی از معاونان و مدیران شرکت فولاد هرمزگان به منظور تکریم از واحد احیای مستقیم که در تولید ۶ ماهه رکوردشکنی کرد، از این واحد بازدید کردند. معروفخانی در این بازدید ضمن اشاره به شرایط سخت تولید در تابستان برای واحدهای فولادسازی بیان کرد: در سال‌جاری میزان قطعی برق بیشتر از سال‌های گذشته بود و ناچار به تعطیلی کامل واحد فولادسازی و انجام عملیات شات‌‌‌دان به صورت فرصت‌‌‌طلبانه شدیم.
  • حضور مجتمع پلاستیک طبرستان در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی تاسیسات ساختمان تهران ۱۴۰۳

    مجتمع پلاستیک طبرستان در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی تاسیسات ساختمان، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی (IRAN HVAC&R- ۱۴۰۳) حضور داشت. این نمایشگاه که از ۱۳ تا ۱۶مهر ماه سال ۱۴۰۳ در تهران برگزار شد، یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعتی در حوزه تاسیسات ساختمان و تکنولوژی‌‌‌های مربوط به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی بود. در این نمایشگاه، مجتمع پلاستیک طبرستان به عنوان یکی از تولیدکنندگان برجسته محصولات پلی‌‌‌اتیلنی در صنایع مختلف، از جمله انواع مخازن آب در مدل‌‌‌های مختلف، به معرفی محصولات جدید و تکنولوژی‌‌‌های نوین خود پرداخت. مدیران مجتمع پلاستیک طبرستان ضمن استقبال از حضور گسترده صنعتگران و فعالان حوزه تاسیسات، به بررسی نیازهای بازار پرداخته و چشم‌‌‌انداز جدیدی برای توسعه محصولات خود در سال‌های آینده ترسیم کردند. حضور موثر این شرکت در نمایشگاه، فرصتی برای تعامل با سایر شرکت‌های پیشرو و افزایش سهم بازار در صنعت تاسیسات کشور بود.
  • کسب تندیس بلورین درجه ۱ توسط شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین

    شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در همایش هفتمین دوره جایزه ملی تعالی نگهداشت و مدیریت دارایی‌‌‌های فیزیکی ایران، موفق به دریافت تندیس بلورین درجه ۱ شد. هفتمین دوره جایزه ملی تعالی نگهداشت و مدیریت دارایی‌‌‌های فیزیکی ایران در مرکز همایش‌‌‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیران ارشد صنایع، کارشناسان و استادان برجسته دانشگاهی برگزار شد. در این همایش که شرکت‌های بزرگ و مطرح صنعتی، پتروشیمی، نفت و گاز و... حضور داشتند، شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در دومین حضور خود در جایزه نگهداشت دارایی‌‌‌های فیزیکی موفق شد تندیس بلورین درجه ۱ در سطح کشوری را از آن خود کند.
  • هدف‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در صنعت سنگ

    دنیای اقتصاد: شانزدهمین نمایشگاه بین‌‌‌المللی سنگ ایران روز گذشته آغاز به کار کرد. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور مهدی ترکیان فرماندار شهرستان محلات، محمد حلاجیان مدیر اجرایی نمایشگاه سنگ محلات/نیم‌‌‌‌‌‌ور، ناصر بیگی رئیس اتاق بازرگانی استان مرکزی، بهرام شکوری رئیس انجمن سنگ ایران، محمدعلی دهقان دهنوی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران، محمد جلالی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی، فرزاد مخلص‌‌‌الائمه استاندار مرکزی، و دیمیتری مدیان‌‌‌سف رئیس انجمن سنگ روسیه برگزار شد.
  • پایان آلودگی پلاستیک؟

    دنیای اقتصاد: مذاکرات پیمان جهانی پلاستیک سازمان ملل قرار است در ماه نوامبر به پایان برسد و در آن زمان قوانین بین‌المللی الزام‌‌‌آور جدید در مورد آلودگی پلاستیک فاش خواهد شد. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی اجرای این امر، با جاستین وود، معاون رئیس‌جمهور ایالات‌متحده و رئیس اروپا، خاورمیانه و آفریقا در ائتلاف برای پایان دادن به زباله‌‌‌های پلاستیکی صحبت کردیم. ائتلاف سازمانی است که با طیف گسترده‌‌‌ای از دولت‌‌‌ها و سایر سازمان‌های غیردولتی، برای آزمایش، ادغام، بهبود و مقیاس‌‌‌بندی راه‌‌‌‌‌‌های مدیریت زباله و بازیافت همکاری می‌کند. به این ترتیب، ائتلاف در موقعیت منحصربه‌فردی برای به‌اشتراک‌گذاشتن دانش و تخصص به‌دست‌آمده از اجرای پروژه‌‌‌های مختلف در اقتصادهای نوظهور و توسعه‌یافته در راستای حمایت از دولت‌‌‌ها در توسعه و عملیاتی کردن برنامه‌‌‌های اقدام ملی موردنیاز برای تحقق اهداف ILBI است.
  • استفاده از ظرفیت چین؛ راه توسعه صنایع پلاستیک

    دنیای اقتصاد-سیدسجاد موسوی: بسیاری از صنایع چالش‌هایی دست‌کم شبیه به هم دارند که به مرور زمان ایجاد شده‌اند و امروزه با توجه به تحریم‌های بین‌المللی رفع آنها نیاز به ‌ساز و کاری همه‌جانبه دارد؛ ‌ساز و کاری که قبل از هر چیز سیاستگذاری‌های اشتباه صنایع را در طول چند دهه اخیر مورد نقد قرار دهد و در ادامه برای قرار‌گیری در مسیر درست، تقسیم وظایف را بر اساس پتانسیل‌ها و کمبودها پیگیری کند؛ بر همین اساس در روز دوم «پنجمین همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران» که هفته گذشته برگزار شد، سخنرانان ضمن نقد عملکرد دولت و بنگاه‌ها، با تشریح شرایط جهانی این صنعت، خواستار نگاهی نو به مقوله تولید و همچنین صادرات شدند.
  • غلبه انرژی‏‏‌های پاک

    دنیای‌اقتصاد: تولید مزارع بادی و خورشیدی در اروپا در نیمه اول سال‌جاری برای اولین بار از نیروگاه‏‏‌های سوخت فسیلی فراتر رفته است. قیمت برق اروپا در سال‌جاری برای مدتی به صفر رسید، زیرا توسعه سریع تولید انرژی خورشیدی و بادی از توانایی قاره برای مقابله با مازاد عرضه پیشی گرفته است. بر اساس گزارش موسسه مشاوره‌ای ICIS، قیمت برق به مدت ۷۸۴۱ ساعت در سراسر قاره در طول هشت ماه اول سال به محدوده منفی سقوط کرد و در برخی موارد قیمت‌ها به زیر منهای ۲۰ یورو (۲۲ دلار) در هر مگاوات ساعت رسید. قیمت برق می‌تواند به شدت نوسان داشته باشد و به تغییرات ناگهانی تقاضا یا عرضه حساس باشد، به این معنی که در مواردی می‌توان به مصرف‌کنندگان برای استفاده از برق پول پرداخت کرد.
  • سه ابرچالش صنعت پلیمر

    دنیای اقتصاد: در میزگرد پایانی پنجمین همایش اقتصاد صنایع پلاستیک ایران، مهم‌ترین چالش‏‏‏‌های صنعت پلیمر با حضور برمک قنبرپور عضو هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، مسعود جمالی، مدیرعامل شرکت طناب نقش جهان، علیرضا ترک بازرس انجمن ملی صنایع پلیمر، محمدحسین بابالو دبیر انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و علیرضا میربلوک مدیرعامل موسسه اندیشه برتر میران بررسی شد و بدین ترتیب این همایش دو روزه پایان یافت.
  • وزن‌کشی سرمایه‌گذاری‌ها در زنجیره ارزش

    دنیای اقتصاد: در یک میزگرد تخصصی در روز دوم همایش اقتصاد صنایع پلاستیک ایران کارشناسان این حوزه به بحث در رابطه با «ظرفیت‌سازی طرح‌های صنعت پتروشیمی جهت توسعه صنایع پایین‌دستی» پرداختند. در این رابطه با اینکه به مشکلات و دافعه‌های سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی اشاره شد ولی از مزیت‌های بی‌شماری چون به دست آوردن بازار ۱.۵ میلیارد دلاری داخل و برندسازی در منطقه به عنوان جاذبه‌های سرمایه در این میدان نام برده شد.
  • چشم‏‏‌انداز کوتاه‏‏‌مدت پایداری شرکتی

    چشم‌‌‌انداز پایداری به سرعت در حال تحول است و سال ۲۰۲۴ سالی مهم در مبارزه با تغییرات آب‌‌‌و‌‌‌هوا و تخریب محیط‌زیست به شمار می‌‌‌آید. کسب و کارها در حال تقویت سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌ها و اقدامات برای پیشبرد حرکت به سوی آینده‌‌‌ای پایدار و مقاوم در برابر آب‌‌‌و‌‌‌هوا هستند.
  • آینده نامعلوم مس

    دنیای اقتصاد- بزرگ‌ترین شرکت معادن و فلزات جهان انتظار دارد تقاضای جهانی برای فلز قرمز تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۷۰درصد افزایش یابد. انتظار می‌‌‌‌رود ظهور مراکز داده و هوش مصنوعی، که نیاز به محاسبات انرژی‌بر بیشتری دارد، تقاضای جهانی مس را افزایش دهد. به گزارش فایننشال تایمز، معدنچی BHP هشدار داده است که رشد هوش مصنوعی کمبود قریب الوقوع مس را تشدید می‌‌‌‌کند، فلزی که برای انتقال انرژی پاک حیاتی است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر