شماره روزنامه ۶۰۰۱
|

  • با «ساخت ایران» مشکل دارند!

    دنیای اقتصاد: صادرات، یکی از مولفه‌های مهم اقتصاد و صنعت هر کشوری محسوب می‌شود چرا که مزایای بسیار زیادی برای سازنده دارد. در ایران با اینکه بسیاری از کالاها در سطح کیفی خوب تولید می‌شوند اما به دلیل وجود تحریم‌ها ورود آنها به بازار کشورها به سختی انجام می‌شود. در این میان برخی کشورها که خواهان کالای ایرانی هستند به دلیل تحریم‌ها تقاضا می‌کنند عبارت«ساخت ایران» از روی کالا حذف شود!
  • صدای رسای تولیدکنندگان

    دنیای اقتصاد: بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته به همت انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران و مجری نمایشگاه و حمایت گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» امسال۳۰تیر تا ۲مرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد به همین مناسبت اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه و جمعی از مدیران تشکل‌های فعال این حوزه در دیدار با علیرضا بختیاری مدیر مسوول این گروه رسانه‌ای به بیان مشکلات و چالش‌های این حوزه پرداختند و بر اهمیت نقش رسانه برای حل چالش‌های بنیادی اصناف مختلف تاکید کردند.
  • درخواست توقف مالیات بر ساخت

    دنیای اقتصاد: در حال حاضر چهار نوع مالیات در صنعت ساخت‌وساز در حال اعمال است که شامل مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر خانه‌های لوکس، مالیات بر نوع رشته و فعالیت مانند انبوه‌سازی و مالیات ارزش افزوده می‌شود. از منظر موافقان، اخذ مالیات از ساخت‌وساز به توزیع متعادل ثروت در جامعه منجر می‌شود و می‌تواند بخش واقعی اقتصاد را متحول کند، بخشی که اکنون تقریبا دیگر صرفه اقتصادی ندارد و سرمایه جذب نمی‌‌‌کند. سرمایه به جای اینکه ارزش افزوده تولید کند و منجر به رشد و اشتغال شود عملا به سمت بازار‌‌‌هایی مانند ارز، طلا و سپرده‌‌‌های بانکی هدایت می‌شود که هیچ ارزش افزوده‌‌‌ای ندارند.
  • ماهی‏‏‌گیری شرکت‌ها از آب گل آلود

    دنیای اقتصاد: بیش از نیمی از مشاغل هنوز فرصت تجاری ایجاد‌‌‌شده توسط تغییرات آب‌‌‌و‌‌‌هوایی را درک نکرده‌‌‌اند. اقدام کانتار و شریک ابتکاری مدیریت آب‌‌‌و‌‌‌هوا برای قرار دادن پایداری در دستور‌‌‌کار اتاق‌‌‌های هیات مدیره جهان یک واقعیت است که باید به آن پرداخت.
  • شرط اعمال مالیات بر مسکن

    حسین محمودی اصل/ کارشناس اقتصاد مسکن
    در جهان ازمالیات به عنوان یک ابزار تنظیم‌گری استفاده می‌شود و در کنار این امر تامین منابع لازم برای اداره کشور مطرح است. البته کنترل فاصله طبقاتی و کمک به قشر ضعیف نیز معمولا جزو برنامه‌های کشورهای مختلف بوده است .
  • ملاردشیر، تولیدکننده برتر استان البرز شد

    شرکت کشاورزی و دامپروری ملاردشیر به عنوان واحد برتر استان البرز در سی و پنجمین جشنواره امتنان از کارگران، گروه‌‌های کار و واحدهای برتر استان البرز در سال ۱۴۰۳ انتخاب شد.
  • جشنواره تخفیف‏‌های بیمه معلم برای فرهنگیان

    به مناسبت ۱۲ اردیبهشت روز بزرگداشت مقام معلم، شرکت بیمه معلم در رشته‌‏‌های مختلف بیمه‏‌ای، ‏۷۵ تا ۹۰‌درصد تخفیف به فرهنگیان کشور ارائه می‌‌دهد. به گزارش روابط عمومی بیمه معلم، تخفیف‌های بیمه‌ای ویژه فرهنگیان کشور از تاریخ ۱۲ تا ۳۱ اردیبهشت در رشته‏‌های ثالث و بدنه خودرو، حوادث انفرادی و آتش‏‌سوزی اعمال می‌شود.فرهنگیان می‌توانند در بازه زمانی اعلام‏‌شده، با مراجعه به تمامی شعب و نمایندگی‌های شرکت بیمه معلم در سراسر کشور از مزایای این طرح بهره‏‌مند شوند.
  • الزامات اجاره‌داری مسکن در اقتصاد دانش‌بنیان

    هوشنگ فروغمند اعرابی/ دکترای معماری و مدرس دانشگاه
    بین ۶ تا ۸ میلیون خانوار تخمین برآوردی از آمار رسمی و غیر‌رسمی منتشره از وضعیت اجاره‌نشینی در ایران است. در بحران اقتصادی کنونی که شامل انواع مسائل تو‌در‌تو و گره‌های در‌هم‌تنیده‌ لاینحل است، مسکن به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای مردم با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شده است.
  • راهکارهایی برای حل بحران مسکن

    دنیای‌اقتصاد: تامین مسکن حداقلی برای آحاد مردم هر جامعه از اصلی‌ترین وظایف نظام حاکم است و معمولا دولت‌‌‌ها با تدوین سیاست‌‌‌هایی سعی در تامین آن دارند، اما در کشور ما با اختصاص تمامی ‌‌‌امکانات به شهرهای موجود علی‌‌‌الخصوص مراکز استان‌‌‌ها و عدم‌ایجاد شهرهای جدید متناسب با میزان رشد جمعیت، تمرکز اشتغال و امکانات در چند کلان‌شهر باعث مهاجرت و به تبع آن رشد جمعیت این شهرها و در نتیجه کمبود زمین نسبت به جمعیت شد که در اثر آن تقاضا افزایش و عرضه کاهش یافته و قیمت زمین به طرز افسار‌گسیخته‌ای دچار تورم و رشد شد، به هر حال تاریخ نشان داده در چنین حالتی تامین مسکن حداقلی حتی در حد مسکن‌‌‌های مهر نیز با قیمت‌های بالا انجام خواهد شد و توزیع عادلانه امکانات و ثروت بین مردم جامعه عملیاتی نمی‌شود.
  • تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند

    واردات لوازم خانگی پیرو محدودیت‌‌‌های ارزی از سال ۱۳۹۷ ممنوع شد و همچنان ادامه دارد. گرچه رفته‌‌‌رفته حمایت از تولید بهانه‌‌‌ تداوم این سیاست محدودکننده شد، اما آنچه در نهایت طی این ۶ سال اتفاق افتاد، تشدید انحصار بازار لوازم خانگی کشور بود که تقریبا برای مصرف‌‌‌کننده دیگر حق انتخابی نگذاشته است. با این حال اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، معتقد است چنین محدودیتی تا حدودی منجر به رشد سرمایه‌‌‌‌گذاری و تولید در صنعت لوازم خانگی شده است.
  • تعریف شرکت‌ها از مسوولیت‌اجتماعی

    دنیای اقتصاد: پنل «رهبری مسوولانه» در رویداد «رونمایی از گزارش مدیران عامل» شرکت مشاوره مدیریت ایلیا، در روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه چهارم اردیبهشت با عنوان «حرکت در جریان مخالف» برگزار شد. در این پنل که سیدبابک علوی، دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، گرداننده آن بود، آقایان حامد شفیع‌‌‌ها‌ مدیرعامل گروه فراطرح، محمد کریمی‌ مدیرعامل شرکت ماسترفوده، سید‌حسین هاشمی‌ مدیرعامل شرکت ریل سیر کوثر‌ و مسعود طباطبایی‌ مدیرعامل دیجی‌‌‌کالا حضور داشتند و در مورد مسوولیت‌‌‌های اجتماعی شرکت‌های خود گفت‌‌‌وگو کردند.
  • هدف ویژه صادراتی نفت سپاهان

    دنیای‌اقتصاد - سیدحسین صدری: دکتر فرهاد امین‌دهقان، مدیرعامل شرکت نفت سپاهان در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو گفت: در سال گذشته با رسیدن این شرکت به حداکثر ظرفیت تولید، بیش از ۷۶۰‌هزار تن انواع روانکار صنعتی در این شرکت تولید و افزون بر ۵۰۰‌هزار تن آن، راهی بازارهای صادراتی شد که ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به‌‌‌همراه داشت و خوشبختانه صددرصد ارزها وارد سامانه ارزی کشور شد.
  • برنامه حضور فولاد اکسین خوزستان در بازارهای اروپای شرقی و خاورمیانه

    شرکت فولاد اکسین خوزستان برای توسعه صادرات محصولات تولیدی خود با بازرگانان و تجار بازارهای خاورمیانه، حوزه خلیج‌‌فارس و اروپای شرقی تفاهم‌‌نامه همکاری امضا کرد.
  • گره کور در زنجیره‌‌‌ ارزش

    سبحان نظری / رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته
    مزیت حمل‌‌‌ونقل ریلی نسبت به سایر شیوه‌‌‌های حمل‌‌‌ونقل، کارآیی در مصرف سوخت، تولید و انتشار آلاینده‌‌‌های زیست‌محیطی کمتر، ایمنی بالاتر، هزینه پایین حمل و... است. مزایای مذکور باعث شده که حمل‌‌‌ونقل ریلی مناسـب‌‌‌ترین شـیوه بـرای حمـل بعضـی از بارهـا باشـد کـه اصطلاحا آنها را بارهای ریل‌پسند می‌‌‌نامند. مواد معدنی از جمله این نـوع بارهـاست کـه حـدود ۷۰‌درصد بارهـای حمـل‌شـده ریلـی کشور را تشکیل می‌دهد.
  • علی ابدالی سرپرست جدید بانک سینا شد

    به گزارش روابط‏‏‌عمومی بانک سینا، هیات‏‏‌مدیره بانک سینا ضمن تشکر از زحمات غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل قبلی بانک سینا، علی ابدالی را به عنوان سرپرست جدید این بانک انتخاب کرد.
بیشتر