شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۰۱ دنیای اقتصاد

اخبار شرکت ها - روزنامه شماره ۶۱۰۱

  • بایدها و نبایدهای مسکن در برنامه هفتم

    دنیای اقتصاد-گروه شرکت‌های ساختمانی: برنامه هفتم توسعه سند بالادست اداره کشور طی پنج سال آینده در حوزه‌‌‌های مختلف به‌ویژه در اقتصاد است که در یک سال گذشته خبرهای بسیاری از آن به رسانه‌‌‌ها مخابره شده و در خصوص زوایای مختلف آن نظرات بسیاری مطرح شده است. برنامه مذکور که در بعد کلان تقریبا تمامی بخش‌‌‌های اقتصاد ایران را در بر می‌گیرد، در دل خود نکات قابل تاملی دارد که از آن جمله می‌توان به مسائل مربوط به شهرسازی و قیود توسعه در بخش مسکن اشاره کرد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد که این بخش از اقتصاد ایران طی سال‌‌‌های اخیر نیازهای قابل‌توجهی داشته که در این برنامه مورد توجه قرار نگرفته است. به همین منظور «دنیای‌اقتصاد» در این مقاله بر آن شده تا ضمن گفت‌وگو با مهندس پژمان جوزی رئیس انجمن ساختمان ایران، زوایای مختلف برنامه هفتم توسعه در بحث ساختمان را با محوریت فصل‌‌‌های یازدهم و هفدهم آن به بحث و بررسی بگذارد.
  • هدف‌‌‌گذاری نیم‌‌‌میلیون واحدی در بافت‌‌‌فرسوده

    دنیای‌‌‌اقتصاد: مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه کشور ظرفیت‌‌‌های مناسبی در حوزه بازآفرینی شهری ایجاد کرده است، اعلام کرد: بر اساس بند الف ماده ۵۲ برنامه ۵‌‌‌ساله هفتم کشور، وزارت راه و شهرسازی مجاز است به منظور تشویق مالکان به مشارکت در نوسازی بافت‌‌‌های فرسوده در فرآیند معاوضه کلید به کلید واحدهای بافت فرسوده با واحدهای نوساز یا اراضی تحت مالکیت خود با رعایت قوانین، در قیمت کارشناسی واحدهای نوساز یا اراضی معوض مزبور، تا سقف ۴۰ درصد تخفیف اعمال کند یا اراضی یا واحدهای مسکونی واقع در بافت فرسوده را تا سقف ۴۰ درصد بیش از قیمت کارشناسی، قیمت‌گذاری کند، این بند‌ قانونی در برنامه هفتم توسعه کشور فرصت بسیار خوبی برای استفاده از منابع زمین دولت در اختیار بازآفرینی شهری قرار می‌‌‌دهد.
  • توسعه سیستم‌های دستیار راننده

    همزمان با رشد روزافزون استفاده از هوش مصنوعی در صنعت خودرو، خودروی اکستریم مدل وی ایکس (XTRIM VX) هم خود را به عنوان یکی از نمونه‌‌‌های استفاده از این فناوری به بازار معرفی می‌کند. این مدل که یک SUV لوکس رده بالا محسوب می‌شود توسط شرکت خودروسازی چینی XTRIM ساخته شده و نه تنها به دلیل طراحی و عملکرد شیک خود، بلکه به دلیل ویژگی‌‌‌های ADAS (سیستم‌‌‌های پیشرفته دستیار راننده) آن در کانون توجه قرار گرفته است. در این مطلب، قصد داریم نگاهی دقیق‌‌‌تر به ویژگی‌‌‌ سیستم‌‌‌های پیشرفته دستیار راننده این خودروی لوکس داشته باشیم و اینکه چگونه این ویژگی‌‌‌ها می‌توانند تجربه رانندگی ما را تغییر دهند.
  • سایه شرکت‌های چینی بر فناوری پاک

    دنیای اقتصاد -فاطمه بابالو: بی‌‌پولی فناوری‌‌های پاک در غرب موجب شده تا شرکت‌های چینی این صنعت را نیز قبضه کنند. این روند اگرچه از صنایع معدنی آغاز شده و به ورشکستگی بسیاری از معادن و شرکت‌های فلزی رسیده ولی به زودی به سایر صنایع مشابه نیز سرایت خواهد کرد حتی شاید پتروشیمی‌‌ها نیز از این رویه مصون نمانند.
  • هاب انرژی‌‌های تجدیدپذیر منطقه

    مهدی شریف‌زاده / پژوهشگر حوزه انرژی
    ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌‌بنیان، که توسط ستاد سابق توسعه فناوری‌‌های آب و انرژی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی و پیشنهاد شد و در سال ۱۴۰۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، نقطه عطفی در سیاستگذاری انرژی ایران محسوب می‌شود. این قانون با هدف اصلی تحریک تقاضا برای تعمیق ساخت داخل تجهیزات انرژی‌‌های تجدیدپذیر، گامی بلند در راستای توسعه پایدار و امنیت انرژی کشور برداشته است. اهمیت این قانون را می‌توان در پرتو تحولات اخیر در صنعت انرژی جهان و موقعیت استراتژیک ایران در این حوزه درک کرد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر