شماره روزنامه ۶۰۴۴
|

  • ابربانک خصوصی زیر ذره‌بین

    مهرداد جمشیدیان/کارشناس امور بانکی
    بانک صادرات ایران بیش از ۷۰ سال پیش در سال ۱۳۳۱ پا به‌‌‌عرصه بانکداری خصوصی گذاشت، ولی در ۲۷ سالگی عمر خود، ملی اعلام شد و بعد از سه‌‌‌ دهه هنگامی ‌‌‌‌‌‌که ۵۷ ساله بود در راستای اجرای سیاست‌‌‌های کلی اصل ٤٤ قانون اساسی مجددا به شبکه بانکی غیردولتی پیوست. بانک صادرات ایران با در اختیار داشتن نزدیک به ۲۰۰۰ شعبه در حال ارائه خدمات ارزنده به آحاد جامعه است و کارکنان بانک می‌‌‌گویند دستیابی به جایگاه بهتر در دایره خدمت و بالندگی بانک را مستمرا پیگیری می‌کنند و خود را نسبت به سهامداران، مشتریان و همکارانشان مسوول می‌‌‌دانند. داده‌‌‌ها و اطلاعات به‌‌‌کار رفته در گزارش ماخوذ از صورت‌های مالی سالانه حسابرسی‌شده‌‌‌ بانک‌های کشور است و از این پس از بانک‌های کشور با نام‌‌‌های «شبکه بانکی»، بانک‌ها یا «شبکه» و از بانک‌هایی نظیر بانک صادرات ایران که هر کدام بیش از ‌هزار و چندصد شعبه دارند با اسم بانک‌های بزرگ‌مقیاس یا گسترده یاد خواهد شد.
  • «نیان» برترین شرکت صنعتی حوزه برق و الکترونیک شد

    دنیای اقتصاد، مشهد: شرکت دانش‌بنیان نیان الکترونیک در مراسم گرامیداشت روز صنعت و با حضور وزیر صمت و معاون علمی، فناوری رئیس‌جمهوری به عنوان واحد صنعتی نمونه کشور معرفی شد. شرکت دانش‌بنیان نیان الکترونیک با توجه به کسب امتیاز حداکثری از شاخص‌های ارزیابی این جشنواره و حضور موفق طی سالیان فعالیت خود در عرصه صنعت، به عنوان واحد صنعتی نمونه کشور و تنها نماینده خراسان در بخش برق و الکترونیک معرفی شد.
  • متهمان تخریب صنعت تجهیزات پزشکی

    شرکت‌های تولیدکننده‌نما برای این صنعت بحران‌‌‌آفرین بوده و شاهد هستیم که متاسفانه در برخی موارد از این شرکت‌ها حمایت‌‌‌هایی نیز صورت گرفته و بعضا تا مقاطع بالا در تشکل‌ها، صنوف و اتحادیه‌‌‌ها پیشروی کرده‌‌‌اند.
  • ۹ شرکت پیشرو در «خانه هوشمند »

    دنیای اقتصاد: با پشتیبانی از دستگاه‌‌‌‌‌های متصل به اینترنت اشیا، شبکه‌‌‌‌‌ها و نرم‌‌‌‌‌افزار هوشمند، وعده خانه‌‌‌‌‌ای هوشمند که در آن می‌توانید هر وسیله‌‌‌‌‌ای را با یک برنامه کنترل کنید، اکنون کاملا محقق شده است.
  • طرح‌‌‌هایی ملی برای صرفه‌‌‌جویی در انرژی

    خاطره میرزا / کارشناس نفت
    مدیریت و بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی طی دو دهه اخیر یکی از وجوه تمرکز و تاکیدات تمامی مقامات ارشد کشوری در همه سطوح بوده است. منظور از بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی، انتخاب الگوها و اتخاذ و به‌‌‌کارگیری روش‌ها و سیاست‌‌‌هایی در مصرف درست انرژی است که از نظر اقتصاد ملی مطلوب باشد و استمرار وجود و دوام انرژی و ادامه حیات و حرکت در این حوزه را تضمین کند.
  • رشد تولید «جهان فولاد سیرجان»

    جهان فولاد سیرجان هم‌‌‌راستا با شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» و همت کارکنان و مدیران پرتلاش خود در سه ماه اول سال‌جاری با تولید ۶۹۰۵۱۳ تن محصول رشد ۱۳.۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل را ثبت کرد.
  • چرا بانک‌ها باید به فکر هِزاره‌‌‌ها باشند؟

    محمد حیدری
    به تازگی موسسه تحقیقاتی Logica گـــزارش ســالانه Future of money خود را برای سال ۲۰۲۴ منتشر کرده است که نکات این گزارش حاوی اطلاعات مفیدی برای ارائه‌دهندگان خدمات پولی و مالی به‌خصوص بانک‌هاست. از مهم‌ترین نکاتی که این گزارش بر آن متمرکز است، افزایش استفاده از تکنولوژی در خدمات مالی است. اینترنت، لپ‌تاپ، تلفن‌‌‌های همراه و دیگر دستگاه‌‌‌های دیجیتال از مظاهر استفاده از تکنولوژی در زندگی روزمره انسان‌‌‌ها به شمار می‌‌‌روند؛ به‌طوری که در دسترس نبودن چند‌ساعته هر یک از این موارد ممکن است برای بسیاری از افراد به شدت آزاردهنده بوده و به نوعی به یکی از حداقل‌‌‌های زندگی تبدیل شده‌‌‌اند. تسهیلاتی که این تکنولوژی‌ها در زندگی روزمره انسان‌‌‌ها ایجاد کرده‌‌‌اند بسیار حیاتی است و به هیچ عنوان قابل چشم‌‌‌پوشی نیستند.
  • چشم بازار به تصمیم‌های رئیس جمهور جدید

    دنیای اقتصاد: رئیس جمهور منتخب مردم ایران در حالی قرار است تا چند روز آینده مشخص شود که تصمیم‌های آینده او و تیم اقتصادی‌اش برای مردم و همچنین فعالان بنگاه‌های صنعتی و تولیدی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در همین حال نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» تاکید کرده چشم بازار هم به تصمیم‌های رئیس جمهور جدید دوخته شده است.
  • هزینه ساخت‏‌وساز به روایت بازار

    دنیای اقتصاد-گروه شرکت‌های ساختمانی: هم‌‌اکنون حتی خوش‌بینانه‌‌ترین برنامه‌‌ریزان نیز پذیرفته‌‌اند که ساخت ارزان‌‌ترین خانه با ساده‌‌ترین طرح و مصالح نیز از توان حداقل یک‌سوم خانوارهای شهری خارج است. تبدیل‌‌شدن مسکن از یک نیاز بنیادی بشر به یک کالای سرمایه‌‌ای در ایران، موجب سرمایه‌گذاری افرادی خاص در این بخش شده و بازار مسکن همچون دیگر بازارهای مالی در تسلط افراد محدودی درآمده است. نتیجه چنین رخدادی رکود بی‌‌سابقه بازار مسکن است. هزینه تمام شده یک ساختمان در شهر و روستا آن‌‌قدر زیاد شده است که بخشی از دهک‌‌های پایین و حتی متوسط باید به‌‌طورکلی قید اصلی‌‌ترین نیاز رفاهی خود را بزنند و به سمت املاک استیجاری بروند.
  • سهم ساختمان از صادرات خدمات

    دنیای اقتصاد-گروه شرکت‌های ساختمانی: بر اساس داده‌‌‌های گمرک ایران حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی دارای قرارداد رسمی طی سال ۱۴۰۲ حدود ۱.۳ میلیارد دلار بوده است. این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱ تغییری نداشته، اما در مقایسه با سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است. با این حال، صادرات ۱.۳ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی در سال ۱۴۰۱ دو برابر میانگین صادرات این بخش طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ بوده است. داده‌‌‌های سازمان توسعه تجارت و گمرک ایران نشان می‌دهد مجموع رقم صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران طی ۲۳ سال اخیر یعنی از سال ۱۳۸۰ تاکنون حدود ۳۵ میلیارد و ۴۴۳ میلیون دلار است.
  • کاهش درآمد حاصل از صادرات فرش

    رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌‌دستی اتاق بازرگانی ایران گفت: اهم مشکلات صنعت فرش را می‌توان در نبود متولی دولتی، رفع تعهد ارز حاصل از صادرات، بیمه قالیبافان که طبق قانون باید اعتبار آن از سمت دولت تامین شود و برگشت فرش مرجوعی خلاصه کرد که ماحصل آن، افت ۱۲ میلیون دلاری ارزش صادرات فرش تنها در یک سال است. سیدمرتضی حاجی‌‌آقا میری گفت: صنعت فرش و صنایع دستی در اکثر دولت‌‌ها به‌‌ویژه دولت سیزدهم، مورد بی‌‌توجهی قرار گرفته است. مرکز ملی فرش ایران در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد که وزارت صمت یک طرفه و بدون توجه به قانون در تلاش برای انتقال این مرکز به وزارت میراث فرهنگی بود و اکنون نزدیک به سه سال است که به حالت تعلیق درآمده است.
  • رکود نسبی در بازار لوازم خانگی

    لوازم خانگی همواره به عنوان یکی از بازار‌‌‌های مهم مصرفی که هنوز نگاه سرمایه‌گذاری در آن وارد نشده، مدت‌‌‌هاست که درگیر رکود بازار بوده و خلوتی مغازه‌‌‌ها و مشتریانی که تنها قیمت‌ها را می‌‌‌پرسند و از مغازه خارج می‌‌‌شوند، بر این واقعیت تاکید دارد. با این حال رشد قیمت‌ها در این بازار به‌رغم پایین بودن میزان خرید، همچنان جاری است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به وضعیت بازار داخلی لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: بازار از ابتدای سال‌جاری تاکنون، درگیر رکودی سنگین بوده، اما این اتفاق، تنها منحصر به امسال نیست. اکبر پازوکی در این خصوص ادامه داد: طی سال‌‌‌های اخیر بنا بر رخداد اتفاقات مختلف از جمله رشد تورم در بخش تولید و بازار، قیمت‌ها افزایش یافت و توان مردم هم برای خرید رو به افول رفت. در برخی از مواقع و حتی در بخش فروش تعدادی از اقلام، این رکود به ۹۰‌درصد هم رسیده و این اتفاق خبر خوشی نه برای بازار و نه صنعت لوازم خانگی است. این در حالی است که اغلب تولیدات برای سال قبل بوده و قیمت‌ها بالا نرفته است.
  • صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری لوازم خانگی

    دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: صادرات لوازم خانگی در سال گذشته، قریب به ۴۰۰ میلیون دلار بود که نشانگر افزایش نسبی کیفیت تولیدات در قطعات و انواع محصولات نهایی لوازم خانگی است. امید فاضلی نیا دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به آمارهای وزارت صمت درباره صادرات لوازم خانگی گفت: صادرات لوازم خانگی در سال گذشته، قریب به ۴۰۰ میلیون دلار رقم خورد که نشانگر افزایش نسبی کیفیت تولیدات در قطعات و انواع محصولات نهایی لوازم خانگی است که قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را داشته است.
  • اهمیت مدرن شدن بازار فروش لوازم خانگی

    ابوالقاسم شانه ساز/دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک
    در حالی که بازارهای فروش لوازم خانگی در کشور در رکود قرار داشته و خرید و فروش در آنها به سختی انجام می‌شود، نوع فعالیت برخی سراها و شهرهای فروشگاهی مورد انتقاد بازار سنتی قرار گرفته است. باید توجه داشت که این سراها و شهرهای فروشگاهی یک شبه خلق نشده‌اند.
  • نگرانی از ذخایر بی‌بازار سنگ

    دنیای‌اقتصاد – سید سجاد موسوی: تابستان و فرا رسیدن پیک گرما و اعمال برنامه‌های وزارت نیرو برای محدودیت صنایع چند سالی است که تبدیل به یک چالش اساسی شده و مدیران واحدهای تولیدی سعی می‌کنند خودشان را با شرایط وفق دهند؛ با وجود این عدم‌النفع‌های چند‌هزار میلیاردی در بخش صنعت نشان از این واقعیت دارد که نمی‌توان مساله ناترازی تولید و مصرف برق را با مدیریت مصرف رفع کرد؛ در این میان صنعت سنگ هم از این قاعده مستثنی نیست و قطعا این محدودیت‌ها مشکلاتی برای واحدهای تولیدی به وجود آورده است؛ با وجود این محدودیت‌های تولید به تابستان و زمستان ختم نمی‌شود بلکه چالش‌های بزرگ‌تری اقتصاد این صنعت را کوچک کرده است؛ میزان تولید سنگ به دلیل رکود مسکن و ساختمان‌سازی هم اکنون ۸ تا ۱۲ میلیون تن است که حدود ۹۳‌درصد آن در داخل کشور مصرف می‌شود و سال گذشته میزان صادرات صنعت سنگ ایران ۱۷۴ میلیون دلار بوده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر