شماره روزنامه ۶۱۱۷
|

  • مهیب‌ترین انفجار در ضاحیه بیروت

    دنیای اقتصاد: جنگنده‌های رژیم اسرائیل بامداد دیروز جمعه (۱۳ مهر) منطقه‌ «المریجه» در نزدیکی فرودگاه بیروت در ضاحیه جنوبی را به‌شدت بمباران کردند. منابع لبنانی گزارش دادند که انفجارها به‌حدی شدید است که صدای آن در شهر صیدا و صور نیز شنیده شده است. تسنیم به نقل از رویترز نوشت، بمباران ضاحیه شدیدتر از بمبارانی است که منجر به شهادت سیدحسن نصرالله شد. برخی منابع نیز نوشتند که ارتش اسرائیل در این بمباران از بمب‌های سنگرشکن استفاده کرده است.
  • عملیات انتقامی علیه ایران بسیار مخاطره‌آمیز است

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: اکونومیست سرمقاله این هفته خود را به تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه اختصاص داده است. در آستانه سالگرد حمله ۷اکتبر حماس به اسرائیل، منطقه در یک قدمی جنگ تمام‌عیار قرار گرفته است. پس از هدف قرار دادن هسته مرکزی فرماندهی حزب‌الله توسط اسرائیل، ایران نیز در یک اکتبر با باران موشک‌ها بالستیک، جواب اسرائیل را داد. اکنون ممکن است اسرائیل به دنبال انتقام‌ از طریق حمله به تاسیسات نظامی و صنعتی ایران باشد.از منظر اکونومیست، ایران مطمئنا تهدیدی برای اسرائیل است، اما این ایده که حمله قاطع علیه ایران می‌تواند خاورمیانه را متحول کند، خیال خامی بیش نیست.
  • اولین حمله هوایی پس از دو دهه

    دنیای اقتصاد: منابع فلسطینی از شهادت ۲۰تن در حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه طولکرم در کرانه باختری خبر دادند. به گزارش ایسنا، ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه پنج‌شنبه یک قهوه‌خانه در یکی از محله‌های اردوگاه طولکرم در شمال غرب کرانه باختری را هدف حمله هوایی قرار داد که منجر به شهادت ۲۰نفر شد. همچنین تعدادی در این حمله زخمی شدند. طبق گزارش المیادین، ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که پیکر برخی شهدا تکه‌تکه‌شده و فلسطینی‌ها مجبور شدند آن را در جعبه‌هایی به بیمارستان‌ها منتقل کنند. در این راستا، جنبش حماس حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به اردوگاه طولکرم را تنش خطرناکی در تجاوزات مداوم این رژیم به کرانه باختری و دلیلی بر وحشی‌گری و ورشکستگی این رژیم دانست.
  • سایه گاف بایدن بر بازارها

    دنیای‌اقتصاد: با توجه به اینکه خاورمیانه از روز پنج‌شنبه در آستانه جنگ قرار گرفت، مردم سراسر دنیا می‌خواهند بدانند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بایدن به این سوال پاسخ داد، البته نه به‌طور کامل. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، بایدن به دو سوال غیر معمول خبرنگاران درباره واکنش متحد آمریکا و اهداف احتمالی تا حدی روشنگری کرد. او گفت که در آمریکا درباره اینکه ممکن است اهداف مورد نظر اسرائیل میادین نفتی باشد، بحث شده است و این اهداف جز اینکه جنگ را شعله‌ورتر کند، هیچ عایدی ندارد.
  • قطر به‌مثابه‌ یک قدرت عاریه‌ای

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    نمونه‌هایی از روش‌های غیرمستقیم مورد استفاده برای حمایت از بازیگران غیردولتی از طریق روابط ایران با «حماس» (مستقر در فلسطین) و «جهاد اسلامی فلسطین» مورد بررسی قرار گرفت. هر دو گروه از گروه‌های اسلام‌گرای سنی هستند. همان‌طور که استوار توضیح می‌دهد: «چنین گروه‌هایی به اقمار ایرانی تبدیل شده‌اند. هر دوی این گروه‌ها در سیاست ضد اسرائیلی ایران سهیم بوده‌اند.» به همین دلیل، این گروه‌ها نشان‌دهنده تعامل غیرمستقیم با ایران هستند. ایران از اواسط دهه۱۹۹۰ حامی اصلی «جهاد اسلامی فلسطین» بود؛ اما سودان و سوریه نیز از این گروه حمایت می‌کردند.
  • سورپرایز چنی برای هریس

    الجزیره: لیز چنی جمهوری‌خواه، به سود نامزد ریاست‌جمهوری دموکرات، کامالا هریس، کارزار انتخاباتی برگزار کرد و از رای‌دهندگان در ایالات متحده خواست به رقیب ظالم هریس رای ندهند و پاسخ منفی به درخواست رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بدهند. چنی روز پنج‌شنبه در رویدادی در ایالت خاکستری ویسکانسین گفت: «من هرگز به یک دموکرات رای نداده‌ام، اما امسال با افتخار رای خود را به معاون رئیس‌جمهور، کامالا هریس می‌دهم.» وی گفت: «قرار دادن میهن‌پرستی پیش از نفع‌طلبی حزبی یک آرزو نیست. این وظیفه ماست.» پس از پایان سخنرانی چنی، کامالا هریس پشت تریبون ایستاد و از این سیاستمدار جمهوری‌خواه تشکر کرد و گفت او به‌جا‌آورنده سنت‌های اصلی جمهوری‌خواه است. هریس گفت: «او برخی از خصوصیات شخصیتی را که من بیشتر در هر فرد و هر رهبر به آن احترام می‌گذارم، دارد؛ شجاعت مهم‌ترین ویژگی او است؛ آن هم زمانی که قدرت‌های زیادی در جامعه وجود دارند و تلاش می‌کنند مردم را بترسانند.»
  • انتخابات نمایشی در تونس

    الجزیره: در تاریخ ۶اکتبر، تونسی‌ها برای اولین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری به پای صندوق‌های رای می‌روند و منتقدان می‌گویند انتخابات به‌گونه‌ای چیده شده که به نفع قیس سعید تقلب خواهد شد. این می‌تواند مرگ دموکراسی در تونس را تسریع ببخشد. برای این انتخابات نامزدهای محدودی تایید صلاحیت شده‌‌اند: زهیر المغزاوی، ناسیونالیست چپ‌گرا که به‌عنوان کاندیدای کاغذی مطرح شده و متهم به حمایت از قیس سعید است و دیگری ایاتشی زامیل، رهبر زندانی حزب عظیمون لیبرال که چندین هفته پیش از انتخابات زامیل با دو اتهام راهی زندان شد. اولی او را به ۲۰ماه زندان محکوم کرد و دیگری به ۶ماه. اما در اول اکتبر او در دادگاه دیگر با چهار اتهام دیگر روبه‌رو شد که نتیجه آن ۱۲سال زندان دیگر است.
  • تلفات اسرائیل در مرز لبنان

    دنیای اقتصاد: رسانه‌های صهیونیستی از کشته شدن ۴سرباز و زخمی شدن ۳۵تن دیگر در کمین رزمندگان حزب‌الله در نزدیکی شهر عُدیسه خبر می‌دهند. این در واقع اولین درگیری «رودررو» میان طرفین از زمان ادعای حمله زمینی اسرائیل در روز سه‌شنبه بود.
  • روز «ونس»

    دنیای‌اقتصاد: سناتور جی دی ونس از اوهایو و تیم والتز فرماندار مینه‌سوتا، بیشتر وقت مناظره خود را نه علیه یکدیگر بلکه علیه هم‌تیمی‌های همدیگر اختصاص دادند. این دو بیشتر از هشت‌سال دوران ترامپ و بایدن را هدف قرار دادند و هرکدام علیه دوران رقیب خود سخن گفت. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اما هیچ موضوعی به اندازه موضوع پایانی شب حساس نبود؛ زمانی که ونس از بحث درباره نپذیرفتن شکست دونالد جی.ترامپ، در انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۰ خودداری کرد. ونس برای اینکه پاسخ مستقیمی به این سوال ندهد، گفت: «تیم، من روی آینده متمرکز هستم.» والتز پاسخ داد: «این ‌پاسخ اهانت‌آمیز است.» ونس در طول مناظره بسیار شسته و رفته صحبت کرد؛ اما والتز لکنت زبان زیاد داشت و عمدتا با وقفه‌های طولانی صحبت می‌کرد. نظرسنجی مشترک «سی‌بی‌اس» و «یوگاو» هم نشان داد ۴۲درصد از آمریکایی‌ها باور دارند ونس که به‌عنوان معاون «دونالد ترامپ» در انتخابات شرکت کرده، در مناظره پیروز شده است. رقیب دموکرات وی، یعنی والتز هم از نظر ۴۱درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، عملکرد بهتری داشت و پیروز مناظره بود. همچنین ۱۷درصد از شرکت‌کنندگان گفتند هر ۲سیاستمدار عملکرد یکسانی داشتند و هیچ‌یک نتوانست دیگری را شکست دهد.
  • شروع شلخته حزب کارگر

    دنیای اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: حزب کارگر کمتر از سه ماه پیش قدرت را به دست گرفت، اما امروز میزان محبوبیت کر استارمر، از نخست‌‌وزیر پیشین کمتر است. هم‌حزبی‌های او به ‌خوبی از ناکارآمدی‌های موجود در هسته دولت آگاه هستند و اشتباهات و خطاهای نخست‌ وزیر جدید همگی در سر خط اخبار قرار دارد.استدلال بسیاری از اعضای حزب کارگر آن است که این مشکلات تنها مواردی جزئی و کم‌اهمیت هستند و در شرایطی که پنج سال دیگر تا برگزاری انتخابات فاصله وجود دارد، نتایج نظرسنجی‌ها چندان حائز اهمیت نیست. نخست‌وزیران جدید همیشه برای آشنایی با فضای موجود به زمان نیاز دارند و صدور حکم قطعی درباره عملکرد یک نخست‌‌وزیر تنها بعد از سه‌ماه ،کمی زودهنگام به نظر می‌رسد.
  • آلمان در حال انفجار است

    محمود فاضلی/تحلیلگر امور بین‎الملل
    آلمان که بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی اروپا است، همچنان یکی از مقاصد اصلی برای مهاجران غیرقانونی و پناه‌جویانی است که قصد زندگی در اتحادیه اروپا را دارند. تنها در سال گذشته، مقامات آلمانی بیش از ۲۶۶هزار مورد ورود و اقامت غیرقانونی به این کشور را ثبت کردند. در پایان نیمه نخست سال جاری ۳.۴۸میلیون پناه‌جو در آلمان زندگی می‌کردند و این در مقایسه با سال۲۰۲۳ یک افزایش ۶۰هزار نفری را نشان می‌دهد. این آمار همچنین از دهه۱۹۵۰ بی‌سابقه است. تعداد پناه‌جویان در این کشور به تقریبا ۳.۵میلیون نفر رسیده و از این میان، ۱.۱۱۸میلیون نفر اوکراینی هستند.
  • بمب دوست در جیب دشمن

    دنیای‌اقتصاد: نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در اوایل ژوئیه که از مسکو بازدید کرد، با اشاره به همکاری راهبردی چندین دهه بین دو کشور، روسیه را «متحد قابل اعتماد» و «دوست در همه حال و هوای دهلی نو» توصیف کرد. با این حال، کمتر از سه ماه بعد، این سخنان به بوته آزمایش سپرده شده است؛ به‌ویژه پس از گزارش‌هایی مبنی بر دسترسی کی‌یف به مهمات هند و استفاده از آن در جنگ روسیه و اوکراین. تحقیقات خبرگزاری رویترز حاکی از آن است که مهمات هندی خریداری‌شده توسط ایتالیا و جمهوری چک به سمت اوکراین ارسال شده است. پس از انتشار تصاویری از جبهه‌های جنگ از سوی اوکراینی‌ها، مشخص شده است که آنها از مهمات هندی برای عقب راندن نیروهای روسیه استفاده می‌کنند. در همین حال، مودی چندین دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین داشته است که از ژوئن در توکیو آغاز شد، سپس در اولین سفر نخست‌وزیر هند به کی‌یف در ماه اوت ادامه پیدا کرد و در نهایت، هفته گذشته، در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل پایان یافت.
  • تکذیب ورود زمینی اسرائیل به لبنان

    دنیای اقتصاد: به دنبال شایعات مربوط به حمله زمینی اسرائیل به لبنان، مسوول رسانه‌ای حزب‌الله اعلام کرد که هرگونه ادعای صهیونیست‌ها درباره ورود زمینی ارتش اشغالگر به لبنان دروغ بوده و نیروهای دشمن اگر قصد ورود به کشور ما را داشته باشند، رزمندگان مقاومت بیشترین تلفات را به آنها وارد خواهند کرد.
  • جنگ روسیه پول می‌بلعد

    دنیای‌اقتصاد: بر اساس پیش‌نویس بودجه دولتی که روز دوشنبه منتشر شد، دولت روسیه در نظر دارد هزینه‌های دفاعی خود را در سال آینده حدود یک‌چهارم افزایش دهد که نشان‌دهنده عزم مداوم کرملین برای تخصیص منابع گسترده به جنگ اوکراین است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، هزینه‌های نظامی روسیه به روبل از زمان تصمیم ولادیمیر وی.پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای حمله به اوکراین در سال۲۰۲۲ بیش از سه‌برابر شده است و در سال آینده به ۱۳.۵تریلیون روبل خواهد رسید؛ رقمی که از زمان اوج جنگ سرد بی‌نظیر است. پیش‌نویس سند که برای بررسی به دومای ایالتی، مجلس سفلای این کشور ارائه شده است، خواستار بیش از ۱۴۵میلیارد دلار هزینه نظامی در سال۲۰۲۵ است. بودجه سال جاری ۱۱۶میلیارد دلار است.
  • قطر به‌مثابه‌ یک قدرت عاریه‌ای

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    حمایت ایران از بازیگران غیردولتی نمونه‌ دیگری از برخورداری از قدرت عاریه‌ای است. پژوهشگران به تعاملات ایران با بازیگران غیردولتی اسلام سیاسی مانند حزب‌الله لبنان، سازمان بدر عراق، حوثی‌های یمن، عصائب اهل الحق، کتائب حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطین (PIJ) اشاره می‌کنند. تعامل‌های ایران را می‌توان از طریق راه‌هایی مستقیم (با حزب‌الله، سازمان بدر، حوثی‌ها، عصائب اهل حق، کتائب حزب‌الله) و غیرمستقیم (با حماس و جهاد اسلامی) نشان داد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر