«مایکل شویرتز»، «جولیان بارنز» و «اریک اشمیت» در گزارش ۲۵اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشتند، برای هفته‌ها، دولت‌های کره‌جنوبی و اوکراین هشدار داده‌اند که هزاران نفر از کره‌شمالی در کنار سربازان روسی در حال آموزش هستند و اوکراین این رقم را ۱۲هزار سرباز اعلام کرده است. این هفته، مقامات ایالات متحده تایید کردند که گروهی از سربازان کره شمالی با کشتی به ولادی وستوک، یک شهر بزرگ روسیه در اقیانوس آرام منتقل شده‌اند؛ اتفاقی که وزیر دفاع آمریکا «لوید آستین» آن را تشدید «بسیار بسیار جدی» بحران خواند. روز چهارشنبه، اولین سربازان کره شمالی سفری نزدیک به ۴هزار مایلی را به منطقه کورسک انجام دادند و از آن زمان هزاران نفر دیگر هر روز به این منطقه می‌رسند. یک مقام ارشد اوکراینی که از جابه‌جایی نیروها آگاه است (به شرط فاش نشدن نام) گفت که انتظار می‌رود تا روز دوشنبه (۷ مهرماه) حدود ۵هزار سرباز دیگر کره شمالی افزوده شوند.

به گفته مقامات، این نیروها بخشی از یک واحد زبده ارتش خلق کره هستند. این مقام اوکراینی گفت که آنها از ولادی وستوک با هواپیماهای ترابری عظیم « Il-۷۶ » به یک فرودگاه نظامی در غرب روسیه منتقل و سپس به منطقه نبرد هدایت می‌شوند. این مقام اوکراینی گفت که سیگنال‌های متفاوتی درباره اعزام نیروهای اضافی کره‌شمالی برای جنگ در خاک اوکراین وجود دارد. در حال حاضر آنها فقط در منطقه کورسک متمرکز شده‌اند. نیروهای اوکراینی در اوایل ماه اوت وارد منطقه کورسک شدند و در هفته‌های اولیه تهاجم، حدود ۴۰۰مایل مربع از خاک را اشغال کردند. اما در ماه اکتبر، نیروهای روسیه حملات خود را به مواضع اوکراین در منطقه افزایش داده و چندین روستا را پس گرفتند، اگرچه اوکراین هنوز حدود ۲۵۰مایل مربع را اشغال کرده است.

اما پس از بیش از ۲ماه حضور در خاک روسیه، اوکراین تاکنون نتوانسته به یکی از اهداف اصلی خود در کورسک دست یابد: منحرف کردن توجه نیروهای روسی از نبرد در منطقه دونباس در اوکراین، جایی که آنها با پیشروی‌های آهسته اما پیوسته نیروهای اوکراینی را عقب می‌رانند. روز جمعه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به نقل از سرویس‌های اطلاعاتی خود، گفت که نیروهای کره‌شمالی تا اوایل هفته آینده در میدان نبرد مستقر خواهند شد.

زلنسکی گفت: «این یک اقدام تشدیدکننده آشکار از سوی روسیه است.» اینکه چگونه افزودن نیروهای کره‌شمالی ممکن است پویایی میدان جنگ را تغییر دهد، مشخص نیست. سربازان کره‌شمالی از دهه۱۹۵۰ تاکنون در هیچ جنگی شرکت نکرده‌اند و حتی درباره توانایی‌های واحدهای نخبه آن نیز پرسش‌هایی وجود دارد. حتی قبل از اینکه به میدان نبرد بروند، باید با مانع زبانی، زمین ناآشنا و آداب و رسوم ارتش که ممکن است بسیار متفاوت از خودشان باشد، دست و پنجه نرم کنند. اگر به خط مقدم در کورسک اعزام شوند، با یک نیروی اوکراینی سرسخت روبه‌رو خواهند شد که نیروهای روسی از زمان تهاجم غافلگیرکننده خود در ماه اوت قادر به بیرون راندن آن نبوده‌اند. «امیل کاستهلمی»، کارشناس نظامی در «گروه پرنده سیاه» مستقر در فنلاند، در پلتفرم اجتماعی ایکس نوشت: «من انتظار ندارم که آنها [سربازان کره‌شمالی] نیروی جنگی بسیار موثری باشند، البته اگر به جبهه برسند.»

کاستهلمی گفت: «یک نفر باید در میدان نبرد بمیرد و از نظر روسیه، البته بهتر است که کسی غیر روس باشد.» فراتر از طرح‌های نبرد فوری، پرسش مهم دیگر برای ایالات متحده و متحدانش در آسیا این است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ازای این نیروها چه چیزی به کره‌شمالی داده است. در حال حاضر، اگرچه مقامات آمریکایی می‌گویند که هیچ مدرکی دال بر وجود این موضوع ندیده‌اند؛ اما نگرانی این است که رهبر کره شمالی به‌دلیل مشکلات خود، ممکن است به نوعی کمک نظامی قابل توجه دریافت کند که می‌تواند خطر کره‌شمالی را برای همسایگانش و ایالات متحده افزایش دهد.

مقامات و کارشناسان می‌گویند که کیم به دنبال بهبود برد موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و نشان دادن توانایی آنها برای ضربه زدن به شهرهای آمریکا است. برای پوتین، مزایای این رویکرد مشخص است. طبق ارزیابی‌های غربی، با بیش از ۶۰۰هزار سرباز روسی که از آغاز جنگ کشته یا زخمی شده‌اند، او به مردان بیشتری برای تغذیه ماشین جنگی خود نیاز دارد. اما پوتین همچنین در خرج کردن سرمایه سیاسی خود برای یک اعزام قوای دیگر در مقیاس بزرگ تردید داشته است. بنابراین رئیس‌جمهور روسیه مجبور شده به روش‌های غیرمعمول استخدام تکیه کند، مانند ثبت‌نام از محکومان زندانی و فریب مزدوران از کشورهای فقیر مانند کوبا و نپال برای پیوستن به مبارزه آن هم با دریافت پول نقد. روز پنج‌شنبه، مجلس سفلای روسیه معاهده دفاعی متقابل با کره‌شمالی را که پوتین در ماه ژوئن با کیم امضا کرده بود، تصویب کرد. این یک رای غیرقابل قبول بود؛ اما پوتین از آن برای تایید مجدد روابط مسکو با کره‌شمالی و ارسال سیگنالی استفاده کرد که نشان می‌دهد او متحدانی را جذب می‌کند که بن‌بستش با غرب را تقویت کنند.