جان اف کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «ما کره‌شمالی را به‌دلیل ارائه این تجهیزات نظامی به روسیه محکوم می‌کنیم؛ چراکه این تسلیحات برای حمله به شهرهای اوکراین، کشتن غیرنظامیان اوکراینی و ادامه جنگ غیرقانونی روسیه استفاده خواهد شد.» کربی جزئیاتی درباره ماهیت مهمات ارائه نکرد؛ اما گفت کاخ سفید به‌ویژه نگران است که روسیه برای جبران اقدامات پیونگ‌یانگ به ارائه تسلیحات و فناوری پیشرفته‌تر به کره‌شمالی روی بیاورد. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که کره‌شمالی هواپیماهای جنگنده، موشک‌های زمین به هوا، خودروهای زرهی، تجهیزات تولید موشک‌های بالستیک و سایر مواد و فناوری‌های پیشرفته را درخواست کرده است. کربی همچنین گفت که آژانس‌ها مشخص نکرده‌اند که آیا روسیه به درخواست‌ها پاسخ داده است یا خیر؟ اما کشتی‌های روسی را در حال تخلیه مواد ناشناخته در کره‌شمالی شناسایی کرده‌اند. وی افزود که چنین محموله‌هایی ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل است و گفت که ایالات متحده این موضوع را با سازمان ملل متحد در میان خواهد گذاشت.

کربی تصریح کرد: «این مشارکت نظامی رو به گسترش بین کره‌شمالی و روسیه، از جمله هرگونه انتقال فناوری از روسیه به کره‌شمالی، ثبات منطقه‌ای و رژیم جهانی منع اشاعه را تضعیف می‌کند.» این افشاگری توسط کاخ سفید در حالی صورت گرفت که بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، کنگره را برای تصویب کمک نظامی بیشتر به اوکراین تحت فشار قرار داده است. درخواست ۲۴میلیارد دلاری وی با مخالفت جمهوری‌خواهان تندرو جناح راست مجلس نمایندگان آمریکا متوقف شده است؛ اما مقامات کاخ سفید می‌گویند که رئیس‌جمهوری هفته آینده یک درخواست تکمیلی جدید به کنگره ارسال خواهد کرد. کاخ سفید امیدوار است با پیوند دادن آن به کمک‌های اضافی به اسرائیل پس از حمله ناگهانی آخر هفته گذشته حماس که منجر به کشته شدن بیش از ۱۳۰۰نفر از جمله حداقل ۲۷ شهروند آمریکایی شد، مخالفت با کمک به اوکراین را دور بزند.

جمهوری‌خواهان بیشتر از کمک به اسرائیل حمایت می‌کنند و احتمالا یک بسته مشترک برای آنها جذاب‌تر می‌کند. برخی در کنگره درباره افزودن کمک به تایوان و پول برای حفاظت از مرزهای آمریکا به این بسته صحبت کرده‌اند تا حمایت بیشتری را جلب کنند. ازآنجاکه صنعت نظامی روسیه قادر به پاسخ‌گویی به نیاز به مهمات در اوکراین نیست، مسکو مجبور شده است به تامین‌کنندگانی مانند پیونگ‌یانگ روی بیاورد.