معرفی دبیرکل جدید حزبالله
شیخ جانشـین سید
حزب الله لبنان «شیخ نعیم قاسم» را به عنوان دبیرکل جدید خود معرفی کرد. او پیش از این معاون دبیرکل فقید حزب الله بود اما دیروز سهشنبه (8 آبان ماه) به عنوان دبیرکل برگزیده شد. الجزیره در گزارش 29 اکتبر با اشاره به بیانیه حزب الله نوشت که قاسم به دلیل «پایبندی به اصول و اهداف حزب الله» برای تصدی این سمت انتخاب شده است.
در بیانیه رهبری حزب الله آمده است: «با ایمان به خداوند و پایبندی به اسلام اصیل محمدی و همچنین پایبندی به آرمانهای حزب الله و اهداف آن و عمل کردن بهسازوکار رسمی برای انتخاب دبیرکل، شورای حزب الله به این توافق نظر رسید که شیخ نعیم قاسم را به عنوان دبیرکل حزب الله و پرچمدار آن انتخاب کند.» در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «با خداوند متعال، شهید سید حسن نصرالله و دیگر شهدا، مجاهدان مقاومت اسلامی، ملت صبور و وفادار لبنان عهد میبندیم که برای تحقق آرمانهای حزب الله و تحقق اهداف آن و برافراشته ماندن پرچم حزب الله تا تحقق پیروزی تلاش کنیم.» از قاسم 71 ساله اغلب به عنوان «مرد شماره دو حزب الله» یاد میشد.
نعیم قاسم کیست؟
شیخ نعیم قاسم (تولد: ۱۹۵۳ در بیروت) قائممقام دبیرکل حزبالله لبنان در دوره دبیرکلی سید عباس موسوی و سید حسن نصرالله است. شیخ متولد «کفرفیلا» است و گفته شده لیسانس شیمی خود را از دانشگاه لبنان اخذ کرده است. او سپس دروس حوزوی را در حوزه علمیه لبنان آموخت. او عضو جنبش اَمَل بود و به همراه امام موسی صدر در تشکیل «حرکة المحرومین» نقش داشته است. او همچنین از موسسان حزبالله لبنان بوده و از سال ۱۹۹۱ نایبرئیس آن بوده است. نعیم قاسم رئیس شورای پارلمانی حزبالله و همچنین مسوول هماهنگی وزرای نزدیک به حزبالله در دولت لبنان است. او باورمند به نظریه ولایت فقیه است و دو کتاب از آثار پرشمارش درباره امام خمینی و آیتالله خامنهای است. نعیم قاسم فعالیتهای سیاسی خود را در دهه ۱۹۷۰ در جنبش اَمَل بهرهبری سید موسی صدر آغاز کرد. او همچنین معاون فرهنگی جنبش امل بود و پس از ناپدیدشدن سید موسی صدر، از جنبش امل جدا شد.
وی در سال ۱۹۸۲ همراه با سید عباس موسوی، صبحی طُفیلی، محمد یزبک، ابراهیم امین السید و سید حسن نصرالله در تاسیس حزبالله سهیم بود و از سال ۱۹۹۱ قائممقام حزبالله لبنان بوده است.شیخ روز سهشنبه ۸ اکتبر (۱۷ مهر) از طریق ویدئو در مکانی نامشخص گفت که درگیری میان حزبالله و اسرائیل جنگی است درباره اینکه «چه کسی اول اشک میریزد.» وی افزود که این، حزبالله نخواهد بود. او تاکید کرد که با وجود «ضربات دردناک» از سوی اسرائیل، توانمندیهای این گروه همچنان باقی است. وی افزود که حزب الله از تلاشهای نبیه بری، رئیس مجلس و متحد حزبالله، برای تضمین آتشبس حمایت میکند.
او از زمان شرکت حزبالله در انتخابات پارلمانی در سال ۱۹۹۲، هماهنگکننده اصلی کمپینهای انتخاباتی این گروه بوده است. قاسم در سال ۲۰۰۵ کتابی درباره تاریخ حزبالله نوشت که به عنوان نگاهی نادر از درون به این سازمان دیده میشود. وجه تمایز نعیم قاسم با سید عباس موسوی، سید حسن نصرالله و صفیالدین در این است که او سید نیست. او اولین عضو از رهبری ارشد حزبالله است که پس از ترور نصرالله در ۲۷ سپتامبر، پیام ویدئویی فرستاد. سخنرانی ویدئویی ۳۰ دقیقهای او ۱۱ روز پس از ترور «سید» انجام شد.
از دهههای گذشته تا امروز، شیخ در سمتهای مختلفی در حزبالله فعالیت کرده و با رهبری قاطعانهاش، نقش مهمی در تصمیمگیریها و راهبردهای حزبالله داشته است. بهعنوان معاون دبیرکل، او از نزدیک با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزبالله، همکاری داشته و در بسیاری از مسائل کلان و استراتژیک حزبالله مشاور و همگام با او بود. شیخ نعیم قاسم در بسیاری از سخنرانیها و مصاحبهها به صراحت مواضع حزبالله و سیاستهای آن را تشریح کرده است. یکی از مهمترین اصولی که او بر آن تاکید دارد، موضوع مقاومت در برابر نفوذ خارجی، بهویژه اسرائیل و آمریکا، در لبنان و منطقه است.
او حزبالله را یک نیروی مقاومت میداند که هدف اصلیاش دفاع از لبنان و حفظ استقلال این کشور است. در این راستا، شیخ نعیم قاسم بارها تاکید کرده که حزبالله تنها به عنوان یک نیروی نظامی عمل نمیکند، بلکه به دنبال ایجاد بسترهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برای حمایت از جامعه لبنان و جلوگیری از نفوذ قدرتهای خارجی است. شیخ نعیم قاسم در کنار فعالیتهای سیاسی، در زمینههای فرهنگی و اجتماعی نیز نقش پررنگی ایفا کرده است. او در سخنرانیها و آثار خود، به بررسی مسائل دینی و تربیتی پرداخته و تلاش کرده با استناد به آموزههای اسلامی، نوعی فرهنگ مقاومت و خودکفایی را در میان مردم لبنان و بهویژه نسل جوان تقویت کند. او بر لزوم آموزش و تربیت اسلامی و ملی تاکید دارد و معتقد است که جوانان باید از دوران کودکی با ارزشهای دینی، اخلاقی و فرهنگی آشنا شوند تا بتوانند در آینده به عنوان افرادی آگاه و مقاوم در برابر تهدیدهای فرهنگی و اجتماعی عمل کنند.