نصرالله در سال۱۹۹۲ در حالی که ۳۰ساله بود دبیرکل حزب‌الله شد و در اکثریت عمر، حزب‌الله را رهبری کرد. یافتن جایگزین برای سیدحسن نصرالله با پرسش‌هایی روبه‌رو است؛ کسی که بتواند در قد و قواره او ظاهر شود؛ زیرا اسرائیل همچنان قصد دارد جنوب لبنان را به‌شکل مداوم مورد تهاجم قرار دهد. با این حال، نام دو شخصیت برجسته برای جانشینی سیدحسن نصرالله مطرح شده است: «هاشم صفی‌الدین و نعیم قاسم.»

هاشم صفی‌الدین

به‌طور گسترده تصور می‌شود که صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله و پسر خاله سیدحسن نصرالله، در موقعیت مناسب‌تری قرار دارد تا دبیرکل بعدی این جنبش شود. صفی‌الدین در سال۱۹۶۴ در روستای جنوبی دیر القانون النهر در نزدیکی صور به‌دنیا آمد و به همراه سیدحسن نصرالله در دو مرکز دینی شیعه، یعنی در نجف عراق و قم ایران دروس دینی خوانده است. هر دوی این نفرات در همان روزهای اولیه تاسیس حزب‌الله به آن پیوستند. صفی‌الدین از یک خانواده محترم شیعه است که علمای مذهبی و نمایندگان پارلمان لبنان را اهدا کرده است؛ درحالی‌که برادرش عبدالله به‌عنوان نماینده حزب‌الله در ایران فعالیت می‌کند. صفی‌الدین روابط نزدیکی با ایران دارد. پسرش رضا با دختر حاج قاسم سلیمانی، ژنرال ارشد ایرانی به شهادت‌رسیده در حمله آمریکا در سال۲۰۲۰ ازدواج کرده است. صفی‌الدین علاوه بر نقشی که در رهبری شورای اجرایی دارد، یکی از اعضای مهم مجلس شورای این گروه و رئیس شورای جهادی آن است. همین اهمیت او را برای دشمنان خارجی حزب‌الله برجسته می‌کند. ایالات متحده و عربستان سعودی دارایی‌های او را مسدود کرده‌اند. هاشم صفی‌الدین در دوران تحصیل در شهر قم تحت تاثیر اندیشه سیاسی «ولایت فقیه» امام خمینی (ره) قرار گرفت و یکی از برجسته‌ترین حامیان آن شد. وی در یکی از نوشته‌های خود به نقش این نظریه در اتحاد نهضت‌های اسلامی و غلبه بر تفرقه‌ها اشاره کرده است. صفی‌الدین با هدایت عماد مغنیه، فرمانده امنیتی سابق حزب‌الله، به یکی از نزدیکان سیدحسن نصرالله تبدیل شد. او در سال۱۹۹۴ به بیروت بازگشت تا به‌عنوان رئیس شورای اجرایی حزب‌الله منصوب شود. صفی‌الدین به‌عنوان رئیس شورای اجرایی بر امور سیاسی حزب‌الله نظارت دارد. او همچنین یکی از اعضای شورای جهاد است که عملیات نظامی این گروه را هدایت می‌کند. او در کنار سیدحسن نصرالله و شیخ نعیم قاسم سه نفر اصلی حزب‌الله لبنان را تشکیل می‌دادند.

نعیم قاسم

این مرد ۷۱ساله معاون دبیرکل حزب‌الله است و اغلب از او به‌عنوان «مرد شماره دو» این جنبش یاد می‌شود. او در استان نبطیه، کفر کیله، روستایی در جنوب لبنان به دنیا آمد که از حملات اسرائیل، به‌ویژه از اکتبر گذشته، آسیب دیده است. قاسم سابقه طولانی در فعالیت‌های سیاسی شیعه دارد. در دهه۱۹۷۰، او به جنبش محرومین امام موسی صدر فقید پیوست که در نهایت بخشی از جنبش امل، یک گروه شیعه در لبنان شد. او بعدً امل را ترک کرد و به تاسیس حزب‌الله در اوایل دهه۱۹۸۰ کمک کرد و یکی از علمای مذهبی بنیادین این گروه شد. یکی از مربیان مذهبی قاسم، آیت‌الله محمدحسین فضل‌الله بسیار مورد احترام بود و خود قاسم چندین دهه در بیروت در کلاس‌های مذهبی تدریس کرده است. ماهیت مخفیانه گروهی مانند حزب‌الله به این معنی است که همه نقش‌های او در این سازمان به اطلاع عموم نمی‌رسد. با این حال، در مقطعی، بخشی از شبکه آموزشی حزب‌الله را زیر نظر داشت و همچنین در نظارت بر فعالیت‌های پارلمانی این گروه مشارکت داشت. قاسم در سال‌۱۹۹۱ به‌عنوان معاون دبیرکل انتخاب شد و در زمان دبیرکل وقت عباس موسوی که او نیز توسط اسرائیل ترور شد و به شهادت رسید، انتخاب شد. او در طول سال‌ها نقش مهمی در حضور مردم در حزب‌الله داشته و همچنین یکی از اعضای مجلس شورای این گروه است. او در سال۲۰۰۵ کتابی به نام «حزب‌الله، داستانی از درون» منتشر کرد که به چندین زبان ترجمه شده است.