شماره روزنامه ۶۱۱۸
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۸۴ دنیای اقتصاد

اخبار دسته بندی نشده - روزنامه شماره ۵۹۸۴

  • افت سریالی تورم آرژانتین

    دنیای اقتصاد: تورم آرژانتین در ماه مارس به ۱۱درصد رسید. این در حالی است که تورم ماه فوریه برابر با ۱۳.۲درصد بود. این سومین ماه متوالی است که تورم ماهانه این کشور در مسیر کاهشی قرار گرفته است. گفته می‌شود که کاهش فعلی نرخ تورم در آرژانتین، نتیجه سیاست‌های ریاضتی است که توسط خاویر میلی، رئیس جمهور لیبرتارین این کشور اعمال شده است. میلی که در دسامبر سال۲۰۲۳ به‌عنوان رئیس‌جمهور آرژانتین انتخاب شد، با اقداماتی نظیر کاهش هزینه‌های دولت و حذف بسیاری از یارانه‌ها به جنگ تورم این کشور رفت. در حال حاضر تورم سالانه آرژانتین معادل ۲۸۸درصد است که بیشترین میزان از فوریه۱۹۹۱ محسوب می‌شود. کارشناسان معتقدند که آرژانتین برای مهار تورم راه طولانی را در پیش دارد؛ با این حال انتظارات تورمی کاهش یافته و احتمال آن وجود دارد که در ماه‌های آینده نیز کاهش نرخ تورم تداوم یابد. پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم سالانه آرژانتین در انتهای سال جاری به ۱۸۹ درصد برسد.
  • نقطه آغاز کاهش دلار؟

    دنیای اقتصاد -گروه بازار پول و ارز: بازار ارز و طلای تهران همچنان هیجانی رفتار می‌کند. به‌نظر می‌رسد ریسک‌های سیاسی هفته‌های اخیر از بین نرفته و معامله‌گران افزایشی با تکیه بر همین ریسک‌ها در حال رشد نرخ ارز هستند. به عقیده برخی از تحلیلگران درصورتی که توقیف کشتی اسرائیلی در آب‌های خلیج‌فارس با پاسخ جدید مواجه نشود، بازار این اتفاق را به عنوان پاسخ ایران در نظر گرفته و پس از آن روند کاهشی آغاز می‌شود. برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها، روند افزایشی بازار ارز در هفته جدید متوقف نشد.
  • هفته پرسود برای طلا

    دنیای اقتصاد -گروه بازار پول و ارز: در حالی که بازارهای جهانی در تعطیلات آخر هفته به سر می‌برند، بیت‌کوین با کاهش قابل توجه به محدوده ۶۷ هزارتایی بازگشت تا بار دیگر بازار رمزارزها قرمزپوش شود. از سوی دیگر، برخی از اعضای فدرال‌رزرو آب پاکی را روی دست فعالان بازار ریختند و اعلام کردند تا زمانی که از بازگشت رشد شاخص قیمت‌ها به محدوده ۲ درصدی اطمینان حاصل نکنند، کاهش نرخ بهره سیاستی به تعویق خواهد افتاد. این اظهارات قیمت طلا را در روز پایانی بازارها با کاهش مواجه کرد، اما برخی صاحب‌نظران روند افزایشی طلا را ادامه‌دار می‌بینند.
  • استعفای مدیران اقتصادی مشکلی را حل نمی‌کند

    رئیس کل اسبق بانک مرکزی درباره شایعات مربوط به استعفا و جابه‌جایی مدیران ارشد دولت اظهار کرد: ریشه اصلی مشکلات موجود در بازار ارز عمدتا مربوط به ناهماهنگی و تصمیمات در سایر دستگاه‌ها است و به نظر بنده اگر این شایعه درست باشد احتمالا دلیل آن می‌تواند توقعات و تکالیف مالایطاق به بانک مرکزی باشد و در صورت انجام، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه پیچیدگی‌های بیشتری را ایجاد می‌کند.
  • تامین ۱.۸میلیارد دلار ارز در ۲۵روز نخست امسال

    ایرنا: مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا از تامین نزدیک به ۱.۸میلیارد دلار ارز برای مصارف مختلف در ۲۵روز نخست امسال خبر داد. علی سعیدی گفت: از ابتدای امسال تا ۲۵فروردین یک‌میلیارد و ۷۸۸میلیون دلار ارز برای مصارف چهارگانه (کالاهای اساسی، واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات، ارز اشخاص و ارزهای خدماتی) در مرکز مبادله ارز و طلا تامین شده است. البته نوع ارزها متنوع بوده اما معادل دلاری آن حدود ۱.۸میلیارد دلار می‌شود. او اضافه کرد: در این مدت ۳۹۳میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی شامل گندم، ذرت، دانه‌های روغنی و دارو تامین شده که با نرخ حدود ۲۸۵۰۰تومان بوده است.
  • نقره ۱۰ درصد گران شد

    ایلنا: نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در یک ماه گذشته همراه با افزایش نرخ طلا، نقره هم گران شد. محمد کشتی‌‌‌آرای از افزایش ۱۰درصدی قیمت نقره در یک ماه گذشته خبر داد و گفت: با تغییرات قیمت نفت بهای ۴ فلز گران‌بهای طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم تغییر می‌‌‌کند و با افزایش نرخ اونس جهانی قیمت نقره هم در این مدت افزایش پیدا کرد.
  • امکان پرداخت پول با موبایل به جای کارت

    ایسنا: طبق اعلام معاون فناوری‌های نوین بانک ‌مرکزی، امکان پرداخت پول از طریق موبایل به جای استفاده از کارت (NFC) در کشور عملیاتی شده است و در حال حاضر پنج بانک به این شبکه پیوسته‌اند. مهران محرمیان از عملیاتی شدن قابلیت NFC یا ارتباط از نزدیک با استفاده از تلفن‌های همراه توسط بانک مرکزی خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی در سال جاری تکمیل پروژه پرداخت‌های مبتنی بر NFC است که در سال ۱۳۹۹ تحت عنوان پروژه کهربا از آن رونمایی شد و برای ارائه آن به مردم، نیاز به همکاری بانک‌ها بود.
  • رئیس جدید صندوق بین‌المللی پول مشخص شد

    ایسنا: کریستالینا جورجیوا دوباره به عنوان رئیس صندوق بین‌المللی پول انتخاب شد. طی بیانیه صندوق بین‌المللی پول، کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل کنونی صندوق بین‌المللی پول (IMF) پس از انتخاب مجدد برای دومین دوره پنج ساله، همچنان به رهبری این آژانس ادامه خواهد داد. مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول اظهار کرد: در سال‌های اخیر، صندوق بین‌المللی پول به کشورهای عضو کمک کرده است تا شوک‌‌‌های متوالی ازجمله همه‌‌‌گیری، جنگ و درگیری‌‌‌ها و بحران هزینه‌های زندگی را کنترل کنند. جورجیوا خاطرنشان کرد: ما تلاش خود را در زمینه تغییرات آب‌‌‌وهوایی، آسیب‌‌‌پذیری و درگیری همچنین گذار دیجیتال، در راستای افزایش اهمیت آنها برای ثبات کلان اقتصادی و مالی، رشد و اشتغال افزایش داده‌ایم. به نقل از اکونومی، او قول داد که صندوق بین‌المللی پول به تلاش خود برای موثرتر و قاطع‌‌‌تر بودن ادامه خواهد داد.
  • حمایت مالی اتحادیه اروپا از مصر

    ایبنا: اتحادیه اروپا قصد دارد یک میلیارد یورو به مصر کمک کند. به گزارش آناتول، بیانیه شورای اتحادیه اروپا دیروز جمعه نشان داد که وضعیت مالی مصر به تازگی بدتر شده و در همین حال از موافقت این شورا برای تخصیص یک میلیارد یورو کمک مالی به مصر خبر داد. این بیانیه می‌‌‌افزاید: منابع مالی اضافی به میزان ۴ میلیارد یورو برای دوره ۲۰۲۷-۲۰۲۴ در اختیار مصر قرار خواهد گرفت. در این بیانیه توضیح داده شده است که حمایت مالی شورای اتحادیه اروپا در قالب وام یکباره ارائه خواهد شد؛ اما به شرطی که مصر به برداشتن گام‌‌‌های ملموس در زمینه‌هایی مانند دموکراسی، حاکمیت قانون و حقوق بشر ادامه دهد. در مارس گذشته، کمیسیون اروپا پیشنهادی را برای ارائه کمک مالی به ارزش ۵ میلیارد یورو به مصر آماده کرد. این تصمیم پس از انتشار در مجله رسمی اتحادیه اروپا لازم‌الاجرا خواهد شد.
  • ضرر یک میلیارد دلاری بانک انگلیسی در آرژانتین

    تسنيم: بانک انگلیسی اچ‌‌‌اس‌‌‌بی‌‌‌سی HSBC اعلام کرد که کسب‌وکار خود را در آرژانتین به فروش خواهد رساند و از این معامله دچار زیان یک میلیارد دلاری خواهد شد.
  • ریزش و رویش فایل‏‏‌های مسکن

    دنیای اقتصاد -هاجر شادمانی: تغییرات سهم عرضه سه گروه از فایل‏‏‌های فروش آپارتمان، سن بازار مسکن شهر تهران را افزایش داد. تازه‏‏‌ترین بررسی‏‏‌های به عمل آمده از نبض معاملات آپارتمان در اولین ماه از سال ۱۴۰۳ نشان می‏‏‌دهد، نه‌تنها سهم عرضه آپارتمان‏‏‌های نوساز و کلیدنخورده در بازار معاملات مسکن شهر تهران همچنان ریزش دارد که در روزهای اخیر، تعداد و فراوانی و همچنین سهم فایل‏‏‌های فروش مسکن میانسال یا چندساله(به‏‏‌ویژه آپارتمان‏‏‌های با عمربنای ۶ تا ۱۱ سال)، نیز با افت محسوس نسبت به همه سال‏‏‌های گذشته تاکنون رو‌به‌رو شده است. این در حالی است که رصد بازار معاملات مسکن شهر تهران به ویژه در دو منطقه متوسط، مصرفی و پرتقاضای پایتخت، نشان می‏‏‌دهد، همزمان با ریزش سهم نوسازها و افت محسوس سهم واحدهای مسکونی میانسال(چندساله)، سهم فایل‏‏‌های فروش آپارتمان سالخورده (با عمربنای بیش از ۱۵ سال) در بازار افزایش یافته است.
  • سه مسیر احیای تولید در ۱۴۰۳

    دنیای اقتصاد: وزیر اقتصاد در سال جدید سه خبر مهم به تولیدکنندگان داده است. به گفته احسان خاندوزی، در راستای حمایت از تولید و تولیدکنندگان در سال ۱۴۰۳، کاهش مالیات تولیدکنندگان برای سومین سال پیاپی در تدوین بخش دوم لایحه بودجه مطرح شده است. همچنین فرآیند رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در کمیسیون اقتصادی با پیشنهاد بانک مرکزی اصلاح شده است. خبر سوم وزیر اقتصاد برای تولیدکنندگان، فرارسیدن موعد اجرای آیین‏‏‌نامه ماده‏‏‌های ۲۴ و ۳۰ قانون بهبود محیط کسب‌وکار است که دستگاه‏‏‌ها و دولت را منضبط می‌کند و سبب پیش‌بینی‏‏‌پذیری فضای اقتصادی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان آیین‌نامه خواهد شد.
  • معمای چین برای هندی‌ها

    دنیای‌اقتصاد: نارندرا مودی به چین به کرات نگاه کرده است. او به‌عنوان یک رهبر هندی دوستدار تجارت، بارها به آنجا سفر کرد تا سرمایه‌گذاری را جذب کند و ببیند کشورش چگونه می‌تواند از تحول اقتصادی همسایه‌اش درس بگیرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، او گفت که چین «جایگاه ویژه‌ای در قلب من» دارد. مقامات چینی هم حرکت او به سمت قدرت ملی را به‌عنوان «یک ستاره سیاسی» تشویق کردند. اما اندکی پس از اینکه مودی در سال ۲۰۱۴ به نخست‌وزیری رسید، چین به صراحت اعلام کرد که این رابطه چندان آسان نخواهد بود.
  • کارنامه متمایز ایتالیـا

    اقتصاد ایتالیا از زمان روی کار آمدن جورجیا ملونی، سیاستمدار راست‌گرا و محافظه‌کار ایتالیایی تغییرات محسوسی به خود دیده است؛ تغییراتی که عمدتا با سیاست‌های اقتصادی جریان اصلی همسو است. «باشگاه اقتصاددانان» به همین بهانه به سراغ کارنامه اقتصادی ایتالیا رفته است.
  • توزیع آنلاین داروهای بدون نسخه بلاتکلیف ماند

    دنیای اقتصاد: پس از مخالفت وزیر ارتباطات با آیین‌نامه وزارت بهداشت، سرانجام هفته گذشته توزیع دارو از طریق سکو و کسب‌وکارهای اینترنتی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بررسی و آیین‌نامه مربوطه تصویب شد. اکنون با اجرای آزمایشی عرضه دارو در سکوها مردم می‌توانند با ثبت کد پیگیری نسخه‌های الکترونیکی خود در پلتفرم‌ها، دارو را در محل مورد نظر دریافت کنند. این در حالی است که تکلیف نسخه‌های کاغذی و داروهای بدون نسخه در این آیین‌نامه مشخص نشده است و فعالان حوزه سلامت دیجیتال نیز از تقلیل ماهیت کسب‌وکارهای این حوزه به حمل‌و‌نقل دارو در آیین‌نامه مذکور انتقاد دارند.
  • در مذاکره حرفه‏‏‌ای همه چیز درباره شما نیست

    مترجم: منا اختیاری
    «اسکات واکر» در طول دوران حرفه‏‏‌ای سابق خود، به‏‏‌عنوان مذاکره‏‏‌کننده‏‏‌ موارد آدم‏‏‌ربایی و اخاذی، پرونده‏‏‌های حساسی را در سراسر جهان مدیریت کرده است. او به کمک تجربیات، مشاهدات و گفت‏‏‌وگوهایش با سایر کارشناسان این حوزه، به درک عمیقی نسبت به این موضوع رسیده که در مذاکرات پرریسک چه چیزهایی کارآمد و چه چیزهایی ناکارآمد است. حالا هم به مدیران و سازمان‌ها درباره چیزی که خودش «ذهنیت سطح پنج» می‏‏‌نامد مشاوره می‌دهد. ذهنیت سطح پنج به معنای گوش دادن عمیق برای درک و تفسیر بهتر خودآگاهی و دیدگاه طرف مقابل است. واکر هشت ابزار را برای پی‏‏‌ریزی و نمایش ذهنیت سطح پنج ارائه می‌دهد که عبارتند از: عبارات تشویق‏‏‌کننده کوتاه، پرسش‏‏‌های توضیحی، اشاره به حرف‏‏‌های قبلی طرف مقابل، نشانه‏‏‌گذاری احساسی، بازگویی، عبارات «من...»، مکث‏‏‌های بجا و موثر، و جمع‏‏‌بندی. او به عنوان نویسنده این مطلب، توضیح می‌دهد که با استفاده از این ابزارها می‌توانید «ظرفیت همدلی، توانایی یافتن وجه اشتراک و شانس به دست آوردن همکاری طرف مقابل را افزایش دهید».
  • ماراتن ریاست در بهارستان

    دنیای اقتصاد: هرچند هنوز حدود یک ماه تا پایان عمر مجلس یازدهم باقی است، اما رایزنی‌ها برای ریاست مجلس دوازدهم از مدت‌ها پیش آغاز شده است. براساس گزارش‌های رسیده به «دنیای اقتصاد» ظاهرا محمد‌باقر قالیباف، منوچهر متکی، علی نیکزاد، حمید رسایی و مجتبی ذوالنوری گزینه‌های نهایی برای ریاست مجلس هستند. در این میان خبرها حاکی از آن است که ذوالنوری رای لازم را ندارد با این حال در روزهای اخیر تلاش خود را برای نامزدی ریاست بیشتر کرده‌است. همچنین ریاست نبویان بر مجلس نیز منتفی شده است‌. این خبرها همچنین حکایت از آن دارد که نیکزاد قرار است ازسوی «امنا» برای تصدی ریاست مجلس نامزد شود‌. با این همه و به دلیل تلاش‌های ناکام، نیکزاد در حال اکتفا به نایب رئیسی مجلس است. براساس این خبرها ظاهرا رسایی نیز گوشه‌چشمی به ریاست مجلس دارد. پیش از این مرتضی آقا‌تهرانی و حمیدرضا حاجی‌بابایی نیز از گزینه‌های مطرح برای ریاست مجلس بودند که ظاهرا از رقابت‌ها کنار گذاشته شده‌اند‌. در این میان اگرچه شانس قالیباف برای نشستن برکرسی ریاست مجلس بیش از دیگر گزینه‌هاست، اما هرکدام از این چهره‌ها برای نشستن بر کرسی ریاست مجلس باید دست به ائتلاف‌های پشت پرده بزنند که به نظر می‌رسد این رایزنی‌ها بر سرنوشت نهایی صندلی ریاست مجلس موثر خواهد بود.
  • احتیاط‌های راهبردی ایران

    دنیای اقتصاد-گروه خبر: سی‌‌‌ان‌‌‌ان در گزارشی به نقل از برخی منابع نوشت که ایالات متحده انتظار دارد ایران در روزهای آتی علیه اهداف متعددی در داخل اسرائیل حملاتی انجام دهد و واشنگتن آماده کمک به رهگیری هرگونه سلاحی است که به سوی متحد خود پرتاب می‌شود. دولت بایدن در آماده‌‌‌باش کامل برای فوران آتشفشان در خاورمیانه‌‌‌ای است که در شرایط کاملا بی‌‌‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی به سر می‌‌‌برد. جو بایدن روز جمعه پیش‌بینی کرد که حملات ایران «به زودی» انجام می‌شود و در پی صدور یک هشدار عمومی شدید بود و گفت که پیام او به تهران صرفا این بود: «نکن.» آغاز درگیری بین دو دولت ایران و اسرائیل، تشدید تنش جدی در منطقه را نشان می‌‌‌دهد؛ سناریویی که ایالات متحده از آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ماه اکتبر امیدوار است بتواند مانع از آن شود. به گفته یک مقام ارشد دولت و یک منبع آگاه، ایالات متحده اواخر روز جمعه، این مساله را مطرح کرد که نیروهای نیابتی ایران نیز می‌توانند در حملات آتی دست داشته باشند و احتمالا اهداف هم در داخل اسرائیل و هم در اطراف منطقه خواهد بود.
  • سیگنال حمایتی پزشکیان از ریاست قالیباف

    شیرین جمشیدیان - دنياي اقتصاد: کاهش قدرت محمدباقر قالیباف در مجلس دوازدهم یکی از اهداف اصولگرایان خارج از شورای ائتلاف بود که با لیست‌های انتخاباتی متفاوت به مصاف وی آمدند. در این رقابت با سقوط آرای قالیباف به ردیف چهارم آرای تهران تا حدودی هدف رقبای او در انتخابات اسفندماه محقق شد، حالا هدف بلند‌پروازانه‌تر این اصولگرایان حذف قالیباف از کرسی ریاست مجلس دوازدهم است. در مقابل اما قالیباف در پاتک به این تلاش برای استمرار ریاستش بر بهارستان به ائتلاف با اصلاح‌طلبان، اصولگرایان معتدل و چهره‌های مستقل مجلس دوازدهم روی آورده است.
  • گربه جنگلی در خطر انقراض

    دانشمندان به تازگی از وقوع انقراض ششم خبر داده‌اند و اعلام کرده‌اند تا سال ۲۱۰۰ میلادی نیمی از گونه‌های حیوانات روی زمین نابود و منقرض می‌شوند؛ در ایران ۱۲۸ گونه در حال انقراض هستند که گربه جنگلی یکی از آنهاست.
  • توقیف کشتی اسرائیلی از سوی سپاه

    نیروی دریایی سپاه ظهر روز گذشته یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را در منطقه خلیج‌فارس توقیف کرد. برخی منابع خبری مدعی شدند این کشتی باری که «ام‌اس‌سی‌آریز» (MSC Aries) نام دارد با پرچم پرتغال فعالیت می‌کند و مرتبط با شرکت «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن است که مالک آن یک میلیاردر اسرائیلی به نام «ایال اُفر» است./ایسنا
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

    روزنامه کیهان دیروز به موضوع چالش‌برانگیز «پاسخ‌ بازدارنده» پرداخت و نوشت: «صهیونیست‌ها از یک طرف لاف می‌زنند و قُمپز در می‌کنند که پاسخ می‌دهیم‌‌(!) و از سوی دیگر واسطه می‌تراشند و پیغام می‌فرستند که ایران از مجازات آنها صرف‌نظر کند!» این روزنامه در ستون «گفت‌و‌شنود» هم آورد: «گفت: از انتقام ایران چه خبر؟ گفتم: آمریکا به درخواست اسرائیل، از عربستان و قطر و امارات خواسته است تا آنها از ایران بخواهند از تصمیم خود برای مجازات اسرائیل صرف‌نظر کند! گفت: ولی در همان حال، «گالانت‌» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی قُمپز در کرده و گفته بود آماده پاسخ به حمله ایران است!»
  • آمریکا در لیست حمله نیست

    دنیای اقتصاد-گروه خبر: مقامات رسمی می‌گویند که بعید است اهداف ایالات متحده در لیست حمله احتمالی ایران قرار گیرد. اما در پیش‌‌‌بینی حملات ایران، چندین کشور از جمله ایالات متحده دستورالعمل‌‌‌های جدیدی را برای شهروندان خود در مورد سفر به اسرائیل و مناطق اطراف آن صادر کرده‌اند. اریک اشمیت، فرناز فصیحی، آرون باکسرمن و توماس فولر ۱۳ آوریل در نیویورک تایمز نوشتند: تحلیلگران و مقامات اطلاعاتی آمریکا روز جمعه گفتند که آنها انتظار دارند ایران در چند روز آینده در پاسخ به تهاجم اسرائیل در پایتخت سوریه که منجر به شهادت چندین فرمانده ارشد ایرانی شد، به چندین هدف در داخل اسرائیل حمله کند. ایالات متحده، متحد اصلی اسرائیل، در چندین نقطه در سراسر خاورمیانه نیروهای نظامی دارد. به گفته مقامات آمریکایی و ایرانی که نامشان محفوظ است، انتظار نمی‌رود ایران آنها را هدف قرار دهد تا از درگیری مستقیم با ایالات متحده اجتناب کند.
  • درگوشی آمریکا به اسرائیل

    دنیای اقتصاد-گروه دنیا: الجزیره معتقد است که آمریکا بین دو اولویت متضاد گرفتار شده است: ارائه حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل و جلوگیری از گسترش درگیری در غزه. شاید به همین دلیل هم باشد که آمریکایی‌ها در پشت پرده به اسرائیل چیزهایی می‌گویند، اما علنا به ایران هشدار می‌دهند که جنگ را تشدید نکند.
  • جنبش بدون سر در آمریکا

    دنیای‌اقتصاد: حمایت از فلسطینی‌ها، به موضوعی تعیین‌کننده برای چپ دموکرات تبدیل شده و طیف وسیعی از گروه‌ها را به مهم‌ترین جنبش اعتراضی دوران بایدن تبدیل کرده است. هر روز در نرم‌افزار زوم و کارزارهای میدانی در ایالات موسوم به میدان نبرد، هر روز جلساتی سازمان‌دهی می‌شود و حمایت از جنبش فلسطین یک برنامه هر روزه شده در نزد دموکرات‌ها شده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز و به گفته مقامات محلی، سازمان‌هایی که معمولا بر مسائل اقلیمی، مسکن یا مهاجرت متمرکز هستند، مرتبا به کارزار نظامی اسرائیل در غزه اعتراض می‌کنند؛ کارزاری که تاکنون موجب جان باختن بیش از ۳۳هزار نفر شده است. فعالان کارگری خواستار آتش‌بس هستند. در این زمینه حتی رهبران روحانی سیاه‌پوست مستقیما به کاخ سفید مراجعه کرده‌اند. جوانان آمریکایی از ابزارهای آنلاین برای بسیج رای‌دهندگان و ارسال میلیون‌ها پیام به کنگره استفاده می‌کنند.
  • حملات بی‌سابقه حزب‌الله به اسرائیل

    دنیای‌اقتصاد: حزب‌الله اعلام کرد که در پاسخ به حملات ارتش اسرائیل در جنوب لبنان، در یکی از بزرگ‌ترین حملات خود از زمان آغاز جنگ غزه، «ده‌ها موشک» به مواضع توپخانه‌ای اسرائیل شلیک کرده است. الجزیره در گزارش ۱۳ آوریل نوشت، این گروه لبنانی اواخر روز جمعه (۲۴فروردین‌ماه) در بیانیه‌ای تایید کرد که ده‌ها راکت کاتیوشا را به سمت «مواضع توپخانه دشمن» در شمال اسرائیل و بلندی‌های جولان اشغالی شلیک کرده است. راکت‌ها آژیرهایی را در چندین محله در سراسر جلیله علیا در شمال اسرائیل به صدا درآوردند و موشک‌های پدافند هوایی با پرتابه‌های وارده درگیر شدند.
  • تلاطم بورس با ریسک سیاسی

    دنیای اقتصاد -علی عبدالمحمدی: بورس تهران در روز گذشته، بدترین عملکرد خود را در سال‌جدید برجای گذاشت. در روز گذشته، شاخص‌کل بورس تهران، افت ۲.۳۸‌درصدی را برجای گذاشت و در آستانه از دست‌دادن سطح ۲.۲میلیون‌واحدی قرارگرفت. این مقدار از کاهش، بیشترین افت روزانه این شاخص از ۶ آبان سال‌قبل است. شاخص هموزن نیز در روز گذشته، افت ۳.۳۴‌درصدی را تجربه کرد. در فرابورس نیز شاخص اصلی این بازار با کاهش ۲.۴۴‌درصدی همراه‌ شد.
  • تخلیه رشد بهاری بورس

    دنیای اقتصاد: رفتار زیگزاگی و هیجانی معامله‌گران بورس تهران طی روزهای اخیر بار دیگر توجه‌ها را به خود جلب کرده است. رفتار الاکلنگی معامله‌گران در روز گذشته نتیجه‌ای جزکاهش ۲.۳۳درصدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماگر در کف کانال۲.۲ میلیونی دربرنداشت. در این روز همه شاخص‌های سهامی، مسیری نزولی در پیش گرفتند؛ به‌طوری‌که مبلغی به میزان ۱۷۴۵میلیارد تومان از بازار خارج شد. در روزهای گذشته برخی از سهامداران به دنبال کسب سود بیشتر، نقدینگی خود را از بازار خارج کردند. به این ترتیب بورس مجددا وارد فاز جدیدی از تردید شده است.
  • سال شلوغ

    محمدسعید حیدری
    سالی که نکوست از بهارش پیداست. اتفاقات متعددی که در این سال ‌قرار است رخ دهد (اتفاق‌هایی که حداقل از آنها اطلاع داریم) پیشاپیش سال‌۱۴۰۳ را پرریسک‌تر از سال‌قبل کرده است. سال‌آخر دولت سیزدهم، انتخابات ایالات‌متحده آمریکا، سال‌جهش مالیاتی، تغییر قیمت بنزین و گازوئیل، سال‌تعیین‌تکلیف جنگ غزه و حتی احتمالا جنگ اوکراین و...
  • رسید برگه قابل‌معامله در بورس چیست؟

    میلاد خوش‌زبان / مرتضی باقری
    وارن بافت، اسطوره دنیای مالی و یکی از ثروتمندترین شخصیت‌‌‌‌‌های حاضر جهان، توصیه بسیار معروفی در سرمایه‌گذاری دارد: «به‌نظرم بهترین گزینه برای اغلب افراد، خرید صندوق شاخص S&P ۵۰۰ است.»
  • پرداخت سود سهامداران ۱۷ ناشر در سومین هفته فروردین‌

    سنا:اطلاعات منتشرشده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در خصوص جزئیات واریز سود سهامداران در سومین هفته از فروردین‌ماه سال جاری حاکی از آن است که ۱۷ ناشر سود جاری، سود سنواتی و حق تقدم یک‌میلیون و ۹۴۵هزار و ۷۸۴ سهامدار را که شامل یک‌هزار و ۶۷۲میلیارد ریال می‌شود به حساب سجامی سرمایه‌گذاران واریز کرده‌اند.
  • رشد ۸۵ درصدی حجم معاملات فرابورس

    سنا:طی هفته منتهی به ۲۴ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳، بازارهای فرابورس شاهد رشد حجم و ارزش معاملات بودند.
  • صبر استراتژیک و تاثیر آن بر امنیت اقتصادی ایران

    دکتر روح‌اله اسلامی*
    سیاست موضوعی ساده و احساسی نیست که با منطق صفر و صد و متغیرهای ساده قابل حل باشد. سیاست در موضوعات دیپلماتیک، امنیتی، سیاستگذاری داخلی و خارجی متغیرهای چند بعدی و سطح پیچیده‌ای دارد که گاهی آنچه به ظاهر درست می‌آید، قابل اجرا نیست و در صورت اجرا، دولت‌کشور با بحران‌های پی در پی روبه‌رو خواهد شد.
  • مسجدسازی کار مردم است

    پیروز حناچی
    اساسا مشکل اصلی در مدیریت شهرداری تهران، «خروج از اولویت‌‌‌های شهر و نیازهای مردم پایتخت» است؛ آنها که می‌‌‌خواهند در پارک قیطریه مسجد بسازند آلودگی هوای تهران، ترافیک و کاهش فضای سبز شهری را نادیده گرفته و می‌‌‌خواهند به جای دیگری پیام دهند که ما آدم‌‌‌های معتقدی هستیم.
  • مواد اولیه تولید گران‌تر از قیمت جهانی

    دنیای‌اقتصاد: در نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار، از فرآیند حاکم بر بورس‌کالا انتقاد و تاکید شد که فرآیند رقابت مدیریت‌‌‌شده فعلی در بورس‌کالا موجب شده تا مواد اولیه تولید تا ۷۰‌درصد گران‌‌‌تر از قیمت جهانی به دست تولیدکننده برسد.
  • حقیقت‌‌‌های تلخ معدن

    ابراهیم جمیلی /فعال حوزه معدن
    در سال ۱۴۰۳، با توجه به افزایش تورم و شرایطی که بر تولید تحمیل شده است، شرایط صنعت و معدن سخت خواهد بود. در بررسی شرایط بازار و معادن، باید واقعیت‌‌‌ها را در نظر گرفت. واقعیت تولید این است که قیمت‌گذار باید برای نرخ‌‌‌گذاری فروش و صادرات، ابتدا قیمت تمام‌شده را در نظر بگیرد. مشکلی که تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی امروزه با آن درگیر هستند، تفاوت قیمت ارز نیمایی و ارزی است که در بازار مبادله می‌شود. متاسفانه بانک‌مرکزی سعی دارد با عدم توجه به حقایق‌‌‌ بازار، قیمت را مطابق مطلوبیت خود منعکس ‌کند.
  • آمادگی نیروگاه‌‌‌های برق‌‌‌آبی برای ورود به پیک تابستان ۱۴۰۳

    دنیای‌اقتصاد: نیروگاه گتوند در سال ۱۴۰۲ در بین نیروگاه‌‌‌های برق‌‌‌آبی کشور بالاترین تولید انرژی برق پاک و تجدیدپذیر را داشته است.
  • چوب سیاست به بندر تجارت

    راه انسان برای بهره‏‏‏‌برداری از منابع و جغرافیای سرزمین خود، همکاری با دیگر سرزمین‏‏‏‌ها و صرف منابع مادی به شکل همکاری مشترک است. طبیعت به ایران منابع بسیاری هدیه داده‌است، از جمله سواحل گسترده و بنادری پرشمار؛ بنادری که کشورها برای به‌دست‌آوردن آن گاهی به جنگ می‌پردازند. بندری نظیر چابهار ایران هر آنچه باید برای تبدیل‌شدن به مرکزی تجاری و نقطه‏‏‏‌ای استراتژیک در کل کشور را داشته‌باشد، دارد و انگیزه کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذاری در آن نیز به میزان کافی وجود دارد، از جمله کشوری ثروتمند مانند هندوستان؛ قول و قرارهایی نیز میان دو کشور برای توسعه این بندر استراتژیک گذاشته شده، اما تاکنون تنها کسر کوچکی از سرمایه‏‏‏‌ هندی‌ها به این بندر اختصاص یافته‌است. دلیل آن سنگ‏‏‏‌هایی است که سیاست ناموفق در‌برابر آن قرار داده‌است.
  • تامین به‌موقع و کافی نهاده‌های دامی در سال‌جدید

    دنیای‌اقتصاد: قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی گفت: امسال با بحرانی در زمینه تامین نهاده روبه‌رو نیستیم و نهاده‌‌‌‌‌‌ها به‌موقع تامین خواهد شد که در این‌صورت تولیدکننده هم اطمینان‌خاطر خواهد داشت.
  • از پیش‌بینی تا پیشگویی

    دکترمهرداد سپه‌وند*
    در پایان سال گذشته شاهد موج گسترده‌ای از نظرسنجی درباره آینده اقتصاد ایران و پیش‌بینی تورم و نرخ ارز و غیره بودیم که در رسانه‌ها انتشار یافت و در آن صاحب‌نظران و کارشناسان تلاش داشتند تا برداشت خود را از جهت‌گیری مولفه‌های اقتصاد کلان ارائه کنند. در کنار استقبال گسترده از این نظرسنجی‌ها، بودند جرایدی که با رجوع به اختلاف بین پیش‌بینی‌های ابتدای سال۱۴۰۲ از رشد اقتصادی ۱ تا ۲.۵درصدی و تورم ۴۵ تا ۵۰درصدی، اغلب این متخصصان با نتایج واقعی پایان سال، چنین القا می‌کردند که در پس این پیش‌بینی‌ها یک تبانی پنهان و اجماعی برای ضربه زدن به دولت مستقر کشف کرده‌اند. این در حالی بود که پیش‌بینی‌های مبتنی بر مدل برنامه‌ریزی مالی کارشناسان دولت در سازمان برنامه و بودجه از رشد اقتصادی برای سال مزبور نیز نشان می‌داد که واقعا چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای در ابتدای سال وجود نداشت و مقدار رشد پیش‌بینی‌شده توسط ایشان هم در همان محدوده اشاره‌شده توسط آن صاحب‌نظران بود. همچنین پیش‌بینی سازمان‌های تخصصی بین‌المللی در ابتدای سال گذشته با داده‌هایی که معمولا از دولت‌ها می‌گیرند، چندان دور از محدوده فوق‌الذکر نبود.
  • استقبال از گوشت منجمد وارداتی به دلیل قیمت پایین‌تر

    دنیای‌اقتصاد: رئیس شورای تامین دام کشور با اشاره به ثبات قیمت گوشت در بازار، گفت: بازار داخلی از گوشت تنظیم‌بازاری منجمد و‌گرم وارداتی اشباع است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم. به‌گزارش «ایرنا» منصور پوریان درخصوص وضعیت بازار دام‌زنده و گوشت داخلی افزود: گوشت زیادی در بازار وجود دارد و جذب این میزان گوشت تنظیم‌بازاری زمان‌بر است؛ بنابراین با توجه به بهتر‌شدن جمعیت دام‌زنده کشور نسبت به سال‌گذشته با گرم‌شدن هوا نگهداری جمعیت دامی مازاد داخلی برای دامداران و دامپروران نگران‌کننده شده‌است.
  • وزن‌کشی دلار بازار

    دنیای اقتصاد: در هفته‌های اخیر، برخی از مقامات دولتی عنوان کرده‌اند که «دلار بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسند» اما آیا به راحتی می‌توان وزن دلار بازار آزاد را نادیده گرفت و از آن عبور کرد؟ «دنیای‌اقتصاد» در یک گزارش به بررسی رابطه رشد «نرخ ارز» و «پول» پرداخته است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد این دو متغیر همبستگی بسیار بالایی دارند که پس از سال۹۷ تشدید هم شده است. تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد می‌تواند بر مسیر رشد پول اثرگذار باشد. افزایش سهم پول از نقدینگی رابطه مستقیمی با انتظارات تورمی دارد. این موضوع با احساسات عمومی در رابطه با اثرگذاری تغییرات نرخ ارز بر قیمت‌ها همسو است. در نبود یک لنگر اسمی موثر برای سیاست پولی، عموم مردم با تغییر نرخ ارز، انتظارات تورمی بالایی را تجربه می‌کنند و این انتظارات خود را در قالب استفاده بیشتر از پول نشان می‌دهد. نتیجه این است که سیاستگذار برای مهار انتظارات نمی‌تواند در رابطه با نرخ ارز بازار آزاد بی‌تفاوت باشد و اتفاقا به رسمیت شناختن آن می‌تواند گام نخست، برای سیاستگذاری موثر باشد.
  • تامین اجتماعی و اصل سه‌جانبه‌گرایی مصداق کامل مشارکت اجتماعی است

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تاکید بر مفهوم مشارکت مردمی در شعار امسال مقام معظم رهبری و اصل سه‌جانبه‌گرایی در تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی از مصادیق کامل موضوع مشارکت اجتماعی است. سید صولت مرتضوی در سومین نشست هم‌اندیشی شورای راهبردی شرکای اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی، ضمن تقدیر از اقدامات این سازمان در سال ۱۴۰۲، با تاکید بر ضرورت استمرار حرکت تحولی تامین ‌اجتماعی در سال جدید، خواستار افزایش تلاش‌ها برای تحقق این هدف راهبردی و ارائه هر چه بهتر خدمات به بیمه‌شدگان سازمان تامین‌ اجتماعی شد.
  • پرداخت حق بیمه توسط ۱۲ هزار از اتباع خارجی غیر‌آسیب‌پذیر

    بازار: مدیرکل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران گفت: حق بیمه دوازده هزار از اتباع خارجی غیر‌آسیب‌پذیر توسط خود بیمه‌شدگان پرداخت می‌شود. جمشید شایانفر اظهار کرد: تعداد ۹۵هزار نفر از اتباع خارجی آسیب‌پذیر تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار گرفته‌اند که هزینه حق بیمه آنان از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تامین و پرداخت می‌شود و دولت جمهوری اسلامی هیچ تعهدی نسبت به پرداخت حق بیمه آنان ندارد.
  • معمای تقاضای خودرو

    دنیای اقتصاد: تقاضای واقعی خودرو در کشور چه میزان است؟ این پرسشی است که با توجه به رشد تقاضای ناشی از سفته‌بازی در بازار خودروی کشور، پاسخ به آن سخت است. آنچه مشخص است سیاستگذار با دخالت در قیمت‌گذاری خودرو در اصل، بخش تقاضا را دستکاری و تقاضای کاذب ایجاد کرده است.
  • خودروهای برقی آمدند

    دنیای اقتصاد: با اعلام معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، عرضه خودروهای برقی از اردیبهشت امسال کلید خواهد خورد؛ این در حالی است که طبق آمارهای غیررسمی، تا به امروز حدود دوهزار دستگاه از این مدل خودروها وارد کشور شده است. آن‌طور که مهدی ضیغمی اعلام کرده، در کنار سامانه عرضه خودروهای وارداتی، سامانه‌ای مجزا برای فروش خودروهای برقی وارداتی در نظر گرفته شده است. رئیس سازمان توسعه تجارت، این را هم گفته که «به‌زودی عرضه خودروهای وارداتی جدید در سامانه آغاز می‌شود و قرار است فرآیند خرید این خودروها از شرکت‌ها تسهیل شود». وی تاکید کرده که در اردیبهشت امسال برای اولین‌بار فروش خودروهای برقی آغاز خواهد شد و شرایط خرید نیز به مراتب راحت‌تر از خودروهای وارداتی بنزینی است.
  • سرمایه گذاری برقی فولکس در چین

    دنیای اقتصاد: فولکس‌واگن اعلام کرد که قصد دارد ۲.۵میلیارد یورو (۲.۶۸میلیارد دلار) در چین برای توسعه مرکز تولید و نوآوری خود در شهر هفئی در استان آن هویی سرمایه‌گذاری کند.به گزارش ایسنا، این سرمایه‌گذاری همچنین برای تسریع تولید دو خودروی الکتریکی هوشمند با برند فولکس‌واگن که در حال حاضر در حال توسعه مشترک با سازنده چینی اکسپنگ هستند، استفاده خواهد شد.رالف براندشتاتر، رئیس و مدیرعامل گروه فولکس واگن چین، گفت که این شهر به ارائه فناوری‌ها به بازار حدود ۳۰درصد سریع‌تر کمک می‌کند، زیرا این خودروساز تولید خودروهای الکتریکی را در آنجا افزایش می‌دهد.فولکس‌واگن تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۳۰ مدل خودروی تمام الکتریکی را در بازار چین عرضه خواهد کرد که تولید اولین مدل آن با همکاری اکسپنگ در سال ۲۰۲۶ آغاز شود. طبق گزارش رویترز، فولکس واگن در اواخر سال ۲۰۲۲عنوان پرفروش‌ترین برند خودرو در چین را به تولیدکننده محلی خودروهای برقی بی‌وای‌دی واگذار کرد.
  • رشد فروش میتسوبیشی در آمریکا

    دنیای اقتصاد: میتسوبیشی موتورز آمریکای شمالی گزارش داد که فروش مدل پلاگین هیبریدی این شرکت در ایالات متحده در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۲۸هزار و ۴۰۳ دستگاه رسیده که از رشد ۳۶درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.این برند ژاپنی تنها یک مدل پلاگین هیبریدی به نام اوتلندر هیبریدی پلاگین ارائه می‌دهد. در سه ماه اول سال، میتسوبیشی هزار و ۵۲۲ دستگاه اوتلندر هیبریدی پلاگین فروخت که ۵درصد کمتر از یک سال قبل است. در سال ۲۰۲۳، فروش میتسوبیشی اوتلندر هیبریدی پلاگین در ایالات متحده به ۶هزار و ۶۸۱دستگاه رسید (افزایش ۲۴۱درصدی نسبت به سال گذشته)، که یک رکورد جدید برای این مدل بود.انتظار رشد قابل توجه فروش از میتسوبیشی اوتلندر هیبریدی پلاگین دشوار است، به‌خصوص که رقابت در بخش پلاگین در طول زمان افزایش یافته است. میتسوبیشی برای افزایش سهم برقی خود در آینده باید چند مدل جدید معرفی کند.
  • آلپاین هیدروژنی آماده شد

    دنیای اقتصاد: شرکت آلپاین طرح اولیه یک خودروی مسابقه‌ای هیدروژنی را ارائه کرده که ماه آینده مسابقه می‌دهد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، شرکت آلپاین پس از ارائه چند نسخه از طرح اولیه یک خودروی هیدروژنی جدید، اکنون طرح ابرخودروی مسابقه‌ای آلپن گلو را ارائه کرده که برای ورود به مسیر مسابقه آماده است.
  • گره صادرات کجاست؟

    دنیای اقتصاد: نبض صادرات تحت ‌تاثیر ریسک‌های اقتصادی و غیراقتصادی، وضعیت مطلوبی ندارد و برای احیای آن نیز سیاست‌های موثری روی میز نیست. «دنیای‌اقتصاد» در گفت‌وگو با محسن جلال‌پور، فعال بخش خصوصی و کهنه‌کار صادرات، به بررسی گره‌های این حوزه و چگونگی گشایش آنها پرداخته است. جلال‌پور معتقد است، برگشت به روابط بین‌الملل و منطقی با دنیا گره اصلی و بزرگ را باز می‌کند. او در عین حال «برگزاری و حضور در نمایشگاه‌ها» را برای ایجاد بازارهای جدید موثر می‌داند.
  • نیاز اقتصاد به جراحی بزرگ

    دنیای‌اقتصاد: صنایع تولیدی در ایران با وجود بحران‌های متعدد و توفان‌های اقتصادی، همچنان به تلاش برای افزایش کمی و کیفی محصولات خود ادامه می‌دهند اما بیم آن می‌رود که در صورت ادامه این بحران‌ها شاهد تعطیلی کارخانه‌ها یا کاهش کیفیت محصولات آنها باشیم. به همین دلیل رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» تاکید کرده در کشور نیازمند جراحی بزرگ اقتصادی هستیم.
  • نقشه غیردستوری برای مسکن حمایتی

    در حالی قرار است در قالب نهضت ملی مسکن ۴ میلیون خانه ارزان طی ۴ سال در کشور ساخته شود که به گفته سازندگان ذی‌صلاح این طرح ۷ تنگنا و چالش اساسی دارد که باید برای حل آن چاره‌‌‌اندیشی شود. تنگنا‌‌‌هایی که در صورت بی‌‌‌توجهی به آنها تحقق هدف‌‌‌گذاری این طرح بزرگ را با موانعی مواجه کرده و هرروز وضعیت اجرای آن را پر چالش‌‌‌تر خواهد کرد. ب
  • مزیت بلوبانک سامان در نسخه سوم

    برای همه‌‌ ما پیش می‌‌‌آید که در سفر، در دورهمی‌‌‌های بیرون از خانه، خرید جمعی هدیه و... یک نفر را انتخاب کنیم که به جای همه حساب کند و بعد بقیه سهم خودشان را به او بپردازند. بچه‌‌‌های امروزی بهش می‌‌‌گویند کارهای دنگی‌‌‌ دونگی. حساب‌‌‌وکتاب کردن سهم آدم‌‌‌های شریک خرج، پیگیری پرداخت‌‌‌ها و اصلا اعلام مقدار سهم‌‌‌ها به هر نفر کار سختی است و برای همین است که می‌شود روی مادرخرج حساب ویژه‌‌‌ای در زندگی هم باز کرد.
  • راز فروش میلیونیX۲۲ پرو

    انتخاب X۲۲ پرو توسط بیش از یک میلیون خریدار در بازار جهانی، بهترین گواه بر پیشرفت و ترقی کیفیت خودروهای تولیدی برند MVM است. از زمان راه‌اندازی خط تولید خودرو X۲۲ پرو تاکنون، بیش از یک میلیون نسخه از آن در بازار جهانی به فروش رفته و این مدل توانسته اعتماد کاربران را در سراسر جهان جلب کند.
  • خطر سرمایه‌گذاری مسکن در مناطق مرفه

    حسن بختیاری / مدیرعامل شرکت تعاونی مروارید شرق فاخر (سپکو)
    تغییر شکل بازار ساخت‌‌‌وساز در دو دهه اخیر که ناشی از تحلیل و حذف تدریجی طبقه متوسط جامعه بوده، این بازار را دستخوش تغییرات زیادی کرده است. تورم در حوزه نهاده‌‌‌های ساختمانی و مسکن در دهه‌‌‌های ۶۰ تا ۸۰ خورشیدی بسیار پایین‌‌‌تر از ارقام موجود از دهه ۹۰ به بعد بوده؛ البته این موضوع در کل اقتصاد کشور به‌‌‌عنوان پدیده‌‌‌ای عجیب و افسارگسیخته و به‌‌‌صورت فراگیر اتفاق افتاد که ناشی از آن، شکاف طبقاتی ایجاد و بخش اعظمی از مردم کشور را به زیر خط فقر فرستاد و عده قلیلی نیز متمول و ثروتمند شدند و متاسفانه جمعیت طبقه متوسط به‌طور قابل‌توجهی به زیر خط فقر تبعید شد؛ از این رو تقاضای بازار مسکن در محلات و مناطق متوسط شهری کاهش و در حاشیه شهرها و مناطق پایین شهر افزایش پیدا کرد و از آنجا‌‌‌که معمولا مصالح و تجهیزات مصرفی در ساخت پروژه‌‌‌ها، تا اتمام مرحله سفت‌‌‌کاری در همه جای نقاط شهرها یکسان بوده، ولی قیمت خرید و فروش در مناطق پیش‌‌‌گفته دارای تفاوت چشمگیری است؛ بنابراین سود ساخت‌‌‌وساز در حاشیه و مناطق پایین شهرها پایین بوده و سازندگان که برای بقای کسب و کار خود چاره‌‌‌ای جز مهاجرت به این نواحی نداشته‌‌‌اند خود را با کاهش ضریب سود پیش‌‌‌رو وفق داده، اما جامعه که بساز بفروشی را شغل پرسودی می‌‌‌داند همچنان با دیدگاهی مانند گذشته از درآمد بساز بفروش‌ها یاد می‌کند.
  • منشأ دستاوردهای فولاد هرمزگان

    کیکاووس ندائی / معاون منابع انسانی شرکت فولاد هرمزگان
    نام‌گذاری روز ۲۵ فروردین ماه به‌‌‌‌عنوان روز ملی منابع انسانی، بیانگر نقش و جایگاه برجسته منابع انسانی در کلیه فعالیت‌‌‌‌های تولیدی و خدماتی است. بدون تردید تمامی دستاوردهای حوزه‌‌‌‌های گوناگون بشری مرهون کوشش انسان‌‌‌‌های تلاشگر، شایسته و خلاق است که با آگاهی و هدفمندی مسوولیت‌‌‌‌های خویش را شناخته و گام در راه توسعه و پیشرفت گذاشته‌‌‌‌اند.
  • تحقق شعار سال در بخش لوازم خانگی

    دنیای‌اقتصاد: شعار امسال «جهش تولید با مشارکت مردم» اعلام شده است. اهمیت این شعار بر کسی پوشیده نیست چرا که با جهش تولید در همه بخش‌های اقتصادی و صنعتی است که کشور به خودکفایی کامل رسیده و نیاز به تامین قطعات و کالاها از خارج کشور به کمترین حد خود خواهد رسید. در این میان مردم کشور نقش ویژه‌ای در تحقق این شعار خواهند داشت. مردم یا به عبارتی مصرف‌کننده با انتخاب و خرید کالای ایرانی می‌توانند سهم بسزایی در تحقق این شعار داشته باشند. البته در سوی دیگر تولیدکننده نیز در این میان نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت؛ چرا که اگر کالای تولید شده ملی و ایرانی، از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نباشد، طبیعتا مصرف‌کننده نیز میل و رغبتی برای خرید آن نداشته و در نتیجه به سمت خرید کالاهای خارجی خواهد رفت. البته در این میان قیمت تمام‌شده نیز برای هر دو طرف تولیدکننده و خریدار بااهمیت است که باید تدابیری برای مناسب‌سازی آن اندیشیده شود.
  • حال و روز خراب فرش دستباف ایرانی

    با توجه به مشکلات و موانع موجود، صادرات فرش ایرانی که پیش از این حجم قابل‌توجهی داشت، حالا به پایین‌ترین میزان خود رسیده و این موضوع باعث نگرانی کارشناسان و مسوولان این حوزه شده است. طبق اعلام گمرک صادرات فرش دستباف در سال ۱۴۰۲ به کمتر از ۵۰ میلیون دلار رسیده که فعالان این حوزه معتقدند با اصلاح برخی قوانین داخلی می‌توان رقم صادرات را افزایش داد. گمرک در مجموعه نکاتی که از وضعیت تجارت خارجی کشور در سال ۱۴۰۲ منتشر کرده، اعلام کرد که صادرات فرش دستباف ایران از رکورد ۲ میلیارد دلاری سالانه خود در دهه ۷۰ و میانگین ۵۰۰ میلیون دلاری در سال در ۱۰ سال پیش از تحریم‌‌‌ها، به کمتر از ۵۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
  • وعده‌‌‌های دولت چه شد؟

    مهدی بستانچی/ رئیس انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران
    نفس تولید به شماره افتاده است. این شامل همه‌‌‌ فعالان صنعتی با همه مقیاس‌‌‌ها می‌شود. نفس همه کسب و کارها به شماره افتاده در SME‌‌‌ها بدتر است. چون بالاخره در بنگاه‌‌‌های بزرگ حریان نقدینگی وجود دارد، اما در کسب و کارهای کوچک وضعیت خوب نیست و ما شاهد تورم فزاینده در کنار رکود شدید و نبود نقدینگی هستیم. از سوی دیگر منابع بانکی و تسهیلات تولید از سوی بانک‌ها قفل شده که این هم شرایط را برای بنگاه‌‌‌ها سخت‌‌‌تر کرده. اگر نگاهی به گزارش شامخ بهمن ۱۴۰۲ که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران منتشر کرده بیندازیم می‌‌‌بینیم که شاخصی که اردیبهشت ۶۶.۹۶بوده در بهمن به ۵۶.۹۵ رسیده که در ۶ سال گذشته با ۱۰واحد اختلاف بیشترین فاصله را داشته است.
  • تولید گاز از انرژی‌های تجدید‏‏‏‌پذیر

    دنیای اقتصاد-پیمان قناعتی‌فرد: نخستین سکوی تولید گاز شل به‌نام Timi در سواحل مالزی واقع شده‌است. این سکو هم از انرژی باد و هم از منبع خورشید تغذیه می‌شود. هم‌‌‌‌زمان با فصل بارش‌‌‌‌های موسمی در آسیای جنوب‌‌‌‌شرقی، باران‌‌‌‌های سیل‌‌‌‌آسا و بادهای شدید دریای چین جنوبی را درمی‌‌‌‌نوردد و از ساحل شمال‌غربی بورنئو گذر کرده و درختان نخل را به عقب خم می‌کند. گردشگران و فروشندگان خیابانی همگی به‌دنبال سرپوش و سرپناهی هستند، این تصویر آشنای فصل باران‌‌‌‌های موسمی در این منطقه است.
  • نفت ۱۰۰ دلاری می‌شود؟

    حمید ملازاده: با توجه به اوج رسیدن تنش‌ها در خاورمیانه، این احتمال وجود دارد که قیمت نفت به ۱۰۰دلار در هر بشکه یا حتی بالاتر برسد. گسترش جنگ، همراه با اختلال احتمالی عرضه نفت از طریق مسیرهای تجاری مهم مانند تنگه هرمز و دریای سرخ، قطعا به نوسانات قیمت نفت منجر خواهد شد. علاوه‌بر این، هدف‌‌‌‌‌‌‌گیری احتمالی زیرساخت‌های کلیدی نفت در منطقه نیز عدم‌اطمینان در بازار و ادامه روند صعودی قیمت‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.
  • شیشه‌سازان شکننده‌تر از همیشه

    محمدرضا بیک‌وردی/کارشناس تحلیل کارگزاری هوشمند رابین
    شیشه در ایران با تاریخی غنی، از دوران باستان تا به امروز توسعه ‌یافته است. این صنعت که عمدتا با استفاده از سیلیس، خرده‌شیشه، آهک و کربنات‌سدیم فعالیت می‌کند، به دلیل دسترسی به مواد اولیه ارزان و انرژی، پتانسیل رقابت در بازارهای جهانی را دارد. با وجود بیش از ۶۵واحد صنعتی و صدها واحد کوچک و متوسط، این صنعت سهم قابل‌توجهی در تامین نیازهای داخلی و صادرات دارد. این گزارش، با نگاهی به گذشته، حال و آینده‌‌ این صنعت، سعی دارد زمینه‌‌‌های فرصت و چالش‌‌‌های پیش‌رو را بررسی کند.
  • سه سوال پس از روز جنجالی

    دنیای اقتصاد: تمامی مسابقات هفته بیست‌وسوم لیگ برتر روز جمعه برگزار شد و به پایان رسید. اینکه چرا همه مسابقات باید در یک روز باشد، سوالی است که نه ما جوابش را داریم و نه احتمالا خود سازمان لیگ! همه جای دنیا این جذابیت را بین دو، سه روز در هفته تقسیم می‌کنند، اما خب ما فرق داریم. در مجموع شاهد بازی‌های پر افت و خیزی بودیم که بعضی نتایج عجیب هم در آنها رقم خورد.
  • کفران نعمت در اصفهان؟

    دنياي اقتصاد: یکی از بی‌خیال‌ترین ورژن‌های سپاهان در سال‌های اخیر، در هفته بیست‌وسوم لیگ برتر برابر نساجی به تساوی بدون گل دست یافت تا رسما و عملا آخرین بخت‌هایش برای کسب عنوان قهرمانی را هم از دست بدهد.
  • یک تغییر درست

    دنياي اقتصاد: پایان رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا برای کاروان ایران خوش بود و تیم ملی که سال گذشته در عین ناباوری به مقام سوم قاره دست پیدا کرده بود، این‌بار با کسب ۸ نشان که ۵ مدال آن مرغوب‌ترین مدال ممکن‌ بود، بار دیگر به عنوان قهرمانی دست یافت. تیم ملی کشورمان که در ۷ وزن راهی بیشکک قرقیزستان شده بود، موفق شد با ۵ مدال طلا به کار خود پایان دهد.
  • یک اعتراض غیرموجه

    دنياي اقتصاد: لابه‌لای تصاویر به جا مانده از بازی پرسپولیس و ملوان، قاب‌هایی به چشم می‌خورد که حکایت از اعتراض عیسی آل‌کثیر به تعویض شدنش داشت. مهاجم سرخ‌پوشان که اوایل نیمه دوم تنها گل بازی را به ثمر رساند و بعد از آن چندین مرتبه احساس درد کرد، سرانجام در دقیقه ۷۶ جای خودش را به وحید امیری داد. با این حال واکنش او بیرون از خط و در مقابل نیمکت، نشان از نارضایتی‌اش داشت! این اتفاق در حالی رخ می‌داد که از اواسط نیمه دوم به وضوح می‌شد پی به افت بدنی آل‌کثیر برد. او خسته شده بود، به اندازه کافی نمی‌دوید و در آن دقایق پرفشار کمک‌حال تیمش نبود. از نظر برخی کارشناسان حتی عیسی زودتر از اینها هم می‌توانست تعویض شود، اما در کار نبودن یک مهاجم استاندارد با شرایطی مشابه او باعث شد آل‌کثیر تا ۱۵ دقیقه پایانی در زمین باقی بماند. به هر حال این بازیکن بعد از ۴ بازی موفق به گلزنی برای پرسپولیس شد و شاید به همین دلیل انتظار تعویض شدن را نداشت!
  • رکوردشکنی؟ باشد برای بعد!

    دنياي اقتصاد: پیش از آنکه پرسپولیس با گل مشکوک به آفساید عیسی آل‌کثیر در دقایق آغازین نیمه دوم از ملوان جلو بیفتد، سرخ‌پوشان این فرصت را داشتند که خیلی زودتر و بی‌حرف و حدیث‌تر گل بزنند، اما گئورگی گولسیانی مرتکب یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌سوزی‌های فصل فوتبال ایران شد. در نیمه نخست، اوستون اورونوف با یکی از همان حرکات انفرادی جالب توجهش مدافعان ملوان را به هم ریخت و یک پاس خطرناک رو به بیرون داد. توپ در یک رفت و برگشت در حالی مقابل مدافع گرجستانی پرسپولیس قرار گرفت که دروازه تقریبا خالی بود، اما گولسیانی آن را به اوت زد. در صورت به ثمر رسیدن این توپ، مدافع گرجی می‌‎‎توانست شانزدهمین گلش با پیراهن پرسپولیس را به ثبت برساند و در کنار آلن ویتل انگلیسی به بهترین گلزن خارجی تاریخ باشگاه تبدیل شود، اما این رکوردشکنی فعلا به تعویق افتاده است. همچنین گل نشدن این توپ، اورونوف را از ثبت نخستین پاس گلش با پیراهن پرسپولیس محروم کرد.
  • گارد سینماگران مقابل اسرائیل

    دنیای اقتصاد: جنگ غزه و کشتار بی‌رحمانه مردم این نوار باریک، هر روز ابعاد تازه‌‌‌ای پیدا می‌کند. در بیش از چهارماه اخیر بسیاری از هنرمندان جهان تلاش کرده‌‌‌اند به شکل‌‌‌های مختلف اعتراض خود را نسبت به این نسل‌کشی اعلام کنند؛ برخی با تحریم رویدادهای بین‌المللی، برخی با سخنرانی، برخی با امضای تومار و... . اخیرا نیز جمعی از مهم‌ترین چهره‌‌‌های سینمایی جهان یک حراجی با هدف کمک‌‌‌رسانی بهداشتی و درمانی به مردم غزه برگزار کردند. در این حراجی که با نام «سینما برای غزه» معروف شده است، هنرمندان سینما یادگاری‌‌‌های ارزشمند خود را حراج و درآمد حاصله را برای کمک به غزه جمع‌‌‌آوری می‌کنند.
  • واقعا از این تیم چهار تا خوردید؟

    ورزش‌مدیا: یکی از شگفت‌انگیزترین نتایج هفته بیست‌وسوم لیگ برتر، بدون تردید شکست ۴‌بر‌یک تراکتور برابر ذوب‌آهن در ورزشگاه یادگار بود. این سومین بازی پیاپی تراکتور است که سرخ‌پوشان در آن برنده نمی‌شوند و عجیب آنکه هر سه بازی در تبریز برگزار شده است. غیر از نتیجه که به اندازه کافی بهت‌آور هست، آنچه شوک جمعه را مضاعف می‌کند نگاه به نتایج اخیر ذوب‌آهن است؛ تیمی که در ۶ بازی پایانی خود موفق به بردن هیج رقیبی نشده و در ۱۱ بازی لیگی اخیرش تنها یک پیروزی به دست آورده بود. وضع ذوب‌آهن آن‌قدر بیخ پیدا کرد که محمد ربیعی، سرمربی این تیم از سمتش کناره‌گیری کرد، اما باشگاه استعفای او را نپذیرفت. حالا باید پرسید تراکتور پاکو خمز چطور از چنین تیمی ۴ گل خورده است؟
  • اجرای نمایش «چراغ گاز» پس از درگذشت کارگردان

    دنیای اقتصاد: نمایش «چراغ گاز» با وجود درگذشت ثمین اکبری، کارگردان نمایش، در عمارت ارغوان روی صحنه رفت. سعید مهدیان، دستیار کارگردان و از بازیگران نمایش «چراغ گاز»، گفت: با درگذشت ثمین اکبری کل اعضای گروه حدود دو هفته در شوک بودیم ولی تصمیم گرفتیم مسیری را که ثمین خیلی دوست داشت و با آن خیلی ذوق می‌کرد، ادامه دهیم. گروهی دست به دست هم دادیم تا کار را ادامه دهیم. من به عنوان دستیار، دیگر اعضای گروه و حتی دوستان ثمین اکبری تمام تلاش خود را کردیم تا نمایش «چراغ گاز» به سرانجام برسد. در خلاصه نمایش «چراغ گاز» چنین آمده است: «جولیا شخصیت اصلی نمایش پدر مقروضی دارد که وی به یکی از پولدارترین آدم‌های شهر قول ازدواج با دخترش را می‌دهد. فرناندو آدم پولدار و متشخصی به نظر می‌آید ولی به‌مرور مشخص می‌شود که فرناندو با بازی‌های روانی قصد دارد جولیا را تحت کنترل خود بگیرد و ...» نمایش «چراغ گاز» تا ۷اردیبهشت هر روز ساعت ۱۹:۱۰ در عمارت ارغوان روی صحنه است.
  • مجموعه «قطب شمال» در شبکه نمایش خانگی

    دنیای اقتصاد: قسمت اول سریال «قطب شمال» به کارگردانی امین محمودی یکتا از صبح جمعه ۷اردیبهشت در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود. در خلاصه داستان این درام پرماجرا آمده: همایون و ارغوان در آستانه ازدواج، قربانی خیانتی هولناک می‌شوند. همایون پشت دیوارهای زندان برای انتقام از سامان لحظه‌شماری می‌کند که مرگ از راه می‌رسد... آرشام یکتا متولد می‌شود و دختری به نام صحرا کنارش قرار می‌گیرد تا مسیر انتقام از خائنین برای آرشام هموار شود. فرزاد فرزین، آناهیتا درگاهی و امیرحسین فتحی با هنرمندی نازنین بیاتی، فرزاد حسنی، عباس جمشیدی‌فر، شهرام قائدی، نگار فروزنده، شهروز دل‌افکار در کنار فرهاد آئیش، امیر دژاکام و بهادر زمانی از جمله چهره‌هایی هستند که در «قطب شمال» نقش‌آفرینی کرده‌اند. سریال «قطب شمال» با اقتباس از رمان برجسته کنت مونت کریستو اثر الکساندر دوما هر هفته در پلتفرم فیلیمو به نمایش درخواهد آمد.
  • اجرای نمایش «نیست نیست، کلوچه نیست» برای کودکان

    دنیای اقتصاد: نمایش «نیست نیست، کلوچه نیست» به کارگردانی پویا شش‌پری در قالب طرح حمایت از نمایشگران جوان و نمایشگران کانون در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون اجرا می‌شود. در خلاصه نمایش «نیست نیست، کلوچه نیست» آمده است: صبح یک روز شاد در جنگل، میمون کوچولو سبدی را پیدا می‌کند اما موجود داخل سبد برای او غریبه ‌است و حالا میمون کوچولو برای پیدا کردن صاحب سبد تلاش می‌کند و در این مسیر با شخصیت‌های مختلفی چون جوجه کلاغ‌ها، زی‌زی زرافه، قورباغه‌ها، فی‌فیل خان، و روبی روباهه روبه‌رو می‌شود و با مشکلات مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند اما در آخر شیر خان می‌گوید... این نمایش که برگرفته از کتاب «یک موجود خیلی عجیب» نوشته روندا آرمیتج از انتشارات کانون است، هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۸:۳۰ ماه‌های فروردین و اردیبهشت در سالن بوستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به روی صحنه می‌رود.
  • آخرین شاهکار را هم خلق کنید!

    ورزش‌مدیا: احتمالا بیهوده‌ترین کار دنیا، انتقاد از برنامه‌ریزی‌های سازمان لیگ است؛ یعنی اصلا هیچی به هیچی. در همین راستا مسابقات هفته بیست‌وسوم لیگ برتر در حالی روز جمعه برگزار شد که ساعت برگزاری دو بازی، صبح همین روز تغییر کرد! بر این اساس بازی شمس‌آذر قزوین و فولاد خوزستان یک ساعت جلو افتاد و دیدار تراکتور و ذوب‌آهن هم یک ساعت و ۲۰ دقیقه جلو آمد. اینکه شما با تیمت به یک شهر دیگر بروی، برای محل اقامت و برنامه بازگشت حساب و کتاب کنی و درست روز بازی بفهمی مسابقه‌ات جلو افتاده واقعا عالی و هیجان‌انگیز است! تنها شاهکاری که هنوز در فوتبال ایران ندیدیم، تعویق نیمه دوم یک مسابقه فوتبال است. یک بار هم نیمه اول را امروز و نیمه دوم را فردا برگزار کنید تا کلکسیون هنر و درایت‌تان کامل شود!
  • الزامات تحقق شعار سال در صنعت تایر

    دنیای اقتصاد: امسال قرار است سال جهش تولید با مشارکت مردم باشد. تحقق این شعار در هر صنعت سازوکارهای خاص خود را می‌طلبد. در صنعتی مانند تولید تایر گفته می‌شود که در بسیاری از شاخه‌ها تولیدکنندگان توانایی تولیدی بالاتر از میزان مصرف کشور را دارند. آن‌طور که سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر می‌گوید، در کشور حدود ۲۴ میلیون حلقه تایر سواری در سال مصرف کشور می‌شود و اگر دست اندازی سر راه تولیدکنندگان قرار نگیرد در سال جدید برای تولید بالغ بر ۲۵ میلیون حلقه لاستیک سواری برنامه‌ریزی شده است. به بیان دیگر به گفته او تولیدکنندگان نه تنها به اندازه نیاز کشور می‌توانند تولید داشته باشند، بلکه قادر به مازاد تولید برای صادرات هم خواهند بود.
  • بزرگداشت بیتا فرهی و داریوش مهرجویی در پاریس

    دنیای اقتصاد: هم‌زمان با پایان هفتاد و ششمین دوره جشنواره کن، مراسمی در بزرگداشت بیتا فرهی و به یادبود داریوش مهرجویی، شنبه ۵خرداد (۲۵مه) از ساعت ۴ تا ۷ شب با نمایش فیلم «هامون» با زیرنویس فرانسوی در سینما بالزاک پاریس برگزار خواهد شد. مراسم یادبود و پخش سخنرانی از ساعت ۱۶الی ۱۷ برگزار می‌شود و در ادامه راس ساعت ۱۷فیلم سینمایی «هامون» ساخته زنده‌یاد داریوش مهرجویی و با بازی زنده‌یادان بیتا فرهی و خسرو شکیبایی با زیرنویس فرانسوی به نمایش درخواهد آمد. بیتا فرهی ۴ آذر ماه سال گذشته به دلیل عوارض ریوی و قلبی در ۶۵سالگی از دنیا رفت. همچنین داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر مهرماه ۱۴۰۲ در منزل شخصی‌شان به قتل رسیدند. ورود به این برنامه رایگان است اما با رزرو بلیت انجام می‌شود.
  • کشف نقاشی‌های شگفت‌انگیز در پمپی

    دنیای اقتصاد: باستان‌شناسان با کاوش در ویرانه‌های شهر باستانی «پمپی»‌ مجموعه‌ای از نقاشی‌های دیواری خیره‌کننده را کشف کردند. در این اکتشاف در میان ویرانه‌های پمپی یک اتاق ضیافت مملو از نقاشی‌های دیواری سالم یافت شده که شخصیت‌های الهام‌گرفته از جنگ «تروا» را به تصویر می‌کشد. باستان‌شناسان آن را به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین اکتشافاتی توصیف کرده‌اند که تاکنون در این محوطه باستان‌شناسی در جنوب ایتالیا به نتیجه رسیده است. «ان‌بی‌سی»‌ نوشت این اتاق به دلیل رنگ دیوارهای آن به نام «اتاق سیاه»‌ شناخته می‌شود و دیوارهای آن با نقاشی‌هایی تزئین شده است که اساطیر یونانی را به تصویر می‌کشد. از جمله این نقاشی‌ها به صحنه‌ای از نخستین ملاقات «هلن» با «پاریس» شاهزاده «تروا»‌ می‌توان اشاره کرد. بر اساس افسانه یونانی، فرار این زوج باعث جنگ تروا در سده ۱۲ پیش از میلاد شد.
  • فرهاد فخرالدینی سراغ عطار رفت

    دنیای اقتصاد: فرهاد فخرالدینی از اتمام نگارش آخرین اثر خود تحت عنوان «منظومه سیمرغ» همزمان با ۲۵ فروردین که در تقویم ایران روز ملی عطار است، خبر داد. او گفت: «اوایل سال ۱۴۰۰ نگارش این مجموعه را با توجه به اینکه من همواره با دیرینه‌ خود یک همبستگی و همفکری‌ای داشته و دارم و همیشه نسبت به ادبیات کهن ارادت ویژه‌ای در خود می‌بینم آغاز کردم. عطار نیشابوری در ادبیات ما چهره‌ای شناخته‌شده و شاعر بسیار شیرین‌سخن و دلنشینی است و منطق‌الطیر بی‌شک بهترین اثر عطار است. تصمیم گرفتیم که در یک روند زمان‌بر، چکیده‌ای از اشعار را انتخاب و کار نگارش موسیقی را آغاز کنیم.»
  • زندگی یک فوتبالیست ناسازگار روی آنتن شبکه نمایش

    دنیای اقتصاد: فیلم سینمایی «من زلاتان هستم» به کارگردانی ینس شوگرن از شبکه نمایش پخش می‌شود. در خلاصه داستان این فیلم با بازی گرانیت روشیتی، دومینیک اندرسون باجرکتاتی و سدومیر گلیسوویچ آمده است: زلاتان ابراهیموویچ نوجوان متولد سوئد به همراه خواهر و برادر خود نزد مادرشان زندگی می‌کند. پدر و مادر از هم جدا شده‌اند ولی هر دو تلاش می‌کنند زندگی و مدرسه بچه‌ها را پیگیری کنند.
  • نمایشگاه عکاسی «تهران نگاتیو» در نگارخانه شفق

    دنیای اقتصاد: نمایشگاه گروهی عکاسی «تهران نگاتیو» در نگارخانه شفق فرهنگسرای خانواده برپاست. این نمایشگاه آثاری از ۱۳ عکاس و ۳۰ عکس را در بر می‌گیرد و در آن هنرمندان در سبک‌هایی نظیر معماری، شهری، مستند اجتماعی و... با تکنیک‌های مختلف تهران را به تصویر کشیده‌اند. نمایشگاه «تهران نگاتیو» تا ۳۰ فروردین‌ماه همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ و ۳۱ فروردین‌ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در معرض دید علاقه‌مندان به هنر عکاسی و حوزه‌های معماری و مستند اجتماعی است و علاقه‌مندان برای بازدید از آن می‌توانند به نگارخانه شفق به نشانی خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی (یوسف‌آباد)، خیابان بیست و یکم، بوستان شفق، فرهنگسرای خانواده مراجعه کنند.
  • واکاوی اهمیت تشکل‌های اقتصادی در یک کتاب

    دنیای اقتصاد: کتاب «جامعه‌شناسی تشکل‌های اقتصادی» با عنوان فرعی «برهم‌کنش نهادها، تشکل‌های اقتصادی و توسعه» نوشته شراره کامرانی منتشر شد. دکتر شراره کامرانی جامعه‌شناس توسعه و اقتصاد است و در این کتاب ضمن واکاوی مفاهیم توسعه، نهادها و تشکل و تشکل‌گرایی، دلایل اثرگذاری نازل تشکل‌های اقتصادی را از منظر تحلیل نهادی تحلیل کرده است. تشکل‌های اقتصادی علاوه بر ایجاد و تعمیق همگرایی و انسجام اجتماعی مردم را در تعیین سرنوشت اقتصادی جامعه سهیم می‌کنند.
  • لزوم حمایت افکار عمومی در پروژه‌‌ میدان نفتی آزادگان

    دکتر پویا نعمت‏‏‌اللهی / روزنامه‏‏‌نگار و کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی
    قرارداد توسعه‌‌ یکپارچه‌‌ میدان نفتی آزادگان به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه‌‌ سرمایه‌گذاری در دولت سیزدهم به ارزش حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار امضا شد. شرکت ملی نفت ایران در کنار کنسرسیومی متشکل از ۹ شرکت دیگر وارد قرارداد توسعه‌‌ این میدان شدند.
  • انتشاریک ترجمه جدید از «دکتر ژیواگو»

    دنیای اقتصاد: رمان «دکتر ژیواگو» نوشته باریس پاسترناک با ترجمه پروانه فخام‌زاده منتشر شد. «دکتر ژیواگو» یکی از آثار مهم و تاثیرگذار دوران خفقان کمونیستی در شوروی است که در نهایت با دخالت‌های سازمان‌های آمریکایی و چهره‌هایی از کشورهای غربی، به خارج از روسیه منتقل و منتشر شد. کتاب، سال ۱۹۵۷ توسط یک ‌ناشر ایتالیایی منتشر شد و سپس ترجمه‌های دیگرش در کشورهای مختلف به چاپ رسیدند. در نتیجه پاسترناک نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات و سپس برنده این جایزه شد اما به ‌دلیل فشارهای حزب کمونیست، از دریافت جایزه انصراف داد. در نهایت سال ۱۹۸۸ بود که نسخه روسی «دکتر ژیواگو» در روسیه عرضه شد. براساس این رمان، در سال ۱۹۶۵ میلادی فیلمی به کارگردانی دیویدلین با بازی عمر شریف و جولی کریستی ساخته شد که در زمره شاهکار‌های سینمایی محسوب می‌شود. در ماه‌های اخیر ترجمه‌های دیگری از این کتاب هم در بازار منتشر شده است. رمان «دکتر ژیواگو» در ۷۲۲ صفحه و به قیمت ۷۵۰هزار تومان از سوی نشر نو روانه بازار کتاب شده است. پیش از این علی‌اصغر خبره‌زاده این رمان را از فرانسه به فارسی ترجمه کرده بود.
  • اولسون و منطق اقدام جمعی

    امیررضا انگجی*
    این مقاله ادای احترامی است به یکی از مهم‌ترین اندیشمندان اقتصاد، مانسر اولسون که نزدیک به ۶۰سال از تئوری مهم او یعنی «منطق اقدام جمعی» می‌گذرد. این تئوری در سال۱۹۶۵ به‌دلیل استفاده از استدلال اقتصادی درباره معضل کنش جمعی فراگیر بود. اولسون اعتقاد دارد در گروه‌های بزرگ به‌دلیل اینکه سهم هر شخص از کل منافعی که قرار است گروه برای کسب آن اقدام جمعی انجام دهد، ناچیز است و هماهنگی و نظارت پر هزینه بوده و معمولا منافع به‌صورت برابر توزیع می‌شود هر شخص انگیزه زیادی برای سواری مجانی و عدم مشارکت در اقدام جمعی دارد. در گروه‌های بزرگ چون شخص اعتقاد دارد مشارکت یا عدم مشارکت او تاثیری در اقدام جمعی ندارد از این کار سرباز می‌زند و گاهی اوقات همه این‌طور فکر می‌کنند! و کالای جمعی فراهم نمی‌شود. گروه‌های کوچک و توزیع نابرابر منافع از علل مهم حل مشکل اقدام جمعی هستند؛ زیرا مصائب گروه‌های بزرگ را ندارند.
  • ملونی با ایتالیا چه کرد؟

    سیدمحمد هاشمی/مترجم
    ایتالیا در سال‌های اخیر در مقایسه با سایر همتایان خود با تورم کمتر و رشد اقتصادی بالاتر کارنامه مطلوبی در عرصه اقتصاد ارائه کرده است، تا جایی که این کشور که زمانی جزو کشورهای عقب‌مانده اروپایی محسوب می‌شد موفق شد لقب سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو و «موتور رشد اقتصادی اروپا» را از آن خود کند. اقتصاد ایتالیا به‌ویژه بر اثر شیوع کرونا و ضربه ناشی از افزایش قیمت انرژی متعاقب آن، به‌شدت آسیب‌ دیده بود. بااین‌وجود، باگذشت زمان، شرایط این کشور، در واقع شاید بتوان گفت بسیار سریع‌تر از سایر همتایان خود در مسیر بهبود قرار گرفت. ایتالیا همچنین برخلاف سایر کشورهای اتحادیه اروپا، رشد درآمد سرانه را تجربه کرده است که در واقع از این منظر که معیاری واقعی محسوب می‌شود برای سنجش میزان افزایش ثروت در بین شهروندان، دارای اهمیت است.
  • مهار نفوذ چین؛ درس‌های ایتالیا

    نیکلا کاسارینی/مجله دیپلمات
    در سال‌های اخیر سیاستگذاران ایتالیایی همراه و همگام با همتایان غربی خود، خواهان «ریسک‌زدایی» به‌ویژه اجتناب از اتکای بیش از حد اقتصادی به چین شده‌اند. دولت ایتالیا هم مانند دیگر دولت‌های اروپایی اصرار دارد فرآیند «ریسک‌زدایی» از «جدایی» متمایز است. در واقع، «ریسک‌زدایی» تا حد زیادی برای جلوگیری از وقوع «جداسازی» طرح شده است. بحث درباره این موضوعات به دنبال تصمیم کابینه «جوزپه کونته» (۲۰۲۱-۲۰۱۸) برای امضای یادداشت تفاهم درباره طرح موسوم به کمربند و جاده (BRI) در جریان سفر رئیس‌جمهور چین شی جین‌پینگ به ایتالیا در مارس۲۰۱۹، در ایتالیا آغاز شد.
  • ایتالیای شگفتی‌آفرین ‌موتور رشد اروپا

    نیکلاس مارتین/دویچه‌وله
    درحالی‌که رشد اقتصادی برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان متوقف شده، ایتالیا اما در سال‌های اخیر رشد اقتصادی مداومی را تجربه کرده است. به عقیده برخی از کارشناسان، شرایط کنونی اما ارتباط چندانی باسیاست‌های اقتصادی جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا ندارد و همه چیز به پرداخت یارانه‌ها و مدیریت بدهی‌های دولت مربوط می‌شود. مائورو کونگدو ۲۵ سال به همراه برادر و پدرش در سالنتو؛ شبه‌جزیره‌ای در جنوب شرقی ایتالیا که روی «پاشنه» این کشور در نقشه قرار دارد، با یافتن گنجینه‌های کوچک معماری، اقدام به بازسازی و نوسازی آنها کرده است.
  • اسپیس‌ایکس رکورد استفاده دوباره از یک موشک را شکست

    مهر: اسپیس‌ایکس رکورد استفاده دوباره از یک موشک را شکست و طی یک عملیات پرتاب، بوستر اول موشک برای بیستمین بار به فضا پرتاب شد و دوباره روی زمین فرود آمد. به گزارش اسپیس، یک موشک فالکون ۹ در ساعت ۱:۴۰ بامداد امروز به وقت گرینویچ ۲۳ ماهواره اینترنتی استارلینک را از مقر فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا برد.
  • پیش‌بینی درآمد ۲۰۰۰ میلیارد تومانی از واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار

    ایسنا: بر اساس بخش دوم لایحه بودجه سال جاری، پیش‌بینی دولت از درآمد حاصل از حقوق ورودی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.
  • سکه بورسی از بازار جا ماند

    دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی: واهمه از افزایش تنش نظامی در خاورمیانه و تاثیر آن بر تورم جهانی رکورد دارایی‌‌‌های طلایی در بازار داخل و بازارهای بین‌المللی را جابه‌جا کرد؛ به نحوی که سکه بورسی تا اواسط ساعات کاری معاملاتی روز گذشته ۴۵میلیون و ۳۰۰‌هزار تومانی شد. وضع سقف ۵درصدی بر نوسان بهای سکه بورسی، ترمز رشد قیمت این دارایی را کشید.
  • رشد حجم و ارزش معاملات بورس‌کالا

    در معاملات هفته گذشته بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران ۳میلیون و ۸۳‌هزار و ۵۳۷تن انواع محصول به ارزش ۳۵‌هزار میلیارد تومان دادوستد شد که نسبت به هفته قبل به ترتیب رشد ۳۶ و ۷۵درصدی را در حجم و ارزش معاملات تجربه کرد. به لحاظ حجم، سیمان و سنگ‌‌‌آهن سنگین‌‌‌وزن‌‌‌های تالار صنعتی و معدنی و قیر، وکیوم‌باتوم و مواد پلیمری نیز سنگین‌‌‌وزن‌‌‌های تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی بودند. به گزارش «کالاخبر»، تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد معامله ۲میلیون و ۴۴۵‌هزار و ۲۵۸تن انواع کالا به ارزش ۲۳.۲‌هزار میلیارد تومان در هفته گذشته بود.
  • عینکی که طرز نگاه و چهره را لو می‌دهد

    مهر: دو فناوری جدید به یک عینک ساده امکان می‌دهد هرگونه حرکات چشم‌ها را ردیابی کند و حالات صورت کاربر را بخواند. به گزارش نیواطلس، این سیستم به جای دوربین از فناوری سونار استفاده می‌کند که عمر باتری گجت را طولانی‌تر و حریم خصوصی را بهتر حفظ می‌کند. فناوری‌های به کار رفته در این عینک GazeTrak و EyeEcho نام دارند که گروهی از محققان دانشگاه کرنل آنها را ابداع کرده‌اند. هر دو فناوری را می‌توان در یک عینک یا هدست واقعیت مجازی به کار برد. این فناوری‌ها کمتر از سیستم‌های مبتنی بر دوربین انرژی مصرف می‌کنند. همچنین آنها هیچ عکسی از صورت کاربر ثبت نمی‌کنند.
  • واکنش رئیس سازمان فناوری اطلاعات به اختلال در پیام‌رسان ایتا

    دنياي اقتصاد: حوالی ظهر روز گذشته پیام‌رسان ایتا دچار اختلال شد و طبق اعلام کاربران، امکان ارسال و دریافت پیام از طریق آن وجود نداشت. با گذشت بیش از یک ساعت از بروز این اختلال، اعلام شد که اختلال در پیام‌رسان ایتا برطرف شده است.
  • کف هزینه تورهای اردیبهشت

    دنیای اقتصاد: اردیبهشت فصل سفر به همه شهرهای ایران است. از این روست که تورهای گردشگری تنوع زیادی در برنامه‌‌‌های خود داده و از آذربایجان شرقی و کردستان گرفته تا یزد و شیراز را در دو قالب طبیعت‌‌‌گردی و گردشگری شهری در تورهایشان گنجانده‌‌‌اند. یکی از این تورها به مقصد مازندران است که به شکل دو‌روزه تعریف شده و هزینه‌‌‌ آن به ازای هر گردشگر پنج میلیون و ۵۹۰‌هزار تومان است. در این تور که با اتوبوس و مینی‌‌‌بوس برگزار می‌شود، برنامه‌هایی از جمله پیاده‌‌‌روی و جنگل‌پیمایی در جنگل‌‌‌های هیرکانی، اقامت در کلبه‌های سنتی گالش‌‌‌، بازدید از آبشار طبقاتی و حوضچه‌‌‌ای آهکی، دریاچه سد البرز لفور و بازدید از آبشار ترز گنجانده شده است.
  • چت‌بات هوش مصنوعی به اینستاگرام اضافه شد

    مهر: شرکت متا چت‌بات هوش مصنوعی Meta AI را به اینستاگرام اضافه کرده است و برخی کاربران اعلام کرده‌اند که با ضربه روی نوار جست‌وجو در بخش پیام‌های مستقیم می‌توانند به‌طور مستقیم با چت‌بات گفت‌وگو کنند.
  • انتقاد آمریکا از رونمایی لپ‌تاپ جدید هوآوی با تراشه اینتل

    ایسنا: در پی رونمایی لپ‌تاپ جدید هوآوی که در آن تراشه هوش مصنوعی اینتل به کار رفته است، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکا، از دولت بایدن انتقاد کردند. آمریکا شرکت چینی هوآوی را در سال ۲۰۱۹ به دلیل نقض تحریم‌های ایران و در راستای مقابله با پیشرفت‌های فناوری پکن، در لیست محدودیت تجاری قرار دارد.
  • حذف تراشه‌های خارجی از شبکه‌های مخابراتی چین

    ایسنا: مقامات چینی به شرکت‌های مخابراتی این کشور دستور دادند تا سال ۲۰۲۷ تراشه‌های خارجی را از شبکه‌های خود حذف کنند. وال‌استریت ژورنال با نقل این خبر از منابع آگاه نوشت: «این اقدام روی شرکت‌های آمریکایی اینتل و AMD تاثیر می‌گذارد. ارزش سهام این شرکت‌ها در پی انتشار این خبر تا بیش از ۱.۵درصد کاهش یافت.» چین بزرگ‌ترین بازار اینتل در سال میلادی گذشته بود و در بیش از ۲۷ درصد از کل درآمد این شرکت سهم داشت.
  • فرمول تحرک اتاق‌های مشترک

    اتاق‌های مشترک بازرگانی در ایران کارآیی چندانی ندارند، این در حالی است که بررسی‏‏‏‌ها حاکی از آن است که اتاق‌های مشترک بازرگانی در دنیا نقش پررنگی در افزایش مراودات تجاری و رفع موانع تجار و توسعه مناسبات اقتصادی دارند؛این اتاق‌ها می‌توانند با تسهیل ماموریت‌های تجاری در کشورهای هدف، دستیابی به بازارهای جدید، ارائه اطلاعات بازارها، شبکه‏‏‏‌سازی و افزایش مراودات تجاری و کاهش موانع تجاری و همچنین ایجاد اعتماد و تفاهم بین شرکای تجاری نقش پررنگی در توسعه صادرات و رونق داشته باشند؛ عدم‌کارآیی اتاق‌های مشترک از یک طرف به ارتباط این نهادها با دولت و از طرف دیگر به‌عملکرد این اتاق‌ها و نهاد بالادستی آن یعنی اتاق برمی‌گردد. کارشناسان همچنین معتقدند اتاق‌های مشترک بخشی از اکوسیستم تشکل‏‏‏‌داری کشور هستند که به تنهایی نمی‌توانند به اهداف موردنظر برسند، از همین‌رو کل اکوسیستم باید به‌درستی و در راستای پیشبرد اهداف، کارآ و موثر عمل کند.
  • همکاری با آلمانی‌ها

    دنیای‌اقتصاد: علی‌اکبر رفوگران پس از جدا‌شدن از پدرش، در بازار بین‌الحرمین، پاساژ مهتاش، یک مغازه خرید و به مدت سه سال ‌در آنجا کار کرد. چون نمی‌خواست مشتری‌های پدرش را جذب خود کند، به تجربه‌های تازه‌ای روی‌آورد. در همین سال‌ها به‌صورت شبانه، ادامه تحصیل داد.
  • کنترل نرخ ارز برای جلوگیری از افزایش تورم تولید، ضروری است

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق کرج با اشاره به تنش‌های اخیر بازار ارز، گفت: در سال‌جاری دولت باید تمهیدات لازم برای کنترل نرخ ارز را بیندیشد تا از تاثیر آن بر افزایش شیب تورم تولید جلوگیری شود.
  • رفع تعهد ارزی جزو قوانین دست و پاگیر در حوزه تجارت است

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق بجنورد با اشاره به شرایط تولید و تجارت و اقدامات دولت سیزدهم برای بهبود اوضاع این حوزه‌‌‌‌‌‌ها، سیاست رفع تعهد ارزی را ازجمله قوانین دست و پاگیر در حوزه تجارت عنوان کرد که باید به این مورد رسیدگی شود.
  • بن‌بست تولیدکنندگان تجهیزات برق در تامین مواد اولیه

    دنیای اقتصاد-زینب طاری: تولید‌‌‌کنندگان کالا و خدمات صنعت برق در یکی از سخت‌ترین دوره‌‌‌های فعالیت خود قرار دارند که اگر‌چه عامل اصلی در ایجاد این شرایط، تحریم‌‌‌ها بوده، اما در بسیاری موارد اقدامات غیرکارشناسی و تصمیمات خلق‌‌‌الساعه بدون استفاده از نظرات کارشناسی، کمتر از تحریم‌‌‌ها اثرگذار نبوده است. امروزه از یک طرف تولیدکنندگان تجهیزات با کارفرمای انحصاری به نام دولت مواجه‌اند که بیش از ۱۵۰ همت به صنعت برق بدهکار بوده، اما به دلیل کسری بودجه‌‌‌ای که بیش از دو برابر این عدد است، پولی برای پرداخت مطالبات ندارد و تنها روزنه امید پرداخت ۳۰ همت از طریق اسناد خزانه است که البته تا به حال اجرایی نشده است. از سوی دیگر سیاست‌‌‌های ناکارآمد عملا راه را بر تولید بسته و جدیدترین این موانع را در مشکلات ثبت‌سفارش شرکت‌ها برای واردات مواد اولیه شاهدیم که البته اعتراض اغلب صنعتگران را به دنبال داشته است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر