شماره روزنامه ۶۱۱۸
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۸۵ دنیای اقتصاد

اخبار دسته بندی نشده - روزنامه شماره ۵۹۸۵

  • فوبیای وام مسکن

    دنیای اقتصاد -گروه مسکن و شهری: «ادعای تورمی درباره وام مسکن» جلوی طرح افزایش سقف تسهیلات خرید خانه قد علم کرده است. این طرح توسط گروهی از کارشناسان بانکی برای ارائه به سیاستگذار آماده شده است. با این حال، احتمال «مواجهه انحرافی» با آن وجود دارد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد «تورم‌زا بودن وام مسکن» یک توهم است، چون طی ۹ سال «تثبیت سقف وام» قیمت مسکن در تهران ۷ برابر شد اما در سالی که قدرت پوششی این تسهیلات ۷۰درصد افزایش یافت، تورم مسکن صفر شد.
  • تورم مسکن ۲۰۲۳ در ۵۶ کشور

    دنیای اقتصاد -نیلوفر ادیب‏‏‌نیا: طبق جدیدترین گزارش فصلی (سه‌‌‌ماهه چهارم ۲۰۲۳) شاخص جهانی قیمت مسکن که توسط شرکت مشاور املاک نایت فرانک منتشر شده است، قیمت خانه در سراسر دنیا با سرعتی بی‌‌‌سابقه در حال افزایش است؛ به طوری که میانگین رشد ۱۲ماهه طی سال ۲۰۲۳ در کشورهای ارزیابی شده توسط نایت‌‌‌فرانک به ۳.۹ درصد رسیده است. این شتاب در رشد قیمت‌‌‌ها، از اواخر سال ۲۰۲۲ تاکنون بی‌‌‌سابقه بوده است.
  • معادلات منطقه پس‌از «وعده صادق»

    دنیای اقتصاد: دقایقی قبل از ساعت ۲۴ شنبه شب ۲۵ فروردین ماه خبرهای اولیه از آغاز حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل در رسانه‌‌‌ها منتشر شد تا اینکه سپاه پاسداران در دو بیانیه رسمی اعلام کرد که با ده‌‌‌ها پهپاد و موشک‌های کروز و بالستیک از داخل خاک ایران به رژیم صهیونیستی حمله کرده است. پیش از ساعت ۳ بامداد سیل پهپادهای شاهد ۱۳۶ و موشک‌‌‌های بالستیک خیبر به آسمان سرزمین‌‌‌های اشغالی رسید و گنبد آهنین را درگیر کرد. بسیاری از موشک‌‌‌ها از این سپر دفاعی عبور کرده و به اهداف مورد نظر برخورد کردند. عمده پهپاد‌‌‌ها و موشک‌‌‌ها از خاک ایران و تعداد معدودی نیز از خاک عراق و یمن شلیک شدند.
  • انتصاب تولیت مدرسه و مسجد شهید مطهری

    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ عبدالعلی توجّهی را به سِمت تولیت مدرسه و مسجد شهید مطهری منصوب کردند.
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷

    روزنامه همشهری از معدود روزنامه‌های دیروز بود که به «ساعت صفر تنبیه» اشاره کرد و نوشت: «ساعت انتقام از رژیم صهیونیستی فرا رسید». در بخش‌هایی از این مطلب آمده است: «شرارت‌ها و جنایت‌های رژیم صهیونیستی طی ۶‌ماه گذشته، آن هم در گستره منطقه‌، در شرایطی ادامه دارد که تحولات جاری نشان می‌دهد راهبرد «تنبیه» این رژیم ازسوی جمهوری‌اسلامی، طی روزهای اخیر، معادلات منطقه را تحت‌تاثیر قرار داده‌ و به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده ‌است.»
  • تداوم منازعه ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

    دکتر هادی خسروشاهین
    عملیات ۱۴آوریل ایران علیه اسرائیل قواعد منازعه در دو دهه اخیر را تغییر نداد؛ اما تلاش شد با از میان رفتن خطوط قرمز کهن، خطوط قرمز جدیدی به‌صورت واضح و روشن تعریف شود. پس نبرد ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری تداوم خواهد یافت؛ یعنی همچنان درگیری فراتر از رقابت استاندارد و دیپلماتیک دنبال خواهد شد؛ اما از آستانه جنگ عبور نخواهد کرد. دو بازیگر انگیزه‌های روشن و مشخصی برای خودداری از عبور از منطقه خاکستری دارند. اسرائیل که با محاصره جغرافیایی شبکه بازدارندگی ایران در پیرامون خود مواجه است، خروج از این منطقه را به معنای جنگ بزرگ منطقه‌ای قلمداد می‌کند.
  • تصفیه‌حساب در بازار پول؟

    دنیای اقتصاد-: آمارهای پولی و بانکی بهمن‌ماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به ۶۸۲.۱هزار میلیارد تومان و میزان بدهی دولت به بانک مرکزی به ۳۰۲.۳هزار میلیارد تومان رسیده است. رشد نقطه‌به‌نقطه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۹۸.۳درصد و رشد بدهی دولت به بانک مرکزی نیز ۶۴.۸درصد بوده است.
  • تقاضای ۲۰۰همتی بانک‌ها در اولین عملیات بازار باز ۱۴۰۳

    اکو ایران: آمارها حاکی از این است که ارزش سفارش‌های ارسال‌شده بانک‌ها در عملیات بازار باز از ۲۰۰همت عبور کرده و بانک مرکزی همچون هفته آخر اسفند ۱۹۷همت پول در این بازار تزریق کرده است. این در حالی است که ارزش اعتبارگیری قاعده‌مند بالغ بر ۵۰همت بوده که نسبت به هفته آخر اسفند افت قابل توجهی داشته است. به گزارش اکوایران، بانک مرکزی گزارش اولین مرحله عملیات اجرایی سیاست پولی در هفته منتهی به ۲۰فروردین۱۴۰۳ را منتشر کرد. این عملیات در دو بخش بازار باز و اعتبارگیری قاعده‌مند انجام شده و راهی است برای استقراض کوتاه‌مدت بانک‌ها از بانک مرکزی. مطابق گزارش بانک مرکزی در هفته سوم فروردین‌ماه سال جدید بانک مرکزی ۱۹۷هزار میلیارد تومان پول در بازار باز تزریق کرده که رکورد تازه‌ای است. همچنین ارزش اعتبار تزریق‌شده در اعتبارگیری قاعده‌مند نیز در این هفته به بیش از ۵۰هزار میلیارد تومان رسیده است.
  • اقتصاد در دوراهی

    دنیای اقتصاد: ظهور نوساناتی در اقتصاد، یکی از نتایج طبیعی بروز ریسک‌های سیاسی است و این موضوع در همه اقتصادها صادق است. اقتصاد ایران نیز پس از اقدام تنبیهی ایران علیه اسرائیل از این موضوع مستثنی نبوده است. در چنین شرایطی دو سناریو پیش روی اقتصاد است؛ یکی انتظار برای تحولات آتی منطقه و دیگری، تخلیه ریسک‌هایی که به‌وجود‌ آمده است. با این حال، رصد تحولات روز گذشته، حاکی از آمادگی بازارها برای بازگشت بر مدار ثبات و آغاز حاکم شدن آرامش بر فضای اقتصاد است.
  • جلیقه نجات بورس

    دنیای اقتصاد: شب گذشته به دنبال پاسخ متقابل ایران به اسرائیل، شاهد نوساناتی در بازارهای مالی بودیم. به دنبال این رخداد، سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین ساعات بامداد روز گذشته با تشکیل جلسه اضطراری، اطلاعیه‌ای با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، خبر محدود شدن دامنه نوسان کلیه نمادهای سهام و حق تقدم سهام قابل‌معامله در بازارهای بورس و فرابورس برای مدت سه روز متوالی به مثبت و منفی یک‌درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی به مثبت و منفی دو درصد را صادر کرد. در دو هفته گذشته بازارهای مالی روزهای معاملاتی را با شک و نااطمینانی سپری کردند.
  • تنش در تامین مصارف آبی

    دنیای اقتصاد: ارتفاع کل ریزش‏‏‌های جوی کشور از ابتدای سال آبی تا ۲۵ فروردین‏‏‌ماه نسبت به میانگین دوره‏‏‌های مشابه درازمدت، ۱۶‌درصد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۴‌درصد کاهش نشان می‌دهد. براساس این آمار همچنین ۴۰‌درصد مخازن سدهای کشور خالی است. ذخیره آب مخازن تامین‏‏‌کننده آب شرب استان تهران نیز از ابتدای سال آبی تاکنون نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۷‌درصد کاهش داشته است. از طرفی بررسی شاخص‏‏‌های‏‏‌ مهم‏‏‌ هواشناسی‏‏‌ در سه‏‏‌ماه‏‏‌ ابتدایی‏‏‌ سال آبی‏‏‌ ۱۴۰۳-۱۴۰۲ (اول مهرماه تا انتهای‏‏‌ آذرماه سال ١٤٠٢)، اگرچه بیانگر افزایش‏‏‌ ٧درصدی‏‏‌ بارش نسبت‏‏‌ به‏‏‌ مدت مشابه‏‏‌ سال آبی‏‏‌ گذشته‏‏‌ است‏‏‌، اما نسبت‏‏‌ به‏‏‌ میانگین‏‏‌ بلندمدت کشور طی‏‏‌ این‏‏‌ مدت، حدود یک‏‏‌سوم کاهش‏‏‌ داشته‏‏‌ که‏‏‌ با توجه‏‏‌ به‏‏‌ تداوم خشک‌سالی‏‏‌، نشان‌دهنده ادامه چالش‏‏‌های‏‏‌ اساسی‏‏‌ مرتبط‏‏‌ با تامین‏‏‌ منابع‏‏‌ آب کشور است‏‏‌. مرکز پژوهش‏‏‌های مجلس در گزارشی با بررسی وضعیت شاخص‏‏‌های بخش آب کشور و با توجه‏‏‌ به‏‏‌ اینکه‏‏‌ رودخانه‏‏‌های‏‏‌ اصلی‏‏‌ کشور دارای‏‏‌ منشأ ذوب برفی‏‏‌ هستند، عنوان می‌کند کم‏‏‌آبی‏‏‌ و تنش‏‏‌ در تامین‏‏‌ مصارف مختلف‏‏‌ و نیز وقوع تنش‏‏‌های‏‏‌ ثانویه‏‏‌ متاثر از آن به‏‏‌ویژه در فصل‏‏‌ تابستان ۱۴۰۳، دور از انتظار نخواهد بود و همین‏‏‌ امر لزوم تجدیدنظر جدی‏‏‌ در برخی‏‏‌ سیاستگذاری‏‏‌های‏‏‌ کلان بخش‏‏‌ آب و کاهش‏‏‌ سهم‏‏‌ برداشت‏‏‌ از منابع‏‏‌ آب به‏‏‌ نفع‏‏‌ تامین‏‏‌ پایدار مصارف اساسی‏‏‌ را نشان می‌دهد.
  • ارتباط سازنده تجاری در «ایران اکسپو»

    ایران‌اکسپو ۲۰۲۴ طی روزهای آینده آغاز به کار می‌کند و براساس گفته مسوولان برگزاری نمایشگاه در این دوره روسای اتاق بازرگانی بیش از ۲۰ کشور دنیا و حدودا ۲۵ وزیر صنعت، تجارت و بازرگانی در این نمایشگاه حضور دارند، حضور هیات تجاری در این سطح در نمایشگاه توانمندی‎‌های صادراتی ایران، فرصت‌های تعامل بی‌نظیری برای رایزنی با تجار بزرگ دنیا در راستای تنوع‌بخشی به بازارهای صادراتی ایجاد می‌کند. در همین زمینه دیاکو حسینی، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» معتقد است برگزاری رویداد ایران‌اکسپو می‎تواند زیان تحریم را کاهش دهد و فرصت‌های جدید برای تجارت ایجاد کند. به گفته او اگر چه این رویداد در کشور ما سابقه چندان طولانی ندارد، اما دریچه‌ای به سوی فرصت‌هایی است که در دهه‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها از شرکت‌های ایرانی سلب شده است. از نظر او برگزاری اکسپو ۲۰۲۴ از این نظر حائز اهمیت است که می‌تواند به اصلاح شناخت نادرست از توانایی‌های اقتصادی کشور در بیرون مرزها کمک کند.
  • پرسودترین بازارهای ۱۴۰۳

    بشیر قبدیان/غزل البرزیان *
    با آغاز سال جدید، شاید بزرگ‌ترین سوال همه افراد این باشد که با سرمایه‌گذاری دارایی‏‌های خود در چه بازاری می‌توانند بیشترین بازده ممکن را کسب کنند. این گزارش به دنبال آن است تا با بررسی وضعیت کلان اقتصاد و عوامل موثر بر بازارها، دورنمایی کلی از آینده بازارها و تغییرات قیمتی در هرکدام را ارائه دهد تا در نهایت بتوان با اطلاعات ارائه شده بهترین گزینه سرمایه‌گذاری را انتخاب کرد. بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۲ با اتخاذ سیاست‏‌های پولی انقباضی، تا حدودی در کنترل نرخ سود در بازار بین بانکی موفق عمل کرده است به طوری که نرخ سود در بازار بین بانکی از ۲۳.۳۶‌درصد در ابتدای سال ۱۴۰۲ به ۲۳.۶۶‌درصد در انتهای سال‌ رسیده است. هر چند که طی سال‌ گذشته نرخ بازار بین بانکی افت و خیزهای متعددی را تجربه کرده است اما با بررسی روند نرخ بازار بین بانکی به نظر می‌رسد بانک مرکزی در سال پیش رو نیز سیاست‏‌های انقباضی و هدف‏‌گذاری نرخ رشد ۲۳ درصدی نقدینگی با دامنه مثبت و منفی ۲‌درصد را تا جایی ادامه دهد که دالان نرخ سود از ۲۴‌درصد گذر نکند.
  • ردپای عوامل سیاسی در توسعه

    نوشته: سویاش رای / ترجمه و تنظیم: جعفر خیرخواهان
    بسیاری از کسانی که در زمینه توسعه اقتصادی پژوهش می‌کنند، عمدتا بر سیاست‌هایی که دولت‌ها اتخاذ می‌کنند یا باید اتخاذ کنند، تمرکز می‌کنند. تعداد کمتری از پژوهشگران تمرکز خود را روی عوامل سیاسی و عرصه سیاست که این سیاست‌ها را شکل می‌دهد تمرکز می‌کنند، بنابراین ادبیات گسترده‌ای در مورد اقتصاد توسعه وجود دارد، اما ادبیات بسیار کمتری در مورد عوامل سیاسی توسعه وجود دارد. علاوه‌بر این، بسیاری از پژوهش‌های منتشره در مجلات علمی که ادعاهای علمی در مورد توسعه را مطرح می‌کنند، از تجزیه و تحلیل کمی استفاده می‌کنند که معمولا بر اساس کارآزمایی‏‏‏‌های تصادفی کنترل‏‏‏‌شده یا آزمایش‌های طبیعی است. هر دوی این روندها به مدت چندین دهه‌تفکر توسعه را شکل داده‌اند.
  • روستای «اشیان» یا تابلوی نقاشی؟

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: تابلوهای نقاشی که گاهی ساعت‌‌‌ها به تماشای طبیعت فرازیبای آن می‌‌‌نشینیم، از طبیعت‌‌‌هایی واقعی اما بکر و دست نخورده الهام گرفته و به تصویر کشیده شده‌‌‌اند. اگر به‌‌‌دنبال سفرهای پایدار (همگام با طبیعت) هستید، «روستای اشیان»، تماشای تابلوهای نقاشی را به واقعیت تبدیل کرده است.
  • گزارش بررسی بخش دوم لایحه بودجه منتشر شد

    دنیای اقتصاد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی روز گذشته گزارش بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد. مرکز پژوهش‌های مجلس روز یکشنبه گزارشی با عنوان «بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (۱): تحلیلی بر مصارف بودجه (ویرایش اول)» منتشر کرد.
  • نحوه دریافت ارز درمانی

    ایسنا: طبق اعلام بانک مرکزی، متقاضیان ارز درمانی می‌توانند در صورت تشخیص پزشک داخلی و همچنین تایید از سوی وزارت بهداشت تا سقف ۱۰هزار دلار ارز درمانی دریافت کنند. طبق اعلام بانک مرکزی، بیماران در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند تا سقف ۱۰هزار دلار یا معادل آن ارز درمانی دریافت کنند. بر این اساس، بیمارانی که نیازمند سفر به خارج از کشور برای درمان خود هستند، پس از طی شدن مراحل تشخیص پزشک، تخمین هزینه درمان، تایید وزارت بهداشت و وثیقه‌گذاری، می‌توانند ارز درمانی دریافت و برای طی شدن مراحل درمان خود به خارج از کشور سفر کنند.
  • رای بخش‌خصوصی به استقلال اتاق

    دنیای اقتصاد -گروه بازرگانی: نمایندگان بخش خصوصی به تصویب بندی اقدام کردند که مطابق آن دایره اختیارات شورای عالی نظارت محدود خواهد شد. مطابق این بند که پس از اعتراض اعضای اتاق به گسترش دایره دخالت‌های دولت در امور اتاق به تصویب رسید، این شورا تنها در صورتی قادر به اعمال تغییرات خواهد بود که تایید هیات نمایندگان را داشته باشد.
  • رشد صادرات ایران به روسیه و بلاروس

    دنیای‌اقتصاد: سرپرست دفتر آسیای‌میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه‌تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال‌۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به روسیه و بلاروس از لحاظ ارزشی و وزنی رشد را تجربه کردند.
  • رشد آرام تجارت بین‌الملل با وجود چالش‌ها

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌‌‌‌‌الملل: سازمان تجارت‌جهانی در تازه‌‌‌‌‌ترین گزارش خود با عنوان «چشم‌‌‌‌‌انداز و آمار تجارت‌جهانی»، بهبود تدریجی وضعیت تجارت کالا طی سال‌جاری و سال‌آینده را پیش‌بینی کرده‌است. این پیش‌بینی به‌دنبال انقباض تجارت در سال‌۲۰۲۳ ناشی از آثار ماندگار قیمت بالای انرژی و تورم در اقتصادهای پیشرفته دنیا به‌ویژه در اروپا منتشر شده‌است.
  • عصر سرگردانی در سرزمین‌های اشغالی

    دنیای اقتصاد-گروه دنیا: «ناتاشا هال» در دهه۱۹۸۰ در آرلینگتون ویرجینیا بزرگ شد. مادرش که اصالتا اهل اردن بود، حسابدار بانک جهانی بود. پدرش که از کهنه‌سربازان جنگ ویتنام و زیست‌شناس دریایی بود، در آژانس حفاظت از محیط زیست کار می‌کرد. در طول تابستان، آنها گاهی اوقات به دیدار خانواده مادرش در اردن می‌رفتند. در سال۱۹۹۶، در پی توافق اسلو، آنها توانستند از کرانه باختری بازدید کنند. هال که در آن زمان سیزده ساله بود، درباره اشغال این سرزمین شنیده بود؛ اما از محدودیت‌های آشکار و معمولی بر زندگی فلسطینیان شگفت‌زده شد. او به یاد می‌آورد که افرادی را می‌دید که در ایست‌های بازرسی با دست‌هایشان روی سر و رو به دیوار صف کشیده بودند. زمانی که حملات ۱۱سپتامبر اتفاق افتاد، او در اولین هفته تحصیل در کالج بود. با توجه به آنچه هال قبلا از جهان می‌دانست، او ترسید که ایالات متحده در پاسخ به آن چه خواهد کرد. او تصمیم گرفت سیاست خارجی مطالعه کند. مدت کوتاهی پس از فارغ التحصیلی، او به خاورمیانه رفت و تا ۲۰سال بعد در آنجا ماند.
  • تنش‌های فزاینده در کرانه باختری

    دنیای‌اقتصاد: ناپدید شدن و مرگ یک نوجوان اسرائیلی که جسدش روز شنبه در کرانه باختری پیدا شد، به شورش‌های مرگبار شهرک‌نشینان اسرائیلی در روستاهای فلسطینی دامن زد و تنش‌ها را در اراضی اشغالی بیش از پیش تشدید کرد. «آرون باکسرمن»، «کریستوفر شوتزه» و «جولیا جیکوبز» در گزارش ۱۳آوریل در نیویورک‌تایمز نوشتند، شهرک‌نشینان روز جمعه موجی از خشونت‌های اوباش را در یک روستای فلسطینی در نزدیکی رام‌الله به راه انداختند و روز شنبه پس از اعلام مقامات اسرائیلی مبنی بر پیدا شدن جسد «بنیامین آچیمیر»، دست کم دو روستا را مورد حمله قرار دادند. پلیس اسرائیل گفت بنیامین، ۱۴ساله، صبح روز جمعه یک شهرک کشاورزی در کرانه باختری را برای گله‌داری گوسفند ترک کرده بود؛ اما دیگر برنگشت. نیروهای اسرائیلی جسد او را روز شنبه در نزدیکی شهرک «مالاچی هاشالوم» در مرکز کرانه باختری پیدا کردند. یک مقام امنیتی اسرائیل گفت که دومین روز ناآرامی در روستای نزدیک رام‌الله، المغیر و روستای فلسطینی دیگر به نام دوما آغاز شد. این مقام افزود: «شهرک‌نشینان اسرائیلی که برخی از آنها مسلح بودند وارد روستاها شدند.» گزارش‌ها حاکی از آن است که شهرک‌نشینان تیراندازی کرده‌اند.
  • پایان برتری زود‌هنگام ترامپ بر بایدن

    دنیای‌اقتصاد: بر اساس نظرسنجی جدید نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا، جو بایدن تقریبا برتری زودهنگام دونالد جی.ترامپ را از بین برده است. درحالی‌که نشانه‌هایی مبنی بر اینکه پایگاه دموکرات‌ها تردیدهایی درباره جهت‌گیری کشور، اقتصاد و سن او داشت، هم‌اینک به نظر می‌رسد که آنها پشت سر رئیس‌جمهورشان جمع شده‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، بایدن و ترامپ اکنون تقریبا برابر هستند و ترامپ ۴۶درصدی نسبت به بایدن ۴۵درصدی، برتری اندک دارد.
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    کتاب «قطر: رویکردهای یک قدرت عاریه‌ای» به قلم دیانا گالیوا، محقق کالج سنت آنتونی، دانشگاه آکسفورد، در سال۲۰۲۲ به نگارش درآمده و از سوی انتشارات راتلج منتشر شده است. این کتاب پارامترهای رشد سیاسی قطر را با بسط یک نظریه‌ جایگزین قدرت؛ یعنی قدرت «عاریه‌ای» توضیح می‌دهد. نویسنده نشان می‌دهد که چگونه ظهور قطر به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای را می‌توان صرفا با ظرفیت آن به‌عنوان یک کشور «عاریه‌ای»غنی از گاز توضیح داد. با استفاده از قطر به‌عنوان یک مطالعه‌ موردی تجربی از نظریه «قدرت عاریه‌ای»، خوانندگان بینشی درباره تعامل قطر با بازیگران غیردولتی (اسلام سیاسی، قبایل، رسانه‌ها، ورزش و دیگران) برای حفظ قدرتش به‌دست می‌آورند که به قطر اجازه می‌دهند نفوذ کاملا تثبیت‌شده بازیگران غیردولتی را به‌دلیل ماهیت فراملی‌شان «به عاریت بگیرد». مورد قطر نشان‌دهنده توانایی یک دولت برای ایجاد رابطه‌ «حامی – پیرو» با بازیگران غیردولتی، غلبه بر محدودیت‌های تعیین‌شده بر اساس اندازه یا قدرت نظامی برای به‌دست آوردن نفوذ بین‌المللی است. این کتاب به‌صورت پاورقی در روزهای زوج در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» منتشر می‌شود.
  • اهمیت مشارکت جوامع محلی در پروژه‏‏‌‎های معدنی

    دنیای‌اقتصاد: پروژه‌های معدنی به دلیل نگرانی در مورد خطرات زیست‌محیطی و سایر اثراتی که ممکن است وجود داشته باشد، اغلب با مخالفت جوامع محلی‌‌‌ای مواجه می‌شود که در نزدیکی و اطراف سایت‌های معدن زندگی ‌‌‌می کنند. به‌منظور کاهش این نگرانی‌ها که اغلب بجاست، شرکت‌های معدن باید با جوامع محلی در ارتباط باشند تا اعتماد ایجاد کرده و این اطمینان را حاصل کنند که پروژه‌‌‌های معدنی به شیوه‌‌‌ای مسوولانه و پایدار ساخته و اجرا می‌‌‌شوند.مشارکت جوامع محلی به‌سادگی به معنای گفت‌وگو، مشاوره و همکاری عمومی بین شرکت‌های معدنی و جوامع محلی است که در نزدیکی سایت‌های معدن زندگی می‌کنند.
  • امکان تامین نیمی از مصرف برق خانگی با انرژی خورشیدی

    دنیای‌اقتصاد: مشاور مدیرعامل توانیر گفت: می‌‌‌توانیم در قالب یک برنامه میان‌‌‌مدت نیمی از مصرف برق بخش خانگی کشور را از طریق انرژی خورشیدی تامین کرده و سالانه ۱۸میلیاردمترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی کنیم.
  • رشد ١٢ درصدی تولید سیمان با تامین انرژی پایدار

    دنیای‌اقتصاد: امضای تفاهم‌‌‌نامه همکاری میان وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت تامین انرژی صنعت سیمان در دولت سیزدهم سبب شد این صنعت مشکلاتی را که در سال‌های گذشته با آن مواجه بود کاهش داده و حل کند.
  • منشأ بخشی از مشکلات تولید خارج از وزارت صنعت است

    دنیای‌اقتصاد: نماینده ویژه وزیر و رئیس شورای تحول و پیشرفت وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بخشی از مشکلات واحدهای صنعتی فراوزارتخانه‌‌‌ای و مربوط به بخش‌‌‌هایی از جمله بانک‌مرکزی و وزارت‌‌‌ نیرو است و به همراهی بخش‌‌‌های دیگر نیاز دارد.
  • عوارض صادراتی فهرست مواد خام و نیمه‌خام معدنی ابلاغ شد

    میزان قطعی عوارض صادراتی فهرست مواد خام و نیمه‌خام مواد معدنی توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد. در هیات‌وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت میزان قطعی عوارض صادراتی فهرست مواد خام و نیمه‌خام مواد معدنی موضوع بند «ژ» تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد.
  • جدال بانکی آمریکا و چین

    دنیای اقتصاد-گروه بازار پول و ارز: جنت یلن طی هفته گذشته و در خلال سفر خود به چین، برای برخی از بانک‌های چینی خط و نشان کشید. یلن که به‌خاطر رویکردهای تنش‌زدای خود شناخته می‌شود و از طرفداران روابط محکم‌تر میان چین و آمریکا است، در سفر اخیر خود لب به تهدید گشود و گفت که آن دسته از بانک‌های چینی که به «تهیه کالاهای نظامی یا دو منظوره به پایگاه دفاعی-صنعتی روسیه کمک می‌کنند، خود را در معرض خطر تحریم‌های ما قرار می‌دهند.» با وجود تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه روسیه، عدم همراهی سایر کشورها اثرگذاری این تحریم‌ها را کاهش داده و آمریکایی‌ها در تلاشند این معضل را حل کنند.
  • دلار در جست‌وجوی ایستگاه ثبات

    دنیای اقتصاد: در ۴۸ ساعت گذشته همزمان با افزایش سطح ریسک‌ها در منطقه و صورت گرفتن عملیات تنبیهی سپاه پاسداران علیه اسرائیل، جو افزایشی شدیدی در بازار ارز به وجود آمد. بررسی‌ها نشان می‌دهد دلالان فردایی تلاش کردند تا با حداکثر سوءاستفاده از شرایط اقدام به رشد نرخ ارز کنند. اما پس از آغاز رسمی بازار در صبح روز یکشنبه این جنگ روانی در بازار با شکست مواجه شد و نرخ دلار آزاد حدود ۳ هزار تومان نسبت به قیمت بازگشایی بازار افت کرد.
  • تامین ارز صنایع، دارو و کالاهای اساسی از مرز ۱.۹میلیارد دلار گذشت

    بانک مرکزی: از ابتدای سال۱۴۰۳ تا پایان روز شنبه ۲۵فروردین۱۴۰۳ بیش از یک‌میلیارد و ۴۵۰میلیون دلار ارز صنایع، ۳۶۷میلیون دلار ارز کالاهای اساسی و کشاورزی و ۵۹میلیون دلار ارز دارو و تجهیزات پزشکی تامین شد. علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران در ادامه ارائه گزارش‌های روزانه تامین ارز و معاملات طلای این مرکز با اعلام اینکه هفدهمین جلسه حراج حضوری شمش طلا ی مرکز مبادله ارزو طلای ایران روز یکشنبه به روال سابق برگزار شد، گفت: در این حراج از ۲۹۰قطعه شمش عرضه‌شده توسط صادرکنندگان، ۱۲۴کیلوگرم شمش طلا در قطعه‌های یک کیلوگرمی و با عیار ۹۹۵ در هزار مورد معامله قرار گرفت.
  • امید غیراقتصادی بیت‌کوین

    دنیای اقتصاد: تشدید ریسک‌ها در خاورمیانه بار دیگر تیر خود را در بازارهای جهانی رها کرد و به ریزش قیمتی دارایی‌های کریپتو منجر شد. بر این اساس رهبر رمزارزها شنبه ۱۳ آوریل را با سقوط به کانال ۶۱هزار دلاری آغاز کرد و به نوسان در این کانال پرداخت. در این میان خوش‌بینی سرمایه‌گذارانی که با امید به رویداد هاوینگ وارد بازار کریپتو شدند، از سقوط قیمتی بیشتر این دارایی جلوگیری کرد و موجب رشد آن تا کانال ۶۴هزار دلاری شدند.
  • بدهی آمریکا به ۳۵ تریلیون دلار رسید

    فارس: یک نشریه آمریکایی گزارش داد، بزرگ‌ترین دشمن آمریکا نه چین و روسیه بلکه بدهی‌های سنگین آن است که در سایه قدرت گرفتن ائتلاف‌های اقتصادی نوظهور می‌تواند به فروپاشی کل سیستم مالی آمریکا منجر شود.
  • کره‌جنوبی رمزارز متخلفان مالیاتی را مصادره می‌کند

    تسنیم: رسانه‌های کره‌جنوبی گزارش دادند که مقامات محلی این کشور قصد دارند برای جلوگیری از فرار مالیاتی، دارایی‌های رمزارز شهروندانی را که حتی معادل چند صد دلار بدهی مالیاتی دارند، مصادره کند.
  • تلاش ویتنام برای عضویت در بریکس

    تسنیم: سفارت ویتنام در روسیه اعلام کرد که هانوی به‌طور فعالانه روی پیشنهادی برای پیوستن به گروه اقتصادی بریکس کار می‌کند. روزنامه ایزوستیا به نقل از سفارت ویتنام در روسیه اعلام کرد که هانوی به‌طور فعالانه روی پیشنهادی برای پیوستن به گروه اقتصادی بریکس کار می‌کند.
  • سقوط درآمد بزرگ‌ترین بانک آمریکا

    ایسنا: سیتی‌گروپ، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکا، در سه ماهه اول ۲۷درصد کاهش درآمد را ثبت کرد. این بانک سرمایه‌گذاری چندملیتی و شرکت خدمات مالی، از ماه ژانویه تا ماه مارس ۳.۳۷ میلیارد دلار درآمد خالص ثبت کرد که نسبت به ۴.۶ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته ۲۶.۷ درصد کاهش داشت.
  • یخ معاملات بورس آب می‌شود؟

    دنیای اقتصاد -گروه بورس: معاملات روز یکشنبه در حالی به انتها رسید ‌که شاخص‌های اصلی بازار سهام با کاهش ارتفاع همراه شدند. در این بین شاخص‌کل بورس تهران پس از ۱۳ روز معاملاتی کانال ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار واحد را از دست داد و با افت ۰.۵۱‌درصدی در سطح ۲‌میلیون و ۱۹۶‌هزار واحد قرارگرفت. این اتفاق در حالی رخ‌داد که در ساعات ابتدایی این روز و در پی پاسخ نظامی ایران به اسرائیل، طی جلسه‌ای اضطراری هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق‌بهادار برای جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار کاهش دامنه‌نوسان به یک‌درصد را تصویب کرد. البته پیش از این هم پیش‌بینی می‌شد که به دلیل مشکلاتی که گریبان‌گیر بازار هستند، هیجان روزهای ابتدایی فروردین ماه تخلیه شده و شاخص‌کل مجددا به کانال گذشته خود بازگردد.
  • تلاطم ژئوپلیتیک در بازارهای مالی جهانی

    محمدامین مکرمی
    دنیای‌اقتصاد – محمدامین مکرمی: بورس آمریکا در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با عرضه سنگین سهام مواجه شد. این عقب‌نشینی در واکنش به تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک و همچنین ماندگاری تورم بالا که می‌تواند منجر به واگرایی سیاست‌های پولی در ایالات‌متحده و اروپا شود، رخ‌داد. در همین‌حال، شاخص وزنی بورس‌های بین‌المللی نیز کاهش چشمگیر ۱.۲‌درصدی را تجربه کرد. این ریزش که بیشترین افت روزانه این شاخص در حدود ۶ ماه گذشته محسوب می‌شود، تا حد زیادی ناشی از عملکرد منفی بازار سهام آمریکا بود.
  • برگشت بورس در کوتاه‌مدت

    دنیای‌اقتصاد-عاطفه چوپان: بازار سرمایه روز گذشته و در نتیجه پاسخ متقابل ایران به تجاوز اسرائیل با خروج سرمایه از اکثر نمادها همراه بود، ‌‌‌‌‌ به‌طوری که بیش از ۹۰‌درصد تابلوی معاملاتی قرمز شد، با این وجود تحلیلگران معتقدند در کوتاه‌مدت روندی متعادل با مثبت‌های ملایم پیش‌روی بازار خواهد بود و روند بازار درمیان و بلندمدت بیشتر به افزایش دلار نیما و کاهش فاصله آن با دلار در بازار آزاد بستگی دارد.
  • برداشت‌های متناقض بورس آمریکا از نرخ بهره

    محدثه علیزاده: سرمایه‌گذاران بازار سهام آمریکا طی ماه‌های گذشته دیدگاه‌های متفاوتی درخصوص تغییرات روند اقتصادی این کشور داشته‌اند. درحالی‌که تا اواخر ۲۰۲۳ تمرکز اکثریت تمرکز بر کاهش نرخ تورم این کشور بود، پس از افزایش نرخ بازده اوراق قرضه بیشتر نگرانی‌ها به سمت خطر افزایش بیشتر نرخ بهره بر رشد اقتصادی رفت. پس از ژانویه و با مشاهده عملکرد قوی اقتصاد، روایت بازار از سیاست‌های فدرال رزرو مجدد تغییر کرد و عدم کاهش نرخ بهره نشانه مثبتی از عملکرد قوی اقتصاد در نظر گرفته شد.
  • شانس بورس برای جبران

    دنیای اقتصاد : در شرایط کنونی به نظر می‌رسد همچنان فضای حاکم بر معاملات سهامی از پیشروی تردیدها نشات گرفته و همین موضوع دستاویزی برای خروج پول از معاملات شده است. این روزها بازارهای مالی سرتاسر غیر‌قابل پیش‌بینی هستند و باید دید در این بازی کدام بازار پول بیشتری جذب می‌کند. در چنین وضعیتی که بازارها با عدم‌قطعیت‌ها مواجه هستند، برخی افراد برای کسب سود، قید بازارهای ارزنده را می‌زنند و در سودای سودهای بیشتر راهی معاملات بازارهای پرهیاهو از جمله ارز و طلا می‌شوند. حال آنکه در سوی دیگر این بازارها، بازاری با «ارزندگی قابل‌قبول و عوامل بنیادی مطمئن» تحت فشار است.
  • درگیری آمریکا با افزایش قیمت واردات

    ایسنا: قیمت واردات آمریکا در ماه مارس سومین افزایش ماهانه متوالی را ثبت کرد. اداره آمار وزارت کار آمریکا اعلام کرد که قیمت واردات در ماه گذشته پس از افزایش ۰.۳ درصدی در ماه فوریه، ۰.۴ درصد افزایش یافت. اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، انتظار داشتند که قیمت واردات، بدون تعرفه، ۰.۳درصد افزایش یابد.
  • فروکاستن تاریخ‌پژوهی به عیب‌جویی

    کورش احمدی / دیپلمات پیشین
    دکتر نیکلا گرجستانی، محقق و از مقامات پیشین بانک جهانی در تاریخ ۱۴اسفند۱۴۰۲ طی مقاله‌ای که در «دنیای‌اقتصاد» منتشر شد در نقد اظهارات مخالفان مصدق نوشت: «منتقدان مصدق، به‌ویژه اقتدارگرایان، می‌کوشند میراث مصدق را نادیده بگیرند و او را تخریب کنند؛ چون آن میراث نمونه بومی و موفقی است از یک حکومت ملی و در مسیر سوسیال دموکراسی. به‌عبارت دیگر، میراث مصدق یک گزینه «بهتر» در کنار گزینه‌های به‌اصطلاح « بد و بدتر» را به مردم ارائه می‌کند؛ در واقع دو طیف اقتدارگرای امروز از این هراس دارند که مردم روزی به‌دنبال گزینه «بهتر» بروند و به‌اصطلاح بازار اقتدارگرایان را از سکه بیندازند.
  • پیامدهای کودتا

    سرنگونی مصدق اولین تغییر رژیم یک کشور به دست آمریکا و بریتانیا از زمان جنگ جهانی دوم بود. پس از کودتا، دو اولویت اصلی شاه و زاهدی، تحکیم قدرت و از سرگیری صادرات نفت بود. در یک معامله فاوستی، علی امینی، وزیر دارایی دولت کودتا قرارداد کنسرسیوم نفت را امضا کرد. با پذیرش کنترل کامل عملیات نفتی به دست شرکت‌های خارجی، این قرارداد حاکمیت ملی را عملا پایمال کرد؛ راهکاری که مصدق هرگز نمی‌پذیرفت.
  • خودروی برقی در خط‌ویژه

    اردیبهشت‌ماه نخستین مرحله عرضه خودروهای برقی خواهد بود. این در شرایطی است که برخلاف خودروهای وارداتی بنزین‌سوز، برقی‌ها با شرایط سهل‌تری وارد کشور خواهند شد. «دنیای‌اقتصاد» از جزئیات دور نخست فروش خودروهای برقی گزارش می‌دهد.
  • ممنوعیت واردات برقی‌های چین به آمریکا؟

    دنیای اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: گزارش‌ها حاکی از آن است که درخواست جدیدی برای ممنوعیت واردات خودروهای برقی ساخت چین به خاک ایالات متحده مطرح شده است. این درخواست که از سوی برخی مقامات و قانون‌گذاران آمریکایی پیگیری می‌شود، بار دیگر تنش‌ها میان دو قدرت اقتصادی بزرگ جهان را تشدید کرده است. سناتور شرود براون، رئیس بانفوذ کمیته بانکی سنا، در این زمینه ابراز نگرانی عمیق کرده و با لحنی هشداردهنده، سیل خودروهای برقی ساخت چین را تهدیدی «مرگبار» برای صنعت خودروی ایالات متحده خوانده است.
  • صعود فولکس واگن ، افت پورشه

    ایسنا: پورشه از افت چهاردرصدی تحویل در سه ماه اول خبر داد.این شرکت با اشاره به بازار چالش‌برانگیز چین و تاخیر در تحویل کالاهای گمرکی در آمریکای شمالی اعلام کرد در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳، چهار درصد خودروهای کمتری در سطح جهان تحویل داده است. پورشه اعلام کرد تحویل جهانی ۷۷هزار و ۶۴۰ خودرو در سراسر جهان بود که در چین و آمریکای شمالی به‌ترتیب ۲۴ و ۲۳درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. طبق گزارش رویترز، تحویل در آلمان ۳۷درصد افزایش یافت و به ۱۱هزار و ۲۷۴ دستگاه رسید. پورشه در همین مدت ۱۶هزار و ۳۴۰ دستگاه در چین و ۱۵هزار و ۸۷ دستگاه در آمریکای شمالی تحویل داده است. همچنین گروه خودروسازی فولکس‌واگن تحویل خود را در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ با سه درصد افزایش به ۲.۱میلیون دستگاه رساند.
  • آبگیری مناسب دریاچه ارومیه

    مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، پیش‌‌‌رهاسازی‌‌‌ منابع سدها، اطلاع‌‌‌رسا‌‌‌نی‌‌‌ به‌موقع و استفاده از ظرفیت مشارکت دستگاه‌‌‌های اجرایی را از عوامل موثر در مدیریت بارندگی‌‌‌های اخیر و کاهش حداکثری خسارات سیلاب در کشور بدون تلفات انسانی دانست.
  • شکایت جدید علیه تسلا

    ایسنا: به‌تازگی شکایت دیگری علیه شرکت خودروسازی تسلا تنظیم شده که ادعا می‌کند طراحی «ناامن» خودروی این شرکت منجر به تصادف شده است. در سال ۲۰۱۸، مالوری هارکورت که یک زن باردار و صاحب یک تسلا مدل X بود، در شرایط نسبتا وحشتناکی قرار گرفت. به نقل از آی‌ای، هارکورت که هشت ماه و نیم باردار بود و همسرش آدام در اوایل همان ماه یک تسلا مدل X خریداری کردند و به ادعای تسلا مبنی بر اینکه این خودرو ایمن‌ترین خودروی شاسی‌بلند در بازار است، اعتقاد داشتند.بااین‌حال، این وسیله نقلیه برخلاف ادعاهای شرکت عمل کرد. در روز ۲۷ دسامبر سال ۲۰۱۸، تنها دو روز پس از کریسمس و چهار روز پس از خرید این خودرو، پسر دو‌ساله هارکورت توانست ماشین را روشن کند، به سمت جلو حرکت کرد و به مادرش در خانه‌شان در سانتا باربارای کالیفرنیا برخورد کرد.
  • تکرار تراژدی سقوط شوینده‏‏‌ها

    دنیای اقتصاد -عباس بیات: عملکرد شرکت‌های شوینده بازار سرمایه نشان می‌دهد که این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ به دلیل وجود قیمت‌گذاری دستوری با وجود وارداتی بودن مواداولیه وضعیت خوبی را تجربه نکردند. مقادیر تولید و فروش این صنعت در سال گذشته به‌طور متوسط ۱۲درصد افت را تجربه کرده است. رشد هزینه تامین مواداولیه موجب شده است تا مقادیر تولید و فروش شوینده‌‌‌ها با کاهش همراه شود.
  • رقابت هست؛ اما انحصاری!

    میلاد نصیری / تحلیلگر بازار سهام
    با وجود حضور تعداد بسیاری از نهادهای مالی دولتی و شبه‌دولتی، بازار سرمایه ایران یکی از بخش‌های اقتصادی رقابتی کشور است که از قضا برنده این رقابت، نهادهای مالی خصوصی هستند. این نهادها با وجود نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری، به معنای واقعی خصوصی هستند؛ مدیران و سهامدارانی که در گذشته دارای پست‌های مدیریتی در نهادهای مالی دولتی بودند و پس از کسب اعتبار و ایجاد روابط با افراد صاحب قدرت، وارد بخش خصوصی شده‌اند.
  • افت رشد تقاضای جهانی طلای‌سیاه

    دنیای اقتصاد-حمید ملازاده: جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) حاکی از کاهش رشد تقاضای جهانی نفت است و این سازمان پیش‌بینی خود را در رابطه با افزایش تقاضای سال‌جاری، به یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه در روز کاهش داده‌است. این تعدیل به عواملی مانند تثبیت تقاضا در چین و زمستان معتدل نسبت داده می‌شود. علاوه‌بر این، آژانس تخمین خود را برای سال‌۲۰۲۵ با اشاره به افزایش راندمان سوخت و پذیرش فزاینده خودروهای الکتریکی، به شکل نزولی اصلاح کرده است. در مقابل اوپک، مطابق معمول رشد تقاضای بالاتری را پیش‌بینی می‌کند.
  • ایران؛ پیشتاز افزایش تولید در اوپک

    بر اساس تازه‌‌‌‌‌ترین گزارش دبیرخانه اوپک، ایران در ماه مارس (اسفند – فروردین) ۳‌میلیون و ‌۱۸۸هزار بشکه نفت‌خام تولید کرده که ۲۸‌هزار بشکه بیشتر از فوریه ۲۰۲۴ (بهمن - اسفند) بوده و به این ترتیب پیشتاز افزایش تولید در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شده‌است. به گزارش «شانا» به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، گزارش ماه آوریل اوپک نشان می‌دهد ۱۳عضو این سازمان بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه مارس (اسفند - فروردین) ۲۶‌میلیون و ۶۰۴‌هزار بشکه نفت‌خام تولید کردند که ۳‌هزار بشکه بیشتر از ۲۶‌میلیون و ۶۰۱‌هزار بشکه ماه فوریه است.
  • مورگان استنلی پیش‌بینی قیمت نفت را افزایش داد

    بانک آمریکایی مورگان‌استنلی در پی افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک، پیش‌بینی خود درباره قیمت نفت‌خام را در سه ماه سوم سال‌جاری میلادی افزایش داد. به گزارش «شانا» به نقل از رویترز، مورگان‌استنلی در پی ریسک‌های ژئوپلیتیک پیش‌بینی خود درباره قیمت نفت‌خام شاخص برنت دریای شمال را در سه ماه سوم سال‌۲۰۲۴ میلادی ۴ دلار برای هر بشکه افزایش داد. این بانک آمریکایی طی یادداشتی اعلام کرد که موضوع افزایش اخیر مقدار ریسک ژئوپلیتیک در مناطق کلیدی نفت‌‌‌‌خیز، واضح و غیرقابل بحث به‌نظر می‌رسد.
  • ادامه توزیع بنزین طبق روال عادی

    مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هیچ کمبودی در ذخایر بنزین وجود ندارد و توزیع سوخت در کشور طبق روال عادی ادامه دارد. جعفر سالاری‌‌‌‌‌‌‌نسب در گفت‌‌‌‌‌‌‌وگو با «شانا» با اشاره به ازدحام در بعضی جایگاه‌های عرضه سوخت پس از حمله‌‌‌‌‌‌‌ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی اظهار کرد: عرضه سوخت در جایگاه‌های سراسر کشور طبق روال عادی در حال انجام بوده و کمبودی در زمینه ذخایر و موجودی جایگاه‌‌‌‌‌‌‌ها وجود ندارد. وی با اشاره به افزایش مصرف بنزین تاکید کرد: کمبودی در زمینه تامین و توزیع بنزین وجود ندارد و مردم در این‌باره نگرانی نداشته باشند. وی افزود: موجودی سوخت جایگاه‌های عرضه و مخازن ذخیره تکمیل است و ازدحام در جایگاه‌های سوخت بی‌مورد است.
  • پیشتازی آمریکا در توسعه صنایع نفت و گاز

    گروه بازار نفت: آمریکا با وجود داشتن تعهدهای اقلیمی در دو سال‌گذشته پیشتاز توسعه پروژه‌های تازه نفت و گاز جهان بوده و طی ۶سال‌پیاپی بیش از هر کشوری در تاریخ، نفت‌خام تولید کرده است تا آنجا که تهدیدکننده اصلی محقق‌نشدن اهداف جهانی اقلیمی به‌‌‌‌شمار می‌رود. به گزارش «شانا» به نقل از مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، تولیدکنندگان سوخت فسیلی جهان و در راس آنها ایالات‌متحده آمریکا در مسیری قرار دارند که تا پایان این دهه‌مقدار نفت و گاز تولیدی از پروژه‌های جدید را چهار‌برابر افزایش می‌دهند؛ روندی که اهداف توافق‌‌‌‌شده اقلیمی را تهدید می‌کند.
  • تو طرفداری یا بازیکن؟

    دنیای اقتصاد: قبل از متهم شدن به هر چیزی، با کلامی رسا می‌گوییم که سردار آزمون یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است. دستاوردهایش هم مشخص بوده و می‌تواند بهتر از این هم باشد. مساله دقیقا همین است؛ او توانایی پیشرفت دارد اما انگار تا همین جا ارضا شده و این بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای یک فوتبالیست رخ دهد.
  • بازهم درس نگرفت

    دنیای اقتصاد: بدون تعارف اوضاع مهدی طارمی در پورتو خوب نیست. در کنار افت شدید فنی، داستان پیوستن او به اینتر به عنوان بازیکن آزاد در انتهای فصل مشخصا به مذاق سرجیو کونسیسائو خوش نیامده و آقای گل فصل قبل لیگ پرتغال، علنا به یک نیمکت‌نشین تبدیل شده است. او فقط وقتی کار تیمش گره می‌خورد به زمین می‌آید و دست بر قضا این‌بار توانست پورتو را در دقایق پایانی از شکست نجات دهد. هرچند این تمام قصه تساوی ۲-۲ این هفته برابر فامالیسائو نبود.
  • گلایه جدید یحیی از پرسپولیس

    دنیای اقتصاد: یحیی گل‌محمدی، سرمربی سابق پرسپولیس با گلایه از مدیران این باشگاه گفت: «زمانی که از باشگاه پرسپولیس جدا شدم، با توجه به مدارکی که داشتم و وعده‌هایی که باشگاه داده بود، می‌توانستم شکایت کنم و تمام پول قراردادم را تا آخر فصل بگیرم، اما این کار را نکردم و خواستم تا آن زمانی که کار کرده‌ام پولم را بگیرم. سپس گفتند که پولی نداریم و مطالباتت را قسط‌بندی کن. من هم چون نمی‌خواستم مشکلی برای باشگاه ایجاد شود، توافق کردم و قسط‌‌بندی‌ها انجام شد. باشگاه قسط اول را پرداخت کرد و در ادامه ۴۰ روز است که از موعد پرداخت قسط دوم می‌گذرد و هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است. از باشگاه خیلی گله‌مند هستم چون هر طور که توانستم با باشگاه همکاری کردم، اما آنها کاری نمی‌کنند. تا به حال باشگاه را تحت فشار نگذاشتم و مصاحبه‌ای هم نکرده بودم، اما مدیران باشگاه از این مساله سوءاستفاده می‌کنند.»
  • نکونام باید دفاعیه بدهد

    دنیای اقتصاد: درحالی که روز گذشته خبر رسید سرمربی استقلال به دلیل صحبت‌های این هفته‌اش به کمیته انضباطی احضار شده، بلافاصله این موضوع تکذیب شد. هرچند دقایقی بعد، کمیته انضباطی اعلام کرد با توجه به تخلف صورت گرفته از سوی جواد نکونام سرمربی، مهدی هاشمی‌نسب، محمد نوازی، بهزاد غلامپور و کیانوش رحمتی مربیان تیم استقلال تهران مبنی بر عدم رعایت ماده ۷۱ مقررات انضباطی و نشر اکاذیب علیه داور مسابقه در مصاحبه پس از دیدار مقابل تیم آلومینیوم اراک از سری مسابقات لیگ برتر فوتبال هفته بیست و دوم نفرات فوق باید دفاعیات کتبی خود را ظرف مهلت ۴۸ ساعت به کمیته انضباطی ارسال کنند. البته نکونام به دلیل محرومیت نمی‌تواند در دیدار هفته بیست و چهارم لیگ برتر فوتبال مقابل شمس‌آذر روی نیمکت این تیم بنشیند.
  • برادر ژاوی، بهتر از خودش!

    دنیای اقتصاد: بارسلونا در چارچوب هفته ۳۱ لالیگا مقابل کادیز و با گل قیچی برگردان زیبای ژائو فلیکس موفق به پیروزی شد. این برد در حالی به دست آمد که بازهم شاهد حضور ژاوی هرناندز در کنار زمین به عنوان سرمربی بارسلونا نبودیم و اسکار هرناندز هدایت آبی‌اناری‌ها را برعهده داشت. اسکار هرناندز که به دلیل شباهتش با یورگن کلوپ به اسکار کلوپ در بین هواداران بارسلونا مشهور است، آمار فوق‌العاده‌ای در غیاب برادرش و سرمربی اصلی بلوگرانا به ثبت رسانده است. در فصل جاری هرزمان که ژاوی محروم بوده و اسکار هرناندز به جای او در کنار خط حضور داشته، بارسلونا با پیروزی از زمین خارج شده است! ژاوی در این فصل با محرومیت‌های زیادی مواجه شده و ۷ بازی از همراهی بارسلونا محروم بوده‌، با این حال غیبت او روی نیمکت تاثیر منفی روی عملکرد بارسا نداشته و آنها رکورد صد‌درصد برد را در این بازی‌ها به ثبت رسانده‌اند.
  • ترکیب جادویی شانس و لیاقت

    دنیای اقتصاد: با آغاز سال جدید خورشیدی، پرسپولیس در حالی آماده بازگشت به لیگ برتر شد که یک خبر شوکه‌کننده به دست کادرفنی سرخ‌پوشان رسید؛ اینکه علیرضا بیرانوند در اردوی تیم ملی مصدوم شده و دستش باید به مدت سه هفته در گچ باشد. با توجه به حساسیت رقابت‌ها هواداران خیلی از شنیدن این خبر نگران شدند، اما چاره‌ای نبود و باید به امیررضا رفیعی اعتماد می‌شد؛ سنگربان ۲۲ ساله‌ای که در همین فصل یک بار در بازی با ذوب‌آهن به خاطر محرومیت بیرو در ترکیب اصلی قرار گرفت و در یک مسابقه کم‌فشار کلین‌شیت کرد. به این ترتیب رفیعی به ترکیب رسید و در سیرجان برابر گل‌گهر بار دیگر موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش شد؛ با این تفاوت که این‌بار یک مهار دوگانه یا دبل‌سیو خیلی خوب هم داشت.
  • ۹دستاورد طلایی فولاد امیر کبیر کاشان

    شرکت فولاد امیر کبیر کاشان یکی از شرکت‌‌‌‌های گروه هلدینگ شرکت شستان با حمایت داود عباسی مدیر عامل شرکت سرمایه‌‌‌‌گذاری تجاری شستان از مدیریت این شرکت و ایجاد تغییرات لازم پس از خریداری سهام این شرکت، ۹ دستاورد طلایی را در کارنامه خود ثبت کرد.
  • عامل درخشش فولاد هرمزگان

    عطاالله معروفخانی / مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان
    به فرموده (مقام معظم رهبری) «برای هر کشوری، هیچ ثروتی، هیچ منبع نیرویی ارزشمندتر از نیروی انسانی کارآمد و مؤمن و آزاده و سرافراز نیست.»
  • صدور مجوز تولید کاشی و سرامیک برای بازار بدون خریدار

    بهنام عزیززاده / دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک
    صنعت کاشی و سرامیک در حالی سال ۱۴۰۲ را پشت سر گذاشت که به دلیل محدودیت‌های برق تابستان و همچنین فقدان گاز موردنیاز در زمستان تقریبا سه ماه از سال فاقد تولید بود؛ در حالی شرکت‌ها از این ناحیه به شدت متضرر شدند که بیش از ۹۵‌درصد شرکت‌ها با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شده و می‌توان گفت اساس و شالوده صنعت کاشی و سرامیک منطبق بر شعار سال ۱۴۰۳ «جهش تولید با مشارکت مردم» بوده است. با وجود این متاسفانه دولت به جای حل این مشکل که البته مربوط به تمام صنایع است، احداث نیروگاه‌ها توسط صنعت را مطرح می‌کند در حالی که هر کس باید کار تخصصی و تولیدی خودش را انجام دهد و دولت هم از ابتدا این وظیفه را طبق قانون بر عهده دارد.
  • حرکت در جریان مخالف

    سومین گزارش سالانه مدیران عامل با تمرکز بر بررسی وضعیت اقتصادی، عملکرد شرکت‌ها، دغدغه‌‌ها و برنامه‌‌های مدیران عامل با عنوان «حرکت در جریان مخالف» منتشر شد. این گزارش که توسط شرکت مشاوره مدیریت ایلیا تهیه شده است، در مقایسه با دو گزارش قبلی، تغییرات و تحولات قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.
  • بخش خصوصی به میدان می‌آید

    دنیای‌اقتصاد: مهدی اقتصادی، مدیر طرح و برنامه اتاق بازرگانی ایران، معتقد است رویداد اکسپو برای معرفی ظرفیت‏‌های اقتصادی تولید، تجارت و صادرات حائز اهمیت است. به بیان او دولت باید با تشکیل کمیته‏‌ای مخصوص به برنامه‏‌ریزی رویداد اکسپو، در اتاق بازرگانی، هدایت این رویداد را به بخش خصوصی بسپارد. به گفته‏ او در نتیجه‏ بیشتر به رسمیت شناختن اتاق بازرگانی، بخش خصوصی ترغیب شده و ظرفیت‏‌های بنگاه‏‌های کوچک را نیز به کار می‌گیرد تا از صادرات مواد خام، به سوی تولید محصولات دانش‌بنیان حرکت کرده و اقتصاد را بهبود ببخشد. اکو ایران در یک برنامه تصویری در خصوص رویداد ایران اکسپو ۲۰۲۴ با مهدی اقتصادی به گفت‌وگو نشسته است.
  • از معرفی کلی بازیگران برتر تا رمزگشایی از نهفتگی‌‌‌های صنعت خودروی ایران با «صنعت‌‌‌سنج»

    شرکت مشاوره مدیریت ایلیا گزارش جدیدی تحت عنوان «صنعت‌‌‌سنج» منتشر می‌کند. این گزارش که برای نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ آماده شده است به بررسی هفت صنعت کلیدی ایران می‌‌‌پردازد و به عنوان منبعی برای تصمیم‌گیری آگاهانه کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران عمل می‌کند.
  • رد پای موزیسین ایرانی در مارکت جهانی

    دنیای اقتصاد: در روزهای اخیر یک اتفاق عجیب افتاد و پای یک ترانه مشهور ایرانی به چند باشگاه مشهور و پرهوادار جهان باز شد. ماجرا این است که صفحات اینستاگرامی باشگاه‌های منچسترسیتی، لیورپول، اینترمیلان، یوونتوس و صفحه رسمی اینستاگرام جام جهانی فوتبال زنان ویدئوهایی از حضور بازیکنان و مربیان خود منتشر کردند که در آنها از آهنگ قدیمی «گل یخ» ساخته کوروش یغمایی استفاده شده است. این باشگاه‌ها البته از این ترانه که توسط مت بی‌لا، ریمیکس‌ شده استفاده کردند و باعث شدند تا یک بار دیگر نام و آثار این خواننده ایرانی در شبکه‌های مجازی به صورت گسترده منتشر شود.
  • دیدگاه فیلسوف‌های جهان درباره زندگی کتاب شد

    کتاب «معنای زندگی از دیدگاه فلاسفه بزرگ» ویراسته استیون لیچ و جیمز تارتاگلیا با ترجمه صبا ثابتی منتشر شد. این کتاب نظرات مبسوط ۳۵ فیلسوف بزرگ در این‌باره را در قالب مقالاتی گردآوری کرده که هر کدام یک فصل را به خود اختصاص می‌دهند. در فهرست این کتاب نام فیلسوف‌های بزرگی چون سقراط، افلاطون، دیوژن، ارسطو، ابوعلی سینا، دکارت، اسپینوزا، کانت، شوپنهاور، کی‌یر کگور، مارکس، نیچه، سارتر و کامو به چشم می‌خورد. در توضیح این کتاب آمده است: «کتاب معنای زندگی از دیدگاه فلاسفه بزرگ روایتگر تلقی فیلسوفان و حکما و فرزانگان قدیم و جدید از مساله «معنای زندگی» است. مساله معنای زندگی با این عنوان از اوایل قرن نوزدهم و با آثار متفکران رمانتیک متولد شد و تا به امروز تاملات بسیاری را در باب معنای زندگی شرح می‌دهند. این مجموعه نوشته‌ای کم‌نظیر و درخشان است درباره گفت‌وگوی بزرگ‌ترین فیلسوفان اروپایی، هندی، چینی و البته مسلمان درباره پرسش معنای زندگی.» «معنای زندگی از دیدگاه فلاسفه بزرگ» که نسخه اصلی‌اش سال ۲۰۱۸ توسط انتشارات راتلج چاپ شده، به‌تازگی از سوی انتشارات ققنوس در ۵۵۹صفحه و به قیمت ۴۸۰هزار تومان منتشر شده است.
  • فهرست جدید از پرفروش‌های تاریخ سینما

    دنیای اقتصاد: هرچند سال یک بار فیلمی از راه می‌رسد و با شکستن‌ رکوردهای گیشه به جمع پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما می‌پیوندد، اما برخی از فیلم‌ها حتی با وجود در نظر نگرفتن تورم، همچنان در صدر قرار دارند؛ همان‌طور که در فهرست جدید اغلب فیلم‌های پرفروش تاریخ سینما متعلق به دهه‌های گذشته است. رتبه نخست این فهرست به فیلم «آواتار» ساخته جیمز کامرون اختصاص دارد که ۱۵ سال پیش منتشر شد، زمانی که قیمت بلیت پایین‌تر بود، اما این فیلم همچنان با فروش چشمگیر ۲.۹میلیون دلاری خود، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینماست و دنباله این فیلم با عنوان «آواتار: راه آب» نیز که در سال ۲۰۲۲ اکران شد هم در رتبه سوم قرار دارد. ساخته‌های جیمز کامرون سه فیلم از چهار فیلم اول فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما را به خود اختصاص داده است. این لیست بر اساس تورم تنظیم نشده است. در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما به ترتیب آواتار (۲۰۰۹)، انتقام‌جویان: آخربازی (۲۰۱۹)، آواتار: راه آب (۲۰۲۲)، تایتانیک (۱۹۹۷)، جنگ ستارگان: اپیزود هفتم - نیرو برمی‌خیزد (۲۰۱۵)، انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (۲۰۱۸)، مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۲۰۲۱)، دنیای ژوراسیک (۲۰۱۵)، شیر‌شاه (۲۰۱۹) و انتقام‌جویان (۲۰۱۲) قرار دارند.
  • همکاری اسکورسیزی و لین رمزی در یک فیلم

    دنیای اقتصاد: لین رمزی، نویسنده و کارگردان اسکاتلندی که هم‌اکنون سه فیلم‌نامه آماده برای ساخت دارد، به ورایتی گفت که نخستین پروژه او «بمیر، عشق من» با هنرنمایی جنیفر لارنس خواهد بود. اگرچه پیش‌تر جولین مور اعلام کرده بود که ممکن است در فیلم بعدی رمزی با عنوان «بستر سنگی» که اقتباسی از کتاب مارگارت اتوود به همین نام است، حضور پیدا کند، اما خبرها حاکی از این است که پروژه جدید رمزی فیلم دیگری خواهد بود. این فیلم‌ساز ٥٤ساله قرار است به‌زودی تولید فیلم «بمیر عشق من» که اقتباسی از رمان نویسنده آرژانتینی آریانا هاویتس است و مارتین اسکورسیزی یکی از تهیه‌کنندگان آن است آغاز کند. فیلم داستان تلخ زنی روستایی در فرانسه را روایت می‌کند که مشکلات ازدواج و مادرانگی، او را به مرز جنون می‌رساند. لارنس درباره فیلم گفت: «داستان یادآور زندگی سیلویا پلات است؛ به‌خصوص به این دلیل که درباره زنی است که از مشکلات پس از زایمان رنج می‌برد و در آستانه جنون است.» از دیگر پروژه‌های رمزی که در دست ساخت است می‌توان به «ستاره قطبی» با بازی واکین فینیکس و رونی مارا و «بستر سنگی» با نقش‌آفرینی جولین مور، کایل چندلر و ساندرا اوه اشاره کرد. رمزی همچنین به ورایتی گفت که در حال نوشتن پروژه دیگری، چهارمین فیلم‌نامه، با عنوان «عالی‌رتبگان» است اما هیچ‌گونه توضیحی در مورد آن ارائه نداد.
  • دلایل تسخیر بازار جهانی کتاب توسط ژانر وحشت

    دنیای اقتصاد: ژانر ترسناک چندی است از مضامین کلاسیک فاصله گرفته و با اقبال خوانندگان به کتاب‌های جدیدی که به جنگ، سیاست و ناتوانی می‌پردازند، با افزایش فروش ۵۴درصدی نسبت به سال قبل روبه‌رو شده است.
  • یادبود کیومرث پوراحمد در خانه سینما

    دنیای اقتصاد: مراسم یادبود کیومرث پوراحمد به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت این کارگردان چهارشنبه ۲۹فروردین در خانه سینما برگزار می‌شود. در این مراسم عباس یاری، ابوالحسن داوودی، محسن امیریوسفی و مازیار فکری ارشاد درباره‌ سینمای کیومرث پوراحمد و میراث او برای سینمای ایران سخن خواهند گفت. این مراسم به همت کمیته فرهنگی انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران و همکاری انجمن کارگردانان سینمای ایران تدارک دیده شده و ورود برای عموم آزاد و رایگان است. طبق اعلام روابط عمومی خانه سینما، به دلیل هم‌زمانی سالروز درگذشت فیلم‌ساز با ماه مبارک رمضان، زمان برگزاری این بزرگداشت به تاریخ یاد‌شده منتقل شده و ساعت ۱۶:۳۰ در سالن سیف‌الله داد (خانه سینما) برگزار خواهد شد.
  • نمایش «لامینور» در دانشگاه ناپل

    دنیای اقتصاد: دانشگاه شرق‌شناسی ناپل با نمایش فیلم سینمایی «لامینور» آخرین اثر داریوش مهرجویی بزرگداشتی برای این فیلم‌ساز فقید برگزار می‌کند. بزرگداشت داریوش مهرجویی بخشی از نشست سینمای ایران در این دانشگاه ایتالیایی است که با موضوع تنهایی و جست‌وجوی هویت در سینمای معاصر ایران با حضور آنتونیا شرکا، منتقد سینمای ایران، برگزار خواهد شد و در آن ناتالیا تورنسلو، استاد دانشگاه سخنرانی خواهد کرد. «لامینور» به تهیه‌کنندگی رضا دُرمیشیان تولید شده و محمد اطبایی پخش‌کننده بین‌المللی این فیلم است. داریوش مهرجویی، فیلم‌ساز سرشناس سینمای ایران، و وحیدیه محمدی‌فر، همسر وی، ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در خانه‌شان به قتل رسیدند. برنامه بزرگداشت این کارگردان فقید ساعت ۱۷ روز ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) در دانشگاه شرق‌شناسی ناپل (Pallazzo Corigliano)، دپارتمان مطالعات آسیایی، آفریقایی و مدیترانه برگزار خواهد شد.
  • آغاز سری جدید شکرستان

    دنیای اقتصاد: قسمت‌های جدید پویانمایی «شکرستان» از شبکه یک روی آنتن می‌رود. در سری جدید «شکرستان» محور اصلی حول محیط زیست، آب و صرفه‌جویی در مصرف آب است و پایه‌های فیلم‌نامه بیشتر بر مبنای این موضوع‌ها پی‌ریزی شده است. مجموعه پویانمایی «شکرستان» که همه عناصر آن برگرفته از فرهنگ، آداب و رسوم، و ظرفیت‌های هنر ایرانی است به تهیه‌کنندگی سید مسعود صفوی و کارگردانی هژیر ضیایی در مرکز پویانمایی صبا تولید شده است. این مجموعه، با سبک قصه‌گویی اصیل ایرانی با استقبال خوبی همراه بوده و تاکنون به زبان‌های عربی، انگلیسی و زبان برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی دوبله شده است.
  • پخش فیلمی با بازی دی‌کاپریو در شبکه نمایش

    دنیای اقتصاد: فیلم «بالا رو نگاه نکن» ساخته آدام مک‌کی امروز از شبکه نمایش پخش می‌شود. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: کیت دیبیاسکی، دانشجوی کارشناسی ارشد نجوم در دانشگاه ایالتی میشیگان، یک دنباله‌دار غیرمعمول را کشف می‌کند. استاد او دکتر راندال میندی محاسبه می‌کند که این دنباله‌دار زمین و کل جهان را تا شش ماه و دو هفته دیگر نابود خواهد کرد. با همراهی رئیس دفتر هماهنگی حفاظت از سیاره مادری ناسا، یافته‌های خود را به کاخ سفید ارائه می‌کنند اما با بی‌تفاوتی رئیس‌جمهور جینی اورلئان و پسرش جیسون که رئیس دفتر است مواجه می‌شوند. در این طنز سیاسی و سیاه که محصول سال ۲۰۲۱ است، بازیگرانی چون مریل استریپ، کیت بلانشت، لئوناردو دی‌کاپریو، جنیفر لارنس، راب مورگان، جونا هیل و مارک رایلنس ایفای نقش می‌کنند. علاقه‌مندان به دیدن فیلم‌هایی با مضمون آخرالزمانی می‌توانند «بالا رو نگاه نکن» را ساعت ۲۳ از شبکه نمایش تماشا کنند.
  • تولید تمبر یادبود شهاب‌الدین سهروردی

    دنیای اقتصاد: اولین تمبر از سری تمبرهای گنجینه‌های فلسفه ایرانی، یادبود «شهاب‌الدین سهروردی» توسط شرکت ملی پست و به ابتکار و طراحی مجله نقد اندیشه در تیراژ ۶۰هزار سری منتشر شد و از امروز توسط عموم مردم در مراکز پستی کشورمان قابل استفاده است. کالیگرافی وسط تمبر، شامل نام شهاب‌الدین سهروردی و میانه شمسه است که برپایه مفاهیم فلسفه سهروردی طراحی شده و نقوش کناری نیز با نظر به دوره سلجوقی و زمانه حیات این فیلسوف بزرگ ایرانی کار شده و اثر ایلیا تهمتنی است. بهای این تمبر ۲۰۰ هزار ریال است. این نخستین بار است که تمبر شهاب‌الدین سهروردی در مجموعه تمبرهای یادبود کشور منتشر می‌شود.
  • رابرت بیتس و کار میدانی

    رابرت بیتس، دانشمند علوم سیاسی، در هنگامه آشفتگی اوضاع در اوگاندا پس از سقوط رهبر سرکوبگر عیدی امین دادا، در میدان حضور داشت. در آن زمان، او به دلیل تحلیل سیاستگذاری عمومی هوشمندانه‌‌‌‌اش از افول کشاورزی در آفریقا در سطحی گسترده شناخته‌شده بود، اما تجربه‌دست اول او در منطقه جنگی منجر به دغدغه بزرگ بخش آخر زندگی حرفه‌‌‌‌ای او یعنی پژوهش درباره خشونت سیاسی شد.
  • ملزومات کاربرد هوش مصنوعی در اقتصاد ایران

    دنیای اقتصاد: اتاق بازرگانی تهران در گزارشی تحول دیجیتال در بخش‌های صنعتی را با استناد به نمونه‌های عینی کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بررسی کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که صنایع می‌توانند از هوش مصنوعی برای سلامت و ایمنی، کیفیت، تعمیر و نگهداری، فرآیند تولید، زنجیره تامین و مدیریت انرژی در کسب‌وکارشان استفاده کنند. همچنین یک فعال حوزه اقتصاد دیجیتال نیز به کسب‌وکارها و مدیران پیشنهاد می‌کند که به هوش مصنوعی به چشم ریسک نگاه نکنند و از مزایای آن برای رقابت و ورود به بازارهای جدید استفاده کنند.
  • رفع ۱۵۰ آسیب‌پذیری در به‌روزرسانی مایکروسافت

    ايسنا: طبق اعلام مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای، مایکروسافت ۱۵۰ آسیب‌پذیری شامل ۶۷ آسیب‌پذیری اجرای کد از راه دور (RCE) را برطرف کرده است. مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین غول‌های تکنولوژی در جهان به شمار می‌رود که توسعه‌دهنده سیستم‌عامل ویندوز و بسیاری دیگر از نرم‌افزارهای مورد استفاده کاربران رایانه‌های ویندوزی همچون مجموعه برنامه‌های مایکروسافت آفیس است.
  • طراح آی‌فون و خالق چت‌جی‌پی‌تی به دنبال ساخت یک ابزار جدید

    سیتنا: جانی ایو، مدیر پیشین بخش طراحی اپل که بسیاری از مشهورترین محصولات این شرکت را ساخته است، به همراه سم آلتمن، رئیس اوپن‌ای‌آی، در تلاش هستند تا بودجه لازم برای تاسیس شرکتی را به دست بیاورند که ابزاری شخصی مجهز به هوش مصنوعی خواهد ساخت.
  • افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی

    دنیای اقتصاد: تشدید تنش در منطقه موجب شد تا شاخص برنت روند افزایشی به خود بگیرد؛ از این‌رو این شاخص در کانال ۹۰دلار قرار گرفت. قیمت پایه جهانی محصولات پتروشیمی نیز در کانال افزایشی قرار گرفت و افزایش قیمت پایه داخلی نیز تحت‌تاثیر بازار جهانی قرار دارد. همچنین بهبود شرایط اقتصاد چین در ماه مارس میزان تقاضا را برای محصولات پلیمری و شیمیایی افزایشی کرد که بخشی از افزایش قیمت‌ها را می‌‌‌توان به این موضوع مرتبط دانست.
  • چرا سکه بورسی ریخت؟

    دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی: وضع محدودیت بیشتر بر روند معاملات دارایی‌‌‌های طلایی بورسی، ظرف روز ۲۶ فروردین در میانه اوج‌‌‌گیری انتظارات تورمی باعث شد تا فعالان این بازار رسمی نسبت به خروج سرمایه از رینگ مالی بورس‌کالا اقدام کنند و در شرایطی که دلار در بازار آزاد در مسیر شتابان رشد نرخ قرار گرفت، گواهی سکه و صندوق طلا در صف فروش قفل شدند. در این شرایط، عزم جامعه جهانی برای جلوگیری از افزایش تنش در خاورمیانه و امیدواری نسبت به خاتمه بحران نیز این ذهنیت را تقویت کرد که طلا به سقف قیمتی رسیده و این موضوع از عقبگرد بهای دارایی‌‌‌های طلایی حمایت کرد.
  • سرعت اینترنت در کشور با فیبرنوری صدبرابر می‌شود

    مهر: رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که با دریافت سرویس فیبرنوری، سرعت اینترنت صد برابر یعنی تا هزار مگابیت بر ثانیه می‌رسد.
  • قابلیت‌های پیام‌رسانی در تردز آزمایش می‌شود

    ایسنا: شرکت متا سرگرم آزمایش قابلیت‌های پیام‌رسانی برای شبکه اجتماعی تردز(Threads) است، اما آنها را پیام مستقیم نمی‌خواند. در حالی که شبکه اجتماعی تردز، بیش از ۱۳۰ میلیون کاربر دارد، یکی از قابلیت‌های مهمی که کاربران اغلب از نبود آن شکایت دارند، امکان ارسال پیام مستقیم است.
  • هوش مصنوعی ایلان ماسک عکس‌ها را تفسیر می‌کند

    مهر: چت‌بات هوش مصنوعی xAI که توسط ایلان ماسک بنیان‌گذاری شده است و رقیبی برای چت جی‌پی‌تی شرکت اوپن ای‌آی به حساب می‌آید، نخستین نسخه از «گورک» (Gork) را معرفی کرده که قادر به پردازش اطلاعات بصری است.
  • لپ‌تاپ یک کیلویی اچ‌پی رونمایی شد

    مهر: شرکت اچ‌پی یک لپ‌تاپ جدید بسیار سبک را در ژاپن رونمایی کرد. به گزارش تک رادار، این دستگاه به نام EliteBook ۶۳۵ Aero G۱۱ به دلیل ویژگی‌های خارق‌العاده و وزن سبک، رقیبی برای XPS۱۳ شرکت دل قلمداد می‌شود. این لپ‌تاپ جدید دارای سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ پرو است و با تراشه Ryzen۵۸۶۴۰U یا Ryzen۷۸۸۴۰U شرکت AMD کار می‌کند. قاب دستگاه از جنس منیزیم بسیار سبک است. این لپ‌تاپ در اواخر آوریل با قیمت ۱۷۹۶.۷۶ دلار عرضه می‌شود.
  • خروج از منگنه واردات مواد اولیه دارو

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: صنعت داروی ایران بیش از ۹۹‌درصد نیاز داخل کشور را تامین می‌کند و یکی از افتخارآفرین‌ترین صنایع کشور از این حیث محسوب می‌شود، با این حال یک مشکل اساسی در این صنعت وجود دارد و آن وابستگی به واردات مواد اولیه است. این مساله کلیت صنعت دارو را تهدید می‌کند و باعث می‌شود صنعت دارو به یک صنعت اثرپذیر از موضوعاتی مانند تحریم یا افزایش قیمت ارز یا محدودیت‌های تجاری تبدیل شود. با این حال موضوع تحقیقات در صنعت دارو در کشور روز‌به‌روز در حال توسعه و ارتقاست. این به آن معناست که مقدمات عبور از وابستگی به مواد اولیه وارداتی فراهم شده با این حال باید اقدامات جدی‌‌‌تری صورت بگیرد. در این گزارش با محمدمهدی خورشیدوند مدیرعامل شرکت داروسازی رازک گفت‌‌‌وگو کرده‌‌‌ایم و به بررسی مشکلات ناشی از وابستگی به مواد اولیه وارداتی در صنعت دارو پرداخته‌‌‌ایم.
  • شبح افسردگی در تعقیب نوپزشکان

    ماجرای خودکشی دستیاران پزشکی یا رزیدنت‌‌‌ها که در سال‌‌‌های اخیر بیشتر از همیشه رسانه‌‌‌ای شده، نشان از وضعیت هشداری دارد که اگر سریع‌‌‌تر به آن رسیدگی نشود، هر از گاهی شاهد سوت ممتد و ایستادن زندگی یکی از این افراد هستیم که خودشان برای زندگی بخشیدن به بیماران در حال آموزش هستند.
  • مفاهیم استراتژیک متمایز کننده شرکت‌های برتر

    نویسنده: Kaihan Krippendorff مترجم: مریم مرادخانی
    در هفته‏‏‌های پایانی سال ۲۰۲۳، شرکت طراحی تراشه «انویدیا» اعلام کرد که فروش سه‏‏‌ماهه‏‏‌اش یک بار دیگر رکورد زده، آن هم در حالی که تنها چند ماه از انتشار خبر یک تریلیون دلاری شدنش گذشته بود. این شرکت که موفقیتش به واسطه انفجار هوش مصنوعی دوچندان شده، حالا حدود ۸۰‌درصد سهم بازار جهانی تراشه‌های گرافیکی را در اختیار دارد. اما اینتل، رقیب انویدیا، عملکرد چندان خوشایندی نداشت. گرچه اخیرا درآمد این شرکت به طور غیرمنتظره‌ای افزایش یافته اما سال‌هاست که با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. سال ۲۰۲۱، آنها تلاش کردند با آوردن یک مدیرعامل جدید، شرایط را عوض کنند اما نه‌تنها چیزی تغییر نکرد بلکه در آوریل پارسال، اینتل اعلام کرد که بزرگ‌ترین زیان سه‏‏‌ماهه خود از زمان تاسیسش را متحمل شده. تحلیلگران این حوزه، عوامل متعددی را در وضعیت فعلی اینتل دخیل می‏‏‌دانند که مهم‌ترین آن، رقابت تنگاتنگ شرکت‌های بزرگ صنعت تراشه است.
  • سازمان غذا و دارو یکی از بزرگ‌ترین نهادهای نظارتی و رگولاتور با اعتبار بین‌المللی است

    معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به دریافت رتبه Fully Functionality از سازمان جهانی بهداشت برای تولید واکسن از سال ۲۰۰۹، اظهار کرد: سازمان غذا و دارو یکی از بزرگ‌ترین نهادهای نظارتی و رگولاتور با اعتبار بین‌المللی است. به گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو دکتر سید حیدر محمدی، با اشاره به این مطلب اظهار کرد: گام‌‌‌های موثری در حوزه عدالت و تعالی نظام سلامت در حوزه غذا و دارو، برداشته شده است و در سال جاری ضمن تلاش برای حفظ و ارتقای ایمنی مصرف‌کننده، در راستای تامین دسترسی و توزیع عادلانه خدمات به خصوص در فراهمی دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی دستاوردهای چشمگیری حاصل شده است.
  • ضرورت غربالگری مبتلایان به کبد چرب با شاخص توده بدنی بالاتر از۲۵

    دکتر امیر صادقی، فوق تخصص گوارش و بیماری‌‌‌های کبدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۹۸‌درصد مبتلایان به کبد چرب از بیماری خود اطلاع ندارند. از هفت سرطان شایع منجر به مرگ‌‌‌و‌‌‌میر در کشور، پنج مورد مربوط به سرطان‌‌‌های گوارشی است و بر ضرورت انجام غربالگری و آزمایش‌‌‌های زودتر از موعد به‌‌‌ویژه در گروه‌‌‌های در معرض خطر تاکید می‌شود. سبک زندگی یکی از مهم‌‌‌ترین علل افزایش بار بیماری‌‌‌های گوارشی است. بی‌‌‌تحرکی، عادات بد غذایی و افزایش شیوع چاقی از جمله موارد تشدیدکننده بیماری‌‌‌های گوارشی هستند.
  • نرخ جریمه تخلفات تبلیغات سیگار چقدر است؟

    بهزاد ولی‌‌‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: بسیاری از استندهای نگهداری سیگار، حالت تبلیغاتی دارند؛ به‌‌‌نحوی که از نورپردازی و چراغ‌‌‌های نئونی برخوردار هستند. بسته به شرکت توزیع‌‌‌کننده، سیگارهایی در ردیف‌‌‌های اول این قفسه‌‌‌ها با نشان شرکت‌های دخانی مربوطه چیده شده و تبلیغات فریبنده در مورد این نوع سیگار خاص روی قفسه انجام می‌شود. آن دسته از استندهای نگهداری سیگار که منطبق بر ضوابط در نظر گرفته شده نیستند، باید حذف شوند. براساس قانون «جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات»، جرایم قانون جامع کنترل دخانیات باید هر ۳ سال یک‌بار بازنگری شود. جرایم این قانون برای آخرین بار در سال ۹۸ بازنگری شد. پیشنهاد افزایش جرایم با احتساب میزان تورم از سوی وزارت بهداشت به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده است و پیگیر اخذ مصوبه هیات وزیران هستیم. بر این اساس، نرخ جریمه «تخلفات تبلیغات در صورت تکرار برای مرتبه سوم»، به بیش از یکصد میلیون تومان افزایش خواهد یافت که عدد دقیق آن پس از اخذ مصوبه هیات محترم وزیران اعلام می‌شود.
  • قدردانی وزرای بهداشت، صمت و جهاد کشاورزی از بانک مرکزی بابت تامین مناسب ارز

    وزرای بهداشت، صمت و جهاد کشاورزی در اظهارنظرهای جداگانه از عملکرد بانک مرکزی در تامین ارز واردات دارو، مواد اولیه، کالاهای اساسی و ضروری کشور قدردانی کردند. به گزارش فانا، دکتر بهرام عین‌‌‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تامین و تخصیص ۴.۳۵۰ میلیارد دلار برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در سال گذشته، گفت: این میزان ارز، رشد حدود ۳۰ درصدی نسبت به رقم هدف در سال ۱۴۰۲ داشته است. دکتر عین‌‌‌اللهی افزود: تامین ارز دارو امسال هم با قدرت ادامه دارد و وزارت بهداشت مشکلی در تامین ارز نخواهد داشت. عباس علی‌‌‌آبادی، وزیر صمت نیز گفت: از جمله فعالیت‌‌‌های موفق دولت، تحقق سیاست‌‌‌های دولت در متنوع‌‌‌سازی سبد صادراتی کشور؛ تامین ارز مورد نیاز طرح‌‌‌های توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران با هدف افزایش صادرات این محصول به ۴ میلیارد دلار در سال برنامه‌‌‌ریزی شده بود. محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی نیز در رابطه با اقدامات بانک مرکزی در حوزه وزارت کشاورزی گفت: تسهیل تخصیص و تامین ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی به بیش از ۱۴ میلیارد در سال گذشته رسید و ادامه تامین در سال جاری با پشتوانه قوی بانک مرکزی صورت خواهد گرفت.
  • به یاد آوردن شیوه استراحت!

    مترجم: مهدی نیکوئی
    کمرنگ شدن مرزهای کار و زندگی، یکی از خطرات فراگیری رسانه‌‌‌های اجتماعی بوده است. ۱۰ یا ۲۰ سال قبل بسیار عادی بود که فردی پس از پایان روز کاری، به خانه برود و تا فردا صبح از او خبری نباشد. اما این روزها، شاید همزمان با شتاب گرفتن مشاغل و بازارها، بسیاری از شاغلان از آن مزیت بزرگ بی‌‌‌بهره شده‌‌‌اند.
  • هوش مصنوعی و آشوب بزرگ در امنیت

    مترجم: سید‌حسین علوی لنگرودی alavitarjomeh@gmail.com
    قدرت تخریب فراوان تسلیحات هسته‌‌‌ای و پر‌رمز و راز بودن آنها باعث شده بسیاری از کشورها به تسلیحاتی روی بیاورند که بر پایه هوش مصنوعی کار می‌کنند.
  • سیاه و سفید اقتصاد رفتاری

    دعوا بر سر صحت و سقم نتایج مقالات علمی در برخی نحله‏‏‌های اقتصاد چیز عجیبی نیست و در تاریخ مدرن علم بی‏‏‌شمار مثال و نمونه دارد، اما قضیه اقتصاد رفتاری کمی متفاوت است. لو رفتن داده‏‏‌سازی در برخی از مهم‌ترین مقالات شاخه رفتاری موجب شده تا بسیاری با تردید به کل این نحله و بینش‏‏‌هایی که برای تفسیر و تبیین مسائل ارائه می‌کند، نگاه کنند.
  • داده‌سازی، تقلب و سوءرفتار پژوهشگران

    دکتر نرگس حاجی‏‏‌ملادرویش *
    در چند ماه اخیر، خبرهای مرتبط با محافل دانشگاهی بسیاری را در بهت فروبرده است. پژوهشگرانی که به صورت پیش‌فرض باید به دنبال کشف حقیقت باشند، اکنون به انواع داده‌سازی‌ها و سرقت‌های ادبی متهم هستند. شاید خوش‌بینانه فکر کنید که داده‌سازی مختص رشته‌هایی خاص در علوم انسانی است. اما شوربختانه، حتی محققانی که روی سرطان کار می‌کنند نیز متهم به داده‌سازی هستند. از قضا این پدیده صرفا مختص دانشگاه‌هایی که می‌خواهند سریع‌تر در رتبه‌بندی‌های معتبر دانشگاهی ترقی کنند نیست و شاید تعجب کنید که حتی دانشگاه هاروارد هم از این آفت در امان نبوده است!
  • چرا «مردم» دروغ می‏‏‌گویند؟

    آناهیتا هیربد/ پژوهشگر اقتصادی دانشگاه توبینگن آلمان
    دن آریلی (Dan Ariely)، اقتصاد‌‌‌دان رفتاری مشهور در سال اخیر درگیر یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌‌‌ها در خصوص داده‌‌‌سازی شد. آریلی و همکارش فرانسسکا جینو (Francesca Gino) برای پژوهش‌‌‌شان درباره اینکه «چرا ما حقیقت را منحرف می‌‌‌کنیم» معروف شدند و حال هر دو متهم به داده‌‌‌‌‌‌سازی هستند.
  • آیا اعداد دروغ می‏‏‌گویند؟

    پرهام پهلوان/ دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران
    داده‌‌‌سازی (Datafication)، تبدیل اتفاقات مختلف، از جمله رفتارهای انسان، فعالیت‌‌‌ها و پدیده‌‌‌های طبیعی به اعداد (داده) است. داده‌‌‌سازی، ‌‌‌ شامل جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها از منابع مختلف مانند حسگرها، رسانه‌های اجتماعی، تراکنش‌ها و تعاملات است.داده‌‌‌سازی با پیشرفت‌‌‌های فناوری، به‌‌‌ویژه در زمینه‌‌‌هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل داده‌‌‌های بزرگ به طور فزاینده‌‌‌ای رایج شده است. داده‌‌‌سازی به سازمان‌ها و کسب‌وکارها اجازه می‌دهد با تبدیل وقایع مختلف به اعداد، توان پیش‌بینی و تصمیم‌گیری بهره‌‌‌ورتری داشته باشند. با توجه به افزایش روزافزون اهمیت علوم داده (Data Scince) در زندگی بشر و کمک‌‌‌های مطالعه کلان‌‌‌داده‌‌‌ها و یادگیری ماشین، تبدیل رویداد‌‌‌ها به اعداد و افزایش توان محاسبات اهمیت غیرقابل چشم‌‌‌پوشی دارد.
  • فرشته عدالت در ترافیک

    دنیای اقتصاد: پس از سرانجام یافتن دادگاه سم بنکمن فرید، اکنون راند دیگری از دادگاه‌ها در حوزه رمزارز آمریکا به راه افتاده است. دادگاه‌ها عمدتا از قانون‌گذارانی حمایت می‌کنند که خواهان به بند کشیدن ارزهای دیجیتال به واسطه قانون و حمایت از سرمایه‌گذاران هستند. مبارزه کریپتوکاران با دولت آمریکا تا به اینجا به نفع دولتمردان پیش رفته است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر