شماره روزنامه ۶۱۱۸
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۸۶ دنیای اقتصاد

اخبار دسته بندی نشده - روزنامه شماره ۵۹۸۶

  • شهردار شایسته تهران

    دنیای اقتصاد-گروه مسکن و شهری: شهرداران شهرهای مختلف کشورمان به‌ویژه شهردار پایتخت را می‌توان از روی دو خط‌‌‌کش جهانی شامل «خطوط قرمز بهترین شهرداران دنیا» و همچنین «مشخصات سبزترین شهرهای جهان»، محک زد و درباره کارنامه عملکرد آن قضاوت کرد. مطالعه‌‌‌ای که توسط تحلیلگر مجله «تجارت فردا» درباره دو دغدغه روز شهرداران موفق در کشورهای مختلف و راه چاره آنها برای حل مسائل شهری انجام شده است، نشان می‌دهد: در حال حاضر «پیامدهای تاثیر مخرب شهروندان شهرهای بزرگ بر محیط‌‌‌زیست» و «چگونگی ارتقای رفاه شهری و کیفیت زندگی»، بحث‌‌‌های روز شهرداری‌‌‌ها و شهرداران برتر جهان است.
  • کلید قفل ناترازی گاز

    یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۲ در ذیل بازار سرمایه در راستای استفاده از ابزارهای این بازار در راستای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام شد، راه‌اندازی بازار برق سبز در بورس انرژی ایران بود. بازاری که به توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر منجر خواهد شد و با وجود عمر اندک خود توانسته است سهم قابل توجهی به دست آورد. به همین منظور با علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی به گفت‌و‌گو در خصوص تاثیرات آتی این بازار و چشم‌اندازی که دارد نشستیم. به گفته نقوی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این بازار، این است که ارزش هر معامله بدون معطلی‌های سنتی وزارت نیرو، سریعا به حساب فروشندگان واریز می‌شود.
  • نوروز سرد بوم‏‏‌گردی‏‏‌ها

    دنیای اقتصاد-فاطمه باباخانی: نوروز ۱۴۰۳ سال چندان مساعدی برای بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها نبود، یاور عبیری رئیس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد که ضریب اشغال بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها در سراسر کشور به ۴۷‌درصد رسید. استان‌‌‌هایی مانند بوشهر، ‌‌‌ مازندران‌‌‌، آذربایجان شرقی، ‌‌‌ گیلان و فارس به نسبت آمار بالاتری داشتند. این عدد برای یزد و خراسان جنوبی به ترتیب ۴۵ و ۳۳‌درصد بود، در حالی که هر دو استان جزو مقاصد توریست‌‌‌های نوروزی هستند.
  • تامین مالی بنگاه‏‏‌ها در رکود

    به عنوان یک بخش حیاتی از اقتصاد، تامین مالی برای بنگاه‏‏‌های اقتصادی در دوران رکود و سیاست‏‏‌های انقباضی بانک‌ها، مساله‌ای مهم و حیاتی است. استفاده از روش‌های نوین تامین مالی می‌تواند به بنگاه‏‏‌ها کمک کند تا از چالش‏‏‌های این دوران عبور کرده و برای پیشروی و رشد بیشتر، آماده شوند. در دوران رکود تورمی، لاجرم بانک مرکزی به منظور کنترل پایه پولی، سیاست‏‏‌های انقباضی اتخاذ کرده و به دنبال آن، بنگاه‏‏‌های اقتصادی با چالش‏‏‌های بسیاری در فرآیند تامین مالی مواجه هستند. اما آیا تنها راه تامین مالی از طریق بانک‌ها است؟ آیا روش‌های جدید و نوینی وجود دارند که بتوانند بنگاه‏‏‌ها را در این شرایط برای پیشروی و رشد بیشتر، یاری کنند؟ در ادامه، به بررسی یک روش نوین تامین مالی برای بنگاه‏‏‌های اقتصادی می‏‏‌پردازیم.
  • «مرزگستری»در روابط کاری با ذهنیت رشد

    مترجم: منا اختیاری
    ارتباطات حرفه‏‏‌ای هم مانند همه ارتباطات بین‌فردی اغلب بین افرادی شکل می‏‏‌گیرند که شبیه همدیگر هستند. اعتقاد به اینکه روابط به طور خودجوش گسترش پیدا می‌کند می‌تواند افراد را از تلاش برای برقراری ارتباط و ایجاد روابط متنوع باز دارد. پژوهشی نشان می‌دهد که پذیرش ذهنیت رشد – باور به اینکه روابط با تلاش قابل شکل‏‏‌گیری هستند- می‌تواند راه را برای شبکه روابط مرزگستری هموار کند که برای تقویت نوآوری و خلاقیت حیاتی هستند. به گفته محققان، کلید این اتفاق در تغییر دیدگاه خود نسبت به نحوه شکل‏‏‌گیری روابط نهفته است. وقتی از گروه‏‏‌های مدیران می‏‏‌پرسیم که در چند سال گذشته سازمان‌هایشان از نظر فکری متنوع‏‏‌تر شده‏‏‌اند یا نه، پاسخشان اغلب یکسان است. تقریبا تمامشان به نحوی شاهد افزایش تنوع نگرش‏‏‌ها، دیدگاه‏‏‌ها و ارزش‏‏‌های متفاوت در محیط کار بوده‏‏‌اند که خبر خوشحال‏‏‌کننده‏‏‌ای است؛ چون چند دهه تحقیق و پژوهش نشان می‌دهد که این تنوع و گوناگونی می‌تواند خلاقیت، نوآوری و بهره‏‏‌وری را در سازمان تقویت کند. با این حال، وقتی از همان افراد می‏‏‌پرسیم که شبکه روابط حرفه‏‏‌ای خودشان در سازمان متنوع‏‏‌تر شده یا نه، پاسخ‏‏‌هایشان آنقدرها هم قاطع نیست و بیشتر ترکیب کسل‏‏‌کننده‏‏‌ای از «نه» و «نمی‏‏‌دانم» است که جای تعجبی هم ندارد.
  • تفسیرهایی درباره نفرین منابع در ایران

    دنیای اقتصاد-کیوان حسین‏‌وند: اساسا فراوانی منابع طبیعی، محرکی برای رشد اقتصادی به شمار می‏رود. در عین حال، تجربه بسیاری از ملت‌ها درباره منابع طبیعی، به طرز شگفت‌انگیزی دلسردکننده بوده است. این تجربه منفی، برخی از صاحب‌نظران را به این نتیجه رسانده است که در بلندمدت، وجود منابع طبیعی می‌تواند واقعا به مانعی برای رشد اقتصادی بدل شود و به عبارتی یک نفرین منابع (Resource Curse) وجود داشته باشد. حال سوال قابل توجه آن است که منشأ این شکل از نفرین منابع که موجب کاهش رشد می‌شود، از کجا می‌تواند باشد. در این مقاله سه مجرا شامل مصرف بیش از حد، نیروهای صنعتی شدن و سیاست مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • آتش‏‏‌ در خرمن

    محمدحسین باقی: خاورمیانه دیگ جوشانی است که گویی سر آرام شدن ندارد. تحولات سیاسی در این منطقه پرآشوب چنان به‌سرعت جریان دارد که لحظه‌ای غفلت باعث می‌شود از جریان تحولات عقب بمانیم. توافق ابراهیم در ۱۳اوت ۲۰۲۰ در حالی پیش می‌رفت که می‌توانست رابطه اعراب با رژیم صهیونیستی را عادی‌سازی کند و کشورهای عربی برای این رابطه به خط شده بودند، اما این دیگ جوشان در ۷ اکتبر برابر با ۱۵مهر ۱۴۰۲ با عملیات حماس در خاک فلسطین اشغالی فوران کرد.
  • تل‌آویو تحت فشار بین‌المللی

    دنیای اقتصاد: شبکه الجزیره و روزنامه نیویورک‌تایمز در دو گزارش مجزا روایت خود را از تلاش‌های بین‌المللی برای بازگرداندن ایران و اسرائیل به خویشتن‌داری و پرهیز از تنش بیان کردند. در همین ارتباط الجزیره می‌نویسد: بعد از عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل که واپسین ساعت شنبه شب آغاز شد و تا نزدیک‌‌های صبح یکشنبه ادامه داشت، شاهد مجموعه‌‌ای از تحرکات و واکنش‌‌ها از سوی مقامات، سازمان‌ها و کشورهای مختلف هستیم که اغلب خواستار خویشتن‌داری تهران و تل‌‌آویو شده‌‌اند.
  • تفاوت ۶ درصدی احکام و جداول

    دنياي اقتصاد: ۱۹ فروردین ماه بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ اعلام وصول شد. اما فردای همان روز برخی نمایندگان از عدم هماهنگی جداول با احکام خبر دادند و بر این اساس اعلام شد که درخواست اصلاح این لایحه به دولت ارائه شده است و در نهایت اصلاحیه این بخش به مجلس ارسال شد. بعد از گذشت فرصت یک هفته‌ای برای ارائه پیشنهادها از سوی نمایندگان مجلس، روز یکشنبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ تشکیل جلسه داد. در این جلسه نمایندگان از عدم هماهنگی جداول با احکام انتقاد کردند. برخی نمایندگان اعلام می‌کنند با وجود اصلاحیه اولیه دولت در جداول، ناهماهنگی میان جداول و بخش اول بودجه بیشتر شده است. همچنین برخی نمایندگان می‌گویند که جداول توازنی در مالیات‌ستانی از استان‌ها ندارد و این موضوع به مردم فشار وارد می‌کند.
  • نوید رهبر انقلاب درباره بازگشت قدس شریف به دامن مسلمانان

    حساب ایکس (توییتر) رهبر انقلاب، جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب را به زبان عبری منتشر کرد. در این توییت عبری، رهبر معظم انقلاب گفته‌اند: «قدس شریف در اختیار مسلمانان قرار می‌گیرد و دنیای اسلام آزادی فلسطین را جشن خواهد گرفت.» /ایرنا
  • دهکده مجازی - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸

    علی لاریجانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با بازنشر توییت یحیی ابوزکریا، روزنامه‌نگار جهان عرب‌ که از ایران برای پاسخ‌دهی به حمله تروریستی صهیونیست‌ها در دمشق قدردانی کرده است، نوشت: «نتیجه راه مجاهدانه انقلاب اسلامی»/ایسنا
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸

    دیروز تمامی روزنامه‌های ایران تیتر اصلی خود را به موضوع «انتقام سخت» از اسرائیل اختصاص دادند. کیهان نوشت: «ایران دروازه جهنم را به روی اسرائیل گشود» و روزنامه اعتماد این انتقام را به «مجازات آسمانی اسرائیل» دانست. روزنامه همشهری هم نوید «تولد خاورمیانه جدید» را داد. روزنامه کیهان همچنین به عکس‌های خلوت بودن نماز جمعه کاظم صدیقی پرداخته و در ستون «خوانندگان» آورده است: «برخی از روزنامه‌های زنجیره‌ای همنوا با رسانه‌های ضد نظام و صهیونیستی تصاویری مربوط به ساعات قبل از شروع مراسم نماز جمعه را انعکاس دادند تا به خورد عده‌ای بی‌اطلاع از واقعیت بباورانند که نماز جمعه این هفته تهران خلوت بود. باید با این پایگاه‌های منافقین و استکبار برخورد شود تا ترویج دروغ نکنند.»
  • مسیریابی دلار با خروج احساسات

    دنیای اقتصاد -گروه بازار پول و ارز: کاهش التهابات منطقه یک روز کاهشی دیگر را برای بازار تهران رقم زد. پس از اتمام پاسخگویی ایران به تحرکات چند هفته اخیر رژیم صهیونیستی ریسک‌های سیاسی بازار کاهش یافت و نرخ دلار و سکه افت کرد. در حالی که قیمت دلار در بازار روز‌های نخست هفته در معاملات نقدی و فردایی تا کانال‌های ۷۱ و ۷۲ هزار تومانی پیشروی کرده بود، روز گذشته این ارز در کانال ۶۵ هزار تومانی به فروش رسید.
  • سایه‌روشن ویکند دوروزه بانک‌ها

    دنیای اقتصاد: دوروزه شدن تعطیلی‌های آخر هفته در مجلس در حال بررسی است و طی روزهای گذشته کمیسیون اجتماعی، تعطیل شدن پنج‌شنبه‌ها را تصویب کرده است. حال باید دید که صحن علنی مجلس نیز به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها رای می‌دهد و پس از آن نظر شورای نگهبان چه خواهد بود. یکی از مسائل مهم در این رابطه، وضعیت اجرای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در صورت قانونی شدن برای بانک‌ها است.
  • تیک‌تاک بیت‌کوین پایین می‌آید؟

    دنیای اقتصاد: با نزدیک شدن به رویداد هاوینگ کارشناسان حوزه کریپتو برآوردهای متعددی را ارائه کردند که از سیر نزولی قیمت بیت‌کوین پس از این واقعه حکایت دارد. در مقابل آنها تاکید کردند که طلای جهانی به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و تا پایان سال جاری رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه خواهد کرد.
  • سیاست ارز ترجیحی دولبه است

    معاون ارزی اسبق بانک مرکزی گفت: همزمان با اینکه بانک مرکزی ارز را با نرخ‌های ۲۸۵۰۰تومان و ۴۰هزار تومان برای واردات کالاهای اساسی تخصیص می‌دهد، از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نظارت بر توزیع را به درستی اعمال کند. سید کمال سیدعلی درباره انتقادات اخیر برخی افراد و مخالفت با تامین ارز مورد نیاز کشور توسط بانک مرکزی با نرخ تعیین‌شده، اظهار کرد: سیاست تامین ارز مورد نیاز کشور با نرخی پایین‌تر از بازار غیررسمی تقریبا در تمام دولت‌ها، از جمله زمان ریاست آقای همتی بر بانک مرکزی نیز اجرا شده است.
  • ارز بازرگانی درخواستی را تامین می‌کنیم

    بازار: رئیس هیات‌مدیره صرافی ملی ایران گفت: هر میزان ارز مورد نیاز بازرگانی که از طریق بانک‌های عامل و بانک ملی درخواست شود از سوی صرافی ملی، برای بازرگان‌ها تامین می‌شود. محسن صهبا در برنامه تلویزیونی گفت: امیدواریم که تعیین‌کننده نرخ بازار ارز در حوزه بازرگانی، سیاست‌های بانک مرکزی باشد و همان‌گونه که بانک مرکزی تا امروز پوشش بسیار مناسبی به این حوزه داده است، این سیاست کماکان ادامه داشته باشد. صهبا افزود: صرافی ملی ایران در حوزه ارز بازرگانی، نرخ دلار با مبلغ ۴۰هزار و ۹۰۰تومان را در اختیار بازرگانان (در حوزه کالاهای بازرگانی و تولیدی) قرار می‌دهد. او در پایان افزود: صرافی ملی، روزانه حدود ۳۰ تا ۳۵میلیون دلار ارز در اختیار بازرگانان قرار می‌دهد و آنچه از طریق بانک‌های عامل به‌ویژه بانک ملی ثبت سفارش شود حتما ارز مورد نیاز آن چه از طریق بانک مرکزی و چه از طریق خرید از بازار نیمایی یا صادرکنندگان تامین می‌شود.
  • اقتصاد برنامه‌ای و بی‌ثباتی بازار‌های مالی

    وحید دالوند/ کارشناس بانکی
    یکی از متلاطم‌ترین و بی‌ثبات‌ترین بازار‌ها که نقش مستقیم بر معیشت جامعه و نوسان قیمت‌ها داشته است، بازار ارز کشور است که از دهه۹۰ خورشیدی تبدیل به یکی از پرتلاطم‌ترین و متغیر‌ترین بازارها در صنعت مالی کشور شده است. بازار ارزی کشور و مساله مهم نرخ‌گذاری ارز، سال‌های طولانی است که به شکل تصمیم‌گیری متمرکز و از بالا به پایین صورت می‌پذیرد. این نوع سیاستگذاری دستوری و نحوه تصمیم‌گیری، پیامد‌ها و نتایج متغیر و عجیبی در سطح جامعه داشته است. این تصمیمات به غیر از تمام مسائل و مشکلاتی که کشور با آن مواجه است، تاثیرات مهمی روی قیمت ارز داشته است؛ به‌ویژه تحریم که متغیر بسیار اثرگذار در بازار ارزی کشور است و باعث تشدید شرایط بازار ارزی شده است که البته باید به این نکته توجه داشت که تحریم‌ها روی درآمد‌های ارزی و به تبع آن برعرضه و حجم ارز تاثیرگذار است.
  • تامین ارز توسط بانک مرکزی ضروری است؟

    مهر: تامین ارز توسط بانک مرکزی برای حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگانی که دچار صدمه شده‌اند و به‌ویژه طبقات متوسط به پایین جامعه، ضروری است. مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در رابطه با مخالفت برخی اقتصاددانان با فروش ارز با نرخی پایین‌تر از بازار آزاد در مرکز مبادله و سامانه نیما، اظهار کرد: بنده با دخالت سیاستگذار در بازار و پرداخت رانت برای اینکه کالا ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده برسد، نه تنها مخالف نیستم، بلکه این سیاست را اجتناب‌ناپذیر می‌دانم و با آن موافقم. این اقدام برای حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگانی که دچار صدمه شده‌اند و به‌ویژه طبقات متوسط به پایین جامعه ضروری است.
  • پیشنهاد دیوان محاسبات در مجموعه مقررات ارزی بانک مرکزی لحاظ شد

    دیوان محاسبات کشور: پیشنهاد دیوان محاسبات مبنی بر اصلاح بند۴ از قسمت «د» بخش اول مجموعه مقررات ارزی پیرامون انتقال وجه حواله ارزی به حساب نماینده معرفی‌شده از سوی ذی‌نفع (فروشنده)، از سوی بانک مرکزی پذیرفته و ابلاغ شد. به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور، این نهاد نظارتی در اصلاح بند مذکور پیشنهاد داده بود که در تبصره۳ پیش‌نویس، عبارت «تعیین نحوه تشخیص اصالت تاییدیه‌ها و مسوولیت اصالت تاییدیه‌های تاییدشده، بر عهده موسسه اعتباری است» جایگزین شود که این موضوع اجرایی شد.
  • تامین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

    مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: بخشنامه قرارداد‌های «فکتورینگ» برای تامین مالی مطالبات پیمانکاران بخش خصوصی و دولتی با ۵۰ همت اعتبار به شبکه بانکی ابلاغ شده است، همچنین استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی در قالب تامین مالی زنجیره‌ای همچون اوراق گام، کارت اعتباری متصل به اوراق گام، گواهی‌های سپرده عام و خاص و انتشار انواع صکوک از دیگر برنامه‌های بانک مرکزی برای تامین مالی بخش تولید در سال جاری است.
  • روز سبز بورس تهران

    دنیای اقتصاد: بورس تهران در روز گذشته در مدار صعودی قرار گرفت و کانال ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحدی را پس گرفت. کاهش دامنه نوسان بازار به مثبت و منفی یک‌درصد توسط سازمان بورس، موجب شد تا بازار زودتر به وضعیت باثباتی برسد. چابکی سیاستگذار در تصمیم‏گیری سبب شد تا سازمان در ایفای وظیفه خود در راستای حمایت از منافع سهامداران به خوبی نقش‏آفرینی کند. از سویی دیگر برخی کارشناسان می‏گویند محدودبودن دامنه نوسان به‌عنوان یک مانع در برابر نقدشوندگی عمل می‏کند و باید هر چه زودتر به روال سابق برگردد.
  • رونق آهسته و پیوسته مشتقات

    دنیای‌اقتصاد: رکودهای طولانی در بازار سهام، فعالان این بازار را خسته می‌کند؛ به‌خصوص آنکه یک‌طرفه بودن معاملات در بازار سرمایه، فقط موقعیت خرید را برای سهامداران فراهم کرده است و در نوسانات بازار برای فعالان این بازار سودی ندارد. رونق بازار مشتقات سهام طی هفت‌سال اخیر با راه‌‌‌اندازی اختیار معاملات و رشد ارزش و حجم معاملات این بازار، موقعیت‌‌‌هایی را به صورت محدود برای سودسازی در کاهش قیمت‌ها و پوشش ریسک پرتفوی سهامداران فراهم کرده است. از سال گذشته نیز راه‌‌‌اندازی بازار آتی تک‌سهم توسط بورس تهران، نشان داد که سیاستگذار به رونق بازار مشتقه و دوطرفه شدن بازار نگاه ویژه‌‌‌ای دارد. اما این سوال مطرح می‌شود که با توجه به اقدامات مثبت در بازار اختیار معامله و چالش‌هایی که در این بازار ایجاد شده، آیا در زمینه آتی تک‌سهم نیز تحولات مثبتی صورت گرفته است یا خیر و اینکه چرا آتی تک‌سهم رونق خاصی را تجربه نکرده است؟ در این گزارش، فرنوش دوات‌‌‌گرزاده، کارشناس بازار مشتقه و ابزارهای نوین مالی، در پاسخ به سوالات فوق، علل اصلی نداشتن ‌رونق را فقدان سابقه طولانی معاملات این بازار، هماهنگ نبودن OMSهای این بازار، نبود فرهنگ‌‌‌سازی و آموزش و همچنین نوسانات شدید بازار سهام و اوضاع متشنج بورس، عنوان کرد.
  • تمرکز بورس بر صعود؟

    دنیای اقتصاد: برای قضاوت وضعیت بازار سهام نیاز است وضعیت و عملکرد بازارهای رقیب مورد بررسی قرار گیرد. بازارهای ارز و سکه، به‌عنوان بازارهای موازی سهام، از زمستان ۱۴۰۲ در مدار بی‌ثباتی و افزایشی حرکت کرده‌اند. در این میان نگاهی به عملکرد بازارهای مذکور طی ماه‌های اخیر تاکنون نشان می‌دهد که این بازارها با اثرگذاری بر انتظارات تورمی، تاثیرات شگرفی بر همه بازارها داشته‌اند. از این‌رو سرمایه‌گذاران با رصد روند بازارها، تغییرات مهمی را در استراتژی معاملاتی خود اعمال کرده‌اند.
  • سناریوی تمایلات صعودی شاخص‌کل

    محمدفاضل نوربخش: با بررسی روند تکنیکال شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران از تاریخ ۷ خرداد ۱۳۹۹ تاکنون می‌توان دریافت که برآیند کلی روند تغییرات این نماگر تالار شیشه‌ای بر مدار بلندمدت صعودی با شیبی ملایم قرار دارد. با وجود تمامی افت و خیزها و جهش‌های زیاد و هیجانی در طول این بازه زمانی یادشده، حال دیده می‌شود که از روزهای پایانی تیر۱۴۰۲ تاکنون این دماسنج ۷‌مرتبه محدوده میانگین کانال صعودی بلندمدتی خود را لمس کرده‌است.
  • محدودیت نجات بخش

    دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان: بازار سهام روز گذشته توانست منفی‌‌‌‌‌‌های دو روز ابتدایی هفته را جبران کرده و مجددا کانال ۲.۲‌میلیون واحد را پس‌بگیرد، اما از نگاه تحلیلگران این پایان مشکلات بورس در سال‌۱۴۰۳ نخواهد بود. تالار شیشه‌ای که در نتیجه ریسک‌های ژئوپولیتیک اخیر روزهای پرنوسانی را پشت‌سر گذاشته بود، روز گذشته توانست منفی‌‌‌‌‌‌ها را جبران کرده و نماگر اصلی بورس با ارتفاع بیش از ۱۰هزار‌واحدی مجددا کانال ۲.۲‌میلیون واحد را پس‌گرفت. گرچه ارزش معاملات به دلیل محدودیت ایجادشده در دامنه‌نوسان همچنان پایین و در محدوده دوهزار و ۴۱۲‌میلیارد‌تومان بود، اما صف‌‌‌‌‌‌های فروش تا حد زیادی جمع‌‌‌‌‌‌‌شد و ۱۳۴‌میلیارد‌تومان نقدینگی نیز به بازار وارد شد. تحلیلگران اما این نقطه از بازار را نقطه برگشت نمی‌دانند و معتقدند امسال در صورت پافشاری سیاستگذار بر مسائل موجود سال‌سختی برای بورس و صنایع بورسی خواهد بود.
  • کارگاه آموزشی آشنایی ناشران پذیرفته‌شده با استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری

    معاون پذیرش و ناشران بورس تهران اعلام کرد: بورس تهران در نظر دارد با همکاری ابتکار بورس‌‌‌های پایدار سازمان ملل (Sustainable Stock Exchanges Initiative) کارگاه آموزشی را جهت آشنایی ناشران پذیرفته‌شده با استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری برگزار کند.
  • سه خبر مهم از کدال

    دنیای‌اقتصاد: روز دوشنبه سه خبر مهم در سامانه کدال منتشر شد: اول، تغییر نرخ فروش دو شرکت کشت و صنعت پارس با نماد «زپارس» و شرکت معدنی املاح ایران بود؛ خبر دیگر نیز توقف تولید پتروشیمی کرمانشاه به دلیل تعمیرات بود.
  • رشد بازارها با طعم سیب ویتنامی

    دنیای‌اقتصاد: معاملات آتی وابسته به میانگین صنعتی داوجونز روز دوشنبه ۱۰۸واحد معادل ۰.۳درصد افزایش یافت. شاخص S&P ۵۰۰ و آتی Nasdaq-۱۰۰ هر کدام رشد ۰.۵درصدی را تجربه کردند. با این وجود روز دوشنبه معاملات آتی طلا اندکی عقب‌نشینی داشتند. بازدهی اوراق خزانه‌داری هفته گذشته در میان افزایش قیمت شاخص بهای مصرف‌کننده برای سومین بار متوالی بالاتر از حد انتظار بود. ژاپن پترولیوم یکی از بهترین عملکردها را در Nikkei ۲۲۵ با رشد ۳.۰۸ درصدی در روز گذشته داشت در‌حالی‌که Eneos Holdings ۰.۳۲درصد افزایش یافت. در ماه‌های گذشته سرمایه‌گذاران ترجیح دادند در دارایی‌های امن سرمایه‌گذاری کنند. بر همین مبنا بود که قیمت طلا روز دوشنبه رشد مناسبی را تجربه کرد. قیمت طلا روز دوشنبه با ۰.۶۱درصد رشد، به محدوده ۲هزار و ۳۵۶دلار در هر اونس رسید. در سال ۲۰۲۳، متوسط ​​دستمزد سالانه برای کارگران ایالات متحده، ۴۸هزار و ۶۰ دلار بود. باید اظهار کرد حدود نیمی از ایالت‌ها کمتر از این معیار درآمد داشتند، درحالی‌که کارگران در نیمه دیگر این کشور درآمدی فراتر از رقم مذکور را دریافت کردند.
  • بلعیدن جهان به سبک چینی

    دنیای اقتصاد-محمدحسین باقی: چین در روابط خارجی خود هیچ محدودیتی قائل نیست. آنها با برداشتن عینک هنجاری از پتانسیل تمام کشورها برای توسعه استفاده می‌کنند: از اسرائیل گرفته تا کشورهای منطقه آسیای مرکزی و قفقاز؛ از اروپا و آمریکا تا قلب آفریقا. چینی‌ها نه‌تنها در منابع و زیرساخت‌های استراتژیک کشورهای ثروتمند که در زیرساخت‌های استراتژیک کشورهای فقیر یا درحال‌توسعه هم سرمایه‌گذاری می‌کنند. چینی‌ها با افزایش قدرت اقتصادی خود نه‌تنها اشتهای زیادی دارند تا قواعد غربی شکل‌گرفته و موجود در جهان را تغییر دهند، بلکه به دنبال دسترسی به مواد اولیه ارزان و بازار مصرفی بکر هستند و می‌کوشند تا اقتصاد دیگر کشورها را به خود وابسته سازند. به‌طور مثال، اسرائیل یک بازیگر تکنولوژیک‌محور است. چینی‌ها علاقه‌ی وافری دارند تا به فناوری‌های حساس دست یابند. چینی‌ها از فناوری اسرائیل برای رشد اقتصادی خود استفاده می‌کنند. در سال۲۰۱۶ سرمایه‌گذاری مستقیم چین در اسرائیل تقریبا ۳برابر شد و به ۱۶میلیارد دلار رسید. دانیل گالی، یک تبعه‌ اسرائیل که در دانشگاه گیلی در پکن تدریس می‌کند، معتقد است: «چین در تلاش است تا از ابتکار و خلاقیت اسرائیلی‌ها در اقتصاد کشورش استفاده کند.»
  • مداخلات دولتی در بنگاه‌ها

    ولی‌اله افخمی‌راد*
    فعالیت‌های تولیدی و خدماتی وقتی در قالب یک نهاد قانونی تحت عنوان بنگاه یا شرکت یا موسسه و مشابه آن به ثبت می‌رسند، رسمیت پیدا می‌کنند و همانند موجودی زنده عینیت می‌یابند. عامل و اسباب ایجاد یک بنگاه عزم و اراده پدیدآورنده یا پدید آورندگان آن برای سامان‌دهی فعالیتی در زمینه‌های مختلف اعم از آموزشی، پژوهشی، بازرگانی، مالی، تولیدی و مشابه آن است که در کنار تامین نقدینگی مناسب با اهداف تعیین‌شده، آماده راه‌اندازی می‌شود.
  • خصوصی‌ها در تور خصولتی‌ها

    دنیای اقتصاد: روز گذشته خبری مبنی بر سرمایه‌گذاری «همراه‌اول» در «دیجی‌کالا» منتشر شد که در ادامه واکنش رئیس‌ هیات‌مدیره دیجی‌کالا را در پی داشت. هم‌بنیان‌گذار این بنگاه حوزه دیجیتال در توضیحات خود مذاکرات برای جذب سرمایه‌ را تایید کرد و گفت: یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری همراه اول مذاکراتی را برای سرمایه‌گذاری در این شرکت به انجام رسانده است. فارغ از صحت و سقم و جزئیات این خبر، شعار سال۱۴۰۳ بر تقویت حضور بخش خصوصی واقعی در اقتصاد ایران تاکید دارد تا نقش پیشران اقتصاد کشور را بر عهده بگیرد. اما اگر شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی به هر نحو وارد بنگاه‌های خصوصی شوند، قادر خواهند بود این بنگاه‌ها را از ریل اصلی خود خارج کنند و بر بازدهی و سود آنها تاثیر بگذارند. حضور پررنگ بنگاه‌های دولتی و خصولتی یادآور تصدی‌گری دولت در اقتصاد ایران است و حضور قابل توجه همین بنگاه‌های خصولتی یکی از عوامل شکست خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران به شمار می‌رود.
  • معامله امتیاز مسکن ملی ممنوع است

    وزارت راه وشهرسازی اعلام کرد: هر نوع معامله خرید و فروش امتیاز واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن ممنوع است. به گزارش وزارت راه وشهرسازی، تا زمان تحویل واحدها به متقاضیان این واحدها، هر نوع اقدام برای خرید و فروش این واحدها، غیرقانونی است. خبرگزاری «ایسنا» نیز در این زمینه به نقل از مسوولان وزارت راه و شهرسازی نوشت: خریداران و فروشندگان و همچنین واسطه‌‌‌های بازار مسکن (مشاوران املاک) در صورت خرید و فروش امتیاز طرح مسکن ملی منتظر عواقب و اقدامات قضایی باشند.
  • ساخت مسکن ملی در شیفت شب

    مقامات مسوول در طرح ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید از فعال شدن شیفت کاری شب برای تکمیل خانه‌‌‌های دولتی‌‌‌ساز و تسریع در روند احداث این واحدها خبر دادند. به گزارش «ایسنا»، مسوولان طرح خانه‌‌‌سازی دولتی در شهرهای جدید با تاکید بر اینکه سازندگان طرح نهضت ملی مسکن در این شهرها باید به‌‌‌منظور جبران عقب‌‌‌ماندگی‌‌‌های گذشته، مقدمات و برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های لازم را برای راه‌‌‌اندازی شیفت شب پروژه‌‌‌ها در دستور کار خود قرار بدهند، اعلام کردند: تلاش داریم با افزایش شیفت‌‌‌های کاری اولین افتتاح طرح نهضت ملی در کنار آخرین واحدهای مساکن مهر را تا پایان تابستان امسال شاهد باشیم؛ در این راستا به مسوولان برخی شهرهای جدید نیز دستور داده شده است که باقی‌مانده مساکن مهر موجود باید تا شهریورسال‌جاری تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شود.
  • شارژ آزادراه تهران- شمال؟

    در لایحه بودجه ۱۴۰۳، معادل ۱۶۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مشارکت در احداث آزادراه تهران- شمال پیش‌بینی شده است. این در حالی است که بر اساس قیمت‌های سال گذشته، تنها برای تکمیل باند برگشت قطعه دوم این آزادراه که هم‌‌‌اکنون در دست ساخت قرار دارد حداقل ۱۵‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» و بر اساس برآوردهای سال قبل، برای ساخت قطعه ۳ آزادراه نیز اعتباری بالغ بر ۱۲۰‌هزار میلیارد تومان موردنیاز است. اگرچه تامین همه این اعتبار موردنیاز، در یک‌سال امکان‌‌‌پذیر نیست و در بهترین حالت تکمیل قطعه ۳ آزادراه تا ۱۴۱۰ زمان می‌‌‌برد اما اعتبار ۱۶۵میلیاردی، اعتباری ناچیز برای کمک به تسریع فرآیند ساخت این آزادراه است. هر چند با توجه به محدودیت منابع دولتی، عمده تامین مالی ساخت آزادراه از مسیرهای دیگری انجام می‌شود اما نباید فراموش کرد که حل معضل ترافیکی تهران به شمال تا زمان تکمیل و بهره‌‌‌برداری از هر ۴ قطعه آزادراه میسر نیست؛ چرا که در همان نقطه اتمام آزادراه به دلیل تشکیل قیف ترافیکی، در زمان‌‌‌های پیک سفر، ترافیک‌‌‌های سنگین شکل خواهد گرفت.
  • وضعیت عرضه آپارتمان در منطقه ۴ تهران

    دنیای‌اقتصاد: متوسط قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان در فایل‌‌‌هایی که روز گذشته به بازار مسکن منطقه ۴ تهران عرضه شد در حالی در بازه ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومانی قرار دارد که در برخی از محله‌‌‌های این منطقه این میزان کمتر و در برخی دیگر از محله‌‌‌ها میانگین قیمت‌ها تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نیز می‌‌‌رسد.
  • شوک بنگاه‌ها در آخرسال

    دنیای اقتصاد: شرایط غیرقابل پیش‌بینی و نااطمینانی‌ها، بنگاه‌های اقتصادی را آچمز کرده است. روند شامخ اقتصاد و صنعت در اسفندماه سال گذشته اگرچه نسبت به ماه‌های قبل افزایشی بوده، اما افزایش نرخ ارز باعث شد این شاخص رشد کمتری داشته باشد. رشد قیمت‌ها و هزینه بالای تامین مواد اولیه به واسطه جهش ارزی، علاوه بر دشوار کردن هرگونه برنامه‌ریزی از سوی بنگاه‌ها، تولیدکنندگان را ناگزیر از افزایش قیمت‌ها کرده است؛ افزایش قیمتی که به احتمال زیاد در ماه‌های پیش‌رو بیشتر نمایان خواهد شد.
  • گلوگاه واردات ماشین‌‌‌آلات معدنی

    محمدحسین بصیری /کارشناس و استاد دانشگاه تربیت‌مدرس
    بزرگ‌ترین مساله‌‌ امروز معدن، تامین انرژی و کمبود برق، گاز و آب است. به‌رغم اینکه این مشکلات در سال‌های اخیر رو به بدتر شدن رفته، دولت زیرساخت‌‌‌های لازم را تقویت نکرده است و فشار حاصل از نبود این زیرساخت‌‌‌ها به‌طور مستقیم بر بخش معدن و مواد معدنی وارد می‌شود. در اسفندماه سال ۱۴۰۲ به دلیل قطعی گاز در بخش معدن، میلیاردها تومان خسارت بر این بخش از اقتصاد وارد شد. از سوی دیگر نمی‌‌‌توان آینده‌‌ خوبی برای این حوزه ترسیم کرد زیرا کمبود برق، در ۶ماه گرم سال، معضل بعدی فعالان معدن خواهد بود. در سال‌های گذشته همواره اولویت دولت در تامین برق، مصارف خانگی بود، به حدی که تا ۹۰‌درصد برق و گاز مصرفی کشور به خانوار اختصاص داده می‌شود.
  • جهش تولید؛ نیازمند مشارکت بخش خصوصی

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق ایران، جهش تولید را نیازمند بسترسازی و هموار کردن مسیر برای مشارکت مردم و بخش خصوصی در اقتصاد دانست و از مسوولان خواست برای نجات اقتصاد کشور، به برنامه‌‌‌های بخش خصوصی اعتماد کنند.به گزارش اتاق ایران‌آنلاین، صمد حسن‌‌‌زاده بیان کرد: امروزه مسوولان به این مهم پی برده‌‌‌اند که تنها راه نجات اقتصاد کشور، استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی است و باید به برنامه‌‌‌های بخش خصوصی اعتماد بیشتری داشته باشند. همه مسوولان باید همراه با بخش خصوصی باشند تا بتوانند در مسیر توسعه اقتصادی گام‌‌‌های موثری بردارند.
  • نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟

    دنیای اقتصاد: پیش‌بینی می‌شود با تشدید منازعات خاورمیانه و تمدید راهبرد کاهش تولید اوپک، قیمت جهانی نفت برای اولین‌بار از تابستان۲۰۲۲، از مرز ۱۰۰دلار هرچند برای مدتی کوتاه، عبور کند. مدت زمان بالا ماندن قیمت نفت به ابعاد تنش‌ها در خاورمیانه بستگی خواهد داشت.
  • حرکت خلاف‌جهت بهای برنت

    حمید ملازاده: به‌رغم تمام تنش‌های منطقه‌ای، بهای نفت روز دوشنبه ۱۵ آوریل، با بی‌تفاوتی کامل به ناآرامی‌ها، سیر نزولی داشت زیرا فعالان بازار به حمله انتقامی ایران به اسرائیل با احتیاط، واکنش نشان‌دادند و طبق ادعای مقامات اسرائیلی این «اقدام تنبیهی» خسارات محدودی به‌همراه داشت.
  • سبقت بازار جهانی هیدروژن از سوخت‌های فسیلی

    گروه بازار نفت: پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار جهانی تولید هیدروژن در یک دهه‌آینده سالانه ۳.۷درصد رشد کند و به بیش از ۲۴۰‌میلیارد دلار برسد، درحالی‌که این نرخ در سال‌۲۰۲۳‌ برابر با ۱۶۲.۳‌میلیارد دلار بوده‌است. به گزارش «شانا» به نقل از مدیریت کل امور اوپک، طبق گزارش «بازار تولید هیدروژن: ۲۰۳۴-۲۰۲۴» که ازسوی شرکت Visiongain، شرکت مشاوره تجاری بین‌المللی مستقر در لندن منتشر شد، ارزش بازار جهانی هیدروژن در سال‌۲۰۲۳‌ برابر با ۱۶۲.۳‌میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می‌شود در یک دهه‌آینده با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ۳.۷درصد افزایش به بیش از ۲۴۰‌میلیارد دلار در سال‌۲۰۳۴ برسد. پیش‌بینی‌های این گزارش بر اساس حالت تحویل (مصرف داخلی، تجاری)، منابع (هیدروژن آبی، هیدروژن خاکستری، هیدروژن سبز)، فناوری‌ها (اصلاح بخار، اکسیداسیون جزئی، اصلاح اتوترمال، گازسازی زغال‌سنگ، الکترولیز)، کاربردها (پالایشگاه نفت، حمل‌ونقل، تولید آمونیاک، تولید متانول، تولید برق، سایر موارد) و تجزیه‌‌‌‌وتحلیل بازار ملی، منطقه‌ای و شرکت‌های پیشرو و تحلیل الگوی بازیابی و تاثیر کووید-۱۹ بوده‌است.
  • افزایش بی‌سابقه تقاضای جهانی زغال‌سنگ

    گروه بازار نفت: تقاضای جهانی زغال‌سنگ در سال‌۲۰۲۳ برخلاف تعهدهای اقلیمی، به سطح بی‌سابقه ۸.۷میلیارد‌تن رسید ‌و پیش‌بینی می‌شود اگر در سال‌۲۰۰۰ میلادی اقتصادهای پیشرفته تقریبا ۵۰‌درصد مصرف جهانی زغال‌سنگ را به خود اختصاص می‌دادند، تا سال‌۲۰۲۶ تنها هند و چین بیش از ۷۰‌درصد زغال‌سنگ را مصرف کنند. به گزارش «شانا» به نقل از هفته‌‌‌‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، تحلیل وضعیت بازار جهانی زغال‌سنگ که ۲۴مارس ۲۰۲۴ توسط موسسه آمریکایی بلومبرگ منتشر شد، نشان می‌دهد به‌‌‌‌رغم تمام برنامه‌های اعلام‌‌‌‌شده برای کربن‌‌‌‌زدایی، زغال‌سنگ به‌‌‌‌طور پیوسته در جهان استخراج و استفاده می‌شود. حجم تولید زغال‌سنگ در سال‌۲۰۲۳ به سطح بی‌سابقه‌‌‌‌ای رسید‌ و قیمت آن نیز به بالاترین سطحی نزدیک شد که در سال‌۲۰۲۲ به‌‌‌‌دست‌‌‌‌آمده بود. با وجود ایده‌ای که غرب برای کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی ترویج می‌کند، سال‌گذشته میلادی حدود یک‌‌‌‌سوم برق جهان از سوخت زغال‌سنگ تامین شده‌است.
  • مسیر جایگزین دخالت ارزی

    دنیای اقتصاد: سیاست پیمان‌سپاری ارزی باعث ایجاد دو مشکل بازگشت با تاخیر ارز کالاهای صادراتی و دگراظهاری گمرکی شده است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، امکان رفع این مشکلات با ارائه برخی مشوق‌ها به صادرکنندگان و ایجاد یک بازار ارز کنترل‌شده وجود دارد.
  • ژست سوئیسی استاندارد خودرو

    دنیای اقتصاد-گروه خودرو: بعد از اتمام مهلت قانونی استانداردهای ۸۵گانه خودرو، حالا سازمان ملی استاندارد از تدوین استانداردهای ۱۲۰گانه خبر می‌دهد. هفت سال از صدور فرمان استانداردهای ۸۵گانه می‌گذرد. این در شرایطی است که به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری و نبود رقابت، استانداردهای مذکور اجرایی نشد.
  • مالیات خودروهای لوکس در ۱۴۰۳

    دنیای اقتصاد: بر اساس احکام مالیاتی بودجه سال ۱۴۰۳، خودروهای بالای ۳میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک‌درصد می‌شوند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس بند پ تبصره ۶ احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۳، انواع خودروی سواری و وانت دواتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز خودروی آنها بیش از ۳۵میلیارد ریال است نسبت به مازاد بر این مبلغ، مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک‌درصد می‌شوند. ماخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز خودرو بر مبنای ماده (۳۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می‌شود. سازمان مزبور مکلف است مراتب را به نحو مقتضی بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور به اطلاع اشخاص مشمول برساند.
  • خشم و خروج خارجی‌ها

    دنیای اقتصاد: لیگ بیست‌وسوم فوتبال ایران به هفته‌های پایانی و سرنوشت‌ساز رسیده است. فشار کار بالاست و هر هفته شاهد اتفاقات جنجالی و حساسی هستیم. در عین حال یکی از وجوه مشترک این مقطع از لیگ برتر، قرار گرفتن هر سه مربی خارجی شاغل در ایران در مسیر نزولی است؛ پاکو خمز در تراکتور، ژوزه مورایس در سپاهان و اوزونیدیس در گل‌گهر.
  • معجزه ریش‌قرمز

    دنياي اقتصاد: پس از ۱۱ فصل متوالی، بوندس‌لیگا قهرمان جدیدی دارد. تیم شایسته ژابی آلونسو ۵ هفته زودتر از پایان فصل، مقتدرانه جام قهرمانی را بالای سر برد تا آلمان قهرمان جدیدی داشته باشد و یک استعداد ناب هم به دنیای مربیگری معرفی شود. برد ۵برصفر بایرلورکوزن برابر وردربرمن آن‌قدر شهر را به‌هم ریخت که حتی نیروهای امنیتی ورزشگاه هم پا به پای مردم به زمین مسابقه آمدند تا جشن قهرمانی برپا کنند! شاید آنها حق هم داشتند چراکه در تاریخچه ۱۱۹ ساله‌شان هیچ‌گاه این افتخار را تجربه نکرده‌ بودند.
  • نصف نیمه‌نهایی تکمیل می‌شود

    دنياي اقتصاد: دور برگشت مرحله یک‌چهارم‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا از امشب با برگزاری دو مسابقه آغاز می‌شود. از ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه لوئیز کمپانیز بارسلونا میزبان پاری‌سن‌ژرمن است. بلوگرانا با توجه به برتری ۳بر۲ در بازی رفت شانس بیشتری برای رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی دارد، اما برخی مصدومان مهم پی‌اس‌جی نظیر اشرف حکیمی به این مسابقه رسیده‌اند و شاید لوییز انریکه در بازگشت به شهری که بهترین روزهای مربیگری‌اش را آنجا گذراند، ستارگان تیمش را به شکل متفاوتی ارنج کند تا شاگرد سابقش غافلگیر شود. همزمان با این مسابقه هم دورتموند و اتلتیکومادرید در وستفالن به مصاف یکدیگر می‌روند. زنبورها امید دارند که با تکیه بر جو وحشتناک ورزشگاه خانگی‌شان، شکست خفیف ۲بریک در مادرید را جبران کنند اما دیگو سیمئونه هم نشان داده که برای رسیدن به سومین نیمه نهایی لیگ قهرمانان و جبران ناکامی‌های گذشته عزمش را جزم کرده است.
  • حال خوب سردار و هم‌تیمی‌اش

    دنیای اقتصاد: اودینزه و رم در چارچوب هفته سی‌‌و‌دوم سری A ایتالیا به مصاف هم رفتند و این بازی تا دقیقه ۷۱ با تساوی یک-یک دنبال می‌شد که به دلیل از حال رفتن ایوان اندیکا مدافع جالوروسی و درد او از ناحیه قفسه سینه، در نهایت نیمه‌تمام ماند. طبق اعلام سازمان لیگ سری A ایتالیا، دقایق باقی‌مانده این بازی به علاوه وقت‌های تلف‌شده، در روز دیگری انجام خواهد شد. پس از این اتفاق، اندیکای ۲۴ ساله به بیمارستانی در شهر اودینه انتقال داده شد و در آنجا مورد تست الکتروکاردیوگرام قرار گرفت. باشگاه رم با انتشار بیانیه‌ای رسمی در تشریح وضعیت مدافعش اعلام کرد که اعضای تیم به ملاقات اندیکا در بیمارستان رفته‌اند و او حالا احساس بهتری دارد و روحیه‌اش خوب است. سردار آزمون مهاجم ایرانی رم هم که به دلیل مصدومیت در این بازی غایب بود، با اعلام باشگاه می‌تواند از امروز در تمرینات شرکت کند.
  • روز خوب فرنگی

    دنياي اقتصاد: پس از قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد در رقابت‌های قهرمانی آسیا، روز گذشته مسابقات کشتی فرنگی هم آغاز شد و در روز نخست ایران که مدافع عنوان قهرمانی به شمار می‌رود، ۳ فینالیست و دو نماینده در رده‌بندی داشت. در وزن ۵۵ کیلوگرم پویا دادمرز به فینال با حریفی از کره‌شمالی رسید، در وزن ۶۳ کیلوگرم ایمان محمدی در رده‌بندی به مصاف هادونگ‌تان از چین رفت و در وزن ۷۷ کیلوگرم هم امیر عبدی با رسیدن به رده‌بندی انتظار حریف قزاق را می‌کشید. دو فینالیست دیگر کاروان کشتی فرنگی هم یکی ناصر علیزاده در وزن ۸۷ کیلوگرم بود و دیگری فرنگی‌کار ۱۳۰ کیلوگرم یعنی امین میرزازاده. مسابقات فینال و رده‌بندی غروب روز گذشته در بیشکک قرقیزستان برگزار شد.
  • عصر جدید خاورمیانه

    شورای آتلانتیک
    جنگ از سایه خارج شده و چهره خود را عیان کرده است. ایران با استفاده از پهپاد و موشک‌‌‌ حمله گسترده‌‌‌ای به اسرائیل انجام داد. دو طرف مدت‌‌‌ها درگیر «جنگ سایه‌‌‌ای» بوده‌‌‌اند، به این معنا که ایران از نیروهای نیابتی‌‌‌اش استفاده می‌‌‌کرد و رژیم صهیونیستی دست به ترورهای هدفمند می‌‌‌زد. حمله اخیر این رژیم به بخشی از سفارت ایران در سوریه که به کشته شدن چند فرمانده ارشد نظامی منجر شد، سبب واکنش ایران بود. اسرائیل در مرحله بعد چه خواهد کرد؟ آیا جنگ منطقه‌ای گسترده‌تری آغاز شده است؟ ایالات‌متحده چه نقشی ایفا خواهد کرد؟
  • استراتژی «وحدت جبهه‌ها»

    رانی بالوت/ تحلیلگر دانشگاه مونترال کانادا
    حزب‌‌‌الله لبنان به همراه شبه‌‌‌نظامیان منطقه‌‌‌ای مورد حمایت ایران، از جمله حماس در سرزمین‌‌‌های فلسطین، حوثی‌‌‌ها در یمن، مقاومت اسلامی در عراق و سایر گروه‌‌‌های مسلح کوچک‌تر در سوریه، «محور مقاومت» ایران را تشکیل می‌دهند؛ ائتلافی که از زمان پیدایش جمهوری اسلامی در سراسر خاورمیانه شکل گرفته است و اهداف آن کاهش و حذف حضور ایالات‌متحده در خاورمیانه و نابودی اسرائیل است. حزب‌‌‌الله به‌تازگی استراتژی «وحدت جبهه‌‌‌ها» را برای تقویت هماهنگی عملیاتی میان شبه‌‌‌نظامیان مختلف عضو در محور مقاومت و موقعیت‌‌‌یابی توانمندی‌‌‌های میدان نبرد برای محاصره اسرائیل در پیش‌بینی نبردهای آینده آغاز کرده است.
  • عاقبت معادله پیچیده خاورمیانه

    زلمای خلیل‌زاد/ سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و عراق
    با وجود واکنش ایران به حمله به کنسولگری‌اش در سوریه، این تنها بخشی از یک چالش بسیار بزرگ‌تر است: ایران به هدف دیرینه خود، یعنی فشار برای کسب هژمونی منطقه‌ای، سرعت می‌بخشد. نمود واقعی آن فشار فعلی این کشور برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق و سوریه است. تهران از نیروهای نیابتی خود در عراق استفاده می‌کند که واشنگتن را در یک جدول زمانی برای خروج کامل ارتش آمریکا تحت فشار قرار دهد. السودانی ۱۵آوریل با پرزیدنت بایدن دیدار کرد. او اعلام کرده بود که می‌خواهد در این دیدار بر خروج آمریکا متمرکز شود.
  • چشم‌انداز تجارت بعد از ایران اکسپو

    دنیای اقتصاد: ششمین نمایشگاه توانمندی‌‌‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO ۲۰۲۴)، به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور با پیش‌بینی بازدید بیش از ۲۰۰۰ تاجر و بازرگان خارجی از ۱۱۹ کشور جهان، از تاریخ ۸ لغایت ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌‌‌‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و می‌توان گفت که رویدادهای مهمی نظیر ایران اکسپو، جدای از معرفی توانمندی‌‌‌های صادراتی کشورمان در حوزه‌های مختلف، زمینه‌‌‌های قابل‌توجهی را برای ایجاد ارتباط میان فعالان اقتصادی ایران و فعالان اقتصادی خارجی که به توانمندی‌‌‌های کشورمان نیازمند هستند، ایجاد می‌کند و عملا به مثابه یک حلقه واسطه جهت پیوند دادن تولیدکنندگان و کارآفرینان ایرانی با آن دسته از کشورها، شرکت‌ها و افرادی عمل می‌کند که به توانمندی‌های کشورمان به شدت نیاز دارند؛ به همین بهانه سراغ مجید تکبیری، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران(ایران اکسپو) رفتیم تا به بررسی زوایای مختلف نمایشگاهِ پیش‌رو (ایران اکسپو۲۰۲۴) بپردازیم که در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌وگو را می‌خوانید. او پیش‌بینی می‌کند که قراردادهای انعقادی خارجی در حاشیه ایران اکسپو نسبت به دوره گذشته دو برابر خواهد شد. حال آنکه چنانچه این هدف محقق شود، چشم‌انداز تجارت ایران می‌تواند مثبت ارزیابی شود.
  • هدف‌گذاری جدید آسان‌پرداخت

    دنیای اقتصاد: میانه بهمن سال گذشته، قرارداد همکاری بین گروه‌‌‌های آسان پرداخت‌پرشین و باما منعقد شد که به موجب آن، بخش خدمات درج آگهی و فروش خودروی دست دوم به اپلیکیشن آپ اضافه شد. حال مدتی از گسترش خدمات این حوزه بر بستر اپلیکیشن آپ می‌‌‌گذرد و سوال اینجاست که گسترش این دست از خدمات که همخوانی چندانی با مفهوم PSPها ندارند، چه مزایا یا معایب احتمالی را می‌تواند در پیش داشته باشد؟
  • اهمیت نوآوری فناوری در سازمان‌ها

    یوسف یوسفی / مدیر پردیس فناوری صنایع معدنی فولاد سنگان
    نوآوری برای سازمان‌های صنعتی که موتور اصلی اقتصاد جهان هستند، فرصت‌‌‌هایی استثنایی و چالش‌‌‌هایی ژرف به همراه دارد. نوآوری ضمن اینکه ابزار قدرتمندی در ایجاد تمایز رقابتی به شمار می‌رود و به شرکت‌ها نیرو می‌دهد که به بازارهای تخصصی تازه رخنه کنند و به حاشیه سود بالاتری برسند، نوعی مسابقه رقابتی نیز هست که باید با شتاب و مهارت و دقت در آن پیش تاخت.
  • انتشار اولین اوراق صکوک نوآوری در بانک پارسیان

    باهدف رونق صنایع دانش‌‌‌بنیان و کمک به تولید و اشتغال‌زایی و توسعه اقتصاد کشور، اولین اوراق صکوک نوآوری برای اولین بار در تاریخ سیستم بانکی به همت بانک پارسیان و همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری صادر شد. بر اساس اطلاعیه پذیره‌‌‌نویسی اوراق صکوک مرابحه شرکت دانش‌‌‌بنیان آلومینیوم پارس اکسید کسرا (سهامی خاص) با نماد «صکسرا ۶۱۲‌» در تاریخ ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۲ توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران، اولین اوراق نوآوری صکوک برای این شرکت توسط بانک پارسیان صادر و در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی بورس اوراق بهادار تهران درج شد.
  • چک الکترونیک در کدام بانک‌‌‌ها نقد می‌شود؟

    چابک آنلاین: به گفته مسوولان بانک مرکزی، چک‌‌‌های الکترونیک فعلا در بانک صادرکننده قابل پذیرش است، اما به تدریج با پیاده‌سازی کامل فرآیند‌‌‌ها امسال در سایر بانک‌‌‌ها نیز چک‌‌‌های الکترونیک نقدپذیر خواهد شد. ۲۱ آبان ۱۴۰۱ از اولین چک الکترونیکی رونمایی شد؛ چک الکترونیکی یکی دیگر از گام‌‌‌های بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای ارائه خدمات غیرحضوری است که حالا بنابر اعلام بانک مرکزی این خدمت در ۱۲ بانک ملت، ملی، رسالت، رفاه، پارسیان، صادرات، تجارت، کشاورزی، توسعه تعاون، توسعه صادرات، پاسارگاد و گردشگری ارائه می‌شود و پنج بانک آینده، مهر، سپه، مسکن و خاورمیانه هم به‌زودی خدمت این نوع چک را به مشتریان خود ارائه می‌‌‌دهند. چک الکترونیکی که بنابر آمار بانک مرکزی تا ۱۸ فروردین ماه امسال ۲۳۰‌هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌‌‌ها صادر شده که ۲۰۰‌هزار فقره آن در شبکه بانکی کارسازی شده است.
  • حمایت بانک سپه از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی

    در دیدار عضو هیات‌مدیره بانک سپه با استاندار خراسان رضوی بر حمایت ویژه بانک سپه از فعالان اقتصادی استان تاکید شد. استاندار خراسان رضوی در دیدار با عضو هیات‌‌‌مدیره بانک سپه ضمن قدردانی از حضور موثر بانک سپه در عرصه اقتصاد و حمایت از اجرای طرح‌‌‌های ملی و کلان و همچنین محرومیت‌‌‌زدایی در کشور گفت: برای کمک به تحقق اهداف شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و استفاده از ظرفیت‌‌‌های استان، گسترش همکاری سازمان‌ها و نهادهای دولتی و به‌خصوص تعاونی‌‌‌های بزرگ خراسان رضوی با بزرگ‌ترین بانک ایران جزو برنامه‌‌‌های استانداری است.
  • اساسنامه بیمه ملت اصلاح شد

    بیمه ملت: مجمع عمومی فوق‌‌‌العاده بیمه ملت در نوبت دوم، روز یکشنبه ۲۶فروردین در مرکز همایش‌‌‌های بیمه ملت برگزار شد و اصلاح اساسنامه شرکت به تصویب سهامداران رسید. به گزارش روابط عمومی بیمه ملت، مجمع عمومی فوق‌‌‌العاده بیمه ملت با حضور حدود ۶۰‌درصد سهامداران به ریاست داود قاسم‌‌‌پور رئیس هیات‌مدیره و با حضور علی‌‌‌‎رضا یزدان‌‌‌دوست مدیرعامل، محمدتقی چراغی نایب‌رئیس هیات‌مدیره، مهدی کشاورز‌بهادری دبیر و عضو هیات‌مدیره، ابراهیم نوروزی عضو هیات‌مدیره و همچنین نمایندگان بیمه مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت در سالن همایش‌‌‌های بیمه ملت برگزار شد. در این مجمع، پس از ارائه گزارش هیات‌مدیره و بازرس قانونی درخصوص تغییرات در مفاد اساسنامه فعلی، اساسنامه جدید شرکت به بحث و بررسی گذاشته شد و در نهایت با اکثریت آرا به تصویب رسید. پیش‌تر نوبت اول تشکیل این مجمع در تاریخ دوازدهم اسفندماه ۱۴۰۲ به دلیل به حد نصاب نرسیدن‌ درصد سهامداران حاضر در مجمع، به نوبت دوم موکول شده بود.
  • شناسایی سود از تسعیر ارز در بانک سینا

    بازار: بانک سینا با انتشار اطلاعیه‌‌‌ای روی سامانه کدال اعلام کرد که تسعیر نرخ ارز، درآمدی حدود یک‌هزار و ۵۵۲ میلیارد ریال را برای این بانک به همراه دارد. بانک سینا با نماد وسینا، اعلام کرد که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی و نرخ تسعیر جدید و همچنین وضعیت باز ارزی مثبت با اعمال نرخ‌های جدید، اثر درآمدی حدود یک‌هزار و ۵۵۲ میلیارد ریال شناسایی می‌شود. اما تعیین آثار دقیق آن بر سود و زیان بانک، منوط به تکمیل فرآیند تهیه صورت‌‌‌های مالی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ است و از همین‌‌‌رو این مبلغ قطعی نیست.
  • میزبانی نشست وزرای صنعت کشور‌‌‌های عضو شانگهای در حاشیه ایران اکسپو ۲۰۲۴

    دنیای اقتصاد: ایران، میزبان نشست وزرای صنعت کشور‌‌‌های عضو شانگهای در حاشیه ششمین‌‌‌نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران( ایران اکسپو ۲۰۲۴) خواهد بود. می‌توان گفت با میزبانی کشورمان از یکی از برنامه‌‌‌ها و رویداد‌‌‌های رسمی اجلاس وزرای صنعت کشورهای عضو شانگهای، روابط تجاری گسترده‌تری شکل گرفته و حاضرین ‌‌‌در نشست با فعالیت‌‌‌ها و توانمندی‌‌‌های فعالان و تولیدکنندگان ایرانی آشنا می‌شوند.
  • آغاز سرمایه‌گذاری روی طرح «تولید سیستم‌های هوشمندسازی تقاطع»

    صندوق نوآوری و شکوفایی: طرح «تولید سیستم‌های هوشمندسازی تقاطع» شرکت دانش‌‌‌بنیان «ماهان شبکه کوثر ایرانیان» به‌عنوان برنده قسمت بیست‌‌‌و‌‌‌دوم مسابقه شکوفا، روی سکوی تامین مالی جمعی قرار گرفت. بیست‌‌‌و‌‌‌دومین قسمت از مسابقه شکوفا (شانس مجدد) با رقابت دو شرکت دانش‌‌‌بنیان «ماهان شبکه کوثر ایرانیان» از استان کرمان و «صنایع متالورژی مصمم» از استان اصفهان برگزار و برنده این رقابت با آرای مردمی انتخاب شد. بر اساس آرای مردمی، طرح «تولید سیستم‌های هوشمندسازی تقاطع» شرکت دانش‌‌‌بنیان «ماهان شبکه کوثر ایرانیان» به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد و این طرح روی سکوی تامین مالی جمعی رایان فاندینگ (ryan-funding.ir) قرار گرفته است. میزان سرمایه درخواستی شرکت برای اجرای این طرح ۲.۵ میلیارد تومان، مدت زمان سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه ۱۲ ماه و میزان سود پیش‌بینی‌‌‌شده ۳۶‌درصد سالانه خواهد بود. اصل سرمایه مشارکت‌‌‌کنندگان در این طرح بعد از یک‌سال بازپرداخت خواهد شد. علاقه‌‌‌مندان به سرمایه‌گذاری در این طرح دانش‌‌‌بنیان می‌توانند از طریق سکوی تامین مالی جمعی رایان فاندینگ (ryan-funding.ir) در این طرح مشارکت کنند.
  • نقش اکسپوهای بین‌المللی در برندینگ ملت‌‌ها

    دنیای‌اقتصاد: برندینگ ملت‌‌ها از بسیاری جهات شبیه به برندینگ کالاها و خدمات است چراکه کشورها نیز در یک محیط رقابتی در تلاش هستند تا سرمایه‌گذاری خارجی، کسب و کارها و شرکای تجاری بین‌المللی و گردشگران خارجی را به خود جذب کنند یا مهم‌تر از آن، در تلاش هستند تا قدرت سیاسی و نفوذ خود را افزایش دهند. در نتیجه، فارغ از سطح توسعه‌‌یافتگی و پیشرفته بودن کشورها، داشتن برندینگ ملت قدرتمند و مثبت برای آنها بسیار حائز اهمیت شده است. هرچند برخلاف برندینگ شرکتی که برای کالاها و خدمات به کار می‌رود و ذی‌نفعان کمتری دارد، برندینگ ملت فرآیند بسیار پیچیده‌‌تری دارد که نه تنها زمان بیشتری به درازا می‌‌کشد، بلکه ذی‌نفعان بسیار بیشتری را درگیر خود می‌کند که همگی باید مشارکت فعال و عزمی جدی داشته باشند تا یک کشور به اهداف برندینگ ملت خودش دست یابد.
  • محصولات بانک پارسیان در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی

    محصولات «طرح اعتباری خرد با توثیق سیم‌‌‌کارت» و «توکن‌سازی مسکن در بستر بلاک‌چین» بانک پارسیان در هشتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی به‌‌‌عنوان محصول و نوآوری‌‌‌ برتر ایرانی معرفی شدند. در «هشتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی» که در تاریخ ۲۱ اسفندماه۱۴۰۲ در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، محصولات «طرح اعتباری خرد با توثیق سیم‌‌‌کارت» شرکت خدمات هوشمند همراه لوتوس و «توکن‌سازی مسکن در بستر بلاک‌چین» شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی از شرکت‌های گروه داده‌‌‌پردازی بانک پارسیان به‌‌‌عنوان محصول نوآور و برتر در سال ۱۴۰۲ معرفی شدند و گواهینامه نوآوری برتر ایرانی و تندیس زرین این جشنواره را دریافت کردند.
  • رشد شدید کتاب‌خوانی در آسیا

    دنیای اقتصاد-شایان ربیعی: احتمالا کمتر پیش آمده که از حجم و معادلات بازار کتاب جهان آمار یا خبری شنیده باشید، بازاری که به‌تنهایی بیش از یک‌سوم از ارزش کل بازار نشر جهان را به خود اختصاص داده و با‌این‌حال چندان مورد توجه رسانه‌ها نبوده است. البته بدیهی است که جمعیت بالای کشورهای پرشمار این قاره کهن علت اصلی بالا بودن ارزش بازار کتاب آن است، اما نکته مهم، روند روبه‌رشد این بازار در سال‌های اخیر است. رشد درآمدها از سال ۲۰۱۷، یعنی دو سال پیش از آغاز پاندمی کرونا، شتاب بیشتری به خود گرفته است و طبق پیش‌یبنی‌ها این رشد در سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت.سایت مشهور ایستــــاتیستا گزارش داده سهم ۳۰درصدی آسیا از بازار کتاب جهان در سال ۲۰۲۴تا سال ۲۰۲۹ به آستانه ۴۰درصد خواهد رسید.
  • رابطه جوجه‌گردان طلایی غول‌پیکر و خودکشی

    دنیای اقتصاد: سازه «وِسِل» که در محله هادسن یاردز واقع در نیویورک ساخته شده است، در سال‌های اخیر شاهد چندین مورد خودکشی بوده و قرار است اواخر امسال با تمهیدات ایمنی جدید بازگشایی شود. این سازه ۴۵متری توسط توماس هترویک طراحی و با بودجه ۲۶۰میلیون دلاری ساخته شده است و بازدیدکنندگان آن می‌توانند از طبقات مختلف آن بالا بروند.
  • اعلام برندگان انجمن نویسندگان آمریکا

    دنیای‌اقتصاد: مراسم سالانه جوایز انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) امسال به شکلی غیرمعمول و به دلیل اعتصابات سال گذشته این انجمن با چند ماه تاخیر و پس از جوایز اسکار برگزار شد و در نهایت جایزه بهترین فیلم‌نامه اصلی به فیلم «جاماندگان» نوشته دیوید همینگسون رسید و «داستان آمریکایی» نوشته کورد جفرسون نیز جایزه بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را به خانه برد. فیلم «آناتومی یک سقوط» به نویسندگی و کارگردانی ژوستین تریه که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اصلی اسکار ۲۰۲۴ شد، حائز شرایط رقابت در جوایز انجمن نویسندگان نبود. در بخش تلویزیونی نیز سریال «خرس» برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه سریال‌های کمدی شد، در‌حالی‌که سریال «وراثت» به عنوان بهترین نویسندگی برای سریال‌های درام انتخاب شد. «آخرین بازمانده» برنده جایزه بهترین نویسندگی برای سریال جدید شد و جایزه بهترین فیلم‌نامه مینی‌سریال‌ها به سریال «مشاجره» رسید.
  • «انگشتر اسرارآمیز» روی صحنه تالار هنر

    دنیای‌اقتصاد: نمایش «انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی از دوم اردیبهشت‌ماه در تالار هنر روی صحنه می‌رود. نمایش «انگشتر اسرارآمیز» که توسط آتسا شاملو بر اساس «دوازده ماه سال» ساموئل مارشاک نوشته شده، روایتگر زندگی شاهزاده‌ای است که شب تولد او مصادف با یلداست و شاهزاده اعلام می‌کند هر کس یک سبد گل پامچال بهاری برایش بیاورد، او هم در ازای آن یک سبد سکه طلا به عنوان جایزه خواهد داد. بهار دخترک داستان هم به اصرار خانوم‌جون و یدونه به جنگل می‌رود تا گل پامچال بهاری پیدا کند، وگرنه حق برگشت به خانه را نخواهد داشت و در ادامه اتفاق‌های اسرارآمیزی برای او رخ می‌دهد. در اجرای این نمایش که برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده شده، بازیگران و بازی‌دهندگان عروسک چون ناصر احمدی‌فر، عاطفه بحرالعلوم طباطبایی، مریم خاکسار تهرانی، محسن قصری، مینا مقامی‌زاده و شراره یوسفی همکاری می‌کنند. نمایش «انگشتر اسرارآمیز» هر شب ساعت ۱۹:۴۵ در تالار هنر روی صحنه می‌رود.
  • رونمایی از شعر ضد جنگ مارگارت اتوود در ونیز

    دنیای‌اقتصاد: مارگارت اتوود، شاعر کانادایی، یک شعر اعتراضی جدید درباره تاثیر جنگ سروده که امروز سه‌شنبه در بی‌ینال ونیز از آن رونمایی می‌شود. این شعر که به‌تازگی سروده شده در کنار بیش از ۲۰۰ اثر، ازجمله هنر نقاشانی چون فرانسیسکو گویا و اتو دیکس، در نمایشگاهی که برای تاکید بر بی‌فایده بودن درگیری‌های انسانی طراحی شده است، نمایش داده شود. براساس گزارش گاردین، در این بی‌ینال آثار انتخاب‌شده زنجیره‌ای از درگیری را از طریق هنر از قرن ۱۷ تا به امروز دنبال می‌کنند که نشان می‌دهد هنرمندان چگونه در ارتباط با وحشت راه‌هایی برای بیان پیدا کرده‌اند.
  • بازی داستین هافمن ۸۷ ساله در فیلمی جدید

    دنیای اقتصاد: تولید فیلم جدید پیتر گرینوی که هنوز عنوان مشخصی ندارد، در شهر لوکا در ایتالیا آغاز شد و برندگان اسکار، داستین هافمن و هلن هانت، به این پروژه پیوستند. این پروژه اولین فیلم گرینوی پس از «سرگئی ایزنشتاین» در سال ٢٠١٥است و از دیگر بازیگران آن می‌توان به سوفیا بوتلا، جیاکومو جیانیوتی، جونو دیویس و لورا مورانته اشاره کرد.
  • اکران «قوی‌دل» در سینماها

    دنیای‌اقتصاد: مراسم رونمایی و نمایش ویژه فیلم مستند «قوی‌دل» عصر امروز سه‌شنبه با حضور عوامل فیلم در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌‌شود و از چهارشنبه در سینماهای منتخب گروه هنر و تجربه در تهران و شهرستان‌ها به نمایش درخواهد آمد. مستند «قوی‌دل» با تلفیق روایتی جدی و طنز، به بهانه بازخوانی یکی از پرونده‌های جنجالی قضایی کشور به بحث عدالتخواهی و ضرورت نظارت همگانی در سطح جامعه می پردازد. «قوی‌دل» در جشنواره مستند «سینماحقیقت» موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران، جایزه ویژه شهید آوینی، جایزه ویژه تماشاگران، جایزه دبیر جشنواره به شخصیت مستند شد و در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر تندیس بلورین بهترین فیلم مستند بلند را دریافت کرد.
  • به این نتیجه رسیدم کار خودم را بکنم

    ایسنا: محمد شمس لنگرودی که بعد از سال‌ها شعر و شاعری، وارد فضای بازیگری سینما شد، حالا در یک پروژه موسیقایی نمایشی مشغول بازی است تا در این زمینه نیز به کسب تجربه بپردازد. او البته در جوانی دوره آموزش تئاتر دیده ولی جهان ادبیات، بیشتر او را درگیر خود کرده بود و این‌چنین شد که نام «شمس لنگرودی» با شعر گره خورده است. اما ازآنجاکه همواره به دنبال تجربه‌های تازه است، فعالیت خود را به شعر محدود نکرد بلکه به نگارش رمان، مقاله‌نویسی، پژوهش و تحقیق و بعدتر به بازیگری در سینما روی آورد تا اینکه چند سال پیش برای اولین بار در نقشی کوتاه روی صحنه تئاتر رفت. حالا هم با بازی در پروژه موسیقایی نمایشی «و تو هم برنگشتی» به کارگردانی مهیار علیزاده اولین تجربه حرفه‌ای خود را روی صحنه تئاتر سپری می‌کند.
  • بار برقی‌ها بر دوش خصوصی‌سازان

    دنیای‌اقتصاد: مروری بر آخرین اخبار مربوط به واردات خودروهای برقی و هیبریدی، بیانگر عدم‌تحقق وعده‌های دولتی در این زمینه است.
  • چری به ایتالیا دعوت شد

    دنیای اقتصاد-گروه اقتصاد بین‌الملل: دولت ایتالیا در راستای بخشی از تلاش خود برای جذب یک خودروساز جدید به بازار این کشور در حال انجام مذاکراتی با شرکت چینی «چری» است تا بتواند افزون بر ظرفیت شرکت چندملیتی استلانتیس، میزان تولید خودرو در ایتالیا را به شکل چشمگیری افزایش دهد.
  • «اکستریم VX» انتخاب برتر برای سفرهای تجاری

    «اکستریم VX» با ظرافتی بی‌‌نظیر یک انتخاب هوشمندانه برای سفرهای کاری است؛ خودرویی که با قابلیت کنترل قدرت پیشرفته و نوآوری‌‌های فناورانه، هر سفری را به لذتی بی‌‌پایان تبدیل می‌کند. «VX» با ارائه ترکیبی بی‌‌نقص از راحتی، تجمل، قدرت و فناوری پیشرفته، استانداردهای سفر کاری را بازتعریف می‌کند. طراحی هوشمندانه ‌‌«VX» فضای داخلی را به یک سالن پذیرایی لوکس تبدیل کرده که در عین حفظ زیبایی، کارآیی بی‌‌مثالی دارد.
  • جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با مدل‌های برقی

    کرمان موتور: سازمان تاکسیرانی شهر تهران و شرکت خودروسازی کرمان موتور، برای جایگزینی تاکسی‌‌‌های فرسوده با تاکسی‌‌‌های برقی، همکاری می‌کنند.
  • اعلام نتایج شکایت مشتریان از خودروسازان

    دنیای‌اقتصاد: سخنگوی مرکز ملی رقابت گفت: با توجه به اتمام رسیدگی به شکایات از خودروسازان داخلی، شاکیان می‌توانند با مراجعه به سامانه مرکز ملی رقابت از نتایج آرا مطلع شوند.
  • طرح «بهمن» برای تعویض اختیاری خودرو

    دنیای‌اقتصاد: گروه بهمن طرح تعویض اختیاری محصولات خود را آغاز کرد. طبق اطلاعیه این گروه خودروسازی، متقاضیان شرکت‌کننده در سامانه یکپارچه فروش خودرو می‌توانند تا تاریخ ۱۳ اردیبهشت امسال نسبت به تعویض برخی خودروهای ثبت‌نامی گروه بهمن اقدام کنند. بر این اساس، امکان تبدیل اختیاری خودروهای دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم به ریسپکت تیپ ۲ فراهم شده است. آن دسته از متقاضیانی که نوبت تحویل خودروی آنها زمستان سال گذشته بوده، می‌توانند در این طرح شرکت کنند.
  • کارکرد فناوری‌های نو در معادن

    دنیای اقتصاد: استفاده از فناوری‌های نو در معادن روند روبه‌رشدی در دنیا دارد. در بسیاری از کشورهای معدن‌‌‌‌خیز دنیا فناوری‌ها دیجیتال و نو و استفاده از هوش‌مصنوعی، جایگزین شیوه‌‌‌‌های سنتی شده‌است. بررسی‌‌‌‌ها حاکی از آن است که این فناوری‌ها علاوه‌بر افزایش کارآیی و بهره‌‌‌‌وری در معادن، به کاهش هزینه‌ها و خطرات انسانی منجر ‌ شده است. عملیات معدنی اغلب شامل کار در شرایط دشوار و خطرناک است.
  • برنده بزرگ بازی سرخ

    دنیای‌اقتصاد: همه در حال تجدیدنظر در قیمت مس هستند و این بزرگ‌ترین سیگنال به بازیگران فلز سرخ در سرتاسر جهان برای سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش است. داده‌های موسسه معتبر فیچ‌سلوشن نشان می‌دهد مس مسیر همواری برای ورود به کانال‌های قیمتی بالاتر دست‌کم در ۵ سال‌آینده خواهد داشت. مرور گزارش اخیر موسسه فیچ با عنوان «Copper Quarterly metals Report» نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در حال تجدیدنظر در پیش‌بینی میانگین سالانه قیمت مس در سال‌۲۰۲۴ از ۸۸۰۰‌دلار در‌تن به ۹۲۰۰‌دلار در‌تن هستند. موضوعی که به‌معنای رشد ۴۰۰دلاری میانگین قیمت سالانه این فلز است.
  • بودجه وزارت ارتباطات؛ از افزایش ۲۰ درصدی تا مصارف مبهم

    دنیای اقتصاد: بخش دوم لایحه بودجه سال جدید در هفته جاری منتشر شد و بررسی جداول مربوط به اعتبارات دستگاه‌های اجرایی نشان می‌دهد که بودجه وزارت ارتباطات برای سال جاری با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۲ به ۱۹‌هزار و ۵۸۳ میلیارد تومان رسیده است. با این حال کارشناسان، نسبت به روند افزایشی بودجه این وزارتخانه در سال‌های اخیر دیدگا‌ه‌های متفاوتی دارند.
  • مشتریان شمش عقب‏‏‌نشینی کردند

    دنیای اقتصاد: افزایش انتظارات تورمی ناشی از هیجانات اوج‏‏‌گیری درگیری در منطقه موجب شد تا قیمت محصولات زنجیره فولاد، به‌ویژه شمش فولادی، در کانال صعودی قرار بگیرد، اما با فروکش کردن اما و اگرهای ادامه تنش‏‏‌ها، امیدها به کاهش قیمت افزایش یافت و از این‌رو در بازار فیزیکی بورس‌کالای روز دوشنبه تعداد عرضه‏‏‌کننده‌ها از مشتریان پیشی گرفت و در نهایت ۶۳‌درصد شمش‏‏‌های عرضه‌شده به فروش رسید.
  • سه‌گانه صعود فلزات

    دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی: وضع تحریم‌‌‌های جدید علیه فلزات تولیدشده توسط روسیه از سوی غرب، عقب‌‌‌نشینی شاخص دلار آمریکا و افزایش تنش در خاورمیانه، سه‌عامل تقویت بهای فلزات اساسی در بازار جهانی ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در هفته جاری یعنی دوشنبه پانزدهم آوریل بود. به این ترتیب بهای هر تن مس به رکورد قیمتی ۲۲ماه اخیر خود صعود کرد؛ آلومینیوم به رکورد قیمتی ۱۵ماه اخیر خود رسید و نیکل کانال قیمتی ۱۸‌هزار دلاری را بازپس گرفت.
  • مرگ کوکی‌ها در کروم گوگل تهدیدی برای اینترنت رایگان

    ايسنا: گوگل تا پایان امسال قصد دارد جهان تبلیغات دیجیتالی را دستخوش تغییرات عمیق کند و به استفاده از کوکی‌های شخص ثالث در مرورگر وب خود پایان دهد. کوکی‌های شخص ثالث به شرکت‌ها اجازه می‌دهند تا افراد را در سراسر وب‌سایت‌ها ردیابی کنند و تبلیغات مرتبط را برای آنها نمایش دهند. بدون این کوکی‌ها کسب‌وکارها اطلاعات کمتری در مورد مخاطبان خود خواهند داشت و توانایی آنها برای کسب درآمد از طریق تبلیغات کاهش پیدا می‌کند. به‌هم خوردن این فناوری تبلیغات قدیمی که در طول چندین دهه تجربه اینترنت را حفظ کرده است، یعنی دسترسی رایگان به وب را به چالش می‌کشد. در این سیستم به کاربران تبلیغات نمایش داده می‌شود و در ازای آن، آنها به محتوای رایگان دسترسی پیدا می‌کنند. برای وب‌سایت‌هایی که به تبلیغات در اینترنت باز متکی هستند، مرگ کوکی، خطر نابودی این مدل فعالیت و معیشت آنها را به همراه دارد.
  • ممنوعیت واردات گوشی‌های دکمه‌ای تکذیب شد

    سیتنا: در پی انتشار اخباری پیرامون ممنوعیت واردات گوشی‌های دکمه‌ای، رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران این موضوع را تکذیب کرد.
  • نسل جدید اینترنت ۵G در چین راه‌اندازی می‌شود

    مهر: چین نسل جدید شبکه اینترنت موبایل نسل پنجم به نام ۵.۵G را توسعه داده و قرار است یک شرکت مخابراتی دولتی تا پایان سال میلادی آن را در بیش از ۳۰۰ شهر این کشور ارائه کند. به گزارش گیزموچاینا، در حالی که شرکت‌های مخابراتی هنوز راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم موبایل را تکمیل نکرده‌اند، چین مشغول توسعه دستاوردی جدید در این زمینه است.
  • سقوط اپل از جایگاه بزرگ‌ترین سازنده گوشی جهان

    ایسنا: آمار یک شرکت تحقیقاتی نشان داد فروش گوشی‌های اپل در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ با تشدید رقابت سازندگان گوشی‌های اندرویدی، به میزان حدود ۱۰ درصد کاهش یافت و این شرکت برتری خود را از دست داد. داده‌های موسسه آی‌دی‌سی نشان داد فروش جهانی تلفن هوشمند در سه ماه ژانویه تا مارس ۷.۸ درصد رشد کرد و به ۲۸۹.۴ میلیون دستگاه رسید و سامسونگ با کسب ۲۰.۸ درصد سهم از این بازار، اپل را کنار زد و بزرگ‌ترین سازنده تلفن هوشمند شد.
  • کمبود فضاهای آموزشی در گرگان

    دنیای‌اقتصاد – گرگان: رئیس شورای اسلامی شهر گرگان گفت: کمبود فضای آموزشی در این شهر در آینده چالش‌‌‌های متعددی را برای ما ایجاد خواهد کرد. براساس طرح‌‌‌های تفصیلی و جامع در شهر گرگان ما با کمبود ۸۵هکتاری فضای آموزشی مواجه هستیم. عیسی مهری در نشست چندجانبه شهرداری و شورای شهر با چند ارگان مختلف با اعلام این خبر اظهار کرد: برخی اقدامات شهرداری گرگان در محلات کم‌‌‌برخوردار امیدآفرین است؛ مانند کاری که پس از بیش از ۴۰ سال در محله انجیرآب انجام شده است. رئیس شورای اسلامی شهر گرگان با تاکید بر توجه ویژه مدیریت شهری به محرومیت‌‌‌زدایی از محلات کم‌‌‌برخوردار گفت: بسیاری از محلات کم‌‌‌برخوردار از جمله کوی عرفان، اوزینه، قلعه‌‌‌حسن، انجیرآب و... از دهه ۸۰ در محدوده شهر هستند اما از حداقل امکانات هم بهره‌‌‌ای نداشتند.
  • رشد ۱۶ برابری سطح کشت قراردادی آذربایجان شرقی

    دنیای‌اقتصاد – تبریز - امین بیل‌‌‌ساز: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به کسب رتبه نخست استان در کشاورزی قراردادی در سال زراعی گذشته، از رشد ۱۶ برابری سطح کشت قراردادی در استان در سال زراعی جاری خبر داد. اکبر فتحی اظهار کرد: ایجاد نهادهای تخصصی برای انتقال دانش فنی، افزایش کمی و کیفی تولید و ساماندهی واحدهای تولید در یک زنجیره تولید با اجرای کشاورزی قراردادی محقق می‌شود. وی افزود: کشت قراردادی، یکی از موضوعاتی است که در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم‌» در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و یکی از پیش‌شرط‌‌‌های اصلی تحقق آن نیز مشارکت کشاورزان و بهره‌برداران بخش است.
  • موبایل‌های گوگل به اینترنت ماهواره‌ای متصل می‌شوند

    مهر: پیش‌بینی می‌شود سری جدید موبایل‌های پیکسل۹ شرکت گوگل در سال جاری میلادی عرضه شوند.
  • بررسی روند توسعه برق پاک در بازارهای کلیدی

    دنیای‌اقتصاد: دوران ‌گذار انرژی به دور از سوخت‌‌‌های فسیلی به سمت منابع پاک‌‌‌تر برای انرژی و الکتریسیته در همه قاره‌‌‌ها در حال پیشرفت و توسعه است، اما به دلیل سطوح مختلف سرمایه‌گذاری، حمایت‌‌‌های سیاسی و اجتماعی با سرعتی نابرابر به پیش می‌‌‌روند. بیش از یک دهه است که کشورهای سراسر جهان به طور پیوسته منابع برق پاک خود را افزایش داده‌‌‌اند و به مزایای متعدد کربن‌‌‌زدایی سیستم‌های نیروی خود توجه دارند.
  • چرا نهاد رگولاتوری برق به بن‌‌‌بست رسید؟

    سمیه کاظم‏‏‌زاده/ کارشناس صنعت برق
    تاسیس نهاد مستقل تنظیم‌‌‌گر بخش برق، پرونده‌‌‌ای است که نیاز به بازخوانی چند‌‌‌باره دارد. در واقع این مساله باید به شکلی جدی بررسی شود که چرا موضوع نهاد رگولاتوری برق از دستور کار دولت و مجلس خارج شد. این در حالی است که از یکسو برق، کالایی عمومی و استراتژیک است که همچنان بهای واقعی‌‌‌اش در بستر قیمت‌‌‌گذاری‌‌‌های دستوری، سرکوب می‌شود و امکان عرضه آن با بهای واقعی در بین عموم مشترکان اعم از خانگی، تجاری، صنعتی، کشاورزی و... فراهم نشده است و از سوی دیگر وزارت نیرو در جایگاه حکمران اصلی صنعت برق، نه تنها ضوابط مبادلات این کالا را تعیین می‌‌‌کند، بلکه به شکلی غیرمستقیم و از مسیر شرکت‌های تابعه، به‌‌‌نوعی خریدار و فروشنده برق هم محسوب می‌شود. از این رو تنظیم روابط سرمایه‌گذاران غیردولتی برق که بیش از ۶۰‌درصد برق کشور را تولید می‌‌‌کنند، با حکمرانی که چند نقش کلیدی و درهم‌‌‌تنیده در اقتصاد برق ایفا می‌‌‌کند، نیازمند نهاد مستقلی خارج از ساختارهای وزارت نیرو است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر