شماره روزنامه ۶۰۴۹
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۸۷ دنیای اقتصاد

اخبار دسته بندی نشده - روزنامه شماره ۵۹۸۷

  • اثر ناامنی اقتصادی بر بازار تجهیزات پزشکی

    صدرا سپهری/نایب‌رئیس انجمن تولید‌کنندگان تجهیزات پزشکی استان تهران
    تا کنون درباره عوارض و آسیب‌های پیدای قاچاق بر ناامنی اقتصادی صحبت‌های بسیار و مقالات متعددی گفته و نگاشته شده است، مانند: بر هم خوردن تعامل بازار رقابتی، آسیب به نظام تولید وصنعت، عدم پرداخت حقوق و عوارض دولتی، ایجاد مافیای ارتشا و فسادهای مالی و... اما اثر هیچ‌یک از موارد فوق برای مصرف‌کننده‌ نهایی به شکل هویدا قابل لمس نیست و به همین جهت بازار تقاضا برای کالای قاچاق به واسطه‌ بیان نشدن عوارض و آسیب‌هایی که بر مصرف‌کننده نهایی تحمیل می‌شود همچنان پایدار است. یکی از مهم‌ترین معضلاتی که کالای قاچاق برای مصرف‌کننده‌ نهایی ایجاد می‌کند، عدم اصالت و استاندارد کالای قاچاق است. به این صورت که سوداگران کالاهای بی‌کیفیت خارجی و داخلی را با جعل نام برندهای معتبر به بازار عرضه می‌کنند و در نهایت کالا‌های ناکارآمد و بی‌کیفیت را در اختیار مردم قرار می‌دهند.
  • اولین محاکمه یک پرزیدنت در نیویورک

    دنیای اقتصاد: حدود ساعت ۲:۳۰ بعدازظهر دوشنبه بود که گروه اول هیات منصفه بالقوه ۹۶نفری وارد دادگاهی در منهتن شدند تا با مشهورترین متهم جهان روبه‌رو شوند: «دونالد جی.ترامپ.» بعضی‌هایشان زیر زیرکی نگاه می‌کردند که نشان از قدرت غیرقابل انکار شهرت دونالد ترامپ است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اما مدتی بعد، بیش از ۵۰نفر از همان اعضای هیات منصفه بالقوه - که از یکی از لیبرال‌ترین ایالت‌های کشور است - برکنار شدند؛ زیرا آنها گفتند که نمی‌توانند درباره چهل و پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده بی‌طرف باشند.
  • کارنامه حذف مجوزهای کاغذی

    مطابق فراخوان اعلام‌شده از سوی درگاه ملی مجوزهای کشور، فعالان اقتصادی تا پایان ۲۵اردیبهشت ۱۴۰۳ مهلت دارند برای اخذ شناسه‏‏ یکتا و ورود به درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار اقدام کنند و پس از اتمام مهلت زمانی گفته‌شده، بنگاه‏‏‌های مذکور از خدمات دولتی و بانکی محروم می‏‏‌شوند. همچنین وزارتخانه‏‏‌های ارشاد، کشور، علوم، بهداشت و آموزش‌وپرورش هنوز تمهیدات فنی لازم برای تبدیل مجوزهای کاغذی صادره در سال‌های گذشته به مجوز الکترونیکی را فراهم نکرده‏‏‌اند. سیدامیر سیاح در گفت‏‏‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» بیان کرد که اگر دستگاه‏‏‌ها در تایید مجوز تعلل کنند، پس از گذشت مهلت داده‌شده، درگاه با اختیاری که مجلس شورای اسلامی تعریف کرده است، ‏‏‌ به صورت خودکار مجوز را صادر می‌کند.
  • جنگ سرد تکنولوژی به خلیج‌فارس رسید

    مایکروســافت‌از سرمایه‌گذاری یک و نیم میلیارد دلاری خود در غول هوش مصنوعی امارات متحده عربی خبر داده است؛ معامله‌ای که در هماهنگی کامل با کابینه جو بایدن انجام شده تا در بحبوحه کشمکش واشنگتن و پکن بر سر اینکه کدام ‌یک نفوذ و اثرگذاری بیشتری در بخش فناوری منطقه خلیج فارس داشته باشند، سد بزرگی جلوی چین بگذارد. مایکروسافت در شراکت با شرکت اماراتی G۴۲، اجازه فروش آن دسته از خدمات مایکروسافت را که از تراشه‌های قدرتمند هوش مصنوعی بهره می‌برند به آن می‌دهد؛ تراشه‌هایی که برای آموزش و تنظیم دقیق الگوهای هوش مصنوعی مولد به‌کار می‌روند.
  • باشگاه مشتریان وفادار چه مزیت‏‏‌هایی دارد؟

    مترجم: مهدی نیکوئی
    بیشتر مدیران برند امروزی، فضای زیادی برای بهبود نرخ بازگشت مشتریان خود مشاهده می‌کنند؛ به‏‏‌ویژه که نسل جدید مشتریان موسوم به نسل زِد (متولدین ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰) به اندازه نسل‏‏‌های قبلی مشتریان وفادار نیستند. در این میان، جذب مشتریان جدید نیز دشوارتر از پیش شده و به این دلیل، بهترین راهکار برای حفظ درآمدهای شرکت‌ها، حفظ مشتریان قدیمی از طریق طرح‏‏‌های وفاداری و باشگاه مشتریان است. طبق یک برآورد، حفظ مشتریان قدیمی و ترغیب آنها به ادامه خرید از محصولات/خدمات شما، ۵ برابر ارزان‏‏‌تر از جذب مشتریان جدید است. یکی از مناسب‏‏‌ترین روش‌ها برای بهره‏‏‌گیری از این پتانسیل، ایجاد طرح‏‏‌های وفاداری مشتریان موسوم به باشگاه مشتریان است. این مقاله، بر اساس روان‌شناسی مشتریان، مزیت‏‏‌های ایجاد باشگاه مشتریان، نتایج عملکردی و اصولی نام‌گذاری آن را بررسی می‌کند. در بخش بعدی نیز ۷ گام طراحی باشگاه مشتریان را توضیح می‏‏‌دهیم.
  • ترکش‏‌ جنگ بر تن شرکت‌های گردشگری

    دنیای اقتصاد: کمتر کسی است که مثل «سامر‌المجالی» با صنعت هواپیمایی خاورمیانه و چالش‌‌هایش آشنا باشد. او با بیش از ۴۰ سال سابقه کار در حوزه کسب‌و‌کار و به‌ویژه صنعت هوانوردی، مدیریت و عضویت در هیات‌مدیره بسیاری از شرکت‌های مطرح منطقه را در کارنامه خود دارد؛ از جمله مدیرعاملی چند هواپیمایی مثل سعودی‌گلف و گلف‌ایر بحرین. او که اهل اردن و حالا مدیرعامل هواپیمایی پادشاهی اردن است، اخیرا در گفت‌‌وگویی با روزنامه نشنال‌نیوز توضیح داده که شش ماه درگیری‌‌های خاورمیانه ضربه بزرگی به شرکت او و اقتصاد کل منطقه وارد کرده است. با پیوستن عربستان به صنعت توریسم جهانی و گسترش روابط سیاسی این کشور، صنعت گردشگری در خاورمیانه در سال‌های اخیر سیری تکاملی را طی کرده است. «خالد ابراهیم»، از بنیان‌گذاران آژانس «میدل ایست» ضمن ابراز امیدواری از کاهش تنش‌‌ها می‌‌گوید این منطقه پتانسیل آن را دارد که به اروپای جدید تبدیل شود.
  • ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در ایران اکسپو

    حجت عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه کشور اعلام کرد که برای ایران اکسپو ۲۰۲۴ حدود ۲۰۰ بسته‌ سرمایه‌گذاری، برای پیشنهاد به سرمایه‌گذاران خارجی در حال آماده‌‌سازی است؛‌‌ کارشناسی اولیه این طرح‌‌ها انجام شده و مجوز کار آنها به صورت بی‌‌نام در سایت بارگزاری شده است.
  • زیر پوست جامعه رمزارزی

    با رشد بازار رمزارزها، کسب‌وکارهای زیادی پیرامون این بازار شکل گرفتند که شاید مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آنها در ایران، صرافی‌ها باشند. با این ‌حال، با وجود رشد و سودآوری این حوزه، همچنان رشد آن در کشور با مشکلات متعددی، ازجمله کمبود نیروی انسانی و نبود دسترسی آزاد به بازار و مشکلات قانون‌گذاران همراه است. در همین زمینه، «دنیای‌اقتصاد» مصاحبه‌ای با رضا مسعودی‌فر، مدیرعامل صرافی تترلند، انجام داده است که در‌ادامه آن را می‌خوانید.
  • ویکند ۲روزه در بخش‌خصوصی؟

    دنیای اقتصاد: ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به بررسی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در این کمیسیون، از تشکیل جلسه‌ای با اتاق بازرگانی برای بررسی نظر آنها درخصوص تعطیلات دو روزه خبر داد. به گفته او، احتمالا هفته آینده این لایحه در مجلس به تصویب برسد.
  • بازگشت به جنگ در سایه

    دنیای‌اقتصاد: پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله تنبیهی ۱۴آوریل ایران ابهامات زیادی را در رابطه با آینده تنش بین تهران و تل‌آویو ایجاد کرده است. نیویورک‌تایمز در مطلبی نوشت که واشنگتن به دنبال آن است تا اسرائیل را از پاسخی که منجر به جنگ گسترده شود، بازدارد. برخی مقامات اسرائیل می‌گویند چندین گزینه از دیپلماسی گرفته تا حمله قریب‌الوقوع در حال بررسی است. اما همچنین این امکان وجود دارد که اسرائیل و ایران به سادگی به هنجارهای تثبیت‌شده جنگ در سایه خود بازگردند.
  • پایان کار طولانی‌ترین بررسی در مجلس

    دنياي اقتصاد: بررسی لایحه تجارت روز گذشته در مجلس پایان یافت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه تجارت آن را تصویب کردند. لایحه‌ای که طولانی‌ترین زمان بررسی را در ادوار مختلف مجلس به خود اختصاص داده بود.
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹

    روزنامه همشهری دیروز کاریکاتوری از نتانیاهو منتشر کرد و برایش تیتر زد: «دست بسته»؛ روزنامه فرهیختگان اما عکس نخست‌وزیر اسرائیل را منتشر کرد و آورد: «بزنی از اینها می‌خوری!» اشاره این روزنامه به موشک‌ها و پهپادهایی است که اگر ایران از آنها استفاده کند، اسرائیل نابود می‌شود. روزنامه هم‌میهن هم از «دیپلماسی مهار نتانیاهو» نوشت. روزنامه اعتماد عکس یک خود را اما به زمین‌های خشک پای کوه دماوند اختصاص داد و شرحی از تبعات بی‌توجهی به محیط‌زیست داد. روزنامه کیهان نیز در ستون گفت‌وشنودش نوشت: «گفت: کابینه جنگ رژیم صهیونیستی بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران چند جلسه اضطراری و پیاپی تشکیل داده است تا به ارزیابی این حمله بزرگ بپردازد! گفتم: ولی برخی از رسانه‌های صهیونیستی فاش کرده‌اند که بیشترین وقت این جلسات صرف اعتراض شدید به نتانیاهو شده.»
  • پیروزی دیپلماتیک ناپایدار برای بایدن

    دنیای اقتصاد: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ظاهرا موفق شد ائتلافی را برای دفاع از اسرائیل در برابر حملات تلافی‌جویانه ایران تشکیل دهد، اما چرخه تلافی می‌تواند ادامه یابد و تلاش‌های کاخ سفید را برای جلوگیری از درگیری پایدار به چالش بکشد.
  • خروج از برجام اشتباه بزرگ بود

    دنیای‌اقتصاد: ایالات متحده، اروپا، روسیه و چین در سال ۲۰۱۵ روی توافقی برای محدود کردن برنامه هسته‌‌ای ایران با یکدیگر همکاری کردند؛ اما از هم گسیختگی این چیدمان و افزایش تنش‌‌های ابرقدرت‌‌ها، این لحظه را به یک لحظه خطرناک تبدیل کرده است. دیوید‌‌‌ای ‌‌سنگر در مطلبی برای نیویورک‌تایمز نوشت، زمانی که ایران در سال ۲۰۱۵ با توافقی موافقت کرد که بر اساس آن باید ۹۷‌درصد اورانیومی را که می‌توانست برای ساخت بمب‌‌های هسته‌‌ای استفاده کند، واگذار می‌‌کرد، روسیه و چین در کنار آمریکا و اروپا برای اجرای این پیمان همکاری کردند.
  • ماموریت صدراعظم در چین

    دنیای اقتصاد: اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در سفر این هفته به چین، تلاش کرد تا تعادل ظریفی را برقرار کند و روابط تجاری با بزرگ‌ترین شریک تجاری کشورش را ارتقا دهد و در عین حال از افزایش صادرات این کشور به اروپا و حمایت پکن از مسکو انتقاد کرد. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، همچنین انتظار می‌رفت که وی با ن لی‌کیانگ، نخست‌وزیر چین دیدار کند؛ زیرا روابط دو کشور به‌دلیل جنگ روسیه در اوکراین و رقابت چین با ایالات متحده، مهم‌ترین متحد آلمان تیره شده است.
  • صراف لبنانی را چه‌کسی کشت؟

    دنیای‌اقتصاد: خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داد یک صراف لبنانی که به‌دلیل نقش واسطه مالی بین حماس و ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بود، در ویلایی در خارج از بیروت به ضرب گلوله کشته شد. «یوان وارد» در گزارش ۱۶آوریل در نیویورک‌تایمز نوشت، بسام مولوی، وزیر کشور لبنان روز یکشنبه در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی لبنانی گفت که یافته‌های اولیه حاکی از آن است که قتل هفته گذشته «توسط سرویس‌های اطلاعاتی» انجام شده است. مولوی در پاسخ به این پرسش که آیا معتقد است موساد پشت آن بوده است یا خیر، پاسخ داد: بله. دفتر نخست‌وزیر اسرائیل پیامی مبنی بر اظهارنظر در این‌باره نداده است.
  • هرج و مرج در سراسر آمریکا

    دنیای‌اقتصاد: معترضان طرفدار فلسطین صبح دوشنبه (۲۸ فروردین ماه) موجب بند آوردن راه‌ها و ایجاد ترافیک در شهرهای سراسر آمریکا شدند. به نظر می‌رسد این اقدام بخشی از تلاش جهانی برای تحت تاثیر قرار دادن اقتصاد آمریکا و رهبران جهان برای ایجاد آتش‌بس در نوار غزه باشد. «کولبی ادموندز» در گزارش ۱۵آوریل در نیویورک‌تایمز نوشت، در کالیفرنیا، معترضان خود را به بشکه‌ها زنجیر کردند و مسیرهای I-۸۸۰ در اوکلند را مسدود کردند؛ درحالی‌که گروه دیگری از تظاهرات‌کنندگان با حمل بنرها ترافیک حومه جنوب را مختل کردند.
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    کتاب «قطر: رویکردهای یک قدرت عاریه‌ای» به قلم دیانا گالیوا، محقق کالج سنت آنتونی، دانشگاه آکسفورد، در سال۲۰۲۲ به نگارش درآمده و از سوی انتشارات راتلج منتشر شده است. این کتاب پارامترهای رشد سیاسی قطر را با بسط یک نظریه‌ جایگزین قدرت؛ یعنی قدرت «عاریه‌ای» توضیح می‌دهد. نویسنده نشان می‌دهد که چگونه ظهور قطر به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای را می‌توان صرفا با ظرفیت آن به‌عنوان یک کشور «عاریه‌ای»غنی از گاز توضیح داد. با استفاده از قطر به‌عنوان یک مطالعه‌ موردی تجربی از نظریه «قدرت عاریه‌ای»، خوانندگان بینشی درباره تعامل قطر با بازیگران غیردولتی (اسلام سیاسی، قبایل، رسانه‌ها، ورزش و دیگران) برای حفظ قدرتش به‌دست می‌آورند که به قطر اجازه می‌دهند نفوذ کاملا تثبیت‌شده بازیگران غیردولتی را به‌دلیل ماهیت فراملی‌شان «به عاریت بگیرد». مورد قطر نشان‌دهنده توانایی یک دولت برای ایجاد رابطه‌ «حامی – پیرو» با بازیگران غیردولتی، غلبه بر محدودیت‌های تعیین‌شده بر اساس اندازه یا قدرت نظامی برای به‌دست آوردن نفوذ بین‌المللی است. این کتاب به‌صورت پاورقی در روزهای زوج در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» منتشر می‌شود.
  • کمای سیاستی بازار مسکن

    دنیای اقتصاد -گروه مسکن و شهری: سرمایه‌گذاران ساختمانی، بیش‌از هر زمان دیگر، نسبت به آینده بازار ساخت، نگاه رکودی دارند. رصد ۵۴ماه فعالیت شرکت‌های ساختمانی از دوربین «شامخ» نشان می‌دهد، عدد شاخص «انتظارات سازنده‌ها» در اسفند سال گذشته، در فاز «نااطمینانی» رکورد زد. بررسی «دنیای‌اقتصاد» مشخص می‌کند، اگرچه از پاییز ۹۸ به بعد مطابق شاخص «شامخ کل» -با میانگین ماهانه ۴۹.۲- ساختمان‌سازی همواره در رکود بوده اما هم‌اکنون، سه عامل از جمله «ناامیدی به اتخاذ سیاست درست در بخش مسکن» و «تورم ارزی ساخت»، بازار را به کما برده است.
  • اجاره‏‏‌بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟

    دنیای‌اقتصاد-گروه مسکن و شهری: صبح روز گذشته احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست با خبرنگاران، سراغ بازار مسکن رفت و در واکنش به «اوضاع اجاره‌‌‌نشین‌‌‌ها در کشور» گفت: دولت‌‌‌های دهه ۹۰ در بازار مسکن غایب بودند و نقش تنظیم‌‌‌گری نداشتند، اما دولت سیزدهم این رویکرد را تغییر داد و سیاست‌‌‌ تنظیم اجاره‌‌‌بها را تصویب کرد.
  • قیمت پیشنهادی آپارتمان در منطقه ۵ تهران

    دنیای‌اقتصاد: متقاضیان خرید آپارتمان در منطقه ۵ تهران این روزها باید به‌طور متوسط، حداقل بودجه کل حدود ۵ میلیارد تومانی در اختیار داشته باشند. بر اساس تحقیقات میدانی انجام شده از بازار معاملات مسکن منطقه ۵ شهر تهران که پرتقاضاترین وپرمعامله‌‌ترین منطقه بازار مسکن پایتخت محسوب می‌شود یک متقاضی خرید مسکن در این منطقه برای خرید یک واحد معمولی، میانسال و با امکانات متعارف دست‌‌کم نیاز به تامین بودجه ۱۰۰میلیون تومانی به ازای هر مترمربع (به طور متوسط) دارد. بنابراین حداقل بهای خرید یک واحد مسکونی ۵۰ مترمربعی در این منطقه به طور متوسط به ۵ میلیارد تومان می‌‌رسد.
  • تضعیف تولید با سیاست‌‌‌های انقباضی بانک‌مرکزی

    دنیای‌اقتصاد: اعضای کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق ایران با انتقاد از سیاست‌‌‌های انقباضی بانک‌مرکزی، خواستار اتخاذ تدابیری شدند که بدون ایجاد نقدینگی جدید در سطح جامعه، تسهیلات لازم را در اختیار تولید قرار دهد.
  • یکی از موانع توسعه فناوری، چالش تامین برق موردنیاز است

    دنیای‌اقتصاد: علی‌‌‌اصغر انصاری، معاون برنامه‌‌‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، در نشست کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران به برنامه‌‌‌های این معاونت برای تحقق شعار سال و اهداف تعیین‌شده در برنامه هفتم پرداخت و گفت: غیر از منطقه ویژه اقتصادی پیام، این وزارتخانه راه‌‌‌اندازی مناطق ویژه اقتصادی دیگری در اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز را در دست انجام دارد.
  • بخش خصوصی منشأ خیر است

    وحید یعقوبی / معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران
    بخش خصوصی با ورود به حوزه‌های مختلف اقتصاد، موجب تحقق توسعه پایدار می‌شود؛ اتفاقی که در نهایت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.
  • آخرین وضعیت واردات لوازم خانگی

    دنیای‌اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره سرنوشت واردات لوازم‌خانگی در سال‌جاری گفت: کشور در حوزه لوازم‌خانگی خودکفاست و مشکل اصلی نبود بازار است. در مورد واردات هم اگر قانون، واردات کالایی را ممنوع کرده باشد، طبق همان عمل خواهیم کرد.
  • تعرفه خرید برق از نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس به ۹۰۸تومان افزایش یافت

    دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل توانیر گفت: براساس مصوبه نرخ خرید برق در سال ۱۴۰۳ قیمت خرید برق از نیروگاه‌‌‌های کوچک‌مقیاس متصل به شبکه در ساعات اوج مصرف به ٩٠٨تومان به ازای هر کیلووات ساعت افزایش یافت.
  • وزن یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

    دنیای اقتصاد: رئیس سازمان برنامه‌وبودجه روز گذشته در نشست خبری مشترک خود با سخنگوی اقتصادی دولت، از پیش‌بینی ۷۵۰هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی و غیرنقدی در قالب هدفمندسازی یارانه‌ها، برای سال ۱۴۰۳ خبر داد. این مقدار حدود ۲۶درصد از منابع بودجه عمومی سال ۱۴۰۳ را تشکیل می‌دهد. نکته مهم دیگر این است که این منابع در حالی در نظر گرفته شده است که به گفته یک نهاد پژوهشی، منابع هدفمندی حدود ۲۳۰هزار میلیارد تومان، معادل ۳۰درصد، کسری دارد.
  • اخطار تجار به پنج‌شنبه تعطیل

    شنبه یا پنج‌شنبه؟ تصمیم نمایندگان مجلس در صحن علنی در هفته‌های آتی مشخص خواهد کرد که دومین روز تعطیل ایرانی‏‏‏‌ها چه روزی خواهد بود؛ تصمیمی که اکنون در کمیسیون اجتماعی مجلس نهایی شده‌است و این روز به‌رغم مخالفت‌های بسیار، به‌ویژه از سوی اصحاب تولید و تجارت، پنج‌شنبه است. امکان تغییر این تصمیم در صحن علنی به‌طور مستقیم وجود ندارد و نهایتا می‌شود جهت بررسی دوباره به کمیسیون مربوطه ارجاع شود.
  • امکان بخشودگی جرایم مالیاتی با تکمیل اظهارنامه برآوردی

    ایسنا: رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور طی بخشنامه‌ای اعلام کرد: چنانچه مؤدیان مالیاتی اظهارنامه پیش‌فرض (برآوردی) مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال ۱۴۰۲ را تا دوازدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری اصلاح و تکمیل کنند از بخشودگی ۱۰۰درصدی جرایم مالیات بر ارزش افزوده برخوردار می‌شوند.
  • اعلام دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه مشاغل صنوف

    سازمان تامین‌اجتماعی: سازمان تامین‌اجتماعی فهرست و دستمزد فعالیت‌های مشمول دستمزد مقطوع صنوف برای سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد. دستمزد مقطوع که تنها در مورد برخی از مشاغل صنفی موضوعیت دارد، دستمزدی است که کارفرما ملزم به رعایت آن در زمینه محاسبه و پرداخت حق بیمه کارگران است و مجاز به پرداخت حق بیمه بر مبنای دستمزدی کمتر از دستمزد مقطوع اعلام‌شده برای هر سال نیست. دستمزد مقطوع تعیین‌شده از طرف سازمان تامین‌اجتماعی، به استناد مفاد ماده ۳۵ قانون تامین‌اجتماعی و منطبق بر ضوابط قانونی از جمله تصویب‌نامه شورای‌عالی کار درخصوص تغییر حداقل دستمزد روزانه و سایر سطوح دستمزدی و حداقل مزایای پرداختی به کارگران مشمول قانون کار، هر سال تعیین می‌شود و کارفرمایان مکلفند بر مبنای دستمزد تعیین‌شده برای هر رشته شغلی، نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان کارگاه اقدام کنند.
  • از دست‌رفتن بازارهای صادراتی به دلیل آموزش نامناسب

    دنیای‌اقتصاد: عضو شورای‌ملی زعفران ایران گفت: بازارهای صادراتی که سال‌ها پیش با زحمت آماده کرده‌بودیم را به دلیل عدم‌مدیریت در تولید، برداشت و صادرات دو دستی تقدیم افغانستان و برخی کشورهای دیگر کردیم.
  • فاصله‌گیری دلار از بازه هیجان

    دنیای اقتصاد: روند نرخ شاخص‌های ارزی در بازار روز گذشته نیز کاهشی بود. به‌نظر می‌رسد هیجانات بازار ارز در حال فروکش کردن است. مقامات رسمی از تداوم ثبات در بازار سخن به میان آورده و کفه بازار نیز به نفع فروشندگان است. این در حالی است که برخی از فعالان معتقدند با انتشار نخستین اخبار منفی شرایط بازار مجددا هیجانی خواهد شد.
  • بانک‌ها در تله آفساید

    دنیای اقتصاد: از مدت‌ها قبل بحث واگذاری دو باشگاه پرطرفدار پایتخت به صندوق‌های بازنشستگی کلید خورده بود که در نهایت متوقف شد. به این ترتیب در گام بعدی قرعه به نام بانک‌های غیردولتی افتاد و در روزهای پایانی سال۱۴۰۲، وزیر ورزش از صدور مجوز واگذاری سرخابی‌ها به بانک‌ها خبر داد. پس از حدود یک‌ماه از انتشار این خبر، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به این واگذاری واکنش نشان داد و اعلام کرد این واگذاری ناقض مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال۱۳۹۴ است و از سوی دیگر کاملا برخلاف منویات مقام معظم رهبری به شمار می‌رود. گذشته از این مشکلات حقوقی، این واگذاری نمایان‌گر نگاه قلک‌گونه به بانک‌ها از سوی مسوولان کشور است و در عمل، نه به نفع بانک عمل می‌کند و نه فایده‌ای برای باشگاه‌ها دارد. در شرایط فعلی این بانک‌ها به دارایی‌های نقدپذیر و باکیفیت در ترازنامه خود احتیاج دارند و از سوی دیگر، بیم آن می‌رود به واسطه عدم تجربه در امر باشگاه‌داری، این پروژه به شکست بینجامد.
  • خروج فلز زرد از محدوده امن؟

    دنیای اقتصاد: با کاهش تنش‌های ژئوپلیتیک طی روز‌های اخیر، فلز زرد که به عنوان پناه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در بحران‌های مالی شناخته می‌شود، شیب نزولی به خود گرفت و با افت ۰.۵ واحد درصدی با قیمت ۲۳۷۴ دلار در ساعت ۱۶ و۳۰ دقیقه به وقت تهران در حال معامله بود. در این میان رفتار سینوسی رمزارز برتر کریپتو در روز‌های اخیر نیز بررسی شد.
  • نرخ بیکاری انگلیس در قله ۶ ماهه

    فارس: اقتصاد ضعیف انگلیس باعث شده نرخ بیکاری به بیشترین میزان ۶ ماه گذشته و سرعت بیکار شدن شهروندان این کشور به بیشترین میزان از دوران کرونا برسد. بیزینس‌تایمز اعلام کرد که تعداد مشاغل انگلیس کاهش یافته و وضعیت بیکاری در این کشور به بیشترین میزان در ۶ ما گذشته رسیده و آمارها از اقتصاد ضعیف این کشور حکایت دارد.
  • حراج شمش طلا پس از ۱۱ سال تعلیق در ویتنام

    ایسنا: روزنامه بانک دولتی ویتنام گزارش داد که این بانک حراج شمش طلا را پس از ۱۱سال تعلیق، در بحبوحه تلاش برای افزایش عرضه این فلز گران‌بها به بازار، از سر خواهد گرفت.
  • کسری بودجه ترکیه ۲‌برابر شد

    ایسنا: ترکیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، کسری بودجه ۱۶.۶ میلیارد دلاری ثبت کرد. ارقام رسمی نشان داد که تراز بودجه ترکیه در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۵۱۳.۵میلیارد لیر (۱۶.۶ میلیارد دلار) کسری داشته که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دو برابر شده است.
  • چرا سکه در مرکز مبادله به‌نرخ حاشیه بازار حراج می‌شود؟

    تسنیم: عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی درباره اینکه «چرا سکه در مرکز مبادله به‌نرخ حاشیه بازار حراج می‌شود؟» گفت: اگر بانک مرکزی سکه را با نرخ ارز مرکز مبادله می‌فروخت، اختلاف نرخ با بازار عامل تحریک تقاضای سفته‌بازی و توزیع ناعادلانه ثروت می‌شد. مهدی هادیان، عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: در هفته‌های اخیر این ابهام مطرح شده است؛ «چرا در تامین ارز، روش فروش سکه در مرکز مبادله مبنای عمل قرار نمی‌گیرد؟» به این معنی که ارز تامین کالاهای وارداتی کشور با نرخ بازار آزاد تامین شود، بعضا نیز می‌گویند؛ «چرا در حراج سکه، نرخ‌ دلار مرکز مبادله یعنی نرخ رسمی ارز مبنای قیمت‌گذاری قرار نمی‌گیرد؟» هادیان اضافه کرد: در پاسخ باید گفت که تقاضای اسکناس ارز و شمش طلا و سکه برای معاملات روزمره و نیازهای مصرفی یا تجاری نیست، بلکه برای تقاضای سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری و به‌عنوان وسیله ذخیره ارزش است.
  • نرخ بهره اروپا به زودی کاهش می‌یابد

    دنیای اقتصاد: کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در سخنرانی روز سه‌شنبه درخصوص ادامه سیاست‌های پولی اروپا تاکید کرد: « بانک مرکزی در مسیر کاهش نرخ بهره در کوتاه‌مدت مشروط به هرگونه شوک بزرگ، باقی می‌ماند. بدون ایجاد شوک اضافی، زمان تعدیل سیاست پولی محدودکننده در یک دوره کوتاه معقول فرا رسیده است. بانک مرکزی اروپا روز پنج‌شنبه نرخ بهره را برای پنجمین جلسه متوالی در بالاترین سطح ثابت نگه داشت؛ اما نشان داد که کاهش تورم به این معنی است که به زودی سیاست‌های پولی جدید آغاز خواهد شد.»
  • تخصیص ۷۲۱۸ قطعه سکه در دهمین حراج مرکز مبادله ایران

    مرکز مبادله ایران: دهمین حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران با تخصیص ۴۶۷۵ربع سکه، ۱۰۱۶نیم سکه و ۱۵۲۷تمام سکه به پایان رسید. به گزارش مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ایران، دهمین حراج سکه طلا در روز دوشنبه ۲۷فروردین‌ماه۱۴۰۳ برگزار شد و از مجموع ۱۳هزار و ۳۰۲قطعه ربع سکه ثبت سفارش‌شده توسط ۴۵۹۹ شرکت‌کننده، ۴۶۷۵ قطعه با میانگین قیمت ۱۴میلیون و ۱۱۶هزار تومان به متقاضیان تخصیص داده شد. همچنین، از مجموع ۵۳۱۶ قطعه نیم‌سکه ثبت سفارش‌شده از سوی ۲۲۰۰شرکت‌کننده، ۱۰۱۶ قطعه با میانگین قیمت ۲۳میلیون و ۶۴۴هزار تومان تخصیص داده شد.
  • چشم‌انداز رشد اقتصادی و تورم

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: صندوق بین‌المللی پول آخرین پیش‌بینی از اقتصاد ایران را به‌روز کرد. بر اساس آمارها، رشد اقتصادی ایران در سال جاری به ۳.۳درصد خواهد رسید. همچنین پیش‌بینی شده است که نرخ تورم در سال جاری به رقم ۳۷.۵درصد برسد. نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ بدون تغییر ۳.۲درصد خواهد ماند.
  • رشد فراتر از انتظار اقتصاد چین

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: تازه‌ترین آمارها حاکی از آن است که رشد اقتصادی چین در سه‌ماه اول سال جاری فراتر از انتظار تحلیلگران بوده است. این امر به مقامات پکن که مدت‌هاست با تبعات ناشی از ضعف بازار مسکن و همچنین معضل بدهی‌های فزاینده دولت‌های محلی دست و پنجه نرم می‌کنند، اجازه می‌دهد تا نفس راحتی بکشند.البته براساس گزارش خبرگزاری رویترز، برخی از داده‌های دیگر که همزمان با آمار رشد تولید ناخالص داخلی چین منتشر شدند، از جمله نرخ سرمایه‌گذاری در بخش املاک و حجم تولید صنعتی، حاکی از ضعف تقاضای داخلی هستند و این شرایط می‌تواند شتاب رشد اقتصادی را تحت تاثیر منفی قرار دهد.
  • صعود تورم عربستان

    ایسنا: تورم سالانه عربستان سعودی در ماه مارس ۲۰۲۴ به ۱.۶ درصد رسید. شاخص قیمت مصرف‌‌‌کننده (CPI) عربستان سعودی در ماه مارس ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل ۱.۶درصد افزایش یافت. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره کل آمار (GAS)، افزایش قیمت مصرف‌‌‌کننده ناشی از افزایش ۸.۸ درصدی سالانه قیمت مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌‌‌ها، همراه با افزایش ۰.۹ درصدی قیمت‌‌‌های مواد غذایی و آشامیدنی بوده است. با این حال، قیمت‌‌‌های حمل‌‌‌ونقل ۱.۸ درصد به صورت سالانه کاهش یافت و کالاها و خدمات شخصی با ۱.۱ درصد کاهش سالانه مواجه شدند. اجاره مسکن ۱۰.۵درصد در سال گذشته افزایش یافت که عمدتا به دلیل افزایش ۹.۷درصدی اجاره‌بهاست و به‌‌‌طور قابل توجهی بر نرخ تورم سالانه تاثیر می‌‌‌گذارد. قیمت مواد غذایی و آشامیدنی ۰.۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که منجر به افزایش ۶.۸ درصدی قیمت سبزیجات شد.
  • چرا از تورم متنـفریم؟

    امیررضا انگجی *
    در تعریف اقتصادی تورم پدیده‌ای پولی است؛ اما همین پدیده پولی بر بندبند جزئیات حیات ما تاثیر می‌گذارد. کینز معتقد بود با ادامه روند تورم، دولت‌ها می‌توانند بخش مهمی از ثروت شهروندان خود را مخفیانه و بدون مشاهده مصادره کنند. او اعتقاد داشت که تورم هم به امنیت و هم به اعتماد مردم به سیستم اقتصادی صدمه می‌زند. تورم نه تنها بر حیات اقتصادی امروز ما تاثیرگذار است، بلکه طیفی از مطالعات آثار جبران‌ناپذیر بین‌نسلی و ماندگار تورم را به اثبات رسانده‌اند.
  • ترس بازار از افزایش دامنه ‌نوسان؟

    دنیای اقتصاد -علی عبدالمحمدی: روند کج‌دار و مریز در بورس تهران همچنان ادامه‌دار است و در روز گذشته، مجددا نماگرهای سهامی در مسیر نزولی قرار گرفتند. در روزی که گذشت، شاخص‌کل بورس تهران افت ۰.۲۳‌درصدی را تجربه کرد و در سطح ۲‌میلیون و ۲۰۱‌هزار واحد به‌کار خود خاتمه داد. شاخص هموزن نیز در جریان دادوستدهای روز سه‏‏‏‏‏‌شنبه، ۰.۳۹‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار، افت ۰.۴۳‌درصدی را تجربه کرد. بازار در واپسین دقایق معاملات با موجی از تقاضا همراه شد و قیمت‌های آخرین معامله صندوق‌های اهرمی از قیمت پایانی فراتر رفت.
  • تامین مالی تولید از مسیر بورس

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: روز گذشته نخستین نشست مشترک خبری سخنگوی اقتصادی دولت با رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد. در این نشست سخنگوی اقتصادی دولت بر لزوم توجه به بازار سرمایه به عنوان محلی برای تامین نقدینگی موردنیاز بنگاه‌های تولیدی تاکید کرد. خاندوزی در ادامه نشست، اقدامات دولت پیرامون بازار سرمایه در سال گذشته را قابل توجه ارزیابی کرد و نسبت به تاکید مقام معظم رهبری بر مشارکت مردمی در اقتصاد، از سال گذشته به عنوان سال فعال‌سازی ابزارهای بازار سرمایه در تامین مالی تولید یاد کرد.
  • عملکرد ضعیف بورس‌های نوظهور

    محدثه علیزاده: شاخص بازارهای سهام نوظهور (MSCI Emerging Markets) تمام صعود خود از ابتدای ۲۰۲۴ را پس‌گرفت، همچنین شاخص ارزهای این کشورها (MSCI gauge of currencies) به پایین‌ترین سطح خود در سال ‌رسید. به گفته تحلیلگران بلومبرگ، سیگنال‌های بانک‌های جهانی درخصوص تعویق کاهش نرخ بهره و بهبود ضعیف اقتصاد چین دو علت عمده این نزول بوده‌اند. شاخص بازارهای نوظهور MSCI با نزول ۱.۷‌درصدی مواجه شد که بزرگ‌ترین افت این شاخص از ۱۷ژانویه بوده‌است.
  • بورس در پی جبران سریع

    دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان: بازار سهام سومین روز با دامنه‌نوسان محدود را در حالی پشت‌سر گذاشت که بیش از ۸۰‌درصد نمادهای تابلوی معاملاتی در محدوده منفی خرید و فروش شدند. یکشنبه و در راستای تنش‌های موجود و شدت‌گرفتن ریسک‌های سیستماتیک سازمان بورس تغییرات دامنه‌نوسان را برای سه روز به مثبت و منفی یک محدود ساخت که این تصمیم در روزهای ابتدایی منجر به جبران ریزش‌های صورت‌گرفته، شد اما در روز اخیر و با احتمال باز‌شدن مجدد دامنه‌نوسان شاهد قوت‌گرفتن صف‌های فروش بودیم.
  • بورس بر مدار سردرگمی

    دنیای اقتصاد: در حالی شاهد رفتار بی‌ثبات شاخص کل بورس در دو هفته اخیر بودیم که روز گذشته با چرخش نسبی در روند معاملات و ایجاد شرایط متزلزل‌تر، کاهش همه نماگرهای بازار به ثبت رسید و شاخص کل بورس در سطح ۲میلیون و ۲۰۱ هزار واحدی متوقف شد. در بازار دیروز مهم‌ترین‌ نکته افزایش مجدد نرخ دلار بود. با نزدیک شدن دلار به سطوح بالاتر، مجددا نگاه‌ها به بازارهای رقیب بورس جلب شد، بازارهایی که ناشی از شرایط سیاسی جدید، وضعیت مهمی را تجربه می‌کنند و در کانون توجه معامله‌گران قرار گرفته‌اند. در این شرایط دیروز بازار سهام عقبگرد کرد و نتوانست قدرتمند ظاهر شود.
  • افزایش وابستگی قاره‌سبز به واردات نفت

    دنیای اقتصاد-حمید ملازاده: وابستگی اتحادیه اروپا به واردات نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی در سال‌۲۰۲۲ به بالاترین حد خود یعنی ۹۷.۷‌درصد رسید‌که نشان‌دهنده افزایش قابل توجهی نسبت به سال‌قبل بود. واردات ثبت‌شده در سال‌۲۰۲۱ به رکورد۹۱.۶‌درصد رسیده بود. این افزایش وابستگی تحت‌تاثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات در روند واردات، افزایش انرژی ناخالص موجود و پر‌شدن ذخایر بوده‌است. انباشت ۸.۳‌میلیون‌تن نفت نقش مهمی در پر‌کردن ذخایر نفت‌خام و کاهش قیمت در سال‌۲۰۲۱ ایفا کرد، سالی که سطوح مصرف به میزان بی‌سابقه‌ای رسید.
  • آژیر دلاری خودروسازان

    دنیای اقتصاد -عباس بیات: بررسی مقادیر تولید و فروش خودروسازان نشان می‌دهد که در بازه سالانه طی ۱۳سال گذشته همواره تناژ مقدار تولید و فروش در محدوده یک‌میلیون و ۵۰هزار دستگاه بوده است. طی سال ۱۴۰۲ مجموع تولید و فروش خودروسازان به‌‌‌ترتیب با افت ۱۰درصدی و ۱۲درصدی همراه بوده است.
  • پروژه بنزین‌‌‌‌‌سازی پالایشگاه تهران

    رئیس هیات‌مدیره پالایشگاه تهران از سرمایه‌گذاری حدود ۳۰۰‌میلیون دلاری پالایشگاه تهران برای احداث نیروگاه خورشیدی ۵۰۰مگاواتی و پیشرفت خیره‌‌‌‌‌کننده طرح بنزین‌‌‌‌‌سازی این پالایشگاه در ماه‌های اخیر خبر داد. به گزارش «شانا»، وحید عبیری گفت: نیروگاه اتمی بوشهر نیز یک‌هزار مگاوات ظرفیت دارد، اما نیروگاه خورشیدی پالایشگاه نفت تهران ۵۰۰ مگاوات ظرفیت دارد که نشان‌دهنده عظمت این نیروگاه است.
  • افزایش تولید نفت ایران

    «ایرنا» به نقل از اداره اطلاعات انرژی آمریکا از افزایش ۶۳۰‌هزار بشکه‌‌‌‌ای تولید روزانه نفت ایران طی یک سال‌گذشته خبر داد و اعلام کرد که تولید نفت ایران به ۳‌میلیون و ۲۵۰‌هزار بشکه نفت در سومین ماه ۲۰۲۴ رسیده‌است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود از تولید روزانه ۳‌میلیون و ۲۵۰‌هزار بشکه نفت‌خام ایران در سومین ماه سال‌جاری میلادی خبر داده‌است. تولید نفت ایران در این ماه نسبت به ماه قبل ۲۰‌هزار بشکه در روز افزایش داشته‌است. ایران در ماه فوریه ۳‌میلیون و ۲۳۰‌هزار بشکه در روز نفت تولید کرده‌بود.
  • واردات نامرئی خودرو

    دنیای اقتصاد: در شرایطی‌که وزیر صمت از وجود ۵۰هزار خودرو در گمرکات کشور خبر می‌دهد، ورود قطره‌چکانی خودروهای خارجی به کشور، جز التهاب بازار نتیجه دیگری نداشته است. با این حال به نظر می‌رسد با وجود چشم‌انتظاری ثبت‌نام کنندگان، اراده محکمی برای ترخیص این خودروها وجود ندارد.
  • درآمد دولت از خودرو چقدر بود؟

    دنیای اقتصاد: آمار و ارقام اعلام‌شده در رسانه‌ها حاکی از آن است که دولت در سال گذشته مجموعا ۳۰هزار میلیارد تومان از مالیات مرتبط با خودرو از محل نقل‌و‌انتقال، شماره‌گذاری خودرو و خودروهای لوکس درآمد داشته است. این در شرایطی است که پیش‌بینی‌ها از جمع این سه مورد در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کمتر از این میزان بوده و به ۲۶هزار و ۹۲۳میلیارد تومان می‌رسید. در واقع مالیات وصول‌شده از محل نقل‌و‌انتقال خودرو و شماره‌گذاری، بیشتر از مقدار پیش‌بینی‌شده بوده که باعث شده مالیات دریافت‌شده بیشتر از ارقام ثبت‌شده در لایحه بودجه سال گذشته باشد. با این وجود تنها لوکس‌سواران بوده‌اند که کمتر از مقدار تعیین‌شده مالیات پرداخت کرده‌اند.
  • بازبینی آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها

    مهر: عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، در حاشیه جلسه پاسخگویی به نظرات و مشکلات شهروندان در مرکز ارتباط مردمی ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اولین تلاش ما در حوزه خودرو تولید کمی است و امسال رشد تولید بهتری خواهم داشت. سال گذشته تولید خودرو هشت‌درصد رشد داشت و امسال برنامه‌ریزی‌شده این رقم به بیش از ۱۵درصد برسد. وی افزود: برنامه وزارت صمت رونق واردات است. تاکنون ۱۳۳هزار خودروی وارداتی ثبت‌سفارش شده که از این تعداد ۵۰هزار خودرو در گمرکات کشور است. البته این روندها تا حدودی کند است، اما به‌زودی این خودروها عرضه خواهد شد.
  • خطر اخراج در کمین کارکنان تسلا

    ایسنا: شرکت خودروسازی تسلا بیش از ۱۰درصد از کارکنان خود در سراسر جهان را به دلیل کاهش فروش اخراج می‌کند. تسلا بیش از ۱۰درصد از نیروی کار خود را اخراج خواهد کرد، زیرا با کاهش فروش و تشدید جنگ قیمت خودروهای الکتریکی مقابله می‌کند. آخرین گزارش سالانه این شرکت نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین خودروساز جهان تا دسامبر ۲۰۲۳ دارای ۱۴۰هزار و ۴۷۳ کارمند در سراسر جهان بوده است. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، اظهار کرد همان‌طور که ما شرکت را برای مرحله بعدی رشد خود آماده می‌کنیم، بسیار مهم است که به تمام موارد شرکت برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری توجه کنیم.
  • نقص خطرناک سایبرتراک

    دنیای اقتصاد: مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث می‌شود دریچه کنترل هوا در حین رانندگی گیر کند. این خریدار سایبرتراک را «یک تله مرگ» توصیف کرده است.
  • هدایت مهارت‏‏‌ها در مسیر اولویت‏‏‌ها

    ایمان حمیدی: هماهنگی و همراستایی میان مهارت‌‌‌های کارکنان و اولویت‌‌‌های کسب و کار، یکی از جوانب حیاتی در مدیریت و توسعه سازمان‌هاست. امروزه، در دنیای پویای تجارت و صنعت و با توجه به تنوع و پیچیدگی فعالیت‌‌‌های کسب و کار، نیاز به توجه به این امر بیش از پیش احساس می‌شود. از این رو، درک صحیح اهمیت هماهنگی بین مهارت‌‌‌های کارکنان و اهداف و نیازهای کسب و کار، اساسی برای بقا و رشد سازمان‌هاست.
  • آینده مهندسی و ارزش‌‌‌آفرینی

    مهدی استادی جعفری / دکترای شهرسازی و کارشناس ارشد برنامه‏‏‌ریزی حمل‏‏‌ونقل و علوم اجتماعی
    با نگاه کلی به تاریخ معاصر کشورها به‌‌‌وضوح این نکته دیده می‌شود که فناوری‌‌‌های جدید هم برای کاهش آلام انسانی و افزایش عدالت اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته و هم برای برپایی جنگ و تحکیم استبداد استفاده شده است. تجارب تلخ قرن بیستم نشان داده که اهداف توسعه در همه جا و برای همگان محقق نشده و ارزش‌‌‌ها و اهداف انسانی به موازات دانش بشری حرکت نکرده است و جهان با تصاویری ناامیدکننده و دلخراش مواجه است.
  • پرداخت ما‏‏‌به‏‏‌التفاوت سود قطعی و علی‏‏‌الحساب بانک سامان

    بانک سامان اعلام کرد که سود ما‏‏‌به‏‏‌التفاوت سپرده‏‏‌گذاران خود را پس از کسر وجوه قانونی پرداخت خواهد کرد. به گزارش سامان رسانه، بانک سامان با انتشار اطلاعیه‏‏‌ای عنوان کرد که چنانچه سود قطعی سال مالی بیش از سود علی‏‏‌الحساب پس از کسر حق‏‏‌الوکاله حاصل شود، مابه‏‏‌التفاوت مبلغ مذکور متناسب با مانده و مدت هریک از سپرده‏‏‌ها، پرداخت خواهد شد.
  • آغاز تولید داروهای خاص در فضا توسط شرکت واردا

    مترجم: کامران اکبری
    در ۱۲ ژوئن ۲۰۲۳ موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌‌‌ایکس، ماهواره W۱ متعلق به شرکت صنایع فضایی واردا (Varda) را در مدار زمین قرار داد. در این ماهواره یک آزمایشگاه اتوماتیک تعبیه شده بود که توانست در مدت هشت ماه حضور در مدار زمین، شکل جدیدی از داروی ضد ویروس ریتوناویر (Ritonavir) را که برای مداوای بیماران مبتلا به ایدز به کار می‌رود بسازد و در ۲۱ فوریه ۲۰۲۴ با موفقیت به زمین بازگردد.
  • زمانی که منشور اخلاقی خط قرمز است

    هر شرکت کوچک و بزرگی، یک منشور اخلاقی برای خود دارد. با این حال، نمی‌توان ادعا کرد که همواره تمام اصول آن رعایت می‌شود؛ به‌‌‌ویژه زمانی که بحث بقا یا غلبه بر بازار مطرح می‌شود. ورد واید تکنولوژی یکی از شرکت‌هایی است که در مورد منشور اخلاقی خود هیچ سازشی نمی‌‌‌کند و آن را یک خط قرمز می‌‌‌داند.شرکت ورد واید تکنولوژی (World Wide Technology) در سال ۱۹۹۰ توسط دیوید استوارد تاسیس شد. مدل کسب و کار شرکت، تامین دستگاه‌‌‌های الکترونیک مانند کامپیوتر، مودم و پرینتر برای مشتریان بزرگ (اغلب دولتی) و ارائه خدمات پشتیبانی متمایز به آنها بوده است. این شرکت با ۲۵۰‌هزار دلار پس‌‌‌انداز شخصی بنیان‌گذارش شروع به فعالیت کرد و سال‌‌‌های نخست به سختی از پس هزینه‌‌‌هایش برمی‌‌‌آمد. اما اکنون درآمدهای سالانه شرکت او به حدود ۳ میلیارد دلار رسیده و ورد واید تکنولوژی را تبدیل به بزرگ‌ترین شرکت آمریکایی کرده که اکثر سهام آن در دست سیاه‌پوستان است.
  • نمایشگاه اکسپو زمینه‏‌ای برای جهش تولید است

    دنیای‌اقتصاد: محمدجواد امانی، رئیس اتاق اهواز معتقد است در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ فرصت‌‌های زیادی برای معرفی ظرفیت‌‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد که بهره‌‌برداری از آنها می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند.
  • نمای صنعت غذا و نوشیدنی

    شرکت مشاوره مدیریت ایلیا، مجموعه گزارش‌‌های جدیدی با عنوان «صنعت‌‌سنج» منتشر می‌کند. اولین سری این گزارش‌‌ها که برای نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ آماده شده است به بررسی هفت صنعت کلیدی ایران می‌‌پردازد و با جمع‌آوری و تحلیل بخش عمده‌‌ای از داده‌‌های رسمی و معتبر این صنایع، در کنار تحلیل بستر کلان اقتصادی به عنوان منبعی برای تصمیم‌گیری آگاهانه کسب و کارها و سرمایه‌گذاران عمل می‌کند.
  • افزایش ۱۲درصدی ترافیک مرسولات پستی در سال ۱۴۰۲

    ایسنا: محمد احمدی، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست گفت: «در ایام پایانی سال که از دهم اسفند شروع می‌شود، هرساله ما با این موضوع مواجهیم و رشد مرسولات در نقاط اصلی تا حدود ۴۰‌درصد و بیشتر هم افزایش پیدا کرد که دلایل متعددی داشته و به رفتار مردم، نیازهای آنها و ارسال مرسولاتشان توسط پست بازمی‌گردد که الزاما متناسب با رویه مرسوم نیست.»
  • سرمایه‌گذاری اپل در ویتنام افزایش می‌‌‌یابد

    ایسنا: تیم کوک در دیدار با نخست‌وزیر ویتنام، اعلام کرد اپل خواهان تقویت سرمایه‌گذاری کیفی و فعالیت‌‌‌های همکاری در این کشور است. ویتنام شاهد افزایش چهار برابری شرکت‌هایی بوده که محصولات اپل را طی یک دهه گذشته، در این کشور مونتاژ کردند.
  • مشخصات کامل پلی‌استیشن ۵ پرو فاش شد

    سیتنا: همزمان با انتشار مشخصات کامل پلی‌استیشن ۵ پرو توسط وب‌سایت ورج، سونی از توسعه‌دهندگان خواسته است که مطمئن شوند بازی‌هایشان با پلی‌استیشن ۵ پرو (PS۵ Pro) سازگاری داشته باشد.
  • وزیر ارتباطات: امسال سال طلایی پروژه فیبر نوری است

    ایسنا: عیسی زارع‌‌‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اولین جلسه بررسی پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌و‌کارها در سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: «برای به سرانجام رساندن و نهایی کردن پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌و‌کارها در سال‌جاری باید با حداکثر سرعت حرکت کرد و امسال سال طلایی برای این پروژه است.» او در ادامه صحبت‌‌‌های خود گفت: «تاکنون برای تحقق اهداف تعیین شده در پروژه فیبر نوری، مسیر پرفراز و نشیبی را پشت سرگذاشته‌‌‌ایم که خوشبختانه با پیگیری و همراهی همه‌جانبه مسائل و مشکلات یکی پس از دیگری حل شده است؛ به طوری که اکنون می‌توانیم بگوییم که این پروژه به نقطه مطلوبی رسیده است.»
  • دستورالعمل عرضه دارو توسط سکوهای اینترنتی صرفا مربوط به حمل دارو است

    ایسنا: رضا باقری‌اصل، معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه تغییر و تحول در اقتصاد دیجیتال همیشه با مقاومت گروه‌‌‌های دارای تعارض منافع و شبکه سنتی مواجه می‌شود، گفت: «این دستورالعمل که به اشتباه موسوم به فروش اینترنتی دارو شده فقط در خصوص حمل و عرضه دارو از داروخانه به کاربر و نه فروش دارو است.»
  • تردز در ترکیه تعطیل می‌شود

    مهر: شرکت متا برای عمل به حکم موقت رگولاتور ترکیه، شبکه اجتماعی «تردز» را در این کشور از ۲۹ آوریل (۱۰ اردیبهشت) تعطیل خواهد کرد. ماه گذشته رگولاتور رقابت ترکیه اقدامی موقت علیه متا وضع کرد تا هنگام تحقیق درباره سوءاستفاده احتمالی شرکت از موقعیت برتر خود در بازار، مانع اشتراک‌گذاری داده‌ها بین اینستاگرام و تردز شود.
  • قربانی جدیـد تغییرات اقلیمی

    تا همین اواخر بسیاری از پژوهش‌ها پیرامون اثرات تغییرات اقلیمی، روی همسویی این پدیده با مهاجرت افراد، نابرابری در جوامع، ناپایداری زمین و آب در اقلیم‌های مختلف، تولید غذا و...نظر داشتند؛ مواردی که همه به نحو مستقیم یا غیرمستقیم روی اقتصاد کشورها و کل اقتصاد جهان اثر داشتند. این رویکرد پژوهشی با وجود مزایایی که داشت انفعال بزرگ کشورهای سراسر جهان در زمینه مبارزه با انتشار آلاینده‌ها را در طول سال‌ها رقم زد. حالا اما موج جدید تحقیقات علمی نشان می‌دهد تغییرات اقلیمی روی بخش عمومی اثر چشمگیری دارد و دولت از گزند این پدیده در امان نیست.
  • خطرات مالی تغییرات اقلیمی

    دکتر کامیار محدث *
    مدل‌های امروزی تخمین می‌زنند که تغییرات اقلیمی می‌تواند به تنهایی تا ۲۲درصد از تولید ناخالص جهان را تا پایان قرن۲۱ از بین ببرد. علاوه بر اثرات تغییرات آب‌وهوایی بر تولید جهان، تغییرات زیست‌محیطی می‌تواند مستقیما بر بنگاه‌ها، سرمایه‌گذاران و قانون‌گذاران اثرات عمیقی بگذارد.
  • آدرس دولت تاب‏‏‌آور

    پرهام پهلوان/دانشجوي کارشناسي ارشد اقتصاد انرژي دانشگاه تهران
    اثرات تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان یک هزینه روزمره است. هزینه‌های ناشی از تغییرات اقلیمی شروع شده و نمی‌توان ادعا کرد که این مشکل آیندگان است. نیمی از جمعیت جهان به‌شدت در برابر تغییرات آب‌‌‌وهوایی آسیپ‌‌‌پذیر هستند که تهدیدی خیلی جدی برای توسعه و رونق اقتصادی است. مطابق گزارش IPCC ۲۰۲۲ تغییرات اقلیمی آسیب‌‌‌های قابل توجهی به زندگی، معیشت، سلامت انسان، فرهنگ، طبیعت و تنوع غذایی می‌زند. میانگین دمای جهانی ۱.۰۹درجه سانتی‌گراد در مقایسه با سطوح پیش از صنعتی (Preindustrial levels) افزایش یافته است. با توجه به حجم تغییرات اقلیمی فعلی، سطوح کنونی مقابله با گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی ناکافی است.
  • تغییرات اقلیمی چطور روی دولت‌ها اثر می‌گذارد؟

    مهسا مستشار نظامی/ کارشناس ارشد اقتصاد و پژوهشگر اقتصاد انرژی
    اعتبارات حاکمیتی به توانایی دولت‌ها در مواجهه با بدهی‌هایشان اطلاق می‌شود و یکی از روش‌های تامین مالی بدهی‌های دولتی، انتشار اوراق قرضه دولتی است. تامین اعتبارات مالی برای پدیده‌ تغییرات اقلیمی نیز امروزه یکی از ضروری‌ترین این اعتبارات است. مرکز پایداری مالی در گزارش سال۲۰۲۱ خود تاکید کرده است که ریسک آب و هوا باید در بودجه بخش دولتی و استراتژی‌های مدیریت بدهی گنجانده شود و همچنین متذکر شده است که تغییرات اقلیمی یک ابرروند جهانی برای تهدید حاکمیت‌هاست و از طریق کانال‌های مختلفی از جمله رشد اقتصادی، عملکرد خارجی و مالیه عمومی بر اعتبارات دولت‌ها اثر می‌گذارد.
  • نه؛ پول کافی نبود!

    دنیای اقتصاد: آمار و ارقامی که این اواخر از سپاهان به جا مانده، اساسا قابل باور نیست. طلایی‌پوشان طی ۱۳ بازی اخیر خود تنها ۳ بار طعم برد را چشیده‌اند، در ۲ مسابقه به تساوی دست یافته‌اند و ۸ بار باخته‌اند. تیمی که این تعداد از مسابقاتش را می‌بازد، حتی شایسته یدک کشیدن عنوان «مدعی» هم نیست، اما این اتفاق برای یکی از کهکشانی‌ترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر رخ داده که حتما دلایل متنوع و متعددی دارد.
  • شهرآورد اصفهان با یک ذوب‌آهن عجیب

    ذوب‌آهن از جهاتی یکی از عجیب‌ترین تیم‌های این فصل بوده است. شاگردان محمد ربیعی در ورزشگاه فولاد‌شهر نتایج فاجعه‌باری به دست آورده‌اند. آنها در ۱۱ بازی خانگی، تنها یک بار پیروز شده‌اند، در ۴ مسابقه مساوی کرده‌اند و ۶ بار هم باخته‌اند. همین ذوب‌آهن اما بیرون از خانه بهترین تیم لیگ بوده و از ۱۱ بازی ۲۳ امتیاز به دست آورده. آنها در حالی این هفته در تبریز ۴ گل به تراکتور زدند که در کل مسابقات خانگی‌شان مجموعا ۳ گل به ثمر رسانده‌اند! این تیم عجیب امروز در یک بازی معوقه در ورزشگاه نقش جهان ‌میهمان سپاهان بحران‌زده است و ژوزه مورایس باید نگران چنین آماری باشد. در صورتی که او نتواند طلسم ذوب در مسابقات بیرون از خانه را بشکند، جایگاهش بیش از پیش به خطر خواهد افتاد.
  • چرا از اول نمی‌گویید؟

    دنياي اقتصاد: در فاصله هفت هفته مانده به پایان فصل، کورس قهرمانی بین استقلال و پرسپولیس بسیار داغ شده و دو تیم با فاصله یک امتیاز در رتبه‌های اول و دوم قرار گرفته‌اند. در چنین فضایی سهیل مهدی، مسوول برگزاری مسابقات سازمان لیگ در یک برنامه تلویزیونی از قوانین مربوط به بعد از برابری احتمالی امتیازات سرخابی‌ها در پایان فصل پرده‌برداری کرده که حسابی بحث‌برانگیز شده است.
  • اماواگرهای آمار جدید سیما

    دنیای اقتصاد-گروه فرهنگ‌و هنر: صداوسیمای ۲۴هزار میلیاردی چقدر بیننده دارد؟ مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما می‌گوید حدود ۷۰درصد اما منتقدان می‌گویند کمتر. برخی حتی آمار کمتر از ۵۰درصدی هم ارائه کرده‌اند. در این میان اعلام بودجه ۲۴هزار میلیارد تومانی صداوسیما، اعتراض و شگفتی بسیاری از منتقدان و مخاطبان را به‌همراه داشت. آنها می‌گفتند صداوسیما نتوانسته نظر و رضایت مخاطبان را جلب کند و افزایش بودجه‌اش به ۲۴هزار میلیارد تومان توجیه منطقی و اقتصادی ندارد.
  • امشب؛ آماده برای تکمیل ظرفیت

    دنياي اقتصاد: چهره دو تیم باقی مانده از نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا امسال، امشب مشخص می‌شود. جایی که از ساعت ۲۲:۳۰ در آلیانز آره‌نا بایرن مونیخ به مصاف آرسنال می‌رود و در اتحاد هم منچسترسیتی میزبان رئال مادرید خواهد بود.
  • برپایی نمایشگاه با آثار مردم

    دنیای اقتصاد: یک گالری هنری در اسکاتلند از عموم مردم دعوت کرده است که آثار هنری خود را بر دیوارهای گالری نصب کنند. گالری «ادینبرو پرینت‌میکرز»‌ که در ساختمان قبلی یک کارخانه قرار دارد و در رویدادی که با عنوان «گذشته و اکنون: این گالری به هر حال متعلق به کیست؟»‌ فضایی را برای هنرمندانی ایجاد خواهد کرد که آثار هنری خود یا آثار هنری دیگران را در آن به نمایش بگذارند.‌ این گالری پذیرای آثار هنری در انواع مختلف از جمله نقاشی،‌ چاپ، طراحی، هنر روی پارچه، مجسمه و هنر اجرایی است. انتظار می‌رود که هنرمندان نمایشگاه جدید را اعضای مدرسه، گروه‌های اجتماعی و بازدیدکنندگان گالری تشکیل دهند. خبر برگزاری این نمایشگاه در حالی اعلام شده است که چندی پیش یکی از کارکنان یک گالری هنری در «مونیخ» تابلوی نقاشی خود را بدون هماهنگی با مسوولان گالری در کنار آثار هنرمندان برجسته هنر مدرن و معاصر از جمله «اندی وارهول» به نمایش گذاشت. بر اساس گزارش یک روزنامه آلمانی، کارمند ۵۱ساله‌ای که گالری مذکور اکنون او را اخراج و به مدت سه سال از حضور در این مکان منع کرده است،‌ این کار را به امید «دستیابی به نقطه پیشرفت هنری خود» انجام داده بود.
  • شاهکار کوبریک روی آنتن شبکه نمایش

    دنیای اقتصاد: فیلم سینمایی «درخشش» ساخته استنلی کوبریک امروز از شبکه نمایش پخش می‌شود. در خلاصه داستان این فیلم که محصول سال ۱۹۸۰است آمده: مرد نویسنده‌ای به‌همراه همسر و فرزندش در هتلی اقامت می‌گزیند تا در طول فصل زمستان و در آرامش فضای هتل داستانش را به پایان برد. در طول فصل زمستان به‌دلیل بارش برف بسیار، راه‌های مواصلاتی به هتل بسته شده و به همین دلیل جک تورنس با خانواده خود به‌عنوان سرایدار در این هتل در طول زمستان استخدام می‌شود و ... جک نیکلسون، شلی دووال، دنی لوید و اسکتمن کراترز از بازیگران این فیلم هستند که با برداشتی از داستان استیون کینگ ساخته شده است. علاقه‌مندان به ژانر وحشت می‌توانند «درخشش» را ساعت ۲۳ از شبکه نمایش تماشا کنند.
  • کنسرت داود آزاد در گرگان

    دنیای اقتصاد: داود آزاد، نوازنده و خواننده موسیقی ایرانی، در یک کنسرت بهاری جمعه ۳۱فروردین در تالار فخرالدین اسعد گرگانی با مخاطبان خود دیدار می‌کند. در این کنسرت داود آزاد با همراهی گروه موسیقی «سپهر» قطعاتی از موسیقی عرفانی را اجرا خواهد کرد و سیدسلمان حسینی، پیام شریف‌نژاد، لبیب جذبانی، پرنیان آقایی‌نژاد، راضیه شیخ، رویا ریاضی، داود خشنودی،‌ پویا خوشبین، حامد کی‌پور،‌ هدایت اسماعیلی، پدرام محمدنژاد، عرفان حسینی و رمضان ساور در گروه نوازندگان او را همراهی خواهند کرد.
  • بحران سرپرستی در استقلال

    دنیای اقتصاد: استقلال فصل را با علی سامره به عنوان سرپرست آغاز کرد، اما پس از چند ماه او به دلیل اختلاف با نکونام حاضر به ادامه فعالیت نشد. سپس نصراله خواجه‌گیری به عنوان مدیرجدید تیم انتخاب شد، اما گویا داستان او و سرمربی آبی‌ها هم دچار تیرگی شده است. روز گذشته «ایسنا» خبر داد پس از بازی این هفته برابر آلومینیوم، خواجه‌گیری به دلیل اختلاف با نکونام خارج از اردوی تیم به تهران بازگشته است. با این حال گویا با بروز این حواشی، برخی در باشگاه دست به‌کار شدند تا با خاموش کردن این آتش اوضاع استقلال را آرام کنند و در همین راستا هم خواجه‌گیری روز گذشته در تمرینات تیم حاضر شد. هرچند معلوم نیست این آشتی ادامه‌دار خواهد بود یا بازهم اخبار جدیدی از ضدیت سرمربی و سرپرست استقلال منتشر می‌شود.
  • خلاصه آموزه‌های ۷ کتاب استفان کاوی در یک جلد

    دنیای اقتصاد: کتاب «آموزه‌های استفان کاوی» با ترجمه دکتر فرشید عبدی منتشر شد. این اثر گزیده‌ای از درس‌ها و تعالیم هفت کتاب استفان کاوی، نویسنده مطرح در حوزه توسعه فردی است که در دو بخش تدوین شده است؛ بخش نخست به آموزه‌های این نویسنده اختصاص دارد و خلاصه‌ای است از مفاهیم، ایده‌ها، نقل‌قول‌ها و داستان‌هایی که دکتر کاوی در آثار مختلفش آمده، و بخش دوم نیز با عنوان «هفت کتاب در یک کتاب» گزیده‌ای است از کتاب‌های هفت عادت مردمان موثر، هفت عادت خانواده‌های موفق، نخست اولویت‌ها، عادت هشتم، راهکار سوم، رهبری اصول‌مدار و سرعت اعتماد.
  • در انتظار تکرار قهرمانی

    دنياي اقتصاد: رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا در بیشکک قرقیزستان شب گذشته درحالی به پایان رسید که تا بعد‌ازظهر ۴ نماینده ایران به فینال رسیدند و یک فرنگی کار هم به رده‌بندی راه یافت تا شاگردان حسن رنگرز شانس بالایی برای تکرار قهرمانی سال گذشته‌شان داشته باشند. دیروز در پایان مسابقات مقدماتی سعید اسماعیلی در وزن ۶۷ کیلوگرم، محمدرضا رستمی در وزن ۷۲ کیلوگرم، رسول گرمسیری در وزن ۸۲ کیلوگرم و محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم به دیدار نهایی راه یافتند و امیررضا ده‌بزرگی در وزن ۶۰ کیلوگرم به دیدار رده‌بندی رفت. کاروان تیم ملی کشتی فرنگی ایران در روز نخست رقابت‌های ۵ وزن اول قهرمانی آسیا موفق به کسب دو نشان طلا توسط ناصر علیزاده و امین میرزازاده، یک نقره با پویا دادمرز و یک برنز با ایمان محمدی شده بودند.
  • «کتابخورها» روی صحنه کانون

    دنیای اقتصاد: نمایش «کتابخورها» به نویسندگی و کارگردانی اسماعیل رحیمی‌سروش از فردا پنج‌شنبه در سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به روی صحنه می‌رود. در خلاصه نمایش «کتابخورها» آمده است: «سه موریانه به همراه یک سوسک چوبخوره در قفسه کتابخانه‌ای زندگی می‌کنند و به خوردن کتاب‌ها مشغولند؛ تا اینکه با ورود یک عنکبوت، دردسرهای این کتابخانه آغاز می‌شود.» سارا بابایی، جعفر غلامپور، ثمین بزرگمند، صادق فروغی‌خیاطی، آرین طهرابی و نادیا فداکار ایفاگران نقش‌های «کتابخورها» هستند. اجرای نمایش «کتابخورها» روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه در نوبت عصر ساعت ۱۸:۳۰ و روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه نوبت صبح برای مدارس، مهدکودک‌ها و سایر مراکز دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود. سینما تئاتر کانون پرورش فکری به نشانی خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی (وزراء)، بالاتر از سینما آزادی، نبش کوچه چهارم، میزبان این اثر نمایشی است.
  • جایزه جشنواره فیلم کلیولند برای انیمیشن ایرانی

    دنیای اقتصاد: مستند انیمیشن کوتاه «آنیتا، گمشده در اخبار» جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره فیلم کلیولند آمریکا، یکی از رویدادهای مورد تایید آکادمی اسکار، را دریافت کرد. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «در ۵ آبان ۱۳۹۹، یک قایق بادی سواحل دانکرک فرانسه را ترک می‌کند تا ۱۹ مهاجر غیرقانونی را به انگلستان برساند اما پس از چند دقیقه واژگون می‌شود. هفت مهاجر در کانال مانش غرق می‌شوند، پنج نفر آنها یک خانواده کرد-ایرانی به نام ایران‌نژاد بودند که در آرزوی زندگی بهتر به این سفر سخت رفته بودند و این فیلم در مورد آن خانواده است.» این فیلم ۱۷دقیقه‌ای ساخته جدید بهزاد نعلبندی است؛ کارگردانی که ساخته قبلی او با عنوان «کاغذ پاره‌ها» در جشنواره‌های سینمایی جهان و ایران حضور داشت و جوایزی کسب کرد. چهل و هشتمین جشنواره فیلم کلیولند از ۱۵ تا ۲۵ فروردین (۳ تا ۱۳ آوریل) در آمریکا برگزار شد.
  • پرسپولیسی‌ها چقدر گرفته‌اند؟

    ایسنا: درحالی که هفته‌های پایانی لیگ برتر را پشت سر می‌گذاریم، بازیکنان پرسپولیس نسبت به عمل نکردن این باشگاه به تعهدات خود گله‌مند هستند و بارها این موضوع را در مصاحبه‌های خود اعلام کرده‌اند. بر اساس اطلاعاتی که از سوی یک مقام مطلع در باشگاه پرسپولیس در اختیار ایسنا قرار گرفته است، مجموع دریافتی بازیکنان و اعضای تیم پرسپولیس از مبلغ پایه قراردادشان حدود ۳۸ درصد است که البته دریافتی برخی نفرات به ۳۹ درصد هم می‌رسد. البته این مقام باشگاه پرسپولیس مدعی است که به این مبلغ باید سهم دو درصدی سازمان لیگ را هم اضافه کرد که با احتساب این موضوع دریافتی‌ها در تیم پرسپولیس به حدود ۴۰ درصد می‌رسد. این در شرایطی است که تنها هفت هفته تا پایان لیگ برتر زمان باقی مانده است.
  • طلای سرخ در اوج

    دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی: گواهی‌‌‌های طلای سرخ فروردین ۱۴۰۳ را در اوج به پایان می‌‌‌رسانند. کاهش برداشت زعفران در سال زراعی گذشته، افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و سوق سرمایه به بازارهای مالی و کالایی کشور با هدف در امان ماندن از کاهش ارزش پول ملی، دلایل صعود طلای سرخ در بازارهای رسمی کشور ظرف یک‌ماه اخیر بود. با این حال، برخی فعالان این بازار از احتمال افزایش تولید در سال زراعی جدید و کاهش قیمت‌ها در میان‌مدت خبر می‌دهند.
  • مس رکورد قیمتی دوساله را شکست

    دنیای‌اقتصاد: قیمت مس در بازارهای جهانی در حالی به بالاترین سطح دوسال اخیر رسید که میزان تقاضا برای این فلز سرخ همچنان ضعیف است. از طرفی تقویت دلار موجب اوج‌‌‌گیری نرخ مس شده و در روز ۱۵آوریل قیمت مس به ۴.۳دلار به ازای هر پوند رسید که نوعی رکورد قیمتی محسوب می‌شود. بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد که معاملات آتی مس در روز ۱۵آوریل به ۴.۳دلار به ازای هر پوند رسیده که بالاترین سطح طی دوسال اخیر به حساب می‌‌‌آید، چراکه تقویت دلار در مقابل تضعیف تقاضا ایستادگی کرد و در نهایت پیروز این دوئل بود.
  • میراث اصلاحات اقتصادی

    دنیای اقتصاد: اتاق بازرگانی آمریکا-چین (USCCC) یک سازمان غیرانتفاعی با عضویت دو ملیتی است که به توسعه فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بین آمریکا و چین می‌پردازد. این اتاق، با ارائه خدمات به شرکت‌ها، بازرگانان و مردم آمریکا و چین، آنها را در درک بهتر محیط‏‏‏‌های تجاری و سنت‏‏‏‌های فرهنگی، به‌منظور بهبود بازرگانی بین دو کشور، یاری می‌کند. روابط بازرگانی بین چین و آمریکا یکی از پیچیده‏‏‏‌ترین و مهم‌ترین روابط دوجانبه در صحنه بین‌المللی است. این دو قدرت اقتصادی با داشتن تولیدات گسترده و نیازهای متقابل، نه‌تنها تاثیرگذارترین بازارهای جهان را تشکیل می‌دهند، بلکه به‌طور مستقیم بر روند توسعه اقتصاد جهانی تاثیر می‌گذارند.
  • مدرنیزاسیون به سبک اتاق بازرگانی

    دنیای‌اقتصاد: در یادداشت پیشین به برخی از سخنان رئیس اسبق اتاق ایران، محمدرضا نهاوندیان، اشاره شد و نیز آنکه دوره ریاست او هم‌‌‌‌‌زمان بود با تغییر رویکردی کلی –حداقل از منظر قانونی- به بخش خصوصی.
  • رویه تعیین هزینه حمل اثرات منفی بر تولید دارد

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق مشهد با اشاره به رویه تعیین هزینه حمل کالا، بدون نظرخواهی از واحدهای تولیدی، می‌گوید: این رویه هزینه تمام‌‌‌‌شده تولید را افزایش می‌دهد و تغییر آن یکی از مطالبات فعالان تولیدی و اقتصادی است.
  • شارژ نیرو در صنایع تبریز

    دنیای‌اقتصاد - تبریز: رئیس کمیسیون صنایع، احداث و انرژی اتاق بازرگانی تبریز، برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه‌‌‌ها و ورود به حوزه احداث نیروگاه‌‌‌های انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر را محور مهم کمیسیون در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد. یونس اکبرپور پایدار با تاکید بر لزوم بهره‌‌‌گیری از تمام رشته‌‌‌های دانشگاهی در صنایع افزود: تلاش ما این است که دانشگاه‌‌‌ها را به محل کار بکشانیم و از ظرفیت‌‌‌های دانشگاهی در خصوص رفع نیازهای صنایع و از ظرفیت صنایع در راستای جذب نیروی انسانی بهره ببریم. وی با تاکید بر اهمیت حضور نیروهای آموزش‌‌‌دیده در حوزه صنعت، از برگزاری چند جلسه با مدیرکل فنی و حرفه‌‌‌ای آذربایجان‌‌‌شرقی و انعقاد تفاهم‌‌‌نامه همکاری‌‌‌های مشترک با این مجموعه در راستای تربیت نیروی کار ماهر برای بخش صنعت خبر داد.
  • اولویت پالایش نفت بندرعباس

    دنیای‌اقتصاد - بندرعباس: مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: طرح ملی ارتقای کیفیت محصولات سنگین این شرکت به عنوان یکی از طرح‌‌‌های مهم و استراتژیک کشور با هدف کاهش نفت کوره و تثبیت تولید، با جدیت در حال اجراست. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت پالایش نفت بندرعباس؛ طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه نفت بندرعباس از طرح‌‌‌های اولویت‌‌‌دار کشور است که با هدف کاهش تولید نفت کوره و تولید فرآورده‌‌‌های با ارزش افزوده بیشتر و سازگار با محیط‌زیست و با محوریت تولید کک اسفنجی مورد نیاز صنایع آلومینیوم‌‌‌سازی کشور در حال اجراست.
  • تولید ۴.۵ میلیون انواع تایر رادیال سواری در کویرتایر

    دنیای‌اقتصاد - بیرجند- محمد قربانی: مدیرعامل شرکت کویرتایر گفت: سال گذشته بیش از ۴ میلیون و۴۵۰‌هزار حلقه انواع تایر سواری در این کارخانه تولید و روانه بازار مصرف شده است. سیدمحمد حسین زینلی اظهار کرد: این میزان تولید با رشدی بالغ بر۱۰درصد در تناژ تولید همراه بوده است. وی با بیان اینکه اکنون ۴۷ سایز و طرح‌‌ مختلف انواع تایررادیال سواری با اندازه رینگ ۱۳ تا ۲۰ اینچ در این کارخانه تولید می‌شود، اظهار کرد: در سال گذشته ۸سایز و طرح جدید برای اولین بار در کشور در این کارخانه طراحی و تولید شده است. زینلی افزود: همچنین برای اولین بار در کشور، تایر خودروهای برقی، آفرود و پنچررو در این شرکت تولید شد. وی با اشاره به جهش بیش از ۵ برابری سود سال ۱۴۰۲ این شرکت اظهار امیدواری کرد: از طریق عرضه سهام شرکت در بازار سهام ایران، زمینه مشارکت مردمی جهت اجرای طرح‌های توسعه و جهش تولید در این شرکت درسال‌جاری فراهم شود. مدیرعامل شرکت کویرتایر گفت: این شرکت طرح توسعه جدید به ارزش بیش از ۱۱‌هزار میلیارد تومان معادل ۲۳۰ میلیون دلار را در دستور کار داشته تا ظرفیت تولید این شرکت از ۴۵هزارتن به حدود ۹۵‌هزار تن در سال آینده برسد.
  • افزایش جوجه‌‌ریزی آذربایجان شرقی به ۶ میلیون قطعه در یک دوره

    دنیای‌اقتصاد - تبریز: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش جوجه‌‌ریزی در آذربایجان شرقی تا ۶ میلیون قطعه در هر دوره خبر داد. اکبر فتحی گفت: در سالی که گذشت در کنار هم شاهد فراز و نشیب‌های مختلفی بودیم و با شرایط نامساعد طبیعی و مخاطراتی که حوزه کشاورزی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد روبه‌رو بودیم، اما با تلاش و کوشش توانستیم فعالیت‌های زیرساختی متعددی انجام دهیم و در عرصه‌‌های مختلف شاهد رشد تولید باشیم که رسیدن به این موفقیت حاصل همکاری توامان و بی‌‌وقفه کشاورزان، بهره‌‌برداران و کارشناسان است.
  • صنعت آبزیان در تور بازارهای موازی

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: بر اساس آمار رسیده از گمرک ایران، میزان وزنی محصولات شیلات صادر‌شده در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۴۹‌هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل ۱۲‌درصد افزایش نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ صادرات میگو با ۹۸ میلیون و ۴۰۰‌هزار دلار، ۳۲‌درصد از ارزش کل صادرات را در بین محصولات شیلات به خود اختصاص داده است. کشورهای روسیه، امارات متحده عربی و چین خریداران اصلی میگوی صادراتی بودند. صادرات میگو در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به لحاظ ارزش ۲۶‌درصد کاهش نشان می‌دهد.
  • رمزگشایی از ترددهای نوروزی

    دنیای اقتصاد -رضا دهقان: در بازه زمانی ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ تا ۱۷فروردین امسال، ۱۸‌میلیون و ۶۱‌هزار و ۹نفر از هموطنان از ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سفرهای نوروزی استفاده کردند. این آمار حکایت از کاهش یک‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته دارد. به گفته معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ‌ایام نوروز گذشته بیش از ۱۶‌میلیون و ۵۰۰‌هزار نفر از ناوگان عمومی حمل‌ونقل شامل اتوبوس‏‏‏‌های بین‌شهری، قطار، هواپیما و کشتی استفاده کرده‌اند که افزایش ۳ تا ۵‌درصدی این میزان متصور بود اما ناترازی ناوگان متناسب با تقاضای سفر وجود دارد.
  • سرانه مصرف لبنیات به ۴۰کیلو رسید

    دنیای اقتصاد: براساس آخرین آمار، سرانه مصرف لبنیات به ۴۰ تا ۵۰کیلوگرم رسیده است که برای دستیابی به سرانه مصرف قبلی حمایت‌های لازم در پرداخت یارانه باید صورت بگیرد. به گزارش بازار، علی‌احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه لبنی با اعلام این خبر گفت: در شرایط کنونی به‌واسطه کاهش قدرت خرید مردم، اکثر واحدهای لبنی متوسط و کوچک با ۱۰ تا ۴۰درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند. به گفته وی، با توجه به فعالیت واحدهای لبنی با حداقل ظرفیت، جذب شیر واحدها پایین است، از این رو شیرخام تولیدی روانه کارخانه‌های شیرخشک می‌شود که متاسفانه شیرخشک هم به آن سوی مرزها قاچاق می‌شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر