صراف  لبنانی را چه‌کسی کشت؟

خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داد که محمد سُرور، ۵۷ساله صراف، پس از مراجعه به یک مرکز انتقال پول [صرافی] برای برداشت وجه، به مدت چند روز ناپدید شد. گفته می‌شود که جسد او در حالی پیدا شد که مملو از گلوله بود. این خبرگزاری نام او را تنها با حروف اول نام ذکر کرد. اما خانواده او هویت را تایید کردند. وزارت خزانه‌داری آمریکا در اوت۲۰۱۹، سرور را تحریم کرد و گفت که او «خدمات مالی، مادی، فناوری، و سایر خدمات» را به حماس و حزب‌الله ارائه کرده و با آنها در ارتباط بوده است. او همچنین به انتقال سالانه «ده‌ها میلیون دلار» از ایران به حماس متهم شده است. طی یک سخنرانی تلویزیونی در هفته گذشته در پی این قتل، نزدیکان سرور از مقامات لبنانی خواستند تا عاملان این قتل را پیدا کنند. آنها گفتند که تمام معاملات مالی او کاملا شفاف است.

«عرب‌نیوز» هم در گزارشی در همین رابطه نوشت، منابع قضایی و امنیتی لبنان به AFP گفتند که احتمالا موساد در پس کشتن وی بوده است. این منابع البته به شرط فاش نشدن نام گفت‌وگو می‌کردند. این منابع به عرب‌نیوز گفتند: «یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که عوامل سوری و لبنانی سرور را در ویلای بیت مری لو دادند.» این منابع گفتند که این عوامل اثر انگشت خود را از صحنه جرم پاک کرده و از سلاح‌های دارای صدا خفه کن استفاده کرده بودند.  منابع قضایی هم به AFP گفتند که اطلاعات اولیه انگشت اتهام را به سوی موساد و عوامل آن نشانه می‌برد؛  اما تحقیقات هم در حال انجام است و بازپرسان هم از «داده‌های ارتباطاتی» در حال جمع آوری اطلاعات هستند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که سرور «واسط» انتقال پول بین سپاه پاسداران و حماس بوده و در عین حال با عوامل حزب‌الله هم همکاری کرده تا اطمینان یابد که وجود به «شاخه نظامی حماس» می‌رسد. وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که سرور «سابقه گسترده‌ای از همکاری با بانک‌های تحریم‌شده حزب‌الله دارد.»  عرب‌نیوز در بخش دیگری از همین گزارش نوشت که در ژانویه۲۰۱۹ هم ارتش لبنان اعلام کرد که یکی از عوامل مظنون موساد را به‌دلیل ترور ناکام یکی از مقام‌های حماس دستگیر کرده است.