سطح این شاخص اکنون یک‌درصد پایین‌تر از سطح آن در آغاز سال‌۲۰۲۴ است، همچنین شاخص ارزهای بازارهای نوظهور که همتای ارزش شاخص بورس‌های نوظهور است، در روز سه‌‌‌‌‌شنبه ۰.۳‌درصد کاهش یافت و میزان افت آن از آغاز سال‌۲۰۲۴ به ۱.۸‌درصد رسید. افت یوآن چین و عملکرد ضعیف باقی ارزهای کشورهای حاضر در این شاخص این عملکرد ضعیف را رقم زدند. روپیه هند طی روز گذشته به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرد و راند (rand) آفریقای‌جنوبی برای سومین روز متوالی کاهش یافت که طولانی‌‌‌‌‌ترین بازه نزولی این ارز طی چهار هفته اخیر است. روپیه اندونزی نیز بدترین عملکرد را در بین همتایان خود در مجموعه بازارهای نوظهور داشت و ارزش این ارز در‌برابر دلار بیش ‌‌‌‌‌از ۲‌درصد کاهش یافت.

در حال‌حاضر جو کلی بازارهای سهام نوظهور نشان از ریسک‌‌‌‌‌گریزی سرمایه‌گذاران دارد. این رفتار غالب سرمایه‌گذاران ریشه در قیمت‌گذاری بازارهای پولی در کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو آمریکا در نوامبر به‌جای سپتامبر در پی داده‌های تورم بالای این کشور در ماه مارس دارد. افزایش احتمال عدم‌تغییر نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو در ماه سپتامبر، پس از انتشار داده‌های خرده‌‌‌‌‌فروشی این کشور در روز دوشنبه بود که نشان‌داد با وجود اینکه هزینه اخذ وام (borrowing cost) آمریکا در بالاترین سطح خود طی ۲۳ سال‌گذشته قرار دارد، اقتصاد این کشور عملکردی قوی داشته‌است، همچنین افزایش دلار برای پنجمین روز متوالی فشارها بر دیگر ارزها را افزایش داد.

رشد متزلزل چین

پس از انتشار داده‌های اقتصادی چین در روز گذشته، صف‌فروش سهام در بازارهای سهام نوظهور افزایش یافت. دلیل این امر این بود که با وجود اینکه رشدی اقتصادی چین برای سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ سریع‌تر از حد انتظار بود، بررسی جزئیات آمارهای منتشرشده، نشان از کاهش رشد خرده‌‌‌‌‌فروشی و تولید صنعتی این کشور در ماه مارس داشت که می‌تواند به‌معنای به پایان رسیدن روند رو به بهبود اقتصاد چین است. همچنین به گفته تحلیلگران، افزایش تولید ناخالص داخلی چین نتوانسته موجب جذابیت بازار سهام این کشور برای سرمایه‌گذاران شود و بهبودی در این بازار ایجاد کند اما موجب افزایش نگرانی‌های بانک‌های مرکزی دیگر کشورها درخصوص احتمال افزایش تورم جهانی شده و این بانک‌ها را وادار به تجدیدنظر درخصوص سیاست‌های کاهش نرخ بهره خود کرده‌است.در روزهای اخیر، کشورهای اروپایی محدودیت‌های شدید تجاری علیه چین تصویب کردند. این محدودیت‌ها در راستای تحقیقات بیشتر این اتحادیه درخصوص پرونده‌‌‌‌‌های شرکت‌های اتومبیل برقی چینی و حمایت غیرقانونی چین از نیروگاه‌های بادی اروپا به تصویب رسیده‌است. این مساله نیز به افزایش ریسک اقتصادی چین دامن زده‌است. از سوی دیگر، عملکرد ارز رسمی چین نیز چندان مطلوب نیست، پس از آنکه بانک خلق چین به‌‌‌‌‌طور غیرمنتظره‌ای نرخ مرجع روزانه برای پول اداره‌‌‌‌‌شده (daily reference rate for managed currency) را کاهش داد، یوآن به پایین‌ترین سطح خود از ماه نوامبر رسید. به گفته کریستوف بوچر؛ مدیر ارشد سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری آمرو (ABN Amro)، اقدام بانک خلق چین به کاهش نرخ بهره این کشور پیش ‌‌‌‌‌از اقدام فدرال‌رزرو به این کار موجب فشار بیشتر بر یوآن در‌برابر دلار شده و جریان حرکت سرمایه به ایالات‌متحده را تقویت خواهد کرد. داده‌های اقتصادی چین نشان از رشدی نامتوازن دارد. این امر بانک‌مرکزی این کشور را ملزم به اقدامات بیشتر می‌کند. در همین حال، عدم‌کاهش نرخ بهره آمریکا توسط فدرال‌رزرو، شرایط را برای بانک‌مرکزی چین پرچالش‌‌‌‌‌تر کرده‌است.