بازار سهام

عقب‌‌نشینی بیشتر شاخص کل

بازار سهام روز دوشنبه‌‌ را نیز نزولی آغاز کرد. به‌طوری که روز گذشته قدرت تقاضا همچنان ضعیف باقی ماند و با از دست رفتن سطح حمایت ۵/ ۱ میلیون واحدی در روز شنبه، سهامداران بیشتری فروشنده ظاهر شدند. به این ترتیب نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای با شیب بیشتری افت را تجربه کرد. بنابراین شاخص کل با ۷۳/ ۰ درصد کاهش در سطح یک میلیون و ۴۸۷ هزار واحد ایستاد. شاخص هموزن نیز دیروز را با ۵۱/ ۱ درصد افت سپری کرد. گفتنی است که گروه پالایشی‌‌ها و پتروشیمی‌‌ها به همراه خودرویی‌‌ها بیشترین تاثیر منفی را در بورس تهران داشتند. علاوه بر این نگاه سهامداران حقیقی به این بازار، با توجه به شرایط موجود، نگاهی منفی و در بهترین حالت خنثی است. به عقیده برخی کارشناسان کاهش ارزش معاملات نشان‌دهنده عمق رکود بازار سهام است.

1

 

بازار سکه

حباب فزاینده سکه

بازار طلا و سکه روز دوشنبه با وجود افت چشمگیر نرخ طلای جهانی بالای محدوده کانال 15 میلیون تومان باقی ماند. در این میان نیز دلار در بازار آزاد یک پله به قیمت خود افزود. همین امر باعث شد تا بهای سکه امامی کاهش پیدا نکند. بر این اساس سکه یاد شده روز گذشته به قیمت 15 میلیون و 270 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. گفتنی است با توجه به شرایط بازارها فاصله بین ارزش ذاتی و بازاری سکه امامی بسیار زیاد شده، به‌طوری که حباب این مسکوک به نزدیکی 5/ 2 میلیون تومان رسیده است. به عبارتی در شرایط فعلی سکه امامی 19 درصد حباب قیمتی دارد. به عقیده بسیاری از تحلیلگران این بازار، عامل اصلی رشد نرخ حباب و چسبندگی قیمت سکه، افزایش سطح انتظارات تورمی در فضای جامعه و بازار است.

2

 

بازار طلای جهانی

حمایت 1730 دلاری طلا

بهای طلا در بازار جهانی روز دوشنبه مجددا کاهش یافت. زیرا شاخص دلار به دلیل افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو پس از انتشار آمار اشتغال در ایالات متحده تقویت شد و باعث افزایش فشار فروش در بازار طلا شد. بر این اساس فلز گرانبها روز گذشته ساعت19:30 به وقت تهران در قیمت1741 دلار در هر اونس مورد داد و ستد قرار گرفت. علاوه بر این بازدهی اوراق 10ساله خزانه‌داری آمریکا نزدیک به بالاترین سطح جلسه قبل ثابت ماند و تقاضا را برای طلا کاهش داد. گفته می‌شود که سرمایه‌گذاران در حال حاضر منتظر انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده (CPI) هستند که در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد، تا بتوانند استراتژی‌‌های معاملاتی خود را با توجه به شرایط بازار طلا تعیین کنند. بنابراین انتظار می‌‌رود قیمت‌‌ها در دامنه محدودی نوسان داشته باشد.

3

 

بازار اوراق مسکن

عدم تناسب در عرضه و تقاضای مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در بازار فرابورس روز دوشنبه سبزپوش ظاهر شدند. اما این اوراق بانک مسکن رشد چشمگیری را شاهد نبودند. به‌طوری که تسه 9912 روز گذشته با 1/ 0 درصد افزایش معادل 143 تومان‌، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 139 هزار و 827 تومان خاتمه داد. گفته می‌شود ایران جزو معدود کشورهایی است که هم با مشکل کاهش عرضه مسکن و هم مشکل خانه‌های خالی مواجه است. لذا تقاضا برای مسکن وجود دارد و از طرفی خانه‌های مازادی هستند که با این تقاضاها متناسب نیست. از این رو کارشناسان معتقدند برای حل عدم تعادل، علاوه بر افزایش تولید باید تناسبی نیز بین عرضه و تقاضا در بازار ایجاد شود. همچنین در حوزه مسکن حداقل افزایش قیمتی متناسب با تورم در بازه یک‌ساله پیش‌بینی می‌شود.

4

 

بازار نفت

احتمال افت تقاضای نفت

شاخص‌‌های نفتی روز دوشنبه به دلیل افزایش شدید نگرانی‌‌ها از احتمال کاهش تقاضای نفت نزولی شدند. این نگرانی‌‌ها به خاطر کشف نخستین مورد از نوع بسیار واگیر ویروس کرونا در چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت جهان که ممکن است محدودیت‌‌های تردد افزایش یابد ایجاد شد. به این ترتیب بهای هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 105 دلار و 15 سنت معامله شد. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با افت بیش از 2 دلار در سطح 102 دلار و 50 سنت ایستاد. بازار همچنین نظاره‌‌گر تعمیر و نگهداری خط لوله نورد استریم 1 است، که بزرگ‌ترین خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان است. اگر خط لوله طبق برنامه در 22 ژوئیه بازنگردد، ممکن است تقاضای گاز در اروپا از بین برود. که این موضوع می‌تواند باعث کاهش رشد اقتصادی و افت تقاضای نفت شود.

5