بازار سهام

حرکت آرام بورس

بازار سهام پس از تثبیت جایگاه خود در بالای سطح ۵/ ۱میلیون واحد معاملات هفته اخیر را در یک دامنه محدود نوسان کرد و افت و خیزهایی را در طول هفته تجربه کرد. با این وجود نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای توانست ۶/ ۰‌درصد بازدهی به همراه داشته باشد. هرچند سرعت رشد بورس در هفته گذشته اندکی کاهش یافت و شاخص‌‌‌ کل از ابتدای هفته تا پایان روز چهارشنبه در بازه محدودی درجا زد، اما طی این روزها از یک طرف شاخص کل هموزن قدرت گرفت و عملکرد ۶/ ۲درصدی را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) روند افزایشی داشته است که می‌تواند نشانه‌‌‌هایی از بازگشت اعتماد به این بازار باشد.

1

 

بازار سکه

ریسک‌‌‌گریزی سرمایه‌گذاران سکه

سکه امامی هفته گذشته با توجه به افت‌‌‌های شدید بهای طلای جهانی و همچنین تغییرات محدود نرخ دلار آزاد، نوسانات اندکی را شاهد بود. به طوری که این فلز گرانبهای داخلی روزهای هفته را در بالای سطح مهم 13‌میلیون تومان پشت‌‌‌سر گذاشت. اما این سکوک تنها در روز دوشنبه به دلیل افت همزمان قیمت طلا در بازار جهانی و دلار به زیر سطح 13‌میلیون تومان نزول کرد. با این حال تغییرات بهای سکه امامی در بازه محدودی سپری شد. بر این اساس این فلز هفته گذشته را با عملکرد منفی 14/ 0‌درصد پشت سر گذاشت. برخی کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به افزایش تمایلات صعودی طلای جهانی انتظار می‌رود که حباب بیش از 600‌هزار تومانی سکه بر مسیر کاهش قرار گیرد و تقاضای خرید و فروش برای سکه مجددا رونق بگیرد.

3

 

بازار طلای جهانی

ماه سرخ طلای جهانی

قیمت طلای جهانی روز جمعه بر مدار صعود قرار گرفت. این رشد قیمت در حالی اتفاق افتاد که انتشار برخی آمارهای اقتصادی از تولیدات داخلی آمریکا، معامله‌‌‌گران متعددی را به سمت سرمایه‌گذاری روی دارایی‌‌‌های امن همچون طلا سوق داد. بر این اساس فلز گرانبها توانست روز گذشته به بالای سطح 1900 دلار رشد کند و ساعت 20 به وقت تهران در قیمت 1908 دلار در هر اونس معامله شود. به این ترتیب طلای جهانی با وجود مقاومت نسبتا بالا، هفته را با عملکردی مثبت به پایان رساند. با این حال، طلا برای بزرگ‌ترین کاهش قیمت ماهانه خود از سپتامبر 2021 آماده می‌شود؛ زیرا شاخص دلار و بازدهی خزانه‌داری 10 ساله ایالات متحده هر دو از ماه آوریل تاکنون تقویت شده‌‌‌اند و انتظار می‌رود با توجه به برنامه‌‌‌های فدرال رزرو، این روند نزولی طلا کماکان بیش از پیش ادامه داشته باشد.

4

 

بازار اوراق مسکن

برنامه‌‌‌های بهبود بازار مسکن

تسه 9912 طی معاملات هفته گذشته خود با کاهش تدریجی قیمت همراه بود. به طوری که این اوراق تسهیلات بانک مسکن از سطح 102‌هزار و 219 تومان به قیمت پایانی 93‌هزار و 710 تومان تنزل یافت. بر این اساس تسه یاد شده عملکرد منفی35/ 4‌درصد را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. فعالان بازار مسکن معتقدند پایه بسیاری از مشکلات و تخلفات بازار مسکن، وجود ایرادات متعدد در قانون نظام صنفی است و بر این اساس باید اصلاحاتی در این زمینه انجام شود تا بازار مسکن رنگ و بوی تعادل در روند قیمتی را شاهد باشد. همچنین برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش میزان این تسهیلات در سال جدید خود می‌تواند نقش بسیار موثری در آرام‌‌‌تر کردن بازار رو به افزایش اجاره داشته باشد.

5

 

بازار نفت

عملکرد مثبت نفت در تنگناها

هر دو شاخص نفتی روز جمعه در پی باقی ماندن نگرانی‌ها از اختلال در عرضه نفت به دلیل تحریم‌های غرب علیه صادرات نفت خام و محصولات روسیه تقویت شدند و به بالای 100 دلار در هر بشکه رشد کردند. اما قرنطینه‌‌‌های مداوم ناشی از گسترش ویروس کرونا باعث کاهش تقاضای سوخت در چین قبل از تعطیلات شد. همین موضوع باعث شد تا رشد قیمت نفت کند شود. بر این اساس نفت خام برنت روز گذشته به قیمت 109 دلار و50 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز به قیمت 106 دلار و 68 سنت در هر بشکه معامله شد. همچنین به نظر می‌رسد هر دو قرارداد برنت و WTI قرار است هفته و ماه را با بازدهی مثبت به پایان برسانند تا برای پنجمین ماه متوالی شاهد افزایش قیمت در بازار طلای سیاه باشیم.

6