پروژه بنزین‌‌‌‌‌سازی پالایشگاه تهران

وی مقدار سرمایه‌گذاری در این پروژه را ۲۵۰ تا ۳۰۰‌میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این سرمایه‌گذاری می‌تواند تا حدودی وابستگی ما را به قیمت‌های جهانی نفت کمرنگ کند و از این نوسان‌‌‌‌‌ها تاثیر کمتری بگیریم. رئیس هیات‌مدیره پالایشگاه تهران با اشاره به اینکه صنعت پالایش نفت در ۱۰تا  ۱۵ سال‌آینده با رشد خودروهای برقی در جهان متحول خواهد شد و سرعت استفاده از انرژی‌های خورشیدی به‌عنوان انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش خواهد یافت، تاکید کرد: در این مسیر پالایشگاه‌های ما باید تحولات جدید را بپذیرند و با توجه به منابع عظیم نفت و گاز، به سمت متنوع‌‌‌‌‌سازی سبد انرژی و فعال‌کردن زنجیره ارزش گام بردارند. عبیری تصریح کرد: این مهم در سند راهبردی پالایشگاه تهران دیده‌شده و در ماه‌های اخیر سعی کردیم در پالایشگاه تهران متناسب با این هدف راهبردی، تصمیم‌هایی جدید اتخاذ کنیم که برنده‌شدن در مناقصه احداث نیروگاه ۵۰۰مگاواتی خورشیدی اخیر یکی از این اقدام‌ها در این مسیر بوده‌است.

رئیس هیات‌مدیره پالایشگاه تهران افزود: یکی دیگر از اقدام‌های توسعه‌‌‌‌‌ای ما که به همت کمیته سرمایه‌گذاری شرکت انجام شد، حضور در مزایده بورس برای خرید پتروشیمی شازند بود که با تغییر قیمت و فرمول جدید قیمت‌گذاری (مبنا قرار‌دادن نرخ تابلو) که از اقدام‌های مثبت وزارت اقتصاد بود، توانستیم پتروشیمی شازند را به مجموعه پالایشگاه تهران اضافه کنیم و گام بزرگی برای پتروپالایشی‌شدن پالایشگاه تهران برداریم که حیات این پالایشگاه را در سال‌های آینده تضمین خواهد کرد. عبیری گفت: هم‌اکنون محصولاتی داریم که با ارزش‌افزوده کمتر به‌فروش می‌‌‌‌‌رسانیم و از همین امروز می‌توانیم بخشی از محصولات را به پتروشیمی شازند عرضه و ایجاد ارزش‌افزوده کنیم.

وی افزود: سال‌گذشته به‌دلیل اختلاف‌‌‌‌‌نظرهایی که در هیات‌مدیره وجود داشت، روند پیشرفت پروژه‌ها با کندی روبه‌رو شده‌بود که خوشبختانه با تغییر ترکیب، پروژه‌های توسعه‌‌‌‌‌ای دوباره در مسیر اصلی خود قرارگرفت و در بهمن‌‌‌‌‌ماه و اسفندماه سال‌گذشته، در پروژه بنزین‌‌‌‌‌سازی (CCR) حدود ۳ و ۳.۵درصد پیشرفت داشتیم که این پیشرفت پیش از این به کمتر از یک‌درصد در ماه رسیده بود. رئیس هیات‌مدیره پالایشگاه نفت تهران تاکید کرد: با اجرای پروژه تصفیه پساب که از پروژه‌های اصلی ما به‌‌‌‌‌شمار می‌آید و در ماه‌های اخیر پیشرفت مطلوبی داشته‌است، مقدار مصرف آب تهران یک‌‌‌‌‌ونیم‌درصد کاهش می‌‌‌‌‌یابد؛ ضمنا پروژه تولید هگزان که یکی از بزرگ‌ترین برج‌های پالایشگاهی در آن نصب شد، در مسیر خود قرار گرفته‌است.