شماره روزنامه ۶۰۴۷
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۸۸ دنیای اقتصاد

اخبار دسته بندی نشده - روزنامه شماره ۵۹۸۸

  • فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

    دنیای اقتصاد: روز گذشته، خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است اسکناس‌های درشت وارد بازار شود. البته پیگیری‌های اولیه «دنیای‌اقتصاد» از بانک مرکزی حاکی از آن است که در حال حاضر طرحی در این خصوص وجود ندارد. با توجه به کاهش ارزش اسکناس‌های کنونی در مبادلات، وجود اسکناس‌های درشت که قابلیت پوشش معاملات را داشته باشد، یک ضرورت محسوب می‌شود؛ موضوعی که در تمام اقتصادهای دنیا نیز وجود دارد و تنها در اقتصادهای با تورم چندرقمی که برای مبادلات روزانه نیاز به حجم بالایی از اسکناس است، پول کاغذی از معاملات حذف شده است. برخی منتقدان عنوان می‌کنند که چاپ اسکناس درشت باعث افزایش حجم پول می‌شود؛ درحالی‌که این امر یک موضوع فنی است و هیچ اثری بر متغیرهای پولی و تورم ندارد. درحالی‌که بی‌ارزش شدن اسکناس و ایران‌چک‌های موجود هزینه چاپ آنها را افزایش داده، مقتضی است سیاستگذار با چاپ اسکناس و ایران‌چک‌های درشت‌تر، نسبت اسکناس در معاملات روزانه کشور را به سطح استاندارد جهانی افزایش دهد.
  • برخورد دلار به کف قیمتی؟

    دنیای اقتصاد -گروه بازار پول و ارز: روند کاهشی جدید نرخ ارز در بازار روز گذشته متوقف شد و نرخ دلار در نیمه کانال ۶۵‌هزار تومانی به تعادل رسید. برخی از تحلیلگران معتقدند که پله‌های دوم و سوم کانال ۶۵ که در روز سه‌شنبه محل معامله شاخص ارزی بود، کف قیمت این ارز در حال حاضر است و فعلا پتانسیل افت نرخ‌های بیشتر وجود ندارد. همچنین بازه نوسان سکه طلا نیز در روز گذشته کوچک شد.
  • ابهام در تحقق منابع واگذاری‏‏‏‏‌ها

    دنیای اقتصاد: بررسی‏‏‏‏‌ها نشان می‌دهد که در ۱۱ماه ابتدایی سال‌۱۴۰۲، تنها ۲۸‌درصد از میزان مصوب منابع مربوط به واگذاری بنگاه‌های دولتی در قانون بودجه‌سال‌گذشته محقق شده‌است. منابع حاصل از واگذاری بنگاه‌ها‏‏‏‏‌ در بودجه‌۱۴۰۲ معادل ۱۰۶‌هزار ‌میلیارد‌تومان بود که ۲۷‌هزار‌ میلیارد‌تومان آن محقق شد. منابع حاصل از واگذاری‏‏‏‏‌ها در لایحه بودجه‌۱۴۰۳ معادل ۶۰‌هزار ‌میلیارد‌تومان است.
  • برنامه مهار تورم ۲۰۲۴

    دنیای اقتصاد: به گفته جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو در سخنرانی خود در روز سه شنبه، تورم در سال جدید مطابق با اولویت بانک مرکزی پیشرفت نکرده است. به نظر می‌رسد که این مقام سیاسی- اقتصادی بر سیاست‌های فعلی پابرجا بماند و با حفظ بهره در سطح ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصدی، از آغاز سیاست‌های پولی انبساطی کناره‌گیری کند که تبعات این ادعا را می‌توان در روند بازارهای جهانی مشاهده کرد.
  • اعلام جزئیات تامین مالی زنجیره تامین در سال ۱۴۰۳

    بانک مرکزی: مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی گفت: در سال‌جاری ۳۵۰‌هزار میلیارد تومان برای تامین مالی از طریق ابزارهای تامین مالی زنجیره‌‌‌ تامین تعهدی پیش‌بینی شده است که این رقم شامل ۲۰۰‌هزار میلیارد اوراق گام برای بنگاه‌‌‌های اقتصادی، ۲۰‌هزار میلیارد تومان اوراق گام برای شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان، ۵۰‌هزار میلیارد تومان کارت‌‌‌رفاهی متصل به اوراق گام و ۸۰‌هزار میلیارد تومان در چارچوب برات الکترونیکی و سایر ابزارهای تامین مالی زنجیره تامین است.
  • اقتصاد رژیم صهیونیستی، ۲۱‌درصد کوچک شد

    ایبنا: رژیم صهیونیستی در نتیجه تجاوزات خود به غزه متحمل خسارات جانی و اقتصادی غیرمنتظره‌‌ای شد. به گزارش الجزیره، جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه به طور قابل‌توجهی بر رشد اقتصادی در ۳ ماه آخر سال ۲۰۲۳ بیش از حد انتظار تاثیر گذاشت. اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی - در برآورد سوم خود - اعلام کرد که اقتصاد در سه‌ماه آخر سال ۲۰۲۳ به طور سالانه ۲۱‌درصد نسبت به سه‌ماهه قبل کاهش یافته است.
  • بازبینی سازمان ملل در پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان

    ایسنا: سازمان ملل پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی جهان را به سمت بالا بازبینی کرد. کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی جهانی خود را از ۲.۵‌درصد به ۲.۷‌درصد برای سال ۲۰۲۳ و از ۲.۵‌درصد به ۲.۶‌درصد برای سال ۲۰۲۴ اصلاح کرده است.
  • تجارت ۱۵۶ میلیارد دلاری روسیه با کشور‌‌های سازمان همکاری اسلامی

    ایبنا: حجم مبادلات تجاری روسیه و کشور‌‌های عضو سازمان همکاری اسلامی طی سه سال گذشته با ۳۷‌درصد افزایش به ۱۵۶ میلیارد دلار رسیده است.
  • بانک‌های ناتراز اصلاح شوند تورم کاهش می‌یابد

    تسنیم: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ناترازی بانک‌ها یکی از عوامل افزایش تورم است، گفت: اگر بانک‌های ناتراز اصلاح شوند، چه از ادغام و چه منحل‌‌‌‌‌‌شدن، مسلما رشد نقدینگی و در نهایت تورم کاهش پیدا خواهد کرد.
  • نرخ بیکاری ترکیه نزول کرد

    ایسنا: نرخ بیکاری ترکیه در ماه فوریه ۲۰۲۴ به ۸.۷‌درصد کاهش یافت. بر اساس داده‌‌های منتشر شده، نرخ بیکاری ترکیه در ماه فوریه به کمترین میزان در چهار ماه گذشته رسید و ۸.۷‌درصد کاهش یافت که ۰.۳‌درصد نسبت به ماه قبل نزول کرده است.
  • دفاع رئیس از بورس

    دنیای اقتصاد : شامگاه سه‌شنبه مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه صف اول به ماجرای کاهش دامنه نوسان بورس اشاره کرد و گفت که این تصمیم برای حمایت از منافع سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند معاملات اتخاذ شده است. وی خاطرنشان کرد که سیاستگذار در سال جاری در راستای احیای اعتماد در تالار شیشه‌ای اقداماتی را انجام خواهد داد. یقینا بازار سهام می‌تواند نقش بی‌بدیلی برای تحقق شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است، ایفا کند.
  • انزوای بورس‌های نامتعارف

    دنیای اقتصاد -محمدصادق صفا: آنچه می‌توان آن را مهم‌ترین کارکرد بورس در دنیای مدرن دانست، تامین مالی شرکت‌هاست. ریسک‌ها می‌توانند مانعی در راه جذب سرمایه باشند، اما سیاستگذاران در تلاش هستند تا راه مطمئنی برای جذب سرمایه ایجاد کنند. از این رو برای ساخت بازار‌های جدید در قالب بورس نوآوری‌هایی صورت گرفته است. بازار‌های جدید برای شرکت‌هایی تاسیس شده‌اند که توانایی پذیرش در بورس را ندارند. از جمله آنها می‌توان به بازار سرمایه‌گذاری جایگزین در انگلستان، بازار خصوصی نزدک در آمریکا و بازار توافقی فرابورس در ایران، اشاره کرد. این بازارها با ابزارهایی نظیر فیلترگذاری برای افراد حرفه‏‏‌ای در تلاشند تا ریسک در این نوع بازارها را به حداقل برسانند تا امکان تامین مالی از طریق عرضه سهام برای بخش گسترده‌تری از شرکت‌ها فراهم شود.
  • خداحافظی بورس با ریسک‌ها؟

    دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان: بازار سهام در هفته پرچالشی که گذشت تماما تحت‌تاثیر ریسک‌های ژئوپلیتیک موجود بود، ‌‌‌‌‌در این میان محدودیت دامنه‌نوسان - هرچند که تحلیلگران با محدودیت در سمت مثبت موافق نبودند- توانست دست‌کم از ریزش‌های سنگین در بورس جلوگیری کند و در نهایت بورس در حالی این هفته سخت را به پایان رساند که ۲۷۶۶‌میلیارد‌تومان نقدینگی را از دست‌داد، شاخص‌کل ۲.۳۷‌درصد و شاخص هموزن ۳.۶۹‌درصد منفی شد.
  • «تروث» چشم به راه موفقیت ترامپ

    محدثه علی‌‌‌زاده: سهام رسانه اجتماعی «تروث» (Truth) دونالد ترامپ با وجود صعود مطلوب در روزهای آغازین ورود به بازار سهام، با افت شدیدی روبه‌رو شده است. این شبکه اجتماعی پس از آشکار شدن عملکرد ضعیف آن با افت شدیدی مواجه شده و ارزش آن ۳.۴میلیارد دلار کاهش یافته است. سهام این پلتفرم در معاملات روز سه‌‌‌شنبه و پس از سه‌هفته معامله در بازار سهام آمریکا در نقطه‌‌‌ای ۶۵درصد پایین‌تر از آخرین نقطه اوج خود قرار گرفت.
  • بزرگ‌ترین اشتباه فریدمن

    دنیای اقتصاد: میلتون فریدمن در افکار عمومی به عنوان یک اقتصاددان و مدافع بزرگ بازار آزاد شناخته می‌شود. با‌این‌حال، فریدمن زمانی کارمند وزارت خزانه‌داری آمریکا بود و نقشی اساسی در اجرای طرح‌های مالیاتی دولت آمریکا در راستای گسترش مالیات داشته است. جیسون دی سنا ترنرت، رئیس یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی، در یادداشتی در وال استریت ژورنال، به بررسی این وجهه از عملکرد فریدمن در مقام اقتصاددان پرداخته است.
  • وتوی رای دولت به تفکیک

    دنیای اقتصاد: در اولین برخوردهای جدی سال‌جدید، مواجهه سازمان بازرسی کل کشور با دولت رخ داد و وزیر جهادکشاورزی از این نهاد اخطار دریافت کرد؛ جواب این اخطار را سخنگوی دولت داد و در ادامه از سوی دولت از مجلس گلایه کرد. گلایه‏‏‏‌ای مبنی‌بر اینکه چرا به یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم، یعنی تشکیل وزارت بازرگانی وقعی نگذاشته و اساسا آن را از دستور کار خارج کرده‌است. مفصل‏‏‏‌تر؛ سازمان بازرسی در نامه‏‏‏‌ای با ارائه مستندات قانونی به محمدعلی نیکبخت، وزیر کشاورزی، «هشدار»‏‏‏‌ داد که نرخ مالیات‌ارزش‌افزوده کالاهای اساسی باید مانند دو سال‌قبل یک‌درصد باشد، نه ۹ به‌علاوه یک‌درصد.
  • هفت افسانه در بازار اجاره

    دنیای اقتصاد -صدیقه نژادقربان: سبدی از «خیال‏‏‌پردازی‏‏‌ها» در بازار اجاره مسکن یا بهتر است گفته شود «کل بازار مسکن» سبب شده دولت‏‏‌ها بین دو حوزه «خرید» و «اجاره» خانه، تبعیض قائل شوند و دومی همواره مورد تحقیر در کشورهای مختلف جهان قرار بگیرد؛ این «اشتباه‏‏‌بینی» سیاستگذار، «مقدمه به‌هم‏‏‌خوردن اوضاع بازار اجاره مسکن» است. گزارش «دنیای‌اقتصاد» از مطالعاتی که «هبیتات» یا همان «دفتر اسکان بشر ملل متحد» درباره «ریشه‏‏‌های بحران‏‏‌های مزمن اجاره‏‏‌نشینی» در دنیا انجام داده، حاکی است: «سیاست درست تامین مسکن»، پشت هفت افسانه گیر کرده است. این افسانه‏‏‌ها همگی «اجاره‏‏‌نشینی» را هدف گرفته است؛ سوءبرداشت‏‏‌های بزرگ نسبت به اجاره‏‏‌نشینی و اجاره‏‏‌داری که باعث شده در برخی کشورها، دولت‏‏‌ها «مالکیت مسکن» را تشویق کنند و از روی «اجاره» رد شوند.
  • نفت در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیک

    دنیای اقتصاد-پیمان قناعتی‌فرد: می‌‌‌‌‌توان ادعا کرد بازار جهانی نفت در واکنش فوری به رویدادهای اخیر در خاورمیانه نسبتا خاموش بوده‌است. تاثیر متقابل عواملی نظیر بی‌‌‌‌‌ثباتی ژئوپلیتیک، مخاطرات عرضه نفت‌‌‌‌‌خام و سطح متزلزل ذخایر استراتژیک، همچنان بازارهای جهانی نفت را تحت‌‌‌‌‌الشعاع قرار می‌دهند. پیش‌بینی ناظران بازار انرژی حکایت از آن دارد که وضعیت بازار نفت بر همین منوال باقی خواهد ‌‌‌‌‌ماند، البته با پتانسیل تغییرات قابل‌‌‌‌‌توجه در قیمت نفت‌‌‌‌‌خام که با پیشرفت و کیفیت تحولات منطقه‌ای ارتباط مستقیم دارد.
  • متاورس چگونه آینده شرکت‌ها را متحول می‌کند؟

    مترجم: سید‌حسین علوی‌لنگرودی alavitarjomeh@gmail.com
    متاورس را خیلی‌‌‌ها نمونه تکامل‌‌‌یافته و گسترش پیدا‌کرده اینترنت می‌‌‌دانند؛ یعنی جایی که شبکه‌‌‌ای از فضاهای دیجیتال با حضور انسان‌‌‌ها و آواتارهای دیجیتال زندگی می‌کنند و ادعای مالکیت بر دارایی‌‌‌های دیجیتالشان را دارند. به‌‌‌طور کلی، پیش‌بینی می‌شود متاورس طی یک دهه آینده و به لطف پیشرفته‌‌‌تر شدن فناوری‌‌‌هایی مانند واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، اینترنت اشیا، ۵G، بلاک‌چین و محاسبات ابری و ترکیب ‌‌‌شدن آنها باهم شکل کامل‌تری بگیرد. با این ‌‌‌همه، تعدادی از شرکت‌ها، از کوچک و بزرگ و از مشهور و ناشناخته، از همین حالا وارد این فضا شده‌‌‌اند و اقداماتی را در زمینه حضور در متاورس انجام داده‌‌‌اند.
  • سردار در پی شانس

    دنیای‌اقتصاد: دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های لیگ اروپا از ساعت ۲۲:۳۰ با امشب با دیدارهای حساسی پیگیری می‌شود که قطعا نبرد رم و میلان بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند. هم بابت اینکه میلانی‌ها قصد ندارند تا مثل لیگ قهرمانان از این رقابت‌ها هم کنار بروند و هم از این حیث که تنها نماینده ایرانی لیگ اروپا امشب برخلاف مسابقه هفته قبل، شانس بازی خواهد داشت. سردار که پس از مصدومیت در بازی دوم فروردین مقابل ترکمنستان دیگر به میدان نرفته در چند روز اخیر به تمرینات رم اضافه شده و اگر آمادگی‌اش را به‌دست آورده باشد، شانس بازی برای تیم دنیله ده روسی را خواهد داشت. البته با توجه به پیروزی یک بر صفر در بازی رفت، احتمالا امشب میلان تیم هجومی زمین خواهد بود و جالوروسی میزبان برای کنترل بازی به میدان می‌رود که همین شانس حضور سردار را کم می‌کند. اما با توجه به بازگشت تامی آبراهام، مهاجم تیم ملی می‌داند که حتی از اندک دقایقی که در اختیارش قرار می‌گیرد باید استفاده کند وگرنه تبدیل به گزینه شماره سه سرمربی رم در ترکیب این تیم می‌شود و با این شرایط احتمال بازگشت او به بایرلورکوزن در انتهای فصل وجود دارد. هر چند که بعید به نظر می‌رسد باشگاه آلمانی هم تمایلی به حفظ سردار داشته باشد.
  • وعده صادق اقدامی محدود بود

    دنیای اقتصاد: مراسم رژه روز ارتش روز گذشته در تهران و سراسر کشور برگزار شد و یگان‌های مختلف ارتش ونیروهای مسلح به مناسبت این روز در مراکز استان‌ها رژه رفتند. همچنین یگان‌های نمونه زیرسطحی، سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با برگزاری رژه دریایی در آب‌های خلیج همیشه فارس و در تنگه هرمز اقتدار ارتش را به نمایش گذاشتند.
  • متحدان اسرائیل در برزخ

    دنیای اقتصاد: متحدان ناآرام اسرائیل خشم خود را از تلفات جنگ غزه ابراز کرده‌اند، اما زمانی که بازیگری مهم رگبار موشکی را به سمت اسرائیل نشانه گرفت، آن را حداقل برای یک لحظه کنار گذاشتند. مارک لندلر ۱۶آوریل در نیویورک‌تایمز نوشت: دو هفته پیش؛ ریشی سوناک، نخست‌‌‌وزیر بریتانیا با شماری از درخواست‌‌‌ها برای قطع ارسال تسلیحات به اسرائیل به دلیل جنگ ویرانگر آن در غزه مواجه بود. اما روز دوشنبه، سوناک از هواپیماهای جنگی انگلیس که چند پهپاد ایرانی را به عنوان بخشی از کارزار خنثی کردن حمله ایران به اسرائیل رهگیری کرده بودند، قدردانی کرد. این یک مثال گویا بود از اینکه چگونه درگیری بین اسرائیل و ایران معادلات را در خاورمیانه به هم ریخته است.
  • غوغای سیلاب‌ها در زرآباد

    دنیای‌اقتصاد: هنوز سیستان‌وبلوچستان از سیل اسفند۱۴۰۲ سر پا نشده بود که بار دیگر بهار سال نو، باران بلای جانش شد. ۱۵۴روستا مسدود شدند و بی‌برق‌. نخستین بارندگی جان ۳کارگر راه‌آهن را که مشغول بازکردن راه بودند، گرفت و کارگری هم در این میان گم شد؛ بی‌هیچ ردی. این‌بار ترکش‌ سیلاب‌ها به کرمان هم رسید و سه زن عشایرنشین در جبالبارز دیار کریمان ناپدید شدند. سیلی که این روزها حتی دبی و عمان را هم درنوردیده و یک خواب راحت برای مردم سرزمین‌های گرم و کویری نگذاشته است، نشان از تغییرات اقلیمی و سونامی‌های ناگهانی دارد. یورش آب‌ها اما تمامی ندارد و صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران پیش‌بینی می‌کند: «رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید در کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، جنوب خراسان رضوی و برخی مناطق واقع در فارس، نیمه جنوبی و شرق اصفهان و ارتفاعات زاگرس مرکزی ادامه خواهد داشت.»
  • کمپین دیپلماتیک پس از ۱۴ آوریل

    دنیای‌اقتصاد: اسرائیل «کمپین دیپلماتیکی» آغاز کرده و خواستار تحریم علیه ایران شده است.الجزیره در مطلبی در این خصوص نوشت: یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل روز سه‌شنبه گفت که با ۳۲ کشور تماس گرفته و از آنها خواسته است که تحریم‌‌هایی را علیه تهران اعمال کنند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که اسرائیل در فکر پاسخ نظامی به حمله ایران به اسرائیل است.ایران می‌‌گوید حملات روز شنبه این کشور با استفاده از بیش از ۳۰۰ پهپاد، موشک‌‌های کروز و موشک‌‌های بالستیک، در تلافی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه بوده است.
  • صحنه را درست بخوان!

    دنیای‌اقتصاد: اسرائیل با کمک متحدانش روز یکشنبه از گلوله‌باران ایران جان سالم به در برد. نیک رابرتسون ۱۷ آوریل در سی‌ان‌ان نوشت: ۶۰ تن مواد منفجره روی بیش از ۳۵۰ پرتابه ایرانی، آن روز اسرائیل را تهدید کرد. با این حال، اسرائیل، برخلاف هشدارهای جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهور آمریکا و تهدید ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌جمهور ایران مبنی بر پاسخ «شدید، گسترده و دردناک» به هرگونه اقدام تلافی‌جویانه، دقیقا به همین موضوع فکر می‌کند. در یک تغییر پارادایم پس از چند دهه جنگ نیابتی در سایه، تهران در حال تغییر استراتژی است. حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «تصمیم گرفته‌‌‌ایم معادله جدیدی ایجاد کنیم. ما از آنها [اسرائیل] انتقام خواهیم گرفت.» به غیر از اعضای اصلی کابینه جنگ اسرائیل - نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، وزیر جنگ یوآو گالانت و بزرگ‌ترین رقیب سیاسی سابق نتانیاهو بنی‌گانتس - بیش از ده‌ها نفر دیگر پشت میز در مقر دفاع حداکثر امنیتی اسرائیل نشسته بودند؛ تل‌آویو، حرکت بعدی خود را برنامه‌ریزی می‌کند.
  • پیام تبریک رهبر انقلاب به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی

    در پی قهرمانی تیم‌های کشتی فرنگی و آزاد در مسابقات قهرمانی آسیا در بیشکک قرقیزستان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی از جوانان کشتی‌گیر قهرمان صمیمانه تشکر کردند.
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰

    عملیات وعده صادق همچنان در صفحه یک روزنامه‌های روز گذشته بازتاب داشت. روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم سیدعطاءالله مهاجرانی نوشت: هیاهو پس از عملیات وعده صادق در فضای مجازی بیشتر مطرح شد و تلویزیون‌های فارسی‌زبان از طریق کارشناسان مامور واقعه را تحلیل کردند. در فضای عربی هم کم و بیش این رویکرد مشاهده می‌شد. انکار عملیات و تفسیر آن به‌عنوان عملیات ناموفق یا عملیات نمایشی است که با توافق آمریکا و اسرائیل صورت گرفته است؛ به‌نحوی‌که نه سیخ بسوزد نه کباب. اما واقعه بزرگ‌تر از این است که بتوان چهره خورشید را با گِل پوشاند. روزنامه جوان نیز با اشاره به عملیات وعده صادق به لزوم گفت‌وگوی صادقانه مسوولان با مردم برای پیروزی در جنگ مجازی اشاره کرد.
  • راه سخت مودی در جنوب هند

    دنیای اقتصاد: نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند هدفی را برای ائتلاف تحت رهبری خود اعلام کرد که بسیار جاه‌طلبانه است. مودی ادعا کرد از مرز ۴۰۰کرسی در مجلس دارای ۵۴۳کرسی عبور خواهد کرد. اما این امر بدون پیروزی در جنوب هند که توسعه یافته است، به‌دست نمی‌آید.
  • هند برای ابرقدرت اقتصادی شدن چه کند؟

    دنیای اقتصاد: تنها چند روز دیگر، هند بزرگ‌ترین انتخابات دموکراتیک جهان را آغاز خواهد کرد.حدود ۹۶۰میلیون نفر در این کشور ۱.۴میلیاردی واجد شرایط رای دادن در نظرسنجی‌ها هستند که از روز جمعه آغاز می‌شود و پایان آن بیش از یک ماه طول می‌کشد. انتظار می‌رود نارندرا مودی برای سومین دوره پنج‌ساله متوالی نخست‌وزیر شود.
  • ارتش اوکراین در فلاکت

    دنیای اقتصاد: فرمانده ارشد نظامی اوکراین ارزیابی تیره و تاری از مواضع ارتش در جبهه شرقی ارائه کرد و گفت که این مواضع «در روزهای اخیر به‌طور قابل توجهی بدتر شده است.» ژنرال الکساندر سیرسکی، فرمانده ارتش اوکراین در بیانیه‌ای در اوایل این هفته گفت که نیروهای روسی به‌شدت تلاش می‌کنند تا از مزیت فزاینده خود در نیروی انسانی و مهمات برای شکستن خطوط اوکراین استفاده کنند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این ژنرال گفت: «دشمن با وجود تلفات قابل توجه، با استفاده از یگان‌های جدید روی خودروهای زرهی تازه‌اش تلاش خود را افزایش داده و هم‌اینک به لطف دستاورهای جدید، در حال پیشروی است.»
  • چرا پاریس از تل‌آویو حمایت می‌کند؟

    محمود فاضلی/تحلیلگر امور بین‎الملل
    به گفته دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در زمان حمله تنبیهی ایران به اسرائیل، فرانسه در ردگیری و مقابله با پهپادها و موشک‎های شلیک‌شده از سوی ایران نقش فعالی داشته است. فرانسه نیز همانند دیگر قدرت‌های غربی، در خنثی‌سازی حمله تلافی‌جویانه ایران به کنسولگری خود در دمشق حضور و مشارکت «مهمی» داشته است. سخنگوی ارتش اسرائیل با اشاره به «فناوری بسیار خوب هواپیماها و رادارهای فرانسوی» تاکید کرده که فرانسوی‌ها در عملیات گشت هوایی مشارکت کرده‎اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در روز نخست این درگیری از مشارکت فرانسه، انگلیس و آمریکا تشکر کرد.
  • جیب پرپول نسل زد

    دنیای اقتصاد: نسل زد در کشورهای ثروتمند از درآمد بیشتری نسبت به دیگر نسل‌ها زمانی که همسن آنها بودند، برخوردار است. همچنین این نسل الگوی رفتاری متفاوتی در محل کار دارد و علاقه کمتری به کارآفرینی دارد. الگوی تحصیلی نسل زدی‌ها نیز متفاوت با نسل‌های قبل است.
  • بازرگانی رونق می‌گیرد

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌‌‌‌الملل: پس از یک سال‌نزولی، نغمه امید در سپهر تجارت‌جهانی کالا نواخته می‌شود. گزارش سازمان تجارت‌جهانی حاکی از آن است که حجم مبادلات در سطح جهان با رشدی ۲.۶‌درصدی در سال‌۲۰۲۴ و ۳.۳‌درصدی در سال‌۲۰۲۵ روبه‌رو خواهد شد. این خبر مسرت‌‌‌‌بخش، نویدبخش رونقی دوباره پس از افت ۱.۲‌درصدی در سال‌۲۰۲۳ است که سایه جنگ اوکراین و چالش‌های اقتصادی متعدد بر آن سنگینی می‌کرد. سال ۲۰۲۳ با رکودی ناخوشایند در تجارت‌جهانی همراه بود، درحالی‌که در سال‌پیش از آن رشدی سه‌درصدی ثبت شده‌بود.
  • آغاز پرداخت ارز کالاهای اساسی

    دنیای‌اقتصاد: قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی گفت: پرداخت ارز امسال به واردکنندگان کالاهای اساسی از یک تا دو روز آینده آغاز می‌شود و نگرانی بابت تامین ارز کالاهای اساسی نداریم.
  • دروازه ورود به بازار آسیای‌میانه

    دنیای‌اقتصاد: مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در گزارشی با عنوان «دیپلماسی اقتصادی ازبکستان» به بررسی سوابق تعامل ایران و ازبکستان، شرایط روابط اقتصادی دو طرف و نگاه ازبکستان به تعامل و همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران پرداخته است. بر اساس این گزارش، جمهوری ازبکستان از سال‌۱۹۹۱ در حال گذار از یک اقتصاد برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌‌شده به‌‌‌‌‌‌سوی یک اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد است. این گذار شامل آزادسازی قیمت‌ها، تجارت و ارز، خصوصی‌‌‌‌‌‌سازی و اصلاحات در بخش مالی بوده‌است. اصلاحات مذکور به رشد اقتصادی (متوسط ۵.۵‌درصد در سال) و بهبود فضای کسب‌وکار در این کشور کمک کرده‌است.
  • افت تجارت ایران با اروپا

    دنیای‌اقتصاد: یورو استات اعلام کرد درحالی‌که صادرات اسپانیا به ایران در نخستین ماه سال‌جاری میلادی ۶۲‌درصد و ایتالیا ۱۳‌درصد افزایش داشته‌است، صادرات آلمان بدون تغییر در سطح ۱۰۰‌میلیون یورو باقی‌مانده‌است.
  • ضرورت شناسایی بازار

    مسعود حقیقت‌طلب
    اخیرا مقامات دولتی عنوان کرده‌اند که بازار آزاد ارز را به رسمیت نمی‌شناسند. قاعدتا منظور گویندگان این است که عرضه، تقاضا و نرخ ارز بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسند و هر نوع استناد و کاربست این سه واژه در ارزیابی سیاست‌های ارزی رسمی کشور نیز مورد قبول نیست.
  • عقبگرد تولید و فروش صنعتی

    دنیای اقتصاد: رشد میانگین متحرک سه‌ماهه منتهی به اسفند سال۱۴۰۲، در شاخص تولید و شاخص فروش فعالیت‌های صنعتی بورسی روندی کاهشی داشته است. بررسی روند یک‌ساله نشان می‌دهد بنگاه‌ها، سال۱۴۰۲ را با رشد ناچیز ۰.۴درصدی شاخص تولید و کاهش ۱.۲درصدی شاخص فروش به پایان رسانده‌اند.
  • رایزنی برای اعطای تسهیلات به صنعت دارو

    دنیای‌اقتصاد: معاون وزیر صمت اظهار امیدواری کرد که ظرف چند ماه آینده بر اساس تفاهمات انجام‌شده میان وزارت بهداشت، صنعت، معدن و تجارت و همچنین نظام بانکی بتوانیم تسهیلات مناسبی را هم در قالب تامین مالی و هم در قالب تسهیلات در اختیار صنعت دارو قرار دهیم.
  • مسیر معدن‌کاری پایدار

    دنیای‌اقتصاد: تغییرات اقلیمی یکی از چالش‌‌‌های مهم پیش‌روی جهان امروز است و تاثیرات آن بر تمام بخش‌‌‌ها محسوس است. معدن که نقش تعیین‌کننده‌ای در تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع مختلف دارد، از تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی در امان نیست. در واقع، صنعت معدن سهم قابل‌توجهی در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد که محرک اصلی تغییرات آب‌وهوایی است.
  • آمریکا دست به‌دامن ذخایر استراتژیک؟

    دنیای اقتصاد - حمید ملازاده: مشاور جو بایدن اطمینان داد که رئیس‌جمهور ایالات‌متحده متعهد به حفظ قیمت بنزین در سطوح مقرون‌به‌صرفه و در حال بررسی برداشت از ذخایر استراتژیک نفت (SPR) است. سال‌گذشته، دولت آمریکا مقدار قابل توجهی نفت را برای کاهش قیمت بنزین فروخت، اقدامی که انتقاد تند برخی از جمهوری‌خواهان را به‌دنبال داشت، با این حال مشخص نیست که آیا آنها در آینده نزدیک دوباره به این استراتژی متوسل خواهند شد یا خیر.
  • تضمین ارزآوری به همت صنعت گاز

    صنعت گاز ایران با اجرا و امضای قراردادهایی مهم در حوزه صادرات گاز به کشورهای همسایه، شریک اقتصادی مطمئن معرفی شد. به گزارش «شانا»، توسعه دیپلماسی انرژی همواره مورد تاکید وزیر، معاونان و کارکنان وزارت نفت بوده‌است. همه شرکت‌ها و مجموعه‌‌‌‌‌های تابع صنعت نفت از جمله شرکت ملی گاز ایران همسو با این هدف راهبردی که همراه با تکیه بر توان داخلی پیش رفته و می‌رود، رایزنی با دیگر کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه به‌منظور ارزآوری برای ایران را در دستور کار قرار دادند.
  • تکمیل پروژه‌های نیمه‌‌‌‌‌تمام

    وزیر نفت با بیان اینکه وزارت نفت در سال‌۱۴۰۲ پروژه‌های نیمه‌‌‌‌‌تمام را به سرانجام رساند، گفت: از محل این پروژه‌ها تولید در صنایع مرتبط جهش داشت و به‌دنبال آن ثبت رشد اقتصادی بالای ۲۰‌درصد در بخش نفت و گاز را شاهد بودیم. به گزارش «شانا»، جواد اوجی با بیان اینکه وزارت نفت در سال‌۱۴۰۲ با سرمایه‌گذاری موثر در بخش‌های بالادست و پایین‌‌‌‌‌دست صنعت نفت توانست پروژه‌های نیمه‌‌‌‌‌تمام به ارزش بیش از ۲۸‌میلیارد دلار را به سرانجام برساند، گفت: از محل تکمیل این پروژه‌ها رشد تولید در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و به‌دنبال آن ثبت رشد اقتصادی بالای ۲۰‌درصدی در بخش نفت و گاز را شاهد بودیم. وی افزود: امسال برای سرمایه‌گذاری‌های تازه در پروژه‌های نیمه‌‌‌‌‌تمام باقی‌مانده در صنعت نفت برنامه‌‌‌‌‌ریزی جامعی شده‌است تا امسال هم جهش تولید مطلوبی در این صنعت داشته باشیم. وزیر نفت تصریح کرد: امیدواریم سال‌۱۴۰۳ هم مانند پارسال رکوردهای مطلوبی در زمینه جهش تولید داشته باشیم.
  • افزایش تولید نفت شیل آمریکا

    اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی از افزایش تولید نفت از ذخایر شیل این کشور در ماه مه خبر داد. به گزارش «شانا» به نقل از رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا با انتشار گزارش ماهانه خود درباره بازدهی حفاری‌‌‌‌‌ها اعلام کرد؛ تولید نفت این کشور از مناطق نفت شیل در ماه مه افزایش خواهد یافت. به گفته این نهاد انرژی، تولید از حوضه‌‌‌‌‌های مهم آمریکا با افزایش بیش از ۱۶‌هزار بشکه در روز به ۹‌میلیون و ۸۶۰‌هزار بشکه در روز خواهد رسید‌که بیشترین تولید از ماه دسامبر۲۰۲۳ تاکنون است.
  • تولید بیش از ۳۲ میلیون تن فولاد خام در ۱۴۰۲

    دنیای‌اقتصاد: تولید فولاد خام کشور طی سال ۱۴۰۲ با ۵.۵درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از مرز ۳۲میلیون تن فراتر رفت.
  • تمایل اوپک برای عضویت نامیبـیا

    یکی از مقام‌‌‌‌‌های صنعتی آفریقا از تمایل ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان غیرعضو (اوپک‌‌‌‌‌پلاس) برای جذب نامیبیا به‌عنوان عضو جدید خبر داد. به گزارش «شانا» به نقل از رویترز، یک مقام صنعتی آفریقا و منابع صنعتی اعلام کردند ائتلاف اوپک‌‌‌‌‌پلاس تمایل دارد نامیبیا به‌عنوان عضو جدید به این ائتلاف بپیوندد، زیرا این کشور آفریقای‌غربی در دهه‌های آینده می‌تواند به چهارمین تولیدکننده بزرگ آفریقا بدل شود. توتال‌انرژی و شل در سال‌های اخیر حدود ۲‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون بشکه ذخیره نفتی کشف کرده‌اند که به این‌‌‌‌‌ ترتیب زمینه برنامه‌‌‌‌‌ریزی جمهوری نامیبیا برای آغاز برداشت از این ذخایر از حدود سال‌۲۰۳۰ میلادی فراهم شده‌است. تمرکز اولیه اوپک‌‌‌‌‌پلاس این است که جمهوری نامیبیا به منشور همکاری این ائتلاف بپیوندد، برزیل هم در ماه ژانویه سال‌۲۰۲۴ میلادی به این منشور پیوست. ان‌‌‌‌‌جی آیوک، مدیر اجرایی اتاق انرژی آفریقا که در تسهیل مذاکرات بین دو طرف حاضر بوده‌است، گفت: اوپک و ائتلاف اوپک‌‌‌‌‌پلاس خواهان عضویت نامیبیا هستند. هیثم الغیص، دبیرکل اوپک در ماه فوریه، بدون نام‌بردن از کشوری اعلام کرد که اوپک در حال مذاکره با چند کشور برای پیوستن به منشور اوپک‌‌‌‌‌پلاس است.
  • احیای ظرفیت پالایشی روسیه

    روسیه به‌‌‌‌سرعت توانست واحدهای پالایشی آسیب‌‌‌‌دیده از حمله‌‌‌‌های پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های نفت این کشور را احیا کند. به گزارش «شانا» به نقل از رویترز، محاسبات این خبر‌‌گزاری نشان‌داد روسیه توانسته است به‌‌‌‌سرعت بعضی پالایشگاه‌های نفتی کلیدی خود را که هدف حمله پهپادهای اوکراینی قرارگرفت تعمیر کند و توان بهره‌‌‌‌گیری از ظرفیت پالایشی را افزایش دهد. اوکراین از ابتدای سال‌۲۰۲۴ میلادی حمله‌‌‌‌های پهپادی به زیرساخت‌های انرژی روسیه را تشدید کرد که این اوضاع افزایش قیمت نفت را در پی داشت. از زمان حمله به واحد پالایشی تانکو در دوم آوریل، هیچ گزارشی مبنی‌بر حمله‌‌‌‌ به پالایشگاه‌های بزرگ روسیه گزارش نشده و این کشور به‌‌‌‌سرعت در حال تعمیر پالایشگاه‌های خود است. بر اساس محاسبات رویترز، مجموع ظرفیت پالایش نفت اولیه روسیه که هدف هواپیماهای بدون‌سرنشین قرارگرفته از روزانه ۹۰۷‌هزار بشکه گذشته به ۶۶۰‌هزار بشکه رسیده‌است.
  • خسارت باد و باران به ۱۲۳اصله پایه توزیع برق سیستان و بلوچستان

    دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر شرایط جوی حاکم در سطح استان، تاکنون ۱۲۳ اصله پایه فشار متوسط و ضعیف شبکه توزیع برق این منطقه دچار خسارت و تخریب شده است.
  • سرمایه‌گذاری صندوق توسعه‌ملی در میدان‌های نفت

    صندوق توسعه‌ملی با ارزیابی‌‌‌‌ توجیه پروژه و بررسی ریسک‌های اقتصادی، در طرح توسعه میدان نفتی یاران به ارزش ۱۰۲‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد. به گزارش «شانا» به نقل از صندوق توسعه ملی، این صندوق با توجه به مجوزهای قوانین بالادستی همسو با تبدیل سرمایه‌های ملی به ثروت، سرمایه‌گذاری در میدان‌های مشترک نفت و گاز را کلید زد.
  • عزم دولت در کاهش ظرفیت خالی پتروشیمی‌ها

    مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه ظرفیت خالی پتروشیمی‌ها از ۲۷‌درصد در سال‌۱۴۰۰ به ۲۱‌درصد در سال‌۱۴۰۲ کاهش یافته‌است، گفت: با جدیت در حال برطرف‌کردن موانع تولید با همکاری یکپارچه همه هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های ملی نفت، گاز و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هستیم.
  • نوسان بهاری بازار خودرو

    دنیای اقتصاد: بررسی روند قیمتی بازار خودرو در اولین ماه سال جاری از رشد ۷درصدی قیمت‌ها در این بازه زمانی حکایت دارد. «دنیای‌اقتصاد» برای بررسی بازار، تغییرات قیمتی ۱۶محصول داخلی و مونتاژی را در چهار بازه زمانی یعنی ۲۸اسفند، ۱۴فروردین، ۲۶ و ۲۹فروردین زیر ذره‌بین قرار داده است. نتیجه بررسی‌ها نیز در شرایطی از رشد قیمت‌ها حکایت دارد که سه عامل تورم انتظاری، نرخ ارز و همچنین رویدادهای سیاسی بیشترین تاثیر را در روند قیمتی بازار خودروها داشته است.
  • تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمول جدید

    دنیای اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در شورای رقابت، بابت تعیین قیمت کارخانه‌ای جدید خودروها کسب تکلیف کرد. عباس علی‌آبادی که قرار بود هفته گذشته مهمان شورای رقابت شود، عصر دوشنبه این هفته به شورا رفت تا ضمن مشورت با اعضای این نهاد درباره دستورالعمل قیمت خودرو، از موضع آنها درباره اصلاح قیمت خودروهای داخلی مطلع شود.
  • گمرکات کشور با خودرو پر شد

    دنیای اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت بار دیگر گفته‌های خود مبنی بر وجود ۵۰هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور را تکرار کرد، اما به این پرسش که چرا خودروها ترخیص نمی‌شوند، پاسخی نداد. عباس علی‌آبادی چند روز پیش اعلام کرد که ۵۰هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور وجود دارد. حالا نیز با تکرار این موضوع، گفته که [تعداد خودروهای وارداتی به حدی زیاد است] که در گمرکات کشور فضای کافی برای پذیرش آنها نیست. وی این را هم گفته که در حال حاضر تعداد زیادی خودروی خارجی [به مقصد ایران] نیز روی آب است.
  • اعلام قیمت جدید پژو پارس

    تسنیم: با دریافت مجوز، قیمت جدید پژوپارس ۴۴۵میلیون و ۷۴۲هزارو ۳۰۰تومان تعیین شده است. براساس آخرین بخشنامه اعلامی شرکت ایران‌خودرو، قیمت جدید خودرو پژوپارس با موتور XU۷P ویژه فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳اطلاع‌رسانی شد. قیمت اسفندماه ۱۴۰۲ این محصول ۲۹۴میلیون و ۱۳۳هزار تومان بود که با دریافت مجوز، قیمت جدید این خودرو ۴۴۵میلیون و ۷۴۲هزارو ۳۰۰تومان تعیین شده است.
  • افت ۲۵درصدی ارزش خودرو در یک سال

    دنیای اقتصاد: iSeeCars لیست خودروهای سال ۲۰۲۳ خود را منتشر کرده است، لیستی که طبق آن باید به جای خودروهای نو، دست‌دوم آنها را بخرید. اینها خودروهایی هستند که ارزش آنها تنها در یک سال به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. در بین بیست مدل برتر، ۸ مدل الکتریکی وجود دارد که بیش از ۲۵درصد از ارزش خود را در یک سال از دست داده‌اند. در برخی موارد دلایل منطقی برای این کاهش ارزش وجود دارد، از جمله خودروهای قدیمی در انتظار تجدید نسل بعدی و کاهش قیمت اولیه و پیشنهادهای لیزینگ سخاوتمندانه که به جای استفاده از آنها، خریدهای جدید را تشویق می‌کند.
  • بنادر اروپا؛ پارکینگ خودروهای چینی

    دنیای اقتصاد: یک کابوس لجستیکی در بنادر و پایانه‌های کشتیرانی اروپا در حال رخ دادن است. خودروهای برقی ساخت چین در حال انباشته شدن در برخی از شلوغ‌ترین بنادر اروپا از جمله بندر آنتورپ بروژ در بلژیک و بندر برمرهاون در آلمان هستند. عوامل متعددی برای تبدیل این بنادر به «پارکینگ خودرو» با واردات خودروهای برقی چینی به بازارهای اروپایی همگرایی دارد. به نظر می‌رسد فقدان چارچوب لجستیکی بخشی از مشکل است. این گزارش می‌‌گوید هنگامی که این خودروهای الکتریکی در پایانه‌های کشتیرانی اروپا تخلیه می‌‌شوند، تولیدکنندگان چینی در تلاش برای یافتن رانندگان کامیون و حمل‌ونقل تجاری برای انتقال آنها به قسمت‌‌های نمایندگی هستند. حدود دو هفته پیش، جانت یلن، وزیر خزانه‌‌داری آمریکا، در دیدار با مقامات چینی نگرانی‌‌های خود را در مورد ظرفیت مازاد صنعتی این کشور مطرح کرد. یلن هیچ تعرفه اضافی را اعلام نکرد اما گفت که «رشد منفی» چین «خطرات قابل توجهی» برای کارگران و مشاغل در ایالات متحده و سایر نقاط جهان ایجاد می‌کند.
  • رونمایی بی‌وای‌دی از دو خودروی لوکس

    دنیای اقتصاد: بی‌وای‌دی، بزرگ‌ترین خودروساز چین، در یک برنامه پخش زنده از سوپر۳ و شاسی‌بلند ۸Bao در شنژن رونمایی کرد. این خودروساز مشخص نکرد که شاسی‌بلندهای جدید هیبریدی هستند یا الکتریکی. بی‌وای‌دی به غیر از دو مدل جدید، سوپر ۹ را نیز به نمایش گذاشت که یک خودروی مسابقه‌ای با عملکرد بالاست. این رونمایی اولین مورد پیش از نمایشگاه خودروی پکن است. در‌حالی‌که بی‌وای‌دی بیشتر به خاطر طیف خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه‌اش مانند هاچ‌بک Seagull به قیمت ۶۹هزار و ۸۰۰یوان یا کمتر از ۱۰هزار دلار، شناخته می‌شود، اما در حال پیشروی در بخش لوکس رده‌بالای بازار است. بی‌وای‌دی اوایل سال جاری، گران‌ترین خودروی خود، یانگ‌وانگ۹ U با عملکرد بالا را برای رقابت با فراری و لامبورگینی معرفی کرد.
  • برنامه برقی هوندا برای چین

    دنیای اقتصاد: شرکت خودروسازی هوندا نسل بعدی خودروهای برقی خود را تا سال ۲۰۲۷ در چین عرضه می‌کند. به گزارش ایسنا، هوندا موتور ژاپن در نظر دارد شش مدل خودروی الکتریکی را با نام تجاری Ye در چین تا سال ۲۰۲۷ عرضه کند. این شرکت همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ در مجموع ۱۰ مدل خودروی برقی با برند هوندا را در چین عرضه کند تا اطمینان حاصل شود که خودروهای برقی ۱۰۰درصد از فروش خودرو در این کشور را تا سال ۲۰۳۵ تشکیل می‌دهند. دومین خودروساز بزرگ ژاپن در افزایش فروش خودروهای برقی از رقبای اروپایی و آمریکایی مانند جنرال موتورز و فولکس‌واگن عقب مانده است. هوندا و نیسان موتور، در مواجهه با رقابت زیاد با خودروهای برقی چینی، ماه گذشته اعلام کردند که در حال بررسی مشارکت در بخش‌های کلیدی و نرم‌افزار هستند. بر اساس گزارش رویترز، هوندا در ماه ژانویه از خودروهای الکتریکی سری صفر و دو مدل مفهومی خود در نمایشگاه بین‌المللی سی‌ای‌اس در لاس‌وگاس رونمایی کرد.
  • نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

    تبلیغات در سینمای ایران چه جایگاهی دارد؟ کسب‌وکارهایی که تا نیم قرن پیش سرودست می‌شکستند تا با نمایش محتواهای تبلیغاتی خود در سالن‌های سینمایی برای خود بازار بسازند، حالا دیگر کمتر توجهی به این ابزار تبلیغاتی دارند. احتمالا رشد شبکه‌های اجتماعی، توسعه تبلیغات محیطی و استقبال قابل توجه مخاطبان از تبلیغات تلویزیونی، بازار تبلیغات سینمایی ایران را راکد و مهجور کرده است. سینمای ایران در سال ۱۳۹۸ حدودا ۳میلیون و ۲۰۰هزار دلار از تبلیغات درآمد داشت اما به‌یک‌باره ارزش این بازار در سال ۱۴۰۲ به کمتر از ۲.۵میلیون دلار رسید. اگرچه افزایش قیمت دلار، تاثیر بلاشکی در این معادله دارد اما رکود بازار نیز نتوانسته شکاف میان نرخ ارزها را جبران کند.
  • آغاز مجموعه «هیس، هیچی نیس!» در شبکه ۲

    دنیای اقتصاد: مجموعه سریال نمایشی «هیس، هیچی نیس!» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا عطارد و کارگردانی حسین حقانی با نگاهی طنز به رویدادهای تاریخی جهان ساخته شده و از ابتدای اردیبهشت از شبکه دو سیما پخش می‌شود.
  • اجرای کنسرت «هزار دف» در پالنگان

    ایسنا: پیام عزیزی، خواننده موسیقی عرفانی، به همراه گروه «هزار دف»، گروه «نوای رحمت» و گروه «شاهو دالاهو» فردا جمعه در دومین دوره جشنواره موسیقی کهنِ کردستان در روستای پالنگانِ استان کردستان کنسرت برگزار می‌کند.
  • بزرگداشت اصغر فرهادی در کلمبیا

    دنیای اقتصاد: شصت و سومین دوره فستیوال بین‌المللی فیلم kartagna که در کلمبیا در حال برگزاری است، میزبان اصغر فرهادی به عنوان مهمان ویژه این فستیوال خواهد بود و در کنار نمایش منتخبی از فیلم‌های فرهادی، مراسم قدردانی و اهدای جایزه‌ای با عنوان استادان به این فیلم‌ساز را برپا می‌کند.
  • مراسم یادبود باستانی پاریزی در بنیاد افشار

    دنیای اقتصاد: مراسم یادبود دهمین سالگرد درگذشت ابراهیم باستانی پاریزی امروز پنج‌شنبه در بنیاد موقوفات افشار برگزار می‌شود. سید‌مصطفی محقق داماد و ژاله آموزگار در این مراسم به ایراد سخنرانی می‌پردازند. همچنین سیمین فصیحی و حسن باستانی‌راد از دیگر سخنرانان این برنامه به شمار می‌روند.
  • نشست پاتوق فیلم کوتاه در سینما بهمن

    دنیای اقتصاد: ششمین جلسه از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، یکشنبه دوم اردیبهشت‌ماه با نمایش ۴ فیلم کوتاه در پردیس سینمایی بهمن برگزار می‌شود. در این جلسه از فصل نهم پاتوق که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود، فیلم‌های کوتاه داستانی «زوزه» به کارگردانی امیر نجفی، «پَر ویز» به کارگردانی پیمان فخرایی، «کورتیزول» به کارگردانی دانیال نوروَش و «فلس» به کارگردانی هومن نادری، روی پرده خواهند رفت.
  • چوب حراج بر پرتره پرماجرای چرچیل

    دنیای اقتصاد: یک پرتره وینستون چرچیل که هفت دهه در مجموعه‌های خصوصی نگهداری شده است، در یکی از اتاق‌های کاخ بلنهایم که محل تولد مشهورترین نخست‌وزیر بریتانیاست، به نمایش گذاشته شده است تا بعد از مدتی به مزایده گذاشته شود.
  • گره کور سیاستگذاری در بازار موبایل

    بازار موبایل در اولین ماه سال مانند سال قبل با اخباری درباره احتمالات تشدید محدودیت‌های وارداتی، حمایت از تولید گوشی داخلی و افزایش دو برابری درآمد از ورود گوشی‏‏‌های بالای ۶۰۰ دلار مواجه شد. از سوی دیگر، افزایش نوسانات نرخ ارز در ماه پایانی سال گذشته و تداوم آن در فروردین ماه امسال، احتمال تغییرات در قیمت‏‏‌ انواع موبایل را تقویت می‌کند؛ موضوعی که کارشناسان دو دیدگاه متفاوت نسبت به آن دارند؛ برخی از افزایش قیمت‌ها در بازار موبایل تحت‌تاثیر تحولات بین‌المللی و کاهش عرضه به دلیل صف تخصیص ارز می‏‏‌گویند، اما برخی دیگر معتقدند که این بازار تاکنون با کمبود کالا و افزایش قیمت مواجه نبوده است.
  • رشد تولید ناخالص داخلی سوئد به کمک هوش مصنوعی

    سیتنا: بر اساس گزارش‌ها، هوش مصنوعی مولد می‌تواند تولید ناخالص داخلی سوئد را در مدت ۱۰سال بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیارد کرون افزایش دهد. گزارشی که به سفارش گوگل تهیه شده است، نشان می‌دهد که هوش مصنوعی مولد می‌تواند تولید ناخالص داخلی سوئد را در مدت ۱۰سال بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیارد کرون افزایش دهد.
  • اپراتورها شبکه ۲G را خاموش کردند

    ایسنا: اپراتور هلندی KPN برنامه رسمی خود برای خاموش کردن شبکه ۲G تا دسامبر ۲۰۲۳ را اعلام کرد. این اتفاق پس از خاموش‌سازی شبکه ۳G در راستای تقویت شبکه‌های مدرن ۴G و ۵G کلید خورده است.
  • موتورولا اج۵۰ پرو، وارد بازار اروپا شد

    مهر: موبایل موتورولا اج۵۰ پرو که ابتدا در هندوستان معرفی شد، اکنون به بازارهای اروپا و انگلیس راه یافته است. به گزارش گیزموچاینا، این موبایل دارای نمایشگر ۶.۷اینچی pOLED است که حافظه داخلی و RAM آن از نسخه عرضه‌شده در هند بیشتر است.
  • شرکت بایدو سیستم عامل هوشمند معرفی کرد

    مهر: شرکت چینی بایدو یک سیستم عامل هوشمند جدید رونمایی کرد که گامی مهم در رایانش ابری به حساب می‌‌آید. به گزارش گیزموچاینا، کنفرانس توسعه‌‌دهندگان هوش مصنوعی بایدو ۲۰۲۴ روز سه‌‌شنبه در شنژن واقع در چین برگزار شد. طی این رویداد شرکت مذکور از «وان یوآن» (Wayuan) سیستم عامل رایانشی هوشمند که جدیدترین نوآوری شرکت است، رونمایی کرد. این سیستم جدید تغییری مهم در چشم‌‌انداز رایانش ابری ایجاد می‌کند و هدف اصلی آن تمرکز روی رایانش هوشمند است.
  • کاربران تلگرام به یک میلیارد نفر می‌‌رسند

    ایسنا: موسس تلگرام اعلام کرد جمعیت کاربران ماهانه فعال این اپلیکیشن پیام‌‌رسان ظرف مدت یک سال از یک میلیارد نفر عبور خواهد کرد. پاول دوروف در یک مصاحبه نادر به تاکر کارلسون، خبرنگار آمریکایی گفت که تلگرام مثل آتش جنگلی در حال گسترش است.
  • وزیر ارتباطات: اولویت اپراتورها توسعه شبکه باشد

    سیتنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت روز گذشته گفته است که درباره واگذاری دیجی‏‌کالا به همراه اول تصمیم‌گیرنده نیست. عیسی زارع‏‌پور گفت: «سیاست ما این است که اولویت اپراتورها توسعه شبکه باشد و اگر اپراتورهای تلفن همراه پولی دارند، باید نخست به این بخش (توسعه شبکه) اختصاص دهند.» وی ادامه داد: «من نه خریدارم، نه فروشنده که بخواهم آن (خرید دیجی‏‌کالا از سوی همراه اول) را تایید یا تکذیب کنم.»
  • کاهش ۵۰ درصدی معاملات لوب‏‏‌کات سبک

    دنیای اقتصاد: جهش قیمت جهانی نفت کوره سولفور بالا تحت‌تاثیر تنش در منطقه موجب شد تا قیمت لوب‏‏‌کات سبک در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران با رشد ۱.۸درصدی همراه شود. از این رو مشتریان این محصول از خرید امتناع کرده و به امید کاهش قیمت‌ها نشسته‏‏‌اند.
  • جبران زیان فولادسازان با رشد GDP چین

    دنیای اقتصاد - راضیه احقاقی: محصولات زنجیره آهن و فولاد میان سیگنال‌‌‌های متعدد و متناقض اقتصاد جهانی در نوسان هستند. در حالی که پیش‌بینی کاهش تقاضا از سوی چین برای امسال و سال ۲۰۲۵، بازار را با عقبگرد قیمتی مواجه کرد، انتشار بهتر از انتظار داده‌‌‌های تولید ناخالص ملی چین برای سه‌ماه ابتدایی امسال، حامی بازگشت مثبت قیمتی در بازارها شد، به نحوی که میلگرد فولادی در بازار داخلی چین به سقف قیمت یک‌ماه اخیر خود صعود کرد. با وجود این، برخی تحلیلگران واکنش مثبت به داده GDP چین را هیجانی ارزیابی کرده و معتقدند در صورت تحلیل این داده در کنار سایر داده‌‌‌های صنعتی و خرده‌‌‌فروشی چین، نمی‌‌‌توان به استمرار رویه مثبت رشد تولید ناخالص ملی در ماه‌‌‌های پیش‌‌‌رو امیدوار بود.
  • مردی فقط با یک چهره!

    دنیای اقتصاد: از جمله اخبار حاشیه‌ای این هفته فوتبال ایران، حضور محمد مایلی‌کهن در دادگاه در پی شکایت امیر قلعه‌نویی بود. مایلی‌کهن سال گذشته مصاحبه پربازتابی با اکو ایران و ورزش‌مدیا داشت که در بخشی از آن انتقادات تند و تیزی را متوجه سرمربی تیم ملی کرد. پس از آن وکلای قلعه‌نویی از حاجی شکایت کردند.
  • روی لوگو پا نمی‌گذارم!

    دنیای‌اقتصاد: دیشب در چارچوب دور برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، منچسترسیتی و رئال مادرید در ورزشگاه اتحاد به مصاف هم رفتند. طبیعتا نبرد این دو تیم تاکتیکی و پرستاره فوتبال اروپا تحت هر شرایطی جذابیت‌های خاص خودش را دارد؛ اما اغراق نیست اگر بگوییم دیدنی‌ترین قاب مسابقه دیشب، حتی قبل از شروع بازی ثبت شد؛ جایی که بازیکنان رئال مادرید در حال عبور از راهروی ورزشگاه اتحاد برای انجام تمرین، حاضر نشدند از روی لوگوی منچسترسیتی عبور کنند.
  • اوسمار سر«فراز» می‌شود؟

    دنیای‌اقتصاد: هفته بیست‌وچهارم لیگ برتر باشگاه‌های ایران از امروز با برگزاری سه دیدار آغاز می‌شود. ابتدا پیکان و هوادار دربی بی‌طرفدار پایتخت را از ساعت۱۶:۳۰ برگزار می‌کنند. سپس از ساعت۱۷:۴۵ در سیرجان گل‌گهر به مصاف استقلال خوزستان می‌رود و از ساعت۱۹ هم صنعت نفت میزبان پرسپولیس است. دیداری که احتمالا مهم‌ترین مسابقه امروز است. شکست هفته قبل در بازی ۶امتیازی با استقلال خوزستان، خیلی برای نفت و فراز کمالوند گران تمام شد و آنها به رتبه سقوط رسیدند. اما طرفداران آبادانی امروز منتظرند همان‌طور که زردها دو هفته قبل سپاهان را شکست دادند و این تیم را تقریبا از کورس قهرمانی خارج کردند، امروز هم این اتفاق را برابر پرسپولیس تکرار کنند.
  • همنشینی نفرت‌انگیز این دو کلمه!

    دنیای‌اقتصاد: اواخر هفته یک ویدئوی کوتاه به‌طور گسترده در فضای مجازی و حتی برخی رسانه‌های رسمی منتشر شد که نفرت‌انگیز بودن آن از همان تیترش آغاز می‌شد: «چاقوکشی در کشتی نونهالان.» گذشته از اینکه چاقوکشی در هر مکان و موقعیتی که رخ بدهد بیزارکننده است، وقوع این اتفاق در یک مکان ورزشی و آن هم محل مسابقات رده سنی نونهالان، به‌شدت حیرت‌انگیز و بهت‌آور است. آنچه از این فیلم کمتر از دو‌ دقیقه‌ای فهم می‌شود، این است که گویا در پایان یک رقابت، مربیان طرف بازنده این شکست را تاب نیاورده‌اند و به جان هم افتاده‌اند. اینجاست که یکی از آنها دست به پر شالش می‌برد و ناگهان چاقو بیرون می‌آورد. نوشته شده که او قصد یورش بردن به مسوولان برگزاری مسابقات را داشته است و برخی هم از تسویه‌حساب‎های شخصی در پس‌زمینه این اتفاق هولناک خبر داده‌اند.
  • اخـراج ۵۰ میلیون یورویی

    دنیای‌اقتصاد: تکلیف دو تیم از چهار تیم برتر لیگ قهرمانان اروپا سه‌شنبه شب درحالی مشخص شد که در اتفاقی جالب، هردو از گروه F کارشان در این فصل را شروع کردند و برای سومین و چهارمین بار باید باهم پیکار کنند. آن هم با برتری برابر دو غول اسپانیایی که شاید پیش از بازی برگشت، از شانس بیشتری برای صعود برخوردار بودند.اینکه یکی از بهترین بازیکنان حاضر در روزهای سخت تیم منجر به حذف از اروپا شود، موقعیت دردناکی است که فقط هواداران بارسلونا می‌توانند آن را درک کنند.
  • رونمایی از تیم شمسایی

    دنیای‌اقتصاد: رقابت‌های فوتسال قهرمانی آسیا روز گذشته در بانکوک تایلند آغاز شد. تیم ملی ایران هم که برای دومین دوره متوالی با هدایت وحید شمسایی پای به این رقابت‌ها گذاشته، از امروز کارش را آغاز می‌کند. ملی پوشان که با تیم‌های بحرین، افغانستان و کویت همگروه هستند، از ساعت ۱۲:۳۰ امروز به مصاف افغانستان می‌روند و قطع به یقین مشکلی برای صعود از گروه خود نخواهند داشت. هرچند که حسین طیبی به‌عنوان مهم‌ترین لژیونر فوتسال ایران این رقابت‌ها را به‌دلیل مصدومیت از دست داده، اما انگیزه بزرگ شمسایی برای جبران ناکامی دوره قبل و تبدیل نایب قهرمانی به قهرمانی، محرک ملی‌پوشان خواهد بود. رقابت‌های قهرمانی قاره هر دوسال یک‌بار برگزار می‌شود؛ اما به دلیل لغو آن در دوران کرونا، از آخرین قهرمانی ایران در آسیا ۴سال می‌گذرد.
  • تکرار قهرمانی فرنگی‌کاران

    دنیای‌اقتصاد: سی‌وسومین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا روزهای ۲۷ و ۲۸ فروردین ماه در شهر بیشکک قرقیزستان برگزار شد و در پایان ایران با کسب ۴مدال طلا، سه نقره و دو برنز بر بام قاره ایستاد. سعید اسماعیلی در وزن ۶۷کیلوگرم، ناصر علیزاده در وزن ۸۷کیلوگرم، محمدهادی ساروی در وزن ۹۷کیلوگرم و امین میرزازاده در وزن ۱۳۰کیلوگرم به مدال طلا دست یافتند. پویا دادمرز در وزن ۵۵کیلوگرم، محمدرضا رستمی در وزن ۷۲کیلوگرم و رسول گرمسیری در وزن ۸۲کیلوگرم صاحب مدال نقره شدند و امیررضا ده‌بزرگی و ایمان محمدی در وزن ۶۳کیلوگرم نیز به مدال برنز رسیدند. در رده‌بندی تیمی ایران با کسب ۲۰۰امتیاز به‌عنوان قهرمانی رسید و تیم‌های قرقیزستان با ۱۴۴امتیاز و ژاپن با ۱۴۲امتیاز دوم و سوم شدند. به این ترتیب شاگردان حسن رنگرز از عنوان قهرمانی دوره پیش خود در آسیا دفاع کردند.
  • یامگا؛ احتمالا از فصل بعد

    دنیای‌اقتصاد: در زمان تعطیلات لیگ برتر بود که کوین یامگا مدافع فرانسوی استقلال در تمرینات پس از برخورد با امید حامدی‌فر از ناحیه چشم دچار مصدومیتی شدید شد. او که دو بار جراحی کرده است، نمی‌تواند استقلال را تا پایان فصل همراهی کند. یامگا این روزها با وجود پانسمان شدن یکی از چشم‌هایش در تمرینات آبی‌پوشان حضور دارد؛ اما پزشک استقلال تایید کرد که فصل برای او به اتمام رسیده است: «یامگا دوران بدنسازی‌اش را پشت سر می‌گذارد و در تمرینات نیز کار با توپش را انجام می‌دهد. او در حال حاضر کارهای درمانی چشمش را دنبال می‌کند. یامگا دو سه ماه پیش جراحی کرد و باید ۶ماه می‌گذشت تا پزشک متخصص نظر خود را بدهد. او قطعا این فصل نمی‌تواند برای استقلال بازی کند؛ ولی خیلی امیدواریم برای فصل آینده باشد.»
  • پول شفاف برای واسطه‌ها

    دنیای‌اقتصاد: به فوتبال ایران نگاه نکنید؛ در سطح نخست دنیا سال‌های متمادی است که واسطه‌گری برای جابه‌جایی بازیکن و مربی میان تیم‌های مختلف به‌عنوان یک ‌سازوکار بابرنامه جا افتاده و این‌گونه نیست که هرکس به هر شیوه‌ای بتواند از این راه کسب درآمد کند. این بستر تا جایی شفاف است که حتی اتحادیه فوتبال انگلیس مبالغی را که باشگاه‌های لیگ برتر در فصل جاری به ایجنت‌ها پرداخت کرده‌اند، منتشر می‌کند. برخلاف ایران که هنوز مشخص نشده نقش افرادی از این دست در کنار باشگاه‌ها چیست و بابت درآمد هنگفت و در برخی مواقع غیرقانونی‌شان به هیچ نهادی جواب پس نمی‌دهند.
  • قاعده اقتصادی رفع آلودگی

    بخش قابل توجهی از ابداعات علم اقتصاد در سالیان اخیر مربوط به حوزه منابع و چالش‌های آن در محیط‌زیست انسانی است. پرونده حاضر هم سعی دارد به اوراق مبادله انتشار کربن که یکی از ابداعات این شاخه از اقتصاد است نگاهی متفاوت داشته باشد.
  • بازار کربن؛ ابزار سیاه اقتصاد سبز

    محمدرضا آریافر/ دانشجوی دکترای اقتصاد منابع و انرژی دانشگاه فردوسی مشهد
    در پی نگرانی‌های روزافزون در مورد تغییرات آب‌‌‌وهوایی و پیامدهای وخیم آن، کشورهای سراسر جهان مجبور به انجام اقدامات قاطع برای کاهش انتشار کربن هستند. یکی از برجسته‌‌‌ترین استراتژی‌‌‌های اتخاذشده در سال‌های اخیر، تجارت کربن است که اغلب از طریق سیستم‌های تجارت انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای (ETS: Emission Trade System) اجرا می‌شود. این رویکرد نوآورانه به دنبال محدودکردن انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای با تعیین قیمت کربن و اجازه‌‌‌دادن به نیروهای بازار برای کاهش انتشار است. بیایید به‌طور عمیق‌‌‌تر به مفهوم و پیامدهای آن برای مبارزه با تغییرات آب‌‌‌وهوایی بپردازیم.
  • تجربه‏‏‌نگاری سیستم مبادله انتشار گازهای گلخانه‏‏‌ای (ETS)

    سیدمحمدقائم ذبیحی/ دانشجوی دکترای اقتصاد منابع دانشگاه فردوسی مشهد
    امروزه خواسته‌های نامحدود بشر و فزونی استفاده از منابع طبیعی و تخریب محیط‌زیست سبب شده است تا اهمیت و ضرورت توجه به پدیده تغییرات اقلیمی بیش از پیش نمایان شود. پس از انقلاب صنعتی و بلوغ صنایع بزرگ نظیر فولاد، پتروشیمی، سیمان و...، روزبه‌روز انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG: Greenhouse gas) که به‌مراتب برای سلامت بشر مضر هستند در حال افزایش است. یکی از این گازهای انبوه و مضر در زندگی اکنون را بی‌شک می‌توان دی‌اکسید کربن (CO۲) دانست. CO۲ شامل انتشارات برآمده از احتراق و سوزاندن انرژی‌های کثیف نظیر زغال‌سنگ، نفت، گاز و... است. در سال ۲۰۲۲ میلادی میزان انتشار CO۲ در جهان ۳۵.۱۵میلیارد تن بوده است.
  • سیاه و سفید یک کالای استراتژیک

    نرگس تنگستانی /پژوهشگر اقتصاد نفت و گاز
    اوراق مبادله انتشار کربن در زمره ابزارهایی است که راه را برای مهار آلودگی هوا در کشور از طریق تحریک انگیزه تولیدکنندگان آلاینده باز می‌کند. با این حال پرسش اساسی درباره ایران این است که عمده آلایندگی اقتصاد ایران از ناحیه مصرف‌کنندگان گاز طبیعی منتشر می‌شود که عمدتا به عنوان سوخت پاک شناخته می‌شود. گاز طبیعی از جمله سوخت‌‌‌های فسیلی است که در سال‌های اخیر در جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ زیرا سوختی پاک، ارزان و دارای آلودگی کمتری نسبت به نفت و زغال‌سنگ است و پیش‌بینی می‌شود تقاضای نفت تا سال۲۰۳۰ به اوج خود برسد و بعد از آن تقاضا به سمت گاز طبیعی و سپس انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر حرکت خواهد کرد.
  • راز سقوط یک پل

    دنیای اقتصاد: در ۲۶ مارس۲۰۲۴، ساعت ۱:۲۸ بامداد به وقت محلی، «پل فرانسیس اسکات کی» در منطقه شهری بالتیمور، مریلند، پس از برخورد کشتی کانتینری «دالی» سقوط کرد. پخش گسترده ویدئو لحظه برخورد کشتی به پل بالتیمور آن را به یکی از رویدادهای پر حاشیه ۲۰۲۴ بدل کرد و در «دنیای اقتصاد» بر آن شدیم تا گزارش تفضیلی از این حادثه و حواشی مربوط به آن تهیه کنیم.
  • درس عبرتی برای حمل و نقل دریایی

    دنیای اقتصاد: طی هفته‌های گذشته پس از واقعه ریزش پل بالتیمور، منابع مختلف ویژگی‌های طراحی حفاظتی تمامی پل بزرگ ایالات متحده را که از کانال‌های کشتیرانی منتهی به بزرگترین بنادر این کشور می‌گذرد، بررسی کرده‌اند.
  • عملیات منابع انسانی: راهنمای ضروری برای نقش‏‏‌ها و مسوولیت‏‏‌ها

    مترجم: مرتضی ایراندوست
    «عملیات منابع انسانی» یک بخش مهم در دپارتمان منابع انسانی است. اما واحد عملیات منابع انسانی دقیقا چه اقداماتی انجام می‌دهد و مسوولیت‌‌‌های کلیدی و اهداف اصلی آن چیست؟ در ادامه، این موضوع را بررسی می‌‌‌کنیم.
  • قدرت کسب و کارهای کوچک در بهبود پایداری جامعه

    مترجم: مهدی نیکوئی
    کسب و کارهای کوچک ستون فقرات اقتصاد هر کشور هستند. در ایالات متحده، ۹۹.۹‌درصد از تمام کسب‌و‌کارها را کسب‌و‌کارهای کوچک شامل می‌‌‌شوند. یک فروشگاه نرم‌‌‌افزاری خانوادگی، یک بوتیک حاشیه خیابان یا یک صنعتگر که از عهده ساخت هر چیز برمی‌‌‌آید، نیز از فعالان اقتصادی جامعه هستند که می‌توانند در پایداری کل جامعه و حرکت به سمت اهداف اجتماعی و زیست‌‌‌محیطی کلان آن گام بردارند. مالکان کسب‌و‌کارهای کوچک می‌توانند پیوندهای اجتماعی عمیقی بسازند و ارزش‌‌‌آفرینی فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای به‌‌‌ویژه برای اقتصادهای محلی خود داشته باشند. یک پژوهش که توسط اتحادیه کسب‌و‌کارهای مستقل آمریکا انجام شده، متوجه شد که میزان بازگشت درآمدهای کسب‌و‌کارهای کوچک به جامعه محلی‌‌‌شان، سه‌‌‌برابر بیش از رقبای زنجیره‌‌‌ای آنهاست.
  • تبعات چالش اتوبوسی در بازار گردشگری

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: اتوبوس‌‌‌هایی که یکی پس از دیگر از رده خارج می‌‌‌شوند و نه تنها صنعت گردشگری بلکه صنعت حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای را با چالش جدی مواجه کرده و این روند همچنان ادامه دارد، زیرا تحریم، عدم‌سرمایه‌گذاری در تقویت زیرساخت‌‌‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی باعث فرسودگی این بخش شده و قیمت‌‌‌گذاری دستوری در کنار تحریم بر کاهش سرمایه‌گذاری تاثیر مستقیمی داشته است و اتوبوس‌‌‌ها را به سمت سرویس‌‌‌های دربستی، حمل بار و رونق بازار سیاه هدایت کرده است.
  • تداوم روند رشد صدور اسناد مالکیت در استان یزد

    دنیای‌اقتصاد -یزد: مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد با اشاره به رشد ۱۳۲درصدی صدور سند مالکیت در این استان در سال ۱۴۰۲ گفت: روند صعودی صدور سند مالکیت کاداستری که از سال ۱۴۰۰ آغاز شده در سال ۱۴۰۲ نیز تداوم یافت.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر