در همان زمان، وزارت انرژی اوکراین به میلیون‌ها غیرنظامی گفت که پاوربانک‌های خود را شارژ کنند، ژنراتورهای خود را از انبار خارج کنند و «برای هر سناریویی آماده باشند» زیرا نیروگاه‌های اوکراین در حملات هوایی ویرانگر روسیه آسیب خواهند دید یا نابود می‌شوند. از آنجا که ماه‌ها طول می‌کشد تا تجهیزات حیاتی نظامی از ایالات متحده به اوکراین سرازیر می‌شود، فرماندهان مجبور به انتخاب‌های دشواری درباره محل استقرار منابع محدود هستند؛ زیرا تلفات غیرنظامیان روزانه در حال افزایش است.حتی قبل از ناپدید شدن کمک‌های آمریکا - لایحه ارائه ۶۰میلیارد دلار کمک نظامی و دیگر کمک‌های نظامی ممکن است در این هفته در مجلس نمایندگان به رای گذاشته شود - بین فرماندهان و تحلیلگران نظامی اوکراین اتفاق نظر وجود داشت که سال سوم جنگ بسیار دشوار خواهد بود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دوشنبه شب بار دیگر هشدار داد که تاخیر در کمک‌های آمریکا چالش‌ها را در جبهه عمیق‌تر می‌کند و گفت آخرین تلاش‌های اطلاعاتی اوکراین حاکی از آن است که کرملین برای نوعی حمله بزرگ در اواخر بهار یا اوایل تابستان آماده می‌شود. سه چالش مهم برای اوکراین ماه‌هاست که مشهود است: «کمبود مهمات، کمبود نیروهای آموزش‌دیده و کاهش دفاع هوایی.»  اکنون که روسیه حملات خود را تشدید می‌کند، هر یک از موضوعات تاثیر آسیب‌پذیری‌های دیگر را تشدید می‌کند و این خطر را افزایش می‌دهد که نیروهای روسی از دفاع اوکراین به‌راحتی عبور کند. در اینجا نگاهی به چالش‌های حیاتی اوکراین در حال حاضر و چگونگی تلاش رهبران آن برای کاهش آنها می‌اندازیم.

ژنرال کریستوفر جی.کاولی، فرمانده ارشد نظامی آمریکا در اروپا، در جلسه استماع هفته گذشته در مقابل کنگره، ارزیابی صریحی از کمبود شدید مهمات اوکراین ارائه کرد. ژنرال کاولی گفت: «اگر یک طرف بتواند شلیک کند و طرف دیگر نتواند شلیک کند، طرفی که نمی‌تواند شلیک کند، بازنده است.» او گفت که آمریکا بخش عمده‌ای از مهمات توپخانه خود را در اختیار اوکراین قرار داده و روسیه به-زودی قادر است به ازای هر گلوله اوکراینی ۱۰گلوله شلیک کند. او تاکید کرد: «اگر به حمایت از اوکراین ادامه ندهیم، اوکراین ممکن است شکست بخورد» و از قانون‌گذاران خواست بسته کمکی جدید را تصویب کنند.

قدرت مخرب سیستم‌های موشکی و تفنگ‌های بزرگ مانند هویتزر -که تحت تاثیر آب و هوا قرار نمی‌گیرند و نسبت به پهپادها کمتر در معرض تداخل جنگ الکترونیک هستند- آنها را به ابزارهای ضروری تبدیل می‌کند. درحالی‌که هواپیماهای بدون سرنشین به‌طور قابل توجهی میدان نبرد را تغییر داده‌اند، اما دارای محدودیت‌هایی هم هستند.» ویکتور نظروف، مشاور ژنرال ارشد سابق اوکراین، والری زالوژنی گفت: «پهپادها می‌توانند به‌طور موثر تجهیزات نظامی، تانک‌ها را نابود کنند. اما شما نمی‌توانید خطوط دفاعی را با هواپیماهای بدون سرنشین نابود کنید.» نظروف تصریح کرد: «وقتی دشمن از نظر گلوله پنج بر یک برتری داشته باشد، می‌تواند حمله کند. وقتی به ۱۰ بر یک رسید، می‌توانند موفق شوند.» از زمان سقوط آودیوکا در اوایل سال جاری، روسیه تنها بخش‌های کوچکی از زمین را با هزینه‌های هنگفت تصاحب کرده و هنوز به یک موفقیت کلان نرسیده است. اما مقامات اوکراینی می‌گویند روسیه پس از تکمیل زرادخانه خود با کمک کره شمالی و برخی دیگر از کشورها می‌تواند به شکل اساسی ورق جنگ را برگرداند.