شماره روزنامه ۶۰۴۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۸۹ دنیای اقتصاد

اخبار دسته بندی نشده - روزنامه شماره ۵۹۸۹

  • وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل

    دنیای اقتصاد: ایالات متحده روز پنج‌شنبه اقدام شورای امنیت را برای پیشبرد تلاش فلسطین برای به رسمیت شناخته شدن به‌عنوان یک عضو کامل در سازمان ملل وتو کرد و تلاش متحدان فلسطین برای واداشتن این نهاد جهانی برای حمایت از این اقدام را هم خنثی کرد. «یونت جوزف» در گزارش ۱۹آوریل در نیویورک‌تایمز نوشت: این قطعنامه ۱۲رای موافق و یک رای مخالف (ایالات متحده) داشت و بریتانیا و سوئیس هم رای ممتنع دادند.
  • انتخابات زیر سایه اپوزیسیون ازهم‌گسیخته

    دنیای اقتصاد: با پایان یافتن کارزار انتخاباتی نخست‌وزیر مودی در روز جمعه و همزمان با آغاز انتخابات پارلمانی، جاه‌طلبی‌های سیری‌ناپذیر او همچنان ادامه دارد. سقف‌های بالای سر، اتصالات آب، سیلندرهای مربوط به گاز پخت‌وپز و غیره از جمله «فهرست»هایی هستند که مودی آنها را در قالب «توسعه‌ها» و «تحولات» فراوانی قرار می‌دهد که برای فقرای هند ارائه کرده است. اما او در اینجا متوقف نمی‌شود.
  • چرا باید به نسل «زد» امیدوار بود؟

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: در سطح جهان، حدود ۲میلیارد نفر بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ متولد شده‌اند و به همین ترتیب بخشی از نسل موسوم به «زد» محسوب می‌شوند. در آمریکا و بریتانیا نسل زدی‌ها نزدیک به یک‌پنجم جمعیت این کشورها را تشکیل می‌دهند و با سهم کودکان متولدشده در دوره موسوم به انفجار جمعیتی (baby boomers) رقابت می‌کنند. به گزارش نشریه اکونومیست، در هند و نیجریه تعداد جوانان بسیار بیشتر از افراد مسن است.
  • بازنگری میانجی در میانجی‌گری

    دنیای‌اقتصاد: پس از انتقاد مقامات آمریکایی و اسرائیلی که از کشور قطر خواسته‌اند برای دستیابی به توافق بر گروه مسلح فلسطینی فشار بیشتری وارد کند، دولت قطر در حال بازبینی نقش خود به‌عنوان میانجی کلیدی بین اسرائیل و حماس است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، شیخ محمد بن‌عبدالرحمن بن‌جاسم آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر در یک کنفرانس خبری این هفته گفت: «ما شاهد توهین‌هایی علیه میانجی‌گری خود و بهره‌برداری از آن برای منافع محدود سیاسی بوده‌ایم.
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    قطر، مانند سایر رژیم‌های شورای همکاری خلیج‌فارس، از هویت قبیله‌ای و پیوندهای خویشاوندی فرامرزی برای اهداف سیاسی استفاده می‌کند. درحالی‌که برخی از قبایل هویت‌های اصلی کشورهای نوظهور خلیج‌فارس را تشکیل می‌دادند، برخی دیگر نقش حمایتی داشتند و شیوخ قطر به اهمیت حفظ وفاداری سایر قبایل برای منافع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود پی بردند. چندین قبیله که دارای تابعیت در چندین ایالت مدرن هستند، از نظر تاریخی وفاداری‌های تقسیم‌شده را نشان داده‌اند. درحالی‌که آل مره از آل‌ثانی در تاسیس کشور قطر حمایت می‌کرد، آنها از آن زمان در میان حامیان اصلی خاندان سلطنتی سعودی بودند و به‌عنوان گارد مرزی برای عربستان خدمت می‌کردند.
  • ماجرای ریز‌پرنده‌ها

    بامداد جمعه پدافند هوایی اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق این شهر به گوش رسید. رسانه‌های آمریکا و اسرائیل مدعی شدند تاسیساتی هدف موشک و پهپاد قرار گرفته است، اما بررسی‌های میدانی نشان داد تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است و حادثه‌ای در آنها گزارش نشده است. آژانس هم تایید کرده که هیچ خسارتی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشده است. نیویورک‌تایمز و الجزیره در روایت خود از این حادثه با محدود خواندن آن عنوان کردند که آرامش برقرار شده است.
  • بلوچستان فراموش شده

    دنیای اقتصاد: آخرین شنیده‌ها از گستردگی بیشتر و مخرب‌تر سیل اخیر سیستان‌وبلوچستان نسبت به اسفندماه سال گذشته خبر می‌دهد. رئیس سازمان هواشناسی هم اعلام کرده؛ در کنارک رکورد فعالیت توفان حاره‌ای گونو زده شده و این سیل از زمان تاسیس نخستین ایستگاه هواشناسی در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان یعنی حدود نیم قرن پیش تاکنون بی‌سابقه بوده است.
  • بایدن در حال بررسی توافق جدید هسته‌‌‌ای با ایران

    دنیای اقتصاد: روزنامه بریتانیایی «آی ۲۴» در مطلبی به قلم دیوید پارسلی به احتمال احیای توافق هسته‌‌‌ای در شرایط پرتنش فعلی پرداخت و نوشت: « جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهور ایالات متحده، همه گزینه‌‌‌ها را در قبال مساله ایران «روی میز» نگه داشته است؛ همچنانکه او در نظر دارد بررسی کند که آیا توافقی برای توقف عبور ایران از نقطه گریز هسته‌‌‌ای را به عنوان بخشی از تلاش‌‌‌های دیپلماتیک گسترده‌‌‌تر برای جلوگیری از جنگ همه‌‌‌جانبه در خاورمیانه احیا کند یا خیر.»
  • بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

    دنیای اقتصاد: نشریه اکونومیست در مطلبی به بررسی گزینه‌‌‌های احتمالی اسرائیل علیه ایران پرداخت و نوشت: «کابینه جنگ در اسرائیل با یک تصمیم خطرناک دست و پنجه نرم می‌‌‌کند: چگونه به حمله بی‌‌‌سابقه هواپیماهای بدون سرنشین و موشکی ایران در ۱۳ آوریل پاسخ دهد.» این نشریه با طرح این ادعا که در عملیات‌‌‌ موشکی و پهپادی ایران علیه اسرائیل شاهد همکاری دوستان و همسایگان این رژیم بودیم، ادامه داد: «آیا همانگونه که رئیس‌جمهور جو بایدن تاکید می‌‌‌کند، اسرائیل باید خود را پیروز تلقی کند و اجازه دهد اقدام ایران بدون پاسخ بماند؟ یا باید انتقام بگیرد و خطر آتش منطقه‌‌‌ای را ایجاد کند؟»
  • رشد ۴ درصدی برای رفاه، نحیف است

    دنياي اقتصاد: تولید بار دیگر در شعار سال ۱۴۰۳ مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت. این در حالی است که در سال گذشته نیز رهبری بر تولید تاکید کردند و به نظر می‌رسد تاکید مجدد بر تولید به این دلیل است که دولت در رسیدن به این مهم نتوانسته انتظارات رهبری را برآورده کند. علاوه بر این رهبری در شعار سال بر مشارکت مردمی هم تاکید کردند و بر این اساس به نظر می‌رسد راه جهش تولید با مشارکت مردم و بخش خصوصی ممکن خواهد بود.
  • دهکده مجازی - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱

    عباس صالحی، مدیر‌مسوول روزنامه اطلاعات به توییت مهدی فضائلی که از تذکر گرفتن برخی مسوولان به خاطر اقدامات نامناسب در برخورد با بی‌حجابان خبر داده بود، واکنش نشان داد و نوشت: گویا تذکرات غیرعلنی نتایج ملموسی نداشته‌ است. این تذکر علنی را هم دریافت کرده‌اند. باید منتظر بود گه چگونه به این تذکر علنی هم عمل خواهند داشت. ظاهرا فهم این نکته که در شرایط ویژه کشور نباید این‌گونه بی‌گدار به آب زد، سخت نبود و نیست. مواظب نفوذ و رخنه درونی دشمن باشیم./عصرایران
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱

    در میان روزنامه‌های کشور روز پنج‌شنبه تنها سه روزنامه شرق، همشهری و پیام‌ما در صفحه یک خود با عکس به موضوع وقوع سیل در جنوب کشور پرداختند. روزنامه سازندگی به «سریال حشاشین» ساخت کشور مصر پرداخت و آن را تاریخ‌سازی جعلی با دستمایه قرار دادن زندگی حسن صباح توصیف کرد و نوشت: سریال حشاشین تلاش می‌کند ریشه تروریسم را به ایران نسبت دهد. روزنامه هم‌میهن نیز روز پنج‌شنبه در گزارشی با عنوان «فرصت مذاکره؟» این سوال را مطرح کرد که آیا اوج‌گیری تنش با اسرائیل می‌تواند زمینه احیای مذاکره ایران با آمریکا شود‌؟ روزنامه هفت صبح با تیتر «غرش توفان برفراز دوبی» نوشت: شهر لوکس دوبی با ۴۰۰هزار ایرانی مهاجر در محاصره آب قرار گرفت‌.
  • سقف کاذب برای اجاره‌بها

    دنیای‌اقتصاد- گروه مسکن و شهری: مقامات دولتی مسوول در بخش مسکن به امید «تصویب اصلاحیه سوم طرح ساماندهی بازار اجاره در شورای نگهبان» نشسته‌اند، اما نه تنها اشکال مربوط به «تعیین اجاره‌بها» در متن مصوبه مجلس کماکان باقی است که تجربه شکست‌خورده «سقف کرونایی رشد اجاره‌بها» نیز در بازار وجود دارد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد با توجه به نقش سه متغیر کلیدی در معادله اجاره‌بهای۱۴۰۳، سیاستگذار می‌تواند از ابزار تشویقی برای رشد محدود اجاره بها استفاده کند.
  • رسوب فایل فروش مسکن در منطقه ۲ تهران

    دنیای‌اقتصاد: بازار معاملات مسکن در منطقه ۲ شهر تهران با رسوب تعداد قابل‌توجهی از فایل فروش آپارتمان روبه‌رو شده است. تازه‌‌‌ترین تحقیقات میدانی «دنیای‌اقتصاد» از بازار معاملات مسکن این منطقه نشان می‌دهد بازار خرید و فروش مسکن منطقه ۲ در رکود عمیق قرار دارد؛ به طوری که نه‌تنها مدت زمان رسوب فایل در بنگاه‌‌‌های معاملات ملکی این منطقه نسبت به قبل افزایش یافته است بلکه عمده فایل‌‌‌هایی که این روزها به استارت‌آپ‌‌‌های مجازی بازاریابی ملکی نیز عرضه شده است چند مرتبه آگهی شده‌‌‌اند اما هنوز به فروش نرسیده‌‌‌اند.
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه

    دنیای اقتصاد: بررسی‌های یک پژوهش نشان می‌دهد که با وجود کسری بودجه در سال‌های گذشته و تاثیر آن بر تورم، وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه عمومی کشور ادامه دارد و سال به سال نیز بیشتر می‌شود. در حال حاضر ۱۶درصد از بودجه عمومی کشور به صندوق‌های بازنشستگی اختصاص دارد. این در حالی است که سهم صندوق‌ها از بودجه سال۱۴۰۲ معادل ۱۴.۶درصد بوده است. بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، بیش از ۴۵۳هزار میلیارد تومان برای حمایت از صندوق‌های بازنشستگی در نظر گرفته شده که ۲۵۶.۶هزار میلیارد تومان آن مربوط به صندوق بازنشستگی کشوری است. در سال‌های گذشته عواملی مانند کاهش نسبت پشتیبانی صندوق‌ها، تحولات جمعیتی و عدم واکنش مناسب نسبت به آن‌، وضعیت نامناسب سرمایه‌گذاری صندوق‌ها و تحمیل طرح‌ها و قوانین مغایر با اصول بیمه‌ای از دلایل عمده بحران صندوق‌های بازنشستگی در کشور بوده است.
  • آفت‌زدایی از فساد اداری

    دنیای اقتصاد: دریافت رشوه در نظام اداری، ازجمله جرائم عمدی است که باعث سلب اعتماد و اطمینان مردم نسبت به دستگاه دولت و از بین رفتن زمینه رقابت سالم و فاسد شدن کارکنان دستگاه‌های اجرایی می‌شود. مبارزه با این پدیده نامطلوب در دستگاه اداری کشور با نقطه مطلوب فاصله دارد و همین نکته موجب شده بازوی پژوهشی مجلس آن را زیر ذره‌بین ببرد. در این گزارش سیاستی، ضمن بررسی تجارب بین‌المللی، سه اصل بهبود نظارت، افزایش شفافیت و پیشگیری از ارتشا پیشنهاد شده و بر محورهای اصلی این الگو شامل اصلاح نظام پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان، اصلاح ساختار نظام اداری، اصلاح قوانین و مقررات، آموزش و فرهنگسازی و هوشمندسازی نظارت می‌شود.
  • مخالفت انجمن اقتصاد ایران با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

    دنیای‌اقتصاد: به دنبال تصویب تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس، انجمن اقتصاد ایران در نامه‌ای به مجلس خواستار تجدیدنظر مجلس در رابطه با این مصوبه شد. پیش از این نیز برخی فعالان اقتصادی در رابطه با اینکه با تعطیل شدن پنج‌شنبه‌ها، ارتباط ایران با سایر کشورها ۴ روز در هفته قطع خواهد شد، نسبت به این موضوع هشدار داده و خواستار تعطیلی شنبه‌‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها شدند.
  • بانک مرکزی انتشار ایران‌چک ۵۰۰هزارتومانی را تکذیب کرد

    ایسنا: مدیر روابط‌عمومی بانک مرکزی اعلام کرد ‌بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج‌میلیون‌ریالی ندارد. مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط‌عمومی بانک مرکزی، با انتشار متنی در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: «بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند: برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج‌میلیون‌ریالی ندارد.روابط عمومی ‎بانک مرکزی در همین باره مجددا از اصحاب رسانه درخواست می‌کند ضمن دقت‌نظر در انتشار مطالب، اخبار موثق، رسمی و صحیح را از این مرجع دریافت و منتشر کنند و از اعلام و انتشار اخبار حساس مربوط به حوزه پولی و بانکی به نقل از منابع و مراجع ناشناس و غیررسمی در فضای مجازی به‌شدت خودداری کنند.»
  • گریز از تعهدات سامانه یکپارچه

    دنیای اقتصاد-گروه خودرو: شورای رقابت در آخرین مصوبه خود، شکایات مربوط به تغییر خودروهای تحویلی در سامانه یکپارچه را غیرقابل رسیدگی در این شورا دانست. طی چند ماه گذشته تغییر مدل خودروهای تحویلی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو توسط خودروسازان، شکایات زیادی را از طرف مشتریان به همراه داشت؛ شکایتی که از بی‌تعهدی شورای رقابت نسبت به ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه یکپارچه حکایت داشت.
  • رزومه‏‏‌تان را برای بازار کار جدید به‏‏‌روز کنید

    ترجمه و گردآوری: مریم رضایی
    آیا هنوز عباراتی مثل «تسلط بر مایکروسافت آفیس»، «مهارت در کار تیمی» یا «سختکوش بودن» را در رزومه کاری‌تان لحاظ می‏‏‌کنید؟ اگر پاسختان مثبت است که باید بگوییم شما دیگر رزومه به‏‏‌روزی ندارید. ممکن است این خبر برایتان عجیب باشد، اما نکته عجیب‏‏‌تر این است که در حال حاضر، در آمریکا نزدیک به ۹ میلیون فرصت شغلی وجود دارد، در حالی که حدود ۶.۳ میلیون نفر بیکار هستند، یعنی تعداد فرصت‏‏‌های شغلی با نسبت ۱.۴ از تعداد نیروی کار بیشتر است. وقتی این تعداد شغل وجود دارد، کمی غیرقابل باور است که خیلی‏‏‌ها هنوز بیکار هستند، اما این موضوع را با فاکتورهای متعددی می‏‏‌توان توضیح داد که یکی از مهم‌ترین آنها شکاف مهارتی است.
  • تغییر بازی صنایع به نفع بزرگ‌تر‏‏‌ها

    دنیای اقتصاد -علی قاسمی: شاخص بورس تهران، از ابتدای فروردین‌ماه، بازدهی ۰.۶درصدی را به ثبت رسانده است. این درحالی است که دلار بازار آزاد از ابتدای سال، بازدهی ۸.۸۴درصدی و سکه‏‏‌ امامی، نیم‌سکه و ربع‌سکه بازدهی بیش از ۱۰درصدی را برای سرمایه‏‏‌گذاران خود به ارمغان آورده‏‏‌اند. بررسی‏‏‌ها نشان می‏‏‌دهد که بازدهی دلار نیما طی فروردین‌ماه، حدود ۰.۲۴درصد است و ظاهرا بورس تهران نسبت به این شاخص دلاری حساسیت بالایی دارد. کانون توجه شاخص کل و به‌خصوص صنایع بزرگ بورسی، دلار نیما و تحرکات آن است. شاخص هموزن، طی فروردین‌ماه، افت ۲.۵۷درصدی را تجربه کرده است.
  • ۳۰۰۰ملاقات در اکسپو۲۰۲۴

    هرچند فضای سیاسی در منطقه مقداری تنش‌‌آلود است، اما معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت، که یکی از دست‌‌اندرکاران اصلی برگزاری اکسپو ۲۰۲۴ ایران است می‌گوید اوضاع رصد خواهد شد و متناسب با آن اقدام می‌شود اما نهایت تلاش این است که از طریق وزارت خارجه و دیگر کانال‌‌ها حدنصاب برگزاری نمایشگاه احراز شود.
  • ماه سفر به غرب ایران

    دنیای اقتصاد-فاطمه باباخانی: این روزها تصاویری از دریاچه ارومیه که فلامینگوها بر فراز آن پرواز می‌کنند در شبکه‌‌‌های اجتماعی منتشر می‌شود. همین موضوع سبب شده گروهی از گردشگران، ‌‌‌مقصد سفرشان در اردیبهشت ماه را به شکلی تنظیم کنند که روز یا ساعتی را در ارومیه باشند و دریاچه را پس از خشکسالی‌های اخیر از نزدیک ببینند، ‌‌‌ به‌ویژه آنکه با رسیدن تابستان این احتمال وجود دارد که دریاچه بار دیگر به شرایط تلخ سابق برگردد.
  • میراث سینماگر فقید

    دنیای اقتصاد: یک سال و دو هفته بعد از مرگ عجیب و شوکه‌کننده کیومرث پوراحمد، دوستان و دوستدارانش با یاد او و به احترام آثار جریان‌ساز و دوست‌داشتنی‌اش در سیما و سینما در خانه سینما گرد هم آمدند تا از میراث ماندگارش سخن بگویند، از میراثی که حالا توامان بخشی از خاطرات این نسل و تاریخ این سرزمین است.
  • عارضه «عوارض صادراتی» در معدن

    دنیای اقتصاد: فعالان حوزه معدن در نشست کمیته راهبردی دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی، از مهم‌ترین چالش این حوزه سخن گفتند. به اعتقاد آنها، صادرات و تسهیل مسیر ورود به بازارهای جهانی اهرمی مهم برای رشد بخش معدن است. از این رو عوارض صادراتی مهم‌ترین معضل معدن‌کاران محسوب می‌شود.
  • ظرفیت مغفول یک‌میلیارد دلاری

    دنیای‌اقتصاد: آسیای‌میانه یکی از مناطقی است که در سال‌های اخیر همواره مورد‌توجه سیاستگذاران کشور در حوزه تجارت خارجی بوده‌است. درمیان کشورهای این منطقه، ازبکستان یکی از اقتصادهای روبه‌رشد محسوب شده و گسترش روابط تجاری با این کشور اهمیت بسیار زیادی برای ایران دارد، به‌همین‌دلیل مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در یک گزارش، راهکارهای توسعه مبادلات تجاری با ازبکستان را مورد بررسی قرار داده‌است.
  • شروع طلایی بازارها

    دنیای اقتصاد : بازار‌ها در نخستین‌ ماه سال جاری رفتار متفاوتی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته از خود به نمایش گذاشتند. بازارهای طلایی در فروردین‌ماه خوش درخشیدند و رتبه نخست بازدهی این ماه نیز در اختیار گرم طلای ۱۸عیار با ۱۷.۷درصد سود بود. به عقیده کارشناسان، دو عامل سبب شارژ بازار فلز زرد شده است. نخستین عامل ریسک‌های ژئوپلیتیک است که در نیمه فروردین‌ماه شدت بیشتری به خود گرفت. عامل دوم نیز تغییرات قیمت طلای جهانی که هم به‌دلیل ریسک‌های منطقه‌ای و هم به‌واسطه تصمیمات سیاستگذاران پولی به‌وجود آمده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بدترین عملکرد بازارها در فروردین را بورس با بازدهی کمتر از یک درصد داشته است. اما نکته قابل توجه اینکه، احتمال می‌رود با کاهش سطح ریسک‌های منطقه‌ای و خروج سرمایه‌گذاران از بازارهای امن، روند بازدهی شاخص‌های ذکرشده در ماه دوم سال متفاوت با فروردین‌ماه باشد.
  • بهبود نامتوازن اقتصاد منطقه

    دنیای اقصاد-گروه اقتصاد بین‏ الملل: تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول درباره چشم‌انداز اقتصادی خاورمیانه و آسیای مرکزی حاکی از آن است که تاب‌آوری اقتصاد جهانی و کاهش فشارهای تورمی در جهان، اقتصاد کشورهای این منطقه را نیز تحت تاثیر مثبت قرار داده است. براساس گزارش این نهاد معتبر بین‌المللی، برآورد می‌شود که رشد اقتصادی در خاورمیانه و آسیای مرکزی از ۲درصد در سال۲۰۲۳ به ۲.۸درصد در سال جاری بهبود پیدا کند. این روند مثبت در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت و رشد اقتصادی این منطقه در سال۲۰۲۵، ۴.۲درصد پیش‌بینی می‌شود.
  • روز سرنوشت‌ساز بیت‌کوین

    دنیای اقتصاد: برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که در ساعات آینده رویداد هاوینگ به وقوع خواهد پیوست و درآمد ماینرها به ۳.۱۲۵ بیت‌کوین کاهش خواهد یافت. پیش‌بینی‌های متعددی درخصوص روند قیمتی بیت‌کوین پس از وقوع هاوینگ انجام شده است که عمده آنها بر نزولی شدن قیمت آن تاکید دارند.
  • زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

    نوزدهمین حراج شمش طلا روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار می‌شود. بر اساس شیوه‌نامه نحوه برگزاری حراج حضوری شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ارز و طلای ایران مورخ ۹ بهمن ماه ۱۴۰۲، نوزدهمین (چهارمین جلسه سال جدید) جلسه حراج شمش طلای استاندارد روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. زمان جلسه حراج از ساعت ۱۲ تا ۱۶ است و وجه‌الضمان مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است. متقاضی خرید می‌توانست تا ساعت ۲۴ روز شنبه مورخ یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبلغ وجه‌الضمان را پرداخت کند. گفتنی است، مبلغ وجه‌الضمان باید به حساب واسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مشروط به تایید واریز وجه از سوی این مرکز واریز شود. در مجموع ۱۸ حراج برگزار شده در مرکز مبادله ارز و طلای ایران تا کنون ۲۴۶۱ کیلو شمش طلای یک کیلویی به فروش رسیده است./تسنیم
  • کاهش رتبه اعتباری اسرائیل با خالی شدن خزانه

    در حالی که جنگ غزه خزانه رژیم صهیونیستی را خالی کرده است موسسه رتبه‌‌‌بندی اس‌اند‌پی گلوبال رتبه اعتباری این رژیم را تا +A پایین آورده است، یعنی در رده پنجم و هم‌‌‌راستا با برمودا و چین. به گزارش بلومبرگ، موسسه رتبه‌‌‌بندی اس‌اند‌پی گلوبال پس از موسسه مودیز رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را به دنبال افزایش مخاطرات ژئوپلیتیک در خاورمیانه پایین آورد.
  • ثبات نرخ بهره در سال ۲۰۲۴

    نیل کشکاری، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس، گفت: «فدرال رزرو باید قبل از کاهش نرخ بهره اطمینان بیشتری به کاهش تورم داشته باشد و احتمالا می‌تواند چنین حرکتی را تا سال ۲۰۲۴ به تعویق بیندازد.»
  • فعال‌سازی اعتبار اسنادی داخلی – ریالی

    بانک‌مرکزی: شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی با هدف تسهیل‌گری و توسعه ابزار اعتبار اسنادی داخلی‌‌-ریالی در نظام اقتصادی کشور و تامین مالی ۸۰۰هزار میلیارد تومانی برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در سال جاری، «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‌-ریالی» را مورد بازنگری قرار داد و به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
  • پیام تسلیت رئیس ‌کل بانک مرکزی در پی درگذشت پرویز داوودی

    بانک‌مرکزی: در پی درگذشت دکتر پرویز داوودی اقتصاددان برجسته و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی دکتر محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی پیام تسلیتی صادر کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، متن پیام دکتر فرزین، به شرح ذیل است:
  • کدام مادران یارانه جدید را دریافت می‌کنند؟

    وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: «سیدصولت مرتضوی » گفت: طرح یسنا برای مادران دارای فرزند زیر ۲ سال در سه دهک اول درآمدی که جمعیتی حدود یک‌میلیون (۹۳۵ هزار و ۷۲۴) نفر هستند در تمام استان‌های کشور اجرایی می‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: این طرح با نام «یسنا» در سال گذشته و از محل مسوولیت‌های اجتماعی شرکت‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری بنیاد کرامت آستان قدس رضوی، برای حدود ۲۴هزار مادر دارای فرزند شیرخوار (مادران دارای فرزند زیر ۲سال) در دهک اول درآمدی در ۸ استان کم‌برخوردار از جمله کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، ایلام، گلستان، فارس، خراسان‌جنوبی، خراسان‌شمالی و هرمزگان اجرایی شد.
  • ۸ تا ۱۰هزار خودروی برقی در راه است

    دنیای اقتصاد: مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت، معدن و تجارت از واردات ۸ تا ۱۰هزار خودروی برقی به کشور طی ۳ ماه آینده خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن کریمی سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مصاحبه با رادیو گفت: در حال حاضر ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده و در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰هزار خودروهای برقی که بخشی از آنها در حال حمل و ترخیص است در معرض واگذاری قرار می‌گیرد. وی گفت: مجموع خودروهای سواری برقی که تا سه ماه آینده به بازار عرضه می‌شود بین ۸ تا ۱۰هزار خودرو است که به دنبال ایجاد شرایط تحویل آنها به ناوگان عمومی هستیم.
  • ادامه زیاندهی خودروساز ویتنامی

    دنیای اقتصاد: شرکت خودروسازی ویتنامی وین‌فست با افزایش تحویل خودرو، درآمد بالاتری را در سه ماه اول ثبت می‌کند. به گزارش ایسنا، تولیدکننده خودروهای برقی ویتنامی، به دلیل افزایش تحویل خودرو، درآمد بیشتری را در سه ماه اول گزارش کرد. درآمد سه ماه این شرکت بیش از سه برابر شد و به ۳۰۲.۶میلیون دلار رسید اگرچه زیان خالص آن ۳.۵درصد افزایش یافت.
  • نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

    دکتر علی سرزعیم
    به تازگی شایعه کناره‌گیری وزیر اقتصاد مطرح شد و برخی از این تغییر استقبال کردند و آن را مقدمه‌ای برای تغییر فرمان اقتصادی تلقی کردند تا گشایشی ایجاد شود. مفروض چنین موضع‌گیری آن است که وزیر اقتصاد در ساختار تصمیم‌گیری موجود قدرت زیادی دارد و امکان زیادی برای شکل‌دهی تصمیمات در اختیار دارد. واقعیت آن است که چنین فرضی تنها برای کسانی که از داخل ساختار نظام تصمیم‌گیری ایران مطلع نیستند، قابل‌قبول است. هرکس که با وزارت امور اقتصادی و دارایی آشنایی عمیقی داشته باشد به‌سادگی در‌می‌یابد که نقش این وزارتخانه در مقایسه با دیگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اقتصادی در تصمیم‌گیری‌ها بسیار کمتر است.
  • باخت بورس در راند اول

    دنیای اقتصاد -علی عبدالمحمدی: نخستین ماه سال ‌به پایان رسید ‌و در این اثنا بورس، بازنده جدال کسب بازدهی در بازارهای دارایی بود. در ماهی که دلار در بازار آزاد ۱۰.۱۳‌درصد افزایش ارتفاع داشت و سکه امامی نیز بازدهی ۱۵.۷۲‌درصدی را ثبت کرد، شاخص‌های سهامی نتوانستند عملکرد قابل‌دفاعی از خود به نمایش بگذارند.
  • سوت پایان ابهام، آغاز رشد بورس؟

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: معاملات هفته گذشته بازار سرمایه، با سرخ‌پوشی نماگر‌های اصلی در بازاری با دامنه نوسان محدود همراه بود. دماسنج اصلی بورس تهران که سال جاری را با امید به فتح قله‌ها آغاز کرده بود، حال چشم امیدی به حفظ سطح ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحدی دارد. در این میان نماگر اصلی تالار شیشه‌ای هفته گذشته ۲.۳۷درصد سرخ‌پوش بود و در پایان ساعت معاملاتی روز چهارشنبه در قله ۲میلیون و ۲۰۸هزار واحدی ایستاد.
  • سه محرک طلایی رشد بورس

    دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان: بورس تهران با تمام فراز و نشیب‌‌‌‌هایی که در هفته گذشته با آن مواجه بود، در آستانه اولین هفته از اردیبهشت در انتظار سه خبر طلایی برای آغاز رشد و جبران عقب‌ماندگی قابل‌توجه خود است. بازار سهام با وجود تشدید ریسک سیستماتیک در هفته گذشته توانست با اقدامات به‌موقع سازمان بورس درخصوص تحدید دامنه‌نوسان و همچنین تزریق نقدینگی به صندوق تثبیت در نهایت تنها ۲هزار و ۷۶۶‌میلیارد‌تومان سرمایه از دست بدهد و شاخص‌کل نیز در هفته گذشته ۲.۳۷‌درصد منفی بود. تحلیلگران معتقدند در هفته‌جاری به شرط تحقق سه خبر بورس می‌تواند سود خوبی نصیب سهامداران کرده و عقب‌ماندگی خود را نیز تا حدودی جبران کند.
  • ماموریت سازمان بورس مقابل سهامداران

    امیرحسین جنانی/کارشناس بازار سرمایه
    بازار سرمایه در سال‌های اخیر با نوسانات مختلفی روبه‌رو بود و کارشناسان یکی از عوامل این نوسانات را سیاست‌های اتخاذشده دولت و سازمان بورس عنوان کرده‌اند. رئیس‌جمهور، مجید عشقی را در ادامه شعار جوان‌گرایی به خدمت گرفت و او را از دانشگاه امام صادق (ع) به اتاق ریاست سازمان بورس آورد. سهامدارانی که در مرداد سال ۱۳۹۹ وارد این بازار شدند و زیان دیدند چشم به تصمیم‌های عشقی دوخته بودند تا بلکه بتوانند به اصل پول خود یا سود برسند.
  • مسیریابی بانک‌ بزرگ پس از ادغام

    دنیای اقتصاد: بانک سپه یکی از بانک‌‌‌هایی است که کماکان داستان‌‌‌های زیادی پیرامون آن وجود داشته است. پس از ادغام بانک‌‌‌های نظامی در این بانک عملا دیگر اطلاعات رسمی از این بانک منتشر نشده به جز بهار سال گذشته که وزارت اقتصاد در کتابی با عنوان «نگاهی به عملکرد شرکت‌های دولتی – منتهی به سال مالی ۱۴۰۰» فقط آمار سود و زیان این بانک را، با دو سال تاخیر، منتشر کرد که در آن، بانک «سپه» و بانک «ملی ایران» در صدر شرکت‌های زیان‌ده دولتی قرار گرفته بودند. با توجه به این مساله، دنیای اقتصاد تلاش کرده تا با اطلاعات موجود و همچنین گزارش میدانی از کارمندان این بانک دید کلی از وضعیت این بانک پس از ادغام آن با موسسات اعتباری و بانک‌‌‌های وابسته به نهادهای نظامی ارائه دهد.
  • راه گشایش ارزی برای تولید به قصد صادرات

    دنیای‌اقتصاد – زینب طاری: امروزه صنایع بزرگ از جمله صنعت فولاد با مشکلات عمده‌ای مواجه هستند که بی‌شک باید تامین انرژی و چالش تخصیص ارز را مهم‌ترین آنها بدانیم؛ ناترازی برق و گاز هر ساله منجر به اعمال محدودیت‌های سنگین برای صنایع انرژی‌بر می‌شود که همین امر عدم‌النفع‌های چند‌هزار میلیاردی برای آنها به همراه دارد. در این میان دولت سیزدهم برای تامین برق چشم به صنایع بزرگ دوخته و این در حالی است که منطق ایجاب می‌کند هر شرکت در زمینه تخصصی خودش گام بردارد و این مساله با راهکارهای قانونی مانند استفاده از ظرفیت‌های صندوق ذخیره ارزی یا جذب سرمایه‌گذاران مرتفع شود.
  • صنعت لوازم خانگی زیر ذره‌بین

    شرکت مشاوره مدیریت ایلیا مجموعه گزارش‌‌‌های جدیدی تحت عنوان «صنعت‌‌‌سنج» منتشر می‌کند. در اولین سری این گزارش‌‌‌ها که برای نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ آماده شده است، هفت صنعت کلیدی ایران بررسی شده‌‌‌ و بخش عمده‌‌‌ای از داده‌‌‌های رسمی و معتبر این صنایع جمع‌آوری و تحلیل شده‌‌‌اند، علاوه بر تحلیل‌‌‌های مخصوص هر صنعت، بستر کلان اقتصادی کشور نیز تحلیل شده است تا این گزارش‌ها منبعی جامع و منحصر به‌‌‌فرد برای تصمیم‌گیری آگاهانه کسب‌و‌کارها و سرمایه‌گذاران باشند. در صنعت‌‌‌سنج سعی کردیم فقط از داده‌‌‌های معتبری که در کشور منتشر می‌‌‌شوند استفاده کنیم تا کاربران بتوانند به تصویر کلی و قابل اتکایی از صنعت دسترسی داشته باشند.
  • روز پایان اکسپو روز شروع فعالیت است

    آرمان خالقی/ قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت
    درمورد اکسپوی ایران و اساسا هر اکسپویی در این رده، برای نشان دادن توانمندی‌‌‌های صادراتی یک کشور است که در این مورد کشور مورد نظر ایران است. ما قرار نیست در این اکسپو خودمان برگزارکننده و خودمان بازدیدکننده و مشاهده‌‌‌گر باشیم و یک بازی خانگی به راه بیندازیم. بلکه هدف توسعه شراکت با کشورهایی است که هم‌‌‌اکنون نیز از شرکای ما هستند و علاوه بر این ایجاد مشارکت‌‌‌هایی فراتر با کشورهای جدید طرف تعامل با ایران.
  • برگزاری نشست وزرای صنعت بریکس در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴

    دنیای‌اقتصاد: نشست وزرای صنعت بریکس (کشورهای عضو پیمان اقتصادهای نوظهور جهان، معروف به بریکس) در حاشیه ششمین ‌‌‌نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) برگزار می‌شود، که فرصت بسیار مغتنمی بوده و حضور فعال و پویا‌‌‌تر کشورمان در این برنامه می‌تواند بسیار موثر باشد.
  • چطور از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

    چابک آنلاین: مشتریان شبکه بانکی می‌توانند برنامه هوشمندی که از سوی بانک مربوطه اعلام می‌شود را روی تلفن همراه هوشمند خود نصب و سپس کارت بانکی خود را روی آن برنامه ثبت کنند. از این طریق می‌توانند با موبایل و نزدیک کردن آن به دستگاه‌‌‌های کارتخوان، بدون استفاده از رمز، با کاربری آسان‌‌‌تر و امنیت بیشتر، پرداخت‌‌‌های خود را انجام دهند که این امر آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌‌‌های بانکی اشخاص را به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌‌‌دهد. بانک مرکزی در راستای تنوع بخشی به ‌‌‌ابزارهای پرداخت و به‌روزرسانی ظرفیت‌‌‌های شبکه پرداخت کشور، طرح کهربا را در دستور کار خود قرار داده است. بر این اساس، مشتریان شبکه بانکی امکان تعریف کارت بانکی فیزیکی خود را در برنامک‌‌‌های هوشمند مبتنی بر تلفن همراه را دارند و می‌توانند تراکنش‌‌‌های خرید را با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌‌‌های بانکی انجام دهند و از آنها به جای کارت‌‌‌های فیزیکی بانکی که روی دستگاه‌‌‌های پایانه فروشگاهی مجهز شده استفاده کنند.
  • تحقق ۱۳۲‌هزار میلیارد ریالی حق بیمه تولیدی بیمه کوثر

    دنیای اقتصاد: فروش بیمه کوثر در سال ۱۴۰۲ با ۵۷‌درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۳۱‌هزار و ۸۵۲ میلیارد ریال رسید. به گزارش روابط عمومی و تبلیغات، معاون برنامه‌ریزی و نوآوری بیمه کوثر گفت: این حق بیمه با ترکیب فروش ۸۶.۷ درصدی در رشته‌های غیرزندگی و ۱۳.۳ درصدی در رشته زندگی محقق شده است. مسعود طاهری‌وسیه‌سری عنوان کرد: طی این دوره رشته‌‌‌های انرژی، کشتی و مسوولیت بیشترین ‌درصد رشد فروش را نسبت ‌‌‌به مدت مشابه سال گذشته داشته‌‌‌اند. وی با بیان اینکه شرکت بیمه کوثر با ثبت نسبت خسارت ۶۱.۲‌درصد در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲، مبلغ ۸۰‌هزار و ۷۵۶ میلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کرده است، خاطرنشان کرد: در این بخش، سهم رشته‌‌‌های غیرزندگی ۸۹.۷‌درصد و بیمه‌‌‌های زندگی ۱۰.۳‌درصد از کل خسارت‌های پرداختی بوده است. طاهری‌وسیه‌سری همت و تلاش معاونان، مدیران و کارکنان در ستاد و سرپرستی‌‌‌ها و نیز نمایندگان حقیقی و حقوقی و همچنین ارائه خدمات برخط در حوزه صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت را از مهم‌ترین عوامل موثر در رسیدن به این موفقیت و روند رو به رشد آمار عملکرد شرکت برشمرد.
  • پزشکان تحت پوشش بیمه میهن قرار می‌گیرند

    دنیای‌اقتصاد: تعرفه حق بیمه رشته‌های پزشکان و پیراپزشکان در حوزه بیمه‌های مسوولیت برای سال ١۴٠٣ از طرف بیمه میهن اعلام شد. به گزارش روابط عمومی بیمه میهن این خدمت بیمه‌ای مسوولیت قصور و خطای پزشک و پیراپزشک، جبران خسارت‌های فوت و نقص عضو بیمار و سایر هزینه‌ها و زیان‌های وارد شده به بیمار را تحت پوشش قرار می‌دهد. دکتر رضا احمدی مدیر بیمه‌‌‌های مسوولیت بیمه میهن ضمن تاکید بر سطح توانگری یک این مجموعه بیمه‌‌‌ای، خدمت‌رسانی شایسته به تمامی هم‌میهنان به‌خصوص خدمت به جامعه گرانقدر پزشکی و متخصصان زحمتکش این حوزه را اولویت اصلی برنامه‌های خود عنوان کرد. احمدی یاد‌آور شد در این بیمه‌نامه پوشش خسارت‌های اعلامی زمان بیمه‌نامه بعد از انقضای آن تا ۴ سال افزایش و قابل پرداخت است. همچنین تخفیفات ۱۰ تا ۳۰ درصدی برای حق بیمه سال بعد قابل ارائه است.
  • تکریم کارکنان حوزه منابع انسانی در بیمه البرز

    دنیای‌اقتصاد: به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، مدیرعامل بیمه البرز روز ۲۵ فروردین ماه همزمان با روز ملی منابع انسانی با حضور در معاونت توسعه منابع، از کارکنان این حوزه با اهدای شاخه گل تقدیر کرد. مدیرعامل در این دیدار صمیمانه با تاکید بر اهمیت منابع انسانی به عنوان مهم‌ترین عامل زنجیره عملیاتی شرکت گفت‌: تاثیرگذاری و نقش مهم و بی‌بدیل منابع انسانی به عنوان محور توسعه، پیشرفت و آبادانی تمامی جوامع بر هیچ‌کس پوشیده نیست از این رو امیدواریم با تلاش و نوآوری، شاهد پویایی و ارزش‌آفرینی ثروت‌های انسانی شرکت بیمه البرز باشیم.
  • بهار سبز فولاد هرمزگان

    مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: در فروردین ماه امسال شاهد ثبت چندین رکورد تولید روزانه در واحدهای تولیدی فولاد هرمزگان بودیم که نوید سال خوبی را برای فولاد هرمزگان می‌‌‌دهد.
  • عرضه نامحدود روغن موتور دیزلی اسپیدی در اصفهان

    دنیای‌اقتصاد- سیدحسین صدری: شرکت نفت سپاهان تولیدکننده روغن موتور اسپیدی، عرضه نامحدود انواع روغن موتور دیزلی را به قیمت مصوب در استان اصفهان آغاز کرد. بنابراین گزارش، در راستای تنظیم بازار و کاهش التهاب در بازار روغن موتور دیزلی، شرکت نفت سپاهان عرضه نامحدود انواع روغن موتور دیزلی را با قیمت مصوب در پایانه‌‌‌های استان (پایانه امیرکبیر و...) آغاز کرده است.
  • آغاز فعالیت شرکت توسعه معادن و فلزات ارفع در کردستان

    عضو هیات‌مدیره شرکت توسعه معادن و فلزات ارفع از ورود این شرکت به عرصه فعالیت‌های معدنی با اخذ یک فقره پروانه اکتشاف در استان کردستان خبر داد.علیرضا محمدی عنوان کرد : عزم سهامدار اصلی این شرکت جهت تکمیل زنجیره و ورود به صنایع بالادستی صنعت فولاد و به طور کلی فعالیت‌های معدنی بسیار جدی است و شرکت آهن و فولاد ارفع با تاسیس شرکت توسعه معادن و فلزات ارفع سعی در افزایش شتاب و سازماندهی و گسترش فعالیت‌های معدنی خود دارد.پیش‌تر از این، شرکت آهن و فولاد ارفع از حضور خود در فعالیت‌های معدنی در قالب اکتشاف در پهنه‌های معدنی استان یزد و هرمزگان و فعالیت‌های پژوهشی در قالب طرح‌های پر‌عیارسازی خبر داده بود.
  • آینده متانول سبز

    اسدالله غلامپور / عضو هیات‌مدیره پتروشیمی‏‏‌مارون
    متانول را می‌توان از منابع مختلفی از جمله گاز طبیعی، زغال‌‌‌سنگ، زیست توده و برق تجدیدپذیر تولید کرد. بیومتانول که با نام بیومتیل الکل نیز شناخته می‌شود، از زیست توده تولید می‌شود، در حالی که متانول الکترونیکی یا الکل متیل با استفاده از برق تجدیدپذیر تولید می‌شود. در مارس ۲۰۲۳، غول کشتیرانی Maersk ورود اولین کشتی حامل متانول سبز رنگ آماده خود را اعلام کرد و مجموعه‌ای از جشن‌‌‌های برنامه‌‌‌ریزی شده را در سپتامبر سال‌جاری در کپنهاگ برگزار کرد.
  • اثر تورمی در کمین تاکسی‏‏‌های اینترنتی؟

    دنیای اقتصاد: کمتر از دو ماه از حذف گزینه «عجله دارم »در تاکسی‌‌‌های اینترنتی می‌‌‌گذرد که در آخرین هفته از اولین ماه سال جدید، اخباری درباره اعلام رسمی حذف سهمیه بنزین تاکسی‌‌‌های اینترنتی و نظارت سازمان تعزیرات بر گزینه «توقف در مسیر» و پیشنهاد کاهش کمیسیون منتشر شده است.
  • فرار سرمایه‌گذاران خطرپذیر از اژدهای سرخ

    دنیای اقتصاد: در زمانی نه چندان دور برای بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های تکنولوژی چینی چندان عجیب و دور از ذهن نبود که در جست‌وجوی سرمایه‌گذاران آمریکا دسته‌دسته به سیلیکون‌ولی بروند و فعالیت‌هایشان را معرفی کنند. همان سرمایه‌گذاران آمریکایی هم در آن زمان از دیدار بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های چینی خوشحال و راضی بودند. چون احتمالا برای بسیاری از این سرمایه‌گذاران، چین مقصد بعدی سرمایه‌گذاری استارت‌آپی و کشوری پیشرو در این زمینه به نظر می‌رسید. این دیدگاه اما در ماه‌های اخیر به کلی تغییر کرده است؛ تا جایی که بسیاری از سرمایه‌گذاران آمریکایی، بازار استارت‌آپ‌های چین را بیشتر شبیه به یک میدان مین تصور می‌کنند.
  • دومین خروج بزرگ بنیانگذاران رقم می‌خورد؟

    دنیای‌اقتصاد: در نیمه هفته گذشته خبر خرید دیجی‌‌‌کالا توسط همراه اول در شبکه‌‌‌های اجتماعی دست به دست شد و واکنش‌‌‌های مختلفی را هم در پی داشت. در برخی از این گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها حتی مطرح شد که همراه اول به زودی با خرید سهام سرآوا و بنیان‌گذاران دیجی‌‌‌کالا، به بزرگ‌ترین سهامدار این غول تجارت الکترونیکی کشور تبدیل می‌شود. با این همه آنچه واضح بود، عدم‌قطعیت و نهایی نشدن فرآیند این واگذاری سهام بود.
  • ارائه یک پلتفرم بانکداری دیجیتال برای کسب‌وکارها

    دنیای‌اقتصاد: شرکت توسن از ارائه پلتفرم جدیدی در حوزه بانکداری دیجیتال با همکاری یکی از شرکای تجاری خود خبر داده که قرار است پاسخگوی نیازهای کسب و کارهای کوچک و متوسط باشد. انتظار می‌رود که این پلتفرم با نام فوربیکس از تابستان سال‌جاری در دسترس قرار بگیرد و با رویکرد توسعه بانکداری شرکتی و ارائه ابزارهای نوین به فعالیت ادامه دهد.
  • احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

    دنیای‌اقتصاد: روز چهارشنبه گذشته هم‌‌‌بنیان‌گذار تخفیفان در فضای مجازی از احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در این شرکت خبر داد. نازنین دانشور با انتشار یک استوری در حساب کاربری اینستاگرام خود اعلام کرد که تپسی با همکاری تخفیفان، یک سرویس جدید به نام تپسی کاوش را راه‌‌‌اندازی کرده است که به کمک آن کاربران تپسی می‌توانند تخفیف‌‌‌های پیرامون خود را مشاهده کنند.
  • احتمال خروج پارک فناوری پردیس از کارخانه نوآوری آزادی

    دنیای‌اقتصاد: در ماه‌‌‌های اخیر سرنوشت کارخانه نوآوری آزادی بارها خبرساز شده است. بعد از اعلام خبر احتمال تعطیلی این کارخانه نوآوری و پس از کش و قوس‌‌‌های فراوان، رئیس پارک فناوری پردیس از احتمال خرید کارخانه نوآوری آزادی توسط این پارک فناوری خبر داد. اما حالا گویا قرار است پارک فناوری پردیس به زودی از کارخانه نوآوری آزادی خارج شود.
  • سرویس پرداخت مستقیم بازارپی به تپسی رسید

    دنیای‌اقتصاد: اخیرا سرویس پرداخت بازارپی با تپسی یکپارچه شده است تا به این ترتیب کاربران بتوانند از این طریق کیف پول تپسی خود را به صورت خودکار شارژ کنند. به این منظور کاربران با به‌‌‌روزرسانی نسخه جدید تپسی می‌توانند از این امکان استفاده کنند تا با فعال‌‌‌کردن سرویس پرداخت مستقیم بازارپی، کیف پول تپسی خود را به صورت خودکار شارژ کنند.
  • تبلیغات پلتفرم رقیب روی نام جاجیگا مسدود شد

    دنیای‌اقتصاد: در یک هفته گذشته تبلیغات یک پلتفرم اجاره اقامتگاه روی نام پلتفرم رقیب با واکنش‌‌‌های مختلفی مواجه شد. این نوع تبلیغات که سال‌هاست در گوگل رواج دارد، همیشه موافقان و مخالفان خودش را داشته است. در حالی که عده‌‌‌ای تبلیغ روی نام رقیب را نادرست و غیراخلاقی می‌‌‌دانند، گروهی دیگر آن را یک شیوه تبلیغات مدرن می‌‌‌دانند. در قوانین گوگل اما تاکید شده است که با تبلیغات غیرمجاز که از محتوای دارای حق کپی‌‌‌رایت استفاده کنند، برخورد خواهد شد.
  • امکان خرید اعتباری پوشاک در ازکی‌‌‌وام فراهم شد

    دنیای اقتصاد: پلتفرم ازکی‌‌‌وام، فعال صنعت لندتک و ارائه‌دهنده اعتبار خرید کالا و خدمات، امکان دریافت اعتبار و خرید اقساطی محصولات را برای کاربران بانی‌‌‌مد، فعال حوزه پوشاک و مد، فراهم کرده‌‌‌ است. با استفاده از این قابلیت کاربران می‌توانند با دریافت اعتبار از ازکی‌‌‌وام، محصولات مورد نظر خود را به صورت اعتباری از بانی‌‌‌مد خریداری کنند و مبلغ آن را به صورت اقساطی پرداخت کنند.
  • مدیر اف‌بی‌آی: هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

    ایسنا: مدیر اف‌بی‌آی، روز پنج‌شنبه در سخنانی مدعی شد هکرهای مرتبط با دولت چین به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا نفوذ کرده‌اند و فقط منتظر لحظه مناسب برای وارد کردن ضربه ویرانگر هستند. کریستوفر رِی در سخنرانی خود در دانشگاه واندربیلت گفت: «گروه هک چینی که با نام «ولت تیفون» شناخته می‌شود، با موفقیت به شرکت‌های آمریکایی متعددی در بخش‌های مخابرات، انرژی، آب و سایر بخش‌های حیاتی، نفوذ کرده‌اند و ۲۳ اپراتور خط لوله هدف این نفوذ قرار گرفته‌اند.»
  • مهلت ۲۴ ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

    ایسنا: کمیسیون اروپا به تیک‌تاک برای ارائه ارزیابی ریسک درباره نسخه جدید تیک‌تاک لایت که ماه جاری در فرانسه و اسپانیا منتشر شد، ۲۴ ساعت مهلت داد. این اقدام تیه‌ری برتون، ‌کمیسر صنعت اتحادیه اروپا، تحت قانون خدمات دیجیتالی و به دلیل نگرانی از تاثیر احتمالی این برنامه بر سلامت روان کودکان و کاربران بزرگسال انجام شده است.
  • پلتفرم هوش مصنوعی در کوبا توسعه‌یافته است

    سیتنا: کسب‌و‌کار کوچک Avangenio ابزار Plataformia را به گروهی از نهادهای دولتی کوبا با هدف ترویج استفاده از هوش مصنوعی (AI) در کشور برای توسعه فناوری کارآمدتر ارائه کرد. الیزابت گارسیا کوئستا، مدیر توسعه فناوری گروه تجاری انفورماتیک و ارتباطات تصریح کرد که هدف از این ابزار دستیابی به محصولات بهتر برای توسعه تولیدات کشور در دیگر کشورها است.
  • واتس‌اپ و تردز از فروشگاه اپل در چین حذف شدند

    ايسنا: اپل اعلام کرد که در پی دستور دولت چین، اپلیکیشن‌های واتس‌اپ و تردز شرکت متا را از فروشگاه اپ‌استور خود در چین برداشته است. سایر اپلیکیشن‌های شرکت متا شامل فیس‌بوک، اینستاگرام و مسنجر، همچنان در فروشگاه اپ‌استور چین قابل دسترس هستند. بسیاری دیگر از اپلیکیشن‌های ساخت شرکت‌های غربی شامل یوتیوب و ایکس هم برای دانلود موجود هستند.
  • نسخه قدرتمندتر روبات انسان‌نمای «اطلس» معرفی شد

    مهر: شرکت بوستون دینامیک پس از اعلام بازنشستگی روبات انسان‌نمای اطلس، از یک نسخه قدرتمندتر، چابک‌تر و کاملا برقی آن رونمایی کرد. به گزارش نیواطلس، این روبات که ظاهری ترسناک دارد، هم اکنون قرار است در خط تولید شرکت خودروسازی هیوندای استفاده شود.
  • گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می‌کند

    ايسنا: گوگل با اعلام اخراج کارمندان بیشتر، در بعضی از تیم‌های خود تغییراتی داد. دو کارمند فعلی گوگل گفتند: «چندین تیم در واحد فاینانس و املاک گوگل، مشمول این تغییرات شدند.»
  • شبکه اجتماعی ایکس در پاکستان فیلتر شد

    مهر: وزارت کشور پاکستان اعلام کرد که به دلایل امنیتی از زمان برگزاری انتخابات در فوریه ۲۰۲۴ دسترسی به پلتفرم ایکس را مسدود کرده است.
  • «فرداها» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

    دنیای اقتصاد: رمان «فرداها» نوشته ملیسا ده کوستا با ترجمه‌ آریا نوری منتشر شد. در خلاصه داستان این رمان آمده است: آماند هیچ‌وقت فکرش را هم نمی‌کرد که یک نفر در زندگی بتواند این‌قدر درد بکشد. او پس از اتفاق وحشتناکی که برایش رخ می‌دهد، به خانه‌ای در یک روستای دورافتاده پناه می‌برد. در آنجا به طور تصادفی تقویم‌ها و دفترچه‌هایی را پیدا می‎‌کند که مالک قبلی خانه، فعالیت‌های مرتبط با باغبانی خود را در آنها یادداشت می‌کرده است. آماند تصمیم می‌گیرد با نوشته‌ها و راهنمایی‌های خانم هوگ، پیرزن مرحومی که پیش از او در آن خانه زندگی می‌کرد، جان تازه‌ای به باغچه رهاشده آنجا بدهد اما ... مِلیسا ده‌کوستا متولد ۱۹۹۰ در فرانسه، و نویسنده‌ سه اثر مطرح «تمام رنگِ آبی آسمان»، «من از بین دیگران می‌آمدم» و «فرداها» است؛ سه کتابی که جمعا فقط در فرانسه بیش از دو میلیون نسخه فروش داشته‌اند. ده‌کوستا در سال ۲۰۲۰ در فهرست مجله فیگارو با عنوان پرفروش‌ترین نویسنده‌های فرانسه قرار گرفت. رمان «فرداها» در ۳۶۵ صفحه و به قیمت ۲۵۵هزار تومان از سوی نشر آموت روانه بازار کتاب شده است.
  • گردهمایی عامه‌پسندها پس از ۳۰ سال

    دنیای اقتصاد: برای گرامیداشت ۳۰سالگی فیلم «عامه‌پسند» (پالپ‌فیکشن) ساخته کوئنتین تارانتینو، بازیگران آن در افتتاحیه جشنواره فیلم کلاسیک TCM دور هم جمع شدند. هاروی کایتل، ساموئل ال. جکسون، اوما تورمن و جان تراولتا از عوامل این فیلم بودند که در جشنواره فیلم کلاسیک TCM در سینمای چینی هالیوود گرد هم آمدند. موضوع جشنواره امسال فیلم کلاسیک تی‌سی‌ام که تا یکشنبه ۲۱ آوریل ادامه دارد، «تحت تعقیب: جنایت و عدالت در فیلم» است. فیلم‌های مهم دیگری در کنار «پالپ‌فیکشن» در برنامه امسال جای گرفته‌اند که محله چینی‌ها، هری کثیف، بعد‌از‌ظهر سگی، در کمال خونسردی، شمال از شمال غربی و در بارانداز از آن جمله هستند. طبق سنت جشنواره، همه نمایش‌ها با برنامه مقدمه ویژه‌ای درباره زمینه فیلم‌ها همراه هستند و برای نمایش «پالپ فیکشن» هم ابتدا برنامه گفت‌وگو با تراولتا، تورمن، جکسون و کایتل برگزار شد. از دیگر بازیگران سینما، روزانا آرکت، فیل لامار، بور استیرز، اریک استولتز، جولیا سوینی و فرانک ویلی هم در این برنامه حضور داشتند.
  • اجرای «مجنون آن لیلی» با روایت رشید کاکاوند

    دنیای اقتصاد: موسیقی-نمایش «مجنون آن لیلی» به طراحی، کارگردانی و آهنگسازی پیمان خازنی از چهارشنبه پنجم اردیبهشت در تالار حافظ اجرا می‌شود. در خلاصه نمایش «مجنون آن لیلی» نوشته محمود توسلیان آمده است: «روزی روزگاری جایی توی این دیر مکافات، همای سعادت بال‌هاش رو باز کرد و قصه عشق‌ساز کرد. به یه مکتب‌خونه رسید، نظر کرد. رو شونه لیلی نشست، مجنون رو در‌به‌در کرد. اما...» عمار تفتی نقش مجنون و زهره فیروزی نقش لیلی را در این نمایش ایفا می‌کنند و راوی بخش‌های مختلف این پروژه موسیقی-نمایش، رشید کاکاوند است. در این نمایش همچنین ملیکا شهاب نقش نجلا، سپیده موسوی نقش نورا، رز ایزدی نقش محیا، آتنا قرائی نقش سرنوشت، علی تیمورفامیان نقش ابن سلام و سیما نوروزیان نقش دایه را بازی می‌کنند. علاقه‌مندان برای تماشای «مجنون آن لیلی» می‌توانند هر شب (به جز شنبه‌ها) ساعت ۱۹ به تالار حافظ مراجعه کنند.
  • اجرای نمایش «کی با من پیتزا می‌پزه؟» برای کودکان

    دنیای اقتصاد: نمایش عروسکی «کی با من پیتزا می‌پزه؟» تا پایان اردیبهشت در پردیس سینمایی بام نیایش به روی صحنه می‌رود. این نمایش با موضوع سواد مالی ویژه خردسالان و کودکان بالای ۵سال است و بر اساس داستانی از کتابی به همین نام به نویسندگی فیلمون استرجس تهیه شده است. نمایش عروسکی «کی با من پیتزا می‌پزه؟» در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری به نویسندگی و کارگردانی حامد زحمتکش تولید شده و علیرضا خدابخش، حامد زحمتکش، سوره قدمی و مژگان برنده، بازیگر و بازی‌دهنده عروسک‌های آن هستند. این نمایش عروسکی چهارشنبه تا جمعه ساعت ۱۸ در پردیس سینمایی بام نیایش واقع در جنت‌آباد، تقاطع بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش) به روی صحنه است.
  • «۵۰ متر مربع» روی آنتن شبکه تهران

    دنیای اقتصاد: سریال «۵۰ متر مربع» محصول ۲۰۲۱ ترکیه، هر شب از شبکه تهران پخش می‌شود. در خلاصه داستان این درام خانوادگی در گونه اکشن‌کمدی آمده است: گولگه یک قاتل حرفه‌ای جوان است که چیزی از گذشته و سرگذشت پدر و مادرش نمی‌داند. او همواره در حال جست‌وجو و کسب اطلاعات در مورد والدینش است. گولگه توسط مرد ثروتمندی به نام سروت بزرگ شده و اکنون به دست راست او تبدیل شده و به کارهای غیر‌قانونی او رسیدگی می‌کند. او نام گولگه به معنی سایه را خودش انتخاب کرده، چراکه از هویت واقعی خودش اطلاعی ندارد. گولگه در حین جست‌وجو در مورد خانواده‌اش و آقای سروت به حقایق عجیبی پی می‌برد و در محله‌ای در یک مغازه خیاطی متروکه که صاحب آن فوت کرده است پنهان می‌شود. او مجبور می‌شود مدتی با هویتی ساختگی در آن محله زندگی کند به طوری که افراد آن محل فکر می‌کنند او پسر خیاطی است که قبلا درگذشته است. انگین اوزتورک، تولگا تکین و آیبوک پوسات از بازیگران این سریال هستند. سریال «۵۰ متر‌مربع» هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن می‌رود و روز بعد در ساعات ۱۱ و ۱۹بازپخش می‌شود.
  • نامعادله دستمزد و تورم

    مشکلات بسیاری که در بازار کار ایران وجود دارد، در همه سال‌های اخیر مبنای بررسی‌‌‌های پژوهشگران اقتصادی بوده و منبعی جالب برای فهم روابط نیروی کار و کارفرما در ایران است. اقتصاددانان عموما در تفسیر وضعیت حاکم بر بازار کار ایران معتقدند، تعادلی که در این بازار شکل گرفته، تامین‌‌‌کننده منافع عده اندکی است و عدم‌رسیدگی به آن تعادل بلندمدت بازار کار را برهم خواهد زد. در این باره شواهد بسیار است؛ اما جالب‌‌‌ترین مورد وضعیتی است که بر نرخ مشارکت نیروی کار حاکم است. در شرایطی که اغلب کشورهای مشابه اقتصاد ایران نرخ‌های مشارکت بالاتر از ۵۰‌درصد را در بازار خود گزارش می‌کنند، نرخ مشارکت نیروی کار در ایران در همه سال‌های اخیر در محدوده ۴۰درصد درجا زده است. مقصر این داستان، نامعادله دستمزد و تورم است.
  • کاهش نرخ بیکاری؛ از رویا تا واقعیت!

    نوش‏‏‌آفرین خانزاده/ فارغ‏‏‌التحصیل کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه گوئلف کانادا
    شاید شما هم این روزها اخباری را درباره کاهش نرخ بیکاری برای اولین بار بعد از دهه‌ها تجربه افزایش این شاخص شنیده باشید؛ آیا این اخبار می‌تواند قابل استناد باشد؟ بهتر است این سوال را جور دیگری مطرح کنم. آیا کاهش نرخ بیکاری بر افزایش رشد اقتصادی کشور هم تاثیری داشته و به بیانی دیگر در زندگی مردم جامعه قابل لمس بوده است؟ به‌منظور پاسخ‌گویی به این سوال ابتدا خیلی کوتاه به تعریف نرخ بیکاری می‌پردازم. نرخ بیکاری یکی از شاخص‌‌‌های مهم شناخته‌‌‌شده بازار کار و نشان‌‌‌دهنده ‌استفاده ناکافی از نیروی کار عرضه‌شده است؛ یعنی نرخ بیکاری نا‌توانی اقتصاد را در به وجود آوردن اشتغال برای افراد متقاضی، با وجود جست‌وجوی فعالانه آنها در جهت یافتن شغل نشان می‌دهد. در تعریف ارائه‌شده، آنچه از همه مهم‌تر است، همین جست‌وجوی فعالانه نیروی کار برای یافتن شغل مناسب است! برای محاسبه این نرخ، از نسبت افراد بیکار در جست‌وجوی کار به کل افراد فعال (شاغل+ در جست‌وجوی کار) استفاده می‌کنیم.
  • چند نکته درباره دستمزد نیروی‌کار در ایران

    دکتر سهراب دل‏‏‌انگیزان/ عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه
  • سرکوب دستمزد؛ برای تولید یا ضد تولید؟

    نرگس اکبرپور روشن/ عضو هیات‏‏‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
    امروزه تعیین حداقل دستمزد به‌‌‌عنوان یک سیاست درآمدی برای حمایت از نیروی کار کم‌‌‌درآمد در غالب کشورهای جهان مرسوم است. البته، روش‌های به‌‌‌کاررفته در کشورهای مختلف برای تعیین حداقل دستمزد متنوع است. فارغ از این بحث کلیدی که بسته به موقعیت و شرایط هر کشور چه روشی برای تعیین حداقل دستمزد مناسب‌‌‌تر است که موضوع نوشتار حاضر نیست، یک موضوع مهم سطحی است که حداقل دستمزد در آن تعیین می‌شود؛ زیرا حداقل دستمزد، مقدار عرضه و تقاضای نیروی کار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین تعیین سطح متوازن حداقل دستمزد حائز اهمیت فراوان است.
  • رکورد فروش نفت ایران

    دنیای اقتصاد: سطح صادرات نفت ایران به‌رغم تحریم‌های گسترده غرب، به بالاترین حد خود از سال۲۰۱۹ و در طی ۶سال گذشته رسید. به باورکارشناسان و فعالان بازار جهانی نفت، به ‌موازات انتظار برای کاهش منازعات در خاورمیانه، دنیا افزایش تولید و صادرات نفت‌خام ایران را باور کرده است.
  • لزوم واقع‌بینی در مسیر گذار انرژی

    حمید ملازاده: هشدار اخیر موسسه مالی JPMorganیکی از بزرگ‌ترین بانک‌های سرمایه‌گذاری چند ملیتی در آمریکا یادآور چالش‌های پیچیده در مسیر گذر از سوخت‌های فسیلی به منابع انرژی تجدیدپذیر است. این بانک در گزارش استراتژی جهانی انرژی خود، مجموعه‌‌‌‌ای از موانع از جمله افزایش نرخ بهره، فشارهای تورمی و تنش‌های ژئوپلیتیک در مناطقی مانند اوکراین و خاورمیانه را برجسته کرده‌است. گزارش اخیر نشان می‌دهد که دستیابی به اهداف انتشار کربن‌صفر ممکن است به سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در زمان نیاز داشته‌باشد؛ به‌عبارت ساده این دوره گذر نمی‌تواند سریع اتفاق بیفتد و چندین نسل را دربر خواهد گرفت.
  • افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به روند پرشتاب توسعه صنعت پتروشیمی ایران گفت: ظرفیت تولید این صنعت تا پایان امسال بیش از ۱۰۰‌میلیون ‌تن خواهد شد. به گزارش «شانا» به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مرتضی شاهمیرزایی در کنگره ملی نفت و گاز آسیا - اروپا اظهار کرد: ایران با داشتن ذخایر غنی نفت و گاز، جایگاه ویژه و برجسته‌‌‌‌‌ای از زمان‌‌‌‌‌های بسیار دور در نقشه انرژی جهان داشته‌است. وی، ایران را لنگرگاه ثبات و امنیت در منطقه خواند و گفت: کشور ما به دلیل داشتن سواحل طولانی در خلیج‌فارس تا دریای عمان و اقیانوس هند به‌عنوان شاهراه عبور و حمل‌ونقل نفت، میعانات گازی، گاز مایع، محصولات مختلف پتروشیمی و دیگر محصولات به‌شمار می‌رود و نقش مهمی را ایفا می‌کند. معاون وزیر نفت ادامه داد: صنعت پتروشیمی ایران در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی به‌عنوان یکی از بازیگران مهم در دنیا مطرح و آماده همکاری در زمینه تولید و فروش کالاها و تجهیزات به شرکت‌ها و مشتریان همسو در سراسر جهان است.
  • احیای انرژی هسته‌‌‌‌ای در اروپا

    گروه بازار نفت: سران کشورهای اروپایی خواستار احیای انرژی هسته‌‌‌‌ای، تامین مالی و بازسازی صنعت هسته‌‌‌‌ای اروپا شدند؛ موضوعی که استقبال آمریکا را در پی داشته و از ابتکار تشویق بانک جهانی و دیگر بانک‌های توسعه برای حذف محدودیت در تامین مالی انرژی هسته‌‌‌‌ای حمایت کرده‌است. به گزارش «شانا» به نقل از مدیریت کل امور اقلیمی اوپک، درحالی‌که بسیاری از حامیان محیط‌زیست مخالف توسعه انرژی هسته‌‌‌‌ای هستند، فشار سیاسی برای گسترش انرژی هسته‌‌‌‌ای که یک منبع انرژی کم‌‌‌‌کربن است، بخشی از تلاش برای دستیابی به اهداف جاه‌‌‌‌طلبانه اقلیمی اروپاست. هم‌اکنون افزون بر مخالفت‌های محیط‌زیستی، صنعت هسته‌‌‌‌ای با چالش‌هایی نظیر کمبود سرمایه‌گذاری، افزایش هزینه‌ها و تأخیرهایی مواجه‌شده که اجرای پروژه‌ها را دچار مشکل کرده‌است.
  • ۷۰ سال تاخیر!

    دنیای اقتصاد -گروه تاریخ و اقتصاد: در سال ۱۳۰۶ش پس از سفر تیمورتاش به آلمان، زمینه برای ورود شرکت‌های صنعتی و حضور متخصصان آلمانی در ایران فراهم شد. تیمورتاش با «براون» نماینده کشور آلمان به توافق رسید که صنایع سنگین آن کشور با اعتباری حدود ۴۰میلیون مارک ظرف مدت هشت‌سال در ایران طرح‌های بزرگ صنعتی را اجرا کنند. در این میان، شرکت «کروپ» طراحی و اجرای کارخانه ذوب آهن را به عهده گرفت. این شرکت که در سال۱۸۸۱ راه اندازی شده بود در نوع خود جزو پیشگامان ساخت کوره‌های ذوب‌ آهن در دنیا بود. هدف اولیه از ساخت این کارخانه، تامین ریل‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی شبکه راه‌آهن سراسری بود. کارشناسان هزینه ساخت کارخانه ذوب‌آهن را ۱۲میلیون تومان برآورد کردند که برای دولت ایران مقرون به صرفه نبود. قرار بر این شد که دولت، ساخت راه‌آهن را با ریل وارداتی آغاز کند و همزمان، ساخت کارخانه ذوب‌آهن کوچکی را پی بگیرد که هزینه ساخت آن ۴.۵میلیون تومان و مدت زمان ساخت، پنج سال برآورد می‌شد. این شرکت تا سال۱۳۱۸ش ابزار و ادوات بخش زیرساختی یک کارخانه ذوب آهن را وارد ایران کرد که ارزش مجموع آنها چهار میلیون و ۱۲۵هزار رایش مارک بود.
  • پل آهنی؛ نماد انقلاب صنعتی

    دنیای‌اقتصاد: عصر مدرن را به درستی عصر سازه‌های فولادی نامیده‌اند؛ دو نماد این عصر یکی پل آهنی تک‌دهانه روی رودخانه سورن در جنوب غربی انگلستان بود که در فاصله سال‌های ۱۷۷۷ و ۱۷۸۱ ساخته شد و دیگری برج ایفل که در سال ۱۸۸۹ از دل پاریس سربرآورد.
  • بازار جهانی فلزات در مدار صعود

    دنیای اقتصاد: در پی اخبار ضدونقیض در خصوص اوج‌‌‌گیری تنش در منطقه، شاخص برنت با بهای ۸۹دلار به ازای هر بشکه روز جمعه را آغاز کرد و سپس روند نزولی شدیدی را در پیش گرفت. از این رو قیمت سایر کامودیتی‌‌‌ها همچون طلا و سنگ‌آهن نیز در بازارهای جهانی تحت‌تاثیر این موضوع در کانال افزایشی قرار گرفت. در این میان مس به بالاترین سطح قیمتی خود طی دوسال گذشته رسید و شاخص‌‌‌های کالایی نیز در بالاترین سطح خود قرار گرفتند.
  • خطر پنهان مرورگرها

    دنیای اقتصاد: مرورگر‏‏‏‏‌ها به‌عنوان پل ارتباط با اینترنت ابزاری ضروری برای معامله‌گران ارز‏‏‏‏‌های دیجیتال به‌شمار ‏‏‏‏‌می‌روند. طی سالیان گذشته با پیشرفت اینترنت، خدمات و ویژگی‌های مرورگر‏‏‏‏‌ها نیز گسترش پیدا کرده‌است و امروزه اکثر مرورگر‏‏‏‏‌های محبوب از جمله گوگل کروم، فایرفاکس و مایکروسافت اج از افزونه‏‏‏‏‌ها پشتیبانی می‌کنند.
  • از جهـنم به بهـشت

    دنیای اقتصاد: در چارچوب مسابقات هفته بیست‌وچهارم لیگ برتر، پرسپولیس برد ارزشمندی را در آبادان به دست آورد و موفق شد صنعت نفت را با سه گل شکست بدهد. این یکی از کم‌بحث‌ترین نمایش‌های قرمزها در فصل جاری به شمار می‌آمد که بار دیگر سرمایه اجتماعی اوسمار ویرا، سرمربی برزیلی این تیم را افزایش داد.
  • رقابت نفسگیر منطقه‌ای در صنعت غذا

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: با آنکه هنوز آمارهای رسمی از صادرات مواد غذایی در سال ۱۴۰۲ اعلام نشده اما پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات در این صنعت در سال قبل رقمی نزدیک به ۶ میلیارد دلار باشد که این رقم در مقایسه با سال ۱۴۰۱ با رشد ۲۵درصدی روبه‌رو است. البته این رشد به دلیل آنکه میزان صادرات در این صنعت در سال ۱۴۰۱ با افت روبه‌رو شده بود رقم زیادی به نظر می‌رسد اما فعالان صنعت غذا معتقدند این صنعت در مقایسه با رقبا از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست. این موضوع زمانی نگران‌کننده‌تر به نظر می‌رسد که بدانیم کشور در ۱۰ ماهه سال قبل رقمی در حدود ۱۴ میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی در صنعت غذا را تجربه کرده که نشان می‌دهد هنوز به‌رغم سیاست‌هایی که در حوزه ارزی در پیش گرفته شده، ما همچنان یک واردکننده خالص بزرگ در صنعت غذا محسوب می‌شویم که نگرانی‌های زیادی را به همراه دارد.
  • چطور دفاع می‌کنید؟

    دنياي اقتصاد: کل اتفاقات بازی پرسپولیس و صنعت نفت به کنار، شادی پس از گل جنجالی دانیال اسماعیلی‌فر هم یک طرف دیگر! مشخص نشد که مخاطب مدافع راست پرسپولیس از آن حرکت ناپسند چه بود، اما این اتفاق رخ داده و درحالی که جمع کثیری از طرفداران فوتبال درحال بازنشر این اتفاق و اعتراض به آن هستند، تا لحظه نگارش این مطلب خبری از ورود اساتید کمیته اخلاق و انضباطی به ماجرا نیست.
  • تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌‌‌های گوشتی

    دنیای اقتصاد: سرانه مصرف گوشت قرمز کشور از ۸ کیلوگرم به ۶ کیلوگرم کاهش یافته و به‌‌‌همین نسبت سرانه مصرف فرآورده‌‌‌های گوشتی هم به حدود ۳ تا ۳.۲ کیلوگرم کاهش یافته است. جمال حسین‌‌‌زاده، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌‌‌های گوشتی ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: وقتی می‌‌‌خواهیم قیمت‌‌‌گذاری کنیم، مبنای قیمت‌‌‌گذاری همان قیمتی است که به‌‌‌طور دستوری روی مواد اولیه گذاشته شده است و طبیعی است در این شرایط تولیدکنندگان به‌‌‌گونه‌‌‌ای عمل می‌‌‌‌‌‌کنند که قیمت تمام شده را به قیمت مدنظر دولت برسانند که مشکلات بسیاری ایجاد می‌‌‌کند. به گفته وی امروز ناچاریم با کاهش میزان گوشت در پروسه تولید فرآورده‌‌‌های گوشتی قیمت تمام شده را مدیریت کنیم.
  • یارانه نان را به جای نانوا به مردم بدهید

    دنیای‌اقتصاد: قیمت نان طبق گفته مسوولان و روسای اتحادیه نانوایان از سال ۱۴۰۰ به بعد تغییری نکرده است. نان در سال‌های اخیر با دغدغه‌های فراوانی روبه‌رو بوده است و همواره سعی بر این شده است که فعالیت نانوایان با کمترین چالش ادامه پیدا کند. به گزارش اتاق اصناف تهران رئیس اتحادیه صنف نانوایی‌های سنگکی تهران، عوامل موثر بر قیمت نان و دغدغه‌های مربوط به نانوایی‌ها را بررسی کرده است که در ادامه این گزارش می‌‌‌خوانیم.
  • صادرات حوزه غذایی کشور بسیار محدود است

    دنیای‌اقتصاد: جلسه ماهانه با حضور اعضای کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در محل اتاق بازرگانی ایران در تاریخ ۲۵فروردین ماه سال جاری برگزار شد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» اولین جلسه کمیسیون مشترک صنایع غذایی اتاق ایران در سال جدید و با دستور جلسه ارائه گزارش جامع صادرات ۱۲ماهه۱۴۰۲ صنایع غذایی با رویکرد بازار هدف، طرح موضوع ابلاغیه نحوه انجام و تایید ثبت سفارش‌های ارزی واحدهای تولیدی، بازرگانی و سهمیه ارزی سال۱۴۰۳ و معرفی برنامه اقدام مشترک اتاق و وزارت آموزش و پرورش در آموزش‌های مهارتی مورد بررسی قرار گرفت. در آغاز این نشست ابوالحسن خلیلی، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران گفت: بیش از یک دهه است که شعار سال متمرکز بر تولید است؛ ولی فعالیت اقتصادی عدم همکاری دولت‌ها با شعارها و عدم سنخیت قوانین و مقررات با شعارهای تبیین‌شده را شاهد هستیم. خلیلی افزود: شعارها فلسفه خوداتکایی بیشتر بر اقتصاد کشور و ایجاد فاصله با اقتصاد نفتی را تداعی می‌کند.
  • دست‌های خالی در باواریا

    دنياي اقتصاد: بایرن‌مونیخ یکی از عجیب‌ترین فصول تاریخ خود را سپری می‌کند. این تیم پس از ۱۱ سال متوالی، قهرمانی بوندس‌لیگا را از دست داد و از جام حذفی هم کنار رفت. از آن‌طرف با بالا گرفتن اختلافات میان توماس توخل و بازیکنان و همچنین نتایج ضعیف، اعلام شد که این سرمربی در انتهای فصل باواریا را ترک می‌کند و انتخاب جانشین برای او هم تبدیل به یک معضل جدید شد.
  • امروز؛ بهتر از بازی اول باش

    دنياي اقتصاد: تیم ملی فوتسال ایران از ساعت ۱۷:۳۰ امروز دومین بازی خود در چارچوب رقابت‌های قهرمانی آسیا را انجام می‌دهد. شاگردان وحید شمسایی پس از برتری ۳بریک مقابل افغانستان در بازی نخست که با درخشش سعید احمد عباسی و دبل او به دست آمد، در شرایطی به مصاف بحرین می‌روند که در بازی اول یک زنگ خطر آرام برای مدعی اول قهرمانی قاره به گوش رسید. هرچند این رقابت‌ها از همان ابتدا با شگفتی شروع شد، چرا که پس از شکست ۲برصفر کره‌جنوبی برابر تاجیکستان، ژاپن به عنوان مدافع عنوان قهرمانی با نتیجه ۳بر۲ مقابل قرقیزستان باخت تا مشخص شود قدرت‌های فوتسال آسیا مثل گذشته از دیگر تیم‌ها جدا نیستند. گفتنی است که حریف امروز ایران هم در بازی نخست با نتیجه ۲بریک مغلوب کویت شد.
  • سهمیه ایتالیا، شاید ۶ تیم

    دنياي اقتصاد: با توجه به پیروزی فیورنتینا مقابل ویکتوریا پلژن جمهوری چک در لیگ کنفرانس اروپا و همچنین صعود رم به نیمه‌نهایی لیگ اروپا، ایتالیا امتیازات لازم برای کسب سهمیه پنجم در فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرد. اکنون از بین آلمان و انگلیس یک کشور دیگر هم می‌تواند سهمیه پنجم بگیرد که البته شانس ژرمن‌ها خیلی بیشتر است. آنها فقط به ۲ پیروزی از ۳ نماینده باقی‌مانده خود در رقابت‌های اروپایی نیاز دارند و در طرف مقابل، با حذف وستهام مقابل لورکوزن شانس انگلیس کمرنگ شد و حالا انگلیس برای رسیدن به سهمیه پنجم باید چشم انتظار پیروزی استون‌ویلا در هر ۳ بازی بالقوه باقی مانده‌اش باشد. از طرفی اگر رم یا آتالانتا قهرمان لیگ اروپا شوند، اما در بین ۵ تیم بالای جدول سری A نباشند، در این صورت سهمیه ششم هم به فوتبال ایتالیا اختصاص می‌یابد که اتفاقی بی‌سابقه خواهد بود.
  • دو کارت گرفت و اخراج نشد!

    دنياي اقتصاد: در جریان دیدار برگشت لیل و استون ویلا در مرحله یک چهارم نهایی لیگ کنفرانس اروپا امیلیانو مارتینز دو کارت زرد از داور دریافت کرد، اما از زمین اخراج نشد! در نگاه اول به نظر می‌رسید که داور دچار اشتباه بزرگی شده است، اما در واقع یکی از قوانین کمترشناخته شده فوتبال در مورد این دروازه‌بان آرژانتینی به اجرا درآمده است. مارتینز یک کارت زرد در جریان بازی دریافت کرد و کارت زرد دیگر به دلیل حرکات معروف او در ضربات پنالتی به ثبت رسید. طبق قوانین فیفا در بازی‌هایی که به ضربات پنالتی می‌رود کارت‌های زرد در دو بازه مجزا محاسبه می‌شود؛ جریان مسابقه و ضربات پنالتی. به این ترتیب اگر بازیکنی با کارت زرد در جریان بازی وارد ضربات پنالتی شود و در جریان ضربات پنالتی هم کارت زرد بگیرد، از بازی اخراج نمی‌شود، اما هر دو کارت زرد در کارنامه انضباطی او برای دیدارهای بعدی ثبت خواهد شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر