شماره روزنامه ۶۰۴۴
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۹۰ دنیای اقتصاد

اخبار دسته بندی نشده - روزنامه شماره ۵۹۹۰

  • آژیر منابع در بخش مسکن

    دنیای اقتصاد : بازارهای «خرید خانه‌اول» و «ساخت مسکن» به ترتیب با رکود تاریخی و رکود مزمن مواجه است و در کنار این دو چالش بزرگ اقتصادی، «عدم استطاعت مستاجرها در برابر سطح بالای اجاره‌بها»، مجموعه بخش مسکن و اقتصاد خانوارها را تحت ‌تاثیر قرار داده است. هرچند «اصلاح ریل سیاستی» در بیرون بازار مسکن و همچنین درون بخش، به‌عنوان گام اول برای خروج از وضعیت فعلی، مطرح و غیرقابل چشم‌پوشی است، اما در این میان، یک پکیج مناسب و کامل برای تامین مالی مسکن می‌تواند مسیر خروج از رکود و احیای قدرت خرید و اجاره را فراهم کند. صندوق ملی مسکن در حال حاضر می‌تواند شکل‌دهنده این مسیر باشد؛ اما آنچه طی حداقل یک‌سال گذشته از فعالیت آن می‌گذرد با آنچه باید باشد، متفاوت است. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» در این‌باره نشان می‌دهد، صندوق ملی مسکن می‌تواند از دو محل مشخص، منابع مورد نیاز برای پیشبرد سیاست‌های روی زمین‌مانده را تجهیز کند و پس‌از آن ۳ماموریت کلیدی و مناسب وضع موجود بخش را در دستورکار داشته باشد. این نهاد مالی در عین حال باید نسبت به یک «خط‌قرمز» برای جلوگیری از انحراف منابع هوشیار باشد. محل‌های اصلی منابع صندوق ملی مسکن شامل «درآمدهای سخت‌وصول دولت» از جمله مالیات‌های بخش و همچنین «وجوه اداره‌شده» می‌شود تا این نهاد به‌واسطه اختیاراتی که در مقایسه با بانک‌ها در حوزه تامین مالی دارد، بتواند اهرم‌سازی لازم برای پرداخت یارانه‌ها و تسهیلات مسکن را انجام دهد. اوایل دهه۹۰ مطالعاتی در قالب طرح جامع مسکن برای راه‌اندازی صندوق ملی مسکن صورت گرفت و براساس آن، «امکان پرداخت یک‌میلیون فقره تسهیلات اجاره (یارانه اجاره‌بها) و همچنین وام خرید (کمک هزینه نرخ سود) به جامعه تقاضای هدف» به‌عنوان قابلیت‌های صندوق مشخص شده بود. اما محدودسازی این ظرفیت فراگیر به «استفاده از منابع صندوق فقط برای مسکن‌سازی دولتی»، در عمل «بخش‌خصوصی سرمایه‌گذار در بازار ساخت مسکن» و «تقاضای هدف» را از ظرفیت‌های صندوق محروم می‌کند.
  • تایم‌لاین تقابل ایران و اسرائیل

    دنیای اقتصاد: الجزیره در یک تایم‌لاین تلاش کرد تا نشان دهد که چگونه از ۷اکتبر و در سیر رویدادها تنش‌ها میان ایران و اسرائیل بالا گرفته است. به اعتقاد این شبکه خبری، درحالی‌که اسرائیل و ایران برای دهه‌ها درگیر «جنگ در سایه» بوده‌اند، تنش هایشان در ماه‌های اخیر به نقطه جوش رسید.
  • نواصولگرایان مخالف گشت‌ارشاد

    دنیای اقتصاد: طرح مجدد بازگشت گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها، با مخالفت طیف وسیعی از نواصولگرایان روبه‌رو شده است. طی روزهای گذشته این طیف از اصولگرایان در فضای مجازی و در برخی رسانه‌ها به انتقاد از اجرای «طرح نور» در کشور و همزمانی آن با عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی پرداختند.
  • پیام‌های رد و بدل شده ایران و آمریکا

    دنیای اقتصاد: پس از حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و شهادت ۷ مستشار نظامی ایران، پیام‌هایی میان ایران و آمریکا رد و بدل شد و این پیام‌ها پس از عملیات وعده صادق نیز ادامه پیدا کرد. آن‌طور که دو نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به «دنیای اقتصاد» می‌گویند ابتدا آمریکا با ارسال پیام‌هایی خواستار آن بود که ایران به رژیم صهیونیستی پاسخ ندهد، اما پس از عملیات «وعده صادق» ایران در پیامی به آمریکا هشدار داد که دخالت نکند و آمریکا نیز اعلام کرد که دخالت مستقیم نخواهد کرد.
  • پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت دکتر پرویز داودی

    پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت دکتر پرویز داودی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مدیران مومن و انقلابی و دانشمند را تسلیت گفتند.
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲

    روزنامه کیهان دیروز یادداشتی داشت با عنوان «صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!». حسین شریعتمداری در این یادداشت حمله اسرائیل به ایران را با توپ میرزا آقاسی مقایسه کرده و در نهایت نوشته است: «بعد از عملیات «وعده صادق» که عظمت و دقت و صلابت آن حیرت جهانیان را به دنبال داشته است، رژیم صهیونیستی و آمریکا و اروپا به وضوح دریافته‌اند که ایران اسلامی با اقتداری مثال‌زدنی پای وعده خود ایستاده است و چنانچه صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند، پاسخی کوبنده‌تر از قبل دریافت خواهند کرد.»
  • پارادوکس آمریکایی در خاورمیانه

    دنیای اقتصاد: بایدن خواهان «کاهش تنش» در رویارویی ایران و اسرائیل است و در عین حال ناخویشتن‌دارترین بازیگر این معادله یعنی اسرائیل را تامین مالی می‌کند. بلن فرناندز ستون نویس الجزیره ۱۹ آوریل در سایت این شبکه نوشت: اوایل روز جمعه پس از گزارش‌‌‌‌هایی مبنی بر وقوع انفجار در استان اصفهان، ایران سامانه‌‌‌‌های پدافند هوایی خود را فعال کرد. به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، سه پهپاد کوچک بر فراز شهر اصفهان سرنگون شدند و در حالی که هیچ کس به طور رسمی مسوولیت این حمله هوایی را بر عهده نگرفته و دولت ایران نیز مقصر این حمله را معرفی نکرده است، اما حدس زدن منشأ آن با توجه به پرتاب اخیر صدها پهپاد و موشک توسط ایران به سوی اسرائیل دشوار نیست.
  • مساله ایران برای عربستان

    علی الشهابی/نویسنده و مفسر سیاسی عربستانی
    از آنجا که ایران و اسرائیل وارد دوران رویارویی مستقیم می‌شوند، اکنون توجه زیادی به موضع عربستان سعودی و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس معطوف شده است، به‌ویژه اینکه در کجای این بحران قرار دارند و در صورت تشدید آن چگونه رفتار خواهند کرد. ایران، با حمایت مداوم خود از گروه‌های نیابتی نتوانسته است درباره نیات خوب خود در شورای همکاری خلیج فارس اعتمادسازی کند. به همین دلیل، به‌رغم انتقادهای جدی از اقدامات اسرائیل، نمی‌توان انتظار داشت که کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس از ادغام بیشتر در یک اتحاد دفاعی به رهبری ایالات متحده علیه ایران اجتناب کنند.
  • مشخصات فایل‏‌های اجاره در مناطق ۴ و ۵ تهران

    دنیای‌اقتصاد: همزمان با آغاز دومین ماه از بهار ۱۴۰۳، عرضه فایل به بازار اجاره مسکن دو منطقه پرتقاضای تهران یعنی مناطق ۴ و ۵ افزایش یافت. این افزایش عرضه البته در سایر مناطق شهر تهران نیز به چشم می‌‌خورد و یک دلیل مهم آن نزدیک شدن به مقطع جابه‌‌جایی‌‌هاست.
  • انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی

    دنیای اقتصاد: به گفته منابع امنیتی، بر اثر انفجار در یک پایگاه نظامی در عراق که توسط «نیروهای بسیج مردمی» (PMF) یا «حشدالشعبی» مورد استفاده قرار می‌گرفت، حداقل یک‌نفر جان باخت و ۲۰نفر زخمی شدند. حشد‌الشعبی گفت «حمله» اواخر روز جمعه، پایگاه نظامی «کالسو» واقع در ۵۰کیلومتری جنوب پایتخت بغداد در استان بابل را هدف قرار داد. محمود عبدالواحد، در گزارشی برای الجزیره در ۲۰آوریل نوشت، فیلم‌ها و تصاویر از محل وقوع، انفجار مهیبی را نشان می‌دهد که درختان اطراف را نیز به آتش کشیده و باعث گسترش آتش‌سوزی شده است. تصاویر گرفته‌شده از داخل پایگاه در صبح روز شنبه حکایت از یک دهانه بزرگ و آسیب به زیرساخت‌ها و وسایل نقلیه داشت. حشد‌الشعبی در بیانیه‌ای مدعی شد: «تجاوز آمریکا علت اصلی بمباران پایگاه نظامی کالسو بود» که در نزدیکی شهر اسکندریه قرار دارد.
  • عصر پهپادها در معادلات جهانی جنگ

    دنیای‌اقتصاد: درحالی‌که پهپادهای انفجاری یا کامیکازه در میدان نبرد شهرت پیدا می‌کنند، گفته می‌شود که حتی تانک‌های قدرتمند آبرامز آمریکایی هم آسیب‌پذیر شده‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، نبرد هواپیماهای بدون سرنشین در اوکراین که جنگ مدرن را متحول می‌کند، شروع به تحمیل تلفات مرگبار بر یکی از قدرتمندترین نمادهای قدرت نظامی آمریکا -تانک- کرده است و اساس آن را کامل تهدید می‌کند و حالا این سوال مطرح می‌شود که قرار است در درگیری‌های آینده چگونه از آنها استفاده شود. یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «طی دوماه گذشته، نیروهای روسیه پنج تانک از ۳۱تانک ‌ام۱ آبرامز ساخت آمریکا را که پنتاگون در پاییز گذشته به اوکراین فرستاد، خارج کرده‌اند.»
  • روز حاتم‌بخشی کنگره

    دنیای‌اقتصاد: پس از رفع یک مانع مهم در روز جمعه، انتظار می‌رود که بسته ۹۵میلیارد دلاری (کمک مالی به سه کشور) تایید شود و این قانون را پس از یک سفر پر از فراز و فرود در کنگره در مسیر تصویب قرار دهد. کنگره احتمالا در مسیر تصویب این قانون قرار گرفته است که شامل کمک مالی به تایوان، اوکراین و اسرائیل است. به نظر می‌رسد که مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، برای پیشبرد قوانین، جدال سختی با تندروهای حزب خود داشته باشد.
  • متلاشی شدن یک ملت

    دنیای‌اقتصاد: ارتش میانمار در سال۲۰۲۱ دست به کودتا زد و اصلاحات دموکراتیک را از میان برد و بسیاری از رهبران غیرنظامی این کشور را به زندان انداخت. سه سال بعد، این کشور آسیای جنوب شرقی در آستانه یک «کشور شکست خورده» است. گروه‌های شورشی، از جمله نیروهای طرفدار دموکراسی و شبه‌نظامیان قومی، در حال نبرد با سربازان حکومت نظامی هستند. ده‌ها هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر دیگر آواره شده‌اند. «هانا بیچ» و «وییی کای» در گزارش ۱۹آوریل در نیویورک‌تایمز نوشتند، درگیری‌ها در جنگل‌ها و شهرهای سرتاسر میانمار کمتر از درگیری‌های اوکراین و غزه مورد توجه بین‌المللی قرار می‌گیرد. با این حال، یک دهه پیش، این کشور که بین هند و چین قرار گرفته، به‌عنوان نمونه‌ای نادر و کشوری در حال گذار مسالمت‌آمیز از دیکتاتوری نظامی به حکومت دموکراتیک معرفی شد. کودتای ارتش به هر توهمی از پیشرفت سیاسی پایان داد. میانمار به حکومت نظامی وحشت و جنگ داخلی بازگشته است. بی‌قانونی در مناطق درگیری دست در دست شبکه‌های مجرمانه فراملی که از میانمار به‌عنوان پایگاه استفاده می‌کند، محصولات فعالیت غیرقانونی خود را به سراسر جهان صادر می‌کنند.
  • گلوگاه‏‌های جهش تولید

    دنیای اقتصاد: نمایندگان بخش خصوصی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به مشکلاتی همچون تخصیص و تامین ارز، بخشنامه‏‌های محرمانه و خلق‏‌الساعه، تصمیم‏‌های بدون مشورت با بخش خصوصی و... از موانع پرشمار پیش‌روی تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» گفتند. فعالان بخش خصوصی عدم‌قیمت‌گذاری‏‌ و دخالت دولت در اقتصاد، پیش‌بینی‏‌پذیر کردن فضای اقتصادی و نیز اعتمادسازی در بازار سرمایه را از الزامات تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» عنوان کردند. رئیس‏‌کل دادگستری تهران با اعلام خبر آغاز به کار کارگروه‏‌های ۱۲گانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان، از برنامه ویژه دستگاه قضا برای حمایت از بخش خصوصی گفت. در نشست نمایندگان بخش خصوصی، پیچیدگی و فرآیندی بودن مقررات، فرسایشی بودن اجرای قوانین و مقررات و تفسیرپذیری قوانین مربوط به تولید از جمله گلوگاه‏‌های عرصه تولید عنوان شد و ضرورت شناسایی برخط ترک فعل‏‌ها، حمایت نهادهای حاکمیتی از اجرای صحیح قوانین و مدیران شجاع، تقویت بعد نظارتی قوه قضائیه و حمایت قاطع از واحدهای تولیدی در ارتباط با جهش تولید مورد تاکید قرار گرفت.
  • فشار همه‌جانبه بر معدن

    حسن حسینقلی /رئیس اتحادیه سرب و روی ایران
    معدن در سال ۱۴۰۲ شرایط بسیار بدی را پشت سر گذاشت؛ زیرا قانون‌گذار هر روز قانون جدیدی برای تضعیف و کم‌کردن نقدینگی معدن‌‌‌کاران تصویب می‌کرد. در لیستی که دولت برای اخذ عوارض صادراتی، تنظیم و اعلام کرده بود، ۳۴۰مورد آمده بود. مطابق این لیست، صادرات مواد خام و نیمه‌‌‌خام مشمول عوارض شد.
  • دستگاه‌‌های صدرنشین و قعرنشین در تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا

    دنیای‌اقتصاد: مطابق اعلام مرکز ملی بهبود فضای کسب‌وکار، تعداد مجوزهای کاغذی که به شناسه یکتا تبدیل شده‌اند تا ۳۱فروردین به ۳۷۹‌هزار و ۶۶۱مجوز رسیده است.
  • تبادل برق در بورس انرژی به ۶۰‌درصد می‏‏‌رسد

    دنیای‌اقتصاد: وزیر نیرو با اعلام اینکه وزارت نیرو گام اول اجرای برنامه هفتم توسعه را محکم برداشته است، گفت: براساس قانون برنامه هفتم و به دنبال اصلاح نظام مالی صنعت برق، از این پس تمامی شرکت‌های توزیع نیروی برق، انرژی موردنیاز خود را از بورس انرژی خریداری خواهند کرد. همچنین در قالب این سازوکار هزینه خرید برق از نیروگاه‌‌‌ها به صورت نقدی پرداخت می‌شود.
  • رانت‌جویان علیه اقتصاد

    دنیای اقتصاد: اقتصاد ایران در دهه‌های اخیر با انبوهی از معضلات دست و پنجه نرم می‌کند که اغلب بدون هیچ راهکاری تداوم یافته است. از سوی دیگر، نقشه راهی برای اصلاحات اقتصادی در بسیاری از موارد وجود ندارد. هفته‌نامه «تجارت‌فردا» در شماره این هفته خود به بررسی نقش گروه‌های ذی‌نفع در تداوم ناکارآمدی اقتصاد ایران پرداخته است. ذی‌نفعانی که بسیاری با پرچم عدالت‌خواهی، به دنبال کسب منافع شخصی و گروهی هستند و یکی از موانع اصلی به سرانجام نرسیدن اصلاحات اقتصادی محسوب می‌شوند.
  • درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

    مهر: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵هزار و ۹۲۲میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (حدود ۴۷۲هزار میلیارد تومان) ۷۱درصد و نسبت به بودجه مصوب ۱۰۸درصد رشد داشته است. از مجموع درآمدهای مالیاتی سال ‌۱۴۰۲، بیش از ۴۸۴هزار میلیارد تومان (معادل ۶۰درصد) از محل مالیات‌های مستقیم شامل مالیات بر اشخاص حقوقی با ۳۱۳هزار میلیارد تومان، مالیات بر درآمدها با ۱۴۲هزار میلیارد تومان و مالیات بر ثروت با ۲۸هزار میلیارد تومان است. همچنین در سال ۱۴۰۲، بیش از ۳۲۱هزار میلیارد تومان (معادل ۴۰درصد) از محل مالیات بر کالاها و خدمات وصول شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۱درصد و نسبت به بودجه مصوب ۱۰۶درصد رشد داشته است. در سال ۱۴۰۲، سهم مالیات مشاغل ۶درصد از کل وصولی در حدود ۵۱هزار میلیارد تومان و سهم مالیات کارکنان بخش خصوصی و عمومی ۱۰درصد از کل وصولی، حدود ۸۰هزار میلیارد تومان است. وصول و رشد درآمدهای مالیاتی با تکیه بر اطلاعات شفاف، دقیق و بدون فشار بر مودیان خوش‌حساب کنونی و از طریق شناسایی مودیان جدید، تمرکز بر پایه‌های جدید مالیاتی و مقابله بیش از پیش با فرار مالیاتی با تکیه بر هوشمندسازی نظام مالیاتی و تقویت مالیات‌ستانی عادلانه صورت گرفته است.
  • جزئیات واگذاری بنگاه‌های اقتصادی بنیاد شهید

    حیات: معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی بنیاد شهید مطابق ابلاغیه رهبری به بنیاد مستضعفان واگذار می‌شوند، گفت: می‌خواهیم به یک سازمان مطالبه‌گر تبدیل شویم. سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در بخشی از سخنان خود در همایش سراسری مدیران بنیاد شهید، با اشاره به اقدامات کلان صورت‌گرفته در بنیاد شهید، اظهار کرد: مجموعه گروه شاهد که متعلق به فرزندان و خانواده‌های شهداست، چهل سال در حبس بنیاد بود؛ اما به‌‎زودی مجمع آن با ثبت‌نام افراد برگزار شده و هیات امنا انتخاب می‌شود تا مدیریت مجموعه گروه شاهد به خود این عزیزان واگذار شود و از این به بعد، بنیاد شهید نقش حمایتی در این مجموعه دارد نه نقش مدیریتی. قاضی‌زاده هاشمی در خصوص مجموعه کوثر این‌گونه توضیح داد: مقرر شد مدیریت بنگاه‌های اقتصادی را به بنیاد مستضعفان واگذار کنیم و به اندازه دارایی تعیین‌شده توسط موسسه وابسته به دفتر مقام معظم، سهام غیرمدیریتی به ما واگذار خواهد شد.
  • پوست‌اندازی در نظم بین‏‌الملل؟

    منصور بیطرف
    نزدیک به ۸۰ سال است که آمریکا توانسته است خود را به‌عنوان قدرت بلامنازع جهانی به تثبیت برساند. در طول این ۸۰ سال کمتر کشوری قادر شده قدرت اقتصادی آمریکا را به چالش بکشد. حتی با آنکه اتحاد جماهیر شوروی از لحاظ نظامی با آمریکا برابری می‌کرد، اما در بخش اقتصاد و قدرت اقتصادی همواره بازی را باخته بود و در نهایت همین رقابت اقتصادی بود که آن امپراتوری را از پا درآورد. در دهه ۱۹۸۰ میلادی هم با آنکه دو اقتصاد آلمان و ژاپن - علی‌الخصوص ژاپن - اندکی اقتصاد آمریکا را به چالش کشیدند باز این اقتصاد آمریکا بود که توانست از این چالش پیروز بیرون بیاید.
  • صعود بورس از منطقه امن

    دنیای اقتصاد: بورس تهران در روز گذشته با افزایش ارتفاع نماگرها همراه شد. در هفته‌های گذشته با توجه به تحولات منطقه‌ای، تقاضا به‌طور کامل از بازار سهام رخت بربسته بود؛ اما در روز ابتدای هفته، با تعدیل انتظارات منفی و بازگشت دامنه نوسان به روال قبلی، بازار با استقبال سرمایه‌گذاران همراه شد. در جریان دادوستدهای روز گذشته بورس تهران، شاخص کل این بازار رشد ۷۷هزار واحدی را ثبت کرد و به سطح ۲میلیون و ۲۸۵هزار واحد رسید. رشد روزانه شاخص در روز گذشته معادل ۳.۵۲درصد بود که بیشترین مقدار در یک‌سال اخیر محسوب می‌شود. آخرین باری که نماگر اصلی بازار سهام توانسته بود مقادیر کنونی را تجربه کند، به ۱۷خرداد سال گذشته بازمی‌گردد. در اولین روز هفته، حقیقی‌ها ۷۶۳میلیارد تومان وارد گردونه معاملات سهام و حق تقدم کردند که این مقدار از ورود پول به صحنه معاملات سهام و حق تقدم از ۲۷تیر سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
  • تغییر زمین بورس‌بازان

    دنیای اقتصاد-پروانه کُبره: نماگر بورس تهران پس از بازدهی ناچیز ۰.۵۹درصدی در برابر رقبای خود در فروردین به مدار صعودی بازگشت و با رشد بیش از ۷۷هزارواحدی (معادل ۳.۵۲درصد) با اقتدار به بالای کانال ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد بازگشت و در سطح ۲میلیون و ۲۸۵هزار واحد ایستاد. اصلاح قیمت سهام در روزهای معاملاتی گذشته و رسیدن به مرزهای حمایتی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روند صعودی بازار بود. علاوه بر این، موضوع فروکش کردن تب تنش‌های منطقه‌ای نیز از جمله عواملی بود که ریسک سیستماتیک را در نظر معامله‌گران کاهش داده و رشد عمومی تقاضا برای سهام را به دنبال داشت. البته باید توجه کرد که همواره به دنبال هر صعود پرشتابی، شناسایی سود از سوی سهامداران سبب اصلاح قیمت‌ سهام می‌شود.
  • اثر حیاتی هفت شگفت‏‏‏‏‌انگیز بر بورس آمریکا

    محدثه علیزاده: درآمد شرکت‌های بزرگ حوزه تکنولوژی در حالی در هفته پیش‌رو منتشر می‌شوند که سرمایه‌گذاران چشم‌‌‌‌‌انتظار بازگشت مجدد شاخص‌های بازار سهام به مدار صعودی با سوخت هوش‌مصنوعی هستند. بازار سهام آمریکا طی هفته گذشته و پس از انتشار داده‌های اقتصادی این کشور که احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو را به‌‌‌‌‌شدت کاهش داد، نزولی بود و شاخص S&P۵۰۰ بدترین هفته خود را طی یک سال‌گذشته سپری کرد.
  • سیاست‌های پولی با بورس چه می‌کند؟

    امیررضا اعلاباف / تحلیلگر بازار سرمایه
    به‌طور کلی شرایط بازار پول و اعتبارات و صنعت تامین مالی نابسامان و تحت‌فشار جدی است و اثرات آن در سطح بازار سرمایه نیز کاملا مشخص شده‌است؛ به‌طوری که سطح سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در سامانه بازار بین‌بانکی در آخرین حراج سال‌گذشته در تاریخ ۲۸‌اسفند به بیش از ۱۹۷‌هزار ‌میلیارد‌تومان رسیده‌است و پافشاری بانک‌مرکزی بر تداوم تنگ‌کردن فضا در بازار پول بانک‌ها را مجبور به استفاده گسترده از اعتبارگیری قاعده‌مند کرده‌است و آخرین هفته سال‌گذشته مبلغ دریافت اعتبار با وثیقه از این طریق به نرخ ۲۴‌درصدی به فراتر از ۱۳۴‌هزار‌ میلیارد‌تومان رسید ‌که‌ رکورد محسوب می‌شود؛ هرچند تعطیلات پایان سال ‌و نیاز به ذخایر در این موضوع موثر بوده‌است.
  • درخواست سازمان بورس برای شفاف‌سازی شایعه خرید سرخابی‌ها

    سازمان بورس و اوراق‌بهادار در روز گذشته از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس خواست که در صورت وجود برنامه برای خرید سهام باشگاه فرهنگی‌ورزشی استقلال شفاف‌سازی کند.
  • خستگی استارت‌آپی!

    نیما نامداری
    خیلی‌ها تعجب کرده‌اند چرا صاحبان یکی از بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌های ایران حاضر شده‌اند برای فروش اکثریت سهام خود با یک شرکت خصولتی پای میز معامله بنشینند. به گمان من برای درک این تصمیم باید خود را جای آنها بگذاریم. بد نیست ابتدا سابقه ماجرا را ببینیم.
  • ارز خودرو کجا رفت؟

    دنیای اقتصاد: گمرک کشور برای نخستین‌بار، جزئیاتی از گیرندگان ارز خودرو و میزان ارز تخصیصی به واردات قطعات و موتورسیکلت را منتشر کرد. پیش از این فعالان عرصه تولید و واردات خودرو نسبت به عدم تخصیص ارز مناسب از سوی سیاستگذار ارزی انتقاداتی را مطرح کرده بودند.
  • فروش خودروسازان از تولید پیشی گرفت

    دنیای اقتصاد: مقایسه آمار تولید و فروش سه خودروساز بزرگ کشور در سامانه کدال، حاکی از آن است که آنها در سال ۱۴۰۲ تقریبا هرچه را تولید کرده‌اند به فروش رسانده‌اند و حتی به میزان محدودی از انبار خود را نیز خالی کرده‌اند. طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت صمت، سال گذشته تولید خودروهای سواری و وانت این سه خودروساز بزرگ ۹۸۱هزار و ۸۳۰ دستگاه بوده است، اما در همین مدت ۹۸۵هزار و ۱۷۰دستگاه فروخته‌اند. بنابراین طی سال ۱۴۰۲ خودروسازان بزرگ کشور سه‌هزار و ۳۴۰ دستگاه بیشتر از آنچه تولید کرده‌اند، فروخته‌اند که نشان می‌دهد انبار خودروسازان در این مدت رو به خالی شدن بوده است.
  • خیز شیائومی

    ایسنا: لی جون، مدیرعامل شرکت چینی شیائومی، اظهار کرد که فروش اولین خودروی برقی سازنده گوشی‌های هوشمند چینی سه تا پنج برابر بیشتر از حد انتظار بوده است، زیرا این شرکت تحویل نسخه‌های استاندارد به‌اصطلاح SU۷ را زودتر از موعد مقرر به خریداران آغاز کرده است. لی، بنیانگذار شیائومی، این اظهارات را در جریان پخش زنده با بیش از ۳۴میلیون بیننده عنوان کرد. شیائومی اواخر ماه گذشته خودروی خود را که نشانه‌های استایلی از پورشه می‌گیرد، وارد بازار شلوغ خودروهای برقی چین با برچسب قیمتی زیر ۳۰هزار دلار کرد که ۴هزار دلار ارزان‌تر از مدل ۳ تسلا در چین است.
  • افت سود نیسان

    دنیای اقتصاد:‌ نیسان موتور روز جمعه (۱۹ آوریل) برآورد سود عملیاتی سالانه خود را ۱۴.۵درصد کاهش داد و دلیل آن فروش خودروهای کمتر از حد انتظار و سایر عوامل بود. به گزارش ایسنا، سومین خودروساز بزرگ ژاپن، سود عملیاتی خود را به جای ۶۲۰میلیارد ین برای سال منتهی به مارس، ۵۳۰میلیارد ین (۳.۴۳میلیارد دلار) تخمین می‌زند. اکنون سود خالص به جای ۳۹۰میلیارد ین، ۳۷۰میلیارد ین برآورد شده است. نیسان اعلام کرد که فروش خودروهایش در مجموع به ۳.۴۴میلیون دستگاه برای سال خواهد رسید که تنها دو ماه پس از بازبینی به ۳.۵۵میلیون دستگاه کاهش یافته است که بخشی از آن به دلیل عملکرد ضعیف در چین است. ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان، اظهار کرد که عملکرد فروش سه ماه نیسان آسیب دیده است، روندی که به‌ویژه به نفع خودروساز ژاپنی تویوتا بوده است. بر اساس گزارش رویترز، ماکوتو اوچیدا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که فروش ضعیف‌تر در چین و تاثیر زلزله روز سال نو در شبه‌جزیره نوتو منجر به کاهش برآورد شد.
  • هوندا در برزیل سرمایه‌گذاری می‌کند

    ایسنا: هوندا ۸۰۸میلیون دلار تا سال ۲۰۳۰ در برزیل سرمایه‌گذاری می‌کند. یکی از مدیران خودروساز ژاپنی هوندا روز جمعه (۱۹ آوریل) اظهار کرد که خودروساز ژاپنی هوندا ۸۰۷.۷۴میلیون دلار تا سال ۲۰۳۰در کارخانه ایتیراپینا در ایالت سائوپائولو در برزیل سرمایه‌گذاری خواهد کرد و افزود که این شرکت قصد دارد یک خودروی هیبریدی منعطف در این کشور آمریکای جنوبی توسعه دهد.
  • تجار در کریدور میانه

    دنیای اقتصاد: یکی از چالش‌های جدی در دنیای تجارت، پیدا‌کردن مسیری امن، کم‌هزینه و سریع برای انتقال کالاهاست. کشورهایی که در مسیرهای اصلی تجاری قرارگرفته‌اند، تلاش دارند تا با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، مزیت خود را به کشورهایی که می‌خواهند کالاهای خود را از شرق به غرب و از شمال به جنوب صادرکنند، نشان دهند. مهم‌ترین عاملی که بر مزیت یک کریدور اثر می‌گذارد، امنیت است. تنش‌ها در دریای سرخ و طولانی‌شدن جنگ اوکراین و روسیه باعث‌شده تا کشورها به‌دنبال مسیرهای امن جایگزین برای تجارت باشند. در این بین، بررسی مسیری تحت‌عنوان «کریدور میانه» برای ایران حائزاهمیت است.
  • جاماندگی سود از درآمد در صنعت نوشیدنی

    دنیای اقتصاد -محمدصادق صفا: گروه نوشیدنی را می‌توان یک گروه نوپا در ایران دانست که در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی دسته‌بندی می‌شود. با توجه به پتانسیل‌های کشاورزی و باغداری در ایران، حداکثر ظرفیت این صنعت مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد. مهم‌ترین موانع این صنعت را می‌توان بی‌‌توجهی به صادرات و افزایش هزینه‌های تولید دانست.
  • استفاده از ظرفیت‌های آفریقایی

    دنیای‌اقتصاد: مدیرکل آفریقای سازمان توسعه‌تجارت گفت: ایران می‌تواند از ظرفیت‌های معادن و محصولات کشاورزی آفریقا بهره بگیرد و مبادرت به صادرات کالاها و خدمات فنی و مهندسی به این قاره کند. به گزارش خبر‌‌گزاری مهر، لیلا باغبان مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه‌تجارت ایران اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد تجار ایرانی از ظرفیت‌های کشاورزی و تجاری قاره آفریقا کمترین بهره را برده‌‌‌‌‌‌اند؛ در حالی‌که این قاره به دلیل شرایط آب‌و‌هوایی و قرارگرفتن در خط استوا پتانسیل بالایی در تولیدات محصولات کشاورزی دارد، از این‌رو همزمان با صادرات ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی و بذر، کود، سم، واکسن‌های دامی و دانش فنی مورد‌نیاز برای کشاورزی و دامپروری می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در کشورهای این قاره، ارزش‌افزوده بیشتری را نصیب کشور کرد.
  • تشریح وضعیت کالاهای اساسی؛‌ مطلوب است

    دنیای‌اقتصاد: قائم‌‌‌‌‌مقام وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه با افزایش عرضه نهاده‌‌‌‌‌های دامی در بازار نرخ این محصولات به زیر نرخ مصوب خود رسیده است، گفت: با آسودگی خیال تولیدکننده و افزایش تولید، وضعیت عرضه کالاهای اساسی به تولید مازاد رسیده است. علیرضا پیمان‌‌‌‌‌پاک، قائم‌‌‌‌‌مقام وزارت جهادکشاورزی در امور تجارت و تنظیم‌بازار گفت: نهاده‌‌‌‌‌های دامی نقش مهمی در تولید انواع کالاهای اساسی مانند مرغ، تخم‌‌‌‌‌مرغ، شیر و گوشت دارد و در گذشته نیز دولت‌ها همواره درگیر آن بودند. او افزود: از سال‌گذشته به‌ویژه از نیمه دوم سال‌با هماهنگی بانک‌مرکزی شرایط تامین ارز مورد‌نیاز واردات کالاهای اساسی به‌‌‌‌‌شکلی تامین شد که دیگر با بحران مواجه نبودیم. قائم‌‌‌‌‌مقام وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: در گذشته دامدار برای تامین نهاده موردنیاز خود باید پول خود را پیش‌‌‌‌‌پرداخت می‌کرد تا تعدادی واردکننده خاص نهاده، اقدام به واردات می‌کردند اما اکنون با تامین کامل نهاده‌‌‌‌‌ها، تولیدکنندگان نگرانی بابت تولید خود ندارند. او تصریح کرد: ارز موردنیاز واردات در ۳ ماه اول تامین شده‌است و دولت در حال برنامه‌‌‌‌‌ریزی برای تامین ارز موردنیاز کالاهای اساسی در ۳ماهه دوم سال‌است.
  • رمزدارایی در پساهاوینگ

    دنیای اقتصاد: بامداد روز گذشته هاوینگ بیت‌کوین با استخراج ۴۸۰هزارمین بلوک این شبکه انجام شد. این رویداد که هر چهارسال یک‌بار صورت می‌گیرد، تاثیر زیادی بر روند قیمتی بیت‌کوین دارد. اما هاوینگ امسال، با راه‌اندازی یک پروتکل همراه بود که تحولی عظیم در شبکه ایجاد خواهد کرد. «دنیای‌اقتصاد» در این گزارش به تاثیرات هاوینگ چهارم بیت‌کوین پرداخته است که می‌توان مهم‌ترین عوامل را افزایش کاربرد بیت‌کوین، ادامه روند صعودی بازار، کاهش نوسانات و همچنین کاهش رشدهای انفجاری در بازار معرفی کرد.
  • فرود همزمان رشد و تورم

    دنیای اقتصاد-گروه اقتصاد بین ‏الملل: تازه‌ترین گزارش بانک جهانی درباره وضعیت اقتصاد ایران حاکی از آن است که رشد اقتصادی متکی بر درآمدهای نفتی در سال۱۴۰۲ تداوم پیدا کرده است. این روند به بازگشت نرخ اشتغال به سطوح پیش از همه‌گیری کرونا کمک کرده است. با این حال، نرخ تورم با وجود اتخاذ سیاست پولی انقباضی کماکان بالا مانده است. این امر تا حدی به‌دلیل وجود انتظارات تورمی بوده است. براساس گزارش این نهاد بین‌المللی، چالش‌های ساختاری دیرپا که به علت تحریم‌های اقتصادی، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک و تغییرات اقلیمی وخیم‌تر شده‌اند، چشم‌انداز رشد اقتصادی ایران را تضعیف کرده است.
  • خروج ریسک از بازار ارز

    دنیای اقتصاد: پس از تشدید هیجانات سیاسی در بازار ارز و طلا و رشد نرخ شاخص‌ها در این ۲ بازار، پیش‌بینی می‌شد با اتمام این هیجانات روند بازار به سرعت تغییر کرده و رنگ شاخص‌ها قرمز شود. عدم تداوم یافتن ریسک‌های سیاسی- نظامی موجود در منطقه، در روز‌های اخیر سبب شد تا بازار به این پیش‌بینی‌ها جواب مثبت داده و نمودار قیمت شاخص‌های ارزی نزولی شود.
  • حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

    بازار: قائم‌مقام رئیس کل بیمه مرکزی گفت: به شکل کامل کاغذ را از کروکی‌ها تا پایان خرداد با همکاری فراجا حذف می‌کنیم. مجید مشعلچی، قائم‌مقام رئیس کل بیمه مرکزی گفت: کروکی برخط پروژه بین دستگاهی است که سال‌هاست موارد مختلف آن از عقد قرار داد، تهیه سخت‌افزار، آزمایش این پروژه در قم دنبال می‌شد. حدود دوماه است که به فاز نهایی خود نزدیک می‌شود .۵ تا ۶ استان حدود ۹۰درصد تحت پوشش کروکی برخط هستند. او اظهار کرد: مراکز بزرگ عمدتا تحت پوشش کروکی برخط هستند به جز تعداد محدودی از قسمت‌ها که منتظر تبلت‌ هستند. طرح کروکی برخط در حال عمومی شدن است و حدود ۷۰درصد کروکی برخط در کشور برقرار است.
  • استقلال قهرمان می‌شود یا پرسپولیس؟

    دنیای اقتصاد: بعد از برتری سه گله پرسپولیس برابر نفت آبادان در هفته بیست‌وچهارم لیگ برتر، استقلال هم موفق شد همین تعداد گل را به شمس‌آذر بزند و دوباره به صدر برگردد؛ هرچند دو گلی که آبی‌ها در دقایق پایانی خوردند، هم تفاضل‌شان را کاهش داد و هم بیم و هراس زیادی را به اردوی آنها آورد. حالا و در فاصله شش هفته به پایان فصل، استقلال با ۵۳ امتیاز و تفاضل گل مثبت ۲۰ در صدر جدول قرار دارد و پرسپولیس با یک امتیاز کمتر و تفاضل گل مشابه این تیم را تعقیب می‌کند. طبیعتا سوال روز فوتبال ایران این است که کدام‌یک از آنها آخر فصل قهرمان خواهد شد؟
  • حفاری بیشتر در برابر اهداف آب‏‏‏‏‌و‏‏‏‏‌هوایی

    دنیای اقتصاد-پیمان قناعتی‌فرد: شرکت‌های بزرگ نفت و گاز متمرکز بر حوزه دریای شمال برنامه‌‌‌‌‌ای برای توقف عملیات‌های اکتشافی و حفاری‌‌‌‌‌های نفتی، به‌منظور دستیابی به حد مجاز گرمایش جهانی ‌برابر با ۱.۵‌درجه سانتیگراد ندارند. به‌نظر می‌رسد کشورهایی نظیر نروژ، بریتانیا، آلمان، هلند و دانمارک سیاست‌های نفت و گاز خود را با وعده‌‌‌‌‌های آب‌و‌هوایی خود در توافق پاریس هماهنگ نکرده‌‌‌‌‌اند. در این میان، هرچند دانمارک با کاهش تولید نفت خود به نصف در پنج سال‌گذشته متمایزتر از سایرین عمل کرده، اما طرفداران محیط‌زیست در این کشور خواستار توقف کامل فرآیند صدور مجوزهای حفاری هستند.
  • بازی کشورهای عربی در ژئوپلیتیک نفتی خلیج‌فارس

    اسدالله غلامپور / عضو هیات‌مدیره پتروشیمی مارون
    منطقه خلیج‌فارس در قرن گذشته در مرکز توجه جهانی قرار داشته‌است. خلیج‌فارس به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک و منابع غنی هیدروکربنی، نقش کلیدی در تحولات سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان داشته‌است. کشورهای خلیج‌فارس تا حد زیادی بر هیدروکربن‌‌‌‌های خود، به‌ویژه نفت‌ برای دنبال‌کردن فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی که در خدمت منافع ملی آنهاست، تکیه کرده‌اند که در بسیاری از موارد به تنش‌های ژئوپلیتیک با دیگر بازیگران جهانی دامن می‌زند. برای کاهش درگیری‌های منطقه‌ای و جهانی، شناسایی و رسیدگی به عواملی که تکامل و توسعه استراتژی نفت خلیج‌‌‌‌فارس را هدایت می‌کنند، ضروری است. این مقاله سناریوهای آژانس بین‌المللی انرژی و تاثیر موردانتظار آن بر تولیدکنندگان نفت خلیج‌‌‌‌فارس را تحلیل و بر سه کشور تولیدکننده نفت خلیج‌‌‌‌فارس که اعضای اوپک هستند یعنی عربستان‌سعودی، امارات و کویت تمرکز دارد.
  • عجب سال بدی!

    دنياي اقتصاد: شکست دور از انتظار یک‌بر‌صفر برابر نساجی قعرنشین، خون هواداران تراکتور را به جوش آورد. آنها دیگر تاب این را که تیمشان روی ریل ناکامی حرکت کند ندارند و شاید حق هم با آنها باشد. هر تابستان این تیم با کلی امید و آرزو و سروصدا فصل را شروع می‌کند و در حساس‌ترین بزنگاه‌ها، همه را دلزده می‌کند. دست آخر هم تنها چیزی که مدیران باشگاه با آن پز می‌دهند، نه دستاوردهایشان که حضور پرشور همین طرفداران در ورزشگاه است.
  • درسی برای آقای گزارشگر!

    دنياي اقتصاد: اتفاقات دقایق پایانی بازی استقلال و شمس‌آذر نفس بیننده‌ها را در سینه حبس کرد؛ جایی که بعد از گل سوم آبی‌ها و ثبت نتیجه ۳برصفر خیلی‌ها کار را تمام شده می‌دانستند، اما تیم قزوینی ناگهان به بازی برگشت و با به ثمر رساندن ۲ گل پشت سر هم، تا آستانه کام‌بک زدن پیش رفت.
  • افت تقاضای سوخت جت به‌رغم افزایش پروازها

    حمید ملازاده: به‌رغم بازگشت فعالیت آژانس‌های هواپیمایی در سراسر جهان به سطح قبل از همه‌‌‌‌‌گیری کووید-۱۹، افزایش تعداد پروازها با افزایش تقاضای سوخت جت به دلیل بهبود کارآیی هواپیما مطابقت ندارد، درحالی‌که مصرف سوخت جت در طول همه‌گیری به‌شدت نزولی شد، با از سرگیری سفرها تا حدودی بهبود یافت، با این حال افزایش بهره‌وری منجر به کاهش قابل‌توجه تقاضا در مقایسه با سطوح قبل از پاندمی شده‌است. به‌رغم پیش‌بینی‌ها برای رشد آینده در تقاضای سوخت جت، عدم‌قطعیت‌ها همچنان ادامه دارد و نیاز به برنامه‌ریزی استراتژیک در بخش‌های هوانوردی و انرژی را برجسته می‌کند. تعداد پروازهای جهانی سرانجام پس از چهار سال‌به سطوح پیش از همه‌‌‌‌‌گیری رسیده که نشان‌دهنده نقطه‌عطف مهمی در حرکت صنعت هوانوردی به سمت بهبود است، با این حال این تجدید حیات با افزایش تقاضای سوخت جت، عمدتا به دلیل پیشرفت در فناوری و کارآیی هواپیماها، تناسبی ندارد.
  • زاهدی همچنان می‌تازد

    دنياي اقتصاد: شهاب زاهدی سه روز پس از اینکه در مسابقه مرحله دوم جام حذفی ژاپن دور از فهرست نفرات آویسپا فوکوئوکا قرار گرفت و بنا به ادعای برخی رسانه‌ها استراحت کرد، روز گذشته مقابل جوبیلو ایواتا قرار گرفت و بازهم به روند خوب خود ادامه داد. مهاجم نیم فصل اول پرسپولیس که در ۵ دیدار گذشته جی لیگ ژاپن سه گل و یک پاس گل ثبت کرده بود، روز گذشته مرد شماره یک تیمش بود. جوبیلو ایواتا که به‌خاطر پیروزی مقابل استقلال در فینال لیگ قهرمانان سال ۱۹۹۹ و کسب قهرمانی آسیا در ورزشگاه آزادی تیم شناخته شده‌ای برای هواداران فوتبال ایران به شمار می‌رود، روز گذشته با دو گل از آویسپا فوکوئوکا پیش افتاد، اما با دبل زاهدی نتیجه بازی به تساوی تغییر کرد تا آویسپا در همان رده سیزدهم جدول باقی بماند.
  • حقوق پرسپولیس به اوسمار

    دنياي اقتصاد: نتایج خوب و سبک بازی جذاب پرسپولیس زیرنظر اوسمار ویرا سبب شده تا تمام مخالفان این سرمربی بدون رزومه برزیلی از او تمجید کنند و آن‌طور که حسین بادامکی معاون ورزشی سرخ‌پوشان ادعا کرد، از همین حالا توافق برای تمدید قرارداد وی بابت فصل آینده هم انجام شده است. بر اساس اطلاعاتی که از سوی یک منبع در باشگاه پرسپولیس در اختیار «ایسنا» قرار گرفته است، در جلسه درویش و اوسمار خود این مربی برزیلی هم ابراز تمایل کرده که فصل آینده هم به عنوان سرمربی پرسپولیس به کار ادامه دهد. در همین زمینه اوسمار به باشگاه پرسپولیس گفته که به‌زودی مبلغ پیشنهادی خود را به باشگاه اعلام خواهد کرد تا توافقات نهایی و امضای قرارداد انجام شود. بررسی‌های «ایسنا» نشان می‌دهد قرارداد این مربی به عنوان دستیار یحیی گل‌محمدی ۱۵۰ هزار دلار بوده که در ادامه وقتی به عنوان سرمربی انتخاب شد به ۲۵۰ هزار دلار افزایش یافته است.
  • کدام می‌برد؛ جوانی یا تجربه؟

    دنياي اقتصاد: دویست و پنجاه و هفتمین ال‌کلاسیکوی رسمی از ساعت ۲۲:۳۰ امشب در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو برگزار می‌شود و قرار است یک صفحه جدید از جنگ تاریخی رئال مادرید و بارسلونا نوشته شود. دو تیم در شرایطی کاملا متفاوت پای به این مسابقه می‌گذارند، ولی بازهم پیش‌بینی این مسابقه مثل همیشه دشوار است. رئال پس از حذف دراماتیک منچسترسیتی از لیگ قهرمانان و صعود به نیمه نهایی، به عنوان صدرنشین لالیگا پای به این دیدار می‌گذارد تا اختلاف ۸ امتیازی‌اش با رقیب دیرینه را نگه دارد یا آن را افزایش بدهد و علنا خیالش بابت قهرمانی در لیگ راحت شود. از آن طرف ژاوی هم پس از حذف تلخ از لیگ قهرمانان، تنها راهی که برای اتمام شیرین دوران حضورش روی نیمکت بارسا دارد، پیروزی در این مسابقه است تا همچنان شانس‌های تکرار قهرمانی فصل قبل در لالیگا برای آبی و اناری‌ها زنده باقی بماند. تقابل‌های اخیر دو تیم معمولا پرگل از آب درآمده و غالبا هم با بردهای یک طرفه همراه بوده است. به هرحال این آخرین تقابل ژاوی و کارلو آنچلوتی در ال‌کلاسیکو خواهد بود و باید دید واپسین دیدار این دو مربی جوان و باتجربه با برتری کدام به پایان می‌رسد. روی کاغذ که شانس با رئال مادرید آماده‌تر است.
  • شانس صفر در تسهیلات مسکن

    دنیای‌اقتصاد: به اعتقاد فعالان صنعت ساخت تاثیرگذاری وام‌‌های کنونی بخش مسکن برای خرید یا ساخت را از چند بعد می‌توان بررسی کرد؛ در بعد نخست باید توجه داشت که بانک‌ها مدت‌‌هاست دیگر توان و تمایلی برای پرداخت وام‌‌های مربوط به بخش مسکن ندارند و در نتیجه متقاضیان با هر بار مراجعه به شعب بانک‌های مرتبط، با این حقیقت روبه‌‌رو می‌‌شوند که در عمل، شانسی برای دریافت وام وجود ندارد!
  • ادامه رکود بازار لوازم خانگی

    دنیای اقتصاد: تقریبا همه بازارهای لوازم خانگی کشور در نخستین ماه از سال جدید نیز مانند سال گذشته با رکود روبه‌رو بوده و خریدار در این بازار به سختی پیدا می‌شود. به این ترتیب رونقی در معاملات این بازار دیده نمی‌شود که بخش بزرگی از این اتفاق حاصل کاهش قدرت مصرف‌کننده است. البته نقش و رد پای تورم نیز در این ماجرا به خوبی دیده می‌شود. اما نکته مهم در خصوص این بازار اینجاست که به دلیل افزایش قیمت ارز و به‌خصوص دلار در روزهای گذشته، بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح داده‌اند کالای خود را به بازار عرضه نکرده و بنابر این توزیع کالای جدید لوازم خانگی محدود و قطره‌چکانی شده است. البته فعلا افزایش نرخ دلار و همچنین تورم باعث نشده تا کالا در بازار لوازم خانگی با رشد قیمت مواجه شود هر چند که قیمت‌گذاری در لوازم خانگی سنگین مانند یخچال، لباسشویی، تلویزیون و... از مدت‌ها پیش دستوری بوده و دولت در قیمت آنها مداخله می‌کند. بنابراین افزایش قیمت در بخش زیادی از این بازار باید با اجازه سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده انجام شود.
  • آرایش جدید صنایع کوچک در ایران اکسپو

    دنیای‌اقتصاد: فرشاد مقیمی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌های صنعتی، اعلام کرد حدود ۸۰۰ واحد صنعتی کوچک در اکسپو ۲۰۲۴ شرکت خواهند کرد. به بیان او حدود ۹۶‌درصد صنایع کشور مربوط به صنایع کوچک و متوسط است که در زنجیره‌ تامین صنایع بزرگ و مادر قرار دارند. به گفته‌ مقیمی در سال ۱۴۰۲ قریب به ۳۸۵۰ واحد صنعتی در نمایشگاه‌‌های داخلی و خارجی، حضور داشته‌‌اند و در اکسپو ۲۰۲۴ نیز بیشترین تلاش را برای هموار کردن مسیر صادرات برای تولیدکنندگان خواهند داشت.
  • هوش مصنوعی و اقتصاد

    امیررضا انگجی
    یک مطالعه جدید و مهم درباره توسعه فناوری و اثرات آن بر رشد اقتصادی و بازار کار نشان می‌دهد که اثرات هوش مصنوعی (AI) و اتوماسیون بر رشد و اشتغال تا حد زیادی به نهادها و سیاست‌ها بستگی دارد. سیاست‌های نامناسب آموزشی و نهادهایی که از رقابت مخرب جلوگیری نمی‌کنند ممکن است اثرات مثبت هوش مصنوعی را خنثی کنند. فیلیپ آگیون در یک نشست مجازی در فدرال‌رزرو و همچنین در مجموعه‌ای از مقالات و مطالعات به اثرات هوش مصنوعی بر رشد و بازار کار پرداخته است.
  • آیا افزایش تراکم به مهار تورم می‏‏‌انجامد؟

    محمدصالح شکوهی بیدهندی دکترای شهرسازی و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
    مسکن در همه‌‌‌ جوامع نیازی اساسی و در عین حال نسبتا گران‌‌‌بهاست که سهم قابل‌توجهی از سبد هزینه‌‌‌های زندگی خانواده‌‌‌ها را تشکیل می‌‌‌دهد. در ایران به دلایل مختلف این سهم حتی از میانگین کشورهای دیگر نیز بیشتر است و به همین دلیل داشتن مسکن برای بسیاری از خانواده‌‌‌ها تبدیل به آرزو شده است.
  • تامین منابع مالی‌ چالش اصلی نهضت ملی مسکن

    دنیای‌اقتصاد: بر اساس مذاکراتی که میان بخش خصوصی و دولت صورت گرفته است بخش خصوصی در تلاش است به عنوان بازوی اجرایی دولت همکاری داشته باشد خصوصا با توجه به شعار امسال که توسط مقام معظم رهبری تحت عنوان جهش تولید با مشارکت مردمی ‌‌بود این همکاری ضروری است. رئیس انجمن انبوه‌‌سازان استان تهران در گفت‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان این مطالب در خصوص تعامل دولت و بخش خصوصی در زمینه نهضت ملی مسکن گفت: بخش خصوصی مصمم است تا در عملیاتی شدن این شعار نقش ایفا کند و ما درصدد آنیم تا با ایجاد کارگروه‌‌هایی مشارکت مردمی ‌‌را در ساخت مسکن عملی کنیم به همین دلیل اگر نتوانیم در قالب ایجاد تشکل به فعالیت‌‌های انفرادی مردم در زمینه ساخت مسکن انسجام دهیم در خصوص صنعت ساختمان نمی‌توانیم این شعار را عملیاتی کنیم.
  • ارزیابی شرایط کنونی صنعت مبلمان در آسیا

    بررسی آمارهای جهانی نشان می‌دهد که تولید جهانی مبلمان روند کاهشی داشته است. اما در این میان وضعیت تولید مبلمان در آسیا نسبت به سایر بخش‌‌های جهان بهتر ارزیابی شده است. توجه بسیار بالای تولیدکنندگان مبلمان آسیایی به مقوله صادرات، سرمایه‌گذاری‌‌ به منظور بهبود فرآیند طراحی، تامین مواد اولیه، مهارت‌‌ها و خلاقیت‌‌ها و حمایت‌‌های دولت سبب شده که آسیا از وضعیت قابل قبولی در تولید و تجارت مبلمان برخوردار باشد.
  • مزایا و معایب تلویزیون‌های OLED

    دنیای اقتصاد: تلویزیون‌ها بخش مهمی از کالای لوازم خانگی به شمار می‌روند. این کالا تقریبا در هر خانه یا محل کاری یافت می‌شود و استفاده از آن بسیار رایج است. به همین دلیل در طول سال‌ها تکنولوژی آنها بسیار پیشرفته شده و در راستای زندگی‌های امروزی تولید می‌شوند.
  • اصلاح استاندارد کولرهای آبی

    دنیای اقتصاد: کولرهای آبی و گازی از جمله کالاهای لوازم خانگی هستند که موضوع مصرف انرژی آنها در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا اخیرا تبلیغ کالاهای با مصرف انرژی بالا نیز ممنوع شد. مدیرعامل شرکت توانیر در این خصوص اعلام کرد براساس مصوبه شورای عالی انرژی، تبلیغات «کالاهای با مصرف انرژی بالا و فاقد سازگاری لازم با اقلیم‌‌‌های مختلف کشور» ممنوع شده است. مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی توانیر نیز در این مورد با ذکر توضیحات بیشتر گفت: «وظیفه ممنوع‌‌‌کردن تبلیغ این کالاها بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شده است تا این وزارتخانه با همکاری دستگاه‌‌‌های ذی‌ربط، به‌‌‌ویژه سازمان صداوسیما، اقدامات لازم را برای ممنوعیت تبلیغ این‌‌‌گونه کالاها براساس پیشنهاد وزارتخانه‌‌‌های نفت، نیرو و هماهنگی وزارت صمت به عمل آورد.»
  • تسخیر جاده‌ها با«آریزو ۶ جی تی»

    بازار خودرو در سال جدید در انتظار عرضه آریزو ۶ جی‌‌تی به عنوان سریع‌‌ترین سدان مونتاژی در کلاس خود با چهره‌‌ای دگرگون شده و اسپرت است.
  • راه‏‏‏‌حل بلند‏‏‏‌مدت چالش‏‏‏‌های صنعت معدن

    دنیای اقتصاد: راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌های بلند‌‌‌‌مدت که چالش‌‌‌‌های رایج در صنعت معدن را برطرف می‌‌‌‌کند شامل انرژی پاک، کاهش ردپای کربن، انعطاف‌‌‌‌پذیری، تامین مالی، غلبه بر نوسانات و انرژی ترکیبی است که صنعت معدن را متحول کرده و فرصت‌‌‌‌هایی را برای پایداری، صرفه‌‌‌‌جویی در هزینه‌‌‌‌ها و کاهش ریسک فراهم می‌‌‌‌کند.
  • کیفیت مسکن فدای کمیت

    جعفر قرائتی ستوده / دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان
    فرآیند ساخت ‌‌‌و‌ساز در طرح ‌‌‌نهضت ملی مسکن با چالش روبه‌‌‌رو‌‌‌ خواهد شد، یکی ‌‌‌از مهم‌ترین دلایل اینکه طرح نهضت ملی مسکن با چالش مواجه خواهد شد، نادیده گرفتن معضلات اساسی کشور در طراحی و ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن است. در حال حاضر یکی از شاخص‌‌‌ترین معضلات کشور، مساله بحران انرژی است که باید با ساخت مسکن به روش صنعتی، در جهت ساخت واحدهای مسکونی که مصرف انرژی در آنها بهینه شود گام برداشت، این در حالی است که‌‌‌ این‌‌‌ اصل مهم در طراحی و ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن مغفول مانده است.
  • رتبه برتر «تحقیق و توسعه» توسط شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر

    شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر موفق شد گواهینامه ارزیابی توانمندی فناوری، تحقیق و توسعه با رتبه دوم کشوری در حوزه فلزات اساسی را کسب کند.
  • کارنامه معدن و فلزات پایه

    شرکت مشاوره مدیریت ایلیا، مجموعه گزارش‌‌‌های جدیدی تحت عنوان «صنعت‌‌‌سنج» منتشر می‌کند. اولین سری این گزارش‌‌‌ها که برای نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ آماده شده است. در این سری، هفت صنعت کلیدی ایران بررسی شده‌‌‌ و بخش عمده‌‌‌ای از داده‌‌‌های رسمی و معتبر این صنایع جمع‌آوری و تحلیل شده‌‌‌اند، علاوه بر تحلیل‌‌‌های مخصوص هر صنعت، بستر کلان اقتصادی کشور نیز تحلیل شده است تا این گزارش‌ها منبعی جامع و منحصر به‌‌‌فرد برای تصمیم‌گیری آگاهانه کسب و کارها و سرمایه‌گذاران باشند.
  • برگزاری اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا همزمان با نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴

    دنیای‌اقتصاد: دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا - هفتم تا دهم اردیبهشت ماه -با حضور نمایندگانی در سطح مقامات عالی کشورهای آفریقایی از جمله وزرای اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی و همزمان با ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو۲۰۲۴) برگزار خواهد شد.
  • برای حراست از سرمایه‏‌داری

    البرز نظامی
    مساله نابرابری بار دیگر به یکی از موضوعات اصلی رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و سیاستمداران بدل شده ‌است. لکن، آن چیزی که باعث می‌شود ادبیات جدید اقتصادی پیرامون مساله نابرابری را قدری نسبت به ادبیات قرن بیستمی آن متفاوت کند، کشف و تمرکز بر وجود متهم جدیدی است که این روزها بخش مهمی از اخبار جهان را به خود اختصاص داده ‌است. متهمی که چشم امید بشر و مایه مباهات او در تاریخ دوران جدیدش بوده‌است. این متهم جدید در کمال ناباوری «نوآوری» است. در چند سال اخیر، اقتصاددانان ادبیات بسیطی پیرامون مساله تحولات عرصه نوآوری و تبعات آنها انجام داده‌اند. ادبیاتی که هر چند یکدست نیست و همچنین، با اما و اگرهای بسیاری همراه هست؛ لکن، یک ادعای جدی دارد و آن ادعا از این قرار است که اولا هر نوع نوآوری در عرصه فناوری لزوما منجر به افزایش سطح بهره‌وری نمی‌شود و دوما، به‌کارگیری هر نوآوری در عرصه تولید بدون درنظر گرفتن برخی سیاست‌ها می‌تواند موجب تشدید و تعمیق‌یافتن مساله نابرابری اقتصادی در جوامع انسانی شود.
  • گشتی در جهان کانمن

    مرگ دنیل کانمن، روان‌شناس و از مبدعان رویکرد رفتارگرایی در اقتصاد و مدیریت، دوباره این نظریه را به محور بحث اقتصاددانان و پژوهشگران علوم انسانی تبدیل کرده است. کانمن که با گسترش‌‌‌های نظری خود، نگاه‌‌‌ها به نحوه انتخاب و تخصیص منابع را در علم اقتصاد تغییر داد، در مهم‌ترین پژوهش‌‌‌های خود طرفدار نوعی از فعالیت علمی بود که پایه آن نه بر قطعیت که بر شناخت بهتر و دقیق‌‌‌تر از انسان استوار است. از آنجا که در روش‌‌‌شناسی اقتصاد نئوکلاسیک پایه‌‌‌های شناخت بر محور انسان عقلایی استوار است، رویکرد رفتاری با ظهور خود به مثابه عاملی ویرانگر بسیاری از ایده‌‌‌های جریان اصلی اقتصاد را با چالش جدی روبه‌رو کرد که نتیجه آن در قالب جدل‌‌‌های کلامی کانمن و بکر یا مقالات علمی مشهور آن دو نمایان است. به‌واسطه همین سطح از اثرگذاری رویکرد رفتاری، «باشگاه اقتصاددانان» روزنامه «دنیای‌اقتصاد» از سه اندیشمند جوان خواسته است تا درباره جهانی که دنیل کانمن به روی ما گشود، بنویسند.
  • میراث دنیل کانمن: انقلاب اقتصاد رفتاری

    امیرمحمد تهمتن/پژوهشگر علوم رفتاری و بنیان‌گذار تیم بایاس
    میراث فکری دنیل کانمن را به‌‌‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران علم اقتصاد رفتاری و تنها روان‌شناسی که توانست برنده‌‌ جایزه‌‌ نوبل اقتصاد شود، می‌‌‌توان در چند حوزه دنبال کرد. اگرچه باید به این نکته توجه کرد که تلاش‌‌‌های فکری او به‌‌‌عنوان یک دانشمند برجسته و متفکر بزرگ که شاید بتوان نام او را در میان بزرگان علم اقتصاد همچون کینز، فریدمن، شیلر و لوکاس و همچنین در میان بزرگان علم روان‌شناسی همچون اسکینر، پاولوف و فستینگر آورد، در ادامه‌‌ تلاش‌‌‌هایی بود که دیگر دانشمندانی همچون هربرت سایمون شروع کرده بودند. نقش و اثرگذاری مهم دنیل کانمن، ارائه‌‌ صورت‌‌‌بندی جدید و سازمان‌‌‌یافته‌‌‌ای از این تلاش بود که نتایج آن را می‌‌‌توان در نظریه‌‌ چشم‌‌‌انداز (Prospect Theory) یافت. تلاش‌‌‌های فکری او پاسخ متقنی به انتقادهای اقتصاددانانی همچون ‌گری بکر بود که اساسا یافته‌‌‌های او و دیگر دانشمندان اقتصاد رفتاری را قبول نداشتند. اولین حوزه از میراث فکری او را می‌‌‌توان در تغییر نگاه اقتصاددانان به مساله‌‌ عقلانیت و شیوه‌‌ تصمیم‌گیری و قضاوت انسان‌‌‌ها جست‌وجو کرد.
  • خطای شناختی؛ سوژه یا ماهیت اقتصاد رفتاری؟

    فاطمه صالحی/روزنامه‏‏‌نگار اقتصادی
    اگر خود را مخاطب اقتصاد می‌‌‌دانید، بعید است در سال‌های اخیر نام اقتصاد رفتاری به گوشتان نخورده باشد. این شاخه از اقتصاد، شبه‌‌‌علمی است که با نقض کردن فروض بنیادی اقتصاد نئوکلاسیک، از اهمیت ویژگی‌‌‌های شناختی بر اقتصاد می‌‌‌گوید. با توجه به گسترش سریع این حوزه، باید‌‌‌ دید این شبه‌علم نوپا چقدر قابل اتکاست و با چه میزان صحت آماری، فرضیات اقتصاددانانی همچون مارشال و رمزی را زیر سوال می‌‌‌برد.
  • آموزه‏‏‌هایی برای زندگی شخصی اقتصاددانان

    ثمین نیکخواه بهرامی/دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه اوترخت
    تصور کنید از شما می‌‌‌پرسند می‌‌‌توانید با یک شخص، زنده یا درگذشته، یک‌ساعت وقت بگذرانید و شام میل کنید. اقتصاددانی که شما باشید، تصمیم می‌‌‌گیرید این یک‌ساعت را صرف گپ‌‌‌و‌‌‌گفت با دنیل کانمن کنید. مشخصا سر یک شام یک‌ساعته با یک نوبلیست اقتصاد رفتاری، صحبت درباره معنادار نبودن ضرایب آخرین رگرسیون در مقاله اخیرتان، تنها وقت تلف کردن است. این یک‌ساعت، شاید بهترین فرصت برای دریافت دیدگاه‌‌‌های شخصی استاد باشد. شاید کنجکاو باشید بدانید که خود کانمن تا چه حد از مفاهیم سیستم یک و سیستم دو در زندگی روزمره‌‌‌اش استفاده می‌کند. شاید هم سوال خاصی ندارید و تنها همنشینی با استاد شما را راضی می‌کند.
  • نگرانی، هشدار، بغض

    دنیای اقتصاد: کارشناسان نگران‌اند، مسوولان نه! مشاهدات کارشناسی حاکی از بحران افزایش مهاجرت نخبگان است اما آمارهای رسمی، به گفته مسوولان، موید وجود چنین بحرانی نیست. در سه، چهار سال گذشته جدل دامنه‌داری میان این دو گروه شکل گرفته و هر بار با اظهار‌نظری تازه در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. انتشار نامه‌های سرگشاده از سوی چهره‌های فعال فرهنگی و دانشگاهی، سخنرانی‌های انتقادی و نوشتارهای متعدد چهره‌های هنری در شبکه‌های اجتماعی درباره مهاجرت نخبگان و تشدید آن در چند سال اخیر، موجی از نگرانی عمومی را به دنبال داشته است.
  • اعتراض نویسندگان به «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

    دنیای اقتصاد: ۳۱ نویسنده و مترجم آثار خود را از فهرست جوایز ادبی «انجمن قلم آمریکا» سال ۲۰۲۴ به دلیل «ناکامی این سازمان در حمایت از نویسندگان فلسطینی در غزه» خارج، یا این جایزه را رد کردند. گاردین نوشت، ۹ نفر از ۱۰ نامزد اولیه بخش «جین استاین»‌ جایزه قلم آمریکا که ۷۵هزار دلار ارزش دارد،‌ از این رقابت کناره‌گیری کردند. کریستینا شارپ، کاترین لیسی و جوزف ارل توماس از جمله نویسندگانی به شمار می‌روند که از این رقابت کناره‌گیری کرده‌اند.
  • بازدید میلیونی از تریلر جعلی جیمز باند

    دنیای اقتصاد: در‌حالی‌که طرفداران جیمز باند بی‌صبرانه در انتظار دیدن مامور ۰۰۷ بعدی هستند، یک تریلر جعلی که توسط هوش مصنوعی ساخته شده، در یوتیوب میلیون‌ها بازدید داشته است. این تریلر منتشرشده نشان می‌دهد که هنری کویل جیمز باند بعدی است. طرفداران تاکنون بارها گفته‌اند که علاقه‌ زیادی به انتخاب او برای بازی در نقش جیمزباند به جای دنیل کریگ دارند. در اولین تریلر فیلم باند ۲۶ که توسط هوش مصنوعی ساخته شده، مارگو رابی هم‌بازی کویل است و از کریستوفر نولان به‌عنوان کارگردان نام برده شده است. صدای ساختگی که توسط ChatGPT به‌کار رفته، این توضیحات را درباره‌ فیلم ارائه می‌کند.
  • هزار دف بر بهشت پلکانی کردستان

    دنیای اقتصاد: مراسم هزار دف، عصر جمعه ۳۱ فروردین با حضور جمع زیادی از مردم و مسوولان و دف‌نوازانی از سراسر کشور در روستای گردشگری و تاریخی پالنگان در کردستان برگزار شد. در این آیین عرفانی، دف‌نوازان با قرار گرفتن روی پشت‌بام خانه‌های پلکانی روستا و دف‌نوازی، نوای عرفانی مولودی‌خوانی سرمی‌دهند.در دومین دوره جشنواره «هزار دف» کردستان، اسماعیل حمیدی با اجرای آواهای اهورایی سیاچمانه، نیما شفیعی و همچنین هنرمندان استان کردستان و دیگر هنرمندان استان‌های مختلف کشور به روی صحنه رفتند.
  • نمایش مستندی درباره کره‌شمالی در خانه هنرمندان

    دنیای اقتصاد: مستند «فراتر از آرمانشهر» به کارگردانی مادلین گاوین امروز یکشنبه در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.مستند «فراتر از آرمانشهر» تلاش‌های ساکنان کره شمالی برای فرار از آن کشور را به‌وضوح به تصویر کشیده است. این مستند با استفاده از تصاویر گرفته‌شده از طریق گوشی‌های تلفن همراه برای ارائه نگاهی نادر به کره شمالی و مردمی که در آنجا زندگی می‌کنند، ساخته شده است. این مستند تلاش‌های کشیشی به نام کیم سئونگئون برای کمک به فراریان از کره شمالی و انتقال آنان به کره جنوبی از طریق چین و کشور‌های جنوب شرقی آسیا را به تصویر کشیده است. مستند «فراتر از آرمانشهر» دو داستان اصلی را دنبال می‌کند: نخست تلاش خانواده روهِ برای فرار و دیگری تلاش یک فراری در کره جنوبی برای نجات پسرش از کره شمالی.پس از نمایش مستند، نشست نقد و بررسی با حضور نیما عباس‌پور برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای تماشای «فراتر از آرمانشهر» می‌توانند ساعت ۱۷ به سینماتک خانه هنرمندان مراجعه کنند.
  • خالص‏‏‏‏‌سازی اتاق با خلع‌ید از تشکل‌ها

    بعد از رئیس اتاق ایران که با حرف و حدیث بسیار و به اعتقاد برخی از ناظران با فشار دولتی کناره‏‏‏‏‌گیری کرد، اکنون مشکلات دیگری از ناحیه دولت برای اتاق بازرگانی به‌وجود آمده‌است؛ مشکلاتی که به آخرین دستور جلسه شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی مربوط است. نخستین آن در هفته‌های گذشته عملی شد؛ ابطال انتخابات اتاق آبادان که باز به عقیده بسیاری خلاف آیین‌نامه بود و وجهه قانونی نداشت. دومین دستور جلسه که به آن رسیدگی نشد، اما ظاهرا به جلسات بعدی موکول شده‌است، مساله‌ای اساسی‏‏‏‏‌تر و با عواقبی دامنه‏‏‏‏‌دارتر است؛ بحث تشکل‌ها و ساماندهی آنها که در این مورد مطابق شنیده‏‏‏‏‌ها، هدف اعضای دولتی شورای‌عالی نظارت کاهش چشمگیر سهم تشکل‌ها از کرسی‏‏‏‏‌های هیات‌نمایندگان است.
  • خودکار آشنا برای ایرانی‌ها

    دنیای‌اقتصاد: خانواده رفوگران در ۸ سال، سرمایه لازم، شناخت کافی از بازار و نظام توزیع، نظام اعتباری و کل نظام تجارت را به‌دست آوردند، به‌طوری‌که ابزار لازم برای ورود به عرصه تولید نوشت‌افزار‌ برایشان فراهم شد.
  • استفاده از بازار سرمایه ‌برای تامین مالی پروژه‌های لرستان ضروری است

    دنیای‌اقتصاد: محمد خاکی، رئیس اتاق خرم‌آباد با اشاره به مشکلات تامین مالی از نظام بانکی و نیاز واحدهای تولیدی و بنگاه‌ها به نقدینگی، استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه‌برای تامین مالی پروژه‌های استان لرستان را ضروری عنوان کرد.
  • بال‌های بخش‌خصوصی را باز کنید

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق سمنان می‌گوید: بخش‌خصوصی قدرت زیادی برای اجرای وظایف اقتصادی دارد؛ اما به‌‌‌‌‌‌واسطه اعمال محدودیت‌های شدید، مانند عقابی در قفس است که نمی‌تواند از قدرت بال‌هایش استفاده کند.
  • مثل یک حرفه‏‏‌ای «سطح پنج» مذاکره کنید

    در بخش نخست (هفته گذشته) گفتیم که «اسکات واکر» به عنوان نویسنده این مطلب، در طول دوران حرفه‏‏‌ای سابق خود به‏‏‌عنوان مذاکره‏‏‌کننده‏‏‌ موارد آدم‏‏‌ربایی و اخاذی، پرونده‏‏‌های حساسی را در سراسر جهان مدیریت کرده و حالا به مدیران و سازمان‌ها درباره چیزی که خودش «ذهنیت سطح پنج» می‏‏‌نامد مشاوره می‌دهد. پنج سطح گوش دادن را بررسی کردیم و دیدیم که رمز یک مذاکره حرفه‏‏‌ای، گوش دادن عمیق و درک و تفسیر بهتر دیدگاه طرف مقابل است. اکنون هشت ابزار را برای درونی‏‏‌سازی و ارائه ذهنیت سطح پنج ارائه می‏‏‌دهیم.
  • سنگی دیگر در مسیر صنعت بازی کشور؟

    دنیای اقتصاد: در هفته گذشته خبری مبنی بر واگذاری اختیار اعطای مجوز کسب‌وکارهای بازی‌محور به وزارت فرهنگ و ارشاد منتشر شد. با اینکه جزئیاتی از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر نشده است، اما پیگیری این موضوع از کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر تهران و برخی از فعالان بازی‌ساز نشان‌دهنده این است که برای مصوبه اخیر دو حالت وجود دارد؛ یا اینکه این اتفاق، موضوع جدیدی نیست و صرفا تاکید دوباره بر مسوولیت نظارتی وزارت ارشاد بر مجوزهای صنعت بازی است، یا رگولاتور در نظر دارد تا به صدور مجوز برای گیمفیکیشن‌ها نیز ورود کند.
  • سکه بورسی؛ شیپورچی عقبگرد نرخ

    دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی: سکه بورسی از سکه افتاد. روند افت نرخ شامل حال معاملات دارایی‌‌‌های طلایی در بازار فیزیکی نیز شد؛ اما عقبگرد دارایی‌‌‌های طلایی بورسی با سرعت بیشتری رقم خورد، به‌‌‌نحوی که میانگین نرخ فروش گواهی سکه به کف کانال قیمتی ۱۰روز اخیر خود رسید. همچنین دیروز سکه بورسی ۱.۵‌درصد ارزان‌تر از سکه فیزیکی به فروش رفت. به این ترتیب باید اذعان کرد که فعالان بازار مالی بورس‌کالا، روند کاهش قیمت دارایی‌‌‌های طلایی را جدی‌‌‌تر ارزیابی کرده‌‌‌اند.
  • آمریکا استفاده تجاری از هوش مصنوعی را محدود می‌کند

    سيتنا: قانون‌گذاران ایالتی نیویورک در سال ۲۰۲۳ برای محدود کردن اخراج‌های احتمالی مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی، برای استفاده تجاری از هوش مصنوعی «مالیات روباتیک» وضع کردند و بر اساس این طرح، اگر شرکتی کارگری را اخراج کند و به جای آن هوش مصنوعی به کار گیرد، متحمل جریمه مالیاتی می‌شود. این لایحه هنوز تبدیل به قانون نشده است. استفاده از هوش مصنوعی در تجارت منجر به افزایش بهره‌وری شده است.
  • خرید ۸۵ درصدی مشتریان

    دنیای‌اقتصاد: قیمت آهن اسفنجی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در حالی افزایش یافته است که نوسانات نرخ ارز در بازه محدودی در حال افت‌وخیز است. برای دومین مرتبه متوالی در فروردین‌ماه همه آهن اسفنجی عرضه‌شده مورد معامله قرار نگرفت و در نهایت ۸۵‌درصد محصول عرضه‌شده به فروش رفت.
  • تعداد مخاطبان نتفلیکس به بیش از نیم میلیارد نفر رسید

    سيتنا: شرکت اینترنتی پخش فیلم نتفلیکس اعلام کرده است که بیش از نیم میلیارد مخاطب در سراسر جهان دارد و سعی کرده با کاهش اشتراک‌گذاری‌ حساب‌ها و تبلیغات گسترده درآمد خود را به حداکثر برساند.
  • شرکت امنیتی فنلاندی، یک بدافزار روسی را شناسایی کرد

    سيتنا: شرکت امنیتی WithSecure بدافزار ناشناخته‌ای را کشف کرده است که یک درب پشتی مجازی در بعضی از سیستم‌های ویندوز نصب کرده و آنها را در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر می‌کند. یک شرکت امنیتی فنلاندی بدافزار روسی را کشف کرده است که می‌تواند با نصب یک درب پشتی مجازی، به سیستم عامل ویندوز نفوذ کند. گفته شده که این بدافزار توسط سرویس اطلاعات نظامی روسیه اداره می‌شود.
  • اندروید ۱۵ عمر حافظه موبایل را نشان می‌دهد

    مهر: اندروید ۱۵ با ویژگی هوشمند جدیدی برای کنترل سلامتی حافظه ذخیره موبایل به بازار می‌آید و به کاربر هشدار می‌دهد که در معرض از دست دادن فایل‌های ذخیره‌شده یا فضای ذخیره‌سازی است.
  • هوش مصنوعی جدید متا با قابلیت‌های تازه از راه رسید

    مهر: متا پلتفرمز نسخه اولیه از جدیدترین مدل زبانی بزرگ خود به نام Llama۳ و یک ابزار تولیدکننده عکس را عرضه کرد. ابزار تولید عکس مذکور، تصاویر را به‌طور آنی آپدیت می‌کند.
  • فیس‌بوک در هلند فیلتر می‌شود

    مهر: رگولاتور حریم خصوصی هلند (AP) به کارمندان دولت توصیه کرده است تا زمان شفاف‌سازی فیس‌بوک درباره پردازش اطلاعات کاربران، از این پلتفرم استفاده نکنند.
  • پیشروی فرونشست در استان یزد

    دنیای اقتصاد-گروه استان‌ها/یزد: با وجودی که تا امروز بارندگی‌‌‌های نسبتا خوبی را در مرکز ایران و به‌ویژه استان کم‌بارش یزد شاهد بوده‌‌‌ایم، ولی اضافه برداشت‌های آب در بخش‌‌‌هایی از این منطقه موجب معضل بزرگی به نام «فرونشست زمین» شده است. یزد به دلیل نداشتن آب‌‌‌های سطحی از معدود استان‌‌‌هایی است که بیشتر برداشت‌‌‌ها از منابع آب زیرزمینی انجام می‌شود و روز‌به‌روز بر فرونشست‌های دشت‌‌‌های استان افزوده می‌شود. این فرونشست‌‌‌ها عمدتا در دشت‌‌‌های بزرگ و وسیع استان یزد قابل مشاهده بوده، ولی اخیرا به شهرها نیز سرایت کرده به گونه‌‌‌ای که آخرین نمونه آن ابتدای امسال در چهارراه ایرانشهر شهر یزد اتفاق افتاد و موجب مسدودی خیابان شهید رجایی حدفاصل این چهارراه تا میدان شهید بهشتی شد.
  • ۹۸هزار نفر از طریق راه‌‌‌آهن لرستان جابه‌جا شدند

    دنیای‌اقتصاد – خرم‌‌‌آباد: مدیرکل راه‌آهن لرستان گفت: پارسال ۹۸‌هزار و ۳۴۵ مسافر قطارهای بین‌شهری از طریق راه‌‌‌آهن لرستان جابه‌جا شدند که در مقایسه با ۹۳‌هزار و ۶۹۶ نفر بازه زمانی سال ۱۴۰۱ حدود پنج‌درصد افزایش نشان می‌دهد. رحمت رحمت‌‌‌نژاد با اشاره به تعداد مسافر قطارهای حومه‌‌‌ای نیز اظهار کرد: در همین بازه زمانی پارسال ۱۶۸‌هزار و ۸۸۰ مسافر توسط قطارهای حومه‌‌‌ای راه‌‌‌آهن لرستان جابه‌جا شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ با ۱۵۲‌هزار و ۹۱۲ مسافر، ۱۰‌درصد رشد داشته است.
  • «ارس» مکمل ظرفیت گردشگری کیش شود

    دنیای اقتصاد - تبریز: مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: یکی از زمینه‌‌‌هایی که ارس در آینده می‌تواند در آن پیشتاز باشد، بخش گردشگری است. ارس می‌تواند مکمل ظرفیت گردشگری کیش باشد و گردشگران می‌توانند در فصولی که هوای کیش مطلوب نیست، به ارس بیایند. مجید کیانی با اشاره به وضعیت گردشگری در منطقه آزاد ارس، تشریح کرد: تعداد خودروهای ورودی به منطقه (با حذف پلاک‌‌‌های بومی و تکراری)، یک میلیون و ۶۲۰‌هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱ بود که این رقم در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۸۶ درصدی به ۳ میلیون و ۱۱‌هزار خودرو رسید.
  • ریشه‏‏‌های ناترازی صنعت برق

    دنیای اقتصاد-زینب طاری: عقب‌ماندگی تولید برق از میزان مصرف که اصطلاحا از آن به ناترازی تولید و مصرف یاد می‌شود، معلول ناترازی اقتصادی در درون صنعت برق است؛ به این معنا که ناهمخوانی درآمدها در برابر هزینه‌‌‌ها باعث شده تا از یکسو سرمایه‌گذاران تمایل چندانی به حضور در صنعت برق نداشته باشند و تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در سایر صنایع داشته باشند و از طرفی دولت هم که یارانه سنگینی به مشترکان خانگی و کشاورزی می‌‌‌پردازد، خود قادر به احداث نیروگاه و حتی پرداخت مطالبات نیروگاه‌‌‌داران، پیمانکاران و تولیدکنندگان تجهیزات صنعت برق نباشد.
  • مگاپروژه «اومااویا» نماد اعتماد بین‌المللی به توان فنی و مهندسی ایران

    تقی عبادی/مدیرکل دفتر توسعه نظام‏‏‌های فنی، بهره‏‏‌برداری و دیسپاچینگ برق‏‏‌آبی
    در بحبوحه اخبار سیاسی و نظامی در منطقه، برنامه افتتاح سد، تونل و نیروگاه برق‌آبی اومااویا در سریلانکا به عنوان یکی از مظاهر توان فنی و مهندسی ایرانی در اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام شد. طرح و پروژه‌‌‌ای که با پیچیدگی‌‌‌های فنی، مهندسی و اجرایی روبه‌‌‌رو بود و خوشبختانه با قابلیت‌‌‌های مهندسان ایران اکنون به مرحله بهره‌‌‌برداری رسیده ‌‌‌است.
  • رکورد تولید ۱۱۷ گیگاوات برق جدید بادی در سال ۲۰۲۳

    دنیای‌اقتصاد: گزارشی از یک انجمن پیشرو در تجارت برق بادی حاکی از آن است که در سال گذشته رکورد ۱۱۷ گیگاوات ظرفیت جدید تولید انرژی بادی در سراسر جهان شکسته شد که ۵۰‌درصد افزایش نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. «گزارش جهانی باد ۲۰۲۴» که در ۱۶ آوریل توسط شورای جهانی انرژی بادی (GWEC) منتشر شد، می‌‌‌گوید: جهان در مسیر درستی در مبارزه با تغییرات اقلیمی‌‌‌ حرکت می‌کند، اما هنوز رشد نیروگاه بادی و دستیابی به اهداف آب و هوایی تعیین‌شده توسط دولت‌‌‌های جهانی به ظرفیت تولید بیشتر نیاز دارد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر