شماره روزنامه ۶۰۴۱
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۹۱ دنیای اقتصاد

اخبار دسته بندی نشده - روزنامه شماره ۵۹۹۱

  • ارزش سهام فولاد اقلید ۴ برابر شد

    طی تفاهم نامه ای که ۱۷ آبان سال گذشته با حضور مدیرعامل شرکت فولاد اقلید با محمدمهدی مستقیمی مدیرعامل شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک )در راستای همگرایی بیشتر با پیمانکار EPC پروژه احداث کارخانه آهن اسفنجی اقلید انجام شد این شرکت توانسته تقریبا در۵ماه گذشته عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد و این همگرایی منجر به افزایش ۴ برابری سهام شرکت در طی این مدت شده است.
  • همسویی تورم تولید و مصرف

    دنیای اقتصاد: بررسی‌ها نشان می‌دهد روند تورم به‌طور کلی در سال۱۴۰۲ نزولی بوده است. تورم نقطه به نقطه تولیدکننده اسفندماه به تازگی اعلام شده و برابر با ۲۴.۵درصد بوده است. مطابق بررسی‌ها، رشد نقدینگی، تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده در بلندمدت با یکدیگر همسو شده‌اند.
  • پیام «شامخ» خودرو

    دنیای اقتصاد: شاخص «شامخ» وسایل نقلیه و قطعات وابسته‌‌‌ در آخرین ماه از سال گذشته ۱.۹واحد افت را در شرایطی به ثبت رساند که این روند را نمی‌توان رکود خودرو تعبیر کرد. ماهیت آخرین ماه سال، رشد نرخ ارز و در نهایت اثر تقویمی این ماه به‌عنوان عوامل موثر در افت شاخص تعبیر می‌شود.
  • ویکند ۲روزه در دو مرحله؟

    دنیای اقتصاد: به دنبال تصویب روز پنج‌شنبه به‌عنوان دومین روز تعطیلات در کمیسیون اجتماعی مجلس، ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» از احتمال عقب‌نشینی تاکتیکی مجلس در مقابل دولت برای تعیین دومین روز تعطیلات آخر هفته خبر داد. وی گفت بعد از تصویب نهایی دوروزه شدن تعطیلات، در مرحله بعد برای تعیین زمان ویکند با دولت گفت‌وگو خواهیم کرد. افزایش تعطیلات آخر هفته در انتظار بررسی در صحن علنی مجلس است. احتمالا مجلس هفته آینده افزایش تعطیلات را در صحن مجلس بررسی خواهد کرد.
  • ایران و اسرائیل جعبه پاندورا را باز کردند

    دنیای اقتصاد: اسرائیل حملات ایران را دفع کرد، اما سیاست بازدارندگی معروف آن تکه‌تکه شده و اسطوره قلعه تسخیرناپذیر اسرائیل در هم شکسته است. در همین حال، بیش از ۱۳۰ گروگان در غزه باقی مانده‌اند، حماس شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسد و نارضایتی‌‌‌ها از نتانیاهو در اسرائیل هم افزایش یافته است. سیمون تیسدال ۲۰ آوریل در گاردین نوشت: اسرائیل و ایران با شکستن آتش‌بس شکننده خود، جعبه پاندورا را باز کرده‌اند. بدون حل مناقشه تهران و تل‌آویو منطقه روی آرامش نخواهد دید. درگیری‌‌‌ها بین این دو تا به حال خاموش بوده است، اما حمله به اصفهان نشان داد که چگونه درگیری غزه به تنش‌‌‌های جهانی دامن می‌‌‌زند.
  • نیروهای مسلح چهره خوبی از اقتدار به نمایش گذاشتند

    پایگاه اطلاع‌رسانی دفترمقام معظم رهبری‌: حضرت آیت‌الله خامنه‌‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر روز گذشته در دیدار جمعی از فرماندهان عالی نیروهای مسلح ضمن قدردانی صمیمانه از تلاش‌ها و موفقیت‌ها در قضایای اخیر، تاکید کردند: به‌‌‌لطف خداوند نیروهای مسلح چهره خوبی از توانایی‌‌‌ها و اقتدار خود و همچنین یک چهره ستودنی از ملت ایران به نمایش گذاشتند و ظهور قدرت اراده ملت ایران در عرصه بین‌المللی را به اثبات رساندند.
  • ‌«وعده صادق» معادلات سیاسی رژیم‌صهیونیستی را به هم ریخت

    دنیای اقتصاد: شامگاه ۲۵ فروردین ماه، ایران در عملیاتی تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی، ‌به ۲ پایگاه هوایی صهیونیست‌ها آسیب جدی وارد کرد. این اقدام تلافی‌جویانه در پاسخ به حمله هوایی این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق و کشته شدن ۷تن از سرداران و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران صورت گرفت‌. سپاه در عملیات «وعده صادق» که یک عملیات ترکیبی موشکی و پهپادی بود قدرت ایران را به نمایش گذاشت.
  • دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ

    دشت لاله واژگون کوهرنگ با مساحت ۳۶۰۰ هکتار بزرگ‌ترین و متراکم‌ترین محل رشد این گیاه است. لاله واژگون، گیاه نادری است که در معرض انقراض قرار گرفته است‌. در ۵ سال گذشته با ایجاد محدودیت، ورود به دشت لاله‌های واژگون ممنوع شده است.
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳

    روزنامه جمهوری اسلامی دیروز در سرمقاله خود با عنوان «دین و هزینه اشتباه حکمرانان» نوشت: «حکمرانان بپذیرند که فقط همین دو فقره اخیر مماشات با آن واعظ اهانت‌کننده و تکریم این امام جمعه موقت مرتبط با ماجرای باغ گل اُزگُل، میلیون‌ها نفر را نسبت به دین بدبین و در اعتمادشان به نظام تزلزل ایجاد کرد چون این برخوردهای حاکمیتی به نام دین صورت گرفته‌اند. اگر گزارش‌هایی برخلاف این واقعیت به حکمرانان رسیده، لازم است در گزارشگران تجدید‌نظر کنند و تردیدی به خودشان راه ندهند که این گزارشگران حتی اگر خودشان افراد صالحی هستند، از متن جامعه بی‌خبرند. در چنین وضعیتی چگونه فکر می‌کنند ازسرگرفتن مبارزه با بی‌حجابی جواب می‌دهد؟!»
  • ابزارهای گسترده تهران برای بازدارندگی

    دنیای‌اقتصاد: رادیو ان‌‌‌پی‌‌‌آر (رادیو ملی آمریکا) در مطلبی به بررسی حملات محدود اسرائیل در اصفهان پرداخت و نوشت: هیچ یک از مقامات ایرانی و اسرائیلی در مورد این حملات که به نظر می‌رسد در پاسخ به حمله ایران در آخر هفته گذشته بود که بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک شد، اظهارنظری نکرده‌‌‌اند. البته حمله تنبیهی ایران نیز در واکنش به حمله مرگبار یک آوریل به سفارت ایران در دمشق بود. ایران می‌‌‌گوید که ۷۲ ساعت قبل از حمله هشدار داده است. اسرائیل و متحدانش مدعی شدند که اغلب موشک‌‌‌ها و پهپادهای شلیک شده از سمت ایران را ساقط کردند و رسانه‌‌‌های ایرانی می‌‌‌گویند که حملات اخیر اسرائیل تا حد زیادی رهگیری شد و خسارت چندانی وارد نکرد. این اتفاقات ما را در چه شرایطی قرار می‌دهد؟اسکات سیمون از ان‌‌‌پی‌‌‌آر در گفت‌وگویی با مسعود مستجابی، معاون مدیر برنامه‌های خاورمیانه در شورای آتلانتیک به این مساله می‌‌‌پردازد.
  • معمای ایران در کاخ سفید

    دنیای‌اقتصاد: پولیتیکو در مطلبی به قلم نهال طوسی نوشت: وقتی از یک مقام آمریکایی پرسیدم استراتژی بایدن در قبال ایران چیست، بلافاصله با خنده او مواجه شدم. او گفت: «می‌دانی، خیلی‌ها در داخل دولت همین سوال را می‌پرسند. گاهی آنها این سوال را در روز اول می‌پرسند. گاهی آنها این سوال را ۶ ماه بعد می‌پرسند.» من یک پاسخ برای آنها دارم: دولت بایدن هیچ استراتژی‌ای در قبال ایران ندارد.به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: اگر بایدن بخواهد به هرج و مرج رو به افزایش در خاورمیانه پایان دهد، باید با یک استراتژی مشخص به میدان بیاید.بیشتر تهدیدهایی که متوجه منافع آمریکاست از جانب ایران است. پولیتیکو مدعی شد که ایران در آستانه دستیابی به بمب اتم قرار دارد و نیروهای محور مقاومت در حال گسترش اقدامات خود در خارج از مرزهای این کشور هستند.
  • مرگ صنایع سنگین در اوکراین

    دنیای اقتصاد-گروه دنیا: دودکش‌های بلند، آن زمان ابرهای بخار را بیرون می‌فرستادند. در ماشین‌آلات غول‌پیکر، توربین‌ها به‌صورت شبانه‌روزی می‌چرخیدند. کوره‌ها بار قطار زغال سنگ را می‌سوزاندند. در دوران اتحاد جماهیر شوروی، نیروگاه حرارتی کوراخوف باعث ایجاد شهر اطراف آن در شرق اوکراین شد و اقتصاد محلی را به حرکت درآورد و جامعه را با دستمزد و گرمایش خانه‌ها یکپارچه کرد. هالینا لیوبچنکو، بازنشسته‌ای که شوهرش تمام دوران حرفه‌ای خود را در معادن زغال‌سنگ مجاور سر کرده است، می‌گوید: «کارخانه ما قلب شهر ما است.» به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، آن قلب اکنون به سختی می‌تپد و تا حدی توسط توپخانه ویران شده است. این نیروگاه یکی از آخرین نیروگاه‌هایی است که هنوز در منطقه دونباس اوکراین فعال است؛ زمانی که این منطقه مرکز صنایع سنگین کشور بود و اکنون نقطه کانونی حملات زمینی روسیه است که کارخانه‌ها و شهرهایی را در امتداد خط مقدم به ویرانی می‌کشاند. جنگ در شرق اوکراین ده‌ها هزار نفر را کشته، شهرها را به ویرانه تبدیل کرده و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است. همچنین کارخانه‌هایی را که سال‌ها محرک مهم اقتصاد اوکراین بودند، نابود کرده است.
  • فصل جدید ترکیه-حماس؟

    دنیای‌اقتصاد: رئیس‌جمهور ترکیه پس از گفت‌وگو با رهبر حماس در استانبول، از فلسطینیان خواست تا متحد شوند. با اعلام قطر مبنی بر اینکه نقش خود را به‌عنوان میانجی بین حماس و اسرائیل مورد ارزیابی دوباره قرار خواهد داد، اردوغان با این دیدار نشان داد که او هم خواهان نقش است.
  • احیای خلافت در شام

    دنیای‌اقتصاد: منطقه شرق سوریه با افزایش هشدار حملات داعش، بمب‌گذاری‌ها و حملات شبانه مخفیانه علیه ارتش سوریه و نیروهای دموکراتیک کرد-سوری (SDF) مواجه است. چهار ماه گذشته شاهد بیش از صد حمله بودیم که این نگرانی را برانگیخت که این گروه تروریستی اکنون در حال شکل‌یابی مجدد و تهاجمی‌تر شدن در فعالیت‌های رزمی خود است.
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    در مقایسه با دیگر انواع تثبیت‌شده قدرت، «قدرت عاریه‌ای» که با گنجاندن بازیگران غیردولتی در محدوده نظریه روابط بین‌الملل، دیدگاهی جایگزین ارائه می‌کند، بر دو چیز متکی است: یک عنصر ظرفیت دولت -مانند ظرفیت مالی - و یک عنصر ظرفیت یک بازیگر غیردولتی مانند تاثیر و نفوذ تثبیت‌شده‌اش. با انجام این کار، یک کشور (با استفاده از ثروت دولتی خود) نفوذ فراملی موجود یک بازیگر غیردولتی (برای اهداف سیاسی خود) را به عاریت می‌گیرد. به همین دلیل است که از واژه «قدرت عاریه‌ای» استفاده می‌شود؛ زیرا آن دولت به‌جای تکیه کامل بر ظرفیت خود، حضور تثبیت‌شده یک بازیگر غیردولتی را به عاریت می‌گیرد.
  • شروع ماراتن بورس؟

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: دومین روز معاملاتی از دومین ماه سال‌جاری با سبزپوشی بیش از یک‌درصدی نماگرهای اصلی بازار پیگیری شد. در این بین دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای که هفته گذشته با افت ۲.۳۷درصدی روبه‌رو شده بود، در دو روز گذشته حدود ۴.۷۴‌درصد رشد داشت و در روز یکشنبه نیز ۱.۱۸‌درصد سبزپوش شد و در پایان ساعات معاملاتی روز گذشته در سطح ۲میلیون و ۳۱۳هزار واحدی قرار گرفت.
  • بورس به مدار برگشت؟

    دنیای اقتصاد: پس از کاهش ریسک‌های غیراقتصادی در اقتصاد کشور، اکنون شواهد، حاکی از بازگشت آرامش نسبی به بازارها است. روز گذشته بازار سهام برای سومین روز متوالی سبزپوش شد و شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز توانست با ثبت عدد ۲میلیون و ۳۱۳هزار واحد، در سقف ۱۰ماهه خود قرار بگیرد. حقوقی‌ها نیز در دو روز بیش از هزارمیلیارد تومان پول به بازار تزریق کردند. به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی و با کاهش جذابیت بازارهای موازی، بورس توانسته است خود را به رالی بازارها بازگرداند.
  • کانال‌شکنی شاخص بعد از ۲۲۰ روز

    از ابتدای هفته قیمت سهام مسیر پرشتاب صعودی را در پیش گرفت. گرچه شاخص بورس بعد از رشد روز گذشته و عبور از کانال ۳.۳میلیون واحد به سطح هفته نخست خرداد ۱۴۰۲ رسید، اما در این میان انحراف شاخص صنایع مختلف از مسیر نزولی نسبت به هفته‌‌‌های قبل قابل‌‌‌توجه است. با وجود گمانه‌‌‌زنی‌‌‌های مختلف، اگر سیاستگذار بتواند انتظارات فعالان بازار سرمایه را برآورده کند، این عامل به‌خوبی بورس را در مسیر رشد پایدار قرار می‌دهد. اما درخصوص آینده باید به جزئیات وضعیت غیر‌اقتصادی و بازارهای موازی توجه بیشتری کرد.
  • برخورد شاخص به مانع سخت

    دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان: شاخص‌کل بورس در سومین روز معاملاتی مثبت بازار موفق شد بعد از حدود ۱۱ماه کانال ۲.۳میلیون‌واحدی را پس‌بگیرد. در روز گذشته سهام خرد و متوسط نیز پابه‌‌‌‌‌‌‌پای شاخص‌‌‌‌‌‌‌سازان رشد کردند و شاهد رشد ۱.۱۳‌درصدی شاخص‌کل هموزن و ۱.۱۹درصدی شاخص‌کل بورس بودیم، اما روز گذشته تالار شیشه‌ای معاملات عرصه عرض‌اندام سهامداران حقیقی بود و ۸۴‌درصد خریدها و ۸۰درصد فروش‌ها توسط آنها انجام شد. ۲۶۹‌میلیارد‌تومان سرمایه وارد بازار شد و ارزش معاملات نیز با کمی افت نسبت به اولین روز هفته ۴۷۲۱‌میلیارد‌تومان ثبت شد؛ این در حالی است که با کاهش تنش‌های سیاسی و خوابیدن تب تند التهابات، بازارهای موازی طلا و ارز روند کاهشی به خود گرفتند. به‌نظر می‌رسد با وجود محرک‌های احتمالی در بورس بعد از کمرنگ‌شدن سایه ریسک‌های سیاسی شاهد ورود سرمایه‌های سرگردان به بازار سهام باشیم و تحلیلگران معتقدند که بازار سهام در ماه‌های آتی به سمت سقف تاریخی خود در حرکت خواهدبود.
  • تردیدهای تداوم رشد

    دنیای اقتصاد-گروه سیاستگذاری: یکی از مهم‌ترین پرسش‌های اقتصاد ایران این است که رشد اقتصادی طی سال‌های آینده دستخوش چه تحولاتی خواهد شد و آیا می‌توان به واسطه رشد قابل قبول سه سال اخیر، انتظار ادامه این روند را داشت؟ مسعود نیلی، استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، با حضور در همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران» که اخیرا به همت گروه رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد برگزار شد، با تحلیل مسیر رشد اقتصادی در سال‌های گذشته، سناریوهای آینده این متغیر مهم را ترسیم کرد. بر این اساس، نتایج پژوهش‌های این اقتصاددان نشان می‌دهد که اگر بخواهیم تا سال۱۴۱۰، رشد اقتصادی به‌طور متوسط سالانه ۱.۷درصد باشد، رشد سرمایه‌گذاری باید به‌طور متوسط به ۴.۵درصد در سال برسد که این سطح در یک دهه گذشته هیچ‌گاه تجربه نشده است. حتی اگر در حالت خوش‌بینانه، متوسط رشد سرمایه‌گذاری در سال به ۲۰درصد برسد، متوسط رشد اقتصادی تا ۱۴۱۰ به ۵.۸درصد خواهد رسید. این نتایج از غیرواقع‌بینانه بودن هدف‌گذاری رشد ۸درصدی سالانه در برنامه هفتم حکایت دارد. یکی از مهم‌ترین پرسش‌های اقتصاد ایران این است که رشد اقتصادی طی سال‌های آینده دستخوش چه تحولاتی خواهد شد و آیا می‌توان به واسطه رشد قابل قبول سه سال اخیر، انتظار ادامه این روند را داشت؟ مسعود نیلی، استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، با حضور در همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران» که اخیرا به همت گروه رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد برگزار شد، با تحلیل مسیر رشد اقتصادی در سال‌های گذشته، سناریوهای آینده این متغیر مهم را ترسیم کرد. بر این اساس، نتایج پژوهش‌های این اقتصاددان نشان می‌دهد که اگر بخواهیم تا سال۱۴۱۰، رشد اقتصادی به‌طور متوسط سالانه ۱.۷درصد باشد، رشد سرمایه‌گذاری باید به‌طور متوسط به ۴.۵درصد در سال برسد که این سطح در یک دهه گذشته هیچ‌گاه تجربه نشده است. حتی اگر در حالت خوش‌بینانه، متوسط رشد سرمایه‌گذاری در سال به ۲۰درصد برسد، متوسط رشد اقتصادی تا ۱۴۱۰ به ۵.۸درصد خواهد رسید. این نتایج از غیرواقع‌بینانه بودن هدف‌گذاری رشد ۸درصدی سالانه در برنامه هفتم حکایت دارد. در ماه‌های پایانی سال گذشته، همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران«دنیای اقتصاد» با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان برجسته برگزار شد و آینده اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بررسی شد. مسعود نیلی، استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، در ارائه خود از روند فعلی اقتصاد ایران، به تشریح وضعیت گذشته و حال اقتصاد کشور و روند آتی شاخص‌هایی چون رشد اقتصادی، نسبت موجودی سرمایه، سرمایه‌گذاری و تولید بخش نفت و گاز پرداخت. متن زیر شرح سخنان این اقتصاددان در همایش چشم‌انداز سال ۱۴۰۳ است. همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران ۱۴۰۳، در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ و از سوی «دنیای اقتصاد» برگزار شد و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف به ارائه تحلیل‌های خود از وضعیت فعلی و آتی اقتصاد ایران پرداختند. مسعود نیلی، اقتصاددان و استاد دانشگاه صنعتی شریف، یکی از کارشناسان حاضر در این برنامه بود و به بررسی و تحلیل روندهای اقتصاد کلان ایران پرداخت.این پژوهش با همراهی دکتر یاسر مُلایی تهیه شده‌است.
  • ترمز سیاسی متروی چینی؟

    دنیای‌اقتصاد، گروه مسکن و شهری: دعوای لفظی دولت و شهرداری برسر «واگن‌های متروی سفارش‌داده‌شده به چینی‌ها» به قدری بالا گرفته است که ناظران از «اصل ماجرا» غافل مانده‌اند. ۶سال از قرارداد تهران با شرکت چینی برای تامین سهم کوچکی (۳۰درصد) از کمبود بزرگ ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت می‌گذرد؛ ادعای مالی و اختلاف غیرفنی، عامل درجازدن این پروژه است.
  • تورم‏‏‌سنجی در فایل‏‏‌های آپارتمانی

    دنیای اقتصاد - گروه مسکن و شهری: بازار عرضه «فایل فروش آپارتمان» در شروع ماه دوم از سال ۱۴۰۳، با یک تغییر محسوس نسبت به فروردین روبه‌رو شده است؛ افزایش نسبی فروشنده‌‌‌ها.
  • چشم‌انداز اقتصاد ایران ۱۴۰۳

    دکتر مهرداد سپه‌وند/دبیر علمی همایش
    آنچه امروز در صحنه اقتصاد کشور شاهد آن هستیم نتیجه شرایط گذشته و تصمیماتی است که در مواجهه با آن شرایط اتخاذ کردیم. هر چه با دسترسی به اطلاعات بیشتر و قابل‌اتکا‌تر و با دانش بالاتر بتوانیم تصمیمات بخردانه‌تری بگیریم، پیامدهای بهتری در انتظار ما و اقتصاد کشور خواهد بود. بر همین اساس می‌توان استدلال کرد که امروز هرچه با آگاهی بیشتر از روند تحولات و رویدادهای اقتصادی با تکیه بر دانش بالاتر بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم، آینده بهتری برای خود و کشورمان رقم خواهیم زد.
  • احتمال تغییر در سازوکار ارائه گواهی اسقاط خودروسازان

    دنیای اقتصاد: با اعلام رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، احتمال دارد قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده تغییر کند و علاوه بر آن، قرار است در ماده ۱۰قانون ساماندهی صنعت خودرو (مربوط به خودروهای فرسوده) نیز اصلاحاتی طی سال جاری انجام شود. مهران سالاریه در نشست خبری دیروز خود با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ارزش یک گواهی اسقاط ۳۵میلیون تومان است، افزود: تعیین قیمت گواهی اسقاط بر عهده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و امکان تغییر این قیمت وجود دارد.
  • خودروهای برقی، بدون پلاک

    دنیای اقتصاد: عضو کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران اعلام کرد که حتی یک خودروی برقی هم موفق به دریافت پلاک تاکسی نشده و فقط وعده ورود خودروی برقی داده شد و شواهد و گزارشی از عملکرد اجرایی وجود ندارد. علی‌اصغر قائمی دیروز در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با قرائت متن تذکرش، خطاب به زاکانی شهردار تهران گفت: مدیریت شهری در سال گذشته در سه مرحله اقدام به رونمایی از تاکسی‌های برقی کرد.
  • تاریک و روشن صادرات صنعتی

    دنیای اقتصاد: صادرات صنعتی اگرچه در ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از لحاظ ارزشی افزایش ۱۰درصدی داشته است، اما بررسی‌‌‌ها حاکی از این است که مقاصد صادراتی بخش صنعت همچنان محدود به چند کشور همسایه است. بخش صنعت در حالی سهم ۱۵درصدی از صادرات ۱۴۰۲ دارد که عراق با سهم ۴۵درصدی اصلی‌‌‌ترین مشتری کالاهای صنعتی ایران است. بخش صنعت سهم ارزشی ۱۵‌درصدی از صادرات غیرنفتی ۴۹میلیارد و ۳۲۹میلیون دلاری در سال ۱۴۰۲ داشته است. بررسی صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ به تفکیک بخش‌‌‌های عمده و مقایسه با سال قبل حاکی از این است که صادرات بخش صنعت از لحاظ ارزش ۱۰‌درصد و از لحاظ وزن ۱۳‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. هرچند ارزش واحد صادرات این بخش کاهش ۳درصدی داشته است. براین اساس صادرات بخش صنعت در ۱۲ماهه ۱۴۰۲، ۷میلیارد و ۶۳۲میلیون دلار به وزن ۷۱۸۰‌هزار تن بوده است. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، صادرات این بخش ۶میلیارد و ۹۴۲میلیون دلار به وزن ۶۳۳۵‌هزار تن بوده است.
  • اطمینان از نااطمینانی

    دکتر حسین سلاح‌ورزی *
    سال۱۴۰۳ برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی، بر حسب اندازه و الگوی کسب‌وکار بنگاه، مسائل مختلف موضوع توجه و نگرانی خواهد بود؛ اما گمان می‌کنم موضوع مورد اطمینان و مشترک، در میان همه فعالان اقتصادی و شاید باید گفت در میان همه ناظران عاقلی که تحولات کشور را در سال‌های اخیر تعقیب می‌کنند، این است که مسائل اقتصادی اصلی و کلیدی ایران، راه‌حل‌های غیراقتصادی دارد و البته امید چندانی به کنش و اعمال اراده سیستماتیک برای حل این مسائل وجود ندارد. متناسب با این وضعیت، برای فعالان بخش‌های مختلف اقتصاد ایران، نه چشم‌اندازها، بلکه نااطمینانی‌های مختلفی را می‌توان برشمرد که موضوع نگرانی و توجه در سال ۱۴۰۳ هستند. در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران، به دلیل نقش پررنگ پول نفت و فروش سایر منابع طبیعی در اداره کشور و همچنین علاقه شدید دولت‌ها به مداخلات ساختاری در نظم طبیعی بازار و توزیع رانت، یک مدل کسب‌وکار موفق و پرطرفدار، رانت‌جویی تحت عناوین گوناگون، حمایت از تولید داخل، دانش‌بنیان و... است.
  • شرایط افزایش بهره‌‌‌وری و توسعه پایدار در بخش معدن

    بابک فروتن مهر/عضو کمیسیون معدن خانه صمت ایران
    بخش خصوصی جریانی است که نسبت به تقاضا قدم برمی‌دارد و در واقع این تقاضاست که میزان کیفیت و نوع تولید را مشخص می‌کند. اما در کشور ما بیشتر رقابت قیمتی است و بخش خصوصی براساس آن واکنش نشان می‌دهد. اما در مورد اینکه بخش خصوصی تا چه اندازه در تحقق توسعه پایدار نقش‌آفرین است، باید چند بعد از موضوع مورد بررسی قرار بگیرد. به‌عنوان مثال، ماشین‌آلات در بخش معدن یکی از فاکتورهای اصلی برای افزایش بهره‌وری و توسعه پایدار محسوب می‌شود، اما عمده ماشین‌آلات در بخش معدن دست‌دوم و فرسوده هستند. همچنین سوختی که در ایران استفاده می‌شود با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد. در کنار این موارد شاهد تغییرات نرخ ارز نیز هستیم که همه و همه بر تولید و رقابت در بازار اثر‌گذار هستند.
  • بخشنامه جدید برای تسهیل صادرات تولیدکنندگان

    دنیای‌اقتصاد: گمرک ایران با هدف تسهیل صادرات تولیدکنندگان کالاهای صادراتی بخشنامه جدیدی صادر کرد که براساس آن صادرات برخی کالاها در صورت تایید گمرک و براساس سابقه صادر‌کننده از ارسال مکرر کالا به آزمایشگاه خودداری شود. به گزارش «ایسنا»، اداره کل دفتر صادرات گمرک با هدف تسریع و تسهیل در تجارت خارجی و رفع موانع تولید و صادرات، بخشنامه جدیدی صادر کرد که در بخشی از آن آمده است:
  • نیمی از برق کشور در بخش تولید مصرف می‌شود

    دنیای‌اقتصاد: سخنگوی صنعت برق گفت: به‌‌‌صورت میانگین ۵۰‌درصد برق کشور در بخش تولید واحدهای صنعتی و کشاورزی مصرف می‌شود. به گزارش شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر)، مصطفی رجبی مشهدی افزود: در سال ۱۴۰۰ با ناترازی شدیدی مواجه بودیم؛ اما در دوسال گذشته با مجموع اقدام‌‌‌های انجام‌شده این ناترازی با درایت و برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های دقیق به حداقل رسید. وی با بیان اینکه برای گذر از اوج بار تابستان امسال ۱۸۰اقدام تامین انرژی در کشور تعریف شده، ابراز امیدواری کرد که سال‌جاری نیز سال مطلوبی برای صنعت برق کشور باشد. به گفته مدیرعامل توانیر، در این زمینه ظرفیت‌‌‌های مناسبی در حوزه صنعت برق ایجاد شده که ساخت نیروگاه‌‌‌های حرارتی جدید و راه‌‌‌اندازی نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر و احداث شبکه‌‌‌های توزیع و انتقال برق از جمله آنهاست. به گزارش «ایرنا»، اول اردیبهشت نیز مدیرعامل شرکت توانیر اعلام کرد: همه برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌ها برای تامین برق پایدار کشور به‌‌‌ویژه برای بخش صنعت انجام شده است.
  • هزارتوی قیمتی بازار شالیکاران

    دنیای اقتصاد: قیمت برنج ‌بار دیگر به قله می‌رسد؟ آخرین‌بار در سال‌۱۴۰۱ قیمت این قلم محبوب غذای ایرانی سر به فلک کشید و دخالت دولت را واجب کرد و با سیاست‌های اتخاذ‌شده قیمت کنترل شد؛ سیاست‌هایی که به گفته فعالان این بازار به‌شدت حساس، به دلایلی نامعلوم از سوی دولت رها شده‌است. شواهدی که به گفته فعالان این بازار از هر دو سوی واردات و عرضه‌‌‌‌کنندگان برنج داخلی، حاکی از آن است که چنین اتفاقی نامحتمل نیست.
  • مهارت‌افزایی؛ لازمه جهش تولید

    دنیای‌اقتصاد: معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته با اعضای هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران دیدار کرد. حاضران در این جلسه در مورد راهکارهای تحقق هدف جهش تولید، بحث و گفت‌وگو کردند. اصلی‌ترین محور این جلسه در رابطه با لزوم پیوند مدارس و دانشگاه‌ها با بخش صنعت بود تا از این طریق فارغ‌التحصیلان دبیرستان و دانشگاه بتوانند به‌سرعت جذب بازار کار شده و مشکل بیکاری قشر تحصیلکرده مرتفع شود. معاون اول رئیس‌جمهور راهکار حل مشکل مذکور را ارتباط بیشتر بخش‌خصوصی با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانسته و طرح‌های در حال اجرا در این رابطه را تشریح کرد.
  • هواخواه اصلاحات اقتصادی

    دنیای اقتصاد-گروه تاریخ و اقتصاد: ابوالقاسم خردجو را به‌عنوان مدیری تکنوکرات می‌شناسند که در دوره نخست‌وزیری مصدق، عضو هیات خلع ید بوده و پس از کودتا، کارشناس سازمان برنامه و بودجه و رئیس بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران. او سمپات حزب توده در دهه۱۳۲۰ بوده؛ دهه‌ای که اغلب جوانان تحصیل‌کرده به احزاب مخالف حکومت روی آورده و سودای تغییر ساختار سیاسی کشور را داشتند. خردجو سال۱۲۹۴ در یک خانواده مذهبی و بازاری در اصفهان به دنیا آمد. تحصیلات خود را در مدرسه دارالفنون و دانش‌سرای عالی پی گرفت و در مدرسه اقتصاد لندن (رشته حسابداری) به سرانجام رساند. از پاییز سال۱۳۳۵ تا سال۱۳۳۹ کارمند بانک جهانی در واشنگتن بود. پس از تاسیس بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران مدیریت آن را به عهده گرفت و تا سال۱۳۵۷ به‌عنوان مدیر آن بانک باقی ماند. به دنبال انقلاب اسلامی او نیز تحت تعقیب قرار می‌گیرد، اما خود را از طریق ترکیه به آمریکا می‌رساند و تا زمان مرگ در تابستان۱۳۶۵ زندگی خود را در واشنگتن می‌گذراند. آنچه می‌خوانید بخش‌هایی ویراسته از گفت‌وگوی خردجو با پروژه تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد است.
  • خردجو؛ آن‌گونه که بود

    در آغاز برنامه عمرانی سوم (۱۳۴۶- ۱۳۴۱ش) دولت ایران معتقد بود که به راه‌انداختن سرمایه‌گذاری صنعتی در بخش خصوصی نیازمند تاسیس یک موسسه اعتباری و سرمایه‌گذاری مجهز به یک مدیریت آزموده و کارمندان صلاحیت‌دار است که سیاست‌های سرمایه‌گذاری سالم را به‌طور مداوم تعقیب کند. به علاوه معتقد بود چنین موسسه‌ای باید به موسسات بانکی و سرمایه‌گذاری کشورهای صنعتی دسترسی داشته و با آنها در تماس دائم باشد تا موسسات ایرانی از تجارب ارزنده‌ای که آنها به‌دست آورده‌اند، بهره‌مند شود و نیز بتواند تماس‌ها و روابط مفیدی برای جلب سرمایه‌گذاری‌ها و تخصص‌های فنی مورد نیاز برای پیشرفت صنایع ایرانی فراهم کند.
  • دغدغه مدیران عامل چیست؟

    دنیای اقتصاد: سومین گزارش «مدیران عامل» با عنوان «حرکت در جریان مخالف» در روز چهارم اردیبهشت توسط شرکت مشاوره مدیریت ایلیا منتشر خواهد شد. یکی از تفاوت‌‌‌های عمده این گزارش با سایر گزارش‌‌‌هایی که در زمینه‌‌‌های مختلف کسب و کار در ایران تهیه می‌شود، مخاطب‌‌‌های آن است. این گزارش همان‌طور که از اسم آن پیداست به سراغ مدیران عامل در شرکت‌ها و صنایع مختلف رفته و موضوعاتی مانند دیدگاه‌‌‌ها و دغدغه‌‌‌های این افراد و همچنین سبک زندگی و کاری آنها را مورد بررسی قرار می دهد. مدیران عامل افرادی هستند که از یکسو با فضای اقتصاد کلان و همچنین بازارها در ارتباط هستند و از یکسو شناخت خوبی از دغدغه‌‌‌های کارکنان خود و همچنین مسائل درون سازمان دارند. به همین دلیل می‌توان گفت که این افراد می‌توانند قضاوت‌‌‌های نسبتا درستی از فضای اقتصاد جامعه داشته باشند. عماد قائنی، مدیرعامل شرکت مشاوره مدیریت ایلیا در این مصاحبه‌‌‌ با «دنیای اقتصاد» ابعاد مختلف این گزارش را تشریح کرده است.
  • اکران ۶ طرح «پتروفرهنگ» در ۱۴۰۳

    مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ از افزایش تولید در شرکت‌های تابعه در سال گذشته خبر داد و گفت: عملیات اجرایی ۶ طرح بزرگ و استراتژیک با هدف تنوع در سبد تولیدی هلدینگ و افزایش سودآوری برای سهامداران در آینده‌‌‌ای نزدیک آغاز خواهد شد و در واقع این طرح‌‌‌ها بعد از سال‌ها تعیین‌تکلیف شدند.
  • پرداخت خلافی به‌صورت آنی

    بلو، بزرگ‌ترین نئوبانک ایران از قابلیت تازه‌‌‌ای در اپلیکیشن خود رونمایی کرده است. این قابلیت جدید به نام «خدمات خودرو»، با هدف بهبود تجربه کاربران در مدیریت و پیشگیری از خطرات مرتبط با رانندگی، معرفی شده است.
  • رشد ۳۸ درصدی برگزاری نمایشگاه‌‌

    سال ۱۴۰۳ را با برگزاری حدود ۵۰ نمایشگاه برنامه‌‌ریزی کردیم که بخش عمده‌‌ای از آنها در تقویم نمایشگاه گنجانده شده و بعضی دیگر در حال امضای قرارداد هستند. در حالی که سال گذشته ۳۶ عدد نمایشگاه برگزار شده است.
  • ظرفیت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت

    حسین کلهر / کارشناس حوزه نفت
    حجم عظیم ذخایر هیدروکربوری و همچنین وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی موجب شده که این صنعت از اهمیت استراتژیکی در نظام جمهوری اسلامی برخوردار باشد. صنعت نفت و گاز و سرمایه‌‌‌های موجود در این صنعت، درواقع پشتوانه‌‌ اصلی رشد و توسعه‌‌ اقتصادی کشور است. این صنعت علاوه بر اینکه اصلی‌‌‌ترین تامین‌‌‌کننده‌‌ منابع ارزی است، از مزیت‌‌‌های اقتصادی کشور در جذب منابع نیز به شمار می‌رود.
  • واریز مطالبات فرهنگیان بازنشسته

    مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از واریز ۳۱ هزار و ۳۹۱ میلیارد ریال به حساب فرهنگیان بازنشسته عضو صندوق در سال ۱۴۰۲ خبرداد و گفت: این میزان واریزی نسبت به مدت مشابه سال۱۴۰۱ حدود ۳۵‌درصد رشد داشته است.
  • ۷ اقدام بانک مرکزی در حمایت از تولید

    ایبنا: مهم‌ترین سیاست‌‌‌های بانک مرکزی، تثبیت اقتصادی و کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها برای جلوگیری از خلق پول بانکی است. اقتصاد ایران برای عبور از چالش بزرگ رکود تورمی دهه ۹۰ و دستیابی به یک اقتصاد پویا، نیازمند اقداماتی است که بتواند از یکسو تورم را مهار کند و از سوی دیگر، رشد اقتصادی را رقم بزند. هرچند این کار آسانی نیست، اما نشدنی هم نیست.
  • صنعت بیمه چشم به‌‌راه همکاری بیشتر برای ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن

    چابک آنلاین: چند سالی است که تب شناسایی و انتشار نام و تعداد ساختمان‌های ناایمن در کشور بالا گرفته و برای اولین بار سازمان‌های مختلف دست به دست هم داده‌‌اند که پایش ساختمان‌های ناایمن به‌‌دقت انجام شود. خرداد ماه سال گذشته بود که برای اولین بار فهرست ساختمان‌‌های ناایمن منتشر شد. فهرست منتشر شده تکان دهنده بود و نشان داد که بیشتر این ساختمان‌های ناایمن مکان‌هایی هستند که تردد عموم مردم درآنها بسیار بالاست. درحقیقت نام بسیاری از پاساژها و مراکز خرید در این لیست به چشم می‌خورد. نام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز در این لیست پررنگ بود.
  • احضــار‌بــازار

    دنیای اقتصاد: در شرایطی که رقابت برای کسب عنوان قهرمانی بین پرسپولیس و استقلال حسابی داغ شده است، به نظر می‌رسد بخش بزرگ و زشتی از این جدال هم بیرون از مستطیل سبز در جریان است؛ آنجا که انواع و اقسام رفتارهای عجیب از اهالی و منتسبان به دو باشگاه سر می‌زند و هر کدام که دست از پا خطا می‌کنند، طرف مقابل دنیا را روی سر خودش می‌گذارد. نتایج این وضعیت، احضار پیاپی افراد خاطی به کمیته انضباطی است که خب البته در شرایط بد اقتصادی موجود، به منبع درآمد چشمگیر و ارزنده‌ای برای فدراسیون تبدیل شده است! تنها طی همین چند روز گذشته، چند مورد دعوت به کمیته انضباطی و اخلاق داشتیم که مرور گذرای آنها می‌تواند تصویری روشن‌تر از آشفته‌بازار بالاترین سطح از فوتبال باشگاهی کشور به مخاطب ارائه بدهد. ابتدا بگذارید خرده داستان‌ها را مرور کنیم.
  • هرکسی شانس موفقیت دارد

    دنياي اقتصاد: یک روز پس از ناکامی جردن باروز عنوان‌دار و به تبع آن حذف از چرخه انتخابی، دیروز دیوید تیلور هم مقابل حریف گمنامش دومین باخت متوالی را تجربه کرد تا رسما المپیک ۲۰۲۴ را از دست بدهد.
  • امشب؛ دربی با طعم قهرمانی؟

    دنیای اقتصاد: هفته سی‌وسوم سریA ایتالیا می‌تواند هفته تعیین قهرمان باشد. البته که اینتر به‌دلیل فاصله زیادی که با تیم دوم پیدا کرده است، از مدت‌ها پیش قهرمانی‌اش را تاحدودی مسجل کرد؛ اما برد احتمالی در بازی امشب می‌تواند این موضوع را روی کاغذ هم قطعی کند. حلاوت ماجرا برای نراتزوری اینجاست که در صورت چنین رخدادی، قهرمانی جلوی چشمان رقیب دیرینه نهایی می‌شود و تیم اینزاگی با یک تیر هم دربی دلامادونینا را می‌برد و هم اسکودتو را. از ساعت ۲۲:۱۵ امشب سن‌سیرو درحالی میزبان دربی شهر است که هواداران میلان به‌دلیل میزبان بودن بخش عمده‌ای از ورزشگاه را در اختیار خواهند داشت و اصلا دوست ندارند که رقیب دیرینه قهرمانی‌اش را جلوی چشم آنها جشن بگیرد. حذف از لیگ اروپا فصل ناکامی میلان را تکمیل کرد تا احتمالا استفانو پیولی در پایان فصل تیم را ترک کند؛ اما آن‌طرف سیمونه اینزاگی حسابی روی ابرهاست و یک برد دیگر در دربی کم دارد.
  • کف قیمت دلار کجا خواهد بود؟

    دنیای اقتصاد: شاخص ارزی در بازار روز گذشته به افت قیمت ادامه داد. تخلیه هیجانات موجود در بازار در روزهای اخیر سبب شده است قیمت پول‌های خارجی و قطعات مختلف فلز طلا کاهش یابد. بازیگران بازار ارز در روزهای اخیر شاهد افزایش میزان فروشندگان و کمبود تقاضا بوده‌اند. تحلیلگران بر این باورند که دلار در جست‌وجوی کریدور آرامش جدید است. برخی از این افراد روند نرخ این ارز را با روند بازه زمانی مشابه در سال گذشته مقایسه می‌کنند و معتقدند که پس از اتمام روند کاهشی و رنج‌سازی نرخ ارز، یک دوره ثبات نسبتا طولانی در بازار شروع خواهد شد. البته این افراد سناریوی مذکور را در شرایط عدم انتشار سیگنال‌های منفی جدید محتمل می‌دانند. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار عصر روز گذشته با حدود ۹۰۰تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به کانال ۶۴هزار تومانی عقبگرد کرد و در رقم ۶۴هزار و ۵۰۰تومان معامله شد. همچنین سکه طلا طرح جدید نیز در بازار دیروز حدود ۱۸۰هزار تومان افت نرخ را تجربه کرد.
  • بیرانوند احتمالا برابر سپاهان

    دنیای‌اقتصاد: فاز نخست از دوران نقاهت علیرضا بیرانوند درحال سپری شدن است و سنگربان ملی پوش پرسپولیس روز گذشته گچ دست خود را باز کرد. هرچند دست آخر مشخص نشد آسیب‌دیدگی وی چه زمانی رخ داده است، اما در نبودش برخلاف تصور، سرخ‌پوشان مشکلی نداشتند و امیررضا رفیعی جانشین جوان وی موفق به ثبت سه کلین‌شیت در سه بازی شد. اکنون هم با توجه به اینکه مصدومیت بیرو از ناحیه حساسی بوده و وی احتیاج به فیزیوتراپی دارد، احتمال اینکه در بازی این هفته جام حذفی مقابل آلومینیوم هم غایب باشد بسیار زیاد است تا با آمادگی کامل برای جدال حساس هفته آینده مقابل سپاهان به قفس توری پرسپولیس برگردد. البته اگر تا آن زمان اتفاق دوباره‌ای رخ ندهد!
  • صدرنشینی یا تغییر استراتژی؟

    دنیای‌اقتصاد: تیم ملی فوتسال ایران از ساعت ۱۷:۳۰ امروز سومین و آخرین بازی خود در دور گروهی جام ملت‌های آسیا را برگزار می‌کند و برای تثبیت صدرنشینی به مصاف کویت می‌رود. شاگردان وحید شمسایی شنبه در نمایشی پرفراز و نشیب، شکست مقابل بحرین را تبدیل به پیروزی ۵ بر ۳ کردند؛ اما با وجود کسب برد و قطعی کردن صعود به مرحله حذفی، عملکرد ملی پوشان مقابل تیم هفتاد و هشتم رنکینگ جهانی انتقادآمیز بود. ایران ۶امتیازی درحالی مقابل کویت ۴امتیازی می‌ایستد که با توجه به شکست ژاپن در بازی نخست، این احتمال وجود دارد که صدرنشینی منجر به رویارویی با سامورایی‌ها در مرحله یک‌چهارم نهایی شود که این مسابقه تکرار فینال دوره قبل رقابت‌ها خواهد بود. باید دید شمسایی به دنبال صدرنشینی است یا استراتژی دیگری را دنبال می‌کند.
  • پایان عصر هنر انسانی؟

    دنیای اقتصاد: کمتر از دو سال ‌از عرضه نخستین ابزارهای عمومی هوش‌مصنوعی همچون چت‌‌‌‌‌جی‌‌‌‌‌پی‌‌‌‌‌تی، بارد و... می‌گذرد اما در همین مدت کوتاه، تعداد بسیار زیادی اثر هنری به کمک این پدیده شگفت‌‌‌‌‌انگیز تولیدشده و در دسترس همگان قرار گرفته‌است؛ از رمان‌‌‌‌‌های نوشته‌شده توسط هوش‌مصنوعی تا تیزرها و پوسترها و حتی قطعات موسیقی. نمونه بسیار اولیه از آن روزانه در شبکه‌‌‌‌‌های اجتماعی فارسی‌زبان نیز تولید می‌شود و هر روز در اینستاگرام در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.
  • ابتلای ترانه علیدوستی به بیماری ناشناخته

    دنیای اقتصاد: مادر ترانه علیدوستی، بازیگر سینما و تلویزیون، از ابتلای فرزندش به بیماری ناشناخته خبر داد و از مردم خواست برای ترانه دعا کنند. نادره حکیم‌الهی گفت که حال ترانه خوب نبوده اما در روزهای اخیر بهتر شده است. او گفت منشأ بیماری هنوز شناسایی نشده است. آن‌طور که از گفته‌‌های مادر علیدوستی استنباط شده گویا این بازیگر در بیمارستان بستری است. ترانه علیدوستی مدت‌ها پیش در صفحه توئیترش از ابتلایش به بیماری «کلاستروفوبیا» خبر داد و گفته بود به خاطر این بیماری به‌ندرت می‌تواند سوار مترو یا اتوبوس شود. تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا به ترس از گیر کردن در یک مکان تنگ و راه گریز نداشتن در محیط‌های بسته گفته می‌شود. ‌بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۵ تا ۷درصد از مردم جهان دچار تنگناهراسی هستند ولی تنها درصد کمی از آنها از درمان برخوردار شده‌اند. درباره اینکه ترانه علیدوستی به خاطر همین بیماری بستری شده یا نه، هنوز توضیحی داده نشده است.
  • نمایشگاهی از پیشکسوت مکتب «سقاخانه»

    دنیای اقتصاد: نمایشگاه انفرادی محمود زنده‌رودی از نسل هنرمندان مکتب سقاخانه با نام «زنده» در گالری شیرین میزبان اهالی هنر است. این هنرمند در سال ۱۹۷۸ به کشور فرانسه مهاجرت کرد و عمده فعالیتش خارج از ایران بوده است. آثار این نقاش شامل خاطرات، یادبودها و ارزش‌های فرهنگی است که با تکنیک کلاژ و اکرلیک انجام می‌دهد. ترکیب‌بندی فضای کاری این آثار نیز فضای سقاخانه‌ای است. اصولا فضای کاری محمود زنده‌رودی مدرن است و با توجه به اینکه سال‌ها در ایران نبوده است اما ریشه ایرانی در آثار وی کاملا مشهود است و از ترکیب‌بندی و رنگ‌بندی که اصالت ایرانی دارد در آثارش بسیار استفاده می‌کند. کلمات و حروف مانند فرم‌هایی رنگین و حجیم در آثار محمود زنده‌رودی بر بسترهای مختلف به نقاشی‌خط بدل شده‌اند. زنده‌رودی سال‌ها بعد از برادرش حسین زنده‌رودی که از بنیانگذاران مکتب سقاخانه و پیشگامان شیوه نقاشیخط در ایران است وارد این حرفه شد؛ اما راهی دیگر را با تاثیر از او پیش گرفت. علاقه‌مندان تا ۱۸اردیبهشت فرصت دارند از نمایشگاه «زنده» که در گالری شیرین به نشانی خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ سیزدهم، پلاک ۵ برپاست، دیدن کنند.
  • رونمایی از آلبوم مرقع استاد یدالله کابلی

    دنیای‌اقتصاد: همزمان با برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» از مجموعه «دولت قرآن» که شامل مرقعات دیده‌نشده از آثار خوش‌نویسی یدالله کابلی با موضوع آیات قرآن است، در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد. این مجموعه که تجربه‌ای از خط شکسته در ارائه شکل هنری قرآن مجید است، ۱۵ اثر در ابعاد و اندازه یکسان را شامل می‌شود که در ماه رمضان ۱۳۷۶ تحریر شده و از منحصربه‌فردترین مجموعه‌هایی است که در حوزه آثار قرآنی نوشته شده است.
  • کنسرت دوقلوهای آواز در روز اصفهان

    دنیای‌اقتصاد: گروه موسیقی آوا به خوانندگی برادران سعیدی در اصفهان روی صحنه می‌رود. محمد و علی سعیدی به دوقلوهای آواز مشهور هستند که در سال‌۱۳۶۰ در اصفهان به دنیا آمدند و با خواندن در مراسم‌‌‌‌‌‌‌های مذهبی و به‌ویژه تعزیه خوانی فعالیت‌های خود را شروع کردند و با حضور در کلاس‌های فضل‌‌‌‌‌‌‌الله شاهزمانی از شاگردان جلال تاج‌اصفهانی و مهدی یاوری ردیف‌‌‌‌‌‌‌های آوازی را آموختند. آنها سپس همکاری خود را با گروه موسیقی دلنوازان به سرپرستی و آهنگسازی امیر اسلامی آغاز و کنسرت‌‌‌‌‌‌‌هایی در اصفهان و تهران به نفع کودکان مبتلا به تالاسمی اجراکردند. دوقلوهای آواز دوره نفس‌گیری و تکنیک آواز را نزد استاد محمدعلی کیانی‌نژاد گذراندند و همچنین از آموزش‌های محمدتقی سعیدی بهره بردند. این دو هنرمند در سال‌های اخیر کنسرت‌های زیادی در ایران و خارج از کشور برگزار کردند و سابقه همکاری با علی رهبری چهره بین‌المللی موسیقی را هم در کارنامه دارند. کنسرت برادران سعیدی قرار است روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه به مناسبت هفته اصفهان و به همت دفتر موسیقی سازمان فرهنگی‌تفریحی شهرداری اصفهان در هنرسرای خورشید برگزار شود.
  • «مرد دو پیکر» روی آنتن شبکه نمایش

    دنیای‌اقتصاد: فیلم سینمایی «مرد دو پیکر» ساخته آنگ لی امروز از شبکه نمایش پخش می‌شود. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «هنری بروگن یک مامور حرفه‌ای و یک قاتل ۵۱ساله است که پس از انجام ۷۲امین کار خود، آماده ترک کار و بازنشستگی است. اما برنامه مطابق میل هنری پیش نمی‌رود و او متوجه می‌شود که هدف نابودی قرار گرفته است. کسی که برای نابودی وی آمده، یک نسخه جوان‌شده و تکامل‌یافته از خودش است که می‌تواند تمامی حرکات و قدم‌های او را پیش‌بینی کند و قرار است جایگزین او در آینده شود اما...» ویل اسمیت، بندیکت وونگ، کلایو اوئن و ماری الیزابت وینستد از بازیگران این فیلم هستند. علاقه‌مندان به آثار علمی‌تخیلی و پرماجرا می‌توانند فیلم «مرد دو پیکر» را ساعت ۲۳ از شبکه نمایش تماشا کنند.
  • چیدمان «سازه‌های نامرئی» در گالری والی

    دنیای اقتصاد: نمایشگاه «سازه‌های نامرئی» شامل آثار و چیدمان لی‌لی عامری در گالری والی برپاست. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از ۲۰۰حجم (حشره) که در ابعاد کوچک با سرنگ و سیم مفتول خلق شده‌اند، به نمایش درآمده‌اند. نور در این چیدمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با نورپردازی، سایه‌های این سازه‌ها روی دیوار جان گرفته‌اند و کل مجموعه در قالب یک چیدمان در معرض دید مخاطبان قرار گرفته، به نحوی که سایه‌ها از خود سازه‌ها اهمیت بیشتری دارند. لی‌لی عامری در استیتمنت این نمایشگاه نوشته است: «سروصدای درون به حشره می‌ماند، به پشه. حشرات به وجود یورش می‌آورند؛ اگر به حشرات درونتان نرسید و نگاهشان نکنید، مزرعه روحتان را می‌جوند و محصول ذهنتان را از بین می‌برند. اما سایه‌ها، دنیایی مبهم، اما واقعی‌تر از واقعیت می‌سازند. سایه‌ها انعطاف‌پذیرند و به‌آسانی در هم می‌شوند و تیزی‌های دنیای واقعیت را رام می‌سازند. دنیای درون هم دنیای سایه‌هاست؛ به دنیای درون که می‌نگریم، سایه‌ها تیزی‌ها را می‌پوشانند تا زخم‌های روح را نبینیم.» علاقه‌مندان برای دیدن نمایشگاه «سازه‌های نامرئی» تا ۱۴ اردیبهشت فرصت دارند به گالری والی در میدان ونک، خیابان خدامی، پلاک ۷۲ مراجعه کنند.
  • نمایش مستند «مرمت آثار باستانی» در موزه سینما

    دنیای اقتصاد: در ادامه نمایش‌های ویژه فیلم‌های مستند در موزه سینما تحت عنوان «شب‌های مستند»، فیلم «مرمت آثار باستانی» ساخته زنده‌یاد حمید سهیلی در سالن فردوس موزه سینما به نمایش در‌می‌آید. در نشست شب‌های مستند که روز سه شنبه چهارم اردیبهشت ساعت ۱۷ برگزار می‌شود، پژمان مظاهری‌پور، مستندساز، درباره این اثر صحبت خواهد کرد.
  • اجرای «سه‌خواهر» چرم‌شیر در تالار مولوی

    دنیای اقتصاد: نمایش «سه‌خواهر» از آثار محمد چرم‌شیر به کارگردانی نگین ضیایی در تالار مولوی روی صحنه است. «سه‌خواهر» با دست‌مایه قرار دادن مساله آرمان‌شهر و ناامیدی موجود در جامعه، با بازخوانی نمایش‌نامه معروف چخوف، روایتی تازه از زندگی خواهران پروزوروف را برای مخاطبان به نمایش می‌گذارد. در خلاصه داستان این اثر که در مدت ۷۵ دقیقه به نمایش درمی‌آید، آمده است: اتاق پذیرایی خانه پروزوروف‌ها. اتاقی بزرگ با مبلمانی مختصر. نیم‌روز است. در بیرون، آفتاب همه‌چیز را درخشان کرده است. خواهران پروزوروف اینجا هستند... سپیده ضیایی، شادی ضیایی، فاطمه کاظمی و مهشید کاظمی بازیگرانی هستند که در نمایش «سه‌خواهر» به ایفای نقش پرداخته‌اند. علاقه‌مندان برای تماشای «سه‌خواهر» تا ۲۰ اردیبهشت فرصت دارند هر شب (به غیر از شنبه‌ها) ساعت ۲۰:۳۰ به سالن اصلی تالار مولوی مراجعه کنند.
  • تحقق شعار سال با آگاهی مردم از سیمان‌های آمیخته

    دنیای اقتصاد -سید‌سجاد موسوی: سیمان ایران از نظر ظرفیت اسمی در رده ششم جهان قرار دارد و اگرچه این موضوع یک موفقیت بزرگ برای صنعت سیمان به شمار می‌رود اما قطعا ایراداتی هم گریبانگیر صنعت است که از جمله آنها می‌توان به استفاده حداقلی از پوزولان‌ها در تولید این ماده زیربنای توسعه اشاره کرد که باعث شده تا علاوه بر افزایش مصرف انرژی، از ۱۰۰ نوع سیمان، فقط حدود ۱۰ نوع آن در ایران تولید شود؛ البته برخی از شرکت‌ها در این رابطه اقدامات قابل‌توجهی داشته‌اند اما وجه غالب سیمان تولیدی ایران سیمان‌های تیپ بوده و مهم‌ترین علل این اتفاق را باید در نبود بازار مصرف به دلیل ارزانی سیمان و همچنین قرار دادن انرژی ارزان در اختیار صنایع و مردم جست‌وجو کرد اما با توجه به شرایط امروز و چالش‌های تامین انرژی که صنعت سیمان را در تابستان و زمستان درگیر کرده، باید این صنعت به دنبال سرمایه‌گذاری برای کاهش مصرف انرژی و پایین آوردن درصد کلینکر فاکتور و همچنین اقداماتی نظیر بازیافت حرارتی باشد؛ کما اینکه امروزه در بسیاری از شرکت‌ها آغاز چنین روندی را شاهدیم و البته قطعا چنین طرح‌هایی نیازمند صرف هزینه‌های بالایی است که مشارکت دولت و بانک‌ها را می‌طلبد.
  • فناوری داغ معدن در سال ۲۰۲۴

    دنیای‌اقتصاد: در مصاحبه‌ اینوست‌‌مت با رهبران حوزه‌‌های اکتشاف، معدن و مشاوره مالی، تغییرات مهمی که در سال‌جاری روی می‌دهد، بررسی شد. شنیدن این موضوع که یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی چند بار در بحث‌‌ها مطرح شده‌‌اند، برای بسیاری تعجب‌‌آور نخواهد بود. یکی از مدیران ارشد فنی معدن گفت که بسیاری از شرکت‌های استخراج از قبل، سرمایه‌گذاری هنگفتی روی هوش مصنوعی انجام داده‌‌اند. بخش قابل‌‌توجه، جذب شدید این صنعت از حسگرها و نرم‌افزارهای متصل است. پتانسیل تحول عظیم این ترکیب قرار است در سال ۲۰۲۴ به طور فزاینده‌‌ای آشکار شود.
  • شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌‌‌گهر سال جهش تولید را با ۲۴ رکورد در فروردین‌‌‌‌‌‌ماه آغاز کرد

    با تلاش کارکنان و پیمانکاران و پشتیبانی همه مدیریت‌‌‌ها مجموعا ۲۴ رکورد شامل ۱۸ رکورد تولید روزانه و ماهانه همراه با ارتقای سطح کیفی محصول، ۴ رکورد حمل، بارگیری و فروش و ۲ رکورد پایداری در بخش‌‌‌های مختلف شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌‌‌گهر در فروردین ماه ۱۴۰۳ ثبت شد.
  • بهار زیبای فولاد هرمزگان با رکوردشکنی آغاز شد

    عطاالله معروفخانی در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار روابط عمومی با اشاره به ثبت رکوردهای جدید در شرکت فولاد هرمزگان بیان کرد: بهار تولید و رکوردشکنی برای فولاد هرمزگان در فروردین ماه شکوفا شد و توانستیم علاوه بر ثبت رکوردهای ماهانه در تولید تختال و آهن‌‌‌اسفنجی، چند رکورد متنوع تولیدی روزانه را نیز در واحدهای تولیدی به ثبت برسانیم. به واقع رکوردشکنی و عبور از حد نصاب‌‌‌های قبلی برای کارکنان فولاد هرمزگان به یک عادت تبدیل شده و هر گاه محدودیت‌های انرژی‌ برداشته شوند، رکوردشکنی برای ما دور از دسترس نخواهد بود.
  • چالش‌های تولید و تامین دارو

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: صنعت داروی کشور بار دیگر در معرض خطرات ناشی از تشدید کمبود نقدینگی و شکاف درآمد-هزینه قرار گرفته و همین امر باعث شده تا فعالان این صنعت بار دیگر خطر کمبود دارو در کشور را به عنوان یک تهدید جدی برای ماه‌‌‌های آینده گوشزد کنند؛ به عقیده فعالان این صنعت دولت در خلال سال‌های اخیر ارقامی ‌‌‌برای بودجه صنعت در نظر گرفته است اما از پرداخت کامل همان رقم نیز اجتناب کرده و در نهایت بخشی از رقم بودجه نیز دچار انحراف شده است. از سوی دیگر آزادسازی نرخ ارز نیاز به نقدینگی را تشدید کرده و حالا شرکت‌ها در معرض خطرات ناشی از نبود ریال قرار گرفته‌‌‌اند. در این ارتباط رئیس انجمن پخش دارو و مکمل‌‌‌های دارویی در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه در فاصله سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تورم بالاتر از ۴۰‌درصد بوده و پیش‌بینی می‌شود امسال هم همین ارقام ثبت شود، گفت: با این حال به استثنای ۱۴۰۱ که دارویار راه‌‌‌اندازی شد و نرخ دارو ۷۸‌درصد افزایش یافت، در سایر موارد میزان افزایش قیمت دارو در قیاس با تورم قابل مقایسه نیست.
  • ریسک نقدینگی برای بنگاه‏‏‌های تولیدی

    دنیای‌اقتصاد: با شروع سال و گذشت یک ماه از ۱۴۰۳ بسیاری از شرکت‌های تولیدی نگران سیاست‌‌‌های دولت در حوزه پرداخت تسهیلات و نرخ‌های سود هستند. به عقیده آنها دولت در سال گذشته بیش از سه ماه طول کشید تا سیاست‌‌‌های اعتباری بانکی را ابلاغ کند و این موضوع نگرانی‌های زیادی را برای فعالان صنعت ایجاد کرد. در سال جدید نیز به نظر می‌رسد سیاست‌‌‌های انقباضی پولی باعث شود تامین مالی بنگاه‌‌‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو باشد و این امر می‌تواند رشد تولید را تحت‌تاثیر قرار دهد.
  • «ریسباف» چگونه موزه شد؟

    دنیای اقتصاد -اصفهان- نفیسه زمانی‌نژاد: تحویل کارخانه ریسباف به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌‌دستی با مصوبه هیات دولت در نهاد ریاست جمهوری در حالی انجام شد که این واگذاری با اماواگرهایی روبه‌رو بود. تا آنکه سرانجام پس از سال‌ها دست‌‌‌به‌‌‌دست شدن و تصمیم‌گیری‌‌‌های مختلف درباره سرنوشت ریسباف و پس از طی شدن جلسات متعدد از سوی نهادها و دستگاه‌‌‌های مربوطه، این کارخانه به‌‌‌طور رسمی در سال گذشته تحویل میراث فرهنگی اصفهان شد. در این حال مساله قابل‌‌‌تأمل تغییر کاربری این کارخانه پر‌قدمت و تصمیم نهایی برای چنین موضوع مهمی است.
  • افزایش دامنه بیمه‌‌‌ها برای خدمات درمان و تشخیص

    دنیای‌‌‌اقتصاد: رئیس انجمن علمی‌‌‌آندوسکوپی‌‌‌های گوارشی ایران با ارسال نامه‌‌‌ای به معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار حمایت بیمه‌‌‌ها از برخی خدمات ارائه شده در مراکز آندوسکوپی و کولونوسکوپی شد.
  • توقف بیماری‌‌‌های هپاتیت بی و سی در کشور

    رئیس انجمن علمی مطالعات بیماری‌‌‌های کبدی ایران در نامه‌‌‌ای خطاب به وزیر بهداشت با اشاره به کاهش قابل توجه بار بیماری‌‌‌های ناشی از هپاتیت بی و هپاتیت سی در جامعه اضافه کرد: غربالگری خون‌‌‌های اهدایی از نظر هپاتیت سی از سال ۱۳۷۵ اثر چشمگیری در کاهش شیوع این بیماری در جمعیت‌‌‌های پرخطر از جمله بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی داشته است. از طرف دیگر آغاز برنامه غربالگری کلیه بیماران خاص از نظر هپاتیت سی و درمان رایگان آنها در سال ۱۳۸۵ که توسط آن وزارتخانه هدایت و حمایت شده است، همچنین با پیگیری‌‌‌های شبکه هپاتیت ایران و دانشگاه‌‌‌های علوم پزشکی کشور و مراکز علمی و تحقیقاتی وابسته، از میزان مبتلایان به این بیماری به طور قابل توجهی کاسته است.
  • ثبت رکوردهای «جهش تولید» در کارخانه‌های فولادسازی

    دنیای‌اقتصاد - بندرعباس: مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش از ثبت دو رکوردشکنی تولید فراتر از انتظار محصول آهن اسفنجی و شمش فولادی بیلت در این مجتمع تولیدی طی فروردین ماه ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: جهش تولید، رویکردی مستمر و عنصری کلیدی در فرهنگ سازمانی شرکت است.
  • رونمایی از جذابیت‌های جدید بازار

    دنیای اقتصاد: هر سال فعالان، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های فعال در بازار ارز‌های دیجیتال در رویداد‌های مختلف جهانی شرکت می‌کنند تا علاوه بر ارائه گزارش عملکرد، برنامه‌های خود را برای سال‌های آینده اعلام و با طرفداران خود ارتباط برقرار کنند. TOKEN۲۰۴۹ از جمله این رویداد و گردهمایی‌ها به شمار می‌رود که طی دو روز ۳۱فروردین و ۱اردیبهشت در شهر دبی برگزار شد و میزبان علاقه‌مندان ارز‌های دیجیتال و فناوری بلاک‌چین از سراسر جهان بود.
  • صدور ۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی

    دنیای‌اقتصاد – تبریز‌: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: سال گذشته بیش از ۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از این استان به بیش از ۳۵ کشور جهان صادر شد.
  • عبور صبافولاد خلیج فارس از تولید اسمی

    دنیای‌اقتصاد- بندرعباس: مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صبا فولاد خلیج فارس با نماد «فصبا» برای سال مالی منتهی به ۳۰آذر ۱۴۰۲با حضور ۲۰۶ نفر از سهامداران معادل ۷۹ درصد سهامداران برگزار شد. مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس در این مراسم گزارشی از عملکرد این شرکت برای سال مالی منتهی به ۳۰آذر ۱۴۰۲ ارائه کرد.
  • سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد

    سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: تهران به دلیل اینکه پایتخت سیاسی کشور است از بیمارستان‌‌‌ها و درمانگاه‌‌‌های متعددی برخوردار است و بسیاری از هموطنان از استان‌‌‌ها و شهرستان‌‌‌های مختلف برای انجام امور پزشکی به تهران مراجعه می‌کنند؛ اما متاسفانه سرانه سلامت در شهر تهران با توجه به جمعیت شهر تهران در مقایسه با بسیاری از استان‌‌‌ها در وضعیت مطلوب قرار ندارد.
  • افتتاح «خانه روزنامه‌‌‌نگاران» در خرداد سال‌جاری

    عبدالمطهر محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران درباره راه‌‌‌اندازی خانه روزنامه‌‌‌نگاران اظهار کرد: یکی از برنامه‌‌‌های شهرداری تهران در دوره مدیریت جدید در حوزه ارتباطات، تاسیس خانه روزنامه‌‌‌نگاران بود.
  • تغییر جایگاه بانوان در اتوبوس‌های BRT

    مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: به دلیل حضور گسترده موتور سیکلت‌‌‌ها و ماشین‌‌‌های شخصی در خطوط ویژه اتوبوس، ترمزهای ناگهانی راننده اتوبوس برای جلوگیری از برخورد با عابر یا این‌‌‌ وسایل گاه اجتناب‌ناپذیر است و به دلیل وجود بخش خانم‌‌‌ها در جلوی خطوط بی‌آرتی بیشترین صدمات به آنها وارد می‌شود.
  • انتقاد از ایجاد رفیوژ میانی در معابر تهران

    جعفر تشکری‌هاشمی با بیان اینکه در مورد رنگ کردن جداول خیابان‌‌‌ها باید بگویم که در اکثر کشورهای دنیا به جز برخی کشورهای عربی همسایه از رنگ خود بتن برای جداول استفاده کرده چرا که این رنگ به عنوان رنگ سازگار با محیط‌زیست شناخته می‌شود، تصریح کرد: در شهر ما سالانه میلیاردها تومان صرف رنگ‌‌‌آمیزی جداول خیابان و کنار معابر می‌شود و از شهرداری می‌‌‌خواهم که رنگ‌‌‌زدن جداول را از دستور کار خارج کنند و اگر قرار است رنگ‌‌‌آمیزی صورت گیرد باید از رنگ‌‌‌های ترافیکی که استاندارد بوده و پیامی به همراه دارند استفاده کنیم.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر