شماره روزنامه ۶۰۴۰
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۹۲ دنیای اقتصاد

اخبار دسته بندی نشده - روزنامه شماره ۵۹۹۲

  • همکاری تجاری در مرز مشترک

    دنیای اقتصاد: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری روز گذشته برای سفری دوروزه راهی پاکستان شد‌. رئیسی پیش از ترک تهران به مقصد اسلام‌آباد هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در تبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور را از برنامه‌های این سفر اعلام کرد. در جریان نخستین روز سفر رئیسی به پاکستان ۸سند همکاری از جمله موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی میان دو کشور به امضا رسید‌.
  • موازنه ناکارآمد «اردن» بین ایران و اسرائیل

    دنیای اقتصاد-گروه خبر: با افزایش تنش‌های منطقه‌ای، پادشاهی اردن با فشارهای داخلی و بین‌المللی مقابله می‌کند. جاستین صلحانی ۲۱ آوریل در الجزیره نوشت: پادشاهی هاشمی اردن بین دو قدرت منطقه‌‌ای گرفتار شده است و در صورت ادامه تشدید تنش‌‌های منطقه‌‌ای، ممکن است با عواقب جدی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مواجه شود. موضع ضعیف اردن به این معنی است که هر اقدام منطقه‌ای - تشدید خصومت‌ها بین ایران و اسرائیل یا حمله اسرائیل به رفح - می‌تواند عواقب آتش‌زا در داخل داشته باشد.‌شان یوم، کارشناس اردن در دانشگاه تمپل و نویسنده کتاب «از مقاومت تا انقلاب» به الجزیره گفت: «هر جنگ قریب‌‌الوقوع بین ایران و اسرائیل، اردن را بر روی طناب آویزان قرار می‌دهد.» «به طور علنی، اردن باید از معارضه دور بماند و نمی‌تواند با هیچ جنگی همراه شود.» اردن برای آتش‌‌بس در جنگ اسرائیل علیه غزه اقدام کرده و تلاش‌‌های خود را برای توزیع کمک‌‌ها در منطقه محاصره شده اعلام کرده است. اما این امر کمک چندانی به خشنود کردن تعداد زیادی از معترضانی که در مقابل سفارتخانه‌‌های آمریکا و اسرائیل تجمع کرده‌‌اند، نکرده است. از جمله خواسته‌های آنها پایان دادن به روابط با اسرائیل و ایالات متحده است.
  • تاکید مجلس بر اصلاح سیاست‌های ارزی دولت

    دنياي اقتصاد: نوسانات نرخ ارز در هفته‌های گذشته محور تذکرات نمایندگان مجلس بود و بر همین اساس رئیس مجلس اعلام کرد که مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای درباره ارز با مسوولان بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت برگزار خواهد کرد. اگرچه به نظر می‌رسید این جلسه در صحن علنی مجلس برگزار شود، اما این نشست در دفتر رئیس مجلس و با حضور خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید، اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع، محسن زنگنه و حجت‌الاسلام بحرینی از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها برگزار شد. البته قرار است گزارش جمع‌بندی درباره موضوع ارز هفته آینده در صحن مجلس قرائت شود. از سوی دیگر اگرچه تاکنون یک جلسه میان دولت و جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شده، اما قرار است این جلسات تا رسیدن به یک جمع‌بندی مشترک ادامه پیدا کند.
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴

    روزنامه جوان دیروز در یادداشتی به «تبعات خطرناک القای دوقطبی «آقا و دفتر آقا» پرداخت و نوشت: «کسانی که بر طبل دوقطبی «آقا و دفتر آقا» می‌کوبند، اعتبارزدایی از مواضع غیررسمی رهبری را همپای اعتبارزدایی از دفتر رهبری پیش می‌برند. اکنون درباره آگاهانه یا ناخودآگاه بودن چنین اقدامی نمی‌خواهیم اظهارنظر کنیم، اما پیشینه‌ای که از این اقدامات در خاطره سیاسی ما مانده، نشان می‌دهد که دفتر رهبری بهانه است. اینکه چرا می‌خواهند اعتبار این مواضع رهبری را دچار خدشه کنند، می‌تواند دلایلی داشته باشد که در این نوشتار صرفا دلیلی برآمده از نگاه خوش‌بینانه ذکر می‌شود و باقی‌اش بماند برای بعد!»
  • غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

    دنیای اقتصاد: روزنامه تایمز آو اسرائیل در مطلبی به بررسی تنش‌‌‌های اخیر بین ایران و اسرائیل و واکنش واشنگتن پرداخت و نوشت: «بر اساس گزارشی که روز یکشنبه منتشر شد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و مقامات امنیتی با «هشدار فزاینده» شاهد آشکار شدن ابعاد حمله موشکی بالستیک ایران به اسرائیل در آخر هفته گذشته بودند.» وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد درباره لحظاتی که دامنه رگبار ایران مشخص شد، گفت: «فکر می‌‌‌کنم این در بالاترین حد چیزی بود که ما پیش‌بینی می‌‌‌کردیم.» یک مقام ناشناس به این روزنامه گفت که «تا زمانی که همه چیز گفته نشده باشد» مشخص نیست که آیا دفاع موشکی اسرائیل و ائتلاف کشورهای درگیر در سرنگونی پرتابه‌‌‌ها موفق بوده‌‌‌اند یا خیر.
  • کنعانی: ایران به دنبال تشدید تنش نیست

    دنیای اقتصاد: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری اخیر خود با اشاره به عملیات وعده صادق گفت: «ایران مبتنی بر حق ذاتی خود اقدام نظامی لازم را در جهت ایجاد بازدارندگی انجام داد و دو مقر نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را که مستقیم علیه حمله به سفارت ایران در دمشق نقش داشتند مورد هدف قرار داد.»
  • سن‌‌‌پترزبورگ؛ میزبان دبیر شورای عالی امنیت ملی

    ایسنا: علی‌‌‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی بنا بر دعوت نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، در رأس یک هیات بلندپایه‌‌‌ امنیتی، برای شرکت در دوازدهمین «نشست بین‌المللی مقامات عالی رتبه مسوول در امور امنیتی» و «نشست دبیران شوراهای امنیت ملی کشورهای عضو بریکس» عازم شهر سن‌‌‌پترزبورگ خواهد شد.
  • منتظر تاثیر فوری نباشید

    دنیای اقتصاد: ستوان اوکراینی در موقعیت شلیک در جبهه شرقی بود و فرماندهی یک واحد توپخانه را بر عهده داشت که به هویتزرهای M۷۷۷ و سایر تسلیحات بزرگ توسط آمریکا متکی بود؛ درحالی‌که قانون‌گذاران آمریکایی در واشنگتن جمع شده بودند تا تصمیم بگیرند که آیا توپ‌های اوکراینی‌ها به‌دلیل کمبود مهمات مجبور به خاموش شدن هستند یا خیر. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اما هنگامی که ستوان شنبه‌شب به پایگاه خود بازگشت، خبری را شنید که او و میلیون‌ها اوکراینی برای شنیدن آن دعا کرده بودند.
  • ابهام مالیاتی در بورس

    دنیای اقتصاد: بورس در روزهای اخیر، مجددا با یک شوک خبری مواجه شده است. ترکش ناشی از یک ابهام مالیاتی در حالی به زمین بورس‌بازان اصابت کرده که از ابتدای هفته قیمت سهام مسیر پرشتاب صعودی را در پیش گرفته است. بند «س» تبصره۶ مالیاتی قانون بودجه، اهالی بازارسرمایه را به برزخ کشانده است. کارشناسان بورسی معتقدند تبصره فوق اگر اصلاح نشود، خروج پول از گردونه سهام سرعت خواهد گرفت. این وضعیت در شرایطی است که اکنون انحراف ارزش معاملات خرد از روند شاخص، نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است.
  • بورس از لنز ارزش معاملات

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: معاملات روز گذشته بورس تهران با سبزپوشی محدود نماگرهای تالار شیشه‌ای دنبال شد، اما ردیابی جریان معاملات به‌وضوح گواهی بر کاسته‌‌‌‌‌شدن از عطش خریداران در جریان معاملات بود. در آغازین دقایق معاملات، فشار عرضه موجبات افت شاخص‌کل را فراهم کرد، اما با حمایت‌هایی که از سهام شاخص‌‌‌‌‌ساز بازار صورت‌گرفت، شاخص با صعود ۰.۱۷ واحد‌درصدی همراه شد و نهایتا در سطح ۲‌میلیون و ۳۱۶‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند.
  • پیام تنبیهی بایدن به بی‌بی

    دنیای اقتصاد: به گفته یک منبع آگاه، ایالات متحده در حال بررسی اعمال تحریم‌ها علیه یک یا چند گردان اسرائیلی متهم به نقض حقوق بشر در جریان عملیات در کرانه باختری اشغالی است. رهبران اسرائیل، از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز شنبه (یک‌اردیبهشت ماه) احتمال اعمال چنین تحریم‌هایی از سوی دولت بایدن را در زمانی که نیروهای اسرائیلی در حال جنگ در غزه علیه حماس هستند، «اوج یک اقدام پوچ و پایین‌ترین سطح اخلاق» خواندند. نتانیاهو در یک پست در شبکه‌های اجتماعی گفت که کابینه او «به هر وسیله‌ای» علیه هرگونه اقدامی دست به عمل خواهد زد.
  • اصلاحیه‌ای به کام بازار

    احمد اشتیاقی/کارشناس بازار سرمایه
    بند س تبصره ۶ قانون بودجه سال جاری موضوعی است که برای معافیت‌های مالیاتی سقف تعیین کرده است. بدین صورت که معافیت‌های مالیاتی برای اشخاص حقوقی را تا ۵۰۰میلیارد تومان و برای اشخاص حقیقی تا ۵۰میلیارد تومان تعیین شده است. این بند می‌توانست در صورت تصویب سازوکار شرکت‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار دهد؛ چراکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری از معافیت تبصره ۱ ماده ۱۴۳ مکرر برخوردارند و در صورتی که این اتفاق به وقوع بپیوندد این معافیت تا سقف ۵۰۰میلیارد تومان، با توجه به حجم بزرگی که صندوق‌ها دارند، می‌توانست برای آنها مشکل‌ساز باشد.
  • کاتالیزور معاملات بورسی

    دنیای‌اقتصاد-آرش معلمی: بازارگردانی، فعالیتی بسیار مهم و شناخته‌شده در بورس‌های اوراق‌بهادار است که شامل فعالیت‌هایی با هدف افزایش نقدشوندگی، تنظیم عرضه و تقاضای اوراق‌بهادار و تحدید دامنه‌نوسان می‌شود. بررسی گزارش «الزامات بازارگردانی سهام در بورس‌های اوراق‌بهادار» که توسط بخش تحقیق و توسعه سازمان بورس و اوراق‌بهادار منتشر شده‌است، نشان می‌دهد که بورس‌های توسعه‌یافته وجود بازارگردان را برای شرکت‌های خواهان‌پذیرش الزامی کرده‌اند. در بورس تهران نیز با اینکه چنین قانونی وجود ندارد، اما نگاه به آمارها نشان می‌دهد که به ازای هر نماد فعال، بیش از یک بازارگردان در این رکن از بازار سهام وجود دارد.
  • بورس در راه تصرف تاج‌‌‌‌وتخت؟

    دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان: رشد خزنده نرخ دلار در سامانه نیما آغاز شده و با وجود انتقاداتی که روز گذشته در صحن علنی مجلس توسط رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به فرزین شد، افزایش رسمی این نرخ نزدیک‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند با افزایش نرخ دلار نیما، روند بازار سهام تا انتهای سال ‌صعودی خواهد بود.بورس که بعد از فروکش‌کردن ریسک‌های سیاسی روند روبه‌رشدی دارد و اردیبهشت سبزی را می‌گذراند در سومین روز معاملاتی دومین ماه سال ‌نیز صعودی بود. در روزی که لیدرهای بازار در حال استراحت بودند تقاضا برای سهام کوچک بهتر بود، به‌طوری‌که در بازار روز گذشته شاهد ورود ۷۹‌میلیارد‌تومان نقدینگی حقیقی به نمادهایی با ارزش بازار کمتر از ۴۰‌هزار ‌میلیارد‌تومان و خروج ۲۴‌میلیارد‌تومان از نمادهای با ارزش بازار بیش از ۴۰‌هزار‌ میلیارد‌تومان بودیم. از طرفی با تصویب یک فوریت طرح اصلاح بند‌مالیاتی بودجه ‌به‌نظر می‌رسد تمامی احتمالات مثبت برای بورس ۱۴۰۳ در جریان باشد.
  • پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

    دنیای اقتصاد: در پرونده رسمی علیه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، پرونده با عنوان مردم ایالت نیویورک علیه دونالد جی.‌ترامپ ثبت و شناخته شده است و در حال حاضر، مردم دست قوی‌تری دارند. این پرونده همه چیز دارد: شاهدان خودی، هیات منصفه مطلوب، مجموعه‌ای از حقایق مبهم از رئیس‌جمهور سابق، حق‌السکوت و یک بازیگر فیلم‌های مستهجن. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، روز دوشنبه، دادستان‌ها به‌طور رسمی پرونده را به ۱۲تن از هیات منصفه معرفی کردند و اولین تعقیب یک رئیس‌جمهور آمریکا را آغاز کردند.این محاکمه که می‌تواند دونالد ترامپ را در حین نامزدی مجدد برای کاخ سفید به‌عنوان یک مجرم معرفی کند، در سراسر کشور سر و صدا ایجاد خواهد کرد. همزمان استقامت سیستم قضایی در برابر ترامپ آزمایش خواهد شد؛ چراکه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ترامپ به‌گونه‌ای به آن حمله می‌کند که به هیچ متهم دیگری اجازه انجام آن داده نمی‌شود. اگرچه دادستان منطقه، آلوین ال.براگ، کوهی از شواهد را جمع‌آوری کرده است، به سختی می‌توان از محکوم شدن ترامپ اطمینان حاصل کرد. طی ۶هفته آینده، وکلای ترامپ سه نقطه ضعف آشکار را در نظر خواهند گرفت: اعتبار یک شاهد کلیدی، مقصر بودن رئیس‌جمهور و پیچیدگی حقوقی پرونده.
  • کابوس طغیان در کنوانسیون دموکرات‌ها

    دنیای‌اقتصاد: این یک سناریوی کابوس‌آمیز برای دموکرات‌ها است: معترضان در تابستان امسال کنوانسیون آنها را مختل می‌کنند؛ با پلیس درگیر می‌شوند و به نظر می‌رسد هرج و مرج در افق نمایان است. ممکن است خیالی نباشد. با تشدید اعتراضات به جنگ اسرائیل در غزه، به‌ویژه در محوطه دانشگاه‌ها، کنشگران در حال آماده شدن برای حضور در شیکاگو در تابستان امسال برای «کنوانسیون ملی دموکرات‌ها» هستند. «جرمی دبلیو پیترز» در گزارش ۲۱آوریل در نیویورک‌تایمز نوشت، همین ایده، برخی از دموکرات‌ها را درست به سال۱۹۶۸ بازمی‌گرداند؛ زمانی که کنوانسیون آنها، همچنین در شیکاگو، تحت‌الشعاع درگیری‌های داخلی و خشونت بین پلیس و معترضان ضد جنگ قرار گرفت. در آن زمان، بسیاری از رای‌دهندگانی که اخبار شبانه را تماشا می‌کردند، این تصور را داشتند که حزب نمی‌تواند نمایندگان خود را کنترل کند.
  • ردپای آرامش در بازار‌ها

    دنیای اقتصاد-گروه بازار پول و ارز: بازار ارز و طلای تهران در روز دوشنبه نوسانات چشم‌گیری را تجربه نکرد. پس از گذشت چند هفته نوسانی، روز گذشته نرخ قطعات مختلف سکه طلا تغییری نداشت و شاخص‌های ارزی نیز عمدتا با روند‌های اصلاحی در بازه ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان نوسان کردند. به عقیده تحلیلگران با توجه به عدم وجود ریسک سیاسی جدید، احتمال شروع دوره آرامش بازارها وجود دارد. بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که نرخ دلار آزاد برای کاهش قیمت‌های بیشتر با حمایت معامله‌گران روبه‌رو شده است.
  • معجزه کره در خط‌پایان؟

    دنیای اقتصاد-گروه بازار پول و ارز: کره‌جنوبی موفق شده است برای مدتی طولانی نرخ‌های بالای رشد اقتصادی را تجربه کند و به زمره کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته بپیوندد. اما حالا به نظر می‌رسد مدل توسعه سرمایه‌داری تحت هدایت دولت به یکی از مشکلات این کشور تبدیل شده است. نرخ باروری پایین و از دست دادن بازارهای جهانی از دیگر مواردی هستند که اقتصاد کره‌جنوبی را تهدید می‌کنند. با این حال برخی کارشناسان بر این باورند با برخی اصلاحات می‌توان امیدوار بود که معجزه کره در ایستگاه پایانی قرار نگیرد.
  • رهایی بازار از آشوب؟

    دنیای اقتصاد: اونس طلای جهانی نخستین روز از هفته معاملاتی جدید را در محدوده قرمز آغاز کرد و بیش از یک درصد نسبت به روز جمعه کاهش یافت. در مقابل روند قیمتی رمزارزهای برتر بر خلاف تصورات برخی از کارشناسان حوزه مالی پس از هاوینگ شیب مثبت به خود گرفتند. شواهد گویای آن است که نگرانی‌ها از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران و تقاضا برای شمش به عنوان پناهگاه امن را کاهش داده است.
  • لزوم پذیرش بازار آزاد ارز

    ایلنا: یک استاد دانشگاه مسیر طی شده توسط بانک مرکزی را نادرست دانست و گفت: با توجه به موفق نبودن تجربیات گذشته در قیمت‌‌‌گذاری دستوری، در نهایت نظام سه نرخی ارز به نفع بازار آزاد می‌‌‌شکند.
  • هشدار صندوق بین‌المللی‌‌‌ پول نسبت به مصادره دارایی‌‌‌های روسیه

    تسنیم: مدیر بخش اروپایی صندوق بین‌المللی پول طی اظهاراتی هشدار داد که هرگونه اقدام در جهت مصادره دارایی‌‌‌های بلوکه شده روسیه باید با پشتوانه قانون انجام شود تا از خطر تضعیف سیستم مالی جهانی جلوگیری شود. به گزارش راشاتودی،اتحادیه اروپا و سایر کشورهای گروه ۷ حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌‌‌های بانک مرکزی روسیه را از زمان شروع جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ بلوکه یا مسدود کرده‌‌‌اند. از این مبلغ، ۱۹۶.۶ میلیارد یورو (۲۱۱ میلیارد دلار) در اختیار اتاق تهاتر یوروکلیر مستقر در بلژیک است. از سال گذشته میلادی، این وجوه نزدیک به ۴.۴ میلیارد یورو سود به همراه داشته است. کامر روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی با تکرار اظهارات قبلی صندوق بین‌المللی پول در مورد این موضوع گفت: در رابطه با مصادره دارایی‌‌‌های روسیه... نظر ما این است که حوزه‌های قضایی و دادگاه‌های مربوطه باید تصمیم‌گیری کنند. او افزود: از طرف ما آنچه مهم است این است که هر اقدامی انجام شود، پیامدهای عملکرد سیستم پولی بین‌المللی در نظر گرفته شود.
  • آرژانتین؛ رتبه اول تورم در جهان

    بازار: براساس آمارهای بانک مرکزی آرژانتین، این کشور در پایان مارس ۲۰۲۴ با تورم ۲۸۸ درصدی در رتبه اول جهان قرار گرفت. پس از آرژانتین، سوریه با حدود ۱۴۰ درصد، لبنان ۱۲۳ درصد، ترکیه و ونزوئلا حدود ۶۸ درصد، سودان ۶۳، زیمبابوه ۵۵، کنگو ۴۷، سیرالئون ۴۲ و فلسطین نیز با ۳۷ درصد در رتبه‌های دوم تا دهم بوده است. مصر و نیجریه با ۳۳ و ایران با ۳۲ درصد در رتبه‌های یازدهم تا سیزدهم جای گرفته‌‌‌اند. قابل ذکر است از دسامبر ۲۰۲۳ خاویر میلی، رئیس‌‌‌جمهور منتخب این کشور اصلاحات گسترده‌‌‌ای برای جراحی اقتصاد این کشور آغاز کرده که این اقدامات مدافعان و مخالفان جدی دارد. گرچه هنوز آثار اقدامات اصلاحی وی خود را در تورم سالانه منعکس نکرده، اما کارشناسان اقتصادی می‌گویند با کاهش تورم ماهانه این کشور از ۲۵ درصد در دسامبر ۲۰۲۳ به ۱۱ درصد در مارس ۲۰۲۴ کم‌‌‌کم نشانه‌هایی از موفقیت نسبی خاویر میلی آشکار و آثار تورم‌‌‌های قبلی در تورم سالانه تخلیه خواهد شد.
  • چشم‌‌‌انداز روشن رشد اقتصادی کره

    ایسنا: صادرات کره‌جنوبی در ماه آوریل، با شروعی سریع در سه ماهه دوم، چشم‌‌‌انداز رشد اقتصادی را روشن کرد. بر اساس داده‌های روز گذشته دوشنبه (۲۲ آوریل) اداره گمرک کره‌جنوبی، ارزش محموله‌ها در ۲۰ روز اول آوریل نسبت به سال قبل ۱۱.۱ درصد افزایش یافته است. واردات ۶.۱ درصد افزایش یافت که منجر به کسری تجاری ۲.۶ میلیارد دلاری شد. کره‌جنوبی داده‌های تجاری را زودتر از بسیاری از کشورها منتشر می‌‌‌کند و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات با فناوری پیشرفته در جهان است که عملکرد آن را به شاخصی پیشرو برای روندهای گسترده‌‌‌تر تجارت جهانی تبدیل می‌‌‌کند. محصولات فناوری سهم بزرگی از قدرت صنعتی کره‌جنوبی را تشکیل می‌دهند و احتمالا در زمان مصرف کمتر، به تقویت اقتصاد کمک کرده‌‌‌اند. بانک مرکزی کره قرار است آمار رشد اقتصادی سه ماهه اول را در روز پنج‌شنبه منتشر کند و اقتصاددانان تخمین می‌‌‌زنند که رشد تولید ناخالص داخلی به ۲.۵ درصد در سال نسبت به سال قبل افزایش یافته است. بر اساس گزارش بلومبرگ، داده‌های اداره گمرک نشان داد که صادرات به چین در ۲۰ روز اول آوریل ۹ درصد افزایش یافته است که در مقایسه با مدت مشابه ماه مارس بهبود یافته است. ایالات‌‌‌متحده در این ماه ۲۲.۸ درصد بیشتر از محصولات کره جنوبی را در مقایسه با سال قبل خریداری کرد.
  • کدام کشور بیشترین هزینه نظامی را ثبت کرد؟

    فارس: هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳ بیشترین افزایش را در یک دهه گذشته داشته و به رقم بی‌‌‌سابقه ۲.۴ تریلیون دلار رسیده است. موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) در گزارشی اعلام کرد: «مجموع هزینه‌های دفاعی جهان در سال ۲۰۲۳ به ۲۴۴۳ میلیارد دلار رسید و این هزینه‌ها به بالاترین سطح ثبت شده توسط موسسه سیبری رسیده است.»
  • بانک‌مرکزی تل‌آویو: تورم اسرائیل ناشی از بلاتکلیفی نتانیاهو در جنگ غزه است

    فارس: طبق اعلام بانک مرکزی رژیم صهیونیستی، بلاتکلیفی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نسبت به جنگ در غزه مانع کاهش نرخ بهره برای کم شدن تورم است. صورت‌جلسه مذاکرات کمیته سیاست پولی در بانک مرکزی رژیم صهیونیستی نشان داد که هر پنج عضو آن در ۸آوریل (۲۰ فروردین) به حفظ نرخ بهره در ۴.۵درصد رای دادند و آنها این را به وضعیت بلاتکلیفی نسبت دادند که ناشی از جنگ این رژیم علیه غزه است که بیش از شش ماه است که ادامه دارد. در این صورت‌جلسه آمده است: «با توجه به تحولات اخیر که حاکی از افزایش چشمگیر دامنه عدم اطمینان ژئوپلیتیک است، کمیته سیاست پولی تصمیم گرفت نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد.»
  • شناسایی ۱۴۰مؤدی دارای رفتار مشکوک به شرکت صوری

    سازمان امور مالیاتی: معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با روش‌های داده‌کاوی ۱۴۰شرکت دارای رفتار مشکوک به شرکت‌های صوری با ۱۰۰هزار میلیارد تومان فاکتور صادرشده، شناسایی شدند. ﻣﺤﻤﺪ ﻗﺎﻧﻊ‌ﭘﺴﻨﺪ ﻓﻮﻣﻨﯽ در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه مالیاتی ایران در رابطه با شناسایی ۱۴۰مؤدی دارای رفتار مشکوک به شرکت صوری براساس داده‌کاوی صورت‌گرفته، اظهار کرد: در این بررسی بر اساس تفاوت رفتاری شرکت‌های صوری با شرکت‌های واقعی از جمله ارسال چندین‌باره صورت حساب‌های معاملات در برابر شرکت‌های واقعی که عموما ۴بار در سال اقدام به ارسال صورت معاملات می‌کنند یا اینکه این شرکت‌ها ابتدا صورت‌حساب‌های خود را با مبالغ بسیار ناچیز ارسال و سپس به مرور اقدام به اصلاح صورت‌حساب‌های ارسالی می‌کنند و همچنین تنوع غیرعادی کالاهایی که این شرکت‌ها در صورت معاملات فروش خود اعلام می‌کنند و سایر رفتارهای خارج از استاندارد، شناسایی شده‌اند.
  • موانع جهش تولید در بخش کشاورزی

    نهمین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران به بررسی ابعاد مختلف چالش‌های فعالان اقتصادی در حوزه بذر، کود و سم از جمله توقف ثبت‌سفارش، تامین ارز و مصوبه بانک‌مرکزی مبنی‌بر پرداخت مابه‏‏‏‌التفاوت ارز برای رفع تعهد ارزی اختصاص داشت. طبق اظهارات نمایندگان بخش خصوصی، بانک‌مرکزی مصوبه شهریور سال‌گذشته هیات‌وزیران را نه‏‏‏‌تنها با ۴ ماه تاخیر ابلاغ کرد، بلکه نسبت به آن تفسیر به رای کرده‌است که این مساله باعث‌شده تجارت بذر، کود و سم به بن‏‏‏‌بست برسد.
  • رشد ۱۶‌درصدی صادرات ایران به پاکستان

    دنیای‌اقتصاد: آمارهای وزارت بازرگانی پاکستان نشان می‌دهد صادرات ایران به این کشور در سه‌ماهه نخست سال‌جاری میلادی با رشد ۱۶‌درصدی به ۲۸۶‌میلیون دلار رسیده‌است. به گزارش خبر‌‌گزاری تسنیم، وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرد واردات این کشور از ایران در سه‌ماهه نخست سال‌جاری میلادی با رشد ۱۶‌درصدی به ۲۸۶‌میلیون دلار رسیده‌است.
  • اهمیت کشت فراسرزمینی در تامین امنیت‌‌‌‌‌‌ غذایی

    دنیای‌اقتصاد: مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهادکشاورزی، محدودیت منابع پایه را از دلایل کشت فراسرزمینی دانست و گفت: در این نوع کشت امکان مشارکت سرمایه‌گذاران وطنی در طرح‌های کشاورزی خارج از کشور فراهم می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌‌‌‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، رضا فتوحی درباره شعار سال‌و اهمیت آن در بخش کشاورزی گفت: امنیت غذایی مهم‌ترین مبحث بخش کشاورزی بوده و باید تلاش کنیم تا با مشارکت مردم محقق شود.
  • صنایع در تکاپوی مواداولیه

    دنیای اقتصاد -گروه صنعت و معدن: هزینه‏‏ تامین مواداولیه برای بنگاه‏‏‌ها افزایش یافت. بررسی شامخ اسفندماه نشان می‌دهد که موجودی مواد اولیه ۶صنعت، ثابت یا در حال کاهش بوده است. از طرفی، با کاهش موجودی مواداولیه، بنگاه‏‏‌ها به دنبال خرید خواهند رفت و قیمت خرید مواد اولیه ۱۱صنعت افزایش داشته و تنها قیمت خرید مواد اولیه یک صنعت بی‏‏‌تغییر بوده است. در اسفندماه، بیشتر صنایع در شاخص میزان صادرات کالا بهبود داشته‏‏‌اند. همچنین اگرچه تولیدکنندگان در تامین مواداولیه موردنیاز خود با مشکل روبه‌رو هستند، شاخص موجودی مواد اولیه خریداری‌شده (۵۲.۰۳) برای دومین بار طی ۹ماه، بالاتر از ۵۰ قرار گرفته‏‏‌ است. با این‏‏‌حال به‌رغم افزایش شاخص، موجودی در نیمی از فعالیت‏‏‌ها کمتر یا در محدوده خنثای ۵۰ قرار دارد.
  • فاصله بارش‏‏‌های کشور با وضعیت نرمال به ۹‌درصد رسید

    دنیای‌اقتصاد: سخنگوی صنعت آب با اشاره به وضعیت بارش در کشور و با بیان اینکه فاصله بارش‌‌‌ها با وضعیت نرمال به ۹‌درصد رسیده است، گفت: استان تهران به‌رغم دریافت بارش‌‌‌های مناسب، همچنان ۲۸‌درصد کاهش بارش دارد و از جمله مناطقی است که باید مدیریت مصرف در آن رقم بخورد. به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، فیروز قاسم‌‌‌زاده در نخستین نشست خبری سال ۱۴۰۳ با اشاره به اهمیتی که آب در سطح دنیا و به‌ویژه در کشورهای دارای اقلیم خشک مانند ایران پیدا کرده است، بیان کرد: در چنین شرایطی، تحویل حجمی آب نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و ایران نیز تصمیم دارد گام‌‌‌های اساسی در این حوزه بردارد.
  • افزایش ایمنی معدن با فناوری واقعیت مجازی

    دنیای‌اقتصاد: صنعت معدن به‌سرعت در حال استفاده از فناوری واقعیت مجازی (VR) است که ایمنی نیروی کار را متحول می‌کند. با ایجاد شبیه‌‌‌سازی‌‌‌های واقعی از محیط‌‌‌های خطرناک، فناوری واقعیت مجازی (VR)، فرصت‌‌‌های آموزشی فراگیر و بدون ریسک را برای ماینرها فراهم می‌کند. این روش‌ها جذاب‌‌‌تر و موثرتر از روش‌های سنتی هستند. از آنجا که شرکت‌های معدنی قصد دارند از حوادث جلوگیری کنند و آمادگی اضطراری را افزایش دهند، VR به عنوان یک راه‌حل تحول‌آفرین برای آموزش ایمنی در عصر دیجیتال در حال ظهور است.
  • پنج‌شنبه یا شنبه؟

    دنیای اقتصاد: تعیین تکلیف «عیب بزرگ تقویم رسمی تعطیلات کشور» بعداز حداقل ۱۰سال هشدار کارشناسان نسبت به آن، از پارسال در دستور کار سیاستگذار قرار گرفت و اکنون به نقطه‌ای رسیده است که دو فاکتور سرنوشت‌ساز برای اصلاح تقویم، باید دیده شود. «آخرهفته» یک‌روزه در ایران قرار است مثل اکثر کشورها به تعطیلی ۲روزه تبدیل شود که البته دسته‌ای از کشورهای توسعه‌یافته از حدود دو سال پیش «تست آخرهفته ۳روزه» را شروع کرده‌اند. با این حال، با وجود مطالبه مشترک مردم و فعالان اقتصادی مبنی‌بر نیاز کشور به «آخرهفته ۲روزه»، نوعی مناقشه برسر روز دوم تعطیلی، شکل گرفته است. نتایج نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد، بیش ‌از ۹۰درصد شرکت‌‌کننده‌ها –همسو با فعالان اقتصادی- خواستار تعطیلی شنبه هستند، اما از طرف دیگر، بدنه سیاستگذاری به انتخاب‌ پنج‌شنبه تمایل دارد. در این میان، یک پژوهش رسمی از «شدت فقر تفریح و سفر ایرانی‌ها» نشان می‌دهد، دوسوم خانوارها «توان مسافرت‌رفتن» ندارند. این مطالعه، مسیر احیای مسافرت‌ها با هدف کمک به رشد اقتصادی و بهبود سلامت روانی مردم را «افزایش و توزیع منظم تعطیلات از طریق آخرهفته ۲ روزه» معرفی کرده است. به این ترتیب مجلس و دولت طی روزهای آتی باید دو ملاحظه «درج تعطیلی ۲روزه در تقویم رسمی» و «انتخاب روز دوم مطلوب جامعه» را مدنظر داشته باشند.
  • نسخه‌های خنثای فقرزدایی

    دنیای اقتصاد: با وجود اهمیت قابل‌توجه بودجه در زمینه فقر‌زدایی می‌توان گفت در بودجه سال ۱۴۰۳ تغییر رویکردی در زمینه فقر‌زدایی رخ نداده است. در سال ۱۳۹۶ فاصله غیر‌فقرا تا خط فقر برابر با ۰.۸ بود؛ این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۰.۶۳ رسیده است. این به معنای آن است که در سال‌های گذشته فاصله غیر‌فقرا به خط فقر کمتر شده است. بودجه می‌تواند به صورت مستقیم بر رشد اقتصادی و همچنین کنترل تورم موثر واقع شود؛ با‌این‌حال با توجه به ظرفیت‌ها و محدودیت‌های لایحه بودجه سال جاری نمی‌توان انتظار چندانی در مورد هدایت و تقویت رشد اقتصادی و در نتیجه فقرزدایی از کانال ظرفیت‌سازی برای ایجاد رشد اقتصادی پایدار داشت.
  • تورم نقطه‌ای در کف ۳.۵ سال

    دنیای اقتصاد: طبق اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مصرف‌کننده فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با کاهشی ۱.۴واحد درصدی روبه‌رو شده است و به ۳۰.۹درصد رسید. این رقم پایین‌ترین نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه تورم از مردادماه ۱۳۹۹ یعنی ۴۴ ماه پیش محسوب می‌شود. این آمار حاکی از ادامه پیدا کردن روند کاهشی نرخ تورم از سال گذشته به امسال است با‌این‌حال نمی‌توان گفت نرخ تورم به سطح باثبات و و مطلوبی رسیده است و همچنان در سطحی بیش از ۳۰ درصد قرار دارد. نرخ تورم سالانه در این ماه نیز نسبت به ۱۲ ماه مشابه سال گذشته برابر با ۳۸.۸درصد بوده است. همچنین تورم ماهانه در فروردین‌ماه برابر با ۲.۶درصد است.
  • مساله ساعت کار کارگری

    کامبیز نوروزی
    در لایحه‌ای که به موجب آن کاهش ساعت کار و افزایش تعطیلات هفتگی مطرح شده است، نقد و نظرها بیشتر راجع به دو روز تعطیلی و تفاوت تعطیلی شنبه و پنج‌شنبه بوده، اما یک قسمت بسیار مهم‌تر ساعت کاری مشمولان قانون کار است که از نظرها پنهان مانده است و می‌تواند موجب دردسرها و درهم‌ریختگی گسترده شود.
  • افسانه شیرین مصدق در برابر واقعیات تلخ تاریخی

    دکتر موسی غنی‌نژاد
    طرح مباحثی در نقد کارنامه سیاسی مصدق و اندیشه‌‌های پشتیبان آن از دو دهه پیش به این‌‌سو به افسون‌زدایی از هاله تقدسی که پس از وقایع ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ درباره وی از سوی برخی روشنفکران عمدتا چپ برساخته شده بود، کمک زیادی کرده است. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که میراث سیاسی مصدق تاثیر عمیقی بر تاریخ کشورمان گذاشته و این تاثیر تا به امروز تداوم داشته است. مصدق با ناسیونالیسم رمانتیک و اجنبی ستیز خود به دستاوردهای حیاتی جنبش مشروطه‌‌خواهی ضربه‌‌های مهلکی وارد ساخت که پس از وی از سوی هوادارانش، به‌ویژه مصدقی‌‌های چپ‌‌، تداوم یافته است.
  • جهش تولید با مشارکت مردمی

    محمدرضا نعمت‌زاده
    با توجه به عقب‌ماندگی شدید ارزش و سهم تولیدات صنعتی، کشاورزی و خدماتی کشور نسبت به احجام بسیار بالای کشورهای صنعتی، در حال توسعه و نوظهور صنعتی، ازجمله اغلب کشورهای همسایه، پیش‌بینی سالانه درصدی رشد در تولید کشور نه تنها موجب رفع عقب‌ماندگی نخواهد شد، بلکه کماکان شاهد افزایش فاصله از جهان خواهیم بود.با استقبال از شعار سال اعلامی مقام معظم رهبری، باید عنوان کرد که پیش از این نیز کشور نمونه‌هایی از جهش در تولید صنعتی را تجربه کرده است.
  • مسیر فوتبالی برای خودروسازان

    دنیای اقتصاد: طلسم واگذاری سهام سرخابی‌ها بالاخره شکسته شد و اکنون این پرسش مطرح است که آیا واگذاری سرخابی‌ها می‌تواند مقدمه خصوصی‌سازی دو خودروساز بزرگ کشور را فراهم کند؟ سوال مذکور از این رو مطرح است که شباهت‌های زیادی در کنار تفاوت‌ها میان واگذاری سرخابی‌ها و خودروسازان وجود دارد.
  • شکایت از خودروسازان با لنز شورای رقابت

    دنیای اقتصاد: سخنگوی شورای رقابت از ثبت دوهزار شکایت از خودروسازان خبر داد؛ این در شرایطی است که به گفته وی بخشی از شکایت‌ها مربوط به گران‌فروشی است.گران‌فروشی خودرو واژه‌ای است که سال‌هاست وارد ادبیات این صنعت شده است، چرا که عنوان می‌شود مشتریان، خودروهای داخلی را بیش از قیمت ارزش واقعی آن خریداری می‌کنند. با ورود شورای رقابت به خودروسازی، اما مقوله گران‌فروشی خودرو وارد فاز جدیدی شد، چرا که هر آنچه شورای رقابت تعیین می‌کرد مازادش در خودروسازی و بازار به گران‌فروشی تعبیر می‌شد.
  • تسلا بازارهای جهانی را تکان داد

    دنیای‌اقتصاد: تسلا پس از کاهش قیمت‌های ایالات‌متحده، قیمت‌ها را در چین، آلمان و سراسر جهان کاهش داد. به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، شرکت خودروسازی تسلا قیمت‌ها را در بازارهای اصلی خود از جمله چین و آلمان، پس از کاهش قیمت در ایالات‌متحده کاهش داده است، زیرا با کاهش فروش و تشدید جنگ قیمتی خودروهای الکتریکی، به‌ویژه در برابر خودروهای برقی ارزان‌قیمت چین مقابله می‌کند. این کاهش قیمت پس از آن صورت گرفت که سازنده خودروهای برقی، ایلان ماسک، در این ماه گزارش داد که تحویل خودروهای جهانی آن در سه ماه اول برای اولین‌بار در نزدیک به چهار سال کاهش یافته است.
  • سال سخت خودروسازان اروپایی

    دنیای‌اقتصاد: انجمن خودروسازان اروپا با اشاره به تاثیر تعطیلات عید پاک و رکود بازار اعلام کرد فروش خودروهای جدید در اتحادیه اروپا در ماه مارس ۵.۲درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت که اولین کاهش امسال و بزرگ‌ترین کاهش از ژوئیه ۲۰۲۲ است. به گزارش «ایسنا»، خودروسازان بزرگ اروپایی -فولکس‌‌‌واگن و استلانتیس- اعلام کردند که بازار در سال ۲۰۲۴ به دلیل تقاضای ضعیف جهانی برای خودروهای الکتریکی، افزایش رقابت چینی، فشارهای مداوم هزینه‌‌‌ها و تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک، سخت خواهد بود. آمارهای انجمن خودروسازان اروپا نشان می‌دهد که ثبت‌نام خودرو در ماه مارس ۶.۲‌درصد در آلمان، ۴.۷‌درصد در اسپانیا، ۳.۷‌درصد در ایتالیا و ۱.۵‌درصد در فرانسه کاهش یافته است.
  • مدل جدید بنز

    دنیای اقتصاد: مرسدس-بنز لوکس‌ترین مدل الکتریکی‌اش را با چهره‌ای تازه به‌روز کرد. سدان EQS علاوه بر جلوپنجره جدید، به باتری‌های قوی‌تر مجهز شده و امکانات رفاهی‌اش بیشتر است. به گزارش بی‌بی‌سی، مرسدس-بنز در سال ۲۰۲۱ مدل EQS را با ظاهری متفاوت از مدل‌های دیگر کارخانه به بازار عرضه کرد. فروش این مدل کمتر از انتظار کارخانه است. مثلا در آمریکا فروشش در سال گذشته میلادی ۱۱درصد کاهش یافت. مدیران بنز در ماه‌های گذشته تایید کرده‌اند که ظاهر ماشین یکی از دلایل عدم استقبال خریداران است. به نظر می‌رسد تغییرات در مدل جدید تلاشی برای نزدیک‌تر کردن ظاهر ماشین به مدل‌های بنزینی کارخانه است. جلوپنجره مدل جدید شبیه به جلوپنجره کلاس S، لوکس‌ترین مدل بنزینی بنز است و آرم کارخانه هم روی کاپوت اضافه شده است.
  • موتور محرک فولادی‏‏‌ها در تالار نقره‏‏‌ای

    دنیای اقتصاد-علی قاسمی: صنعت فولاد، در آخرین ماه از سال گذشتــه درآمـــد ۱.۴میلیارد دلاری را به ثبت رساند که نسبت به اسفندماه سال گذشته، کاهش ۱۴.۵۵درصدی را تجربه کرده اما نسبت‌به بهمن رشدی ۱۷ درصدی را به‌ثبت رسانده‌است. درآمد دلاری صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل‌‌‌تر از آن رشد ۱.۵۹درصدی داشته است. به عبارتی دیگر، صنعت فولاد موفق شده است رشد نرخ دلار را پوشش دهد. فولادی‌‌‌ها به صورت ریالی نیز درآمد ۵۶همتی را در اسفندماه به ثبت رسانده‌‌‌اند که به نظر می‌‌‌رسد، رشد ۴درصدی را نسبت به اسفندماه گذشته تجربه کرده است.
  • عازم نروژ، رهسپار ونزوئلا

    عبدالحمیدثامنی / مصطفی بصیریان
    در سال‌۱۳۹۹ شرکت ملی نفت ایران ضمن انجام مطالعه میادین کشور، پتانسیل تولید از این میادین را حدود ۷.۷میلیون بشکه نفت‌خام در روز اعلام کرد و طی سه سناریو تولید ۶.۵، ۶ و ۵.۵میلیون بشکه نفت در روز ضمن برشمردن فروض مورد‌نیاز برای هرکدام از سناریوها، اقدامات مورد‌نیاز از جمله میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای تحقق هریک از آن سناریوها را برشمرد. به‌رغم اینکه بعدتر و در سال‌۱۴۰۰ حداکثر تولید نفت از میادین کشور در بهترین سناریو ۵.۷میلیون بشکه نفت در روز اعلام و الزامات آن سرمایه‌گذاری حدود ۹۰‌میلیارد دلاری و دسترسی به تجهیزات و تکنولوژی‌های روز و همچنین انجام فرآیندهای EOR برشمرده شد، اما به‌نظر می‌رسد برخی از افراد موثر در نهادهای حاکمیتی و دغدغه‌‌‌‌مند در حوزه نفت و گاز، همچنان و بدون درنظرگرفتن ملزومات موردنیاز، ذهنیت تولید ۷.۷میلیون بشکه نفت در روز یا اصطلاحا تولید ۸‌میلیونی را در سر می‌‌‌‌پرورانند.
  • نیاز ریاض به نفت بالای ۹۶‌دلار

    صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد؛ عربستان‌سعودی برای به تعادل رساندن بودجه‌خود به قیمت نفت بیش از ۹۶ دلار برای هر بشکه نیاز دارد. به گزارش «شانا» به نقل از بلومبرگ، صندوق بین‌المللی پول در چشم‌‌‌‌‌‌انداز اقتصادی منطقه‌ای خود اعلام کرد ریاض برای متعادل‌کردن بودجه‌خود به میانگین قیمت نفت ۹۶ دلار و ۲۰‌سنت برای هر بشکه و نگه‌داشتن رقم تولید نفت‌خام در سطح روزانه ۹‌میلیون و ۳۰۰‌هزار بشکه در سال‌۲۰۲۴ میلادی نیاز دارد.
  • تداوم افت بهای نفت‌خام

    دنیای‌اقتصاد - حمید ملازاده: قیمت نفت روز دوشنبه ۲۲‌آوریل بیش از یک‌درصد کاهش یافت، زیرا پس از اینکه اسرائیل و ایران خطر تشدید خصومت‌‌‌‌ها را پس از حمله ناکام اسرائیل به ایران کم‌‌‌‌اهمیت جلوه‌دادند، تمرکز بازار مجددا بر روی عوامل بنیادی متمرکز شد. بنا به‌گزارش رویترز و تا لحظه تنظیم این گزارش، بهای معاملات آتی برنت با ۱.۲۱ دلار یا ۱.۴‌درصد کاهش به ۸۶دلار در هر بشکه رسید. قرارداد نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا (WTI) برای ماه مه ‌۹۷‌سنت یا ۱.۲‌درصد کاهش یافت و به ۸۲ دلار در هر بشکه رسید، درحالی‌که قرارداد تحویل ژوئن با ۱.۲۳دلار کاهش به ۸۰.۹۹دلار در هر بشکه رسید.
  • سهم ۴۱‌درصدی پروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری

    با وجود ادامه تحریم‌ها، در طول دو سال‌گذشته دولت حدود ۱۱.۶میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مصوب خارجی داشته که از این مقدار، ابرپروژه‌های صنعت نفت و گاز با ۴.۸میلیارد دلار سهمی بیش از ۴۱‌درصدی در جذب سرمایه‌‌‌‌‌ خارجی را به خود اختصاص داده‌است. به گزارش «شانا» صنعت نفت در صورت تکمیل زنجیره ارزش می‌تواند درآمد بالایی را برای هر کشوری به‌همراه داشته‌باشد، با این‌حال این صنعت در سراسر دنیا، صنعتی به‌‌‌‌‌شمار می‌رود که نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی است، زیرا افزون بر استفاده از تجهیزات گران‌‌‌‌‌قیمت در توسعه صنعت نفت، دستیابی به تکنولوژی‌های روز جهان نیز هزینه بالایی را به‌همراه دارد.
  • سیما و ارشاد علیه تبلیغات در ماهواره

    دنیای اقتصاد-گروه فرهنگ و هنر: کانال‌های ماهواره‌ای یا تلویزیون خودمان؟ تبلیغات فیلم‌های سینمایی ایرانی در کدام‌یک از این دو، اثربخشی بیشتری دارد؟ پاسخ شاید تلویزیون خودمان باشد. اما و هزار اما! مشکل اینجاست که تبلیغات گران‌قیمت تلویزیون با محدودیت‌های بسیارش، چندان جذابیتی برای صاحبان آثار ندارد، این می‌شود که پای تبلیغات ماهواره‎‌ای به میان می‌آید؛ با تبلیغات ارزان‌تر و البته بدون محدودیت‌های خاص.
  • تعیین‌تکلیف در اروپـا

    دنیای‌اقتصاد: لیگ‌های مختلف اروپایی به هفته‌های پایانی خود نزدیک می‌شوند و نکته اینجاست که تکلیف قهرمانی در لیگ‌های معتبر تقریبا مشخص شده است. با پیروزی رئال مادرید در ال‌کلاسیکو، کهکشانی‌ها ترکتازی‌شان را ادامه دادند تا حدس زدن قهرمان این فصل لالیگا مثل سه‌لیگ دیگر از پنج لیگ معتبر اروپایی راحت باشد. اینجاست که ارزش رقابت جذاب در لیگ برتر انگلیس بیشتر به چشم می‌آید.
  • یادبود اسلامی ندوشن در خانه اندیشمندان

    دنیای اقتصاد: مراسم یادبود دومین سالگرد درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن فردا چهارشنبه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود. هادی خانیکی، محمد دهقانی و محمدجواد حق‌شناس در این مراسم سخنرانی می‌کنند و همچنین پیام شیرین بیانی، استاد دانشگاه و همسر اسلامی ندوشن، پخش خواهد شد.
  • تلاش اسکورسیزی برای جلب رضایت دختر فرانک سیناترا

    فارس: مارتین اسکورسیزی که پروژه زندگی‌نامه‌ای فرانک سیناترا را به عنوان یکی از فیلم‌های آتی خود معرفی کرده و لئوناردو دی‌کاپریو را برای نقش سیناترا در نظر گرفته، اکنون با مشکل بزرگی مواجه شده است. اسکورسیزی که برای ساخت این بیوگرافی منتظر جواب مثبت از سوی تینا سیناترا است که اداره اموال پدرش را در دست دارد، اکنون با مخالفت دختر دیگر او، نانسی سیناترا، روبه‌رو شده است.
  • رکوردشکنی تاریخی تیلور سوئیفت

    برنا: آلبوم جدید تیلور سوئیفت با عنوان «دپارتمان شاعران شکنجه‌شده» توانست در روز اول انتشار خود بیش از ۳۰۰میلیون مرتبه استریم شود. این خواننده مشهور آمریکایی نمی‌تواند از شکستن رکورد‌های خود دست بکشد. روز جمعه اسپاتیفای در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که آلبوم جدید سوئیفت تحت عنوان «دپارتمان شاعران شکنجه‌شده» توانسته در روز اول انتشار خود بیش از ۲۰۰میلیون مرتبه استریم شود و این آلبوم، اولین آلبوم تاریخ است که به چنین ارقامی دست پیدا کرده. اما اوایل روز شنبه، اسپاتیفای ضمن اصلاح کردن گزارش قبلی خود، اعلام کرد که میزان استریم این آلبوم در اولین روز خود از ۳۰۰میلیون مرتبه نیز فراتر رفته است. اسپاتیفای در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تیلور سوئیفت تاریخ‌ساز شد. در ۱۹ آوریل ۲۰۲۴، آلبوم «دپارتمان شاعران شکنجه‌شده» از تیلور سوئیفت، به اولین آلبوم در تاریخ اسپاتیفای تبدیل شد که توانسته است در یک روز بیش از ۳۰۰میلیون مرتبه استریم شود. سوئیفت پیش از نشر آلبوم تازه خود، با آلبوم نیمه‌شب (Midnights) و «۱۹۸۹» رکورددار سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۲بود. جمعه نیز گزارش‌های متعددی درباره سوئیفت منتشر شد. زیرا این خواننده مشهور به پربازدیدترین خواننده تاریخ اسپاتیفای در یک روز تبدیل شده است.
  • چرا این‌قدر خارجی دوست داری؟

    دنیای اقتصاد: پس از اتفاقات به وجود آمده و ترک تبریز توسط پاکو خمز، تراکتور هنوز سرمربی جدید خود را انتخاب نکرده و شوک محمد نصرتی به عنوان مرد موقت نیمکت هم جواب نداد. حالا تبریز مانده و تیمی که خیل عظیمی از جمعیت شهر دوستش دارند، اما سرمربی ندارد و مشخص هم نیست که اسم و فامیل بازی کردن میان کاندیدای تصدی این پست هم چه زمانی به پایان می‌رسد.
  • دوسالانه ونیز با حاشیه‌های سیاسی

    دنیای اقتصاد: آغاز شصتمین دوسالانه هنر ونیز هم‌زمان با ورود میلیاردرها، نخبگان و هنرمندان برای خرید و مشاهده آثار هنری، با تفکرات سیاسی، از تظاهرات، اعتراضات و درگیری‌های مختلف از جمله اعتراض به کشتار مردم بی‌دفاع غزه همراه شده است.
  • نمایش «شبح کژدم» در خانه سینما

    دنیای اقتصاد: نخستین برنامه‌ دوره‌ جدید سینماتک خانه سینما فردا چهارشنبه با نمایش و نقد فیلم «شبح کژدم» ساخته کیانوش عیاری برگزار می‌شود. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: محمود، فیلم‌ساز فیلم‌های هشت‌میلی‌متری، شیفتگی خاصی به سینمای هشت‌میلی‌متری دارد. او که فیلم کوتاهی به نام «شبح کژدم» ساخته، قصد دارد از فیلم‌نامه آن فیلمی بلند بسازد، اما فقدان امکانات مانعی بر سر کار است. محمود دوستی دارد که سیاهی‌لشکر فیلم‌های فارسی است. دوستی و رفاقت این دو پایه‌ای است که راه داستانی را شکل می‌دهد... «شبح کژدم» نخستین‌بار در بخش مسابقه سینمای ایران پنجمین دوره‌ جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. در این فیلم جهانگیر الماسی، ناصر آقایی و حسن رضایی به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم ساعت ۱۶:۳۰ در سالن زنده‌یاد سیف‌الله داد خانه‌ سینما به نمایش درمی‌آید و پس از نمایش فیلم، محمد جعفری و مازیار فکری‌ارشاد به نقد اثر می‌پردازند.
  • «همسایه شما، زهره» از فردا روی پرده می‌آید

    دنیای اقتصاد: فیلم سینمایی «همسایه شما، زهره» به کارگردانی علی درخشنده از فردا چهارشنبه در سینماهای گروه «هنر و تجربه» اکران می‌شود. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «شیوا گفت: همه‌اش احساس می‌کنم شهاب هر شب داره از پشت این درخت‌ها بهمون نگاه می‌کنه! و زهره به‌آهستگی سر چرخاند سمت پنجره.» در این درام روان‌شناختی رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی‌غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند ایفای نقش می‌کنند.
  • پشت صحنه‌های «نون خ» در شبکه یک

    دنیای اقتصاد: با اتمام فصل پنجم از سریال «نون خ» بخش‌هایی از پشت‌صحنه این سریال در ۲ قسمت به روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت.مجموعه طنز «نون خ ۵» در ۲۴ قسمت به کارگردانی سعید آقاخانی، تهیه‌کنندگی مهدی فرجی و نویسندگی امیر وفایی از ۱۵ فروردین‌ماه امسال به روی آنتن شبکه یک سیما رفت و پخش این سریال تا جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. با پایان سریال، بخش‌هایی از پشت صحنه «نون خ»، شنبه و یکشنبه ۸ و ۹ اردیبهشت در دو قسمت پخش خواهد شد. حمیدرضا آذرنگ، سعید آقاخانی، امیر سهیلی، هومن حاجی‌عبداللهی، سیروس میمنت، مجید یاسر، بیژن بنفشه‌خواه، کاظم نوربخش، نسرین مرادی، هدیه بازوند، سیدعلی صالحی، پاشا جمالی، ندا قاسمی، ماشاءالله وروایی، صهبا شرافتی و ... از بازیگران «نون خ ۵» هستند. سریال «نون خ ۵» هرشب ساعت ۲۲ از شبکه یک سیما به روی آنتن می‌رود.
  • داستان عجیب زن بی‌خانمان در «لی‌لا»

    دنیای اقتصاد: رمان «لی‌لا» اثر مریلین رابینسون با ترجمه مرجان محمدی به بازار آمد. چهارمین رمان مریلین رابینسون که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده، داستان زنی بی‌خانمان به نام لی‌لا است که پس از سال‌ها آوارگی وارد شهر گیلیاد می‌شود و کلیسای شهر را تنها پناهگاه خود می‌یابد. او با قدم گذاشتن به این کلیسا داستانی عاشقانه را رقم می‌زند. مریلین رابینسون در رمان «لی‌لا» به بررسی مضامین شرم، تنهایی و تاثیر گذشته انسان‌ها بر زمان حالشان می‌پردازد. این کتاب در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز است و جایزه ملی حلقه منتقدان کتاب را از آن خود کرده و نامزد نهایی جایزه ملی کتاب و پولیتزر شده است. مریلین رابینسون در فهرست ۱۰۰فرد تاثیرگذار مجله تایم قرار دارد. او در سال ۲۰۱۲ مدال ملی علوم انسانی را از باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، دریافت کرد و در سال ۲۰۱۶ برنده جایزه ادبی صلح دیتون شد. رمان «لی‌لا» در ۳۰۴صفحه و به قیمت ۲۷۵هزار تومان از سوی نشر آموت روانه بازار کتاب شده است.
  • فحش‌های پول‌ساز!

    دنياي اقتصاد: به نظر می‌رسد بی‌انضباطی‌ها و برخی حواشی فوتبال ایران برای هر که آب نداشته باشد، برای فدراسیون «نان» دارد! در شرایطی که همه با هم بام تا شام در حال تاکید بر ضرورت بهبود فرهنگی فوتبال ایران و نزدیک شدن آن به یک پدیده «حال خوب کن» هستیم، متاسفانه این اتفاق به دلایل مختلف رخ نمی‌دهد؛ حالا گاهی عوامل تیم‌ها به رفتارهای آماتورشان ادامه می‌دهند و گاهی خوانش فدراسیون فوتبال از بعضی اتفاقات طوری است که موجب دلسردی می‌شود.
  • رویداد ملی عکاسی «لاهیجان» با موضوع چای

    دنیای اقتصاد: رویداد ملی عکاسی با محوریت چای و جاذبه‌های لاهیجان برگزار می‌شود. شهرداری لاهیجان با همکاری انجمن سینمای جوان ایران، با هدف تحقق رسالت‌های فرهنگی خود که یکی از موارد آن به تصویر کشیدن زیبایی‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی این شهر شمالی کشور است، این مسابقه را برگزار می‌کند. برگزاری کارگاه آموزشی عکاسی مستند، تور تخصصی عکاسی، مسابقه عکاسی در بخش‌ حرفه‌ای، بخش ویژه چای و امکان حضور تمام علاقه‌مندان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای از سراسر کشور جزو برنامه‌های این جشنواره اعلام شده است. همچنین ثبت المان‌های شهری، بناهای تاریخی، بازار سنتی، منابع و جاذبه‌های طبیعی، آیین‌های محلی، فضای شهری، مردم‌نگاری، باغبانان و چای‌کاران، باغ‌های چای، کارخانه‌ها و صنایع مرتبط، فرآوری و تولید چای لاهیجان از اولویت‌های این جشنواره اعلام شده است. این رویداد هم‌زمان با آغاز فصل برداشت چای بهاره لاهیجان از ۲۲ تا ۲۶اردیبهشت با همکاری انجمن سینمای جوانان لاهیجان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در جشنواره «لاهیجان» می‌توانند به آدرس http://www.lahijan.ir مراجعه کنند.
  • فروش قسطی سرخابی‌ها!

    دنياي اقتصاد: بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی و کشمکش، سرانجام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال فروخته شدند. طبق اعلام فرابورس، مزایده رسمی سرخابی‌ها دیروز در بازار پایه فرابورس انجام شد تا به‌طور رسمی ۸۵ درصد از سهام آنها به خریداران جدید واگذار شود.
  • شوک بزرگ؛ حذف ژاپن

    دنیای اقتصاد: در ادامه رقابت‌های فوتسال جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ دو دیدار از گروه سوم رقابت‌ها برگزار شد که در یکی از بازی‌ها تیم ملی ژاپن برابر تاجیکستان به تساوی یک-یک رسید و از دور رقابت‌ها کنار رفت. ژاپن دومین تیم پرافتخار این دوره از رقابت‌ها، سال ۲۰۲۲ در فینال توانسته بود ایران را شکست دهد و قهرمان شود. به این ترتیب ژاپن شانس صعود به جام جهانی ازبکستان را از دست داد.
  • عجیب‌ترین انتقاد از مورایس

    دنياي اقتصاد: بعد از مدت‌ها بالاخره جدول لیگ برتر تراز شد و همه تیم‌ها به تعداد مسابقات برابر با یکدیگر رسیدند.
  • راهنمای سرمایه‏ گذاران در اکسپو ۲۰۲۴

    دنیای اقتصاد: ایران اکسپو در ششمین دوره خود با طرحی جدید به استقبال سرمایه‌گذاران خارجی رفته است. پژوهش‌های صنعتی با تمرکز بر ۷ صنعت بزرگ کشور از سوی شرکت مشاوره مدیریت ایلیا برای ارائه به سرمایه‌گذاران خارجی منتشر شده است.
  • شارژ گران پیامک‌های بانکی؟

    دنیای اقتصاد: گزارش‌های مردمی واصله به «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که طی هفته گذشته برخی از مشتریان بانک رسالت پیامک‌هایی مبنی بر کسر مبلغ زیادی (به نسبت دیگر بانک‌ها) جهت کارمزد خدمات پیامکی بانک دریافت کرده‌اند. این مشتریان عقیده دارند که این مبلغ کسر شده از حساب آنها خارج از عرف بوده و هزینه پیامکی آنها باید کمتر از این مبالغ باشد. حال سوال اینجاست که آیا بانک رسالت مجاز به دریافت این مبلغ است یا خیر؟
  • گام جدید مدیران‌خودرو

    شهرداری تهران برای تحقق اهداف بلندمدت خود جهت ورود تاکسی‌‌‌های برقی به ناوگان تاکسیرانی پایتخت، قراردادی ارزشمند با شرکت مدیران خودرو منعقد کرد.
  • شروع پرقدرت فولاد غدیر نی‌‌‌ریز در ۱۴۰۳

    مجتمع فولاد غدیر نی‌‌‌ریز با میانگین تولید روزانه ۲۶۸۰ تن آهن اسفنجی، اولین ماه از سال ۱۴۰۳ را پرقدرت آغاز کرد.
  • پیام تولید از فولاد سنگان

    فولاد سنگان در حالی فروردین امسال را با رکورد جدید در تولید آغاز کرده است که طبق آخرین آمار، این شرکت علاوه بر آن توانسته است، میزان تولید کنسانتره خود را به بیش از ۹ میلیون تن برساند. شرکت فولاد سنگان، سال ۱۴۰۳ را با ثبت رکورد در تولید روزانه کنسانتره آغاز کرده است.
  • پیش‌نیاز اصلاحات اقتصادی

    داود چراغی / استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
    ازجمله مشکلات اساسی نظام اقتصادی ایران عدم ‌شکل‌دهی فضای رقابتی در اکثر بازارها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ در مناطق مختلف کشور است. این مساله منافع عموم مردم به عنوان مصرف‌کنندگان و منافع فعالان و متقاضیان فعالیت در حلقه‌‌‌های مختلف زنجیره تامین و عرضه محصولات را برای افزایش درآمد و تولید ناخالص داخلی و به تبع آن اشتغال نیروی کار کشور با مشکلات اساسی روبه‌رو کرده و باید اقدامات لازم برای سوق‌دهی بازارها به سمت فضای رقابتی توسط دولت اتخاذ شود. شایان توجه است، دولت‌‌‌ها براساس ابزارهای اقتصادی، با تهیه، تدوین، تصویب و ابلاغ برنامه‌‌‌های توسعه اقتصادی مختلف کوتاه‌‌‌مدت، میان‌‌‌مدت و بلندمدت، زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور را فراهم می‌‌‌کنند. چراکه دولت‌ها با سیاستگذاری، برنامه‌‌‌ریزی و اجرای آنها می‌توانند موجب گسترش بخشی از اقتصاد یا مانع از رشد بخش دیگر شوند. به‌‌‌گونه‌‌‌ای که وضعیت فعلی بخش‌‌‌های مختلف کشور ناشی از اقدامات دولت در قالب عملکرد برنامه‌‌‌ریزی و سیاستگذاری در دوره‌‌‌های گذشته است.
  • صورت وضعیت پتروشیمی‌ها

    شرکت مشاوره مدیریت ایلیا، مجموعه گزارش‌‌‌های جدیدی تحت عنوان «صنعت‌‌‌سنج» منتشر می‌‌‌کند. اولین سری این گزارش‌‌‌ها برای نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ آماده شده است. در این سری، هفت صنعت کلیدی ایران بررسی شده‌‌‌ و بخش عمده‌‌‌ای از داده‌‌‌های رسمی و معتبر این صنایع جمع‌آوری و تحلیل شده‌‌‌اند، علاوه بر تحلیل‌‌‌های مخصوص هر صنعت، بستر کلان اقتصادی کشور نیز تحلیل شده است تا این گزارش‌ها منبعی جامع و منحصر به‌‌‌فرد برای تصمیم‌گیری آگاهانه کسب و کارها و سرمایه‌گذاران باشند.
  • گفتمان‌سازی صادراتی در نمایشگاه ایران اکسپو۲۰۲۴

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو۲۰۲۴) می‌توان برای حوزه صادرات گفتمان‌‌‌سازی کرد گفت: البته به موازات آن، باید زیرساخت‌های داخلی برای تقویت صادرات را نیز فراهم کرد.
  • ضرورت توسعه بانکداری مجازی

    اسداله الوندی‌زاده/دکتری اقتصاد
    این روزها در پی مصاحبه سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر افزایش روزهای تعطیلی و کاهش ساعات کاری دستگاه‌‌‌های اجرایی واکنش‌‌‌های مختلفی ارائه شده است. بحث تعطیل شدن شنبه یا پنج شنبه موضوع مهم دیگری است که از حوصله این نوشته خارج است. نکته‌‌‌ای که باید اینجا در نظر گرفت مستثنی کردن دستگاه‌‌‌های خدمت‌‌‌رسان از تعطیلی دو روزه و عدم‌کاهش ساعت اداری آنان است. با عنایت به اینکه نوع و کیفیت خدمات دستگاه‌‌‌های خدمات‌‌‌رسان با همدیگر فرق دارد، ضروری است متولیان کاهش ساعات اداری نوعی افتراق بین دستگاه‌‌‌های مذکور قائل شده و خدمات بانک‌‌‌ها را متفاوت‌‌‌تر ببینند.
  • نگاهی به نماد «وملل» در سال ۱۴۰۲

    ایلنا: موسسه اعتباری ملل در سال ۱۴۰۲ یکی از درخشان‌‌‌ترین عملکردها را در میان بانک‌‌‌های کشور ثبت کرده است که این عملکرد خود را در نماد بورسی «وملل» هم نشان داده است.
  • تسهیلات بر اساس کنترل تراز‌نامه بانک‌‌‌ها تخصیص می‌‌‌یابد

    بازار: حمیدرضا فتحی‌بیرانوند قائم مقام بانک رفاه کارگران درباره گلایه تولید‌کنندگان از دشواری دریافت تسهیلات از بانک‌‌‌ها گفت: تزریق بی‌رویه نقدینگی تورم‌زا بوده و تسهیلات براساس ترازنامه بانک تخصیص می‌یابد.
  • بررسی عملکرد بانک توسعه تعاون در دیوان محاسبات

    بازار: در ادامه سلسله جلسات بررسی عملکرد شرکت‌‌‌های دولتی در دیوان محاسبات، عملکرد بانک توسعه تعاون با حضور مدیران این بانک در دیوان محاسبات بررسی شد.
  • انتصابات در بانک ایران زمین

    ایلنا: به منظور چابک‌سازی و ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان، انتصابات مدیران و معاونان استانی بانک ایران زمین، انجام شد. طی احکامی از سوی مدیریت ارشد بانک ایران‌زمین، رضا پیشاهنگ به عنوان مدیر منطقه استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، محمدرسول خوشنام به سمت مدیر منطقه غرب تهران و البرز، بهزاد ترویجی به عنوان سرپرست مدیریت منطقه استان‌های گیلان، قزوین و زنجان و مجتبی قناعتیان به سمت سرپرست مدیریت منطقه شرق تهران این بانک منصوب شدند. همچنین فرشاد جعفرنژاد به عنوان معاون مالی اداری مدیریت منطقه استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل، کوروش کیانی‌گیلان به سمت معاون مدیریت منطقه استان‌های کرمانشاه، کردستان، ایلام و همدان و قاسم محمد زمان به عنوان معاون مالی اداری مدیریت منطقه استان‌های اصفهان، قم، مرکزی، چهارمحال و بختیاری بانک ایران زمین منصوب شدند. گفتنی است ایجاد انگیزه و افزایش مسوولیت‌پذیری در بین همکاران و سرمایه انسانی جوان در این بانک و ارائه سرویس‌های مطلوب به مشتریان از اهداف این انتصابات بوده است.
  • توضیح بانک شهر درباره خرید سهام پرسپولیس

    بازار: بانک شهر در توضیحاتی درباره خرید سهام باشگاه پرسپولیس اعلام کرد: این بانک در نظر دارد از اولویت رد دیون دولتی برای تهاتر بدهی و مطالبات از شهرداری‌‌‌ها به عنوان سهامدار باشگاه استفاده کند. با برگزاری جلسه کارگروه تأیید اهلیت و صلاحیت سازمان خصوصی‌‌‌سازی برای بررسی صلاحیت خریداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سازمان خصوصی‌‌‌سازی رسما صلاحیت فنی و مهندسی خریداران این دو باشگاه تأیید شد.
  • فراز و فرود فروش خودروسازان بزرگ

    دنیای اقتصاد: فروش محصولات خودروسازان بزرگ کشور در سال ۱۴۰۲ به نزدیکی‌های ۸۸۵‌هزار دستگاه رسید، در حالی که تولید آنها بالای یک میلیون دستگاه بود. بنابر آماری که در سایت کدال بورس منتشر شده، دو خودروساز بزرگ کشور -ایران‌خودرو و سایپا- انواع محصولات سواری و البته وانت را در سال گذشته به فروش رسانده‌اند که در این بین، ایران‌خودرو به دلیل تولید بالاتر، فروش بیشتری نیز داشته است. بررسی ماه به ماه گزارش‌های ارسالی خودروسازان به بورس، حکایت از نوسان فروش ماهانه در سال گذشته دارد. بر این اساس، کمترین میزان فروش ماهانه خودروسازان (در مجموع) به فروردین مربوط است و پس از آن نیز به مرداد ماه. همچنین بیشترین میزان فروش نیز با رقم بالای ۹۰‌هزار دستگاه به تیر ماه مربوط می‌شود.
  • گیربکس هیبریدی چگونه کار می‌کند؟

    ویژگی بارز و منحصر به فرد خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید در نحوه عملکرد موتورهای برقی و بنزینی این خودروهاست. این خودروها به علت وجود گیربکس منحصر به فرد، به طور خودکار در بهترین موقعیت قرار می‌‌‌گیرند که منجر به افزایش کارآیی و بهینه شدن کارکرد موتور می‌شود. منظور از سیستم خودکار مربوط به گیربکس DHT است که در خودروهای تیگو ۸ و تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید به کار رفته است.
  • خودروهای مردود در آزمون ایمنی

    شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران: مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: برخی از خودرو‌‌‌ها با بن‌سازه‌‌‌های قدیمی از نظر ایمنی مساله دارند و اگر آزمون ایمنی از آنها اخذ شود، نمی‌توانند نمره قبولی بگیرند.
  • تولید ۵۸ میلیون قطعه در کروز

    کروز: شرکت قطعه‌‌‌سازی کروز ۴۳ ساله شد و مرور کارنامه این شرکت حکایت از پنج دهه تلاش و سختکوشی برای ایجاد ۱۴‌هزار شغل و تولید ۵۸ میلیون قطعه خودرو توسط این قطعه‌‌‌ساز بخش خصوصی برای استقلال و خودکفایی دارد. تجربه کروز گواهی بر آن است که بخش خصوصی می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای صنعتی کشور باشد. این شرکت فعالیت خود را پنج دهه قبل با ساخت اتصالات حساس مخابراتی آغاز کرد.
  • یک سده بدون عثمـانی‌ها

    امیررضا انگجی/پژوهشگر توسعه
    ماه گذشته صدمین سال پایان خلافت عثمانی بود. خلافتی که بیش از ۶۰۰سال در توفان‌های تاریخی منطقه دوام آورد و در مقایسه با دو امپراتوری دیگر مسلمان آسیا یعنی دولت صفوی و گورکانیان هند باثبات‌ترین آنها بود. ما در این گزارش چندین عامل را که به نظر می‌رسد در فروپاشی امپراتوری عثمانی از بقیه عوامل مهم‌تر بودند، برجسته خواهیم کرد. ائتلاف‌ها و گروه‌های با منافع خاص مانند اصناف در اتحاد با بوروکراسی مرکزی مانع رقابت و نوآوری شدند، قرارگیری در چهارراه تجارت بین‌المللی اتکای بیش از حد دولت بر درآمدهای ترانزیتی را موجب شد که مانند منابع بادآورده آثار مخرب اقتصادی و سیاسی داشت و میراث نهادهای تاریخی مانند نهاد «غلام- برده» باعث ایجاد سبک خاصی از استبداد و انسداد در جامعه عثمانی شد.
  • جبران عقب‌ماندگی تولید برق توسط دولت

    دنیای اقتصاد-زینب طاری: صنعت برق با وجود نقش بی‌بدیلی که در سایر صنایع و زندگی عموم مردم دارد، فاقد جاذبه‌‌‌های لازم برای سرمایه‌‌‌گذاری است چرا که نحوه عملکرد متولیان این صنعت و دستوری بودن قیمت‌‌‌ها راه را بر سودآوری و توسعه نیروگاه‌داران بسته است و به طور طبیعی سرمایه‌‌‌گذاران ترجیح می‌‌‌دهند به جای این صنعت که ناترازی اقتصادی آن اظهر من‌الشمس است، در صنایعی همچون نفت و پتروشیمی‌‌‌ که ارز‌آوری بالایی دارند، حضور یابند؛ از سوی دیگر علاوه بر فقدان سرمایه‌‌‌گذاری پس از برنامه ششم توسعه در صنعت برق امروزه با نیروگاه‌‌‌هایی مواجه هستیم که به شدت دچار فرسودگی قطعات هستند چرا که دولت به عنوان کارفرمای اختصاصی آنها، حاضر به تسویه بدهی‌‌‌ها با همان قیمت تعیین‌شده توسط خودش نیست و با توجه به کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیاردی دولت در سال‌جاری، به نظر نمی‌‌‌رسد حتی با وجود انتشار اوراق خزانه بتواند جان تازه‌‌‌ای به کالبد نیروگاه‌‌‌ها ببخشد
  • صدور مجوزها الکترونیکی شد، اما تسهیل نه

    دنیای اقتصاد: با اتمام حجت وزارت اقتصاد با فعالان اقتصادی برای اخذ شناسه یکتا، اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکارها، با وجود تمام اما و اگرها، در حال گذر از گام آخر است. کارشناس‌ها و فعالان به عملکرد این درگاه که با هدف حذف امضاهای طلایی، تسهیل و کاهش زمان صدور و الکترونیکی شدن اخذ مجوزهای کسب‌وکار در ابتدای تابستان سال ۱۳۹۸ رونمایی شد، نمره قبولی نمی‌دهند و انتقادات متعددی دارند؛ از جمله عدم تسهیل فرآیندها و شرایط، اختلال و قطعی مکرر سامانه‌های متصل به درگاه و تعریف نشدن مجوز برای تعداد زیادی از کسب‌وکارها، عدم احراز دقیق و کارشناسی شده شرایط فنی و ضوابط مربوط به متراژ در جواز کسب‌ اصناف.
  • صنایع محبوب مهاجمان سایبری

    ايسنا: شرکت بلک‌بری با تحلیل و بررسی میلیون‌ها حمله سایبری علیه صنایع مختلف، صنایعی را که اغلب اوقات اهداف اصلی این حملات هستند، شناسایی کرد. راه‌کارهای امنیت سایبری بلک‌بری بیش از ۵.۲میلیون حمله سایبری را در مدت ۱۲۰ روز بین اول سپتامبر تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۳ متوقف کرد.
  • رکود مانع رشد نرخ فولاد نشد

    دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی: فروکش انتظارات تورمی، بازار فولاد را با رکود همراه کرد؛ نوردکاران به امید کاهش قیمت‌های پایه در هفته‌‌‌های بعد، از خرید اجتناب کردند و به این ترتیب بخش عمده‌‌‌ای از عرضه‌‌‌ها بدون مشتری ماند. اگرچه از میزان تمایل به خرید شمش فولاد در رینگ فیزیکی کاسته شد، اما برقراری فروش‌های ال‌‌‌سی باعث افزایش میانگین قیمت معامله شد که این موضوع حامی رشد بهای میلگرد فولادی خواهد بود.
  • فعالیت سایت‌های غیراخلاقی در اتحادیه اروپا محدود می‌شود

    سیتنا: اتحادیه اروپا موازین سختگیرانه جدیدی را برای پلتفرم‌های بزرگ عرضه محتوای پورنوگرافی در کشورهای عضو وضع کرده است. یکی از اهداف اصلی این اقدام، ایمن‌سازی فضای آنلاین و حفاظت از سلامت روانی و جسمی کودکان و نوجوانان است که ممکن است در معرض این‌گونه محتوای نامناسب قرار بگیرند.
  • توسعه صنعت برق شتاب می‌گیرد

    مکانیزم جدید عرضه برق در بورس چشم‌انداز تازه‌‌‌ای را برای استقرار حاکمیت شرکتی در صنعت برق ترسیم کرده است، چنان‌که برق با قیمت رقابت دوطرفه کامل معامله می‌شود و علاوه بر این خرید نقدی از نیروگاه‌‌‌ها فرصت توسعه صنعت نیروگاهی را رقم خواهد زد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، همزمان با اولین هفته از اردیبهشت سال‌جاری، فرآیند فروش برق به شرکت‌های توزیع سراسر کشور توسط نیروگاه‌‌‌های بخش خصوصی و دولتی در بستر بورس انرژی آغاز شد؛ اقدامی که انتظار می‌رود در توسعه و افزایش جریان نقدینگی در صنعت برق نقش موثری داشته باشد.
  • حملات داس رکورد جدید زدند

    ایسنا: حملات انکار سرویس توزیع شده (داس) در طول سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد و یک کشور اروپایی به خصوص به‌شدت تحت این حملات قرار گرفت.
  • بورس روی تردمیل

    مژده ابراهیمی: با گذشت یک‌ماه از سال جدید و تحولات چشمگیر در بازارهای دارایی، بازار سهام انگیزه اندکی برای تحرک و رونق دارد. تصویر عمومی بورس امروز چیزی جز در جا زدن در یک‌محدوده مشخص نیست و همین عامل موجب شده تا کمتر سرمایه‌گذاری برای ورود به این بخش تمایل داشته باشد. بررسی دقیق روندهای بورس تهران در یک‌دهه اخیر نشان می‌دهد که این بازار به طور تاریخی در نخستین ماه‌‌‌های سال روندی صعودی و مثبت را تجربه کرده، اما چه شده که امسال این فضا در بورس دیده نمی‌شود؟
  • عرضه اپل‌واچ جدید با قابلیت رصد آپنه خواب

    مهر: طبق شایعات جدید به نظر می‌رسد ساعت هوشمند جدید اپل، ایکس نام‌گذاری می‌شود و طراحی نازک‌تر و ‌بندی مغناطیسی خواهد داشت. همچنین این گجت می‌تواند آپنه خواب(قطع موقتی تنفس درخواب) را رصد کند.
  • بورس در تله دوگانه

    دکتر احسان طاهری/ پژوهشگر اقتصادی
    بررسی روند شاخص کل بورس تهران حاکی از آن است که دو متغیر نرخ بهره بدون ریسک و نرخ دلار نیما، نقش مهمی در توضیح‌‌‌دهندگی نوسانات این متغیر دارند. از یک‌طرف با توجه به صادراتی بودن بخش عمده‌‌‌ای از محصولات صنایع بزرگ بورسی، طبیعتا نرخ تسعیر ارز بر رشد سودآوری این شرکت‌ها تاثیر مستقیم دارد و از طرف دیگر نرخ بهره از طریق تغییر در ارزش تنزیل‌شده سود و P/E سهام شرکت‌ها، اثرگذاری زیادی بر شاخص کل بورس دارد. با این حال طی سال گذشته و در راستای کنترل تورم، از یک‌طرف دلار نیما تنها حدود ۱۰‌درصد افزایش را تجربه کرد و از طرف دیگر به دنبال تشدید سیاست‌‌‌های انقباضی بانک‌مرکزی و همچنین فشار کسری بودجه دولت، نرخ‌های بهره اوراق بدهی و سپرده بانکی افزایش کم‌سابقه‌‌‌ای را تجربه کردند. این وضعیت باعث شد تا بازار سهام محرک چندان قوی برای رشد نداشته باشد و شاخص کل تنها ۱۲‌درصد رشد را تجربه کرد که کمتر از نصف بازدهی دلار و سکه بود. در صورتی که در سال جدید نیز این دو متغیر وضعیتی مشابه سال گذشته داشته باشند، بعید است که بازار سهام بتواند بازدهی بالاتری نسبت به بازارهای موازی کسب کند.
  • ابزارها و توسعه مالی در ۱۴۰۳

    والا صنیع‏‏‌زاده /پژوهشگر دکترای اقتصاد مالی دانشگاه صنعتی شریف
    در سالیان اخیر به دلیل ورود گسترده سرمایه‌گذاران حقیقی به بازار سرمایه، گسترش ابزار‌های مالی متناسب با نیاز‌های متنوع سرمایه‌گذاران، از جمله مواردی بوده که مورد تاکید کارشناسان قرار گرفته است. وجود ابزار‌های مالی متنوع می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا متناسب با میزان سرمایه، افق سرمایه‌گذاری و درجه ریسک‌گریزی گزینه‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.
  • اولویت‌ها و بایسته‌های وکیل مدافع سهامداران خرد

    فردین آقابزرگی/ فعال بازار سرمایه
    وظایف اصلی نهاد ناظر و قانون‌گذار در بازار سرمایه حفاظت از منافع سرمایه‌گذاران، بالاخص سرمایه‌گذاران خرد است؛ همچنین تسهیل تشکیل سرمایه و تنظیم بازار‌‌‌ منصفانه و کارآ و رفتار منصفانه با آحاد سرمایه‌گذاران اعم از خرد و کلان. اعتماد عمومی زمانی افزایش می‌یابد که نظام نظارتی منصفانه و شفاف باشد.
  • مخالفت ایلان ماسک با ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا

    مهر: ایلان ماسک، مالک پلتفرم ایکس با ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا مخالف است و آن را ناقض آزادی‌بیان می‌داند. به گزارش سی‌جی‌تی‌ان، روز شنبه مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرد که این اپلیکیشن چینی را وادار می‌کند از شرکت مالک خود (بایت‌دنس) جدا یا در بازار آمریکا مسدود شود. مجلس سنا هفته آینده درباره این لایحه رای‌گیری می‌کند. ماسک در پلتفرم ایکس نوشت: «تیک‌تاک نباید در آمریکا ممنوع شود. هرچند چنین ممنوعیتی به نفع پلتفرم ایکس است، اما ممنوعیت این پلتفرم مخالف آزادی بیان است.»
  • تنها راه نجات بازار

    هلن عصمت‌پناه /مدرس دانشگاه
    در سال ۱۴۰۲ بر اثر تصمیمات نادرست دولت و عدم‌حمایت و بی‌تفاوتی رئیس سازمان بورس نسبت به شرکت‌های فعال در بازار، سهامداران و روند بازار سرمایه، لطمه زیادی به جامعه بازار سرمایه وارد شد؛ از جمله سکوت و ‌واکنش نشان ندادن در برابر مواردی همچون انتشار اسامی متخلفان ۱۷اردیبهشت‌ماه، معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی، پیش‌‌‌دستی در معاملات و سوءاستفاده مربوط به اشخاص حقوقی و… که به دلیل منافع بین اشخاص دارای سطح اهمیت بالا بوده و کلیت آن باعث عدم‌شفافیت بازار و منتج به بی‌اعتمادی و خروج نقدینگی از بازار شده است.بازارسرمایه در خصوص بسیاری صنایع مورد بی‌مهری قرار گرفت که در راستای آن لطمه بزرگی به سهامدار وارد شد و دریغ از حمایت سازمان در برابر این بی‌مهری‌های دولت و نیندیشیدن چاره‌ای در جهت منافع سهامدار و حمایت از او. حالا مجددا تصمیم بر تداوم فعالیت آقای عشقی است! این مدیران باید بدانند که در بازارسرمایه بیش از ۷۰درصد صنایع و شرکت‌های فعال، مولد هستند و با توجه به ریسک‌های بالای اقتصادی باید حمایت شوند.
  • قانون‌گذاری و رشد؛ مطالعه‏‏‌ای کوتاه در باب بازار سرمایه ایران

    مجید سبزه/ پژوهشگر اقتصادی یاسر کارگری /پژوهشگر اقتصادی
    نظام بازار سرمایه از سه رکن ابزارها، بازارها و نهادها تشکیل شده است و در صورت نبود هریک از این ارکان، دچار اختلال کارکردی می‌شود. بازیگران اصلی این بازارها، نهادها هستند و متغیر اصلی این نهادها، ابزارها به شمار می‌روند. ابزارها در بازارها معامله می‌‌‌شوند و این رابطه هم‌‌‌پیوندی و همبستگی به معنای یکپارچگی نظام بازار سرمایه است.
  • میل بورس به نقدینگی

    سهیلا نقی‌پور/کارشناس بازارسرمایه
    مجید عشقی برای دومین دوره در مقام ریاست سازمان بورس ابقا شد. حال با توجه به ابقای مجدد رئیس سازمان بورس، صحبت‌‌‌ها و نظراتی در خصوص رونق و شفافیت بیشتر در بازار مطرح شده است. به نظر می‌رسد کاهش نوسانات بازار، افزایش نقدینگی، جذب سرمایه‌گذار خارجی و توسعه ابزارهای مالی جدید، ازجمله اقدامات در جهت رونق بیشتر بازار سرمایه است. اما یکی از اقداماتی که در دوره اول ریاست عشقی بر بازارسرمایه کشور بسیار به آن اهمیت داده شد، کاهش هیجانات و کنترل نوسانات در بازارسرمایه بود؛ اقدامی که از طریق ابزارهای مختلفی مانند بازارگردانی، صندوق تثبیت بازار و اصلاح قوانین و مقررات خرید و فروش سهام برای حقوقی‌ها انجام شد.
  • پیش‌شرط کارآیی بازار

    ابوالفضل شهرآبادی/ پیشکسوت بازارسرمایه
    حال که رئیس سازمان بورس در سِمت خود ابقا شد، این مدیر در فقره شفافیت چه اقداماتی باید انجام دهد؟ در ابتدا باید مشخص شود که منظور از شفافیت چیست. یکی از کارکردهای بازار سرمایه و بورس، تعیین قیمت درست و منصفانه برای دارایی‌‌‌های مالی است. آنچه بر قیمت اوراق بهادار در بازار اثر می‌‌‌گذارد، اطلاعات مربوط به قیمت اوراق بهادار است. پس اطلاعات در تعیین قیمت اوراق نقش اساسی دارد.
  • از مشارکت تا سرگردانی در بازار سرمایه

    سید محسن موسوی /فعال بازارسرمایه
    وظیفه سازمان بورس چیست؟ سازمان بورس ملزم به پایبندی به قانونی است که برای بلندمدت وضع می‌کند. این نهاد نباید برای هر موقعیت تازه‌ای دست به ابداع و اختراع جدیدی بزند؛ چرا که آزمون و خطا و هزینه دادن مدام برای تغییر قوانین، بازار را غیرشفاف می‌‌‌سازد. قاعده‌‌‌گذاری نباید به این شکل باشد که روندها بنا به آن در موقعیت‌‌‌های مختلف تغییر کنند. در عین حال این نهاد به کمک ثبات قوانین و تسریع در طراحی ابزارها و نهادهای جدید و کاربرد مستمر آنها در جلب مشارکت مردم، وظیفه خود را به‌خوبی انجام داده است.
  • تقویم تودیع فقر سفر

    دنیای اقتصاد-گروه گردشگری: «بررسی وضعیت گردشگری داخلی از منظر دسترس‌‌‌پذیری برای اقشار مختلف جامعه و ارائه بسته تقنینی» عنوان گزارشی از مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس است که در آستانه تصمیم‌گیری نهایی قوه مقننه برای تعطیلات دوروزه آخر هفته منتشر شده است. این گزارش نشان می‌‌‌دهد رشد اقتصادی و نشاط اجتماعی در گرو ثبت دو روز تعطیل در تقویم رسمی کشور است و بدون این گزینه، روند نزولی سفر خانوارهای ایرانی ادامه می‌‌‌یابد. نتایج آمارگیری از گردشگران ملی مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰ نشان می‌‌‌‌‌‌دهد که از جامعه ۲۶ میلیون و ۳۰۲ خانوار کشور حدود ۷۰‌درصد از آنها در این سال سفر نرفته و تنها ۷میلیون و ۷۸۸‌هزار خانوار یعنی معادل ۳۰‌درصد خانوارها سفر کرده‌اند.
  • شرکای تجاری معدنی در ۱۴۰۲

    بررسی صادرات غیرنفتی طی سال‌۱۴۰۲ به تفکیک بخش‌های عمده و مقایسه با سال‌قبل نشان می‌دهد معدن و صنایع معدنی سهم ۲۸‌درصدی از صادرات داشته‏‏‏‌اند. صادرات معدن و صنایع معدنی در سال‌۱۴۰۲، ۱۳‌میلیارد و ۵۳۷‌میلیون دلار به وزن حدود ۶۴ میلیون ‌تن بوده که به لحاظ ارزشی نسبت به سال‌قبل ۱۱‌درصد و از لحاظ وزنی ۳۲‌درصد افزایش داشته‌است. ارزش واحد این بخش اما ۱۶‌درصد کاهش داشته‌است، به‌عبارتی قیمت فروش بخش معدن و صنایع معدنی در بازارهای جهانی کاهش یافته‌است. میزان صادرات معدنی در سال‌۱۴۰۱، ۱۲‌میلیارد و ۱۷۱‌میلیون دلار بوده‌است. صادرات صنایع معدنی در سه بخش صنایع معدنی فلزی، صنایع معدنی غیرفلزی و معدن صورت می‌گیرد. صنایع معدنی فلزی سهم ۱۹.۹‌درصدی، صنایع معدنی فیرفلزی سهم ۲.۶‌درصدی و بخش معدن سهم ۴.۹‌درصدی از صادرات داشته‌است. این سه بخش در مجموع سهم ۲۷.۴‌درصدی از صادرات ۱۴۰۲ داشته‏‏‏‌اند. صادرات صنایع معدنی فلزی در مجموع ۹‌میلیارد و ۸۲۸‌میلیون دلار به وزن حدود ۱۴.۵ میلیون ‌تن بوده‌است. صادرات صنایع معدنی فلزی نسبت به سال‌قبل، از لحاظ ارزش یک‌درصد و به لحاظ وزن ۸‌درصد افزایش داشته‌است.
  • نقش ارزش‌افزوده معدن در ارزآوری و توسعه اقتصادی

    دنیای اقتصاد: وجود حدود ۶۸ نوع ماده‌معدنی در ایران سبب شده‌است تا کشور ما از جمله کشورهای غنی در حوزه معدن به‌شمار برود. براساس آمارهای منتشر شده، ایران جایگاه پانزدهم را در بین کشورهای معدن‌‌‌‌‌‌خیز دنیا، جایگاه سوم در آسیا و نخست را در خاورمیانه به خود اختصاص داده‌است و در برخی ذخایر مانند مس (رتبه دوازدهم)، آهن (رتبه نهم) و سرب (رتبه پانزدهم) و روی (رتبه سیزدهم) جایگاه خوبی در جهان دارد. همچنین در تولید برخی مواد معدنی مانند گچ (رتبه دوم)، کرومیت (رتبه نهم)، آهن (یازدهم)، مس (رتبه شانزدهم) و اورانیوم (رتبه سیزدهم) از جمله کشورهای مطرح به‌شمار می‌رود. علاوه بر موارد ذکر شده، بیش از ۱۰معدن فعال در رتبه جهانی در کشور موجود است.
  • تامین مالی سبز در معدن

    دنیای‌اقتصاد: صنعت معدن جهانی مدت‌هاست که با اثرات زیست‌محیطی قابل‌توجهی از جمله انتشار کربن و تخریب اکوسیستم همراه بوده‌است، با این حال در سال‌های اخیر، تغییر چشمگیری در چشم‌‌‌‌‌‌انداز مالی رخ‌ داده‌است، به‌طوری که تامین مالی سبز و سرمایه‌گذاری به‌عنوان محرک‌های کلیدی و تلاش‌‌‌‌‌‌ برای کربن‌‌‌‌‌‌زدایی در بخش معدن مورد‌توجه قرار گرفته‌است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر