شماره روزنامه ۶۰۳۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۹۳ دنیای اقتصاد

اخبار دسته بندی نشده - روزنامه شماره ۵۹۹۳

  • عاقبت پروژه‌های روی‌زمین‌مانده تجارت

    دنیای اقتصاد -گروه بازرگانی: امروز بازی تجارت در کشور، آهسته و بدون سروصدای معمول، در حال تصمیم‌گیری برای انجام دو کار بزرگ است؛ از این دو ، یکی به انجام رسیده‌ و دیگری به شکل چراغ خاموش در حال حرکت است و تنها برخی نشانه‌های خیلی کوچک بر حرکت آن دلالت دارد. طرح یک: تشکیل شورای‌عالی تجارت که در سایه سنگین ابهام قرار دارد و دو: لایحه تجارت که آن‌قدر بدون سروصدا تصویب شد که به‌نظر می‌رسد همه بیشتر در شوک هستند که چگونه لایحه‏‏‏‏‌ای که نزدیک ۲۰ سال‌در مجلس معطل مانده‌بود، شورای‌نگهبان یک‌بار مصوب‌شدن آن را رد کرده‌بود و اثراتی چنان دامنه‏‏‏‏‌دار داشت که هر مجلسی با احتیاط بسیار برای تصویب آن اقدام می‌کرد - در واقع اقدام نمی‌کرد- ناگهان تصویب شد و تمام، آن‌هم درمیان تنش در سیاست و بحران ارز و بودجه‌عجیب دولت سیزدهم.
  • تجارت در کانال مانش

    اتاق بازرگانی فرانسه و بریتانیا یک سازمان تجاری بین‌المللی است که به ترویج و تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری میان فرانسه و بریتانیا کمک می‌کند. این اتاق بازرگانی با بیش از ۱۵۰سال‌تجربه فعالیت، یکی از مهم‌ترین سازمان‌های اقتصادی و تجاری در دو کشور محسوب می‌شود. اتاق فرانسه و بریتانیا با بر‌‌گزاری همایش‌ها، نشست‌های تجاری و رویدادهای شبکه‏‏‏‌سازی، فرصت‌های بیشتری برای همکاری‌های تجاری و توسعه کسب‌وکارها در دو کشور فراهم می‌کند.روابط بازرگانی بین فرانسه و بریتانیا یکی از پرسابقه‏‏‏‌ترین و مهم‌ترین روابط دوجانبه در صحنه بین‌المللی است. این دو کشور با سابقه طولانی در حوزه تجارت، همواره نقش مهمی در توسعه روابط تجاری در اروپا و جهان داشته‏‏‏‌اند. با پیشرفت‌ فناوری و توسعه‌تجارت‌جهانی، روابط تجاری بین فرانسه و بریتانیا نیز گسترده‏‏‏‌تر شده‌است.
  • برخورد ویژه با ۴ گروه کالایی قاچاق در تهران

    دنیای‌اقتصاد: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: پوشاک، لوازم‌خانگی، قطعات یدکی و دخانیات گروه‌های ویژه‌ای هستند که بیشترین نظارت و برخورد با عرضه قاچاق این محصولات انجام می‌شود. به گزارش خبر‌‌گزاری تسنیم، ‌‌‌‌ محمود سیجانی؛ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در نشست خبری اظهار کرد‌‌‌‌: در سال‌گذشته ۲۰۰ واحد تعطیل اقتصادی احیا شدند و برای سال‌جاری نیز برنامه‌‌‌‌ریزی شده ۴۰۰ واحد دیگر احیا شوند.
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک‌درصدی حذف شد

    دنیای‌اقتصاد: فعالان صنعت چای با انتقاد از افزایش حقوق گمرکی و مالیات‌ارزش‌افزوده این محصول، تاکید کردند که این مساله منجر به ایجاد چالش در بازار چای خواهد شد.
  • کشف «نئولیبرالیسم» و «اوتیسم جمعی»

    محمدآزاد‏‏‏‌
    در یادداشت پیشین و در حاشیه متن که به ریاست اتاق ایران، مرد قدرتمند، محمدرضا نهاوندیان مربوط بود، مردی که میان‌سنت و مدرنیته در رفت و آمد است، مباحثی مربوط به نگاه جریان چپ و راست کشور به مساله خصوصی‌‌‌‌سازی مطرح شد که بی‌جا نیست ادامه داشته‌باشد؛ ادامه این جریان با اندکی مداقه مشخص خواهد کرد که این نگاه نیز چندان استواری نداشت و سرگردان می‌‌‌‌نمود.
  • مسکن پس از ماه سرگیجه

    دنیای اقتصاد: بازار معاملات مسکن در اولین ماه از سال۱۴۰۳ با ۶ اتفاق همراه شد که مهم‌ترین آنها «واکنش متفاوت از یکدیگر خریداران مصرفی و سرمایه‌ای» بود.هنوز آمار رسمی از آنچه در زمینه قیمت و نبض معاملات خرید آپارتمان در تهران در فروردین رخ داده، منتشر نشده است، اما تحقیقات میدانی «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد دلار و تنش نظامی روی قیمت‌ پیشنهادی فروشنده‌ها، قیمت قرارداد و همچنین رفتار بازیگران بازار اثر گذاشت. با این حال، چشم‌انداز بهاری بازار مسکن تحت‌تاثیر دو متغیر عمده است که یکی از آنها، وزن بیشتری دارد.
  • متهم کمبود دارو

    دنیای اقتصاد: مجلس روز گذشته با اعمال ماده۲۳۴ درباره گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درخصوص دلیل کمبود دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی مخالفت کرد. در صورت موافقت نمایندگان، بررسی تخلفات در زمینه کمبود دارو به قوه قضائیه ارجاع داده می‌شد. با این حال برخی نمایندگان معتقد بودند که وزارت بهداشت مقصر اصلی نیست.
  • چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

    دنیای‌اقتصاد: الجزیره در مطلبی به بررسی سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به پاکستان پرداخت و نوشت: «رئیسی چند روز پس از حملاتی که ایران و اسرائیل علیه یکدیگر انجام دادند، در یک سفر سه‌روزه که از روز دوشنبه آغاز شد، برای گفت‌وگو در مورد روابط منطقه‌‌‌ای و دوجانبه در پاکستان به سر می‌‌‌برد.» از جمله برنامه‌‌‌های این سفر، دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی پاکستان مانند شهباز شریف، نخست‌وزیر است. این دو همسایه پس از حملات موشکی علیه خاک یکدیگر در ژانویه به دنبال بهبود روابط هستند. رسانه‌‌‌های محلی گزارش دادند که رئیسی همچنین با ژنرال عاصم منیر، رئیس ارتش پاکستان که نفوذ سیاسی و اقتصادی زیادی در این کشور جنوب آسیا دارد، دیدار خواهد کرد.
  • رئیسی در قلب اقتصادی پاکستان

    دنیای اقتصاد: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز گذشته در دومین روز سفرش به پاکستان، از اسلام‌آباد به لاهور مرکز ایالت پنجاب سفر کرد. سفر به کراچی به عنوان قلب اقتصادی پاکستان نیز بخش سوم سفر رئیسی به پاکستان بود.او روز دوشنبه در نخستین روز سفرش به پاکستان دیدارهایی با نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور، روسای مجالس ملی و سنا و فرمانده کل ارتش این کشور در اسلام‌آباد داشت‌.
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵

    روزنامه سازندگی روز گذشته تیتر یک خود را به دیدار اسحاق جهانگیری با اعضای سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی و درخواست او از آنها مبنی بر اینکه «بمانید ایران را بسازید» اختصاص داد. روزنامه هم‌میهن در گزارشی به بازخوانی توقیف دسته‌جمعی مطبوعات در سال ۷۹ با تیتر «شکستن بال دوم اصلاحات» پرداخت. روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «سیستان و بلوچستان هنوز تشنه است» با ذکر این نکته که هیچ تدبیر موثری برای ذخیره این ‌بارش و جبران کم‌آبی منطقه صورت نگرفت، به نقل از رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نوشت: حدود ۲ میلیارد متر مکعب آب حاصل از بارش‌ها به دریا سرریز شد.
  • نبض مسکن تبریز شبیه اصفهان یا مشهد؟

    دنیای‌اقتصاد- گروه مسکن و شهری: آپارتمان‌‌‌های بازار مسکن کلان‌شهرها فارغ از تفاوت قیمتی با تهران، در متراژ هم با وضعیت مسکن پایتخت اختلاف چشمگیر دارد. در بازار مسکن تهران، عمده تقاضا برای واحدهای مسکونی با مساحت زیر ۸۰ مترمربع است که البته طی سال‌های اخیر به تناسب این مدل گرایش به خرید خانه، ساخت‌وسازها نیز تا حدودی به سمت ساخت واحدهای مسکونی یک خواب و حداکثر دو خواب پیش رفته است.
  • بزرگ ماهی‌های کوچک در دنیای کوسه‌ها

    شیوشانکار منون* / مترجم: کامران کرمی
    مرزهایی که جهان را در حالات امروزی شکل داده‌اند ممکن است پاک‌نشدنی به نظر برسند؛ اما وقتی بازه زمانی را گسترش می‌دهید، خطوط بسیار سیال‌تر می‌شوند. امروزه یافتن مرز بین‌المللی که در دو قرن اخیر تغییر نکرده باشد، دشوار است. دولت‌ها متولد و ناپدید می‌شوند. قدرت‌های بزرگ متورم، کوچک و ناپدید می‌شوند. در سال ۱۹۱۰، تقریبا ۸۰‌درصد از کره زمین به تعداد انگشت‌شماری از امپراتوری‌های اروپایی تعلق داشت - و بسیاری از بقیه در اختیار دودمان‌های عثمانی و چینگ قرار داشت. اما جنگ‌های جهانی و استعمار‌زدایی شاهد ظهور بسیاری از دولت-ملت‌های جدید و اغلب بسیار کوچک بود.
  • ناشناس‌ها از اوضاع غزه می‌گویند

    دنیای اقتصاد: برخی می‌گویند عملیات نظامی اسرائیل در غزه باعث تضعیف حماس شده، اکثر گردان‌های این گروه تخریب و پراکنده شده و بسیاری از اعضای آن جان باخته و حداقل یک رهبر ارشد نظامی‌اش ترور شده است. با این حال اسرائیل به اهداف اصلی خود در جنگ –یعنی آزادی گروگان‌ها و نابودی کامل حماس- دست نیافته است. جنگ و تاکتیک‌های ارتش اسرائیل هزینه‌های زیادی را به همراه داشته است.
  • التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

    دنیای‌اقتصاد: در دانشگاه نیویورک، پلیس دوشنبه‌شب برای دستگیری دانشجویان معترض وارد عمل شد و به بن‌بست در مدیریت دانشگاه پایان داد. در دانشگاه ییل، پلیس صبح روز دوشنبه به دست معترضان دستبند زد و آنها را به سمت محوطه دانشگاه همراهی کرد. کلمبیا روز دوشنبه درهای کلاس خود را بسته نگه داشت و تدریس را به‌صورت آنلاین انجام داد و از دانشجویان خواست در خانه بمانند. محوطه هاروارد به روی عموم بسته شد. در همان حوالی، در پردیس‌هایی مانند تافتس و امرسون، مدیران نحوه رسیدگی به چادرهایی را که بسیار شبیه به چادرهایی بود که پلیس هفته گذشته در کلمبیا برچید، مورد مداقه قرار دادند که باعث شد معترضان به سرعت دوباره جوش و خروش یابند. در ساحل غربی، چادرهای جدیدی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی ایجاد شد.
  • فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

    دنیای‌اقتصاد: نارندرا مودی، نخست‌وزیر، روز یکشنبه مسلمانان را «نفوذی‌هایی» خواند که اگر مخالفانش به قدرت برسند، ثروت هند را خواهند ربود؛ این زبانی مستقیم، تفرقه‌انگیز و غیرمعمول از سوی رهبری است که معمولا به دیگران اجازه می‌دهد کثیف‌ترین کار را که همان جبهه‌گیری هندوها علیه مسلمانان است، انجام دهند. مودی خطاب به رای‌دهندگان در ایالت راجستان به سخنانی اشاره کرد که زمانی توسط مانموهان سینگ، سلف وی از حزب مخالف کنگره ملی هند بیان شده بود. مودی ادعا کرد که سینگ «گفته است که مسلمانان اولین حق را بر ثروت کشور دارند. این به آن معناست که آنها این ثروت را بین کسانی که فرزندان بیشتری دارند، بین افراد نفوذی تقسیم خواهند کرد.»
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    توانایی تبیینی «قدرت عاریه‌ای» را می‌توان گسترده‌تر از قدرت نرم به‌تنهایی در این مورد در نظر گرفت؛ زیرا می‌تواند تاثیر همکاری با بازیگران غیردولتی را در خود جای دهد. با استفاده از اندازه‌گیری‌های کلیدی گستره، دامنه، وزن و هزینه، کیفیت و محدودیت‌های این اقدامات را می‌توان به‌وضوح درک کرد. درعین‌حال، باوجوداین واقعیت که مفهوم «قدرت عاریه‌ای» مبتنی بر یک مطالعه‌ موردی واحد -قطر- است، این مفهوم را می‌توان به هر کشوری تعمیم داد.
  • توصیه خیرخواهانه

    دکتر عبدالناصر همتی*
    براساس گزارش مسوولان بانک مرکزی در طول سال گذشته یعنی ۱۴۰۲، مبلغ ۶۹میلیارد دلار ارز با نرخی بسیار پایین‌تر از نرخ ارز در بازار، برای واردات تامین شده است. از کل مبلغ ارز تامین‌شده ۱۹میلیارد ارز ۲۸۵۰۰تومانی به ازای هر دلار برای نهاده‌های کشاورزی و دامی، دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص یافته و ۵۰میلیارد دلار دیگر نیز با نرخ هردلار حدود ۳۸هزار تومان از طریق سامانه نیما برای واردات سایر کالاهای مصرفی، مواد اولیه و کالاهای واسطه تخصیص و تامین ارز شده است. یافته‌های علم اقتصاد و تجربه چند دهه گذشته در کشورمان به درستی حکم می‌کند که در میان‌مدت و بلندمدت یک رابطه تنگاتنگ و مستقیم بین روند تورم و نرخ ارز وجود دارد.
  • مدیران نگران چه هستند؟

    دنیای اقتصاد: ۶۷درصد از مدیران براساس یک نظرسنجی، «عدم ثبات در ابعاد سیاسی و اقتصادی» را بزرگ‌ترین دغدغه خود در سال جاری می‌دانند. علاوه بر این موضوع، کمبود نقدینگی برای رشد شرکت‌ها در جایگاه دوم و کمبود نیروی انسانی متخصص از نگاه مدیران در جایگاه سوم فهرست نگرانی‌ها قرار گرفته است. نکته قابل توجه اینکه در سال۱۴۰۲ دغدغه نیروی متخصص در جایگاه دهم قرار داشت و به نظر می‌رسد که یکی از دلایل افزایش این نگرانی، مهاجرت نیروهای متخصص از کشور باشد. عدم ثبات در قوانین و مقررات دولتی و تنش‌های سیاسی منطقه نیز از دغدغه‌های دیگر در سال۱۴۰۳ محسوب می‌شود. بر اساس نتایج این گزارش، افزایش فروش و توسعه بازار از مهم‌ترین برنامه‌های مدیران عامل برای سال۱۴۰۳ است. همچنین در این گزارش ۷۶درصد از مدیران رکود را در سال جاری پیش‌بینی کردند و تنها ۲‌۱درصد به رونق امیدوار بودند. گزارش مدیران عامل از سوی شرکت مشاوره مدیریت ایلیا، عضو خانواده گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» تهیه شده است.
  • کاهش هزینه تولید طلا با حراج شمش در مرکز مبادله

    ایسنا: از زمان آغاز اولین جلسات حراج شمش طلا از سوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تا امروز شاهد افزایش تقاضا و خرید از سوی صنعتگران حوزه طلا و جواهر هستیم که یکی از مزیت‌های مهم آن وجود شفافیت در معاملات است. تالار حراج حضوری شمش طلای مرکز مبادله ایران از ۲۷دی۱۴۰۲ شروع به فعالیت کرد و امروز بیستمین جلسه حراج خود را برگزار می‌کند.
  • افزایش بی‌سابقه ذخایر طلای ایران

    ایرنا: سایت خبری المیادین در تحلیلی نوشت: طبق اطلاعات رسیده از منابع آگاه خارجی، بانک مرکزی ایران در یک‌سال گذشته و به‌ویژه در سه ماه اخیر به‌شکل بی‌سابقه‌ای ذخایر طلا و فلزات گران‌بهای خود را در خزانه از منابع خارجی افزایش داده است. سایت المیادین در گزارشی نوشته است: گزارش‌های زیادی در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده که دولت ذخایر کالایی خود را در ماه‌های اخیر به‌میزان قابل توجهی افزایش داده و بخش مهمی از وابستگی میان‌مدت به واردات را رفع کرده؛ اما کارت اصلی ایران روی میز مربوط به تغییر سبد دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است. کشورهای تحت تحریم همیشه با تغییر دارایی‌های خود به طلا و فلزات گرانبهای دیگر، بخش زیادی از تحریم‌های مالی غرب را خنثی می‌کنند و عملا مانع از شکل‌گیری بحران اقتصادی در داخل کشورشان می‌شوند.
  • تشدید معضل نقدینگی بنگاه‏‏‌ها

    فعالان اقتصادی معتقدند برای جهش تولید با مانع بزرگی تحت عنوان کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش روبه‌رو هستند. در این راستا رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید دارد برای تحقق جهش تولید، باید مشکل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی رفع شود. صمد حسن‏‏‌زاده همچنین خبر داد بسته پیشنهادی اتاق در زمینه شعار سال و جهش تولید، هفته آینده به وزارت صمت ارائه خواهد شد. بررسی‏‏‌ها حاکی از این است که در حال حاضر به دلیل مشکلات مربوط به تحریم، تامین مالی، تامین مواد اولیه، نرخ‌گذاری دستوری و... نزدیک به ۴۰‌درصد ظرفیت اسمی بخش صنعت و تولید مشغول فعالیت است و تشدید معضل نقدینگی واحدها علاوه بر اینکه افت تولید را به دنبال دارد، دستیابی به اهداف رشد اقتصادی و جهش تولید را نیز تهدید می‌کند.
  • سرمایه‌گذارها در جست‌وجوی استانداردهای معدنی

    شهرام شریعتی / کارشناس و فعال حوزه معدن
    یکی از موضوعاتی که نگرانی فعالان اقتصادی، به‌ویژه سهامداران غیرتخصصی بازارهای بورسی را در نمادهای معدنی برمی‌‌‌انگیزد، این است که شرکت‌های معدنی گاهی معادن و کارخانه‌ها را با ارزش پایین وارد بورس و شرکت سهامی بورسی می‌کنند و با چند برابر قیمت تحت عنوان آورده سهامدار اصلی در نماد بورسی به فروش می‌‌‌رسانند.
  • خودداری برخی دستگاه‌‌‌ها از پیوستن به درگاه ملی مجوزها

    دنیای‌اقتصاد: رئیس کمیسیون کسب‌وکار اتاق ایران، درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار را برای ایجاد فضایی شفاف، سریع و مقرون‌به‌صرفه ضروری دانست و اعلام کرد برخی از دستگاه‌‌‌ها، مانند کانون وکلا، سازمان روان‌شناسی و فدراسیون‌‌‌های ورزشی از پیوستن به این درگاه الکترونیکی خودداری می‌کنند. به عقیده‌‌ سید محسن میرصدری، از چالش‌‌‌های این درگاه می‌‌‌توان به عدم‌صدور برخی از مجوزها، مانند ساخت‌وساز خارج از حریم شهرها و برخی مجوزهای صنفی اشاره کرد.
  • نرخ تورم نزدیک هدف

    دنیای اقتصاد: مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه فروردین‌ماه امسال را ۳۰.۹درصد و تورم ماهانه را برابر با ۲.۶درصد اعلام کرده است. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد برای رسیدن تورم نقطه به نقطه به سطح زیر ۳۰درصد، تورم ماهانه باید کمتر از ۲.۱درصد باشد. رسیدن تورم به کانال ۲۰درصدی هدف تورمی سال جاری اعلام شده است. البته نکته قابل توجه این است که این هدف باید تا پایان سال جاری تداوم یابد و تعداد زیادی از چالش‌های اقتصادی و غیراقتصادی، ممکن است تحقق هدف را دچار مشکل کند.
  • تاریخ‌گذاری سیاست‌های انبساطی

    کاهش فشار‌های تورمی در مناطق مختلف جهان، اظهارات متعدد سیاستگذاران بانک مرکزی و سایر اقتصاددانان را به همراه داشت. به گفته آنها اکنون زمان شرط‌بندی بر سر میزان و مرتبه سیاست‌های انبساطی در ادامه سال جاری خواهد بود. ادعاهای این افراد، استراتژی‌های پیش‌بینی شده به همراه تبعات تنش‌های ژئوپلیتیک اخیر، روند بازارهای جهانی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
  • رشد مصنوعی اقتصاد آمریکا؟

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد‌ بین‌الملل: گزارش تولید ناخالص داخلی آمریکا این هفته منتشر می‌شود و انتظار می‌رود که برای هفتمین فصل متوالی نرخ رشد سالانه حداقل ۲درصد باشد. این اتفاق با دیدگاه غالب اقتصاددانان که معتقدند چرخه افزایشی نرخ بهره می‌تواند منجر به وقوع رکود اقتصادی ‌شود، در تضاد است. در ابتدا اقتصاددانان این رخداد را «فرود نرم» اقتصاد آمریکا توصیف می‌کردند، اما اکنون آنها تردید دارند که آیا اصلا فرودی (رکود اقتصادی) در کار خواهد بود یا خیر؟ به اعتقاد روچیر شارما، ستون‌‌نویس نشریه فایننشال تایمز، دلیل استحکام اقتصاد آمریکا محرک‌های دولتی است که کماکان رشد اقتصادی این کشور را تغذیه می‌کند. اما او هشدار می‌دهد که تضمینی نیست که با کاهش اجتناب‌ناپذیر این محرک‌ها، تاب‌آوری اقتصاد آمریکا تداوم داشته باشد.
  • سقف تراکنش غیرحضوری دوبرابر شد

    بانک مرکزی: آستانه مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری، از کلیه حساب‌های سپرده غیرتجاری متعلق به مشتری حقیقی در هر موسسه اعتباری با افزایش دو برابری تا ۲میلیارد ریال به‌صورت روزانه و ۱۰میلیارد ریال به صورت ماهانه مجاز شد. بانک مرکزی در بخشنامه شماره ۰۳.۲۲۸۴۸ مورخ ۱۴۰۳.۰۲.۰۴ موارد زیر را ابلاغ کرد:
  • ایران به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

    تسنیم: رایزن تجاری سفارت ایران در روسیه روز دوشنبه در گفت‌وگو با روزنامه ایزوستیا اعلام کرد که احتمالا ظرف چندماه آینده ایران به شبکه کارت‌های اعتباری و نقدی میر روسیه متصل خواهد شد.
  • افت دمای بازار سکه

    دنیای اقتصاد: بازار سکه و طلای تهران در روز گذشته شاهد یک روند کاهشی جدید بود. سکه طلای طرح جدید در بازار روز سه‌شنبه به کانال ۴۲ میلیون تومانی بازگشت. قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار نیز بیش از ۱۰۰ هزار تومان افت کرد. این در حالی است که دلار به آرامی در حال تست مقاومت کریدور جدید خود بوده و در بازار دیروز به در خروجی کانال ۶۴ نزدیک شد.
  • تعویض کالاهای کهنه با نو در چین

    اکوايران: دولت چین مشوق‌هایی برای تعویض لوازم‌خانگی و خودروی خانوارها و ماشین‌آلات صنایع در نظر گرفته است که فواید آن مورد سوال است.
  • سقوط آزاد «ین »ادامه دارد

    ایسنا: ین ژاپن به پایین‌ترین میزان خود از سال ۱۹۹۰ سقوط کرد. ین به ضعیف‌ترین سطح خود در برابر دلار از ماه ژوئن ۱۹۹۰ کاهش یافت و بازارها نسبت به هرگونه مداخله مقامات ژاپنی برای تقویت ین هشدار دادند.
  • آزادی بخش بزرگی از دارایی‌های روسیه در سوئیس

    بازار: در پی لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برخی مقام‌های روس، سوئیس در بیانیه‌ای از آزادسازی ۲۹۰ میلیون دلار از دارایی‌های روسیه در بانک‌های خود خبر داد.
  • ذخایر نقدی روسیه در قله یک سال گذشته

    ایبنا: ذخایر طلا و ارز خارجی فدراسیون روسیه با ۰.۴ درصد افزایش به ۶۰۰.۷ میلیارد دلار رسید و بالاترین سطح خود را در یک سال گذشته ثبت کرد. 
  • محو تدریجی LNG در قاره‌سبز

    دنیای اقتصاد-حمید ملازاده: حرکت اتحادیه اروپا به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر نشان‌دهنده پیشرفت در امنیت انرژی و کاهش تدریجی تقاضا برای سوخت‌های فسیلی است. با وجود نقش غیر‌قابل‌انکار گاز طبیعی مایع (LNG) در طول بحران انرژی دو سال‌اخیر، آژانس همکاری تنظیم‌کننده‌های انرژی اروپا (ACER) پیش‌بینی می‌کند که تقاضای LNG کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در سال‌جاری به اوج خود برسد و سپس روند نزولی در پیش بگیرد. این تغییر نشان‌دهنده دور‌شدن آهسته ولی پیوسته قاره‌سبز از نفت و گاز است، درحالی‌که انتظار می‌رود قراردادهای گاز طبیعی تا سال‌۲۰۲۷ وجود داشته‌باشد، چالش‌هایی از جمله انقضای قرارداد ترانزیت و مشکلات مرتبط با مسدود‌کردن محموله‌‌‌‌‌های LNG روسیه همچنان پابرجاست.
  • عصر تک‌شاخ‌ها رو به پایان است؟

    دنیای اقتصاد: تک‌شاخ، جانوری اسطوره‌ای و محبوب که سال‌ها در دنیای افسانه‌ها زنده بود، از یک دهه گذشته به ادبیات سرمایه‌گذاران هم راه پیدا کرده است تا با ماهیتی تازه از دره تکنولوژی جان بگیرد. طنازی قلم «آیلین لی» - که در آن زمان یک سرمایه‌گذار تازه‌کار بود- در مقاله‌ای که ۱۰سال پیش برای نشریه آنلاین تک‌کرانچ نوشت، معنای جدیدی برای تک‌شاخ تعریف کرد.
  • ۷ گام طراحی باشگاه مشتریان

    مترجم: مهدی نیکوئی
    در روزگاری که نسل‏‏‌های جوان‏‏‌تر مشتریان به اندازه نسل‏‏‌های پیشین وفادار به برندها نیستند و برحسب اتفاق، جذب مشتریان جدید نیز پرهزینه‏‏‌تر از همیشه شده است، طرح‏‏‌های وفاداری مشتریان (باشگاه مشتریان) می‌تواند یکی از بهترین راهکارها برای تضمین یک جریان درآمدی پایدار باشد. در شماره پیشین این مقاله که چهارشنبه گذشته در همین صفحه منتشر شد، اهمیت برنامه‏‏‌های وفاداری مشتریان، نتایج استفاده از آن در جهان غرب و شیوه‏‏‌های مناسب نام‌گذاری این طرح‏‏‌ها را شرح دادیم. در این شماره، به صورت گام به گام، شیوه طراحی این برنامه‏‏‌ها را توضیح می‏‏‌دهیم و پیشنهادهایی برای موفقیت آنها ارائه می‏‏‌کنیم.
  • دوراهی هوش مصنوعی مقابل شرکت‌ها

    کمتر از دو ماه قبل، نمایندگان پارلمان اروپا اولین قانون کنترل هوش مصنوعی را برای تنظیم هوش مصنوعی رسانه‌‌‌ای که در خط مقدم سرمایه‌گذاری‌‌‌های حوزه تکنولوژی قرار دارد، تصویب کردند. این قانون، تکنولوژی هوش مصنوعی را بر اساس ریسک‌‌‌هایی که دارد به دسته‌‌‌های مختلفی تقسیم می‌کند (از «غیرقابل قبول» که منجر به ممنوعیت این تکنولوژی می‌شود گرفته تا خطرات بالا، متوسط و پایین). سوالی که اکنون پیش می‌‌‌آید این است که این قانون چه تاثیری بر روند گسترش هوش مصنوعی و چه پیامدهایی برای شرکت‌هایی که سعی در تلفیق آن در تاروپود کسب‌و‌کارشان دارند، خواهد داشت.
  • کاتالیزور روابط تجاری

    دنیای اقتصاد: صادرات و موانع آن باعث شده تا فعالان اقتصادی نتوانند توانمندی‌های خود را آن طور که باید در بازارهای هدف معرفی کنند. نقشه راه توسعه تجارت خارجی در این راستا می‌تواند حرکت رو به جلو را برای صادرات به ارمغان بیاورد. اما دولت‌ها هیچ‌گاه از چنین نقشه‌ای برخوردار نبوده‌اند یا اگر نقشه راهی نیز ترسیم شده، نتوانسته‌اند آن را آن‌طور که باید، به اجرا در بیاورند.
  • محرک جدید بورس

    دنیای اقتصاد -علی عبدالمحمدی: معاملات روز گذشته بورس تهران با واگرایی نماگرهای سهامی پیگیری شد. در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام، شاخص‌کل افت ۰.۵۸‌درصدی را ثبت کرد و در پله‌های ابتدایی کانال ۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. به‌رغم افت شاخص‌کل در معاملات روز سه‏‏‏‌شنبه، شاخص هموزن با رشد ۰.۱۷‌درصدی همراه شد. از بهمن سال‌گذشته، نمادهای شاخص‏‏‏‌ساز بیشتر در کانون توجه بازار قرار گرفته‌بودند و این موضوع در پیشتازی شاخص‌کل از شاخص هموزن نیز نمایان شد، اما در چند روز اخیر تقاضا به سمت نمادهای کوچک رفته‌ و در دو روز اخیر نیز شاخص هموزن عملکرد بهتری نسبت به شاخص‌کل داشته‌است. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار با افت ۰.۱۸‌درصدی همراه شد.
  • سیر تا پیاز بند بورسی

    دنیای اقتصاد: تصویب بند«س» تبصره۶ بودجه سال۱۴۰۳، سقف معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد می‌کند که عواقب سنگینی برای بازار سرمایه به دنبال خواهد داشت. بسیاری از کارشناسان تصویب چنین بندی را خلاف شعار سال‌های گذشته و در نتیجه عدم حمایت از تولید می‌دانند.
  • محک بین‌المللی بورس تهران

    زهرا شاهی / کارشناس ارشد استراتژی و مالی
    بازار ارز (فارکس) یک بازار مالی فوق‌‌‌العاده پویا و سریع است، با حجم معاملات روزانه ۱۷.۵تریلیون دلار که ۳۰برابر حجم معاملات روزانه بازار سهام و اوراق قرضه و خزانه‌‌‌داری آمریکاست.
  • رو‏‏‏‏‌گردانی صندوق‌های بازنشستگی از بورس آمریکا

    محدثه علی‏‏‏‏‌زاده
    طی سالیان طولانی، سهام بخش بزرگ و سودآوری از سبد سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی را تشکیل می‌داد. به‌نظر می‌رسد اخیرا این روند در حال تغییر است و مدیران این صندوق‌ها در حال خارج‌کردن سرمایه خود از بازار سهام و انتقال آن به اوراق قرضه یا بازارهای خصوصی هستند.
  • کاهش عطش در بورس

    عاطفه چوپان
    روز گذشته بعد از چند روز پر جنب و جوش در بورس شاهد کاهش عطش در این بازار بودیم. در جریان شناسایی سود توسط نوسان‌گیران و انتظار برای رفع چند ابهام، بازار سرمایه سه‌‌‌‌‌‌شنبه متعادلی را پشت‌سر گذاشت.
  • مسیریابی بورس در جدال تردیدها

    دنیای اقتصاد: بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز سه‌شنبه شاهد افت اندک شاخص بود و کاهش ۰.۵۸درصدی را به ثبت رساند. در حالی شاهد افت شاخص کل بورس در چهارمین روز معاملاتی هفته بودیم که روز گذشته با چرخش نسبی در روند معاملات، شاخص کل به کف کانال ۲.۳میلیون واحد رسید. به این ترتیب در پایان معاملات، شاخص در محدوده ۲میلیون و ۳۰۳هزار واحدی متوقف شد. در بازار دیروز مهم‌ترین‌ نکته وضعیت بازار، افزایش مجدد نرخ دلار آزاد و کاهش طلا بود. با قرار گرفتن دلار در محدوده ۶۵هزار تومان، مجددا نگاه‌ها می‌تواند به گروه شرکت‌های صادر‌کننده محصولات جلب شود. شرکت‌هایی که وضعیت مهمی را به لحاظ افزایش سود‌آوری ناشی از رشد دلار تجربه می‌کنند، معمولا در کانون توجه معامله‌گران قرار می‌گیرند. البته این شرایط در حالی است که روند صعودی دلار تداوم یابد.
  • تیرخلاص به خودروی کارکرده

    دنیای اقتصاد: در هیچ دولتی به اندازه دولت سیزدهم شاهد وعده‌های خودرویی نبودیم. در این بین واردات کارکرده‌ها بیش از دیگر قول‌و‌قرار‌های دولت، بزرگ و عجیب به نظر می‌رسید. این سوال از ابتدا مطرح بود که وقتی اراده و ارزی برای واردات خودروهای نو وجود ندارد، چطور دولت طرح واردات کارکرده‌ها را به مجلس ارسال کرده است.
  • قیمت‌گذار خودرو کیست؟

    دنیای اقتصاد: در روزهایی که خودروسازان و قطعه‌سازان و البته مشتریان در انتظار تعیین‌تکلیف قیمت کارخانه‌ای خودروها هستند، نه شورای رقابت و نه وزارت صمت، هیچ‌کدام زیر بار این مسوولیت نمی‌روند و هر یک دیگری را مسوول تعیین قیمت خودرو می‌داند.
  • اصلاح تعرفه واردات قطعات خودرو

    دنیای اقتصاد: حواشی صنعت و بازار خودرو (به‌خصوص مصوبات خودرویی برزمین‌مانده) وزیر صمت را به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی کشاند تا وی درباره مسائلی مانند ارز اختصاص‌یافته به مونتاژکاران، عقب‌ماندگی اسقاط خودروهای فرسوده‌، ضعف کیفی خودروها و همچنین واردات کارکرده‌ها به نمایندگان توضیح دهد. در این جلسه، یک ماه به وزارت صمت مهلت داده شده تا برنامه‌های خود را برای اصلاح و تعیین‌تکلیف مسائل مطرح‌شده به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه کند.
  • تاکسی برقی چند؟

    دنیای اقتصاد: سرپرست سـازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه یک‌هزار خودروی برقی وارداتی به شهر تهران پلاک ملی گرفته‌اند، گفت: این خودروها استانداردهای لازم را از مراجع ذی‌صلاح اخذ کرده‌اند و در صف دریافت پلاک تاکسی هستند. شادی مالکی در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: برقی‌سازی خودرو و تاکسی یک پروژه ملی است که از سوی دولت در دستور کار قرار گرفت و ما نیز در این راستا با وزارت صمت و خودروسازان داخلی در بحث واردات خودروهای برقی کار را شروع کردیم و از سوی دیگر شهرداری تهران هم‌راستا اقدام به واردات خودروی برقی کرده است.
  • ساخت کارخانه خودروی برقی هوندا در کانادا

    دنیای اقتصاد: هوندا یک کارخانه بزرگ خودروهای برقی در کانادا می‌سازد. به گزارش ایسنا، یک منبع دولتی کانادایی درباره این پروژه چند میلیارد دلاری به خبرگزاری فرانسه گفت: هوندا کارخانه خودروهای الکتریکی را در شرق کانادا افتتاح خواهد کرد. این منبع اعلام کرد دولت فدرال و همچنین استان انتاریو کانادا که کارخانه در آن ساخته خواهد شد، هر دو مشوق‌های مالی برای این معامله ارائه خواهند کرد. کانادا در سال‌های اخیر خود را به عنوان مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاری خودروهای برقی معرفی کرده است. این کارخانه، باتری‌های برقی نیز تولید خواهد کرد و به کارخانه‌های فعلی باتری فولکس‌واگن و استلانتیس می‌پیوندد.
  • افزایش واردات نفت چین از روسیه

    اداره‌کل گمرک چین از افزایش قابل‌‌‌‌‌توجه واردات نفت این کشور از روسیه در ماه مارس خبر داد. به گزارش «شانا» به نقل از رویترز، داده‌های اداره‌کل گمرک چین نشان‌داد؛ واردات نفت این کشور از روسیه با خط لوله و از مسیر دریا در ماه مارس با ۱۲.۵درصد افزایش نسبت به سال‌گذشته میلادی به ۱۰‌میلیون و ۸۱۰‌هزار‌ تن (روزانه ۲‌میلیون و ۵۵۰‌هزار بشکه) رسید.
  • افزایش کیفیت محصولات نفتی

    معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با اشاره به‌دستاوردهای علمی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: تلاش می‌کنیم از سرریز فناوری‌های به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آمده در صنعت هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای کشور برای افزایش کیفیت محصولات نفتی بهره ببریم.
  • پاکستان خواهان بهره‌‌‌‌برداری از خط لوله گازی آی‌‌‌‌پی

    وزیر نفت از علاقه‌‌‌‌مندی اسلام‌‌‌‌آباد برای بهره‌‌‌‌برداری سریع خط لوله صادراتی گاز ایران به پاکستان (آی‌‌‌‌پی) خبر داد. به گزارش «شانا» جواد اوجی با بیان اینکه طرف پاکستانی مشتاق است هرچه زودتر تزریق گاز به خط لوله آی‌‌‌‌پی انجام شود، گفت: پاکستان برای تسریع در این کار در حال تنظیم قرارداد با شرکت‌های مختلف است.
  • ساخت خط لوله در دریای خزر

    قزاقستان درنظر دارد ساخت یک خط لوله انتقال نفت در دریای خزر را بررسی کند. به گزارش «شانا» به نقل از اینترفکس روسیه، وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرد: گزینه‌‌‌‌های ساخت خط لوله انتقال نفت را در بستر دریای خزر و از شهر آتیرائو به بندر کوریک بررسی می‌کند. به‌‌‌‌گفته این وزارتخانه، قزاقستان همچنین ممکن است براساس ظرفیت بندر آکتائو، حمل‌ونقل نفت از خط لوله ترانس‌خزر را به ۷‌میلیون ‌تن در سال‌افزایش دهد. به‌منظور اطمینان از حمل‌ونقل ایمن این مقدار نفت، به حدود ۱۰نفتکش جدید با وزن ۱۲‌هزار ‌تن نیاز است. قزاقستان صادرات نفت‌خام خود را سال‌گذشته افزایش داد و پیش‌بینی می‌کند امسال هم به افزایش صادرات خود ادامه دهد. هم‌‌‌‌اکنون کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) بخش عمده صادرات نفت‌خام قزاقستان را به‌‌‌‌ عهده دارد. خط لوله کنسرسیوم خزر از سواحل دریای خزر در شمال‌غربی قزاقستان تا بندر نووروسیسک در سواحل دریای‌سیاه در روسیه امتداد دارد و ۸۰‌درصد صادرات نفت‌خام این کشور با این خط لوله انجام می‌شود.
  • معمای رفح

    محمدحسین باقی: بیش از ۷ماه از جنگ غزه گذشت و این جنگ نه‌تنها متوقف نشده، بلکه هر روز بر شمار قربانیانش افزوده می‌شود. افزون بر این، مدتی است خبر حمله اسرائیل به رفح هم در رسانه‌ها بازتاب یافته است. اما اسرائیل از حمله به رفح به دنبال چیست؟ پس از عملیات تنبیهی-موشکی ایران علیه اسرائیل، بحث تعویق حمله اسرائیل به رفح مطرح شد. برخی معتقدند که اسرائیل در یک بده‌بستان با آمریکا در مسائل منطقه‌ای، موافقت آمریکا برای حمله به رفح را دریافت کرد. صرف‌نظر از درست یا غلط بودن این روایت، به نظر می‌رسد حمله اسرائیل به رفح «قطعی» یا «نزدیک» باشد. در این پرونده از «باشگاه اقتصاددانان» ابعاد مختلف ماجرای رفح و نیاز اسرائیل به حمله به رفح بررسی شده است.
  • شمشیر داموکلس بر سر رفح

    آنتونیو پیتا/گزارشگر آل پائیس اسپانیا
    جزوات چاپ شده بود. به گزارش رادیو اسرائیل، ارتش این رژیم قصد داشت این جزوات را در آسمان رفح رها کند تا به آنها دستور دهد آخرین پناهگاه مخاطره‌آمیز خود را ترک کنند. اندکی قبل‌تر، وزارت جنگ اسرائیل یک مناقصه عمومی برای خرید ۴۰‌هزار چادر منتشر کرده بود که می‌تواند ۴۸۰هزار نفر را در خود جا دهد؛ به عبارتی هر ۱۲نفر یک‌چادر. سپس پاسخ موشکی ایران به رژیم‌صهیونیستی در روز شنبه آغاز شد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌‌‌وزیر اسرائیل، از موضع خود [برای حمله به رفح] عقب‌نشینی کرد، زیرا نمی‌‌‌خواست ایالات‌متحده را برنجاند. آمریکا در عین حال، حمله به رفح را «یک اشتباه بزرگ» نامید. از زمان اعلام حمله زمینی به رفح یعنی تقریبا دوماه پیش، نتانیاهو از تهدید به حمله به عنوان یک طعمه و ابزاری برای جنگ روانی استفاده کرده است.
  • غرب ریاکار

    آندریاس موتزفلد کراویک/معاون وزیر امور خارجه نروژ
    با آشکار شدن جنگ‌‌‌های خشونت‌بار در اوکراین و غزه و تشدید تنش بین ایران و اسرائیل، دفاع از قوانین بین‌المللی هرگز این‌قدر ضروری نبوده است. بسیاری استدلال کرده‌‌‌اند که حمایت غرب از اوکراین -که اغلب در قالب احترام به قوانین بین‌المللی بیان می‌شود- با حمایت کم‌‌‌رنگ همان کشورها از غزه تضعیف شده است. این موضوع باعث ایجاد بحث بزرگ‌تر در سیاست خارجی در مورد استانداردهای دوگانه غربی شده است. ادعا این است که کشورهای غربی تنها زمانی نگران نقض قوانین بین‌المللی هستند که منافع خودشان تامین نشود. تعهد واقعی به قوانین بین‌المللی مستلزم محکومیت جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین و همچنین طرح نقض قوانین بین‌المللی از سوی اسرائیل در غزه است.
  • ۷ ماه بی‌نتیجه

    دانیل بایمن/استاد دانشگاه جورج‌تاون
    با گذشت بیش از ۷ماه از عملیات ۷اکتبر، به نظر می‌رسد اسرائیل در تله گرفتار شده است. اگرچه جنگ در غزه ضرباتی به حماس وارد کرده و این به بهای جان فلسطینی‌ها تمام شده است؛ اما اسرائیل تا رسیدن به هدف خود برای نابودی حماس فاصله زیادی دارد و به نظر می‌رسد در یک عملیات نظامی به دام افتاده است که احتمالا با هزینه‌ای هنگفت فقط پیشرفت تدریجی خواهد داشت. اسرائیل هنوز نتوانسته است با وجود حملات خود زمینه را برای یک دولت جدید در غزه فراهم کند.
  • عملیات رفح راهی برای فشار بر حماس

    بتان مک کرنان/گزارشگر گاردین
    برخی گزارش‌ها حاکی از این است که رژیم‌صهیونیستی توپخانه و نفربرهای زرهی بیشتری را در حاشیه نوار غزه مستقر کرده است که نشان می‌دهد ارتش در حال آماده شدن برای حمله زمینی به رفح است. روزنامه اسرائیلی معاریو روز چهارشنبه (۲۹فروردین‌ماه ۱۴۰۳) اعلام کرد که سربازان در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند و «اصل حاکم بر عملیات» توسط ستاد ارتش اسرائیل تایید شده است.
  • چالشی برای دکترین بایدن

    واندا فلباب-براون/تحلیلگر بروکینگز
    حملات ۷ اکتبر حماس و پاسخ خشونت‌بار و بدون تناسب اسرائیل در غزه چالشی را برای محور اساسی دکترین دولت بایدن ایجاد می‌کند: خارج کردن ایالات‌متحده از جنگ‌های بی‌پایان چند دهه‌ای علیه بازیگران مسلح غیردولتی، خروج از تلاش‌های دولت‌سازی در خارج از کشور و جهت‌گیری مجدد استراتژی امنیتی و نظامی ایالات‌متحده به سمت رقابت قدرت‌های بزرگ با چین و روسیه. سیاست ایالات‌متحده اکنون بدون گزینه‌‌‌های خوب در منطقه‌‌‌ای ملتهب گرفتار شده است که در آن طیف گسترده‌‌‌ای از گروه‌‌‌های نیابتی و بازیگران مسلح غیردولتی با جنگ در غزه جسور شده و دوباره فعال شده‌اند.
  • درست‌ترین تصمیم علی دایی!

    آنچه در فوتبال ایران فراوان پیدا می‌شود «شایعه» است؛ دور و نزدیک به واقعیت. گاهی شایعات مبنای منطقی‌تری دارند و به حقیقت تبدیل می‌شوند، اما گاهی روشن است که موضوع را نباید چندان جدی گرفت. به تازگی شایعه‌ای منتشر شد که از دسته دوم بود؛ اینکه قرار است علی دایی در پایان فصل جای اوسمار ویرا را بگیرد و سرمربی پرسپولیس شود. خوشبختانه دایی این داستان را تکذیب کرد. حالا چرا می‌گوییم «خوشبختانه»؟ در ادامه توضیح خواهیم داد.
  • نیمکت نشین نشوید

    دنياي اقتصاد: دنبال کردن سری A از فصل آینده برای فوتبال‌دوستان ایرانی حال و هوای جالب‌تری خواهد داشت. امسال سردار آزمون پایش به این لیگ باز شد و در مجموع نمایش بدی نداشته تا شاید با درخشش در این مقطع، بتواند قراردادی دائمی با رم امضا کند.
  • جنجال عجیب در سینما

    دنیای اقتصاد: می‌گویند بازارهای دیجیتالی به مویی بندند؛ در این میان بازار رسانه‌های فرهنگی و هنری به واسطه ویژگی‌های ذاتی‌شان و تعامل گسترده‌شان با مخاطب، حساس‌ترند. حالا قصه یکی از پلتفرم‌های نمایش خانگی است که یکی از مدیرانش با ادبیاتی گزنده، بازیگران و تهیه‌کنندگان سینما را متهم به بی‌اخلاقی و بی‌تعهدی کرده است. ماجرایی که در دو روز گذشته با واکنش‌های تند و تیز و فوری سینماگران و انجمن‌ها و اصناف سینمایی همراه شد و می‌رود تا بازار این پلتفرم دیجیتالی را با چالش‌های جدی روبه‌رو کند.
  • چه کسی به شما دستور داده کوبیسم را رواج دهید؟

    دنیای اقتصاد: جلیل ضیاءپور، از تاثیرگذارترین نقاشان معاصر، ۱۰۴ سال پیش در چنین روزی به دنیا آمد. او که با خلق آثار نوآورانه، تدریس و تالیف به پدر نقاشی مدرن ایران معروف است، از پایه‌گذاران انجمن هنری خروس جنگی محسوب می‌شود؛ انجمنی که توانست جایگاه ویژه‌ای در تاریخ هنر کشورمان از نظر پیشرو بودن برای خود کسب کند.
  • رستگاری در ۹۰ به علاوه چند

    دنياي اقتصاد: بارها گفته‌اند و دیده‌ایم که فوتبال بیش از ۹۰ دقیقه است و در زمان‌های تلف شده گل‌هایی رد و بدل می‌شوند که سرنوشت دو تیم را تغییر می‌دهند. البته که همیشه بوده‌اند تیم‌هایی که بیش از بقیه از این زمان طلایی بهره بردند.
  • کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در ارسباران

    دنیای اقتصاد: کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران فردا و پس‌فردا پنج‌شنبه و جمعه اجرا می‌شود. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ‌زاده اجرا می‌شود، تصنیف‌ها و قطعات پیش‌در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمدرضا برزین، صادق شیخ‌زاده و قطعاتی با ملودی‌های قدیمی و محلی براساس اشعاری از هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا خواهد شد. حضور در این کنسرت که ساعت ۲۰:۳۰ آغاز می‌شود برای عموم آزاد و رایگان است. علاقه‌مندان برای دریافت کارت ورودی می‌توانید نیم ساعت پیش از آغاز مراسم به واحد روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.
  • برپایی نمایشگاهی با نوستالژی نوار کاست

    دنیای اقتصاد: «نویزآف»، نمایشگاه انفرادی امیر عباسی، در گالری بام برپاست. امیر عباسی که در این مجموعه سراغ نوارهای کاست رفته است درباره دلایل این انتخاب توضیح داده است: «در مجموعه پیش رو، نوارها استعاره‌ای از برساخت زبانی و فرهنگی جوامعی نظیر ما هستند. این وارونه‌سازی، امروز از آن جهت برجسته شده است که نمود آن در زندگی ما، شکلی طنز‌گونه و قابل‌تامل پیدا کرده است. چیزی که در گذشته، گاهی با سانسور همراه بوده است و امروز طی فرآیندی فرهنگی، در دایره ایدئولوژیک نهاد حاکم قرار ندارد. چیزی دگرگون و فراموش‌شده، که ماهیت واقعی از آن سلب شده تا نوعی معناسازی وارونه اتفاق بیفتد. اما امروز در مسیری متفاوت اما بی‌اثر و تنها نوستالژیک در ذهن ما نقش بسته است.» نمایشگاه «نویزآف» تا ۱۱ اردیبهشت در گالری بام واقع در خیابان مطهری، خیابان قائم مقام، میدان شعاع، خیابان خدری، پلاک ۲، زنگ ۲میزبان علاقه‌مندان است.
  • یک نشست فرهنگی در موزه هنرهای معاصر

    دنیای اقتصاد: اولین نشست تخصصی نمایشگاه «بر فراز دشت» با موضوع «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» شنبه ۸اردیبهشت در موزه هنرهای معاصر برپا می‌شود. در این نشست که ساعت ۱۴برگزار می‌شود، مسیحا ربیعی پژوهشگر و عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران، کیوریتور نمایشگاه، شهریار زرشناس پژوهشگر و عضو هیات‌علمی دانشگاه سوره، سمیه رمضان‌ماهی پژوهشگر و عضو هیات‌علمی دانشگاه سوره، و امیر دستمردی هنرمند تجسمی و مدرس دانشگاه و دبیر جلسه حضور خواهند داشت. در نمایشگاه «بر فراز دشت: ۷۲ اثر از ۱۸ هنرمند ایرانی و ۶ هنرمند خارجی از مجموعه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش ‌درآمده است. این نمایشگاه با رویکردهای طبیعت‌گرایانه، بخش بزرگی از تاریخ هنرهای بصری جهان را به خود اختصاص داده است و تا ۱۶اردیبهشت‌ماه به جز دوشنبه‌ها و تعطیلات رسمی برای بازدید علاقه‌مندان برقرار است.
  • لغو مراسم جایزه قلم با انصراف نویسندگان

    دنیای اقتصاد: پس از آنکه ده‌ها نویسنده نامزد جوایز قلم آمریکا (پن)‌ در اعتراض به جنگ غزه از شرکت در این مراسم انصراف دادند، این انجمن ادبی مراسم اهدای جوایز سالانه خود را لغو کرده است. با توجه به اینکه از ۶۱ نویسنده و مترجم نامزد دریافت جایزه، ۲۸ نفرشان در مرحله بررسی آثار انصراف دادند، سوزان نوسل، عضو هیات‌مدیره انجمن قلم آمریکا، گفت: «این یک رویداد دوست‌داشتنی است و زحمت زیادی برای آن کشیده می‌شود، بنابراین همه ما از این نتیجه متاسفیم اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برگزاری مراسم به روشی که امیدوار بودیم و برنامه‌ریزی کرده بودیم ممکن نیست.»
  • از تاجیک‌ها بیاموزیم

    دنياي اقتصاد: کمتر از یک دهه قبل اگر کسی از تاثیرگذاری فوتبال تاجیکستان در قاره آسیا سخن می‌گفت، احتمالا هیچ مخاطبی اجازه انعقاد جمله را به وی نمی‌داد! حالا اما این کشور فارسی زبان پیشرفت چشمگیری را در حوزه فوتبال و فوتسال تجربه کرده و هیچ بعید نیست طی سال‌های آینده تبدیل به یک قدرت شود. این بحث به خصوص پس از حذف کردن ژاپن از جام ملت‌های فوتسال آسیا در تایلند حسابی داغ شده و بسیاری از منتقدان و کارشناسان ترقی این کشور همزبان را به مسوولان فوتبال کشور یادآوری می‌کنند.
  • اضافه شدن چند فیلم تازه به جشنواره کن

    مهر: جشنواره فیلم کن فیلم‌های بین‌المللی دیگری را به بخش‌های مختلف این دوره اضافه کرد که انیمیشن میشل آزاناویسیوس با عنوان «گرانبهاترین محموله‌ها»، فیلم «دانه انجیر مقدس» محمد رسول‌اف و «لولا» اولیور استون از جمله آنها هستند.
  • حضور نیکلاس کیج و جان تراولتا در«تغییر چهره ۲»

    دنیای اقتصاد: سال ۲۰۲۲، اعلام شد آدام وینگارد و همکار نویسنده دیرینه‌اش، سایمون بارت، برای ساختن دنباله‌ای بر فیلم «تغییر چهره» (face off) محصول ۱۹۹۷ با هم همکاری می‌کنند. یک سال بعد، وینگارد گفت تنها در صورتی فیلم را می‌سازد که بازیگران اصلی، نیکلاس کیج و جان تراولتا، بازگردند. اکنون دنیل ریچمن، از چهره‌های مشهور صنعت سینما، تایید کرده که نیکلاس کیج و جان تراولتا برای ساخت دنباله این فیلم بازخواهند گشت. در‌حالی‌که تاریخ تولیدی اعلام نشده، اما با توجه به برنامه تراولتا که بیشتر در فیلم‌های درجه C بازی می‌کند و برنامه کیج که امسال به طور شگفت‌انگیزی سبک است، شاید بتوان انتظار داشت که فیلم‌برداری خیلی زود شروع شود. هرچند در فیلم اصلی کیج مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و کشته می‌شود، اما بارت که دنباله فیلم را می‌نویسد، اظهار کرده معتقد نیست شخصیت کاستور تروی - با بازی کیج - واقعا مرده باشد. «تغییر چهره» فیلم اکشن سال ۱۹۹۷ به کارگردانی جان وو ساخته شد. در این فیلم جان تراولتا و نیکلاس کیج ایفای نقش کرده‌اند. بودجه «تغییر چهره» حدود ۸۰ میلیون دلار بود و توانست با فروش بیش از ۲۴۵میلیون دلار، موفقیت تجاری خوبی به‌دست آورَد.
  • یحیی- تراکتور؛ چه می‌شود؟

    دنياي اقتصاد: در شرایطی که تلاش مدیران باشگاه تراکتور برای پیدا کردن سرمربی جدید همچنان ادامه دارد، اسامی مختلفی برای نشستن روی نیمکت تبریزی‌ها به گوش می‌رسد.
  • درددل‌های یک کارگردان از مصائب کار با جانی‌ دپ

    دنیای اقتصاد: مایوین، فیلم‌ساز فرانسوی، در مصاحبه‌ای با ایندیپندنت تجارب خود را در همکاری با جانی دپ در درام تاریخی «ژان دو باری» آشکارا به اشتراک گذاشته است و صراحتا به مسائلی از جمله دخالت در فیلم‌نامه، تاخیر حضور در صحنه فیلم‌برداری و دیگر پیچیدگی‌های این همکاری پرداخته است. این فیلم نخستین حضور جانی دپ را در سینما از زمان مبارزه حقوقی پرسروصدای او با همسر سابقش، امبر هرد، را رقم زد که نمایشی جنجالی در جشنواره کن ۲۰۲۳ داشت.
  • جنجال نصفه و نیمه‌ای که تمام شد

    دنياي اقتصاد: باشگاه استقلال طی روزهای اخیر درگیر یک حاشیه شد و آن هم این بود که جلال‌الدین ماشاریپوف، هافبک ازبکستانی آبی‌ها بدون اجازه باشگاه به امارات سفر کرد. بعد از این اتفاق شایعاتی در مورد اختلاف ماشاریپوف و کادرفنی منتشر شد، اما با بازگشت کاپیتان تیم ملی ازبکستان به تمرینات، احتمالا داستان تمام شده است. روایت «ایسنا» را در این مورد بخوانید: «ماشاریپوف پس از بازی جمعه‌شب آبی‌پوشان مقابل شمس‌آذر به دوبی رفت. دلیل بدون اطلاع ترک کردن ایران توسط ماشاریپوف این بوده که پاسپورت هافبک استقلال به خاطر فیفادی و انجام بازی‌های ملی برای تیم ملی ازبکستان پیش خود این بازیکن بوده است. او به باشگاه اعلام کرده برای آوردن خانواده‌اش به دوبی سفر می‌کند. ماشاریپوف با پیگیری‌های باشگاه استقلال دوشنبه‌شب به ایران بازگشت و هم‌اکنون در تمرین استقلال حضور دارد.»
  • با تماشاگر یا بی‌تماشاگر؟

    دنیای اقتصاد: آلومینیوم اراک در حالی روز جمعه در چارچوب مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی میزبان پرسپولیس خواهد بود که مشخص نیست این بازی تماشاگر دارد یا نه! روح‌الله رجاییان، مدیرعامل آلومینیوم در مورد اینکه آیا صحبتی درمورد ممنوعیت حضور تماشاگران در این بازی مطرح شده به خبرگزاری فارس گفت: «بله، به این سمت‌وسو می‌رود. هنوز نمی‌دانیم این بازی با تماشاگر است یا بدون تماشاگر، قرار است جلساتی در فدراسیون و حتی سطح وزارت کشور برگزار و تصمیم‌گیری شود.» به نظر می‌رسد این فضا در پی اتفاقات پایان بازی آلومینیوم و استقلال در لیگ برتر به وجود آمده است.
  • انفعال عجیب در برابر قاچاق آدامس

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: صنعت غذا با چالش‌‌‌های متعددی روبه‌‌‌رو است که این چالش‌‌‌ها در مقایسه با کشورهای منطقه باعث شده تولیدکنندگان نتوانند شرایط رقابتی مناسبی را تجربه کنند. فعالان این بخش می‌‌‌گویند دولت شرایط مناسبی را برای رشد و توسعه شرکت‌های بخش خصوصی صنعت غذا ایجاد نکرده که باعث می‌شود برندهای ایرانی برای حضور موفق در بازارهای منطقه‌‌‌ای بامشکل مواجه شوند. از سوی دیگر مصرف‌کنندگان ایرانی برندهای خارجی را به برندهای ایرانی اولویت می‌دهند و این در حالی است که کیفیت بسیاری از محصولات ایرانی اگر بالاتر از محصولات خارجی نباشد کمتر هم نیست.
  • حضور پررنگ تشکل ها در ایران اکسپو۲۰۲۴

    دنیای اقتصاد: فعـــالان اقتــصادی معتقدند ایران اکسپو ۲۰۲۴ و رویدادهای مشابه می‌تواند ما را نسبت به مناسبات اقتصادی با سایر کشورها علاقه‌مند معرفی کنند. علی چاغروند، معاون کمیسیون‌‌‌ها، مجامع و شوراهای اتاق بازر‌گانی ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ایران اکسپو ۲۰۲۴ را از حیث تنوع و تعدد مشارکت‌‌‌کنندگان، فرصت بی‌‌‌نظیری برای معرفی توانمندی‌‌‌های صادراتی کشور می‎داند.
  • معرفی توانمندی‌‌‌های کشور در ایران‌‌‌اکسپو

    نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ضمن تاکید بر ضرورت برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو گفت: باید در طول سال برای اجرای باشکوه و قوی ایران اکسپو، برنامه‌‌‌ریزی انجام شود.
  • استقبال کشورهای غرب آسیا از اکسپو ۲۰۲۴

    مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به استقبال تجار و بازرگان غرب آسیا از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، گفت: بدون تردید در این نمایشگاه قراردادهای تجاری خوبی در زمینه گروه‌‌‌های کالایی از جمله مواد غذایی و مصالح ساختمانی امضا خواهد شد.
  • رونق تجارت با برگزاری ایران اکسپو

    رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو، گفت: حرکت بهتر از سکون است؛ بدون تردید نتایج مثبت برگزاری این نمایشگاه را در ماه‌های آینده در تولید و رونق تجارت مشاهده خواهید کرد.
  • چه کسی امپراتوری لوکس LVMH را رهبری خواهد کرد؟

    برنارد آرنو، که در حال حاضر ثروتمندترین فرد دنیاست، دوست دارد شرکت برندهای لوکس LVMH را یک کسب و کار خانوادگی توصیف کند. این توصیف آرنو از امپراتوری لوکس ۴۰۰میلیارد یورویی‌‌‌اش که مدیرعاملی، ریاست هیات‌مدیره و کنترل سهام آن را در اختیار دارد، هم درست است و هم فخرفروشی. هر پنج فرزند آقای آرنو برای او کار می‌‌‌کنند. در جلسه عمومی سالانه LVMH در روز ۱۸ آوریل، دو تا از پسرانش (الکساندر و فردریک) آماده پیوستن به دلفین و آنتونی، دو فرزند بزرگ‌تر آرنو از ازدواج اولش، در هیات‌مدیره شدند. فقط ژان ۲۶ ساله که جوان‌‌‌ترین فرزند است، هنوز در هیات‌مدیره حضور ندارد.
  • دردسر شرکت‌های اروپایی با دور جدید تحریم‌‌‌ها علیه روسیه

    شرکت‌های اروپایی که هنوز در روسیه فعالیت می‌‌‌کنند، مجبورند از تحریم‌‌‌های جدید اتحادیه اروپا علیه این کشور پیروی کنند و این موضوع می‌تواند شیوه کسب‌و‌کار آنها را به شکل قابل‌توجهی تغییر دهد. بیش از دو سال از آغاز جنگ روسیه و اوکراین می‌‌‌گذرد و شرکت‌های بزرگ چندملیتی در حال از دست دادن امتیاز ارائه خدمات حرفه‌‌‌ای به شرکت‌های تابعه روسی خود هستند؛ خدماتی مثل حسابداری، مشاوره مدیریت و مشاوره حقوقی. بروکسل در تلاش است، خلأهای موجود در تحریم‌‌‌هایی که علیه روسیه اعمال کرده را از بین ببرد. قانون جدید اتحادیه اروپا که از ماه ژوئن اجرایی می‌شود، جزئی‌‌‌ترین وضعیت فعالیت‌‌‌های فعلی کسب‌و‌کارهای غربی در روسیه را به تصویر کشیده است. البته وکلا و مدیران شرکت‌ها هشدار داده‌‌‌اند که این تغییر ممکن است ناگزیر شرکت‌ها را مجبور کند چنین خدماتی را از دفاتری خارج از اتحادیه اروپا دریافت کنند.
  • سرانجام مدیر عجول و تهاجمی

    شرکت داویتا (DaVita) هزار و ۵۴۴مرکز دیالیز سرپایی در ۴۳ ایالت مختلف آمریکا دارد و به حدود ۱۱۹‌هزار بیمار کلیوی خدمت‌‌‌رسانی می‌کند. آنها بزرگ‌ترین شرکت مستقل خدمات دیالیز در ایالات متحده هستند. اما یک بار به دلیل استراتژی تهاجمی برای کسب بیشترین سهم از بازار و نگاه تک‌‌‌بعدی مدیرشان، تا آستانه ورشکستگی رفتند. داویتا در سال ۱۹۷۹ با نام مراقبت‌‌‌های پزشکی کلیه در شهر سانتا مانیکا بنیان‌گذاری شد. این شرکت به عنوان زیرمجموعه‌‌‌ای از شرکت پزشکی ملی (National Medical Enterprises) معرفی شد که برای مدیریت و اداره تاسیسات دیالیز در بیمارستان‌‌‌های آمریکا ایجاد شده بود. مدیریت جاه‌‌‌طلب شرکت به دنبال آن بود که با ساخت مراکز جدید دیالیز و تملک برخی از شرکت‌های رقیب، خود را به عنوان رهبر صنعت دیالیز این کشور مطرح کند.
  • رشد ۸ درصدی تولید محصولات پتروشیمی

    مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری تجاری شستان با بیان اینکه گروه شستان در سال ۱۴۰۲ موفق به تولید ۵.۱۹ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی شده است، گفت: سال گذشته موفق به صادرات ۳.۴ میلیون تن از انواع محصولات پتروشیمی، فولادی و عمرانی شده‌‌‌ایم که در این بین با صادرات ۳.۲ میلیون تن محصولات پتروشیمی سهم ۱۱ درصدی از صادرات محصولات پتروشیمی کل کشور در سال ۱۴۰۲ در شرایط تحریم و با تمام ناملایمات سهم شستان بوده است.
  • اجرای طرح‏‏‌های کیفی‏‏‌سازی در راستای حفاظت محیط‌زیست

    دنیای‌اقتصاد – بندرعباس: مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: این شرکت پالایشی با تعریف برنامه‌های زیست‌‌‌محیطی در طرح‌‌‌های توسعه این پالایشگاه، همچون احداث واحدهای کیفی‌‌‌سازی در راستای انطباق محصولات تولیدی خود با استانداردهای روز زیست‌‌‌محیطی و تکمیل زنجیره صنعت سبز گام برداشته است. احمد هاشمی در مراسم گرامیداشت زمین پاک افزود: طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین با هدف کاهش نفت کوره و تولید فرآورده‌‌‌های با ارزش افزوده بیشتر، با کیفیت و دارای استاندارد روز دنیا در پالایشگاه نفت بندرعباس در حال اجراست.
  • کرمان آیدکس با هدف توسعه پایدار برگزار می‌شود

    دومین دوره رویداد کرمان آیدکس با شعارتفکر نو و توسعه پایدار درروزهای ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت برگزار خواهد شد.
  • درباره قیمت بلیت هواپیما

    محمد‏‌صادق داودی مقدم / تحلیلگر مسائل صنعت هوایی
    در سال‌های اخیر بارها موضوع آزادسازی قیمت بلیت هواپیما ازسوی برخی مسوولان و کارشناسان با هدف بهبود وضعیت اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی برای ارائه خدمات با کیفیت مطلوب‌‌تر و به‌‌صرفه‌‌تر برای عموم مردم مطرح شده است. حال باتوجه به اهمیت موضوع و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی گسترده این اقدام و به جهت پرهیز از تکرار برخی سیاست‌‌های غلط (مشابه اقدامات گذشته روی نرخ‌گذاری سوخت خودرو)، بررسی تجربه دیگر کشورها حائز اهمیت است. در این رابطه بسیاری از کشورها ازجمله ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و استرالیا نسبت به آزادسازی قوانین و مقررات حمل‌ونقل هوایی اقدام کرده‌‌اند. در ادامه به بررسی اقدامات مشابه و نتایج آن در ایالات متحده آمریکا اشاره شده است.
  • فروردین پررکورد «جهان‌‌‌فولاد» در سال جهش تولید

    شرکت جهان‌‌‌فولاد سیرجان موفق به ثبت ۷ رکورد کمی و ۶ رکورد کیفی تولید طی فروردین‌‌‌ماه ۱۴۰۳ شد.
  • رشد سرمایه‌گذاری‏‏‌ها در منطقه ویژه اقتصادی لامرد

    مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد اقدامات توسعه‏‏‌ای در منطقه ویژه لامرد طی سال۱۴۰۲ را تشریح کرد. به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد، کورش فتاحی از رشد ۴۵۵ درصدی واگذاری اراضی و ۱۶ درصدی حجم سرمایه‌گذاری‏‏‌ها در سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: در حوزه زیرساخت تعداد پروژه‏‏‌ها از ۱۴ به ۲۰ پروژه زیرساختی ارتقا یافت و در حوزه سرمایه‌گذاری با انعقاد ۶ قرارداد سرمایه‌گذاری و تحویل زمین به سرمایه‌گذار با حجم سرمایه‌گذاری ۴۷۷ میلیون یورو گام‏‏‌های اساسی در راستای اهداف توسعه‏‏‌ای این کانون بزرگ صنعتی برداشته شد. منطقه ویژه اقتصادی لامرد در جنوب استان فارس و در نقطه تلاقی استان‏‏‌های بوشهر و هرمزگان واقع شده و از زیرمجموعه‏‏‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران محسوب می‌شود.
  • گلخانه‌داران در برمودای مشکلات

    دنیای‌اقتصاد: تولید محصولات گلخانه‌‌ای از دو منظر برای کشور دارای اهمیت است؛ از یکسو این تولیدات غالبا صادرات‌محور است و از سوی دیگر محصولاتی کم آب بر هستند که در شرایطی که کشور با کم ‌آبی مواجه است می‌تواند یکی از امتیازهای مثبت برای کشور محسوب شود. با این وجود گلخانه‌داران کشور نیز در سالی که گذشت مشکلات بسیاری پشت سر گذاشتند و از سوی دیگر شرایط به نحوی است که به گفته کارشناسان بسیاری از این مشکلات حل نشده باقی مانده و در سال جدید نیز همراه این تولید‌‌کنندگان است.
  • کشت فراسرزمینی یا کشت سرزمینی؛ اولویت با کدام است؟

    در نشست کمیسیون کشاورزی که در اتاق ایران برگزار شد فعالان این بخش به بررسی چالش‌‌‌های موجود در این حوزه پرداختند. در این نشست همچنین چالش‌‌‌های کشت فراسرزمینی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، رضایی رئیس این کمیسیون با اشاره به تجربه کشت فراسرزمینی در کشورهایی مانند چین، عربستان و امارات از اعلام آمادگی برخی نهادهای دولتی و مسوولان نسبت به حمایت از بخش خصوصی در این رابطه خبر داد و گفت: برخی مشکلات مانند کم‌آبی و قیمت رقابتی و... وجود دارد و باید در انتخاب بهترین گزینه‌‌‌ها برای این منظور دست به کار شد. وی با بیان اینکه لازم است کمیسیون کشاورزی اتاق در کمیسیون کشاورزی مجلس یک کرسی برای مشورت‌دهی به نمایندگان مجلس به صورت تخصصی ایجاد کند، در رابطه با زنجیره ارزش محصولات کشاورزی گفت: در تمام دنیا این موضوع مورد توجه قرار گرفته و در ایران نیز با مسوولان و مدیران نشست‌‌‌هایی برگزار شده و توافقاتی هم بین وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور و اتاق بازرگانی صورت گرفته و نمونه کارهایی نیز ارائه شده است.
  • پیمانکاران دفاعی کره‌جنوبی از سوی کره‌شمالی هک شدند

    ایسنا: پلیس کره‌جنوبی اعلام کرد گروه‌های هک بزرگ کره‌شمالی، بیش از یک سال است که حملات سایبری گسترده‌ای را علیه شرکت‌های دفاعی کره‌جنوبی انجام داده‌اند و به شبکه‌های داخلی این شرکت‌ها نفوذ کرده و اطلاعات فنی آنها را به سرقت برده‌اند. پلیس کره‌جنوبی روز سه‌شنبه اعلام کرد تیم‌های هک مرتبط با دستگاه اطلاعاتی کره‌شمالی شامل لازاروس، کیمسوکی و آندریل، کدهای مخرب را مستقیما یا از طریق پیمانکاران شرکت‌های دفاعی، در سیستم‌های داده این شرکت‌ها، نصب کرده‌اند. پلیس با همکاری تیمی از سازمان‌های جاسوسی ملی و کارشناسان بخش خصوصی، رد پای هک‌ها را دنبال کرده و به این گروه‌ها رسیده و آنها را با آدرس‌های IP منبع، معماری تغییر مسیر یافته سیگنال‌ها و مشخصات بدافزارهای مورد استفاده، شناسایی کرده است.
  • ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل معترض شد

    ايسنا: رگولاتور ضد انحصارطلبی ژاپنی با اعلام اینکه گوگل از تاکتیک‌هایی استفاده می‌کند که توانایی شرکت «یاهو ژاپن» برای رقابت در تبلیغات جست‌وجوی هدفمند را محدود کرده است، وعده داد به نظارت بر این شرکت آمریکایی ادامه می‌دهد. کمیسیون تجارت منصفانه ژاپن اعلام کرد از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲، آلفابت (شرکت مادر گوگل)، مانع دسترسی شرکت «یاهو ژاپن» به فناوری مورد نیاز برای دریافت درآمد تبلیغات هدفمند از جست‌وجو در دستگاه‌های تلفن همراه شد. آلفابت رفتار خود را به محض جلب‌توجه رگولاتور ژاپن به این شیوه، تغییر داد و قول داد به «یاهو ژاپن»، دسترسی به فناوری تبلیغات هدفمند مبتنی بر کلمات کلیدی را فراهم کند.
  • هوش مصنوعی مایکروسافت برای انجام کارهای ساده رونمایی می‌شود

    مهر: مایکروسافت از یک مدل زبانی هوش مصنوعی کوچک و ارزان‌قیمت رونمایی کرد که وظایفی مانند خلق محتوا و پست‌های شبکه اجتماعی را تولید و از مقدار کمتری اطلاعات استفاده می‌کند.
  • یک دادگاه در برزیل ایکس را بازخواست می‌کند

    مهر: یک دادگاه عالی در برزیل تا روز جمعه به پلتفرم ایکس مهلت داده توضیح دهد چرا به‌طور کامل از دستورات برای مسدودسازی برخی حساب‌های کاربری پیروی نکرده است.
  • ضرورت حاکمیت یکپارچه در حمایت از کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی

    دنياي اقتصاد: امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: «تاکید ما در مرکز تتا بر تحقق حاکمیت یکپارچه است به این معنا که تمامی دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه تجارت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال باید هماهنگ در این مسیر حرکت و از تصمیمات و رفتارهای متناقض از جمله در بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها یا البته عدم توجه به وظایف مشخص شده، پرهیز کنند.
  • سخنگوی متا به ۶ سال حبس در روسیه محکوم شد

    ايسنا: یک دادگاه نظامی روسی، سخنگوی شرکت آمریکایی متا را در پی دفاع علنی از تروریسم، به صورت غیابی به ۶ سال زندان محکوم کرد. گویا وکیل اندی استون درخواست تبرئه از اتهامات کرده است و برنامه‌هایی برای تجدیدنظر در این حکم وجود دارد.
  • کاهش فروش آی‌فون در چین

    ايسنا: فروش آی‌فون اپل در چین طی سه ماهه اول سال میلادی جاری، ۱۹.۱ درصد کاهش یافت، در حالی که فروش هوآوی ۶۹.۱ درصد افزایش داشت. شرکت تحقیقاتی «کانترپوینت ریسرچ» اعلام کرد سهم اپل در بازار تلفن هوشمند چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، به ۱۵.۷ درصد رسید که در مقایسه با ۱۹.۷ درصد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، کاهش نشان می‌دهد. سهم هوآوی در این مدت از ۹.۳ درصد، به ۱۵.۵ درصد افزایش یافت.
  • مانع‏‏‌زدایی از معادن تبریز

    دنیای اقتصاد-گروه استان‌ها-تبریز: رئیس کمیسیون معادن و فلزات اتاق تبریز گفت: بخش خصوصی باید به سرمایه‌گذاری در حوزه معادن تشویق شود.امید ظفر با اعلام این خبر افزود: بیش از ۶۰‌درصد چرخش اقتصادی استان، متعلق به حوزه صنعت و معدن بوده و بر این اساس حل مشکلات این صنعت ضروری است. وی بر لزوم رفع مشکلات از طریق تعامل و تفکر تاکید و خاطرنشان کرد: اگر تعامل نباشد، هیچ اتفاق مثبتی بین بخش خصوصی و دولت روی نمی‌‌‌دهد.
  • ۵۷ هزاریزدی درخواست صدور مجوز کسب‌وکار دادند

    دنیای‌اقتصاد - یزد: مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان یزد با اشاره به راه‌‌‌اندازی درگاه ملی مجوزهای کسب و کار گفت: ۵۷‌هزار نفر یزدی سال گذشته به صورت الکترونیک و از طریق درگاه ملی مجوزها درخواست مجوز کسب و کار دادند که بیش از ۳۰‌هزار مجوز آن صادر شد. محمد دهقان‌‌‌منشادی اظهار کرد: بخشی از این درخواست‌‌‌ها نیز یا رد شد یا متقاضی آن انصراف داده است و بخشی از آن نیز در مرحله صدور مجوز است.
  • تسهیل تجارت و تردد در پایانه‌‌‌های مرزی؛ اولویت راهداری

    دنیای‌اقتصاد - کرمانشاه- الهام اکبری: معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای، تسهیل تجارت و روان‌‌‌سازی تردد مسافر در پایانه‌‌‌های مرزی کشور را از برنامه‌‌‌ها و رویکردهای اساسی حوزه راهداری و حمل‌‌‌ونقل جاده‌‌‌ای اعلام کرد. حمیدرضا شهرکی در نشست کارشناسی بررسی روند ترانزیت، حمل‌ونقل بین‌المللی، صادرات کالا، تردد مسافر و بازدید از زیرساخت‌‌‌های پایانه مرزی پرویزخان گفت: در پایانه‌‌‌های مرزی کشور، تشریفات ورود و خروج کالا و مسافر و ترانزیت کالا و تبادل نظر با حضور مستمر در پایانه‌‌‌های مرزی انجام می‌شود. وی افزود: در این جلسات فرآیندهای موجود در پایانه‌‌‌های مرزی را به‌‌‌صورت میدانی بررسی می‌‌‌کنیم و باید آنچه در موضوع فرآیند پیش‌بینی شده است، در حوزه اجرا نیز بررسی شود.
  • تخلیه حباب صندوق‌ها با افت تنش

    دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی: روند کاهش قیمت در بازار دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازار سرمایه کشور ادامه‌‌‌دار شده، به‌‌‌نحوی که سکه بورسی در کانال قیمتی ۴۱میلیون و ۶۰۰هزار تومان معامله می‌شود و حباب صندوق‌های طلا نسبت به هفته قبل کوچک‌ شده است. افت نرخ و کوچک شدن حباب دارایی‌‌‌های طلایی نشان از آن دارد که فعالان این بازار پیش‌بینی کاهش قیمت در میان‌مدت را دارند و از همین‌‌‌رو درصدد خروج سرمایه از این بازار هستند.
  • بحران عرضه، مس را صعودی کرد

    دنیای‌اقتصاد: مس در حالی به کانال ۱۰‌هزار دلار به ازای هر تن نزدیک می‌شود که افزایش تقاضا در مقابل بحران عرضه قرار گرفته است و از طرفی موجودی انبارها در حال کاهش است. ادامه این شرایط موجب می‌شود که فلز سرخ در تنگنای جدی قرار گیرد و همچنین باعث جهش قیمت این فلز اساسی در بازارهای جهانی شده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر