شماره روزنامه ۶۰۱۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۹۴ دنیای اقتصاد

اخبار دسته بندی نشده - روزنامه شماره ۵۹۹۴

  • تورم فزاینده؛ درس‌هایی از گذشته برای تصویری در آینده

    دکتر یاشار تاروردی*
    طبق آخرین آمار قابل دسترسی از بانک‌مرکزی، تورم سالانه در سال ۱۴۰۰ کمی بیش از ۴۶درصد بوده است. در چند سال اخیر تورم فزاینده به حقیقتی پنهان‌ناپذیر در اقتصاد ایران تبدیل شده است که گریبانگیر زندگی روزمره مردم است. عوامل متعددی را می‌توان به عنوان دلایل تورم نام برد که بررسی آنها مستلزم نگاهی عمیق به رابطه اجزای مختلف اقتصاد کشور است که از حوصله این متن به دور است. اما می‌توان بررسی توصیفی از روند تورم در چند سال اخیر داشت و با استفاده از آن، تصویری، اگرچه ناکامل ولی گویا، از آینده تورم در ایران ساخت.
  • تامین اجتماعی و ناترازی‌های کشور

    علی حیدری *
    مدتی است که سخن از ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و ازجمله سازمان تامین اجتماعی می‌شود و به‌عنوان یکی از چالش‌ها یا ابرچالش‌های کشور مطرح می‌شود؛ غافل از اینکه بخش اعظم ناترازی سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی کشور محصول سایر ناترازی‌های مبتلابه کشور است؛ از جمله ناترازی بودجه دولت، ناترازی تجارت خارجی، ناترازی آب، ناترازی انرژی (برق و گاز)، ناترازی جمعیت و ناترازی حساب سرمایه که به این ترتیب شاید بتوان ایران را ناترازآباد دانست.
  • غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

    دنیای اقتصاد: پدر یک کودک غزه‌ای می‌گوید، فرزندش که در زمان جنگ به دنیا آمده بود، جز یک روز هیچ غذایی نخورده است؛ نه شیر خشک و نه هیچ چیز دیگر. پدر و مادرش آخرین پس‌اندازهای خود را برای غذا خرج کردند؛ به عبارت دیگر، جواهرات مادر را فروختند تا شیر بخرند و از سایر آوارگان درخواست آب کردند کردند تا شیر خشک را با آن مخلوط کنند. حالا حتی آن هم از بین رفته است. «ویویان یی» و «بلال شبیر» در گزارش ۲۳آوریل در نیویورک‌تایمز نوشتند، این نوزاد «جهاد» نام دارد و والدینش (نور بردا و هبه العرقان)، ماه گذشته با حمله نظامیان اسرائیلی در یک کمد انباری همراه با پنج نفر دیگر در بیمارستان الشفا در غزه به دام افتاده بودند. بردا (پدر خانواده) به نیویورک‌تایمز گفت، آنها مقداری آویشن فلسطینی و سبزیجات وحشی برای خوردن داشتند؛ اما فقط همین و آب اندکی فقط برای مرطوب کردن دهانشان داشتند. تیراندازی از بیرون به گوش می‌رسید.
  • نهایی شدن حاتم‌بخشی کنگره آمریکا

    دنیای‌اقتصاد: سنا سه‌شنبه‌شب با اکثریت قاطع به تصویب نهایی بسته کمکی ۹۵.۳میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان رای داد و آن را به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده ارسال کرد و به ماه‌ها ابهام درباره اینکه آیا ایالات متحده به حمایت از کی‌یف در مبارزه با روسیه ادامه می‌دهد یا خیر پایان داد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این رای منعکس‌کننده حمایت قوی دو حزب از این اقدام بود که البته در ایستگاه مجلس نمایندگان به‌دلیل مخالفت تندروهای دست راستی متوقف مانده بود. اقدام مجلس سنا با ۷۹رای موافق در مقابل ۱۸رای مخالف، یک پیروزی مهم برای رئیس‌جمهوری بود؛ چراکه وی از قانون‌گذاران خواسته بود به سرعت حرکت کنند تا بتواند آن را با امضای خودش به قانون تبدیل کند.
  • نجات روسیه با اقتصاد موازی

    دنیای‌اقتصاد: هنگامی که زویا، ۶۲ساله، ساکن مسکو، در اوت گذشته برای دیدار دخترش قصد سفر به ایتالیا را داشت، فرصت را مناسب دید برای خرید ساعت اپل که مدت‌ها آرزوی داشتن آن را داشت. به‌طور رسمی، اپل محصولات خود را در روسیه نمی‌فروشد. به گزارش الجزیره، این غول فناوری مستقر در کالیفرنیا یکی از اولین شرکت‌هایی بود که اعلام کرد در واکنش به حمله گسترده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به اوکراین در ۲۴فوریه۲۰۲۲، از این کشور خارج می‌شود. اما یک هفته قبل از سفر، زویا در حین مرورِ Yandex.Market، به کشفی غافلگیرکننده دست یافت.
  • دیدگاه ترکیه درباره منازعه ایران و اسرائیل

    محمود فاضلی/تحلیلگر امور بین‎الملل
    اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در موضع‎گیری خود درباره تنش بین ایران و اسرائیل توضیحات مهمی ارائه کرد. به ‎گفته وی «مشاهده می‌کنیم که خطراتی که در ۷ماه گذشته سعی در جلوگیری از آن داشتیم، به تدریج واقعی می‌شوند. وقایعی که رخ داد هم استاندارد دوگانه غرب و هم احتمال وقوع جنگی را که می‌تواند کل منطقه را در برگیرد، نشان داد. در آخرین مورد، منبع مشکل باید به‌درستی شناسایی شود. اسرائیل از ۷اکتبر، اقدامات تحریک‌آمیزی را برای گسترش آتش در منطقه انجام داده است. هدف قرار دادن سفارت ایران در دمشق توسط اسرائیل که برخلاف قوانین بین‌المللی و کنوانسیون وین انجام شد، آخرین قطره‌ای بود که کاسه صبر را لبریز کرد.»
  • باند فرود تورم خوراکی‌ها

    دنیای اقتصاد: مرکز آمار ایران در گزارشی، جزئیات تورم خوراکی‌ها در نخستین ماه سال جاری را منتشر کرد. در این گزارش تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب در مناطق شهری اندازه‌گیری شده و نسبت به ماه و سال قبل سنجیده می‌شوند. پیش‌تر تورم ماهانه و نقطه به نقطه خوراکی‌ها در فروردین به ترتیب ۲.۹ و ۲۳.۸درصد اعلام شده بود. نکته قابل توجه درباره آمار تورم خوراکی، قرارگرفتن نرخ تورم نقطه به نقطه در پایین‌ترین سطح دو سال اخیر است. آمارها حاکی از آن است تورم خوراکی‌ها طی دو سال گذشته، از سقف بیش از ۸۰درصدی خود در اردیبهشت۱۴۰۱ به حدود ۲۰درصد در فروردین۱۴۰۳ کاهش یافته است.
  • آژیر قرمز از میراث اصفهان

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: ترک‌‌‌های اصفهان دیگر محدود به خانه‌‌‌ها و جاده‌‌‌های این شهر نیست و فرونشست تا میراث بزرگ اصفهان هم رسیده است و حالا ترک‌‌‌ها از سقف‌‌‌ها و دیواره‌‌‌های میراث چندصدساله و برخی چندهزار ساله اصفهان بالا می‌رود و تک‌‌‌تک این میراث را در خطر فروپاشی قرار داده است. رسیدن خطر تا میراث اصفهان یعنی روشن شدن آژیر قرمز برای شهری که تمام هویتش را از میراث ملموس و ناملموس خود دارد. اصفهان، شهری است که نه‌تنها میراث اصیل و مهم ملی به شمار می‌رود بلکه به واسطه جهانی شدنش متعلق به تمام مردم جهان است و اگر آسیبی به این شهر وارد شود، در واقع به کل جهان آسیب وارد شده است. اینکه بگوییم اصفهان اعتباری برای ایران در جامعه بین‌المللی دارد، چندان اغراق‌‌‌آمیز نیست، چرا که محال است گردشگری خارجی به ایران بیاید و سری به نصف جهان نزند. در واقع در پکیج سفر گردشگران خارجی پیش از همه سفر به اصفهان گنجانده شده است، چرا که این شهر در کنار شیراز، شهرتی بین‌المللی دارد که به‌‌‌عنوان بخشی از هویت جامعه ایرانی در جهان شناخته شده است.
  • روگردانی دنیا از سیاست‏‏‌ صنعتی؟

    دنیای اقتصاد -گروه اقتصاد بین‌الملل: دولت‏‏‌ها در گذشته از ابزاری به نام «سیاست‏‏‌ صنعتی» برای کمک به تولیدکنندگان داخلی و رونق بخشیدن به صنایع خاص استفاده می‏‏‌کردند. این سیاست‏‏‌ شامل مداخلات هدفمند در اقتصاد می‌شود. اگرچه برخی از کشورهای در حال توسعه هنوز از سیاست‏‏‌ صنعتی استفاده می‌کنند، اما این رویکرد به دلیل پیچیدگی و عدم‌‏‏‌قطعیت در مورد مزایای آن، در بیشتر نقاط جهان طی سال‌های گذشته محبوبیت خود را از دست داده است.
  • نوشداروی اقتصادی‌ برای درد گـرانی

    پرهام پهلوان: تورم، عبارتی است که نه‌تنها از ادبیات اقتصاد و جامعه ایران دور نمی‌شود، بلکه هر روز کورتر از گره‌‌‌های قبلی می‌‌‌شود و در حالت بدبینانه اقتصاد ایران را وارد دور و تسلسل قیمتی تلخی کرده است. تورم و انتظارات تورمی، توانایی پیش‌بینی‌پذیری را از بنگاه‌‌‌ها و کسب‌وکارها گرفته و بر بی‌‌‌ثباتی فضای اقتصاد کشور افزوده است. در شرایطی که اکثر کارشناسان اقتصادی به این باور رسیده‌‌‌اند که دستیابی به یک راه‌حل داخلی اقتصادی برای پایان دادن به تورم غیر‌ممکن است و تا زمانی که ارتباط سیاسی کشور با دنیا بهبود پیدا نکند، نمی‌‌‌توان امید چندانی به بهبود اوضاع اقتصادی داشت، با به‌هم ریختن منطقه و درگیری و تنش در خاورمیانه امیدها به بهبود روابط دیپلماتیک کم‌‌‌رنگ‌‌‌تر نیز شده است. از طرف دیگر اقتصاددانان انتظار دارند که بانک‌مرکزی با افزایش نرخ بهره، ‌‌‌ تعادل عرضه و تقاضا را به بازار پول برگرداند و از این راه با تورم مقابله کند. این در حالی است که در سال‌های گذشته، نرخ تورم از نرخ بهره اسمی بیشتر بوده و ارزش پول مردم، با محاسبه با نرخ بهره واقعی، در نزد بانک‌ها کاهش یافته است. «باشگاه اقتصاددانان» سعی کرده است با استفاده از نظرات کارشناسان اقتصاد کلان، به گذشته و راه‌‌‌های پیش‌رو برای مقابله با تورم فزاینده بپردازد.
  • فرصت ناب بازاریابی صادراتی

    دنیای اقتصاد -گروه بازرگانی: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری‌اسلامی ایران (IRAN EXPO ۲۰۲۴)، به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور با پیش‌بینی بازدید بیش از ۲‌هزار تاجر و بازرگان خارجی از بیش از ۸۰ کشور روز شنبه آغاز به‌کار خواهد کرد. همزمان با این رویداد بزرگ صادراتی، اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نیز با میزبانی از مقامات کشورهای آفریقایی برگزار خواهدشد. معاون وزیر و رئیس‌کل سازمان توسعه‌تجارت همزمانی بر‌‌گزاری این دو رویداد را در راستای ایجاد هم‌افزایی با هدف توسعه صادرات غیرنفتی، توسعه بازار گروه‌های کالایی صادراتی و همچنین افزایش صادرات دانش‌بنیان‏‏‏‏‏‏‌ و کالاهای با ارزش‌افزوده بیشتر عنوان می‌کند.
  • کلنگ بی‌قرار شهرداری؛ بیخ گوش سنگلج

    دنیای اقتصاد: شهرداری تهران از پارک قیطریه در شمال تهران تا «عمارت فخرالدوله» در نزدیکی‌های لاله‌زار و ‌ از کوچه‌ها تا خیابان‌ها و میدان‌ها، همه را یکسان می‌نوازد. تقریبا همه طرح‌ها هم با اعتراض و انتقاد و هشدار کارشناسان مواجه شده اما چنان‌که پیداست،‌ عزم شهرداری جزم است. حالا هم گویا سندرم کلنگ بی‌قرار دوباره عود کرده و این بار درست بیخ گوش یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران یعنی تئاتر سنگلج قرار است به زمین بخورد؛ اما و هزار اما...
  • پتانسیل کاهشی دلار

    دنیای اقتصاد: بازار ارز تهران یک روز کاهشی دیگر را پشت سر گذاشت. نرخ دلار آزاد در بازار روز گذشته با فاصله گرفتن از مرز کانال‌های ۶۴ و ۶۵هزارتومانی برای ساعاتی در روز گذشته در کانال۶۳ دادوستد شد. کاهش ریسک‌های سیاسی در بازار عامل اصلی این روند کاهشی محسوب می‌شود. از سوی دیگر افت نرخ جهانی اونس طلا نیز با شارژ کاهشی سکه نرخ این کالای گران‌بها را وارد کانال ۴۱میلیون تومانی کرد.
  • نقشه راه پنج منطقه اقتصادی

    دنیای اقتصاد: عدم اطمینان از رسیدن تورم به سطح ۲درصد در برخی از مناطق جهان به ویژه در برترین اقتصاد دنیا (آمریکا) و در ادامه تداوم روند نزولی این شاخص در اروپا و دیگر اقتصاد‌های جهانی سبب ارائه سناریوهای احتمالی در خصوص آغاز سیاست‌های انبساطی و رشد اقتصادی آنها تا پایان سال جاری شد.
  • سهمیه ۲۷۰ همتی انتشار اوراق گام در سال ۱۴۰۳

    اکوايران: اوراق گام یکی از ابزارهای نوین تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است که در دو سال گذشته به شکل آزمایشی و مقطعی اجرا شده است. در سال جاری نیز سهمیه ۲۷۰همتی برای انتشار اوراق گام در نظر گرفته شده که در صورت موفقیت می‌تواند از فشار روی ترازنامه شبکه بانکی بکاهد.
  • تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز دارو در سال ۱۴۰۲

    مرکز مبادله ایران: بانک مرکزی بنابر ثبت سفارش‌ها و اعلام اولویت‌ها و نظر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، در طول سال ۱۴۰۲ برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی مجموعا بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تامین و پرداخت کرد که از رشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ برخوردار است. همچنین تامین ارز کالاهای اساسی و دارو در ۳۴ روز گذشته از مرز ۶۳۶ میلیون دلار گذشت.
  • اقتصاد هند همچنان در مسیر رشد

    ایسنا: فعالیت اقتصادی هند همچنان در حال گسترش بوده و قرار است در سال مالی جاری بیش از ۷ درصد رشد کند و این کشور را به سریع‌‌‌ترین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کند.
  • تثبیت نرخ بهره اولیه در چین

    ایبنا: بانک خلق چین (بانک مرکزی) تصمیم گرفت نرخ بهره اولیه وام‌‌‌های یک ساله را بدون تغییر نسبت به سطح آن در ماه قبل، ۳.۴۵ درصد تعیین کند. به گزارش عمون، به گفته مرکز ملی مالی بین بانکی چین، این بانک همچنین نرخ بهره وام‌‌‌های پنج ساله را که بسیاری از بانک‌‌‌ها به عنوان مبنایی برای تعیین سود تامین مالی املاک و مستغلات استفاده می‌‌‌کنند، در ۳.۹۵ درصد نگه داشت. فوریه گذشته، بانک مرکزی چین نرخ سود وام‌‌‌های پنج ساله را ۲۵ واحد کاهش داد و به ۳.۹۵ درصد رساند. این بزرگ‌ترین کاهش آن در سال‌های اخیر است، در حالی که سود وام‌‌‌های یک ساله در فوریه گذشته تغییری نکرده است. شایان ذکر است که داده‌های ماهانه نرخ‌‌‌های سود شاخص بانک‌‌‌ها را بر اساس بهره در عملیات بازار آزاد بانک مرکزی چین به‌‌‌ویژه مکانیسم وام‌‌‌دهی میان‌‌‌مدت تعیین می‌‌‌کند.
  • افزایش ۱۷ برابری خرید شمش در حراج مرکز مبادله

    ايسنا: سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به جلسات حراج شمش از سوی این مرکز گفت: از زمان آغاز نخستین جلسه حراج شمش طلا تا امروز رشد ۲۳ برابری عرضه و ۱۷ برابری در خرید شمش طلای استاندارد را شاهد هستیم. اصغر بالسینی با اشاره به جلسات حراج شمش و سکه طلا از سوی این مرکز در جهت ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضای طلا در کشور به تشریح میزان مبادلات صورت گرفته پرداخت و گفت: از زمان آغاز نخستین جلسه حراج شمش طلای استاندارد توسط مرکز مبادله ایران که در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، تا جلسه نوزدهم حراج که در تاریخ دوم اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد، استقبال بسیار بالایی از این جلسات صورت گرفت؛ به‌طوری که در نخستین جلسه حراج تعداد ۱۷ شمش طلا عرضه و ۱۰ شمش معامله شد و در جلسه اخیر این حراج تعداد ۳۹۵ شمش عرضه و ۱۷۵ قطعه شمش معامله شد. بالسینی ادامه داد: این موضوع نشان از استقبال از جلسات حراج شمش طلا دارد. در نوزدهمین جلسه حراج به میزان ۲۳ برابر بیشتر از میزان نخستین جلسه، عرضه شمش صورت گرفت. علاوه بر این میزان شمش معامله شده در جلسه نوزدهم ۱۷.۵برابر از میزان نخستین جلسه حراج شمش بیشتر است.
  • نقش کلیدی کارگران

    پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري: رهبر معظم انقلاب صبح روز گذشته در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسوولان برای حل مشکلات قشر قانع و نجیب کارگر پرداختند و گفتند: حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را هم خوب خواهد کرد. ایشان همچنین کار و کارآفرین را دو همکار خط مقدم جنگ اقتصادی دانستند و تاکید کردند: این دو هرقدر بهتر تلاش کنند و هرقدر زمینه تلاش موثر برای آنان فراهم‌تر شود، توفیقات بیشتری نصیب کشور و ملت خواهد شد.
  • حضور فنی و مهندسی ایران در سریلانکا

    دنیای اقتصاد: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، روز گذشته در پایان سفرش به پاکستان درسفری یک‌روزه عازم سریلانکا شد. هدف از این سفر افتتاح پروژه چند‌منظوره سد و نیروگاه «اومااویا» در سریلانکا بود که مراحل طراحی و ساخت آن توسط شرکت‌های ایرانی انجام شده است. ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌‌‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌‌‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعا به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است. پروژه‌‌‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماما توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تامین شده است و بیش از ۴۰۰ مهندس ایرانی در احداث آن نقش داشته‌‌‌اند. پروژه چند‌منظوره اومااویا، همچنین ۵‌هزار هکتار از زمین‌‌‌های کشاورزی سریلانکا را تحت آبیاری قرار می‌دهد.
  • بلوچستان فراموش نشده است

    دنیای‌اقتصاد : سیستان‌وبلوچستان یکی از گسترده‌ترین سیل‌ها را پشت سر‌ گذاشت. بسیاری به نحوه کمک‌رسانی انتقاد داشتند و می‌گفتند بلوچستان فراموش‌ شده است. اما منصور بیجار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری می‌گوید هر چند ما در زیرساخت‌ها عقب هستیم، اما این به معنای فراموشی این استان نیست.
  • پیشنهادها به «سن‌پترزبورگ»

    علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی در اجلاس دبیران شورای امنیت کشورهای عضو بریکس در سن‌پترزبورگ، از ارائه یک بسته پیشنهادی به این نشست شامل همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی با موضوع امنیت اطلاعات بر مبنای نظریه و رویکرد جمهوری اسلامی ایران به امنیت اطلاعات خبر داد.
  • دست‌ها روی ماشه است

    دنیای اقتصاد: «این دور از تشدید تنش میان ایران و اسرائیل به پایان رسیده است، اما دور بعدی ممکن است نزدیک باشد.» راز زیمت محقق ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی و مرکز اتحاد برای مطالعات ایران در دانشگاه تل‌آویو ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ در شورای آتلانتیک نوشت: حمله بی‌‌‌سابقه ایران به اسرائیل در ۱۴ آوریل، در تلافی تهاجم هوایی اسرائیل در سوریه، خطرناک‌‌‌ترین دور درگیری بین دو طرف در دهه‌‌‌های اخیر بود. این حمله شامل بیش از ۳۵۰ موشک بالستیک، موشک کروز و پهپاد بود.
  • بخت و اقبال توافق «گام به گام»هسته‌ای

    دنیای‌اقتصاد: جواد حیران‌‌نیا، مدیر گروه مطالعات خلیج فارس در مرکز تحقیقات علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه در ایران در مطلبی برای اندیشکده استیمسون نوشت: «تهران این‌گونه ارزیابی می‌کند که پس از حمله موشکی و پهپادی اخیر ایران به اسرائیل و پاسخ محدود اسرائیل، به طور موثر بازدارندگی هسته‌‌ای اسرائیل و اتحاد نظامی اسرائیل و ایالات متحده را به چالش کشیده است.»به گفته حیران‌‌نیا، ایران با دو دشمن روبه‌رو است که هر دو سلاح هسته‌‌ای دارند؛ در حالی که ایران سلاح هسته‌‌ای ندارد. با این حال، اگر وضعیت بیش از این تشدید شود، ایران احتمالا به سمت هسته‌‌ای شدن حرکت خواهد کرد تا یک عامل بازدارنده در برابر حملات آینده ایجاد کند.
  • داور آلمانی بازار اجاره

    دنیای اقتصاد: طراحان «تعیین سقف رشد اجاره‌بها» در بازار اجاره مسکن کشورمان با استناد به الگوی جهانی تنظیم تورم اجاره توسط دولت‌ها، فقط به ظاهر کار توجه کرده‌اند. فارغ از فرآیند پیش‌رو برای تصویب نهایی این طرح، تجربه کشورهای موفق در کنترل پایدار روند رشد اجاره‌بها حاوی ظرافت‌ها و واقعیت‌هایی است که کاملا با برداشت برخی مسوولان کشورمان متفاوت است. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» از یک مدل موفق جهانی در نحوه نقش‌آفرینی دولت در بازار اجاره مسکن –آلمان- حاکی است، اعمال مقررات دولتی برای رشد سالانه اجاره‌بها نیازمند فراهم بودن دو بستر اقتصادی است؛ نوسان محدود تورم عمومی و افت‌وخیز کم‌دامنه تورم اجاره. در آلمان، میانگین تورم اجاره مسکن طی نزدیک به سه دهه گذشته، زیر ۱.۵درصد بوده است. داور آلمانی بازار اجاره مسکن، ۶واقعیت را تعریف کرده؛ از جمله رشد سالانه اجاره‌بها برای موجرها «تابعی از میانگین رشد هزینه‌اجاره ۴سال قبل» است که به معنای انعکاس واقعیت در معادله اجاره برای پذیرش آن از سوی بازار است.
  • خرید ۳ همت فولاد و آسانسور برای مسکن ‏‏‌ملی و مسکن ‏‏‌مهر

    دنیای اقتصاد -گروه مسکن و شهری: وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به مقاله «دنیای‌اقتصاد» که ابتدای این ماه با عنوان «آژیر منابع در بخش مسکن»، درباره ماموریت‌‌‌های صندوق ملی مسکن و باید و نبایدها در این مسیر ‌‌‌ منتشر کرد، گزارشی مبسوط ارائه کرده که در زیر می‌‌‌آید:
  • کپسول نفتی مهار تورم

    دنیای اقتصاد: در دهه‌های اخیر مشاهده شده است که کشورهای صادرکننده نفت با پدیده تورم دست و پنجه نرم می‌کنند. یک سوال کلیدی این است که آیا درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود یا اینکه نوع هزینه‌کرد دولت‌ها و عدم تنظیم منابع و مصارف باعث وجود تورم مزمن در کشورهای صادرکننده نفت می‌شود. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که وجود درآمدهای نفتی برخلاف تلقی‌های رایج نه تنها اثر تورمی ندارد، بلکه باعث کاهش قدرت تورم‌زایی نقدینگی نیز می‌شود. مطالعه‌ای که در پژوهشکده پولی و بانکی انجام شده است، نشان می‌دهد که افزایش درآمدهای نفتی و افزایش نسبت واردات به GDP می‌تواند اثرگذاری رشد نقدینگی بر تورم را کاهش دهد. این نتایج برخلاف دیدگاه‌های متداول است که ذات داشتن درآمدهای نفتی را باعث افزایش تورم عنوان می‌کنند. طبق بررسی‌های این پژوهش مهم‌ترین عامل ایجادکننده تورم در کشور رشد نقدینگی است، اما مساله مهمی که در این پژوهش به آن پاسخ داده شده، این است که چه عاملی باعث اختلاف ایجادشده مابین نرخ رشد نقدینگی و نرخ تورم در ایران است؟ اختلاف مابین نرخ رشد نقدینگی و تورم در میان ۱۴کشور نفتی مورد بررسی طبق داده‌های مربوط به ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۰ حدود ۷درصد ارزیابی می‌شود. طبق بررسی‌ها این اختلاف در کشورهای نفتی در سال‌هایی که درآمد نفتی بیشتر است، بیشتر می‌شود و برای مثال در ایران دهه۱۳۵۰ یا ۱۳۸۰ به بیش از ۱۰درصد می‌رسد. نکته جالب در این پژوهش این است که مکانیزم اثرگذاری افزایش نسبت واردات بر GDP به سمت تقاضای پول در کنار عرضه پول توجه دارد. بنابراین نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که وجود درآمدهای نفتی، فی‌نفسه عاملی برای وجود تورم نیست، بلکه به نظر می‌رسد که عدم توازن میان منابع و هزینه‌های دولت در قالب کسری بودجه که دلیل رشد طولانی‌مدت نقدینگی است، عاملی برای ایجاد تورم مزمن در کشورها است.
  • سردرگمی قوانین مالیاتی

    بهزاد فدایی جزی
    از اصلاحیه مورخ ۱۳۸۰.۱۱.۲۷ قانون مالیات‌های مستقیم تا به امروز بیش از ۲۰سال می‌گذرد. در راستای بند الف ماده ۵۹ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و متن ماده ۲۱۹ قانون رسیدگی، تشخیص، مطالبه و وصول مالیات‌ها به سازمان امور مالیاتی کشور محول شد. متعاقب آن و با تنظیم آیین‌نامه اجرایی کلیه القاب، عناوین و مناصب شغلی قبلی کارمندان و کارکنان نیز دستخوش تغییرات شد و جای خود را به عبارات و واژه‌های جدید داد.
  • بهره‌مندی بیماران خاص و صعب‌العلاج از حمایت‌های دارویی ویژه

    سازمان تامین‌اجتماعی: معاون خرید راهبردی اداره‌کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی از اتصال داروخانه‌ها به سازمان بیمه‌ سلامت و فراهم‌شدن امکان بهره‌مندی بیماران خاص تحت پوشش تامین‌اجتماعی از خدمات صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در زمینه داروهای مورد تعهد این صندوق خبر داد.
  • بورس؛ به‌قیمت یا ارزنده؟

    دنیای اقتصاد -علی قاسمی: بورس تهران پس از دو روز پرهیجان در ابتدای هفته‌جاری، دو روز پایانی را کم‌رمق طی کرد، به‌طوری‌که شاخص‌کل بورس در روز چهارشنبه، با رشد ‌هزار و ۷۱‌واحدی خود را در کانال ۲میلیون و ۳۰۰هزار واحد حفظ کرد. از دست‌ نرفتن کانال ۲میلیون و ۳۰۰هزار واحد، می‌تواند نشانه‏‏‏‏‏‌ای از تثبیت شاخص‌کل در بالای کانال صعودی باشد. بررسی‏‏‏‏‏‌ها نشان می‌دهد که شاخص‌کل هموزن نیز با رشد ۰.۶۱درصدی، روز پایانی هفته را به پایان رساند. بازدهی شاخص‌کل و هموزن از ابتدای سال‌به ترتیب، ۵ و ۳درصد بوده‌است. بازار پس از روند صعودی پرشتاب، نیاز به استراحت دارد تا با محرک جدید‏‏‏‏‏‌تری به سمت قله‏‏‏‏‏‌های جدید پیش‌برود.
  • سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

    دنیای اقتصاد: در روزهای اخیر بلوک ۸۵درصدی سهام سرخابی‌ها واگذار شد. با این واگذاری‌ها پرسپولیس رنگ و بوی بانکی و استقلال حال و هوای پتروشیمی به خود گرفت. گروهی از هواداران این دو تیم امیدوارند با مالکان جدید اوضاع مالی این دو تیم بهبود یابد. از سوی دیگر، گروهی از سهامداران شرکت‌های خریدار سرخابی‌ها معتقدند تملک این دو باشگاه بدون هیچ پشتوانه درآمدی، منفعتی برای شرکت‌های خریدار ندارد؛ مگر اینکه مالکان جدید، برنامه‌ای اقتصادی برای ایجاد درآمد پایدار و سودآور کردن سرخابی‌ها داشته باشند.
  • دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

    دنیای‌اقتصاد – محمدامین مکرمی: قانون عرضه و تقاضا یکی از اولین درس‌‌‌‌‌هایی است که دانشجویان اقتصاد می‌‌‌‌‌آموزند. وقتی قیمت کالایی افزایش می‌‌‌‌‌یابد، تولیدکنندگان آن کالا برای عرضه بیشتر آن محصول به بازار تلاش می‌کنند. حال سوال آن است که این موازنه در بازارهای سهام چگونه برقرار است؟
  • شرط تداوم رشد بورس

    دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان: بورس بعد از عبور از توفان ریسک‌های سیاسی ماه قبل، اردیبهشت را در نتیجه اخبار مثبت و امیدوارکننده متعادل و مثبت پشت‌سر گذاشت. تحلیلگران ادامه این روند مثبت و همچنین قوت‌گرفتن آن را منوط به تحقق این اخبار و تغییر قواعد موجود در بازار سهام می‌دانند.
  • پذیرش باشگاه‌‌‌های فوتبال در بورس‌‌‌های اوراق بهادار

    کامران سلمانی قرائی / کارشناس مسوول تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران
    در دنیای کنونی، با توجه به اینکه گردش مالی عظیمی در بخش ورزش و به‌خصوص فوتبال جریان دارد، این حوزه‌ها از نظر اقتصادی دارای اهمیت زیادی هستند و ورود باشگاه‌‌ها به بورس می‌‌‌تواند باعث افزایش کارآیی، سودآوری و توسعه آنها شود. با اینکه اکثر باشگاه‌‌‌های فوتبال در سراسر دنیا به طور خصوصی اداره می‌‌‌شوند، برخی از باشگاه‌‌‌های فوتبال از جمله منچستریونایتد و آرسنال از انگلیس، یوونتوس، رم و لاتزیو از ایتالیا و برخی دیگر از باشگاه‌‌‌ها در بورس‌‌‌های اوراق بهادار کشور خود پذیرفته شده‌اند و سهام آنها توسط عموم مردم مورد معامله قرار می‌گیرد.
  • ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان سه‌برابر می‌شود

    دنیای‌اقتصاد: ایران و ترکمنستان همکاری‌‌‌ خود در زمینه برق و انرژی را توسعه می‌دهند و در این راستا یک هیات ترکمنستانی وارد تهران شده است.
  • افزایش ۶ درصدی تقاضای برق

    دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) گفت: افزایش میزان تقاضای مصرف برق در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۶‌درصد شد.
  • رضایت کارآفرینان؛ شاخص ارزیابی کارمندان دولت

    دنیای‌اقتصاد: مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت، از تغییر شاخص ارزیابی عملکرد کارمندان دولت براساس میزان رضایت کارآفرینان از آنها خبر داد و گفت: شاخص ارزیابی تهیه شده و به‌زودی این امر عملیاتی می‌شود.
  • توسعه معدن در گرو ایجاد زیرساخت

    مهرداد اکبریان/ رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران
    دولت در برنامه هفتم توسعه، معدن‌‌‌کارها را موظف کرده است تا به توسعه‌‌ رشد ۱۳درصدی دست پیدا کنند. وقتی از افزایش تولید و توسعه معدن و صنایع معدنی صحبت می‌شود، باید تمهیدات لازم را تهیه کنیم. حوزه معدن نیازمند زیرساخت‌‌‌های کافی است و تا زمانی که نیازهای اولیه گسترش نیابد، صحبت از توسعه‌‌ معدن و صنایع معدنی بیهوده است.
  • انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

    دکتر سیدمحمدکاظم سجادپور *
    حدود ۶ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانده است و تمام کنشگران در سرتاسر جهان، روند این انتخابات را با توجه به اثراتی که بر رفتار آمریکا خواهد داشت، پایش می‌کنند. در این پایش‌ها، پویایی‌ها و نشیب‌ و فرازهای گوناگون و رنگارنگی جلب‌توجه می‌کند. چگونه می‌توان از شرایط انتخاباتی ایالات متحده، تصویری تحلیلی داشت؟ با در نظر گرفتن وزن و جایگاه ریاست‌جمهوری در نظام سیاسی آمریکا، پرسش مزبور کلیدی و راهبردی است. در پاسخ می‌توان روشنی‌ها و ابهام‌های متعددی را شمارش کرد که هرکدام در سه قسمت و سرنوشت نهایی انتخابات آمریکا موثر هستند.
  • لزوم حل مشکلات صدور روادید رانندگان

    دنیای‌اقتصاد: نمایندگان بخش‌خصوصی در نشست پانزدهم کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران که با حضور نمایندگانی از وزارت امورخارجه و وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، مساله عدم‌صدور روادید برای رانندگان ناوگان حمل‌ونقل زمینی را که به چالشی بزرگ برای شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی کشور تبدیل شده، بررسی کردند.
  • تعیین نرخ ارز قاچاق، از بیش‌اظهاری واردات و کم‌اظهاری صادرات

    دنیای‌اقتصاد: مدیر گروه پول و ارز مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به سازوکار ایجاد نرخ تعادلی ارز در بازار غیر‌رسمی، گفت: تامین ارز قاچاق وارداتی و فرار سرمایه از قاچاق صادراتی، بیش‌اظهاری واردات و کم‌اظهاری صادرات در گمرک تامین می‌شود.
  • ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد

    دنیای‌اقتصاد: سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌‌‌‌‌‌ای ضوابط جدید تامین ارز از محل واردات در مقابل صادرات برخی کالاهای حوزه‌‌‌‌‌‌ جهادکشاورزی را اعلام کرد. به گزارش سامانه جامع تجارت ضوابط جدید تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» برخی کالا‌‌‌‌‌‌های حوزه‌‌‌‌‌‌ جهادکشاورزی را اعلام کرد.
  • خودروسازان در جمع واردکنندگان برتر

    دنیای اقتصاد: گمرک ایران در ادامه شفاف‌سازی ارزی، لیست ۱۰۰واردکننده برتر (از لحاظ ارزش دلاری) را در سال ۱۴۰۲ منتشر کرد، لیستی که در آن نام خودروسازان و قطعه‌سازان نیز دیده می‌شود. طبق آنچه گمرک منتشر کرده، برخی خودروسازان (متعلق به بخش خصوصی) در جمع پنج و ۱۰واردکننده برتر سال ۱۴۰۲ قرار گرفته‌اند. انتشار این لیست در شرایطی است که طی چند ماه گذشته حاشیه‌های زیادی درباره ارزبری مونتاژ خودرو در کشور ایجاد شده و اعتراض‌ها و نگرانی‌هایی از سوی فعالان صنایع خودرو و قطعه به دنبال داشته است.
  • چین؛ سلطان بازار خودروهای برقی

    دنیای اقتصاد - گروه اقتصاد بین‌الملل: خودروسازان غربی که قبلا برای دستیابی به سهم بیشتری از بازار خودروهای برقی ضربه دیده بودند امروز با خصم رعب‌آورتری مواجه هستند. چین و سرمایه‌گذاری تهاجمی آن در این بخش خواب را از چشمان آنها ربوده است.
  • آغاز ثبت‌نام تاکسی‌های برقی

    دنیای اقتصاد: سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اعلام آغاز فرآیند نام‌نویسی دارندگان تاکسی فرسوده جهت جایگزینی با تاکسی برقی، گفت: ثبت‌نام این طرح از دیروز پنجم اردیبهشت‌ماه آغاز شد. به گزارش ایسنا، شادی مالکی در این مورد گفت: نظر به سیاست‌های دولت و شهرداری تهران جهت نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با تاکسی برقی، کلیه مالکان ‌تاکسی‌های فرسوده فعال در ذیل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران می‌توانند نسبت به ثبت‌نام تاکسی‌های فرسوده جهت جایگزینی با تاکسی‌های برقی اقدام کنند. وی افزود: در مرحله نخست ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی جک (مدل JAC E۵۰A) به متقاضیان واگذار خواهد شد و پس از تکمیل ظرفیت، بلافاصله نام‌نویسی از متقاضیان برای ۱۰۰۰ دستگاه خودروی برقی دیگر آغاز می‌شود.
  • خودروساز چینی جدید در تایلند

    دنیای اقتصاد: هیات سرمایه‌گذاری تایلند (BOI) اعلام کرد که چری اتومبیل شرکت خودروسازی چین، کارخانه‌ای در تایلند راه‌اندازی خواهد کرد که خودروهایی را برای بازارهای داخلی و صادراتی تولید می‌کند. تولید این شرکت در کارخانه موردنظر در سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد. به گزارش ایسنا، ناریت تردستیراسوکدی، دبیر‌کل هیات سرمایه‌گذاری تایلند اظهار کرد که پیش‌بینی می‌شود این تاسیسات ۵۰هزار خودروی الکتریکی و هیبریدی در فاز اول تا سال ۲۰۲۵ تولید کند و تا سال ۲۰۲۸ تولید را به ۸۰هزار خودرو افزایش دهد. هیات سرمایه‌گذاری تایلند عنوان کرد چری اتومبیل، هشتمین خودروساز چینی خواهد بود که یک کارخانه تولیدی در تایلند راه‌اندازی می‌کند و به سایرین از جمله بی‌وای‌دی، گریت وال موتورز و چانگان موتورز می‌پیوندد. تایلند یک مرکز مونتاژ و صادرات خودروی منطقه‌ای است که مدت‌هاست تحت سلطه برندهای ژاپنی مانند تویوتا موتورز و هوندا موتورز بوده است. با‌این‌حال، در سال‌های اخیر، یارانه‌های دولتی و مشوق‌های مالیاتی برای وسایل نقلیه الکتریکی موجی از سرمایه‌گذاری را از چین به راه انداخته است و خودروسازان این کشور بیش از ۱.۴۴میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. طبق گزارش رویترز، تایلند قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ حدود یک‌سوم تولید سالانه ۲.۵میلیون دستگاهی خود را به مدل‌های برقی اختصاص دهد.
  • تسلا خودروی ارزان می‌سازد

    دنیای اقتصاد: تسلا به‌زودی روی ساخت خودروهای برقی ارزان‌تر تمرکز خواهد کرد. این در حالی است که اخیرا گزارش‌هایی در مورد لغو خودروی مقرون‌به‌صرفه‌ تسلا منتشر شده بود. ایلان ماسک در مورد اینکه آیا خودروهای برقی ارزان‌تر تسلا مدل‌های کاملا جدیدی خواهند بود یا نسخه‌های ساده‌شده‌ای از خودروهای کنونی این برند هستند، توضیحی ارائه نداده است. ماسک در کنفرانس مالی سه‌ماهه‌ اول تسلا خطاب به سهامدارانی که طی ماه گذشته نگرانی خود را در مورد تاخیر در برنامه‌های ساخت خودروهای برقی ارزان‌قیمت ابراز کرده بودند، گفت: درمورد نقشه‌ راه محصولات جدید، حرف‌های زیادی زده شده است. ما برای سرعت بخشیدن به عرضه‌ مدل‌های جدید، خط تولید آینده‌ خود را به‌روزرسانی کرده‌ایم. او اعلام کرد خودروهای ارزان تسلا احتمالا اوایل سال ۲۰۲۵ یا حتی اواخر سال جاری از راه خواهند رسید.
  • ائتلاف غرب علیه نفت روسی

    دنیای اقتصاد-پیمان قناعتی‌فرد: غرب در حال بررسی شرایطی است که بر اساس آن میزان و دامنه فعالیت ناوگان به‌اصطلاح سایه روسیه را بیش از پیش محدود کند. در واکنش به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی واردات بیشتر نفت روسیه را ممنوع اعلام کردند، کرملین نیز به ناچار، حجم وسیعی از نفت و فرآورده‌های نفتی خود را به مقصد کشورهایی دیگر مانند چین و هند روانه کرد.
  • نمایشگاه آثار ننه مکرمه در گالری سهراب

    گالری سهراب از فردا جمعه میزبان نمایشگاهی از مکرمه قنبری، هنرمند نقاش خودآموخته، خواهد بود.مجموعه‌ای از آثار زنده‌یاد مکرمه قنبری معروف به ننه مکرمه شامل آثاری از دوره‌های مختلف کاری وی در نمایشگاهی تحت عنوان «قصه‌های دری‌کنده» در گالری سهراب به نمایش درخواهد آمد.این نمایشگاه با همکاری خانه موزه مکرمه برگزار خواهد شد که در آن ۳۱ اثر روی دیوار خواهد رفت.
  • ترامپ ؛ بیم و امید نفت آمریکا

    دنیای اقتصاد-حمید ملازاده: از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور فعلی آمریکا، صنعت نفت و گاز ایالات‌متحده از سیاست‌های انرژی او انتقاد کرده و استدلال می‌کند که این سیاست‌ها با محدود‌کردن تولید سوخت‌های فسیلی، به انرژی و امنیت ملی آمریکا آسیب رسانده‌اند.با وجود این، تولید نفت وگاز ایالات‌متحده به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده، اگرچه صنعت ادعا می‌کند که این رشد برخلاف سیاست‌های بایدن بوده و نه به‌خاطر آنها.
  • آمریکا در صدر انتشاردهندگان گازهای گلخانه‏‏‏‌ای

    گروه بازار نفت: طبق نتایج یک بررسی جدید، از زمان اجرای موافقت‌نامه اقلیمی پاریس در سال‌۲۰۱۶، ۵۷شرکت تولیدکننده نفت، گاز، زغال‌سنگ و سیمان به‌‌‌‌طور مستقیم در ایجاد ۸۰درصد انتشار جهانی دی‌‌‌‌اکسید‌کربن بخش انرژی فسیلی نقش داشته‌‌‌‌اند. این گروه قدرتمند شامل شرکت‌های دولتی و شرکت‌های سهامی چندملیتی است. به گزارش «شانا» به‌‌‌‌نقل از مدیریت کل امور اوپک، براساس مطالعه موسسه «کربن مجرز دیتابیس» (Carbon Majors Database) اگرچه دولت‌ها در سال‌۲۰۱۵ طی موافقت‌نامه پاریس متعهد شدند گازهای گلخانه‌‌‌‌ای را کاهش دهند، اما بیشتر تولیدکنندگان بزرگ جهان تولید سوخت‌های فسیلی و انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌ای مرتبط با آن را طی هفت سال‌پس از اجرایی‌‌‌‌شدن موافقت‌نامه اقلیمی در سال‌۲۰۱۶ در مقایسه با هفت سال‌پیش از آن افزایش داده‌اند.
  • «دروغ پارلمانی» روی صحنه پردیس شهرزاد

    دنیای اقتصاد: نمایش «دروغ پارلمانی» به تهیه‌کنندگی بهمن هاشمی و طراحی و کارگردانی سهیل حاتمی در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.
  • به‌کارگیری هوش‌مصنوعی در صنعت نفت

    نخستین نشست کارگروه راهبری به‌کارگیری فناوری هوش‌مصنوعی در صنعت نفت، با حضور معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری و دست‌‌‌‌اندرکاران این حوزه تشکیل شد. به گزارش «شانا» وحیدرضا زیدی‌‌‌‌فرد با بیان اینکه کاربرد هوش‌مصنوعی در صنعت نفت امروزه به بحثی مهم در جهان بدل شده‌است، گفت: این فناوری به‌‌‌‌قدری مهم است که مقام‌معظم رهبری در سخنان خود در سال‌۱۴۰۰ تاکید کردند ایران باید جزو ۱۰کشور برتر جهان در حوزه هوش‌مصنوعی قرار گیرد. وی ادامه داد: البته مجموعه اقدام‌های مثبت انجام‌شده در صنعت نفت و در کشور در زمینه توسعه استفاده از هوش مصنوعی، هنوز با خواسته‌‌‌‌های مقام‌معظم رهبری فاصله دارد. به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی این فاصله، وجود بوروکراسی اداری و ملاحظه‌‌‌‌های امنیتی درباره جلوگیری از حمله‌‌‌‌های سایبری باشد. البته رعایت دستورالعمل‌های سازمان حراست صنعت نفت و سازمان پدافند غیرعامل کشور در این زمینه نیز اهمیت بسیاری دارد.
  • ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

    سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک)، با ارسال درخواستی رسمی به وزیر نفت عراق، از بغداد خواسته است که صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه را به‌دلیل نگرانی‌های اقتصادی از سر گیرد. به گزارش «شانا» به نقل از پایگاه خبری کردستان۲۴، یک منبع در وزارت نفت دولت مرکزی عراق به رسانه‌های عراقی اعلام کرده‌است که اوپک به‌‌‌‌طور ویژه از حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق‌ خواسته است که با هدف کاهش نگرانی‌های اقتصادی، به روند ازسرگیری صادرات نفت میدان‌های نفتی منطقه کردنشین با خط لوله کرکوک-جیهان به ترکیه شتاب بخشد.
  • فیلم «همسر» برای نابینایان توضیح‌دار شد

    دنیای اقتصاد: مسعود فروتن فیلم سینمایی «همسر» ساخته مهدی فخیم‌زاده را برای نابینایان توضیح‌دار کرد. این فیلم روز پنج‌شنبه ساعت ۱۹ از طریق سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده و متن روایت آن را محدثه واعظی‌پور نوشته است. این برنامه در استودیو شهر صدای پارسیان با صدابرداری رامتین ناهید ضبط شده و مرجان طبسی آن را میکس و تدوین کرده است.علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سوینا به نشانی www.sevinagroup.com به فایل صوتی فیلم‌های سینمایی توضیح‌دار دسترسی داشته باشند.
  • ارز دیجیتال در تجارت نفت ونزوئلا

    ونزوئلا با بازگشت تحریم‌های نفتی، روند استفاده از ارزهای دیجیتال در تجارت نفتی را افزایش می‌دهد. به گزارش «شانا» به نقل از رویترز از هیوستون و کاراکاس، سه منبع مطلع از طرح استفاده احتمالی ونزوئلا از ارزهای دیجیتال در تجارت نفت اعلام کردند: به‌دنبال احتمال بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه کاراکاس، شرکت ملی نفت ونزوئلا (پدوسا) درنظر دارد استفاده از ارز دیجیتال را در صادرات نفت‌خام و سوخت افزایش دهد. وزارت خزانه‌‌‌‌داری ایالات‌‌‌‌متحده هفته گذشته به مشتریان و شرکای پدوسا تا ۳۱ماه مه ۲۰۲۴ مهلت داد تا معاملات نفتی خود با ونزوئلا را به‌دلیل متعهدنبودن کاراکاس به تعهدهای انتخاباتی، متوقف کنند. این اقدام افزایش تولید و صادرات نفت ونزوئلا را دچار مشکل می‌کند؛ زیرا شرکت‌های خارجی باید منتظر مجوزهای جداگانه ایالات‌‌‌‌متحده برای تجارت نفتی با ونزوئلا باشند.
  • اکران آنلاین «پرویز خان»

    دنیای اقتصاد: فیلم سینمایی «پرویز خان» به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی از فردا جمعه ساعت ۸ صبح در بخش سینما آنلاین فیلم‌نت اکران خواهد شد.
  • «امروز دیروز» در گالری آرتیبیشن

    دنیای اقتصاد: نمایشگاه آثار بهنام کامرانی با عنوان «امروزِ دیروز» از فردا جمعه در گالری آرتیبیشن به نمایش درمی‌آید.
  • بازی آل پاچینو در یک فیلم ترسناک

    دنیای اقتصاد: آل پاچینو و دن استیونز در فیلم ترسناکی درباره جن‌گیری با عنوان «آیین» به کارگردانی دیوید میدل با یکدیگر همکاری می‌کنند.
  • بازیگری پوتین در یک فیلم با هوش مصنوعی

    دنیای اقتصاد: فیلم بیوگرافی جدید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که شخصیت اصلی آن را توسط هوش مصنوعی به نمایش می‌گذارد، در ماه سپتامبر اکران می‌شود.
  • جام دوم هدف اول

    دنیای اقتصاد: در کنداکتور آشفته و پریشان فوتبال ایران، جام حذفی همیشه حکم آن بچه سرراهی را داشته که اول باید تکلیف لیگ مشخص شود تا اگر بعدا جا و مجالی باقی ماند، این تورنمنت هم پیگیری شود. حالا بگذریم از اینکه در دوران سرمربیگری کارلوس کی‌روش در تیم ملی و با تحکم مرد پرتغالی، یک بار حتی چیزی نمانده بود جام حذفی به‌طور کامل از برنامه مسابقات حذف شود، اما در نهایت نظرسنجی برنامه نود و رای منفی مردم به این تصمیم، ورق را برگرداند!
  • پایان روند افت نرخ غلات

    دنیای اقتصاد - راضیه احقاقی: افزایش بیش از حد گرما در نقاط مختلف دنیا، احتمال کاهش برداشت گندم در آمریکا و استرالیا را مطرح کرد و باعث شد تا روند افت قیمت این محصول متوقف شود. عقبگرد قابل‌ملاحظه بهای گندم در بازار جهانی، کشاورزان را با چالش سودآوری مواجه کرده و مانع استمرار رویه افت نرخ می‌شود.
  • عجیب‌ترین کامنت تاریخ!

    ورزش‌مديا: تیتر مطلب کمی اغراق‌آمیز است، اما تنها همین ابزار می‌توانست قدری از شگفت‌زدگی‌مان بابت رفتار سیاوش یزدانی در فضای مجازی را بازتاب بدهد و به مخاطب منتقل کند. موضوع این است که سه‌شنبه‌شب الهلال در بازی برگشت برابر العین امارات در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا موفق به کسب نتیجه لازم نشد و از راهیابی به فینال بازی‌ها باز ماند. این قطعا یک شگفتی بزرگ در فوتبال آسیا بود که واکنش‌های زیادی را هم در پی آورد. با این حال عجیب‌ترین آنها از یزدانی سر زد؛ مدافع سپاهان که در بخش کامنت‌های حساب رسمی باشگاه عربستانی، نتیجه «یک‌برصفر» را درج کرد! حتما می‌دانید داستان چیست؟
  • اگر بخواهی، می‌شود

    دنياي اقتصاد: چه کسی فکرش را می‌کرد که الهلال حتی در فینال و برابر یک رقیب شرق آسیایی هم نه، در نیمه نهایی لیگ قهرمانان و توسط العین زمین‌گیر شود؟ تیم وحشتناک آماده خورخه خسوس که در آستانه قهرمانی در لیگ عربستان قرار دارد، در کمال ناباوری از آسیا حذف شد و این نتیجه قطعا برای سعودی‌ها یک ناکامی محض است.
  • خزان معاملات میلگرد در بازار فیزیکی

    در حالی سازمان بورس‌کالا ابلاغیه تغییر فرمول قیمت پایه میلگرد مبنی بر ۱۶درصد بیشتر از آخرین میانگین نرخ پایه شمش را صادر کرد که نوردکاران تحت‌تاثیر این موضوع روز چهارشنبه ۵اردیبهشت در قالب فروشنده ظاهر شدند، در صورتی که مشتریان از خرید عقب‌‌‌نشنی کردند و در معاملات روز چهارشنبه فقط ۱۱‌درصد میلگردها به فروش رسید.
  • یورو بدون تو

    دنياي اقتصاد: بیش از یک ماه و نیم تا آغاز جام ملت‌های اروپا زمان باقی‌مانده و تکلیف ۲۴ کشور حاضر در این رقابت‌ها مشخص شده است. هرچند هنوز ترکیب نهایی تیم‌ها اعلام نشده، اما با توجه به مصدومیت و محرومیت چند چهره سرشناس، از الان قطعا یک اسکواد پر از ستاره وجود دارد که هیچ‌کدام به یورو ۲۰۲۴ نمی‌رسند و شاید به این نفرات، ستاره‌های دیگری هم اضافه شود.
  • دایی یا اوسمار؟ مساله این است!

    دنياي اقتصاد: طی روزهای گذشته شایعه عجیبی در فضای فوتبال ایران منتشر شده بود مبنی بر اینکه علی دایی سرمربی فصل آینده پرسپولیس خواهد بود که خب همان‌طور که دیروز نوشتیم شهریار این داستان را از اساس تکذیب کرد. حالا اما رضا درویش، مدیرعامل سرخ‌ها هم به این موضوع واکنش نشان داده است. او می‌گوید: «گزینه اول ما اوسمار است، اما این را بگویم که پرسپولیس خانه اول علی دایی است. در بحث مشورتی هم با ایشان صحبت می‌کنیم. آخرین صحبتی که بنده با او چند ماه پیش داشتم قصد حضور در فوتبال را ندارد. متاسفانه مسائلی را دامن می‌زنند که فضای پرسپولیس را ملتهب کنند. ۴ تیم بالای جدول را نگاه کنید، کدام خبرنگار از مدیر یا مربی‌شان یا جذب بازیکن جدید پرسیده است؟ در سه هفته اخیر مدام در مورد پرسپولیس می‌پرسند، اما در مورد تیم‌های دیگر چنین چیزی نیست. به دنبال حاشیه‌سازی برای پرسپولیس هستند.»
  • یونایتدی‌ها بلیت‌هایشان را پس دادند

    دنیای اقتصاد: درست است که منچستریونایتد به فینال جام حذفی رسید و باید مقابل رقیب همشهری قرار بگیرد، اما نحوه بازی این تیم مقابل کاونتری سیتی که با ارائه یک عملکرد ضعیف، برتری سه گله‌اش را از دست داد و در نهایت به ضربات پنالتی برای شکست دادن تیم چمپیونشیپی نیاز داشت، باعث شده بخش زیادی از هواداران، توانایی‌ها و عملکرد اریک تن‌هاخ را زیر سوال ببرند. البته اریک تن‌هاخ در کنفرانس مطبوعاتی اخیرش به آنهایی که پیروزی تیمش مقابل کاونتری را شرم‌آور توصیف کردند، ایراد وارد کرد و از نتایج تیمش دفاع کرد. این موضوع به مذاق طرفداران خوش نیامد و باشگاه منچستریونایتد روز دوشنبه بعدازظهر با ارسال پیامی به اعضای باشگاه، به آنها اطلاع داد که به دلیل «بازگرداندن تعداد زیادی از بلیت‌ها توسط دارندگان بلیت‌های فصلی»، بلیت‌های بیشتری برای بازی دیروز مقابل شفیلدیونایتد در دسترس قرار گرفته است!
  • انصراف دو چهره تایید شد

    دنیای اقتصاد: مائوریسیو موتا پائز، سرمربی جدید تیم ملی والیبال پس از ورود به تهران اظهار کرد: «من به این موضوع آگاه هستم که والیبال چقدر در ایران از اهمیت برخوردار است. یادم می‌آید که از سال ۲۰۱۴ تا الان رشد یافته است و ایرانی‌ها والیبال را دوست دارند.» این سرمربی برزیلی – ایتالیایی روز گذشته لیست بازیکنان اعزامی به لیگ ملت‌های برزیل و انتخابی المپیک را اعلام کرد که خبری از محمد موسوی و امیر غفور نیست تا خبر انصراف این دو بازیکن با سابقه تایید شود. پائز در این خصوص گفت: «من با شما صادق هستم، می‌دانم که همه هواداران اینجا واقعا والیبال را دوست دارند، برای آنها عملکرد تیم بسیار مهم است، اینکه تیم چه کاری انجام می‌دهد، چه کسی مربی است، چه بازیکنانی حضور دارند؛ اما من واقعا روی کار متمرکز هستم. همگی یک هدف بزرگ داریم و واقعا باید روی آن تمرکز کنیم که آن هدف هم راهیابی به المپیک پاریس است.»
  • توضیح پس از افتضاح تاریخی

    دنیای اقتصاد: هفت بازی امیدوارکننده چلسی تحت تاثیر دو شکست دردناک مقابل منچسترسیتی و آرسنال قرار گرفت. آبی‌ها در دربی شمال غرب لندن با نتیجه ۵برصفر بدترین شکست تاریخ‌شان را برابر آرسنال تجربه کردند تا مائوریسیو پوچتینو بار دیگر زیر تیغ انتقادات برود. در شب غیبت کول پالمر بازیکنان چلسی نتوانستند بدون این بازیکن نمایش خوبی داشته باشند. سرمربی آرژانتینی که از شکست تیمش ناامید بود، در نخستین واکنش گفت: «خیلی ناامید‌کننده بود. خیلی بد بازی کردیم و بازی را آن‌طور که باید شروع نکردیم. کار را برای آرسنال آسان کردیم. بعد از ۱۰-۱۵ دقیقه، بعد از اینکه گل خوردیم، کمی خوب بودیم و موقعیت‌هایی ایجاد کردیم. بین دو نیمه به بازیکنان گفتیم که شروع بازی به این شکل غیرممکن است. صحبت کردن در این مورد سخت است. ما بعد از فصل گذشته هم همین حرف‌ها را می‌زدیم.»
  • رایگان، ممنوع!

    دنیای اقتصاد: در میان انبوه خبرهایی که پیرامون جریمه افراد و باشگاه‌های مختلف منتشر می‌شود و فوج فوج پول به سمت خزانه فدراسیون فوتبال سرازیر می‌کند، یکی از جالب‌ترین آنها مربوط می‌شد به جریمه ۱۰۰میلیون تومانی باشگاه تراکتور به دلیل مجانی اعلام کردن حضور تماشاگرانش در مسابقات پایانی فصل و از جمله دیدار حساس با سپاهان که استادیوم کاملا پر شد. فدراسیون فوتبال این کار را غیرقانونی می‌داند و حالا هم مهدی محمدنبی، نایب‌رئیس اول این مجموعه در همین مورد گفته: «همه باشگاه‌های میزبان باید بلیت‌فروشی را انجام بدهند و هیچ باشگاهی اجازه ندارد تا مسابقات خانگی خود را رایگان اعلام کند.» با توجه به از راه رسیدن هفته‌های سرنوشت‌ساز پایانی احتمالا باشگاه‌های بیشتری قصد استفاده از این ترفند را داشتند که حالا حداقل روی کاغذ قادر به رایگان کردن مسابقات خود نیستند.
  • فوتسال ایران جهانی شد

    دنیای اقتصاد: تیم ملی فوتسال ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های فوتسال آسیا به دیدار قرقیزستان رفت و با نتیجه ۶‌بر‌یک به برتری رسید تا جواز حضور در جام‌جهانی را به دست آورد. ابتدا بهروز عظیمی برای ایران گلزنی کرد، ولی قرقیزها خیلی زود به بازی برگشتند و با شوت آمان‌بائف دونیربک به گل تساوی دست یافتند. سالار آقاپور و سعید احمدعباسی در ادامه توانستند دو بار دیگر برای ایران گلزنی کنند. پس از آن موقعیت‌سنجی مهدی کریمی باعث شد تا ایران گل چهارم را نیز وارد دروازه قرقیزستان کند و خیال ملی‌‍‌پوشان بابت پیروزی راحت شود. او در ادامه زننده گل پنجم ایران نیز بود و توانست با ظرافت توپ را به گوشه دروازه قرقیزستان برساند. دفاع قرقیزستان که شیرازه‌اش پاشیده شده بود در ادامه یک پنالتی داد که حسن‌زاده به زیبایی آن را به گل تبدیل کرد تا ایران ۶‌بر‌یک در این دیدار برنده شود. تیم ملی ایران با توجه به حذف زودهنگام ژاپنی‌ها شانس بسیار بالایی برای قهرمانی در قاره کهن دارد.
  • ترکیب پرسپولیسی در تبریز

    دنیای اقتصاد: در حالی که تراکتور فردا در جام حذفی میزبان ذوب‌آهن خواهد بود و روز ۱۲ اردیبهشت هم در لیگ برتر یک بازی بسیار حساس مقابل استقلال دارد، هنوز سرمربی قطعی این تیم مشخص نشده است. در همین راستا مدیران باشگاه تبریزی برای بازی فردا حمید مطهری را به عنوان سرمربی موقت انتخاب کرده‌اند که نشان می‌دهد به احتمال فراوان یحیی گل‌محمدی نیز به زودی راهی تبریز خواهد شد تا زوج قدیمی نیمکت پرسپولیس این‌بار در آذربایجان شکل بگیرد. خود یحیی هم دیروز در مصاحبه‌ای این احتمال را تایید کرد و گفت مشکلی برای کار ندارد، اما چند روز زمان خواسته تا مقدمات حضورش در تبریز را فراهم کند. به این ترتیب به نظر می‌رسد دوران همکاری حمید مطهری با امیر قلعه‌نویی در تیم ملی هم به پایان رسیده است.
  • واکنش یزدانی به حذف تیلور

    ایسنا: دیوید تیلور چهره شاخص کشتی آمریکا و دارنده ۴ طلای جهان و المپیک که رقابت او با حسن یزدانی طی سال‌های اخیر طرفداران زیادی در ایران و جهان داشت، چند روز پیش در جریان مرحله نهایی انتخابی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا برای حضور در المپیک ناباورانه مقابل آرون بروکس کشتی‌گیر ۲۳ ساله آمریکایی و دارنده مدال طلای امیدهای جهان ۲۰۲۳ دو بار شکست خورد و حضور در المپیک پاریس را از دست داد. حذف تیلور از المپیک بازتاب زیادی داشت و بسیاری از طرفداران کشتی در انتظار واکنش حسن یزدانی به حذف دیوید تیلور بودند. شنیده می‌شود یزدانی در این مورد گفته: «دوست داشتم بار دیگر با تیلور در المپیک رقابت کنم. حضور کشتی‌گیرانی مثل تیلور و عبدالرشید سعدالله‌یف یا جردن باروز باعث افزایش هر چه بیشتر اعتبار کشتی در المپیک می‌شد. در نبود این نفرات زیبایی کشتی در المپیک کمتر می‌شود.»
  • اندیشه پیشرفت و پسرفت

    دکتر یونس نوربخش / استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران
    راهل یگی Rahel Jaeggi، استاد فلسفه عملی با تاکید بر فلسفه اجتماعی و سیاسی و مدیر مرکز علوم انسانی و تغییرات اجتماعی برلین در دانشگاه هومبولت است. تحقیقات او بر فلسفه اجتماعی، فلسفه سیاسی، اخلاق، انسان‌شناسی فلسفی، هستی‌شناسی اجتماعی و نظریه انتقادی متمرکز است. راهل یگی در دانشگاه آزاد برلین در رشته فلسفه، تاریخ و الهیات تحصیل کرده‌است. او دکترای خود را در سال۲۰۰۲ و پروفسوری‌اش را در سال۲۰۰۹ در دانشگاه گوته شهر فرانکفورت دریافت کرد. او سمت‌های پژوهشی و تدریسی مختلفی در کرسی فلسفه اجتماعی داشته است.
  • نرخ بهره و توهم پولی؛ رویکرد اخیر بانک‌مرکزی به نرخ بهره

    دکتر عبدالرسول صادقی/پژوهشگر پسادکترای اقتصاد دانشگاه تهران
    نرخ بهره که در اقتصاد متعارف حاضر به عنوان قدرتمندترین ابزار سیاست‌‌‌ پولی بانک‌های مرکزی شناخته می‌شود، تاریخی بسیار طولانی دارد که نقطه عطف آن به قرون وسطی برمی‌‌‌گردد؛ زمانی که حساسیت‌‌‌های فراوان نسبت به نرخ بهره از ناحیه‌‌ ساختار مبتنی بر مسیحیت حاکم بر دنیای غرب، ممانعت از دریافت نرخ بهره را به همراه ‌‌‌داشت.
  • نمایندگی

    این مطلب براساس کتاب «تحلیلگر حقوقی: ابزاری برای تفکر درباره قانون» نوشته وارد فارنس‌‌‌ورث و ترجمه و تنظیم دکتر حمید قنبری تهیه شده‌‌است.
  • داستان دنباله دارقطع آب قشم

    دنیای‌اقتصاد - قشم: در چند سال اخیر قطع شبانه آب محلات قدیمی شهر قشم پای ثابت گلایه‌‌‌های مردمی بوده است. گلایه و نقد از استمرار قطع ۱۲ساعته آب به‌ویژه در ماه‌های‌ رمضان، محرم و صفر از آنجا بیشتر برای مردم ناراحت کننده و زجرآور است که بارها و بارها به مسوولان پیشین و فعلی منتقل شده اما نتیجه‌‌‌ای حاصل نشده است. اگر چه تغییر و کاهش ساعات قطع آب موجب کاهش نارضایتی مردم شده اما به گفته مدیرعامل شرکت آب و تاسیسات منطقه آزاد قشم، رفع کامل این مشکل بسیار پر هزینه است.
  • مزایا و معایب «رتبه‏‏‌بندی اجباری »

    مترجم: مرتضی ایراندوست
    رتبه‌‌‌بندی اجباری که می‌توان به آن رتبه‌‌‌بندی «فله‌‌‌ای» هم گفت، یک سیستم ارزیابی عملکرد است که کارکنان را در دسته‌‌‌های با عملکرد بالا، متوسط و پایین طبقه‌‌‌بندی می‌‌‌کند. مدیران معمولا تعداد مشخصی از کارکنان را در هر دسته قرار می‌‌‌دهند. به‌‌‌عنوان مثال، ۲۰‌درصد افراد دارای عملکرد بالا، ۷۰‌درصد دارای عملکرد رضایت‌‌‌بخش و ۱۰‌درصد دارای عملکرد پایین طبقه‌‌‌بندی می‌‌‌شوند. یک سیستم رتبه‌‌‌بندی اجباری، عملکرد کارکنان را در مقایسه با سایر کارکنان یک بخش یا سازمان و نه بر اساس استانداردهای عملکرد فردی مورد ارزیابی قرار می‌‌‌دهد.
  • بازار موبایل در انتظار شوک قیمتی؟

    دنیای اقتصاد: اخبار حمایت از تولید گوشی داخلی همچنان بر بازار موبایل سایه انداخته‌ است؛ از پرداخت تسهیلات تولید گوشی به ۱۰۰شرکت در سال گذشته گرفته تا تولید ۲۰ درصد از گوشی‌های داخلی با سیستم‌عامل بومی در سال آینده. این در حالی است که به گفته رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران، تنها کالاهای سه شرکت تولیدکننده گوشی وارد بازار شده است. به اعتقاد فعالان بازار هم عملا تاکنون گوشی ۱۰۰ درصد ایرانی تولید نشده است. از طرف دیگر، واردکنندگان موبایل از تخصیص محدود ارز می‌گویند و معتقدند که با تداوم این روند احتمالا شوک قیمتی در انتظار بازار موبایل خواهد بود.
  • چگونه کار تیمی شاهکار می‌کند!

    مترجم: پروانه پیوند
    «کار تیمی شاهکار می‌کند.» سابرینا رومانوف، روان‌شناس بالینی و استاد دانشگاه یشیوا، می‌‌‌گوید این عبارت (که گاهی روی لیوان‌‌‌های اداری و پوسترهای انگیزشی چاپ می‌شود) اساسا به این معنی است که تقسیم وظایف و مسوولیت‌‌‌ها بین یک تیم، در مقایسه با شرایطی که یک فرد به تنهایی همان کار را انجام دهد، می‌تواند به نتایج بهتری منجر شود. این عبارت را اولین بار یک کشیش آمریکایی به نام «جان سی مکسول» به کار برد. مکسول در سال ۲۰۰۲ کتابی به همین نام منتشر کرد که در آن نوشت: «کار تیمی شاهکار می‌کند، اما وقتی رهبر یک تیم رویای بزرگ و تیم بدی داشته باشد، چشم‌‌‌اندازش تبدیل به یک کابوس می‌شود.» مکسول در کتاب خود اهمیت همکاری مشترک را مورد بحث قرار می‌دهد و اصولی را برای ایجاد یک تیم قوی به اشتراک می‌‌‌گذارد. این عبارت در طول سال‌ها مورد توجه قرار گرفته و محبوب شده است. در این مطلب، مزایای کار تیمی، ویژگی‌‌‌های کار گروهی خوب و همچنین اقداماتی را که به شما کمک می‌کنند یک بازیکن خوب تیمی باشید یا یک تیم قوی بسازید، بررسی می‌‌‌کنیم.
  • ترس از تغییر؛ مانع پایداری کسب و کارها

    مترجم: مهدی نیکوئی
    آیا ترس از تغییر، مانع از پایدارسازی کسب و کار شما می‌شود؟ مدل‌‌‌های مختلفی برای کسب و کارهای دلسوز جامعه و محیط‌‌‌زیست وجود دارد که می‌توان آنها را به کار گرفت. با این حال، گاهی ترس از تغییر مانع از اقدامات اثرگذار می‌شود. اگر با چنین وضعیتی مواجه هستید، زمان حل آن رسیده است.
  • کاهش ضایعات ناشی از بسته‌بندی در آمازون به کمک هوش مصنوعی

    سيتنا: آمازون در سال ۲۰۱۹ برای کاهش ضایعات بسته‌بندی مدلی هوشمند مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی را راه‌اندازی کرد و اکنون توانسته ضایعات ناشی از آن را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. شرکت آمازون می‌گوید با استفاده از هوش مصنوعی در بسته‌بندی محصولات توانسته است ضایعات ناشی از آن را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.
  • مهلت ارسال مقاله به کنگره دو‌سالانه بین‌‌‌المللی انکولوژی کودکان اعلام شد

    معاون درمان محک از برگزاری کنگره بین‌‌‌المللی انکولوژی کودکان (چهارمین یادبود پروفسور پروانه وثوق) با رویکرد درمان چندتخصصی در تومورهای مغزی کودکان در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ خبر داد. علیرضا دانشگری، معاون درمان محک، درباره‌‌‌ اهمیت پرداختن به درمان تومورهای شایع مغزی کودکان در چهارمین کنگره‌‌‌ انکولوژی کودکان گفت: «متخصصان بیمارستان محک به مدت ۱۵ سال بر درمان تومورهای شایع مغزی کودکان به صورت تخصصی کار کرده‌‌‌اند و به همین دلیل در چهارمین کنگره انکولوژی کودکان بر آن هستیم تا دستاوردهای خود را در این حوزه با استادان و متخصصان داخلی و خارجی به اشتراک گذاریم.» وی با بیان اینکه درمان تومورهای شایع مغزی کودکان در ایران به پیشرفتگی سایر رشته‌‌‌ها نیست افزود: «تعداد جراحان فوق‌‌‌تخصصی مغز و اعصاب کودکان در کشور محدود است، به همین دلیل پرداختن به درمان تومورهای مغزی کودکان در چهارمین کنگره انکولوژی کودکان ضروری است.»
  • درخواست موزیلا برای اقدام واتس‌اپ در انتخابات قریب‌الوقوع سراسر جهان

    ايسنا: موزیلا در آستانه برگزاری انتخابات‌ها در کشورهای سراسر جهان، خواستار انجام تدابیری در واتس‌اپ برای حفاظت از درستی و یکپارچگی این رویدادها شد. چهار میلیارد نفر یا تقریبا نیمی از جمعیت جهان در ۶۴ کشور جهان از جمله کشورهای بزرگی نظیر آمریکا و هند در سال ۲۰۲۴، به پای صندوق رای می‌روند.
  • آمریکا ممنوعیت تیک‌تاک را در سنا تصویب کرد

    مهر: سنای آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرد که بایت‌دنس، مالک تیک‌تاک را وادار می‌کند کسب‌و‌کارش در این کشور را تا ۹ ماه دیگر واگذار کند یا با ممنوعیت روبه‌رو خواهد شد. به گزارش رویترز، اکنون لایحه مذکور به رئیس‌جمهور ارسال می‌شود تا آن را امضا کند.
  • ایلان ماسک: تسلا سال آینده به جای ماشین روبات می‌فروشد

    مهر: ایلان ماسک، مدیر ارشد اجرایی تسلا اعلام کرد هرچند روبات انسان‌نمای این شرکت هنوز در آزمایشگاه است، اما احتمالا تا پایان سال آینده برای فروش آماده باشد.
  • هوش مصنوعی گوگل روی موبایل کارآمدتر می‌شود

    مهر: جمینی، چت‌بات هوش مصنوعی گوگل احتمالا در آینده نزدیک یک به‌روزرسانی مهم روی موبایل‌ها دریافت می‌کند و چند ویژگی جدید از جمله باکسی برای نوشتن متن روی تصویر یا ویدئو به آن اضافه می‌شود.
  • وزیر ارتباطات: رفع فیلتر گوگل‌پلی دستور کار‌گروه تعیین مصادیق مجرمانه است

    ايسنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رفع فیلتر گوگل‌پلی به عنوان یکی از دستورکارهای گروه تعیین مصادیق مجرمانه نام برد. عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه این هفته هیات دولت درباره آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل‌پلی با بیان اینکه برای بار سوم این موضوع را در گروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم، گفت: «کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ۱۲ عضو دارای حق رای دارد که وزارت ارتباطات یک عضو است و دولت در کل ۶ رای دارد. اکثریت با دولت نیست و باید تصمیم جمعی گرفته شود.»

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر