به گزارش وال‌‌‌‌‌استریت ژورنال، صندوق‌های بازنشستگی طی سال‌جاری میلادی احتمالا ۳۲۵‌میلیارد دلار سرمایه خود را از بازار سهام خارج ‌‌‌‌‌کنند.با صعود مجدد بازدهی اوراق قرضه دولتی و ایالتی آمریکا، این اوراق در حال‌حاضر جایگزین مطلوبی برای سهام در آمریکا محسوب می‌شوند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز همچون باقی سرمایه‌گذاران به آرامی جذب اوراق شده‌اند؛ جایی‌که می‌توانند بدون تحمل ریسک بازده قابل‌توجهی را کسب کنند. برای صندوق‌های بازنشستگی که برای تعهدات آتی صندوق بازده سرمایه‌گذاری خاصی را هدف قرار می‌دهند، حرکت از بازار سهام به اوراق خوشایند است چراکه به‌معنای تحمل ریسک کمتر در مسیر رسیدن به اهداف است. با وجود روند کاهشی بازار سهام طی یک ماه اخیر، شاخص S&P۵۰۰ به میزان ۴.۴‌درصد پایین‌تر از بالاترین رکورد خود که در ماه گذشته به‌ثبت رساند، قرار دارد. در همین حال، آمار قوی و مستمر اقتصاد آمریکا نرخ بهره این کشور را به بالاترین حد خود طی چند دهه‌گذشته رسانده‌است. ترکیب همزمان این اتفاقات موجب تغییر رویکرد صندوق‌های بازنشستگی شده‌است. طبق تخمین‌‌‌‌‌های تحلیلگران گلدمن‌ساکس، این صندوق‌ها در سال‌جاری ۳۲۵‌میلیارد دلار از سرمایه خود را از بازار سهام خارج می‌کنند که ۱۹۱‌میلیارد دلار بیشتر از میزان سرمایه خارج‌‌‌‌‌شده در سال‌۲۰۲۳ است.

اوراق قرضه تنها مقصد جایگزین بازار سهام برای این صندوق‌ها نیستند؛ برای مثال صندوق بازنشستگی کالیفرنیا که بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی آمریکا محسوب می‌شود، قصد دارد حدود ۲۵‌میلیارد دلار از سرمایه خود در بازار سهام را به سرمایه‌گذاری خصوصی و بدهی خصوصی (private debt) انتقال دهد. هیات‌مدیره این صندوق در ماه مارس به کاهش تخصیص سرمایه به سهام از ۴۲‌درصد به ۳۷‌درصد رای‌داد. طبق برآوردهای کارشناسان سرمایه‌گذاری این صندوق، دو طبقه دارایی سرمایه‌گذاری خصوصی و بدهی خصوصی طی دو دهه‌آینده بازدهی ۷ تا ۸‌درصدی خواهند داشت؛ درحالی‌که بازدهی بازار سهام احتمالی حدود ۶ تا ۷‌درصد باشد. صندوق بازنشستگی مشترک ایالت نیویورک نیز پس از تغییر در قانون ایالتی و افزایش سقف سرمایه‌گذاری در بازار خصوصی، در ابتدای ماه‌جاری تصمیم به کاهش تخصیص سرمایه خود به سهام از ۴۷‌درصد به ۳۹‌درصد گرفت. این صندوق درنظر دارد سرمایه خارج‌‌‌‌‌شده از بازار سهام را به سرمایه‌گذاری خصوصی، املاک و مستغلات و دارایی‌های حقیقی (real assets) تبدیل کند.

طبق داده‌های فدرال‌رزرو، صندوق‌های بازنشستگی کارکنان و مسوولان محلی و ایالتی در پایان سال‌۲۰۲۳، در مجموع ۹‌هزار‌میلیارد دلار سرمایه داشتند. بسیاری از این صندوق‌ها طی سال‌ها تلاش کردند بازدهی کافی داشته باشند تا بتوانند به وعده‌‌‌‌‌های خود برای مشتریان عمل کنند. این صندوق‌ها در سال‌گذشته برای اولین‌بار پس از رکود سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، توانستند به سرمایه کافی برای پوشش وعده‌‌‌‌‌های خود دست‌یابند. این مساله بدین معنا است که آنها اکنون می‌توانند به سرمایه‌گذاری‌‌‌‌‌ کم‌‌‌‌‌ریسک‌‌‌‌‌تر با بازده پایین‌تر روی بیاورند، درنتیجه‌ افزایش ریسک‌‌‌‌‌گریزی این صندوق‌ها نیز به تمایل آنها به کاهش سهم سهام در سبد سرمایه‌گذاری دامن زده‌‌‌‌‌است، خصوصا اینکه به گزارش FactSet شرکت‌های حاضر در شاخص S&P۵۰۰ بورس آمریکا در حال‌حاضر با نسبت قیمت به درآمد ۲۴ معامله می‌شوند که از میانگین پنج‌ساله این نسبت که ۲۲ است، فراتر است. گران‌بودن بازار سهام زنگ خطری برای بازیگران ریسک‌گریزتر محسوب می‌شود. در مجموع، بسیاری از تحلیلگران خروج صندوق‌های بازنشستگی از بازار سهام را نشانه بهبود سلامت این صندوق‌ها در بلند‌‌‌‌‌مدت می‌دانند؛ چراکه اعتماد به آنها افزایش خواهد یافت.