فناوری چگونه حوزه نگهداری و تعمیرات را متحول می‌کند؟

رپرتاژ آگهی: به‌کارگیری فناوری‌های نوین در فرایندهای تعمیر و نگهداری، تغییر قابل‌توجهی را در نحوه‌ مدیریت تجهیزات و دارایی‌های کسب‌وکارها ایجاد کرده است. افزایش پیشرفت‌های فناوری نه‌تنها شیوه‌های تعمیر و نگهداری را بهینه کرده، بلکه کارایی عملیاتی، کاهش زمان توقف (downtime) و قابلیت اطمینان را در بخش‌های مختلف به‌طور قابل‌توجهی بهبود بخشیده است. در ادامه ضمن اشاره به کارکرد نگهداری و تعمیرات پیشگویانه در صنایع تولیدی، به مهم‌ترین فناوری‌های اثرگذار این حوزه اشاره می‌کنیم.

نگهداری و تعمیرات پیشگویانه و اهمیت آن در صنایع مختلف

در نگهداری و تعمیرات پیشگویانه از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها و فناوری‌های نظارتی پیچیده برای پیش‌بینی خرابی تجهیزات قبل از وقوع آن استفاده می‌کند. با تجزیه و تحلیل روند داده‌ها در طول زمان، تیم‌های تعمیر و نگهداری می‌توانند مشکلات بالقوه را شناسایی کرده و وظایف تعمیر و نگهداری را به طور فعال انجام دهند، از خرابی‌های پرهزینه جلوگیری کنند و طول عمر ماشین‌آلات را افزایش دهند.

توقف‌های برنامه‌ریزی نشده در تجهیزات، یک کابوس بزرگ برای هر صنعت است که باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش بهره‌وری می شود. نگهداری پیشگویانه، کسب‌و‌کارها را به ابزاری قدرتمند برای جلوگیری از چنین اختلالاتی مجهز می‌کند. تجهیزات خراب بر بهره‌وری کسب‌و‌کار تأثیر می‌گذارد:

  • تقریباً نیمی از شرکت‌هایی که زمان توقف را تجربه می‌کنند (۴۶ درصد) قادر به ارائه‌ خدمات به مشتریان نیستند،
  • حدود ۳۷ درصد آن‌ها زمان تولید یک دارایی حیاتی را از دست می‌دهند،
  • کارخانه‌ها حداقل ۵ درصد از کل بهره‌وری خود را به‌دلیل خرابی از دست می‌دهند.

فناوری‌های قابل استفاده در حوزه نگهداری و تعمیرات، به‌دلیل انعطاف‌پذیری زیادی که دارند در صنایع مختلف قابل استفاده هستند. از کاربرد این فناوری ها در نگهداری پیشگیرانه تولید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نظارت بر ارتعاش در ماشین‌های CNC: استفاده از حسگرها برای تشخیص ارتعاشات یا صداهای غیرعادی که نشان‌دهنده‌ ساییدگی و پارگی است،
  • ردیابی دما در موتورها: اجرای تصویربرداری حرارتی یا سنسورها برای نظارت بر دما و جلوگیری از گرمای بیش از حد،
  • کیفیت روغن در سیستم‌های هیدرولیک: تجزیه و تحلیل کیفیت روغن برای پیش‌بینی و جلوگیری از خرابی‌های مکانیکی و حصول اطمینان از عملکرد بهینه‌ سیستم‌های هیدرولیک.

همچنین در صنعت مراقبت سلامت، این فناوری‌ها ممکن است در قالب‌های زیر عرضه شوند:

  • اسکنرهای MRI و CT: سنسورها دمای آهنربا، سطح مایع خنک‌کننده و وضعیت کالیبراسیون را برای ناهنجاری‌هایی مانند گرمای بیش از حد، کم شدن مایع خنک‌کننده یا رانش کالیبراسیون کنترل می‌کنند،
  • ونتیلاتورها: تشخیص کاهش جریان هوا، ناهنجاری‌های فشار یا گرفتگی فیلترها، اقدامات اصلاحی فوری را امکان‌پذیر و عملکرد بهینه‌ مداوم، راحتی و ایمنی بیمار را تضمین می‌کند،
  • تجهیزات استریل‌سازی: استفاده از حسگرها برای شناسایی مسائلی مانند انحرافات دما یا تناقضات فشار تضمین می‌کند که پیش از به خطر افتادن کیفیت استریل‌سازی، تعمیر و نگهداری انجام می‌شود.

نرم افزار تعمیر و نگهداری راهکاران، بهترین همراه شما در مسیر نگهداری پیشگویانه است. با این نرم‌افزار ساختار درختی تجهیزات و خطوط تولید به همراه مشخصات فنی آن‌ها در سیستم ثبت می‌شود و استراتژی‌های تعمیراتی پیشگیرانه، قابل مدیریت کردن است.

سیستم نگهداری و تعمیرات یکی از ماژول‌های نرم افزار تولید است که با سایر ماژول‌های عملیاتی راهکاران یکپارچه است. نتیجه‌ استفاده از این سیستم، افزایش عمر ماشین‌آلات با انجام منظم و به‌موقع فعالیت‌های نگهداشت تجهیزات، کاهش توقفات پیش‌بینی نشده، ارائه‌ گزارش‌ها و تحلیل خرابی و تصمیم‌گیری بهتر برمبنای هزینه‌های مستقیم تجهیزات است.

برخی کاربردهای فناوری‌های نوین در حوزه نگهداری تعمیرات

با استفاده از قدرت حسگرها، تجزیه و تحلیل پیشرفته، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، سازمان‌ها می‌توانند خرابی تجهیزات را پیش از وقوع پیش‌بینی کرده و از آن جلوگیری کنند، زمان خرابی را کاهش دهند و بهره‌وری را به حداکثر برسانند.

اینترنت اشیا و کلان داده

اینترنت اشیا (IoT) با ایجاد امکان نظارت درلحظه بر عملکرد تجهیزات در فواصل بسیار زیاد، استراتژی‌های تعمیر و نگهداری را تغییر داده است. دستگاه‌های اینترنت اشیا مقادیر زیادی از داده‌ها را در مورد عملکرد ماشین‌آلات جمع‌آوری می‌کنند که با تحلیل آنها می‌توان اطلاعات ارزشمندی را در مورد بهبودهای بالقوه، فرسودگی و فرصت‌های بهینه‌سازی به دست آورد.

تجزیه و تحلیل کلان‌داده‌ها، امکان ارائه‌ مدل‌های پیش‌بینی دقیق و برنامه‌های تعمیر و نگهداری متناسب با نیازهای خاص هر صنعت را فراهم می‌کند. بررسی حرکت و فعالیت تجهیزات و ماشین‌آلات، داده‌های مربوط به مصرف سوخت، عملکرد موتور و حتی رفتار و عملکرد اپراتور از جمله مواردی است که به کمک اینترنت اشیاء برای مدیران صنایع و کارخانه‌ها در دسترس هستند.

در صنایع تولیدی، حسگرهای اینترنت اشیا می‌توانند عملکرد ماشین‌ها را کنترل کنند و تغییرات در لرزش، دما یا سایر پارامترهای کلیدی را تشخیص دهند. با تجزیه و تحلیل در لحظه این داده‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند مشکلات بالقوه را پیش از وقوع شناسایی کنند، تعمیر و نگهداری را از قبل برنامه‌ریزی کنند و از توقف پرهزینه‌های برنامه‌ریزی نشده اجتناب کنند.

نرم افزار نگهداری و تعمیرات

فناوری تلفن همراه

اپلیکیشن‌های موبایلی در زمینه نگهداری تعمیرات علاوه بر آنکه ارتباطات میان تکنیسین‌ها با سایر همکاران و سرپرستان را تسهیل کرده؛ امکان ثبت کارکرد تجهیزات، ثبت سفارشات کار، درخواست‌ها و مستندات تعمیرات را فراهم کرده است. بدین ترتیب علاوه بر کاهش زمان انجام کار، دیگر خبری از کاغذبازی‌های بی‌معنی نیست. ازطرفی اتصال اپلیکیشن‌های موبایل به سنسورهای مختلف و دریافت اطلاعات دما، فشار و ارتعاش ماشین‌آلات از آنها؛ امکان نظارت از راه دور بر عملکرد آنها را فراهم کرده است.

یادگیری ماشینی

واحدهای تولیدی می‌توانند با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، داده‌های مربوط به عملکرد گذشته ماشین‌آلات را تجزیه و تحلیل کنند و با استفاده از آن، خرابی‌های بعدی را پیش‌بینی و از آن جلوگیری کنند.

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده با ایجاد محیط‌های آموزشی شبیه‌سازی شده برای تکنیسین‌‌ها، به آنها کمک می‌کند تا بدون در نظر گرفتن برخی خطرات، آموزش‌های لازم را ببینند. فناوری AR همچنین امکانی را فراهم می‌کنند تا متخصصان نگهداری تعمیرات بتوانند از راه دور با یکدیگر همکاری کنند.

رباتیک

ربات‌ها مزایای زیادی در کاهش هزینه‌ها، افزایش راندمان تکنینسین‌ها، کاهش خطا و همچنین افزایش ایمنی در محیط کار داشته باشند. برای نمونه می‌توان از ربات‌ها در محیط‌های تولیدی خطرناک مانند معادن یا صنایع نفت و گاز استفاده کرده و بدین ترتیب، تلفات نیروی انسانی را کاهش داد. از طرفی ربات‌ها می‌توانند در طول شبانه‌روز و بدون خستگی کار کنند و هزینه نیروی انسانی را برای صنایع کاهش دهند.

رایانش ابری

زیرساخت‌های ابری، امنیت داده‌های نگهداری و تعمیرات را به خوبی برای صاحبان صنایع فراهم می‌کنند. سرویس‌دهندگان رایانش ابری این کار را از طریق رمزگذاری، پشتیبان‌گیری منظم و کنترل دسترسی انجام می‌دهند. رایانش ابری همچنین به واحدهای تولیدی کمک می‌کنند تا براساس میزان نیاز خود از منابع IT استفاده کنند و بدین ترتیب نقش قابل توجهی در کاهش هزینه‌ها دارد.

نقش راهکارهای نرم افزاری در نگهداری و تعمیرات

به‌کارگیری راهکارهای نرم‌افزاری را می‌توان پیش‌نیاز استفاده صنایع و واحدهای تولیدی از فناوری‌های مورد اشاره دانست. نرم افزار نگهداری و تعمیرات با جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات مربوط به عملکرد ماشین‌آلات تولید، زمینه‌های تجزیه و تحلیل آنها را توسط سایر فناوری‌ها فراهم می‌کند.

نرم افزار نگهداری و تعمیرات راهکاران یکی از ماژول‌های راهکار مدیریت کارخانه همکاران سیستم است که علاوه بر یکپارچگی با سایر ماژول‌ها، امکان استفاده ساده از طریق موبایل و تبلت و دریافت اطلاعات از IIOT همکاران سیستم برای پیشبرد فرایندهای عملیاتی را فراهم می‌کند.

از مهم‌ترین مزایای این نرم‌افزار می‌توان به کاهش توقفات تولید، انطباق با استانداردهای این حوزه از جمله ISO-14224، افزایش طول عمر ماشین‌آلات و در نهایت تصمیم‌گیری بهینه‌تر اشاره کرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.