تولید نوکیا در ایران قانونی بود/ مستندات

رپرتاژ آگهی: با توجه به تمامی شایعه پراکنی های صورت گرفته در رابطه با تولید گوشی نوکیا در ایران که یک تولید ملی و داخلی بوده و تلاش عده‌ای به جهت بد نام کردن صنعت تولید و حمایت داخلی، برآن شدیم تا بر اساس تمامی مستندات موجود در رابطه با شرکت «آتیلا همراه آیهان» و فعالیت های قانونی این شرکت مطالبی را با شما در میان بگذاریم، خیلی خودمانی…

از آتیلا همراه آیهان چه می دانید؟

شرکت آتیلا همراه آیهان از زیر مجموعه‌های هلدینگ معروف «تهران پخش» با ۲۳ سال سابقه فعالیت در صنعت تلفن همراه در کشور است. این شرکت به عنوان بخش تخصصی تولید این هلدینگ، فعالیت‌های متنوعی به صورت مستقیم یا از طریق واسطه به عنوان توسعه دهنده کلان در صنعت موبایل و فناوری انجام می‌دهد و فلسفه وجودی خود را  تولید و ارائه لوازم الکترونیکی کارا، با دوام و زیبا برای مشتریان می‌داند.

عمده فعالیت های شرکت آتیلا همراه آیهان در زمینه تلفن همراه، رایانه رومیزی، پنل پی سی، تبلت، انواع نمایشگر(مانیتور) انواع موس و صفحه کلید، مودم، چاپگر لیزری، دستگاه پخش لوح فشرده، بلندگوی رایانه، انواع لب تاپ و ماینر است. بر همین اساس خدمات این شرکت به شرح زیر معرفی می‌شود: توسعه و ساخت محصولات با کیفیت در خور شأن مشتریان داخلی و بین المللی، ساخت انواع لوازم الکترونیکی با کاربری های تجاری، اداری، عمومی و گیمینگ، بهره مندی از توان متخصصین داخلی در حوزه موبایل و فناوری، خدمات تجاری و همین طور بازرگانی در حوزه موبایل و فناوری.

ماجرای نوکیا تقلبی از کجا شروع شد؟

خط تولید تلفن همراه نوکیا شرکت «آتیلا همراه آیهان»، روز ۱۱ تیر ۱۴۰۱ با حضور استاندار مرکزی و دستور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری در شهرک صنعتی مامونیه شهرستان زرندیه آغاز و وعده داده شد ۱۵درصد نیاز کشور به گوشی تلفن همراه در این کارخانه تولید و روانه بازار مصرف شود.

«فرزاد مخلص‌الائمه» استاندار مرکزی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی این کارخانه و آغاز به کار آن با مونتاژ تلفن همراه، بیان کرد که این کارخانه در آینده نزدیک تولید موبایل با برند ایرانی را در دستور کار دارد.

چند ماه بعد از فعالیت و فروش تولیدات شرکت (آذر ۱۴۰۲)، برخی رسانه ها اعلام کردند که در سامانه جامع تجارت و سامانه جامع گارانتی، شرکت اصلی نوکیا در فنلاند ثبت شده است، اما شرکت نوکیا فعالیت رسمی در ایران ندارد.

پس از آن بود که وکیل شرکت نوکیا اقدام به شکایت از این شرکت کرده و در ادامه سفیر فنلاند در ایران به وزیر صمت نامه ای ارسال و به تقلب گوشی نوکیا در ایران اعتراض نمود.

آیا اساساً «نوکیا» می‌تواند شرکت ایرانی را به تقلب متهم کند؟

پس از طرح اعتراض شرکت نوکیا نسبت به استفاده شرکت «آتیلا همراه آیهان» از نام این برند، در اولین واکنش رسمی معاون وزیر صمت اعلام کرد که استفاده از نام تلفن همراه نوکیا، برای واحد تولیدی آن در ایران تقلب نیست و این شرکت اقدام به مونتاژ کالا می‌کند.

وی افزود: براساس مصوبه دولت قبل واحد‌های تولیدی ملزم به داشتن نمایندگی رسمی بودند، اما با توجه به شرایط تحریم این الزام برداشته شده است؛ بنابراین اگر این واحد توانسته باشد طبق استاندارد‌های داخل کشور از وزارت ارتباطات و سازمان حمایت مجوز‌های لازم را اخذ کند، با توجه به شرایط تحریم دیگر الزامی نیست که مدرک معتبر از کشور مبدا برند کسب کند.

قرارداد شرکت آتیلا همراه آیهان با شرکت نوکیا

شرکت «آتیلا همراه آیهان» در سال ۱۴۰۱ به دلیل تحریم ها، با کمپانی “اچ ام دی گلوبال” از طریق شرکت‌های واسط چینی و اماراتی قرارداد تولید تلفن همراه با برند نوکیا منعقد کرده و به عنوان نماینده رسمی تولید این برند در ایران شناخته می‌شود. این قرارداد به طور واضح به شرکت آتیلا همراه آیهان اجازه تولید گوشی‌های نوکیا در ایران را می‌دهد.

علاوه بر قرارداد رسمی، شرکت آتیلا همراه آیهان تمام مجوزهای لازم برای تولید گوشی‌های نوکیا در ایران را از مراجع ذیصلاح اخذ کرده است. این مجوزها شامل پروانه بهره‌برداری، جواز تاسیس و گواهی‌نامه‌های استاندارد و کیفیت می‌شود. اخیرا نیز معاون صنایع عمومی وزارت صمت به حمایت از این شرکت پرداخت و از قانونی بودن فعالیت این شرکت سخن به میان آورد. یقیناً مراجع تصمیم گیرنده و مرتبط با موضوع تلفن همراه که تعداد آنها کم هم نیست بدون پشتوانه های قانونی و مستندات، دست به صدور مجوز به این شرکت نمی‌زنند. حال آنکه صحت قرارداد موجود به تایید وزارت امور خارجه نیز رسیده است.

شکایت «آتیلا همراه آیهان» از برخی رسانه ها به مراجع قضایی!

در پی انتشار برخی اخبار کذب مربوط به تولید بدون مجوز گوشی‌های نوکیا، شرکت آتیلا همراه آیهان از برخی رسانه‌ها به مراجع قضایی شکایت کرده است. این  مهم در حالی است که با توجه به مستندات کامل بر قانونی بودن فعالیت شرکت ایرانی، دادگاه بدوی و تجدیدنظر پس از بررسی مدارک و شواهد، به نفع شرکت آتیلا همراه آیهان حکم صادر کردند. از سوی دیگر، تمامی مستندات حکم دادگاه موجود و برای مراجع رسمی و قانونی وزارت صمت که مرجع اصلی رسیدگی و تایید مجوز فعالیت می‌باشد ارسال شده است. این احکام به طور واضح تأیید می‌کنند که فعالیت شرکت آتیلا همراه آیهان در زمینه تولید گوشی‌های نوکیا در ایران کاملاً قانونی انجام می‌شود.

سرانجام شکایت از شرکت «آتیلا همراه آیهان» به کجا رسید؟

گاهی عدم اطلاعات کافی در رابطه با موضوعاتی که مربوط به بحث تولید و حمایت از سرمایه ایرانی است، می‌تواند اندکی مسیر فعالیت به لحاظ انگیزه ای را برای جامعه جوان خلاق و نو آوری ایرانی کم کند؛ که به لطف خدا با تلاش تنی چند از مدیران دلسوز نظام مقدس جمهوری اسلامی و تلاش دلسوزان عرصه قلم و خبرنگاران متخصص با تایید وزارت صمت و رای قطعی دادگاه به شماره نامه۱۴۰۲۶۸۳۹۰۰۱۹۳۵۰۷۹۷مبنی بر فعالیت مجاز و قطعی شرکت  آتیلا همراه آیهان، تمامی فعالیت‌های این شرکت با قدرت بیش از گذشته در جریان است و گفتنی است که سازمان پدافند غیر عامل کشور، سازمان بازرسی کل کشور، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز تحول و پیشرفت های ریاست جمهوری و اداره ثبت علایم تجاری  با توجه به تمامی مستندات موجود به قوه قضاییه بر اساس قوانین داخلی و بین المللی دلایل رد ادعای وکیل نوکیا در نامه های جداگانه حمایت خود را از شرکت آتیلا همراه ایهان اعلام کردند.

دادگاه تجدید نظر هم به نفع شرکت آتیلا همراه آیهان رای داد!

پس از دادگاه اولیه و برگزاری جلسات متعدد با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان پدافند غیرعامل کشور، سازمان بازرسی کل کشور، معاونت صنایع عمومی وزارت صمت، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور، مرکز تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، معاونت علمی و فناوری اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و اداره ثبت علائم تجاری  نسبت به بررسی موضوع اقدام و کلیه دستگاه های فوق الذکر برابر با مستندات ارائه شده و با در نظر گرفتن قوانین داخلی و بین المللی؛ از جمله این موضوع که کلیه تلفن های همراه مونتاژی شرکت “آتیلا همراه آیهان” دارای شاخص های بین المللی (IMEI) شرکت نوکیا بوده و قبل از ورود قطعات و پس از مونتاژ و تولید، با انجام نمونه برداری و انجام تست های مختلف توسط مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک ایران مورد تائید قرار گرفته و از نظر علمی و عملی به هیچ عنوان دیگر نمی توان اتهام تقلب، جعل و استفاده از علامت به صورت غیرمجاز بر روی گوشی های فوق را اذعان یا اثبات نمود.

برخلاف ادعاهای مطروحه، وکیل شرکت نوکیا با ارائه دادخواست به قوه قضائیه منع شرکت آتیلا همراه آیهان را از تولید و استفاده علامت تجارتی نوکیا تقاضا نموده که پس از رسیدگی در شعبه ۳ بدوی دادگاه حقوقی مجتمعی قضایی شهید بهشتی تهران، طی دادنامه شماره ۱۴۰۲۶۸۳۹۰۰۰۸۴۷۷۸۵۲ مورخ ۱۳/۰۶/۱۴۰۲ با دلایل مختلف ضمن رد دادخواست در دعوی مذکور، قرار عدم استماع دعوی صادر نموده و پس از اعتراض وکیل نوکیا موضوع مجدد در شعبه ۱۰ دادگاه تجدیدنظر استان مطرح و طی دادنامه شماره ۱۴۰۲۶۸۳۹۰۰۱۹۳۵۰۷۹۷ مورخ ۲۰/۱۲/۱۴۰۲ ادعای تجدید نظرخواه (وکیل شرکت نوکیا) وارد و محمول بر صحت تشخیص نداده و دادنامه مورد اعتراض را منطبق با مقررات و اصول دادرسی دانسته و رای بدوی را عینا تایید نموده است و آرای صادره در دادگاه بدوی و تجدیدنظر به نفع شرکت آتیلا همراه آیهان داده شده است.

سازمانهای حامی شرکت تولید تلفن همراه نوکیای ایرانی

  • سازمان پدافند غیرعامل کشور

  • سازمان بازرسی کل کشور

  • معاونت علمی فناوری ریاست جمهور

  • وزارت امور خارجه

  • وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

  • وزارت صنعت، معدن و تجارت

  • مرکز تحول و پیشرفت های ریاست جمهوری

  • اداره ثبت علایم تجاری

همگی به قوه قضاییه بر اساس قوانین داخلی و بین المللی دلایل رد ادعای وکیل نوکیا را فرستادند و حمایت خودشان را از شرکت آتیلا همراه ایهان اعلام کردند.

منبع: ایران دکونومی

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.