حمله معترضان به پارلمان این کشور/ چند نفر جان باختند؟

معترضان در کنیا به دلیل تصویب قانون افزایش مالیات‌ها، وارد پارلمان این کشور آفریقایی شدند و بخشی از پارلمان را به آتش کشیدند.

نیروهای پلیس جهت متفرق کردن جمعیت معترض به شلیک گلوله متوسل شدند و طبق آنچه که تا این لحظه گزارش شده، اعتراض مردم کنیا موجب مجروح شدن تعدادی از افراد شده است.

خبرگزاری رویترز از کشته شدن حداقل ۱۰ نفر در شهر «نایروبی» پایتخت کنیا در پی اعتراضات گسترده به قانون جدید مالیات خبر داد.

معترضان که وارد ساختمان پارلمان کنیا شده بودند با دخالت پلیس مجبور به خروج شدند.

کمیسیون حقوق بشر کنیا می‌گوید: «چنین اقداماتی غیرقابل قبول است و نقض حقوق بشر را به دنبال دارد.»

هزاران معترض همچنان به اعتراض خود علیه افزایش مالیات‌ها در کنیا ادامه می‌دهند و این درحالیست که نیروهای پلیس گاز اشک‌آور شلیک می‌کنند.

اعتراضات پس از آن آغاز شد که نمایندگان پارلمان کنیا لایحه جنجال برانگیزی را در راستای افزایش مالیات‌ها وضع کردند. معترضانی که توسط جوانان هدایت می‌شود از نمایندگان خواستند تا چنین لایحه‌ای را لغو کنند اما مطالبه آنها کارساز نبود.

گزارشگر بی‌بی‌سی در نایروبی، پایتخت کنیا از وضعیت اعتراضات چنین می‌گوید: «جمعیت بیشتر از اعتراضات گذشته است و به نظر می‌رسد پلیس از این حجم از معترض غافلگیر شده است.»

درحالیکه افسران برای محافظت از نهادهای کلیدی از جمله پارلمان مستقر شده‌اند اما معترضان تلاش کردند وارد پارلمان کنیا شوند و قسمتی از آن را نیز به آتش بکشند.

گفته شده است که معترضان فریاد «لایحه مالی را رد کنید» سر می‌دهند و خواستار لغو افزایش مالیات‌ها هستند.

یک معترض ۲۴ ساله می‌گوید: «چیزهایی هستند که درکشان سخت است. مثلا چطور می‌توانید ۱۶ درصد مالیات را به نان اضافه کنید؟»

دولت کنیا می‌گوید این افزایش مالیات‌ها برای «تامین مالی برخی برنامه‌ها و کاهش بار بدهی» نیاز است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.