ادامه اعتراضات گسترده در کنیا/ کاخ سفید واکنش نشان داد

در پی تصویب قانون افزایش مالیات از سوی پارلمان کنیا و تلاش معترضان برای هجوم به سمت این نهاد قانونگذار، پلیس برای متفرق ساختن جمعیت معترض به سوی آنها تیراندازی کرد. در پی تیراندازی پلیس به سمت معترضان دستکم پنج نفر کشته، ده‌ها تن زخمی شدند و بخش‌هایی از ساختمان پارلمان به آتش کشیده شد. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت: ما خواستار خویشتن داری هستیم تا شرایط برای بازگشت نظم و گفت‌وگو فراهم شود.

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: ما از کشته و زخمی شدن افراد غمگین شده ایم و به خانواده هایی که عزیزان خود را از دست داده اند، تسلیت می گوییم. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت که ایالات متحده آمریکا از نزدیک وضعیت نایروبی را زیر نظر دارد.

سرکوب اعتراضات در کنیا در حالی است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، که این کشور را به فهرست «متحدان اصلی غیرناتو» اضافه کرده است. عنوان «متحد اصلی غیرناتو» از سوی آمریکا به کشورهایی داده می‌شود که روابط راهبردی با نیروهای مسلح این کشور دارند اما عضو پیمان ناتو نیستند. ایالات متحده آمریکا می گوید قرار گرفتن کشورها در این فهرست دارای مزایای نظامی و اقتصادی برای آنها خواهد بود. آمریکا پیش از این، ۱۷ کشور و نیز رژیم اسرائیل را در فهرست متحدان اصلی غیرناتو خود قرار داده که برخی از این کشورها عبارتند از: برزیل، قطر، فیلیپین، نیوزلند، آرژانتین، تایوان، پاکستان و تونس.

ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا از ارتش این کشور خواست برای سرکوب اعتراضات ضد دولتی وارد عمل شود و گفت که نیروها برای محافظت از اموال و آرامش مردم کنیا اعزام خواهند شد تا مردم بدون نگرانی برای اموال خود شب را سپری کنند. اعتراضات مسالمت آمیز به تخریب و آشوب رسیده است و همه مجرمان مجازات خواهند شد.

 مخالفان افزایش مالیات در کنیا که آن را دچار بحران معیشتی می‌دانند، خواهان کناره‌گیری ویلیام روتو رئیس جمهوری این کشور هستند. روتو نزدیک به دو سال پیش و در پی کارزار حمایتی از کارگران فقیر کنیایی به پیروزی رسید، حمایت می‌کرد، اما همزمان از سوی صندوق بین‌المللی پول برای کاهش کسری بودجه برای دریافت کمک مالی بیشتر و جامعه فقیر تحت فشار است. گفته می‌شود ،هدف دولت از ارائه این لایحه افزایش ۲.۷ میلیارد دلار مالیات اضافی در تلاش برای کاهش بار سنگین بدهی خارجی کنیا است.

سفارتخانه‌ها و دفاتر دیپلماتیک ۱۳ کشور غربی از جمله کانادا، آلمان، انگلیس و آمریکا در بیانیه مشترکی اعلام کردند «از صحنه‌های خشونت‌آمیزی که در خارج از پارلمان کنیا شاهد بودیم، شوکه شدیم.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.