ضرورت تعریف رگولاتور برای اقتصاد دیجیتال

رپرتاژ آگهی: علی‌اصغر انصاری ضمن بازدید از غرفه‌ی کاراشاب و آگاهی از خدمات و سرویس‌های آن، به برخی پرسش‌ها مرتبط با مهم‌‌ترین استراتژی‌های مخابرات در زمینه‌ی توسعه‌ی بازار دیجیتال پاسخ داد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین استراتژی مخابرات در زمینه‌ی توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال در کشور چیست، گفت: یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های مخابرات در ایران داشتن یک شبکه بزرگ ارتباطی در اقصی نقاط کشور است. از سوی دیگر یکی از بزرگ‌ترین نیازمندی‌های ما در کشور برای توسعه اقتصاد دیجیتال مسئله زیرساختی است. از این رو شرکت ملی مخابرات می‌تواند با در اختیار قراردادن این زیرساخت‌ها به شرکت‌ها و کسب و کارها، صنایع و شرکت‌های فعال در حوزه‌ی کسب و کارهای دیجیتال زمینه‌های توسعه بازار را فراهم کند. 

علاوه بر این، الان که شبکه در اختیار مخابرات قرار دارد و زیر ساخت‌های اطلاعاتی و پردازشی را هم می‌تواند ضمیمه‌ی کار کند فرصت یرای ورود به لایه‌ی پلتفرمی، مبتنی بر فناوری‌های جدید مثل هوش مصنوعی و IOT هم وجود دارد.

انصاری در ادامه این توضیحات گفت: با این توصیفات مهم‌ترین استراتژی ما در این عرصه عبور از حالت B۲C به B۲B و B۲G است. این مسئله‌ای است که ما پیشتر در دولت الکترونیک هم تجربه کرده بودیم.  یعنی ارتباط G۲G را در این زمینه شرکت مخابرات می‌دهد و ما می‌توانیم این مسئله را در عرصه‌ی اقتصاد دیجیتال تجربه کرده و فرصت را برای خدمات دهی B۲B فراهم کنیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت‌هایش به هوشمندسازی اشاره کرد و گفت هوشمندسازی یکی از پایه‌های اقتصاد دیجیتال است و بر پایه‌ی اتصال‌پذیری استوار شده که زیرساخت آن کاملا در مخابرات موجود است و می‌توان با توسعه‌ی آن زمینه‌های ایجاد ارزش افزوده را فراهم کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره‌ی مهم‌ترین چالش‌هایی که کسب‌وکارها در این زمینه با آن مواجه هستند گفت: مهم‌ترین چالش ما در این زمینه نبود رگولاتور است. ما رگولاتورهای مختلفی در حوزه‌های گوناگون داریم که لازم است در حوزه اقتصاد دیجیتال با کمک یک رگولاتور میان‌حوزه‌ای به هم متصل شده و چالش‌های موجود را برطرف کنند. دومین چالش ما در این زمینه موضوع داده و حکمرانی داده است. در ایران به دلایل امنیتی یا حریم خصوصی، این دیتاها در اختیار بخش خصوصی قرار نمی‌گیرد. البته مجلس در حال وضع قوانینی است تا برخی موانع در این مسیر برداشته شود. 

کاراشاب در بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه الکامپ در سالن‌های ۸ و ۹ پذیرای علاقه‌مندان است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.