حمایت بانک ملت از شیوه‌های نوین خدمت‌رسانی

رپرتاژ آگهی: علیرضا متولیان –رئیس مرکز نوآوری هلدینگ بهسازان فردا- با بیان اینکه این مرکز نوآوری به‌دنبال پیگیری سیاست‌های هلدینگ و در سطح بالاتر سیاست‌های بانک ملت است، گفت: تغییر رویکرد در بانک ملت و هلدینگ بهسازان فردا، به‌دنبال تغییرات در نگاه مدیریت ارشد، نوآوری را به‌عنوان یک موضوع اصلی و تعیین‌کننده آینده کسب‌و‌کار بانکی مورد توجه قرار داده است؛ بدین ترتیب سیاست‌گذاری‌، برنامه‌ریزی، تخصیص بودجه و نگاه جدید به مرکز نوآوری منتقل شده تغییرات اساسی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: بر این اساس ما یک سازمان‌دهی جدید داشتیم و نگاه متفاوتی با هدف شکل دادن اکوسیستم نوآوری بانک ملت در تعامل با اکوسیسم نوآوری کشور را دنبال کردیم. برای رسیدن به این هدف، مجموعه اقدامات متعددی را شروع کردیم که طی یک سال به جمع‌بندی‌هایی برای خود بانک و محصولات بانکی رسیدیم.

نباید روی راهکارهای قدیمی تعصب داشته باشیم

رئیس مرکز نوآوری هلدینگ بهسازان فردا با بیان اینکه این موضوع به‌خوبی در بانک ملت درک شده که شیوه‌ها، راهکارها و مکانیزم‌های قدیمی که ما در حال حاضر از آنها استفاده می‌کنیم، پاسخگوی نیازهای جدید جامعه نیستند، افزود: ما با مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، افراد، سازمان‌ها و شرکت‌ها مواجه هستیم که تکنولوژی آن‌ها را به سمت‌ دیگری هدایت می‌کند و نیازهای جدیدی برایشان تعریف شده است.

متولیان ادامه داد: برای تضمین این نیازها، نباید روی راهکارهای قدیمی تعصب داشته باشیم. توسعه فعالیت‌های مرکز نوآوری با حمایت‌های بسیار خوبی که از سمت بانک ملت و هلدینگ بهسازان صورت می‌گیرد، می‌تواند تضمین‌کننده حرکات آتی بانک باشد. سرمایه‌گذاری‌های ارزشمندی که در این حوزه انجام شده و در حال انجام است، نگاه‌های جدید جامعه را به دنبال خواهد کشید.

محورهای تکنولوژیک برای تکمیل زنجیره ارزش بانک ملت

وی درباره محصولات خلاقانه مرکز نوآوری هلدینگ بهسازان فردا توضیح داد: ما در مرکز نواوری، روی چهار مسیر تکنولوژیک بر اساس سیاست‌های بانک برنامه‌ریزی کردیم که هدف اصلی آنها تکمیل زنجیره ارزش بانک ملت است. این محورهای فناوری شامل هوش مصنوعی، بلاک‌چین، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و متاورس می‌شود که تلاش کردیم اقدامات مختلفی را در این چهار مسیر انجام دهیم. در حوزه هوش مصنوعی، دستیار هوشمند بانک ملت را ارائه دادیم؛ در حوزه بلاک‌چین، توکن‌سازی دارایی‌ها و توکن‌سازی املاک را آغاز کردیم؛ در حوزه متاورس هم فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دادیم.

رئیس مرکز نوآوری هلدینگ بهسازان فردا ادامه داد: هر کدام از این فعالیت‌‌ها به‌صورت استارت‌آپ‌ توسعه پیدا کردند و کسب‌‌‌و‌کارهای جدیدی را شکل می‌دهند. بدین‌ترتیب علاوه‌بر اینکه زنجیره ارزش بانک را تکمیل می‌کنند، به‌عنوان زیرمجموعه‌ها و شرکت‌های نوآور با ساختارهای متناسب با اکوسیستم نوآوری کشور، تشکیل شدند. همچنین حوز‌‌ه‌های دیگر مانند تامین مالی زنجیره تامین و لجستیک هوشمند در دستور کار مرکز نوآوری قرار دارد و طی سال جاری این محصولات در قالب خدمات بانکی عرضه خواهد شد.

راه‌اندازی موسسه هوش مصنوعی در همکاری با دانشگاه تهران

متولیان با اشاره به راه‌اندازی موسسه هوش مصنوعی با همکاری دانشکده فنی دانشگاه تهران توضیح داد: هوش مصنوعی تنها به‌‌عنوان یک فناوری مطرح نیست، بلکه تعیین‌کننده جهت‌گیری و آینده کسب‌وکارها در دنیا است؛ بنابراین نگاه به هوش مصنوعی نباید به چند محصول و فعالیت محدود شود. به همین دلیل ما به‌صورت زیرساختی به این موضوع در مرکز نوآوری و هلدینگ بهسازان فردا فکر کردیم.

وی ادامه داد: در این مدت مطالعات مختلفی انجام شد که چطور می‌توان زیرساختی ایجاد کرد برای اینکه به هوش مصنوعی ابتدا به‌صورت پایه‌ای و بنیادین و سپس تبدیل به کاربرد و محصول نگاه کرد؛ با این هدف که نقشه مسیر بانک در این حوزه را تعریف کند و به سمت پیاده‌سازی ببرد و همچنین بتواند مجموعه‌ای از زیرساخت‌های اکوسیستم هوش مصنوعی کشور را برای ارائه خدمات درگیر کند.

رئیس مرکز نوآوری هلدینگ بهسازان فردا خاطرنشان کرد: با این هدف ساختارهای مختلفی بررسی شده و در نهایت موسسه هوش مصنوعی و فناوری‌های شناختی بانک ملت به‌صورت مشترک با دانشگاه تهران طراحی و تاسیس شد. این موسسه به‌زودی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری، مدیرعامل بانک ملت و رئیس دانشگاه تهران و به‌عنوان اولین موسسه هوش مصنوعی تخصصی در حوزه بانکداری در کشور به‌صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

ایجاد حلقه ارتباطی بین نخبگان هوش مصنوعی و مسائل بانکی

متولیان با تشریح اهداف موسسه هوش مصنوعی و فناوری‌های شناختی بانک ملت بیان کرد: امیدواریم این موسسه دستاوردهای ارزشمندی را داشته باشد و زمینه‌‌ای را ایجاد کند برای اینکه ما نخبگان دانشگاهی هوش مصنوعی را در همان زمینه‌ای که تحصیل کردند، در کسب‌وکارهای واقعی درگیر کنیم. از طرف دیگر مسئله‌ها را برای گرفتن پاسخ به جای درستی ببریم؛ و حلقه ارتباطی خوب و نقطه تماس مناسبی بین استعدادها و نخبگان و مسائل آینده بانکی داشته باشیم که می‌تواند هدایت‌کننده بسیاری از موضوعات باشد.

وی ادامه داد: این اتفاق می‌تواند تعامل خوبی را با بازیگران مختلف تاثیرگذار در اکوسیستم نوآوری و هوش مصنوعی کشور مانند معاونت علمی و فناوری، دانشگاه‌های مختلف، دانشجویان و اساتید، آزمایشگاه‌های مختلف ایجاد کرده و آن‌ها را کنار هم قرار دهد و در ارتباط با بانک، منجر به تولید محصولات جدید شود؛ کما اینکه در همین مدت هم قبل از افتتاح رسمی موسسه، چند تیم فعال شدند و پروژه‌هایی را در تعامل با بانک تعریف کردیم.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.