آمریکا: فرصتی بی‌نظیر برای صلح بین ارمنستان و آذربایجان وجود دارد

 «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در اندیشکده بروکینگز نسبت به برقراری صلح بین آذربایجان و ارمنستان اظهار امیدواری کرد و گفت با این صلح فرصت بی‌نظیری در منطقه قفقاز ایجاد خواهد شد.

سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا با استناد به سخنان بلینکن گزارش داد که این فرصت می‌تواند به سال‌ها درگیری بین دو کشور پایان دهد.

بلینکن گفت: فکر می‌کنم برقراری صلح بین باکو و ایروان فرصت‌های خوبی برای رشد اقتصادی در منطقه ایجاد کرده و کشورهای شرق و غرب را به هم متصل می‌کند.

خبر مرتبط
علی‌اف برای امضا توافق صلح با ارمنستان شرط گذاشت

رئیس جمهور آذربایجان گفت: شرط اصلی توافق صلح، تغییر قانون اساسی ارمنستان است .

وزیر امور خارجه آمریکا در سخنان خود همچنین با اشاره به اینکه واشنگتن این کار را با همکاری و هماهنگی بسیار نزدیک با اتحادیه اروپا انجام داده است، اظهار داشت که ایروان و باکو واقعا می‌توانند به صلح دست یابند.

آنتونی بلینکن در پایان گفت: من این مساله را حدود یک هفته پیش در جریان گفت‌وگو با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان مطرح کردم و فکر می‌کنم صلح امکان‌پذیر بوده و کاملاً با منافع مردم آذربایجان و ارمنستان و همچنین کل منطقه سازگار است.

دفتر مطبوعاتی شاهین مصطفی‌اف معاون نخست وزیر آذربایجان که ریاست کمیسیون آذربایجان در مذاکره با ایروان را بر عهده دارد، اعلام کرد: آذربایجان و ارمنستان در مرحله نهایی مذاکرات برای تعیین قوانین همکاری بین کمیسیون‌های تعیین حدود مرزهای دو کشور هستند.

در بیانیه صادر شده توسط آذربایجان آمده است: از ابتدای ماه جولای ۲۰۲۴ (۱۱ تیر) کمیسیون‌ها نسخه‌های پیش‌نویس مقررات خود را مبادله کرده و یک سری گفت‌وگوها را انجام دادند. گفت‌وگوها در فضای سازنده ادامه دارد. قرار است به زودی این روند نهایی شود.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان ماه گذشته در نهمین نشست کمیسیون تحدید حدود و امنیت مرزهای دولتی بین کشور، پروتکل مرزی جدیدی امضا کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.