p06 copy

علیرضا کتانی : نسل زد در حال تصاحب جهان است. در دنیای ثروتمند حداقل 250میلیون نفر بین سال‌های 1997 تا 2012 متولد شده‌اند. حدود نیمی از متولدان این دوره که به نسل زد مشهور هستند اکنون مشغول به کار شده‌اند. به گزارش اکونومیست، در یک محل کار معمول آمریکایی، تعداد نسل‌زدی‌هایی که به صورت تمام‌وقت کار می‌کنند، در حال پیشی گرفتن از تعداد افرادی است که از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۴ متولد شده‌اند. برخی به جای عبارت نسل زد از کلمه زومر استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد زومرها در حال تصاحب قدرت نیز هستند: آمریکا اکنون بیش از 6000 مدیر اجرایی زومر و 1000 سیاستمدار زومر دارد. با نفوذ بیشتر این نسل، شرکت‌ها، دولت‌ها و سرمایه‌گذاران باید بیشتر آنها را درک کنند.

نسل اضطراب

صاحب‌نظران در مورد نسل‌زدی‌ها زیاد صحبت می‌کنند. نسل‌های مختلف تفاوت‌های عمیقی را در شخصیت خود نشان می‌دهند. به نظر می‌رسد این تفاوت‌ها به دلیل شرایط اقتصادی است که هر نسل در آن رشد می‌کند. آلمانی‌هایی که در دهه 1920 با تورم بالا به بلوغ رسیدند، از افزایش قیمت‌ها متنفر بودند. آمریکایی‌هایی که در رکود زندگی می‌کردند، تمایل داشتند از سرمایه‌گذاری در بازار سهام اجتناب کنند. در مورد نسل زد اما بحث‌ها متفاوت است. بسیاری استدلال می‌کنند که نسل زومرها با اضطراب تعریف می‌شود.

جاناتان هایت، روانشناس اجتماعی در دانشگاه نیویورک که کتاب جدیدش با نام «نسل مضطرب» را به‌تازگی منتشر کرده است، از جمله کسانی است که برر این مورد تاکید زیادی دارد. از برخی جهات، نسل‌زدی‌ها غیرعادی هستند. جوان‌های امروزی نسبت به سال‌های گذشته کمتر با هم رابطه برقرار می‌کنند. آنها بیشتر احتمال دارد افسرده شوند یا بگویند در بدو تولد به آنها جنسیت اشتباه نسبت داده شده است. احتمال کمتری دارد که آنها نوشیدنی بنوشند یا در واقع کار هیجان‌انگیزی انجام دهند. طبق داده‌های رسمی، آمریکایی‌های بین 15تا 24 سال به طور متوسط روزانه 38دقیقه را صرف معاشرت‌های شخصی می‌کنند که نسبت به یک ساعت در دهه 2000 کمتر است. آقای هایت مقصر این وضعیت را گوشی‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی می‌‌داند.

کتاب او واکنش‌های زیادی را برانگیخته است. در 10 آوریل، سارا هاکبی سندرز، فرماندار آرکانزاس، استدلال‌های آقای هایت را تکرار کرد و برنامه‌هایی را برای تنظیم مقررات استفاده کودکان از تلفن‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی ارائه کرد. دولت بریتانیا نیز در حال بررسی اقدامات مشابه است. اما در این میان، همه با نظرات آقای هایت موافق نیستند. از نظر مالی، زومرها به طرز فوق‌العاده‌ای خوب عمل کرده‌اند. این به نوبه خود نشان از تغییر رابطه این نسل با کار می‌دهد.

هزار‌ه‌های آسیب‌دیده

قبل از نسل‌زدی‌ها، هزاره‌ها متولد شدند، کسانی که بین سال‌های 1981 و 1996 به دنیا آمدند. بسیاری از آنها زمانی وارد بازار کار شدند که جهان از بحران مالی جهانی 2009-2007 رنج می‌برد؛ طی این بحران جوانان به‌شدت آسیب دیدند. در سال‌های 2014-2012 بیش از نیمی از جوانان اسپانیایی که خواهان شغل بودند نتوانستند شغلی پیدا کنند. نرخ بیکاری جوانان یونان حتی بالاتر بود. ترانه محبوب بریتنی اسپیرز که در سال 2013منتشر شد، پیامی سازش‌ناپذیر برای هزاره‌های جوان داشت: اگر چیزهای خوب می‌خواهی، باید تقلا کنی. نسل‌زدی‌هایی که تحصیلات را به پایان برده‌اند با شرایط بسیار متفاوتی روبه‌رو هستند. بیکاری جوانان در سراسر جهان ثروتمند در حدود 13درصد است. این شاخص از سال 1991، یعنی 33 سال پیش، این‌قدر پایین نبوده است. نرخ بیکاری جوانان یونان از اوج خود به نصف کاهش یافته است. هتلداران در کالاماتا، مقصد گردشگری یونان، از کمبود نیروی کار شکایت دارند، چیزی که چند سال پیش غیرقابل‌تصور بود. آهنگ‌های محبوب و منعکس‌کننده وضعیت نسل زد تفاوت زیادی با نسل قبل دارند. اولیویا رودریگو، خواننده 21ساله و محبوب نسل‌زدی‌های آمریکایی، از این شکایت می‌کند که معشوق قبلی‌اش «در کارش به‌شدت در حال پیشرفت است».

الگوی تحصیلی نسل زد

بررسی‌ها نشان می‌دهد نسل‌زدی‌ها الگوی آموزشی و تحصیلی متفاوتی نیز دارند. بسیاری از آنها رشته‌هایی را انتخاب کرده‌اند که به آنها در یافتن کار کمک می‌کند. زومرها در بریتانیا و آمریکا از علوم انسانی اجتناب می‌کنند و در عوض به سراغ چیزهای آشکارا پردرآمدتری مانند اقتصاد و مهندسی می‌روند. در میان کسانی که به دانشگاه نمی‌روند، مدارک حرفه‌ای به طور فزاینده‌ای در حال محبوبیت است. به جز این، آنها از کمبود نیروی کار در بازار نیز سود می‌برند. آنها می‌توانند شغل خود را رها کرده و اگر پول بیشتری می‌خواهند، شغل دیگری پیدا کنند.

رشد دستمزد نسل‌زدی‌ها

در آمریکا رشد دستمزد ساعتی در میان افراد 16 تا 24ساله اخیرا به 13درصد رسیده است که در مقایسه با 6درصد برای کارگران 25 تا 54ساله رقم بالایی محسوب می‌شود. در بریتانیا، جایی که دستمزد جوانان به طور متفاوتی اندازه‌گیری می‌شود، سال گذشته افراد 18 تا 21ساله شاهد افزایش حیرت‌آور 15درصدی میانگین دستمزد ساعتی بودند که با اختلاف غیرمعمولی از افزایش دستمزد در سایر سنین پیشی گرفت. در نیوزیلند نیز میانگین دستمزد ساعتی افراد 20 تا 24ساله 10درصد افزایش یافته است در‌حالی‌که میانگین 6درصد است.

رشد شدید دستمزدها باعث افزایش درآمد خانواده‌ها می‌شود. مقاله جدیدی توسط کوین کورینث از اندیشکده امریکن انترپرایز و جف لاریمور از فدرال رزرو، درآمد خانوار آمریکایی‌ها را بر اساس نسل، پس از محاسبه مالیات و انتقالات دولتی و تورم ارزیابی می‌کند. بررسی این آمارها نشان می‌دهد نسل هزاره‌ها تا حدودی بیش از نسل ایکس (یعنی کسانی که بین سال‌های 1965 تا 1980 متولد شده بودند) زمانی که هم‌سن بودند درآمد کسب کرده‌اند.

با‌این‌حال، زومرها بسیار پردرآمدتر از نسل هزاره در همان سن هستند. میانگین درآمد خانواده یک نسل‌زدی‌ 25ساله بیش از 40هزار دلار است که بیش از 50درصد بالاتر از میانگین درآمد اعضای خانواده او در همان سن است.

کنسرت پرهیاهو

قدرت اقتصادی نسل‌زدی‌ها در کنسرت اخیر اولویا رودریگو در نیویورک به نمایش گذاشته شد. اکثر شرکت‌کنندگان این کنسرت، یعنی دختران نوجوان حاضر در سالن، صدها دلار برای بلیت پرداخت کرده بودند. صف‌هایی هم برای غرفه‌های فروش تی‌شرت‌های 50دلاری، در اطراف این سالن ایجاد شده بود. حضور پرشور نسل‌زدی‌ها در کنسرت رودریگو تا حدی به این دلیل است که زومرهایی که وارد محل کار شده‌اند، در سراسر جهان ثروتمند، درآمد خوبی کسب می‌کنند. در سال 2007 متوسط درآمد خالص فرانسویان 16 تا 24ساله 87درصد از میانگین درآمد کل بود. اکنون اما این رقم برابر 92درصد است. در چند کشور دیگر، از جمله کرواسی و اسلوونی، نسل زد حتی اکنون به اندازه میانگین درآمد کسب می‌کند.

آیا هزینه نسل‌زدی‌ها بیشتر از درآمد آنهاست؟

برخی نسل‌زدی‌ها اما این دیدگاه را زیر سوال می‌برند. آنها ادعا می‌کنند که درآمدهای بالاتر فریبنده است زیرا هزینه‌های کالج و مسکن به صورتی انفجاری افزایش یافته‌اند. قیمت مسکن جهانی به بالاترین حد خود نزدیک است و فارغ‌التحصیلان نسبت به قبل بدهی بیشتری دارند. در سال 2022، آمریکایی‌های زیر 25 سال، 43درصد از درآمد پس از مالیات خود را صرف مسکن و تحصیل کرده‌اند، کمی کمتر از میانگین هزینه‌های افراد زیر 25سال در سال‌های 1989تا 2019. بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ مالکیت خانه‌های آنها بالاتر از نسل هزاره است. آنها همچنین نسبت به جوانان در دهه‌های 1980 و 1990 درآمد پس از مالیات بیشتری را پس‌انداز می‌کنند. به عبارت دیگر وضعیت آنها بهتر است. این ثروت به چه معناست؟

به نظر می‌رسد هزاره‌ها با این فکر بزرگ شده‌اند که یک شغل یک امتیاز است و بر اساس آن عمل می‌کنند. آنها نسبت به روسا احترام می‌گذارند و مشتاق جلب رضایتشان هستند. در مقابل، زومرها با این باور بزرگ شده‌اند که یک شغل اساسا یک حق است، آنها نگرش متفاوتی نسبت به کار دارند. سال گذشته زومرها به «ترک بی‌سر‌و‌صدای مشاغل» افتخار کردند. کهن‌الگوی «دختر رئیس»، که به دنبال مبارزه با کنترل شرکت‌ها توسط مردان سلطه‌گر است، برای زنان هزاره جذابیت دارد. نسل زد اما بیشتر در مورد ایده «دختران حلزونی» بحث می‌کند، دخترانی که کارها را به‌آرامی انجام می‌دهند و مراقبت از خود را در اولویت قرار می‌دهند.

الگوی رفتاری متفاوت نسل زد در کار

داده‌ها از این الگوهای رفتاری پشتیبانی می‌کنند. در سال 2022، آمریکایی‌های بین 15 تا 24ساله نسبت به سال 2007، 25درصد زمان کمتری را صرف «کار و فعالیت‌های مرتبط با کار» کردند. مقاله جدیدی که توسط صندوق بین‌المللی پول منتشر شده است، تعداد ساعاتی را که مردم می‌گویند دوست دارند کار کنند، تحلیل می‌کند. چندی پیش جوانان خیلی بیشتر از افراد مسن می‌خواستند کار کنند. اما اکنون آنها می‌خواهند کمتر کار کنند. بر اساس تجزیه‌و‌تحلیل ژان تونگ از دانشگاه ایالتی سن‌دیگو، سهم دانش‌آموزان کلاس دوازدهم آمریکایی (17 یا 18ساله) که کار را «بخش اصلی زندگی» می‌دانند به‌شدت کاهش یافته است. پیامد دیگر این دیدگاه‌ها این است که نسل‌زدی‌ها کمتر کارآفرین هستند.

 ما تخمین می‌زنیم که فقط 1.1درصد از جوانان 20 تا 29ساله در اتحادیه اروپا کسب‌وکاری را اداره می‌کنند که شخص دیگری را استخدام می‌کند و در سال‌های اخیر این سهم حتی کاهش یافته است. در اواخر دهه 2000 بیش از یک‌درصد از میلیاردرهای جهان، طبق ارزیابی مجله فوربس، هزاره بودند. در آن زمان افرادی مانند مارک زاکربرگ (فیس‌بوک)، پاتریک کولیسون (استریپ) و ایوان اشپیگل (اسنپ‌چت) به بنیان‌گذاران جوان فناوری تبدیل شده بودند. امروزه، در مقابل، کمتر از 0.5درصد در فهرست فوربس زومر هستند. چه کسی می‌تواند یک بنیان‌گذار استارت‌آپ معروف نسل زد را نام برد؟

نسل‌زدی‌ها نوآوری‌های کمتری تولید می‌کنند. به گفته راسل فانک از دانشگاه مینه سوتا، جوانان نسبت به گذشته نزدیک کمتر به ثبت اختراع می‌پردازند. یا Billboard Hot 100 را در نظر بگیرید که محبوب‌ترین آهنگ‌های آمریکا را می‌سنجید. در سال 2008، 42درصد از آهنگ‌ها توسط هزاره‌ها خوانده شد. 15سال بعد تنها 29درصد توسط نسل زد خوانده شد. تیلور سوئیفت، محبوب‌ترین خواننده و ترانه‌سرای جهان، سال تولدش را به عنوان نام مشهورترین آلبوم خود «1989» انتخاب کرد. دنیا هنوز منتظر کسی است که «2004» را تولید کند.

مزیت اقتصادی نسل Z تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ رکود اقتصادی بیشتر از دیگران به جوانان ضربه می‌زند. هوش مصنوعی می‌تواند اقتصاد جهانی را بی‌ثبات کند، حتی اگر جوانان به مرور زمان از این اختلال بهتر بهره ببرند. با‌این‌حال، در حال حاضر، نسل Z چیزهای زیادی برای خوشحالی دارد. اولیویا رودریگو در کنسرت‌های خود، پشت پیانو می‌نشیند و به طرفدارانش توصیه می‌کند که برای همه چیزهایی که دارند سپاسگزار باشند. او می‌گوید: «بزرگ شدن خیلی عالی است. شما برای انجام تمام کارهایی که می‌خواهید انجام دهید وقت دارید.» البته هم وقت و هم پول.