«دیکشا مادوک» و «ریچل ویلسون» در گزارش ۱۶آوریل در سی‌ان‌ان نوشتند، در دوره رهبری او، هند در آستانه تبدیل شدن به یک قطب اقتصادی قرن بیست‌ویکمی است که جایگزینی واقعی به جای چین برای سرمایه‌گذاران و برندهای مصرف‌کننده ارائه می‌دهد که به دنبال رشد هستند و تولیدکنندگانی که به دنبال کاهش ریسک در زنجیره تامین خود هستند.درحالی‌که روابط بین پکن و غرب به‌طور فزاینده‌ای در حال تیره شدن است، هند از روابط سالم با اکثر اقتصادهای بزرگ برخوردار است و به‌شدت شرکت‌های بزرگ را برای راه‌اندازی کارخانه‌ها در این کشور جذب می‌کند. بنابراین، آیا تبلیغات پیرامون هندِ مودی که کشوری تا حد زیادی فقیر باقی مانده، موجه است؟ کیفیت داده‌های اقتصادی در هند می‌تواند غیر قابل اعتماد باشد که این امر ارزیابی واقعیت را در پرجمعیت‌ترین کشور جهان دشوار می‌کند. اما سی‌ان‌ان با استفاده از داده‌های منابع رسمی یا معتبر، مواردی را مشخص کرد تا نشان دهد این کشور از زمانی که مودی برای اولین‌بار در سال۲۰۱۴ به قدرت رسید، چگونه عمل کرده است.

هنوز خیلی فقیر

در سال۲۰۲۳ اقتصاد هند ۳.۷تریلیون دلار ارزش داشت و آن را با جهش چهارپله‌ای در رتبه‌بندی در دهه ریاست مودی، به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کرد. اقتصاد این غول آسیای جنوبی به راحتی با نرخ سالانه حداقل ۶درصد در چند سال آینده گسترش می‌یابد، اما تحلیلگران می‌گویند اگر این کشور می‌خواهد به یک ابرقدرت اقتصادی تبدیل شود، باید رشد ۸درصدی یا بیشتر را هدف قرار دهد. توسعه پایدار، هند را در رتبه‌های بالاتر از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان قرار می‌دهد و برخی ناظران پیش‌بینی می‌کنند که این کشور تا سال ۲۰۲۷ پس از ایالات متحده و چین رتبه سوم را کسب کند.

ساخت هند مدرن

همان‌طور که چین بیش از سه دهه پیش انجام داد، هند نیز با صرف میلیاردها دلار برای ساخت جاده‌ها، بنادر، فرودگاه‌ها و راه‌آهن، تحول زیرساختی عظیمی را آغاز می‌کند. در همین حال، سرمایه گذاران خصوصی در حال ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه انرژی سبز جهان هستند. تنها در بودجه فدرال امسال، ۱۳۴میلیارد دلار برای هزینه‌های سرمایه‌ای برای تقویت توسعه اقتصادی در نظر گرفته شد. نتایج را می‌توان روی زمین با ساخت‌وسازهای خشمگینانه‌ای که در سراسر کشور در حال انجام است، مشاهده کرد. هند نزدیک به ۵۵۰۰۰کیلومتر (حدود ۳۵۰۰۰مایل) به شبکه بزرگراه ملی اضافه کرد که ۶۰درصد طول کل را بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ افزایش داد. در سال‌های اخیر، این کشور همچنین مجموعه‌ای از پلتفرم‌های فناوری –معروف به زیرساخت‌های عمومی دیجیتال– ساخته است که زندگی و کسب‌وکار را متحول کرده است. به‌عنوان مثال، برنامه « Aadhaar»، که در سال۲۰۰۹ راه‌اندازی شد، برای میلیون‌ها هندی برای اولین‌بار مدرک هویت ارائه کرد. بزرگ‌ترین پایگاه بیومتریک جهان همچنین به دولت کمک کرده تا میلیون‌ها دلار را با کاهش فساد در طرح‌های رفاهی ذخیره کند. در سپتامبر۲۰۲۳، مودی با استناد به گزارش بانک جهانی گفت که به لطف زیرساخت‌های عمومی دیجیتال خود، «هند تنها در ۶سال به اهداف شمول مالی دست یافته است که در غیر این صورت حداقل ۴۷ سال طول می‌کشید.»

ابرقدرت بازار سهام

هیجان درباره پتانسیل رشد هند در بازار سهام آن منعکس شده است که به بالاترین حد خود رسیده است. ارزش شرکت‌های فهرست‌شده در بورس هند در اواخر سال گذشته از ۴تریلیون دلار گذشت. هند دو بورس عمده دارد: بورس ملی هند (NSE) و بورس BSE که قدیمی‌ترین بورس آسیاست که قبلا بورس بمبئی نام داشت. داده‌های فدراسیون جهانی بورس‌ها در ژانویه نشان داد که به لطف افزایش شدید، NSE از بورس شنژن و بورس هنگ‌کنگ پیشی گرفته و به ششمین بورس بزرگ جهان تبدیل شده است. طبق گزارش مک کواری کپیتال، سرمایه‌گذاران خرد به تنهایی ۹درصد از ارزش بازار سهام هند را در اختیار دارند؛ درحالی‌که سرمایه گذاران خارجی اندکی کمتر از ۲۰درصد هستند. با این حال، تحلیلگران انتظار دارند که سرمایه‌گذاری‌های خارجی در نیمه دوم سال۲۰۲۴ افزایش یابد.دولت مودی به‌شدت در تلاش است تا از بازنگری گسترده‌ای که در میان شرکت‌های زنجیره تامین در حال انجام است، نفع ببرد.

شرکت‌های بین‌المللی می‌خواهند فعالیت‌های خود را به دور از چین ببرند و متنوع کنند. سومین اقتصاد بزرگ آسیا یک برنامه تشویقی مرتبط با تولید به ارزش ۲۶میلیارد دلار را برای جذب شرکت‌ها برای راه‌اندازی تولید در ۱۴بخش، از الکترونیک و خودرو گرفته تا داروسازی و تجهیزات پزشکی، راه‌اندازی کرده است. در نتیجه، برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان، از جمله تامین‌کننده اپل (AAPL)، فاکسکان، در حال گسترش فعالیت‌های خود در هند هستند. ایلان ماسک، میلیاردر، هفته گذشته در برنامه ایکس گفت که بی‌صبرانه منتظر دیدار با مودی در هند است؛ بدون اینکه تاریخی را مشخص کند. انتظار می‌رود رئیس تسلا (TSLA) سرمایه‌گذاری بزرگی را در هند به زودی اعلام کند و طبق گزارش‌ها، این خودروساز کشوری -هند- را برای مکان مناسب برای اولین کارخانه آسیایی خود در خارج از چین جست‌وجو می‌کند. تحلیلگران این تغییر استراتژی را یک پیروزی بزرگ برای مودی نامیده‌اند؛ زیرا پیوندهای رو به رشد تولیدی با غول آمریکایی مانند اپل، دیگر بازیگران جهانی در اکوسیستم تولید الکترونیک را به هند جذب می‌کند. به گفته شرکت تحقیقات بازار Canalys، تا پایان سال۲۰۲۵، تا ۲۳درصد از آی‌فون‌ها در هند تولید می‌شود که این رقم در سال۲۰۲۲، ۶درصد بود.