کسب و کارهای کوچک یک تا ۵۰ نفره که در مناطق و شهرهای خود حضور فیزیکی دارند، نه‌‌‌تنها به شدت در بهبود اقتصاد محلی نقش‌‌‌آفرینی می‌کنند، بلکه پیوندهای اجتماعی و حس جمعی را هم تقویت می‌کنند. البته این موضوع در مورد فعالان کسب‌وکارهای دیجیتال ساکن هر منطقه جغرافیایی نیز صحت دارد. در حالی که بیشتر دستورالعمل‌‌‌های پایداری برای شرکت‌های بزرگ تدوین شده است، کسب‌و‌کارهای کوچک نباید اثر اقدامات خود را دست‌‌‌کم بگیرند. آنها نیز می‌توانند اقداماتی انجام دهند که در بهبود وضعیت محیط‌‌‌زیست و کیفیت زندگی جامعه اثرگذار باشد. در این مطلب، سه توصیه برای بهبود عملکرد پایداری آنها داریم.

 همکاری با سایر کسب و کارهای کوچک

تقریبا همیشه مالکان کسب و کارهای کوچک دیگری با اهداف مشترک یا موانع مشابه شما وجود دارند. به عنوان مثال، ممکن است یک کسب و کار کوچک به دنبال نصب پنل‌‌‌های خورشیدی و تغییر منبع انرژی یک جامعه محلی باشد و به تنهایی از عهده چنین کاری برنیاید. با این حال، هر جامعه محلی از ده‌‌‌ها و صدها کسب و کار کوچک (فیزیکی یا مجازی) تشکیل شده است که می‌توانند به طور جمعی یک قدم به سمت یک هدف بزرگ‌تر گام بردارند. به طور مثال، آنها می‌توانند در کنار یکدیگر، استفاده از انرژی خورشیدی را باب کنند یا برنامه‌‌‌ای پایدار به شهرداری ارائه داده و به همکاری با آن بپردازند. این دقیقا کاری است که در برنامه موسوم به الکتریسیته شهر کمبریج از ایالت ماساچوست اتفاق افتاد. در گروه‌‌‌های اجتماعی مجازی، به دنبال همفکران و سایر کسب و کارهای دغدغه‌‌‌مند بگردید یا برنامه‌‌‌های خود را در دیدارها و گردهمایی‌‌‌های عمومی مطرح کنید. به دنبال این باشید که چگونه می‌توانید به طور جمعی، نقش بیشتری در بهبود اوضاع اجتماعی و زیست‌‌‌محیطی منطقه خود ایفا کنید. مسوولان و نهادهای محلی هم می‌توانند نقشی مهم در این زمینه ایفا کنند. آنها می‌توانند از برنامه‌‌‌های سبز شما حمایت کنند، ساکنان و مالکان کسب و کارها را درباره بازیافت و کاهش پسماند آموزش دهند یا حتی برای طرح‌‌‌های شما بودجه و معافیت‌‌‌های مالی در نظر بگیرند.

 بررسی سیاست‌‌‌ها و رویه‌‌‌های کنونی

منابع موجود کسب و کارهای کوچک ممکن است اندک باشد. با این حال، مالکان آنها می‌توانند گام‌‌‌های بزرگی برای فعالیت پایدارتر بدون آسیب به سلامت مالی خود پیدا کنند. آنها می‌توانند کار را با بررسی سیاست‌‌‌ها و رویه‌‌‌های عملیاتی خود شروع کنند. به عنوان مثال، به بررسی این موضوع بپردازند که مواد اولیه موردنیاز خود را از کجا تهیه می‌کنند یا شیوه بسته‌‌‌بندی و حمل‌‌‌ونقل مواد و محصولات یا حتی کالاهای مرجوعی چگونه است. با بررسی این موارد می‌توان متوجه شد که کدام رویه‌‌‌های عملیاتی مطابق اهداف و دغدغه‌‌‌های شما پیش می‌رود و در کجا می‌توان بهبودهایی به سمت پایداری ایجاد کرد. کسب و کارهای کوچک با انتخاب‌‌‌های آگاهانه خود در این موارد، می‌توانند بدون آسیب به وضعیت مالی خود، نقشی مهم در ساختن یک آینده سبزتر ایفا کنند. به عنوان مثال می‌توان به وضعیت بسته‌‌‌بندی و حمل‌‌‌ونقل توجه کرد. آیا کسب و کار شما از جعبه‌‌‌ها و پاکت‌‌‌هایی متناسب با حجم هر سفارش یا محصول استفاده می‌کند؟ آیا استفاده از مواد بسته‌‌‌بندی دوستدار محیط‌‌‌زیست را در اولویت خود قرار داده‌‌‌اید؟ یا تامین‌‌‌کننده شما به بازاستفاده یا بازیافت اهمیت می‌دهد؟ همچنین کاهش حمل‌‌‌ونقل‌‌‌ها، استفاده بیشتر از تامین‌‌‌کنندگان محلی، کاهش مصرف کاغذ و کاهش پسماند می‌توانند از اقدامات پایدار و گاه حتی کاهش‌‌‌دهنده هزینه‌‌‌ها باشند.

 مسیر به اندازه مقصد مهم است

ما در جامعه و فرهنگی زندگی می‌‌‌کنیم که موفقیت نسبی، اغلب شکست تلقی می‌شود. بله، دستیابی به ۱۰۰‌درصد اهداف بسیار حس خوبی دارد. با این حال، ۹۰‌درصد تحقق یک هدف نیز پیشرفت چشمگیری است که ارزش جشن گرفتن دارد. اگر یک کسب و کار کوچک به دنبال این باشد که پسماند خود را صفر کند ولی به آن سطح نرسد، باز هم گام بزرگی به سوی اهداف پایدار خود برداشته و محیط‌‌‌زیست از بهبودی اندک در شیوه فعالیت آن نفع خواهد برد. پایداری یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای همگان است. کسب و کارهای کوچک، بخش بزرگ اقتصاد را می‌‌‌سازند و قدرت و توانایی چشمگیری در بهبود شرایط زیست‌‌‌محیطی و اقتصادی مناطق دارند. آنها از طریق سه توصیه این مطلب می‌توانند تغییراتی معنادار ایجاد کرده و وضعیت محیط‌‌‌زیست و کیفیت زندگی جامعه را بهبود دهند.

 

منبع: Green Biz