رمزگشایی از ترددهای نوروزی

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهـــرســـازی در نشســـــت خبری اقدامات و عملکردهای وزارت راه و شهرسازی در سفرهای نوروزی، اظهار کرد: بیش از ۶‌میلیون و ۹۳۲هزار نفر از این افراد در حوزه جاده‌ای و ۶‌میلیون و ۵۶۸‌هزار نفر در سفرهای دریایی از خدمات حمل‌ونقل عمومی استفاده کرده‌اند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، سید‌کمال ‌‌‌‌هادیانفر، گفت: ۵۳۰‌میلیون تردد در ایام نوروزی در کشور ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته ۲‌درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین بیشترین میزان سفرهای زمینی به ترتیب به استان‌های مازندران، گیلان، خراسان‌رضوی و اصفهان به‌ثبت رسیده‌است.

وی یادآور شد: ۲۳‌میلیون پلاک واحد خودروهای شخصی در ایام نوروز۱۴۰۳ به سفر پرداختند، همچنین ۲‌میلیون و ۱۱۱‌هزار سفر بین‌استانی در کشور ثبت شد و سه‌میلیون و ۷۷۶‌هزار تردد اتوبوس (رشد پنج‌درصدی) برای جابه‌‌‌‌جایی مسافران به‌ثبت رسید. هادیانفر ادامه‌‌‌‌داد: مصرف روزانه به‌طور متوسط ۱۲۰‌میلیون لیتر بنزین و افزایش روزانه هفت‌میلیون لیتری نسبت به سال‌گذشته در این ایام ثبت شد.

وی ضمن اعلام مقاصد نخست سفرهای جاده‌ای، ریلی و هوایی گفت: در سفرهای ریلی، مشهد با ۵۶‌درصد مقصد نخست سفرها بود. در سفرهای هوایی مقاصد نخست داخلی به ترتیب مشهد و کیش بودند و در بین مقاصد خارجی دبی، نجف و ترکیه بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

 رشد ۲.۸‌درصدی تصادفات جاده‌ای

تعداد ١٠٢‌هزار و ۴٧۶‌فقره تصادف در ایام نوروز رخ‌داد که میزان مجروحان با ۱۱.۶درصد افزایش به ٢١هزار و ۵٩٠ مجروح رسید ‌و در این ایام ٨٢٨نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در نشست ارائه اقدامات و عملکردهای وزارت راه و شهرسازی، ضمن اعلام این مطلب اظهار کرد: آمار تصادفات رانندگی و آمار فوت ۸۲۸ نفر از هموطنان نگران‌‌‌‌کننده بوده و مطابق برنامه هفتم توسعه، این آمارها باید ۵۰‌درصد کاهش یابد و همه دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه وظیفه دارند.

وی سرعت و سبقت غیرمجاز را بیشترین عامل تصادفات جاده‌ای عنوان کرد. هادیانفر بر‌‌گزاری پویش‌‌‌‌هایی نظیر «چشم به‌‌‌‌‌راهیم» را در کاهش تصادفات جاده‌ای بسیار مثمرثمر برشمرد و افزود: ۵۱‌درصد کشته‌‌‌‌های جاده‌ای در دم اتفاق می‌افتد، با توجه به نقش خودروسازان، نقاط حادثه‌‌‌‌خیز، عامل انسانی، جاده‌‌‌‌ها و... در تصادفات، نقش عامل انسانی ۸۲‌درصد است که با آموزش و فرهنگ‌سازی به‌ویژه از طریق همین پویش‌‌‌‌ها می‌توان آمار تصادفات و فوتی‌‌‌‌ها را کاهش داد.

 اصلاح قیمت بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: یکی از مشکلات جدی کشور ناترازی ناوگان عمومی است.  در این زمینه باید از منابع دولتی، توان بخش‌خصوصی یا تجدیدنظر در موضوع

 هزینه- درآمدها برای توسعه و تقویت ناوگان استفاده کنیم. هادیانفر تصریح کرد: امروز ستاد تنظیم‌بازار، اساس تصمیم‌گیری در موضوع قیمت‌های حمل‌ونقل است. وی با تاکید بر اینکه باید اصلاحاتی در این زمینه صورت‌گیرد، اضافه کرد: شورای‌عالی ترابری مرجع تصمیم‌گیری در رابطه با قیمت‌هاست. البته به دلیل مسائل اقتصادی، ستاد تنظیم‌بازار باید اصلاحات قیمت را تایید و ابلاغ کند.

وی با اشاره به راه‌آهن تهران و حومه در مسیرهایی همچون پرند و گرمسار گفت: بلیت‌‌‌‌های حدود چهار‌هزار‌تومانی در این مسیرها حتی از نظر مردم «بیش از اندازه ارزان» است، از این‌رو باید اصلاحاتی در قیمت‌ها انجام شود. هادیانفر افزود: در این رابطه جلسات زیادی با انجمن‌ها و اتحادیه‌‌‌‌ها برگزار شده و جمع‌بندی‌‌‌‌های لازم صورت‌گرفته‌است.

در آخرین جلسه به معاون رئیس‌جمهوری گزارش اصلاحات را ارائه کرده‌‌‌‌ایم. این اصلاحات به‌گونه‌ای است که به مردم فشار زیادی وارد نشود و در عین‌حال زیان شرکت‌ها نیز به حداقل برسد.

 شماره‌گذاری ۶ دستگاه اتوبوس بین‌جاده‌ای

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: درحالی‌که برای ورود ۲‌هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی دستور داریم، اما در سال‌گذشته فقط ۶دستگاه اتوبوس بین‌شهری شماره‌‌‌‌گذاری شد.

وی تصریح کرد: واردات این تعداد اتوبوس نیازمند ۱۵۰‌میلیون یورو ارز است. هرچند تعداد ۱۰۰دستگاه اتوبوس وارد گمرکات شده، اما هنوز پلاک نشده‌است. این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در تلاشیم بتوانیم ۱۸۰۰دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از پنج سال را‌که از ایمنی کافی برخوردارند وارد ناوگان عمومی کنیم. وی یادآور شد: بین وزارت صمت و بانک‌مرکزی برای تامین ارز واردات اتوبوس مشکلاتی پیش‌آمده و فعلا نتیجه‌‌‌‌ای نگرفته‌‌‌‌ایم.

 رفع ۴۱۲ نقطه پرحادثه جاده‌ای

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به‌وجود ۸۸۷نقطه پرتصادف در کشور، اظهار کرد: با توافق انجام‌شده بین پلیس راه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری، ۴۱۲ نقطه از این نقاط تا پایان سال‌گذشته رفع خطر شد و‌درصددیم در نیمه نخست امسال باقی‌مانده نقاط پرخطر را برطرف کنیم. هادیانفر بیان کرد: مطابق آمارها در ایام نوروز شاهد جان‌باختن ۸۲۸نفر از هموطنان در سر صحنه تصادفات بودیم و با احتساب مجروحان بدحالی که احتمالا فوت کنند، این آمارها بیشتر نیز خواهد شد. وی گفت: بر این اساس و با توجه به آمار فوتی سر صحنه تصادفات، کاهش ۳۲‌درصدی در این آمارها نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته داشتیم، اما با توجه به اینکه اگر تا یک ماه آینده این آمار افزایش یابد در محاسبات وارد خواهد شد، به‌طور قطع آمار فوتی‌‌‌‌ها افزایش خواهد داشت.

 رشد ۷‌درصدی سفرهای هوایی نوروزی

رئیس سازمان هواپیمایی در نشست خبری اقدامات و عملکردهای وزارت راه و شهرسازی از رشد ۷‌درصدی سفرهای هوایی نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال‌قبل خبر داد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، محمد محمدی‌بخش با اشاره به‌عملکرد حوزه حمل‌ونقل هوایی در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ از جابه‌‌‌‌جایی ۳‌میلیون و ۳۹۶‌هزار و ۸۷۱ مسافر خبر داد و گفت: دو ماه قبل از شروع برنامه سفرهای نوروزی امسال با هماهنگی قبلی اقدامات بخش هوایی در سطح بین‌المللی و داخلی انجام شد و با پشت‌‌‌‌سر گذاشتن چالش‌های تامین قطعات و... زمینه انجام این ماموریت مهم در حوزه‌های فرودگاه‌‌‌‌های مالکیتی، مناطق نفتی و مخابرات، گذرنامه، پلیس، سپاه و گمرک با آمادگی کامل، عملیات را آغاز کنیم. وی در ادامه به راه‌اندازی مرکز OCC سازمان هواپیمایی کشوری اشاره‌کرد و گفت: ثمره راه‌اندازی این مرکز، ایمنی، امنیت و افزایش خدمات به مسافران بود. در این مرکز به‌دلیل حضور افراد پیشکسوت در کنار افراد جوان با انتقال تجارب مفید و ارزنده زنجیره ارتباطی موثری برقرار شد و می‌توان گفت کمترین اثرگذاری این امر، کاهش میانگین تاخیر پروازها به زیر ۱۵ دقیقه در عملیات نوروزی ۱۴۰۳ است.

محمدی بخش در ادامه اظهارکرد: صنعت حمل‌ونقل هوایی در طول ۳۰ ماه گذشته روند روبه‌رشدی را شاهد بوده و در مقایسه نوروز۱۴۰۲با نوروز۱۴۰۳ روند صعودی پروازها و مقاصد پروازی کاملا محسوس است؛ به‌طوری‌که در مقایسه عملیات نوروزی امسال نسبت به سال‌گذشته رشد ۷‌درصدی در جابه‌‌‌‌جایی مسافر و نشست و برخاست پروازها را شاهد هستیم. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به جابه‌‌‌‌جایی ۳‌میلیون و ۳۹۶‌هزار و ۸۷۱ مسافر در عملیات نوروزی امسال افزود: از ابتدای آغاز عملیات پروازهای نوروزی ۲۴اسفند تا پایان روز ۱۷فروردین۱۴۰۳ در مجموع سه‌میلیون و ۳۹۶‌هزار و ۸۷۱مسافر با ۲۷‌هزار و ۴۶۸ پرواز (نشست و برخاست) جابه‌‌‌‌جا شدند. وی افزود: از این تعداد ۲‌میلیون و ۵۵۹‌هزار و ۸۶۲ مسافر داخلی با ۲۱هزار و ۶۷۸ پرواز و ۸۳۷‌هزار و ۹ مسافر بین‌المللی با ۵۷۹۰ پرواز جابه‌‌‌‌جا شدند.

 قیمت‌گذاری بلیت‌‌‌‌ هواپیما در انتظار

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: قیمت‌گذاری بلیت هواپیما در دیوان عدالت اداری در حال تعیین‌تکلیف‌شدن است که پس از تصویب و ابلاغ، برای این سازمان مبنای قانونی خواهد بود و بر اساس آن عمل خواهد شد. وی درباره پروازهای چارتری نیز خاطرنشان‌‌‌‌کرد: قیمت این پروازها همان قیمت مصوب است، اما در قالب «بسته سفر» ارائه می‌شود. محمدی‌‌‌‌بخش، در مجموع سالی را که گذشت، سال‌آرامی در حوزه قیمت بلیت پروازها توصیف و ابراز امیدواری کرد که پس از تعیین‌‌‌‌تکلیف قیمت‌ها در دیوان عدالت اداری و رای دیوان، آرامش در این حوزه ادامه داشته‌باشد.

 شرایط بسیار دشوار در صنعت هوایی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه شرایط بسیار سختی در صنعت هوایی داریم، گفت: امروز اعلام می‌کنیم که بیشتر از ۹۰‌درصد فرودگاه‌‌‌‌های ما زیر‌بار پرواز هستند و به ۳۸مقصد دنیا پرواز مستقیم داریم. محمدی‌‌‌‌بخش با بیان اینکه رایزنی‌‌‌‌های لازم برای سفرهای نوروزی از دو ماه قبل انجام شد و هماهنگی‌‌‌‌ها برای امنیت صورت‌گرفت. درخصوص سرخط آوردن هواپیماها هم ما در سال۱۴۰۲ سال‌سختی را در حوزه هوایی داشتیم که به‌دلیل مشکل در ترخیص قطعات بود، اما با هماهنگی‌‌‌‌هایی که انجام شد زمینه‌‌‌‌های مختلف برای ایجاد ماموریت وزارت راه و شهرسازی صورت‌گرفت.

 سه مقصد اول سفرهای خارجی در نوروز

ترکیه، امارات و عراق به‌عنوان سه مقصد اول مسافران هوایی در نوروز۱۴۰۳ شناخته شد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی‌(ره) در نشست خبری اقدامات و عملکردهای وزارت راه و شهرسازی در سفرهای نوروزی، ضمن اعلام این مطلب اظهار کرد: تعداد ۹۳۹پرواز به ترکیه با ۱۷۵‌هزار و ۵۰۰مسافر انجام‌شده و سهم ۲۹‌درصدی را به خود اختصاص داده‌است. همچنین تعداد ۵۳۲پرواز با ۱۰۵‌هزار و ۶۰۰مسافر نیز به دبی انجام‌شده و سهم ۱۴‌درصدی پروازها و ۱۷‌درصدی مسافران را به خود اختصاص داده‌است. به مقصد کشور عراق نیز تعداد ۴۸۸پرواز انجام‌شده و تعداد ۶۸‌هزار و ۸۰۰مسافر جابه جا شده که ۱۱‌درصد سهم مسافران را به خود اختصاص داده‌است.

وی افزود: شهر فرودگاهی امام‌(ره) در پروازهای ایرلاین‌‌‌‌های خارجی ۳۱‌درصد افزایش مسافر و ۲۵‌درصد افزایش تعداد پرواز را تجربه کرد. سعید چلندری، ادامه داد: امسال ۳‌هزار و ۹۹۴پرواز از فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) به نقاط مختلف دنیا انجام شد و ۶۲۵‌هزار و ۷۲۵نفر از شهر فرودگاهی امام‌خمینی‌(ره) سفر خود را انجام دادند.

وی با بیان اینکه‌بار تجاری مسافران در نوروز امسال ۴۵‌درصد رشد داشت، افزود: ۱۴شرکت هواپیمایی داخلی و ۳۴ شرکت هواپیمایی خارجی در فرودگاه امام‌(ره) فعالیت کردند. مدیرعامل شهر فرودگاهی امام‌خمینی‌(ره) سهم پروازهای شرکت‌های خارجی در ایام نوروز را ۴۶‌درصد با‌هزار و ۸۲۰ پرواز و سهم شرکت‌های داخلی را ۵۴‌درصد با ۲‌هزار و ۱۷۴ پرواز اعلام کرد. چلندری با اشاره به برقراری پرواز مستقیم به ۵۸ تا ۶۸ مسیر گفت: بیشترین پروازها را ماهان با ۴۸۹سورتی پرواز انجام داده و سهم ۱۲.۵‌درصدی را به خود اختصاص داده‌است. وی یادآور شد: ترکیش ایر با ۳۹۳پرواز و ۱۰‌درصد سهم پروازها، شرکت قشم‌ایر با ۲۸۲پرواز و ۸‌درصد و شرکت هواپیمایی جمهوری‌اسلامی ایران با ۲۴۷ پرواز و ۷‌درصد از سهم پروازها در رتبه‌‌‌‌های بعدی قرار دارند. چلندری با بیان اینکه تاخیرات پروازهای امسال به زیر ۲۰دقیقه رسیده، گفت: تاخیرات زیر ۳۰دقیقه، تاخیرات عملیاتی محسوب می‌شود. همچنین پرواز کنسلی به‌‌‌‌هیچ‌عنوان نداشتیم. مسافر جامانده از پرواز هم نداشتیم.

 ثبت ۶‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تردد دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور از ثبت ۶‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تردد دریایی در نوروز۱۴۰۳ خبر داد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، علی‌اکبر صفایی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان در سفرهای دریایی نوروز، گفت: آمار کل ترددهای سفر- نفر در حوزه دریایی طی ایام نوروز به ۶‌میلیون‌‌‌‌ و ‌‌‌‌۵۰۰‌هزار نفر رسید‌ که تقریبا تفاوتی با سال‌گذشته ندارد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: در حوزه مسافری دریایی ۳.۸‌میلیون نفر- سفر به‌ثبت رسید‌که نشان از رشد ۶‌درصدی دارد.  صفایی ادامه داد: در حوزه گردشگری دریایی نیز ۲.۷میلیون نفر-سفر داشتیم که نسبت به سال‌قبل ۷‌درصد کاهش را تجربه کرد.

وی با اشاره به انجام سفرهای دریایی از بنادر استان‌های جنوبی از جمله هرمزگان، بوشهر و خوزستان و گردشگری دریایی در جزایر خارک، قشم، کیش، هرمز، هنگام، ابوموسی و... اظهار کرد: در شمال کشور نیز بنادر استان گیلان، مازندران و گلستان به‌ویژه بندر جدید ترکمن که بعد از ۸سال ‌لایروبی و احیا شد مورد استقبال زیادی قرارگرفت. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این ایام ۳۴پیام سانحه دریایی داشتیم که با تلاش همکاران نجات یافتند و سفرها هیچ‌گونه فوتی نداشت.

 جابه‌‌‌‌جایی یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار مسافر

مدیرعامل راه‌آهن از سیر ۴هزار و ۳۱۰ رام قطار و جابه‌‌‌‌جایی بیش از یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار مسافر در طول برنامه سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، سید‌میعاد صالحی در نشست خبری با موضوع ارائه اقدامات و عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ اظهار کرد: ستاد نوروزی در این شرکت از دوماه قبل از شروع سفرهای نوروزی۱۴۰۳ آغاز شد و اقداماتی همچون بازسازی و نوسازی خطوط و تجهیز ایستگاه‌‌‌‌ها به پله‌‌‌‌برقی، آسانسور و بهسازی امکاناتی نظیر نمازخانه‌‌‌‌ها که بیشتر مورد‌استفاده مردم قرار می‌گیرند در دستور کار قرارگرفت.

همچنین دستور نو‌شدن منسوجات مورد‌استفاده مسافران در قطارها نیز صادر شد. وی افزود: با توجه به زیرساخت‌های فناورانه درخصوص فروش بلیت، بدون اینکه مردم در صف آژانس قرار بگیرند، همه بلیت‌‌‌‌ها در چهار ساعت اول در اینترنت عرضه شد. صالحی از سیر ۴‌هزار و ۳۱۰ رام قطار و جابه‌‌‌‌جایی بیش از یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار مسافر در طول برنامه سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: برای اوقات فراغت مسافران در مبادی و مقاصد برنامه‌‌‌‌ریزی شد و با توجه به اینکه بیش از ۷۰‌درصد قطارها به مشهد یا از مشهد هستند، بیش از ۶ ساعت مراسم استقبال از مسافران در ایستگاه راه‌آهن مشهد برگزار شد.

مدیرعامل راه‌آهن یادآور شد: همچون سال‌گذشته در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ میزان تاخیر از مبدا زیر یک‌دقیقه و تاخیر در مقصد ۲۵دقیقه بوده‌است.

 کاهش ۵۷‌درصدی تاخیر پروازها

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری‌اسلامی ایران با بیان اینکه افزایش ایمنی و کاهش تاخیر پروازها را برای ایام نوروز در برنامه داشتیم، گفت: میانگین تاخیرات پروازهای ایران‌‌‌‌ایر ۱۲دقیقه بود که نسبت به سال‌گذشته ۵۷‌درصد کاهش داشت.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، شمس‌‌‌‌الدین فرزادی‌‌‌‌پور در نشست خبری ارائه اقدامات و عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه سفرهای نوروزی۱۴۰۳ با بیان اینکه برای رضایت خاطر مسافران انجام خدمات بی‌‌‌‌منت به مردم را در برنامه داشتیم، گفت: در مجموع در بازه نوروز ۱۱۰۱پرواز انجام شد که ۹۵۶ پرواز برنامه‌‌‌‌ای و ۱۴۵پرواز فوق‌‌‌‌العاده بود تا بتوانیم خدمات مناسبی به مردم ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه افزایش ایمنی و کاهش تاخیر پروازها را برای ایام نوروز در برنامه داشتیم، گفت: میانگین تاخیرات پروازهای ایران‌‌‌‌ایر ۱۲دقیقه بود که نسبت به سال‌گذشته ۵۷‌درصد کاهش داشت. تاخیرات هم به واسطه نقص فنی نبوده و عمدتا به واسطه شرایط آب‌و‌هوایی بود.