خبر وزیر راه و شهرسازی از کاهش ۵۰ درصدی سفرهای نوروزی امسال

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به انجام کلیه سفرهای حمل و نقل عمومی برون شهری با کنترل های بهداشتی از کاهش ۵۰ درصدی جابه‌جایی مسافر بین شهری در نوروز ۱۴۰۰ نسبت به شرایط عادی انجام سفرها در سال ۱۳۹۸ خبر داد.

محمد اسلامی با اشاره به آمار سفرهای انجام شده در نوروز ۱۴۰۰  اظهار کرد: در نوروز امسال در بازه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰، مجموعا هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مسافر با ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری جا به جا شده‌اند که شامل ۵.۴ میلیون مسافر جاده‌ای، ۱.۱ میلیون مسافر ریلی، ۸۱۵هزار مسافر هوایی و ۴۶۰ هزار نفر مسافر دریایی بوده و  منطبق با پیش بینی‌های اعلام شده وزارت راه و شهرسازی قبل از فرار رسیدن ایام نوروز است.

وی  افزود: با توجه به اینکه نوروز ۱۳۹۹ ابتدای شیوع پاندمی کرونا در کشور بود و تقاضا برای سفر به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته بود، مبنای مقایسه با شرایط عادی، نوروز ۱۳۹۸ در نظر گرفته شده و وزارت راه و شهرسازی به منظور کاهش سفر، از اعلام و اطلاع‌رسانی طرح ویژه نوروزی مانند سال‌های قبل خودداری کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر انجام سفرهای ضروری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه داد: همه سفرهای حمل و نقل برون شهری به صورت کنترل شده و بر اساس پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت انجام شده‌اند. با توجه به لزوم استعلام وضعیت سلامت متقاضیان سفر پیش از فروش بلیت از سامانه سروا وزارت بهداشت، در بازه ۲۰ روزه مذکور و از میان کدهای ملی استعلام شده قبل از فروش بلیت به مسافران و ضمن بررسی مجدد آن پیش از موعد سفر، تست کرونای حدود ۲۲۴۰ نفر از متقاضیان مثبت بوده که از سفر آن‌ها جلوگیری به عمل آمده است.

رعایت ظرفیت‌های ابلاغی در ناوگان عمومی جاده‌ای 

وزیر راه و شهرسازی در تشریح جزییات سفرهای نوروزی گفت: یکی دیگر از اقداماتی که در اجرای دستورالعمل‌های وزارت بهداشت انجام دادیم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در ناوگان بود، به این صورت که پذیرش مسافر در اتوبوس و قطار با ۵۰ درصد ظرفیت ناوگان و در پروازهای داخلی با ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما انجام شد.

اسلامی توضیح داد: آمارها نشان می‌دهد اگر چه کاهش ۵۰ درصدی در تعداد جابه‌جایی مسافران با وسایل حمل ونقل عمومی جاده ای در نوروز ۱۴۰۰ نسبت به دو سال پیش داشته‌ایم اما تعداد تردد این وسایط حمل ونقل عمومی جاده ای نسبت به همین بازه زمانی، ۹ درصد افزایش داشته است که  این موضوع به خوبی رعایت پروتکل‌ها در کاهش تعداد سرنشینان در هر وسیله نقلیه عمومی را در نوروز امسال نشان می‌دهد.

تسریع در توزیع کالاها، افزایش ۶۰ درصدی حمل بار جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۰

وی همچنین درباره عملکرد حوزه حمل و نقل باری گفت: با وجود اینکه در نوروز ۱۳۹۹ محدودیت های زیادی بر حمل و نقل مسافری وارد شد، اما با توجه به لزوم برقرار ماندن شبکه توزیع کالا در کشور، میزان حمل بار نسبت به نوروز ۱۳۹۸ افزایش یافته بود و عملکرد بخش باری در نوروز ۱۴۰۰ نسبت به سال زمان مشابه در سال قبل رشد قابل توجهی داشته است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در ایام نوروز ۱۴۰۰ (۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین)،   یک میلیون و ۱۷۹ هزار سفر باری جاده‌ای با استفاده از کامیون‌ها انجام شده که ۱۸ میلیون و ۲۸۹ هزار تن بار جا به جا کرده است. این ارقام نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۶۳.۲ و ۶۳.۴ درصد رشد داشته است. همچنین تعداد سفرهای باری ریلی در این مدت بر اساس شاخص تناژ بارگیری شده ۲ میلیون و ۹۶۳ هزار تن و بر اساس شاخص تن-کیلومتر، یک میلیارد و ۹۶۶ میلیون و ۸۵۴ هزار تن-کیلومتر بوده است. این ارقام به ترتیب نسبت به همین بازه زمانی در سال به ترتیب ۲۱.۶ و ۴.۲ درصد رشد داشته است.

۷۱۹ هزار و ۲۵۴ تردد وسایل حمل و نقل عمومی جاده ای، ۹ میلیون و ۶۲۴ هزار تردد وسایل شخصی

اسلامی در خصوص وضعیت تردد در جاده‌های کشور نیز گفت: از ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ متوسط تردد روزانه بین استانی (ورود و خروج) یک میلیون و ۷۹۳ هزار و ۱۰۱ وسیله نقلیه ثبت شده که نسبت به شرایط عادی ۱۶ درصد کاهش داشته است. همچنین مبدا بیشترین پلاک های مشاهده شده در جاده های کشور در این بازه، توسط سامانه های هوشمند، از مبدا استان های تهران و البرز، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، مازندارن و گیلان ثبت شده است.   بر اساس اطلاعات پلاک های ثبت شده تقریبا ۱۰میلیون و ۳۱۸ هزار پلاک خودرو در محورهای برون شهری رویت شده که ۹میلیون ۶۲۴ هزار پلاک متعلق به وسایل نقلیه شخصی جاده‌ای بوده است. تخمین زده می‌شود در حدود ۳۰ میلیون مسافر با خودروهای شخصی در این بازه در کشور سفر کرده‌اند.   این درحالی است که در مجموع ۷۱۹ هزار و ۲۵۴ سفر جاده‌ای با وسایل حمل ونقل عمومی شامل تاکسی‌های برون شهری، مینی بوس و اتوبوس با صورت وضعیت در کشور انجام شد.

رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی در حمل و نقل عمومی برون شهری

وزیر راه و شهرسازی به نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اشاره کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اطمینان از اجرای کلیه دستورالعمل‌های وزارت بهداشت برای کنترل‌های بهداشتی سختگیرانه عمل کرده است. علاوه بر ضدعفونی مکرر ناوگان و پایانه‌ها، الزام استفاده از ماسک توسط مسافران و غربالگری عمومی، نظارت جدی بر موارد دیگر به ویژه استعلام وضعیت ابتلا قبل از فروش بلیت و حفظ فاصله اجتماعی مناسب در ناوگان را صورت داده‌ایم. این امر حاکی از آن است که هر مسافری که با ناوگان حمل و نقل عمومی سفر کرده از فیلتر کنترل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده عبور کرده است. همچنین در صورت مشاهده و گزارش هر گونه تخلف در عدم رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها برای انجام سفرها، به صورت سختگیرانه و بر اساس مقررات تدوین شده با متخلفین برخورد شده است.

کنترل های بهداشتی در مبادی مرزی

وی همچنین درباره اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مبادی مرزی کشور ادامه داد: با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر همکاری نیروهای جمعیت هلال احمر در مبادی مرزی کشور برای انجام  کنترل‌های بهداشتی، از اوایل اسفند در همکاری و مشارکت با وزارت بهداشت و وزارت کشور، برنامه‌ریزی لازم جهت استقرار این نیروها در مبادی ورودی کشور اعم از پایانه‌های مرزی زمینی، فرودگاه‌ها و بنادر دارای مسافران بین‌المللی انجام شد و فضای لازم از سوی وزارت راه و شهرسازی در اختیار نمایندگان جمعیت هلال احمر جهت انجام کنترل‌های بهداشتی قرار گرفت.

اسلامی در مورد چگونگی انجام کنترل‌های بهداشتی اظهار کرد: بر اساس پروتکل‌های بهداشتی مصوب، کلیه مسافران ورودی از مرزهای جاده‌ای ملزم به ارائه گواهی سلامت و عدم ابتلا به کووید ۱۹ بوده که در صورت تشخیص نمایندگان پایگاه‌های مراقبت بهداشت مرزی، مجددا مورد تست PCR  یا تست سریع واقع می‌شوند. همچنین بر اساس دستورالعمل مراقبت مسافران مشکوک به ابتلا به بیماری کرونا در مبادی رسمی هوایی و دریایی ابلاغ شده وزارت بهداشت، همه مسافران هوایی و دریایی ملزم به ارائه تست  PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعته قبل از سوار شدن به هواپیما و شناور هستند و مسافرانی که از مبدا کشورهای گروه پرخطر (به تشخیص وزارت بهداشت) پس از ورود به کشور مجددا بایستی تست PCR در فرودگاه‌ها و بنادر بدهند. در آخرین به روز رسانی لیست کشورها، ۲۷ کشور در گروه کشورهای پرخطر قرار دارند. همچنین پذیرش مسافر مستقیم و غیرمستقیمی که ظرف دو هفته پیش از موعد سفر در یکی از کشورهای گروه با شرایط ویژه قرار دارند، به دلیل شیوع واریانت انگلیسی به طور کلی ممنوع شده که بر این اساس هم اکنون ورود از ۱۳ کشور به جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.