چراغ سبز به سفرهای نوروزی

به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری اضافه کرد: آمارها و نمودارها از سراسر کشور نشان‌دهنده این است که به‌جز یک یا دو استان از جمله خوزستان، کشور شرایط به نسبت خوبی دارد. او افزود: باقی استان‌ها نسبتا خوب و معمول هستند. چند استان باید مراقبت بیشتری کنند، اما همه استان‌ها شرایط خوبی دارند اما این وضعیت خوب را باید نگاه داریم.

همزمان با این سخنان‌، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، وضعیت فعلی اغلب استان‌ها را نسبتا پایدار توصیف کرد و گفت: این شرایط شکننده است و باید به دقت این وضعیت را حفظ کنیم. او در عین حال از گردش کرونای انگلیسی در ۲۸ استان کشور خبر داد. به گزارش «ایرنا» وی گفت: از آذر که افزایش تست‌ها را داشتیم با همکاری مردم چند ماه است که وضعیت نسبتا پایدار داریم، اما وجود ویروس جهش یافته در برخی استان‌ها نگران‌کننده است.

شرط سفربه مناطق قرمزو نارنجی

درهمین حال قرار است فردا (۲۵اسفند ) آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی کشور ازسوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود. با این حال به‌نظر می‌رسد که تصمیم برای سفرهای نوروزی پیش از این گرفته شده است. همچنان که روز گذشته حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی- اجتماعی ستاد مبارزه با کرونا گفت: تکلیف سفر‌های نوروزی مشخص و مسافرت «به» و «از» شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، قاسمی در عین حال مسافرت به شهر‌های آبی و زرد را مجاز اعلام کرد.

در همین حال علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شروط سفر به مناطق ممنوعه را اعلام و تاکید کرد: در شهر قرمز حتی برای خروج با هواپیما، قطار و اتوبوس نیازمند تست منفی کرونا است تا اجازه سفر داشته باشند. در مورد خودروهای شخصی نیز ورود پلاک‌های غیربومی در شهرهای قرمز و همچنین پلاک بومی شهر قرمز به سایر شهرها ممنوع است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم در گفت‌وگو با صدا و سیما با تاکید براینکه هیچ مصوبه‌ای برای عدم فعالیت شرکت‌های حمل‌و‌نقل عمومی صادر نشده است، گفت: ملاک فعالیت ناوگان هوایی، ریلی و جاده‌ای کشور، رعایت شیوه‌نامه‌های کرونایی است. وی افزود: گرفتن تست کرونا، برای سفر‌های بین‌المللی و سفر به استان‌های قرمز همچون خوزستان، الزامی است و این قوانین با دقت رصد می‌شود. اسلامی گفت: سامانه‌های صدور بلیت به سامانه‌های وزارت بهداشت متصل شدند و برای افرادی که مبتلا به کرونا هستند بلیت صادر نمی‌شود، ضمن اینکه رعایت قوانین بهداشتی هم در پایانه ها، هم کادر اجرایی و هم مسافران با دقت رصد می‌شود.

تبلیغ سفر ممنوع

به‌رغم اعلام وضعیت پایدار کرونایی در اکثر نقاط کشور، هشدارها مبنی‌بر صرف نظر از سفرهای نوروزی از سوی مقامات کشور ادامه دارد. در همین راستا روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خواستار آن شد مردم تا حد امکان از سفرهای غیرضروری خودداری کنند تا بدون ایجاد خیز جدید بیماری عید و سال نو را پشت‌سر بگذاریم. ازسوی دیگر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفت: براساس مصوبه ستاد کمیته امنیتی اجتماعی و کمیته تبلیغات ستاد ملی کرونا تبلیغ برای سفر ممنوع است. به گزارش خبرگزاری فارس، وی با بیان اینکه ما مردم را تشویق به سفر نمی‌کنیم افزود: براساس اعلام وزیر بهداشت مقررات اعلام شده است و مردم باید رعایت کنند.

خروج چهار شهر خوزستان از وضعیت قرمز

در همین حال گزارش‌ها از خروج ۴ شهرستان استان خوزستان از وضعیت قرمز و سه شهرستان از حالت نارنجی حکایت می‌کند. به گزارش «ایرنا» روز گذشته فرهاد ابول نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، ضمن اعلام این خبر گفت: به‌دنبال محدودیت‌های اعمال شده و بهبود سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شهرهای شادگان، هویزه، خرمشهر و دشت آزادگان از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.  وی افزود: همچنین سه شهرستان حمیدیه، هفتکل و هندیجان نیز که پیش از این در وضعیت نارنجی قرار داشتند در جدیدترین رنگ بندی در وضعیت زرد قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اکنون هفت شهرستان اهواز، آبادان، دزفول، شوشتر، ماهشهر، کارون و رامهرمز در وضعیت قرمز قرار دارند.  ازسوی دیگر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خوشبختانه با رعایت خوبی که در استان خوزستان اتفاق افتاده، در برخی شهرستان‌های این استان امید می‌رود که به‌زودی بتوانیم شاهد باشیم مردم عزیز بر این ویروس فائق آیند. اقداماتی که در شادگان، هویزه، خرمشهر و دشت آزادگان اتفاق افتاد و باعث شد از وضعیت قرمز خارج شدند و به سمت نارنجی حرکت می‌کنند و بعضی از شهرستان‌ها نیز از وضعیت نارنجی به سمت زرد حرکت کردند و این موضوع جای خوشحالی است. به گزارش «ایسنا» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: البته میزان رعایت پروتکل‌ها همچنان باید افزایش یابد و باید مراقب باشیم که پیک و خیز جدیدی اتفاق نیفتد.

رنگ استان تهران

وضعیت دراستان تهران نیز شکننده است. آن‌طور که علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران اعلام کرده است: میزان آمار مرگ‌ومیر در استان تهران نسبت به هفته‌های قبل کاهش چشمگیری داشته ووضعیت رنگ کرونا در تهران و استان تهران زرد است. به گزارش خبرگزاری فارس، وی با اشاره به اینکه در هفته اول اسفند مقدار بسیار کمی کاهش میزان بستری داشتیم، افزود: البته به‌صورت چشمگیر تغییری وجود نداشت؛ اکنون در استان تهران ۱۹۹۲ بیمار با تشخیص کرونا بستری هستند که از این تعداد بستری، حدود ۷۹۰ نفر در بخش مراقبت ویژه هستند.  در همین ارتباط رضا جلیلی خشنود رئیس بیمارستان شهدای تجریش در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به افزایش ورودی بیمارستان طی روزهای گذشته، گفت متاسفانه طی چند روز گذشته با افزایش نسبی در ورودی بیماران کرونایی مواجه بودیم و در ورودی بیماران از نظر میرایی و گیرایی طی روزهای گذشته یک افزایشی را داشتیم. خشنود ضمن اشاره به وضعیت مسافرت‌های درون شهری، برون شهری نوروزی و گردهمایی‌های شبانه گفت: قطعا در هفته‌های آتی با افزایش چشمگیر بیماران در بخش‌های بیمارستانی مواجه خواهیم شد که در این شرایط بخش‌های جدید بیمارستانی را دوباره باید برای کرونا در نظر بگیریم.

۷۳ فوتی جدید کرونا

در همین حال براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، طی ۲۴ساعت گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۸۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۸۵ نفر از آنها بستری شدند. همچنین دراین بازه زمانی ۷۳ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۱۴۲ نفر رسید. همزمان رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواستار تشدید نظارت‌های بهداشتی در راستای مدیریت بیماری کرونا در نوروز سال ۱۴۰۰ شد.