تصمیم برای سفرهای نوروزی به کجا رسید؟

علیرضا رئیسی یکشنبه شب در حاشیه جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای مازندران در ساری در گفت و گو با خبرنگاران گفت که از ۲ هفته پیش موضوع سفرهای نوروزی در ستاد ملی کرونا مطرح شد ، اما بحث اصلی این است که با توجه به چرخشی که ویروس انگلیسی در همه مناطق کشور پیدا کرده است ، از هم اکنون نمی توان برای سفر نوروزی تصمیم گیری کرد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی رعایت پروتکل های بهداشتی در تمامی نقاط کشور توسط مردم و تداوم ثبات در روند کاهشی شیوع کرونا را لازمه تصمیم گیری در باره سفرهای نوروزی دانست و تاکید کرد : اگر مردم و کسبه پروتکل های بهداشتی را بدرستی رعایت کنند ، می توانیم شب عید و ایام نوروز آرامی داشته باشیم و بر اساس آن طبق شرایط سفر نوروزی هم داشته باشیم.

وی سفر نوروزی را تنها مربوط به شهرهای دارای وضعیت آبی و زرد کرونایی اعلام کرد و توضیح داد : البته طبق مصوبه ستاد ملی کرونا در حال حاضر سفر به شهرهای گردشگر پذیر دارای وضعیت زرد کرونایی از جمله شهرهای استان های مازندران ، گیلان ، گلستان ، اصفهان ، فارس ، بوشهر و خوزستان و همچنین مشهد مقدس ممنوع است.

رییسی از شهروندان خواست تا مدیریت شده خرید نوروزی را انجام دهند و گفت : اگر پروتکل های بهداشتی همزمان با خرید شب عید رعایت نشود ، حرکت شیوع کرونا تند می شود و با تغییر رنگ بندی و وضعیت کرونایی کشور ، مسافرت های نوروزی هم به طور کلی ممنوع خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به پرسشی در باره سفر با تورهای گردشگری هم تاکید کرد : تمامی محدودیت های مسافرت در قالب تورهای گردشکری هم بشدت اجرا می شود.

وی در باره سفر به جزایر قشم و کیش هم گفت که در حال حاضر سفر به این مناطق هم در صورت منفی بودن تست کرونای مسافران و گردشگران قابل انجام است.

معاون وزیر بهداشت با اذعان به این که شرایط طی یک سال گذشته سخت بوده و مردم نیز همچنان تحمل می کنند ، تاکید کرد : به عنوان یک کارشناس بهداشتی به مردم عزیز توصیه می کنم عید نوروز امسال هم در خانه ماندن را تحمل کنند تا بتوانیم با انجام واکسناسیون ، سال های آینده با خیال آسوده به هر کجا که خواستند سفر کنند.

رئیسی ماه اسفند را شلوغ ترین ماه بازارهای کشور به خاطر خریدهای نوروزی توصیف کرد و گفت : با توجه به این که بسیاری از اصناف در اسفند ماه بیشترین درآمد را دارند و کسبه زیادی بویژه خرده فروش ها به درآمد این ماه چشم دوخته اند ، امیدواریم همه موارد بهداشتی را بدرستی رعایت کنند تا وضعیت کرونایی شهرهایشان با توجه به رنگ بندی که آخر هر هفته انجام می شود ، تغییر نکند.

واکسن تمامی سالمندان و گروه‌های آسیب‌پذیر تا پایان خرداد ۱۴۰۰

معاون وزیر بهداشت همچنین از واکسن هشت میلیون نفر جمعیت بالای ۶۵ سال و افراد ۱۶ تا ۶۵ ساله دارای بیماری های زمینه ای در کشور تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت که واکسن این بخش از جمعیت کشور پس از کادر درمانی و جانبازان و معلولان مهم ترین اولویت است.

وی هدف از واکسناسیون در جهان را کاهش مرگ و میر در درجه نخست و قط زنجیره شیوع ویروس کرونا برشمرد و توضیح داد : طبق بررسی های صورت گرفته به ازای هر هفت نفر جمعیت گروه های آسیب پذیر که واکسن کرونا دریافت می کنند ، از مرگ یک نفر جلوگیری می شود در حالی که در سایر گروه‌های جمعیتی بویژه جوانان با واکسن ۱۲ هزار نفر جلوی یک مرگ گرفته می شود.

رییسی با اعلام این که اولویت بندی کردن جمعیت کشور برای دریافت کرونا در یک گروه تخصصی انجام می شود ، گفت که در این گروه ۱۹ متخصص کشور با کار مدوام سه هفته ای اولویت ها را تعیین و تدوین می کنند.

وی افزود که طبق اولویت بندی همین گروه تخصصی مقرر شده است تا در مرحله اول ۶۰۰ هزار نفر کادر درمان و ۷۰۰ هزار نفر از گروه های آسیب پذیر شامل معلولان و جانبازان بویژه جانبازان شیمیایی ها واکسن شوند.

معاون وزیر بهداشت همچنین با اشاره به تولید واکسن داخلی ، گفت : امیدواریم از تیر ماه سال آینده به طور متوسط میزان انجام واکسناسیون در ماه به بالای ۲۰ میلیون دوز برسد که در این صورت در آذر ماه سال ۱۴۰۰ همه گروه ها در کشور واکسن دریافت خواهند کرد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا عصر یکشنبه به مازندران سفر کرد و شرکت در نشست ستاد مقابله با کرونای استان نخستین برنامه سفرش بود. دکتر رییسی روز دوشنبه هم مهمان مازندران است و قرار است با حضور وی سامانه نسخه نویسی الکترونیکی پزشک خانواده شهری مازندران رونمایی شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.