شرط سفرهای نوروزی اعلام شد

در همین راستا روز گذشته علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره وضعیت گردشگری و سفرهای نوروزی با توجه به شیوع کرونا، ضمن اعلام برنامه‌ریزی برای سفرهای عید در ستاد اعلام کرده است که اگر دچار خیز چهارم شدیم، تمام این برنامه‌ریزی‌ها باطل می‌شود و برنامه‌ریزی‌ها هم تغییر می‌کند. وی همچنین تصریح کرد: اگر وضعیت شهرها قرمز شود، قطعا محدودیت‌ها و ممنوعیت تردد بین شهری باز‌می‌گردد.

تقسیم‌بندی مسافران به ۴گروه

با این حال رئیسی تصمیمات ستاد ملی کرونا برای سفرهای نوروزی را تشریح کرد وگفت: تصمیم گرفته شد چنانچه روند نزولی‌ بیماری ادامه پیدا کند و میزان بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور بسیار کاهش یابد و تعداد شهرهای آبی و زردمان غالب باشد، بتوانیم در قالب رعایت پروتکل‌های کنترل‌شده برخی سفرها را داشته باشیم. به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه در حال‌حاضر هتل‌ها می‌توانند فعالیت داشته باشند، گفت: اگر در هتل بتوانیم افراد را تحت نظارت و رعایت پروتکل‌ها اسکان دهیم، بسیار ایمن‌تر از این است که در جاهای دیگری که کنترلی روی آنها وجود ندارد، اسکان داده شوند.

رئیسی ادامه داد: به‌طور کلی سفرها را می‌توان در چهار دسته تقسیم‌بندی کرد؛ یک گروه ممکن است افراد با تور به سفر بروند که از قبل تحت‌نظارت تور برنامه‌ریزی شده و هتل‌شان و گردش‌هایی که می‌روند، براساس برنامه‌ریزی و تحت نظارت خواهد بود که سازمان گردشگری می‌تواند اینها را پوشش دهد. گروه دوم افرادی هستند که ممکن است برای رزرو هتل و اسکان‌شان با تور هماهنگ کنند، اما با ماشین شخصی یا پرواز و... سفر کنند. این گروه هم قابلیت نظارت و کنترل را دارند. گروه سوم افرادی هستند که خودشان به مسافرت می‌روند و ممکن است به ویلاها و جاهای دیگری بروند که تحت‌نظارت نیستند و گروه چهارم هم مسافرت کرده و در محل سفر اقدام به چادرزدن می‌کنند.

وی گفت: بر این اساس می‌توان گروه یک و دو را تحت نظارت و کنترل قرار داد، گروه چهار می‌تواند ممنوع باشد، اما مشکل با گروه سوم باقی می‌ماند که واقعا این گروه خیلی قابل‌کنترل و نظارت نیستند.همزمان عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا گفت: برای دوره عید نوروز طرح ویژه‌ای ارائه می‌شود تا با قدرت تردد‌ها به‌ویژه برای افرادی که تست آنها مثبت است، کنترل شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما رحمانی‌فضلی گفت: در بحث خرید‌های نوروزی نیز امسال نمایشگاه نخواهیم داشت و فروش‌های فوق‌العاده در خود اصناف انجام می‌گیرد.

خوزستان و مازندران؛ بیشترین بستری

همه این برنامه‌ریزی‌ها در حالی است که کشور روی مرز باریک خطر موج چهارم کرونا قرار دارد و ویروس جهش‌یافته کرونا تا‌کنون در استان‌های خوزستان، البرز، قزوین و تهران مشاهده شده است. در این میان وضعیت به اندازه‌ای در استان خوزستان بحرانی است که به گفته علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا سرعت انتشار ویروس جهش‌یافته کرونا در این استان می‌تواند زنگ خطری جدی برای دیگر استان‌ها باشد. رئیسی همچنین بر مراقبت دقیق در برخی استان‌ها به‌ویژه استان آذربایجان‌غربی، خوزستان و چهارمحال و بختیاری به‌دلیل افزایش مبتلایان تاکید کرد.

سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت هم دیروز با بیان اینکه طی هفته گذشته تعداد موارد بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ در کشور نسبت به هفته ماقبل دارای روند افزایشی بوده است، گفت: بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در هفته گذشته به ترتیب در استان‌های مازندران و خوزستان و بیشترین میزان بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ به ترتیب در استان‌های مازندران و گیلان گزارش شده است. معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: براساس آخرین آمار اکنون ۱۱ شهر قرمز داریم که همگی در استان خوزستان هستند، ۵۲ شهر نارنجی، ۲۱۷ شهر زرد و ۱۶۸ شهر آبی داریم و به تعداد شهرهای نارنجی اضافه شده است.

مرزهای خوزستان بسته می‌شود

اما براساس آخرین گزارش‌ها جنوب کشور در تب وضعیت قرمز شیوع کرونا می‌سوزد. آن‌طور که قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان اعلام کرده است: طبق بررسی‌های انجام شده تردد روزانه بیش از ۳۰۰ عراقی در ۲ مرز چذابه و شلمچه عامل تشدید ویروس‌کرونا در این استان بوده است. از همین‌رو روز گذشته وزیر کشور از بسته شدن مرزهای خوزستان با کشور عراق و ممنوعیت تردد بین شهری خبرداد. همچنین مرز‌های کرمانشاه و پایانه مسافری مرز شلمچه با تصمیم ستاد استانی مدیریت کرونا بر روی مسافران بسته شد و از ورود مسافران عراقی به کشور تا اطلاع بعدی جلوگیری می‌شود. این تدابیر در حالی اتخاذ شده است که بنا بر اعلام وزارت بهداشت و محیط‌زیست عراق این کشور وارد خطرناک‌ترین مرحله همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ و بیماری کرونا شده است. از سوی دیگر علیرضا رئیسی سخنگوی ستادملی مقابله با کرونا خواستار کنترل استان‌های غربی کشور شد. در حال‌حاضر شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

گردش کرونای انگلیسی درکشور

در همین حال روز گذشته علیرضارئیسی سخنگوی ستادملی مقابله با کرونا، درباره وضعیت گردش ویروس انگلیسی در کشور، گفت: به‌طور کلی از زمان شناسایی یک ویروس به شرطی که کنترل هم نشود، حدود سه ماه طول می‌کشد که بتواند جایگزین ویروس قبلی شود. البته یکسری عوامل مداخله‌گر مانند رعایت پروتکل‌ها، استفاده از ماسک، واکسیناسیون و... می‌تواند سرعت را بسیار پایین آورد. وی گفت: ما براساس شواهدی که داریم، ویروس قطعا در کشور گردش کرده است، اما هنوز جایگزین ویروس قبلی نشده‌ است. کانون‌های ویروس انگلیسی را در اهواز، قزوین و تهران و البرز پیدا کردیم اما محدود هستند و به‌صورت کانون‌های کوچک هستند. ازسوی دیگر به گفته پزشکان از ۳ هفته پیش تاکنون مراجعات بیماران با علائم شدید سرماخوردگی به مطب‌ها، کلینیک‌ها و اورژانس بیمارستان‌ها بیشتر شده است.

فوت ۶۸ نفر دیگر

آخرن گزارش وزارت بهداشت نیز حاکی از جان باختن ۶۸ نفر از بیماران مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته‌ است. براساس این گزارش در این ‌بازه زمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و ۹۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده و ۴۷۲ نفر بستری شدند.

قول کوواکس برای واردات واکسن

همزمان تلاش‌ها برای واردات واکسن خارجی کرونا به کشور ادامه دارد. در همین خصوص علیرضا رئیسی گفت: در زمینه واکسن بهارات هند که کوواکسین نام دارد، تفاهمی امضا شده و قول‌هایی داده‌اند اما به اندازه واکسن چینی مطمئن نیستیم که به‌زودی وارد شود. براساس تفاهمی که انجام شده، اعلام کردند که یک میلیون دز می‌دهیم که ممکن است در فروردین و اردیبهشت به دست‌مان برسد، اما بیشترین امید ما به کوواکس است و واکسن آسترازنکایی که قرار است به ما تحویل دهند که حدود ۲/ ۴میلیون دز است که به ما اعلام کرده بودند از نیمه فوریه تا آخر فوریه به دست‌مان می‌رسد که براساس نامه‌ای که به ما زدند و سر قول‌شان باشند، باید طی دو هفته آینده ۲/ ۴ میلیون دز آسترازنکا به‌دست ما برسد.